γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Ο προσηλυτισμός των αιρέσεων και η Κατήχηση της Εκκλησίας



ΤΕΥΧΟΣ 48    ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2007

Ο ΠΡΟΣΗΛΥΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΚΑΤΗΧΗΣΗ 
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

προσηλυτισμς ς τακτικ τν παραθρησκευτικν μάδων

ν ανοίξουμε να γκυρο λεξικ νομικν ρων στ λέξη «προσηλυτισμός», θ διαβάσουμε λίγο πολ τν κόλουθο ρισμό: τι προσηλυτισμς ποτελε πράξη παραβίασης τς θρησκευτικς συνείδησης το προσώπου, πο συντελεται μ τν μεταστροφή του σ λλο θρησκευτικ δόγμα θρήσκευμα μ τ χρήση θέμιτων μέσων, πως εναι παροχ πόσχεση παροχς λικν νταλλαγμάτων, ξευρέσεως ργασίας, ξασφάλισης στέγης, σπουδν κ.τ.. καί, γενικς, μ κατάχρηση τς μπιστοσύνης, τς πνευματικς νεπάρκειας, τς κουφότητας (πιπολαιότητας) τς νάγκης το προσώπου, πο νδεχομένως εναι μπερίστατο. πάρχει μάλιστα πρόβλεψη π τν πλευρ το νομοθέτη, σο κα ν σήμερα φαίνεται τι τ πράγματα χουν δρανήσει, γι τιμωρία κείνων πο πιδιώκουν τν προσηλυτισμό, φο, ς πράξη θέμιτου δεολογικο (θρησκευτικο) νταγωνισμο, προσηλυτισμς παγορεύεται μ τν παράγραφο 2 το ρθρου 13 το Συντάγματος κα τιμωρεται κατ τς π τούτου διατάξεις εδικο ποινικο νόμου. προσηλυτισμς ποτελε, λοιπόν, μία κατάφωρη παραβίαση τς τομικς λευθερίας το πολίτη κα συνιστ δεολογικ προπαγάνδα. Ο παραθρησκευτικς μάδες κα αρέσεις κατόρθωσαν ν περτονίζεται ντίληψη τς θρησκευτικς λευθερίας, στε μ τν πονεύρωση τν νομικν διατάξεων πο προστάτευαν τ θρησκευτικ κριβς λευθερία τν τόμων, ν πιδίδονται σύδοτες σ κινήσεις γρας παδν. π τ μία διαφορία το κράτους κα τν πευθύνων καί π τν λλη νομικ τελμάτωση κα σύγχυση (μέχρι φησυχασμο) τν πνευματικν ταγν διευκόλυναν φάνταστα τ ργο τν προσηλυτιστν.



Τ σκοτειν μονοπάτια το προσηλυτισμο

ς παρακολουθήσουμε π.χ. πς μακαριστς π. ντ. λεβιζόπουλος, πρωτεργάτης τς ποιμαντικς μέριμνας κατ τν αρέσεων, περιγράφει στ βιβλίο του (σελ. 45 κ.ξ.) μ τίτλο «ντιμετώπιση τν αρέσεων. Προβληματικ κα Στρατηγική» (θήνα 1996) τς μεθοδεύσεις τς ταιρείας «Σκοπι» τν Μαρτύρων το εχωβ, μ σκοπ τν προσηλυτισμ νυπόπτων νθρώπων:
Προηγεται διατυμπανισμς νς κόσμου πο πειλεται π λικ καταστροφή, δηλ. μία πνευματικ τρομοκρατία πο γχώνει σ βαθμ στερίας μ βομβαρδισμ εκόνων φρίκης τ ποψήφιο θύμα κα τ προδιαθέτει κατάλληλα γι τν ναζήτηση νς «σφαλος καταφυγίου» (γι τος «Μάρτυρες το εχωβ» τό καταφύγιο ατό εναι, βέβαια, δια ργάνωσή τους).
Στ συνέχεια ταιρεία «Σκοπι» προσφέρει φαινομενικ πλουστευμένες κα λογικς λύσεις, «θεμελιωμένες» στν «αθεντία» νς μφισβητούμενου μεταφρασμένου κειμένου τς γίας Γραφς, κατάλληλα διασκευασμένου γι τς νάγκες το προσηλυτισμο τς χιλιαστικς προπαγάνδας. Στν πιχειρηματολογία τς ταιρείας πικρατον ο γενικεύσεις γι τς λλες θρησκεες.
παρερμηνεία στορικν γεγονότων χρησιμοποιεται δίστακτα, καθς πολυδιαφημιζόμενη γκαθίδρυση τς «βασιλείας» το εχωβ δν πραγματοποιήθηκε τ 1914, κατ τς «προφητεες» αρεσης (λ.χ. περί το Α' Παγκοσμίου πολέμου ς μερικς κπλήρωσης τν ναφερομένων στό Ματθ., κεφ. 24). Μέ τ συστηματικ παραπληροφόρηση μέσ εδικν ντύπων κα «κύκλων μελέτης τν Γραφν», που ο μισς λήθειες θριαμβεύουν, ταιρεία «Σκοπιά» καθοδηγε τος πιστούς της στν δρόμο τς σωτηρίας!
συνδυασμός σχετων χωρίων τς γίας Γραφς ξυπηρετε πίσης τος προσηλυτιστικος στόχους τς αρεσης. Παράδειγμα τς πάτης πο συνήθως μετέρχεται εναι τ σκίτσο το Justus Lipsius (1595), πο συνοδεύει τ «Μετάφραση Νέου Κόσμου» τς γίας Γραφς, που παριστάνεται κάποιος σταυρωμένος σ πάσσαλο, δθεν ντίληψη το Lipsius γι τ πς σταυρώθηκε Χριστός. Στν πραγματικότητα μως Lipsius δημοσίευσε τ σκίτσο ατ στ σελ. 24 το βιβλίου του, χωρς ν ναφέρει τι σ τέτοιον σταυρώθηκε Χριστός, ν στ σελ. 67 δημοσιεύει σταυρωμένο πάνω σ κανονικ σταυρ κα ποστηρίζει πς τέτοιος ταν κα Σταυρς το Χριστο (βλ. καί τά ναφερόμενα στό τεχ. 46 το ντύπου μας). Κι λα ατ γιατί; Γι ν πειστον ο παδο γι τ δίκαια τς ταιρείας κα γιά τν «πιστημονικ» προσέγγιση τν «ληθειν» της.
γία Γραφ ποτάσσεται στς δοξασίες τς αρεσης κα «συμφωνε» μ τς κοσμικς βλέψεις τς γεσίας τν Μαρτύρων το εχωβ. Κάθε «μάρτυρας» λογίζεται σν «ποιμένας - εαγγελιζόμενος» κα ναλαμβάνει πηρεσία γρας στ κλιμάκιο που τν χουν ντάξει ο θύνοντες τν ταιρεία. Σημειωτέον τι, γι ν διευκολύνει ταιρεία «Σκοπι» τν πηρεσία «εραποστολικο γρο» (= γρας παδν), χει χωρίσει τν δρόγειο σ «ζνες», τς «ζνες» σ «τμήματα», τ «τμήματα» σ «περιφέρειες», τς «περιφέρειες» σ «περιοχές», τς «περιοχς» σ «συναθροίσεις» «κκλησίες» κα ατς σ «τομες».
Σ εδικ γχειρίδια τς ταιρείας ναπτύσσονται ο τρόποι πλύσεως γκεφάλου τν ποψηφίων θυμάτων, μ κύριο μέσο τς διαδοχικς κατ' οκον «πισκέψεις» κα «πανεπισκέψεις» τν «ποιμένων» κα τν τήρηση εδικο «Δελτίου» γι κάθε «πρόβατο» πο πισκέπτονται. ργότερα θ ρχίσουν ο «οκιακς μελέτες» τς Γραφς, μ σκοπ τ ξερίζωμα κάθε προηγούμενης θρησκευτικς παράστασης κα τ σταδιακ ποξένωση το θύματος π τος μέχρι πρότινος συγγενες κα φίλους, φο τώρα πρέπει ν θεωρηθον χθρο κα ξένοι!
Περιγράψαμε πολ σύντομα τ στάδια το προσηλυτισμο, τ ποα, λλωστε, χρησιμοποιον κα λλες αρέσεις, πως ο διαβόητοι Σαηεντολόγοι ο Μορμόνοι, πο σχάτως μς θυμήθηκαν μ τν μοντέρνα νομασία τους «κκλησία το ησο Χριστο τν γίων τν τελευταίων μερν». Τά κοντοκουρεμένα στρατιωτάκια το Σώλτ Λέικ Σίτυ, μ τ φρεσκοσιδερωμένα κολλάρα κα τ λευκ πουκάμισα, πο εγενικ μς χαιρετον σ σπαστ λληνικ κα ζητον λίγο π τν χρόνο μας, ζητον στήν πραγματικότητα τ ζωή μας λόκληρη, γι ν τ φυλακίσουν στς νοησίες το προφήτη τους Τζόζεφ Σμίθ. ποιος συληφθε στ δόλωμα τς «δημοκρατικς» συζήτησης μ τος «πρεσβυτέρους» τς αρεσης, πολύ σύντομα θά ποστε τά ποτελέσματα πολυγαμικς πρακτικς καί τς μερικανικς μεγαλομανίας τν πρεσβυτέρων γερόντων καί θ χρειαστε μεγάλη πομον γι ν χωνέψει τ περιβάλλον τν «τν γίων τν τελευταίων μερν» κα τς μωροφιλοδοξίες σων κατατρύχονται π γήινα ράματα χι κα πολ θα.


Γιατί, ραγε, προσηλυτισμς π τος διάφορους ψευτομεσσίες;

Πολλο συνάνθρωποί μας νησυχον λο κα περισσότερο ταν πληροφορονται π τ Μέσα νημερώσεως γι τ κρούσματα αρεσιαρχν κα ψευδεπίγραφων γετίσκων πο μπορεύονται τν νθρώπινη μεταφυσικ πορία κα κμεταλλεύονται τν γνοια. ναρωτιονται γι τ σκοπιμότητα τς ξάλωσης τν τόσο ξελιγμένων προσηλυτιστικν τεχνικν π ψευδομεσσίες, γκουρο κα πνευματικος μέντορες πο παγγέλονται σωτηρία, μ τ ζημίωτο βέβαια. πάντηση δν εναι εκολη, εναι μως διάφανη. προσηλυτισμς ξυπηρετε σκοτεινς σκοπιμότητες προσέλκυσης παδν παντ τρόπ, ν λ.χ. γνήσια νημέρωση θ προϋπέθετε διάλογο, ντίλογο κα τεκμηριωμένα πιχειρήματα. Μ τν προσηλυτισμ τ θύμα δν μπορε ν ντιδράσει, καθηλώνεται π λόγια κα σκέψεις, βομβαρδίζεται π «λύσεις» εκολες κα χρήσιμες, ξωθεται σ πίγειους παραδείσους κα χειραγωγεται σ «γνωριμίες» μ ναγεννημένους «δελφούς». Στ πλαίσιο μις νεξίθρησκης κοινωνίας, που προπαγάνδα νομάζεται πληροφόρηση, τ τομο πομονώνεται κα παίρνει διαζύγιο π τ στοιχειώδη λογικ πο μς χάρισε ψιστος. Συνεχς το προτείνονται δολώματα κα κίνητρα, συνεχς παρακινεται ν κάνει κάτι γι ν «λλάξει» τ ζωή του, ν μν καταντήσει σν τος «λλους», τος «δαες». Ἐὰν μάλιστα πιμείνει ποψήφιος προσήλυτος σ νοχλητικ γι τν παραθρησκευτικ μάδα ρωτήματα, τότε πομακρύνεται στιγματισμένος κα τιμωρημένος, «συνετίζεται» (στς φημερίδες διαβάσαμε γι βιασμούς, φόνους κα λλα τέτοια μέσα «συνετισμο»...) δι τς βίας, ξαφανίζεται. Στν προσηλυτισμ πρωτοστατε βία, πάσης φύσεως βία: λεκτική, ψυχολογική, σωματική. Προειδοποιεται «ξυπνάκιας» κα «πείθαρχος» ν «μ χώνει τ μύτη του παντο», που «δν τν συμφέρει». Στν προσηλυτισμ δν πάρχει νοχ δημοκρατικ συμπεριφορά.
Συνήθως πιστρατεύεται τακτικ λάσπης κα δ μ τ μορφ τς «ντίστροφης θικς» κατ τ δόγματα τν νεοσατανιστν: Γι ν ποφύγουν ο σέκτες (αρετικές μάδες) τν πολογητικ τς κκλησίας κα τν κατ τόπους ντιαιρετικν γραφείων, ντιστρέφουν τος ρους το παιχνιδιο κα μφανίζονται ς τιμητς το προσηλυτισμο πο κατ' ατος σκε κκλησία κα ο διάκονοί της, κα διατείνονται τι λειτουργον ς πέρμαχοι τς θρησκευτικς λευθερίας κα τν νθρωπίνων δικαιωμάτων (τ ποα θ καταστρατηγήσουν εθς ς κλείψει τ ντίπαλον δέος, κα μ τν πλέον πεχθ τρόπο). Εναι, λήθεια, ξύμωρο ν κυνηγμε τν τρομοκρατία, μολονότι γνοομε τν τρομοκρατία τν σεκτν, πο συχν συνδέεται μ περεθνικ συμφέροντα κα πολιτικοκοινωνικ δίκτυα. Δυστυχς γι πολλος δημοσιογράφους πο ταν δν λειτουργον παγγελματικς γίνονται ποχείρια οκονομικν κα ντεθνικν συμφερόντων κα ναπαράγουν παραθρησκευτικς πόψεις ( θρησκευτικ σύγχυση τος χαρακτηρίζει πέρα γι πέρα, φο θεωρον πς θιβετιανς διαλογισμς σοδυναμε μ ταξίδι στ γιον ρος!), κόσμος ξύπνησε κα γνωρίζει ν διαβάζει.


Κι μες τί κάνουμε;

Στ ρώτημα ατ πάντηση εναι ενόητη: Ο περισσότεροι καθεύδουμε μακαρίως, διάγουμε βίο νέμελο κα συντηρομε σκοπες συζητήσεις γι σήμαντες λεπτομέρειες τς φτηνς καθημερινότητας τς διπλανς πόρτας, ν ο καταχθόνιοι μεσσίες τν αρέσεων περγάζονται νέες τεχνικς ποδούλωσης ψυχν κα σωμάτων. λλοτε καδημαϊκ θεολογία ρέσκεται ν ναφέρεται σ διάφορα θρησκεύματα τς φηλίου κα διαθρησκευτικς πόψεις, προκαλώντας σύγχυση στος πιστος κα σθενες τ πίστει, κα λλοτε νθρωποι τς κκλησιαστικς οκογένειας, πιφορτισμένοι μ τ στήριξη τν πιστν κα τ φύλαξη το ποιμνίου σχολονται μ κοσμικ πράγματα διαφορον γι τος πεπλανημένους δελφούς. Κι μες; Τί μπορομε ν κάνουμε μες, ταν εναι διάχυτη ντίληψη τι τ κράτος πέχει δι τς νοχς του δι τς χθρικότητάς του, ταν σπεύσουν εσεβες Χριστιανο να καταγγείλουν προσηλυτιστικ δράση τν προβατόσχημων λύκων; γρυπνομε, γρυπνομε κα νημερώνουμε. Λας τς κκλησίας χει κα πολιτικ δυναμική, δν ξεχνάει πως κάποιοι λλοι.


Τ Κατηχητικ ργο τς κκλησίας

ς κκλησία χουμε τ χρέος τς διάδοσης το Λόγου το Θεο. κκλησία ντιπροτείνει τ Κατηχητικ ργο της, χι ς ντιπροσηλυτισμό, φο Κατήχηση προϋποθέτει α) θελούσια συμμετοχ το πιστο, γνήσιο κα νυπόκριτο νδιαφέρον γι τος θησαυρος τς πίστεως, β) ξοβελισμ το φανατισμο κα τς μισαλλοδοξίας, τ ποα ποστρέφεται Θεός, γ) ντίληψη τς «κιβωτο τς σωτηρίας» ν κόλποις Χριστο. Ατ τ τρία ποτελον γνωρίσματα τς Κατηχητικς Διακονίας, ν συγχρόνως τν διακρίνουν π τν προσηλυτισμό. Τ γνήσιο νεξίθρησκο πνεμα δν πιβάλλει, προστατεύει διακριτικ τ πλήρωμα π τ νοθεία τν δογμάτων κα τν δεολογικ παραφθορά τους λόγ θνείων διδασκαλιν κα «νταλμάτων νθρώπων». θρησκευτικ λευθερία μοιάζει σύνθημα κα «πρόφασις ν μαρτίᾳ» ταν δν τηρεται ξ σου, ταν δηλαδ πιτρέπεται στος αρετικος ν λωνίζουν τν πικράτεια τάζοντας κα πουλώντας ποσχέσεις γι ετυχία κατ παραγγελίαν, ν, τν δια στιγμή, προειδοποιονται ο κκλησιαστικς ρχς ν μν σκον τ Κατηχητικ ργο νευ δείας το Καίσαρα ( ποος θυμται τν διότητά του μόνον ντιμετωπίζοντας τ νόμιμη κκλησία).
Εναι πίσης τραγικ διαπίστωση τι δν χουμε γκαλιάσει σο πρέπει τν θνοσωτήριο θεσμ τν Κατηχητικν Σχολείων, τ ποα σ χαλεπος καιρος τόνωσαν τ φρόνημα τν λλήνων κα νέδειξαν πλειάδα θνικν εεργετν κα Μαρτύρων. Πολλς φορς δυστροπομε κόμη κα γι τ λιγόλεπτο κήρυγμα (τ ποο, βέβαια, χρειάζεται διαίτερη προσοχή, προκειμένου ν καλύπτει κα ντιρρητικς νάγκες κα ν μν καταλήγει σ νούσιες θικολογίες, κενς πατερικο φρονήματος), ν παραδιδόμαστε στν νάγνωση ποπτων δημοσιευμάτων πο διαφημίζουν «χαρισματικος» γέτες σν τν Δαλάι-Λάμα τν «αδεσιμώτατο Μούν».
ννοεται πς κύρια διαφορά, τν ποία φήσαμε γι τ τέλος, μεταξ προσηλυτισμο κα Κατηχήσεως εναι τι μ τν Κατήχηση μαθαίνουμε τς αἰώνιες λήθειες τς πίστεως τν πατέρων μας κα χι φληναφήματα κα κατασκευς παρανοϊκν κα πηρμένων νθρώπων, πο ατοχρίστηκαν σωτρες το κόσμου. Γι' ατ κα Κυριακ ντολ «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τ θνη» σχετίζεται μ τος κληρονόμους τς γιαινούσης διδασκαλίας καί χι μ τ βίαιη πιβολ τν δικν μας πόψεων στος λλους. «στις θέλει» επεν Κύριος. Στν Κατήχηση νυπάρχει χάρη το Σπορέως Κυρίου το μπελνος. μες ρίχνουμε τν σπόρο, τ πότε θ καρπίσει εναι λλου δουλειά.
ν τέλει, πρέπει ς νεργο πολίτες ν πενθυμίζουμε στν τοπικ κοινωνία τι ν γι κάποιους νοχ χει νόημα, γι μς χει ρια. Ατ τ φείλουμε στν στορία μας, σ σους γωνίστηκαν γι ν χουν κα τ παιδιά μας μέλλον κα κοινωνία μας ραμα.


Πς προσηλυτίζουν ο αρέσεις:

1. Ατοπροβάλλονται πολλές φορές ς φιλανθρωπικές ργανώσεις καί σκον παραπλανητικά κάποια κοινοφελή δραστηριότητα.
2. Συχνά προσεταιρίζονται νθρώπους πώνυμους (πιστμονες, γιατρούς, δικηγόρους κ..), πού γνοον τούς σκοπούς καί τά κίνητρα τν μάδων ατν.
3. πιδιώκουν συνεργασία μέ δημόσιους φορες, πού γνοον περί τίνος πρόκειται.
4. ργανώνουν ποικίλες ἐκδηλώσεις μέ ἐλεύθερη, συνήθως, εἴσοδο: σεμινάρια φιλοσοφικοῦ τάχα περιεχομένου, μελέτες τῆς Βίβλου, γιορτές μέ χορό καί μουσική, παιχνίδια καί χορτοφαγικά γεύματα.
5. Στρατολογοῦν μέλη πού θά γίνουν διαφημιστές τους καί κυνηγοί νέων μελῶν.
6. Προσφέρουν δωρεάν «ἀναλύσεις προσωπικότητας» μέ ἐπιστημονικό, τάχα, κῦρος.
7. Σφετερίζονται τίτλους πού ἀνήκουν σέ ἐπιστημονικά ἱδρύματα.
8. Ἰσχυρίζονται ψευδῶς ὅτι διαθέτουν  - ἤ χορηγοῦν – τίτλους σπουδῶν καί διπλώματα.
9. Ἐπικαλοῦνται δῆθεν συνεργασία μέ πανεπιστήμια καί διεθνεῖς ὀργανισμούς.
10. Χρησιμοποιοῦν ἄλλες ὁμάδες πού δέν φαίνονται σχετικές, ὅπως π.χ. σχολές πολεμικῶν τεχνῶν.
11. Παρερμηνεύουν χωρία τῆς Βίβλου καί δίνουν ἄλλο νόημα σέ Χριστιανικούς ὅρους, γιά νά παγιδεύσουν ὅσους εἶναι καί θέλουν νά παραμείνουν Χριστιανοί.
(Ἀπό τό ἔντυπο «SOS. Σῆμα κινδύνου» τῆς Π.Ε.Γ.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου