γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Η αφή της Ολυμπιακής φλόγας



ΤΕΥΧΟΣ  31         ΤΡΙΠΟΛΙΣ         ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ   2004

Η ΑΦΗ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΦΛΟΓΑΣ
ΑΠΛΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΤΕΛΕΤΗ;

Εσαγωγικά

Ο λυμπιακοί γνες, πού πραγματοποιονται φέτος στή χώρα μας, εναι να κορυφαο θλητικό γεγονός, στό ποο, πως εναι φυσικό, στρέφεται τό παγκόσμιο νδιαφέρον. Τό γεγονός ατό νδιαφέρει καί τήν κκλησία μας πό πολλές πλευρές. κκλησία τς λλάδος μάλιστα χει λάβει θετική στάση ναντι τν λυμπιακν γώνων καί συμβάλλει στά πλαίσια τν δυνατοτήτων της γιά τήν πιτυχ διεξαγωγή τους. Τό γνήσιο θλητικό πνεμα, πού δέν πολυτοποιε θεοποιε τό σμα, εναι ποδεκτό πό τήν ρθόδοξη Παράδοση, ποία ντλησε π' ατό πλθος ρων, εκόνων καί παραδειγμάτων γιά νά περιγράψει ναν λλο γνα, τόν πνευματικό, τόν γνα γιά τή γύμναση τς ψυχς καί τήν ντιμετώπιση το «κοσμοκράτορος το αἰῶνος τούτου».

Πέρα μως πό τήν ποδοχή ατή, πάρχουν κάποια σημεα στά ποα κκλησία χει σοβαρές ντιρρήσεις. Εναι γνωστό, τι στήν ρχαιότητα ο λυμπιακοί γνες δέν σαν ατόνομο θλητικό γεγονός, λλά μέρος καί προέκταση τς λατρείας, πού ο πρόγονοί μας προσέφεραν στούς θεούς τους (στά εδωλα). Γι' ατό, τό πλθος ρχαιολατρικν καί νεοειδωλολατρικν μάδων πού μφανίστηκε πρόσφατα στή χώρα μας, ναμένει μέ γωνία τό γεγονός, πιχειρώντας νά ναζωπυρώσει τόν ρχαο λατρευτικό του χαρακτρα, παρά τό γεγονός τι οτε ο φετινοί διοργανωτές τν λυμπιακν γώνων (δηλ. ο ρθόδοξοι λληνες), οτε σοι θά συμμετάσχουν σ' ατούς π' λο τόν κόσμο εναι εδωλολάτρες!
Στά νεότερα χρόνια ο λυμπιακοί γνες συνδέθηκαν μέ μιά τελετή μέ ντονα λατρευτικά στοιχεα, τήν τελετή τς φς τς λυμπιακς Φλόγας. τσι παρατηρομε τι σέ πάρα πολλές περιπτώσεις λυμπιακή Φλόγα ποκαλεται «ερή»(!), ναμένεται δέ νά δομε κδηλώσεις λατρείας τς Φλόγας λαμπαδηφορίες νάλογες μέ ατήν πού κάνουμε ο Χριστιανοί τό Πάσχα γιά τήν νάσταση το Κυρίου. Λίγοι σως γνωρίζουν τι τελετή ατή δέν χει καμία σχέση μέ τούς λυμπιακούς γνες πως γίνονταν στήν ρχαιότητα, λλά πινοήθηκε τό 1934 πό νθρώπους το ναζιστικο καθεσττος τς Γερμανίας γιά τούς λυμπιακούς γνες το Βερολίνου το 1936. Γιά μς τούς ρκάδες τό γεγονός χει τήν διαιτερότητα τι δέα ποβλήθηκε γιά πρώτη φορά στήν Παλαιά πισκοπή Τεγέας πό δύο μέλη τς Διεθνος λυμπιακς πιτροπς, τούς Γερμανούς Ρέττερ φόν Χάλτ (ναζιστή Σύμβουλο πικρατείας) καί Κάρλ Ντίεμ (Πρόεδρο τς χιτλερικς πιτροπς λυμπιακν γώνων). Γιά τό σπουδαο ατό θέμα ναδημοσιεύουμε ατούσια δύο κείμενα: α) τό ρθρο το Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασσίου κ.κ. ΙΕΡΟΘΕΟΥ μέ τίτλο λυμπιακή Φλόγα στήν φημερίδα Τό Βμα, 15/2/2004, σ. 24 καί β) τήν πιστολή το Καθηγητο π. Γεωργίου Μεταλληνο στό περιοδικό χώρ, τεχ. 41, αν. 2004, σ. 8-9.


Τό ρθρο το Μητροπολίτου Ναυπάκτου

Ο λυμπιακοί γνες ρχίζουν οσιαστικά μέ τήν φή τς λυμπιακς Φλόγας πού γίνεται στήν ρχαία λυμπία καί μεταφέρεται μέ θλητές στόν χρο τέλεσής τους. φέτος, πως χει γραφε στόν Τπο, φή τς λυμπιακς Φλόγας θά γίνει πισήμως στήν ρχαία λυμπία, παρουσία τν μελν τς ΔΟΕ καί τν ρχν τς λληνικς Πολιτείας τήν 25η Μαρτίου, δέ θνική ορτή θά μεταφερθε τήν πομένη μέρα, τοι τήν 26η Μαρτίου.
Θά θελα στή συνέχεια νά ναφερθ πολύ σύντομα στήν στορία καί στό νόημα τς φς τς λυμπιακς Φλόγας.
σύνδεση τν λυμπιακν γώνων μέ τήν φή τς λυμιακς Φλόγας γινε γιά πρώτη φορά τό 1936, μέ τήν τέλεση τν λυμπιακν γώνων στό Βερολίνο, καί τέθηκε μέσα στούς σκοπούς καί στίς πιδιώξεις το ναζισμο. πάρχουν πολλά στοιχεα γιά τό θέμα ατό.
Κατ' ρχάς πρέπει νά ναφερθε μιά εσήγηση πού γινε κατά τή 16η Σύνοδο στήν ρχαία λυμπία πό τόν καθηγητή Νικόλαο Νησιώτη, πού γινε μέλος τς ΔΟΕ, μέ τίτλο «λυμπισμός καί Θρησκεία». Στν εσήγηση ατή είμνηστος καθηγητής φενός μέν κατακρίνει ς περβολή τήν ταύτιση μεταξύ λυμπισμο καί θρησκείας καί τήν παρουσίαση «το λυμπισμο σάν θρησκευτικς δεολογίας» πού παρατηρήθηκε πό τήν ρχή τς ναβίωσης τν λυμπιακν γώνων, σύμφωνα μέ τήν ποία « λυμπιακή δέα εναι θρησκεία μέ κκλησία, δόγμα, λατρεία... λλά κυρίως μέ θρησκευτικό συναίσθημα» γι' ατό καί γινόταν λόγος γιά «religio athletae» (Κουμπερτέν), φετέρου δέ διαχωρίζει τόν λυμπισμό πό τή θρησκεία καί δέχεται τήν ποψη τι λυμπισμός πρέπει νά παραμείνει ς μιά ραία δεολογία «πού μπνέει τήν δελφοσύνη μεταξύ τν λαν», δέ θρησκεία «θά πενθυμίζει στόν λυμπισμό τι τό θέμα τς δελφοσύνης τν λαν εναι βαθύτερο καί δυσκολότερο πό ,τι φαίνεται».
Στήν εσήγηση ατή μως, μεταξύ τν λλων, κτίθεται καί ποψη μερικν πού θεωρον τόν λυμπισμό ς θρησκεία καί ο ποίοι «ρισμένες "τελετές" πού γίνονται στήν ναρξη τν λυμπιακν γώνων, τή χρησιμοποίηση τς λυμπιακς φλόγας μέσα σ' να περιβάλλον κάποιου μυστικισμο» κλαμβάνουν ς μιά «ντονη θρησκευτική μπειρία» (Διεθνής λυμπιακή καδημία τους 1976).
Δρ Henri Pouret, μέλος τς καδημίας θλητισμο τς Γαλλίας, κατά τίς ργασίες τς 15ης Συνόδου στήν ρχαία λυμπία νέπτυξε τό θέμα « λυμπιακή Φλόξ» καί ξέθεσε τίς πόψεις του γιά τόν μύθο, τήν στορία καί τόν συμβολισμό τς λυμπιακς Φλόγας. ς πρός τόν μύθο ναφέρθηκε στόν Προμηθέα πού κλεψε τό ερό πύρ καί τό μετέφερε στή γ. ς πρός τήν στορία σαφς προσδιορίζει τι λυμπιακή Φλόγα γιά πρώτη φορά συνδέθηκε μέ τούς λυμπιακούς γνες πού γιναν πί Χίτλερ στό Βερολίνο τό 1936 καί ταν δημιούργημα το Δρος karl Diem, προέδρου καί γραμματέως τν λυμπιακν γώνων το Βερολίνου, μέ τήν γκριση το ωάννου Κατσέα, μέλους τς Διεθνος πιτροπς γιά τήν λλάδα. Γιά πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε φή τς λυμπιακς Φλόγας γι' ατούς τούς γνες. ς πρός τόν συμβολισμό τς λυμπιακς Φλόγας κάνει λόγο γιά τόν νθουσιασμό το Πιέρ ντε Κουμπερτέν γιά τήν δέα ατή, ποος εχε μιά δυναμία στούς συμβολισμούς, καί ποστηρίζει τι λυμπιακή Φλόγα εναι συνδετικό σημεο μεταξύ τν παλαιν καί σύγχρονων γώνων καί συνιστ τήν νανέωση τν λυμπιακν γώνων πού ντλον τή δύναμη πό τούς ρχαίους. λυμπιακή Φλόγα, λέει, «εναι, γιά λους τούς νθρώπους πού χουν καλή θέληση, μιά εκόνα ερηνοποιήσεως καί νυψώσεως» (βλ. Διεθνής λυμπιακή καδημία, τος 1975, σελ. 124 καί ξς).
γερμανός Δρ Norbert Muller, καθηγητής πανεπιστημίου, στή 16η Σύνοδο στήν λυμπία νέπτυξε τό θέμα τς λυμπιακς δέας σύμφωνα μέ τόν Coubertin καί τόν karl Diem καί ποστήριξε τι γιά τόν Κουμπερτέν «ο λυμπιακοί γνες δέν ταν παρά τό θεσμικό πλαίσιο τς πραγματοποίησης τν νθρωπομορφικν του ντιλήψεων, πού νόμαζε στήν ρχή λυμιακή δέα, καί μετά τό 1912 λυμπισμό. δέα ατή εχε σάν σκοπό νά συγκεντρώσει σο τό δυνατόν περισσότερους νθρώπους μέσα σέ μιά λυμπιακή κίνηση». Μάλιστα Diem διαμόρφωσε τούς λυμπιακούς γνες το 1936, σύμφωνα μέ τίς πόψεις το Κουμπερτέν «γιά νά δείξει στό κοινό, πέραν το νταγωνισμο, τόν παιδαγωγικό ρόλο τς λυμπιακς δέας. Τό πιό ντυπωσιακό ποτέλεσμα πρξε μεταφορά τς λυμπιακς Φλόγας πό τήν λυμπία στό Βερολίνο, πού πραγματοποιήθηκε πό τόν συνάδελφο καί γαπητό του φίλο ωάννη Κατσέα, τότε γενικό γραμματέα τς πιτροπς λυμπιακν γώνων τς λλάδος» (Διεθνής λυμπιακή καδημία, ούλιος 1976, σελ. 99 καί ξς).
πειδή λυμπιακή Φλόγα καθιερώθηκε γιά πρώτη φορά στούς λυμπιακούς γνες το Βερολίνου τό 1936, μπορομε νά θυμηθομε τήν νάλυση πού κάνει καί ατο το γεγονότος Κυριάκος Σιμόπουλος, φο, πως εναι γνωστόν, Χίτλερ συνέδεσε τήν λυμπιακή δέα  μέ τή ναζιστική δέα. Στό Βερολίνο, σημαα μέ τούς λυμπιακούς κύκλους συνδέθηκε μέ τή «σβάστικα» το ναζισμο, μάλιστα δέ γαλλική φημερίδα «Paris Soir» χαρακτήρισε τήν λυμπιάδα πού διοργάνωσε Χίτλερ ς «θρησκευτική λειτουργία». Γράφει δέ Σιμόπουλος: « λυμπιακή Φλόγα ραιοποιοσε τό τυραννικό καθεστώς. Καί παντο κυριαρχοσε τό σύνθημα " Γερμανία περάνω λων στόν κόσμο"» (Μθος, πάτη καί βαρβαρότητα ο λυμπιάδες).
καθηγητής π. Γεώργιος Μεταλληνός σέ εσήγησή του πού κανε σέ Συνέδριο τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος ναφέρθηκε καί στήν φή τς λυμπιακς Φλόγας καί χρησιμοποιώντας σχετική βιβλιογραφία κανε λόγο γιά τή σύνδεση το Γ' Ράιχ «μέ μιά ναζιστική κδοχή το ρχαιοελληνικο πνεύματος καί μάλιστα το σπαρτιατικο», «δέ "φλόγα", μέ λο τόν γνωστό εδωλολατρικό συμβολισμό πού τς πέδιδε θνικοσοσιαλισμός, "νωσε", χάρη σέ μιά λυσίδα ερωστων σωμάτων, τήν ρχαιοελληνική κοιτίδα μέ τήν πρωτεύουσα το Γ' Ράιχ».
Σήμερα φή τς λυμπιακς Φλόγας συνδέεται περισσότερο μέ τήν μπορική κμετάλλευση σέ συνδυασμό μέ τήν ναβάθμιση τν λυμπιακν γώνων. Τουλάχιστον πρέπει νά γνωρίζουμε τήν στορία καί ατή γνώση θά μς παλλάξει πό προκαταλήψεις καί δεολογικές γκυλώσεις πού εναι μεταπρατικές καί ξένες πρός τούς λυμπιακούς γνες καί τήν παράδοση το τόπου μας.


πιστολή το π. Γεωργίου Μεταλληνο

Σχετικά μέ τό κείμενό σας στό τελευταο τεχος το περιοδικο σας, μέ τίτλο: «Τά ψέμματα περί ναζιστικς προέλευσης τς λυμπιακς Φλόγας καταρρέουν», παρακαλ νά δημοσιεύσετε τήν κόλουθη πάντησή μου.
Σύμφωνα μέ τή «φιλική» πόδειξή σας, «πανεξέτασα» τό πρόβλημα τς λυμπιακς Φλόγας καί π' σα ν συνεχείᾳ θά καταθέσω, ποδεικνύεται τι μόνο «βλεψίες» δέν εναι τά σα δη χω κθέσει γιά τό ζήτημα ατό, λλά στορική λήθεια.
ναμνηστική πλάκα το λσους τς Τεγέας, τοποθετήθη στίς 17 Αγούστου 1936, μία μέρα μετά τό τέλος τν λυμπιακν γώνων το Βερολίνου (2-16 Αγούστου), καί ναφέρεται σέ συνεδρίαση τς Διεθνος λυμπιακς πιτροπς (Δ.Ο.Ε.) στίς 22 Μαΐου 1934, στό μαγευτικό, πράγματι, περιβάλλον τς «Παλαις πισκοπς», τό ποο «νέπνευσε - κατά τήν πιγραφή - [...] τήν δέαν τς ργανώσεως λαμπαδηδρομίας πρός μεταφοράν πολλωνείου φωτός, πό λυμπίας ες Βερολνο, πραγματοποιηθεσαν ξόχως πιτυχς πό 20 ουλίου μέχρι 1 Αγούστου 1936». Πρόεδρος τς πιτροπς ταν κόμης Μπαγιέρ Λατούρ. Τά μέλη τς πιτροπς λαβαν μέρος στήν τοπική ορτή τν πολιούχων Τριπόλεως, Νεομαρτύρων Παύλου καί Δημητρίου, δέ δήμαρχος τς πόλεως, τούς παρέθεσε γεμα στήν Τεγέα, στό ποο παρεκάθησαν ο ρχές το Τόπου καί πίσημοι πό τήν θήνα.
πάρχει ντύπωση, τι κείνη τήν ρα γεννήθηκε δέα τς τελετς τς φς τς λυμπιακς Φλόγας καί τς λαμπαδηδρομίας πό τήν λυμπία ς τό στάδιο το Βερολίνου. Βέβαια, καί μόνο ατό, ποδεικνύει τι οτε στίς νεώτερες - προηγούμενες - λυμπιάδες (πό τό 1896), οτε στήν ρχαιότητα, πως γνωρίζουμε, πρχε τελετή ατο το εδους, συνδεόμενη μέ τούς ρχαίους γνες. Σημαντικό μως εναι, τι δέα ποβλήθηκε πό μέλος τς Δ.Ο.Ε., τόν Γερμανό καί ναζιστή Σύμβουλο τς πικρατείας Ρέττερ φόν Χάλτ. Καί τοτο, διότι δη στήν ναζιστική Γερμανία, εχε ρχίσει διαδικασία πιβολς τς τελετς. Πρέπει δέ νά δηλώσω, τι τό πρόβλημα γιά μς τούς ρθοδόξους, δέν εναι τελετή καθ' αυτήν, στω καί ν ρχισε μέ τήν λυμπιάδα το Βερολίνου, λλά ο προσευχές τς τελετς, πευθυνόμενες σέ νύπαρκτες θεότητες, πότε τελετή προσλαμβάνει εδωλολατρικό χαρακτρα!
χω τίς πογραφές τν μελν τς Δ.Ο.Ε. (καί τν λλήνων), πού πέγραψαν τήν σχετική πόφαση (σς γκλείω φωτοτυπία). Μεταξύ τους εναι καί πογραφή το CARL DIEM (BERLIN). Τί σημαίνει ατό; Κάτι πολύ σπουδαο, φυσικά. θνικοσοσιαλιστική προπαγάνδα, δη πό τό 1933, νέλαβε ς «δικό» της πρόβλημα τήν λυμπιάδα το 1936. δρ. CARL DIEM ταν πρόεδρος τς χιτλερικς πιτροπς λυμπιακν γώνων, καί νέλαβε τήν σχετική ναζιστική προπαγάνδα. Γνώριζε καλά τήν ρχαία λλάδα καί κατέλαβε μεγάλες προσπάθειες γιά τήν ναβίωση τν στοιχείων κείνων, πού «συνδυάζονταν» μέ τό βιταλιστικό λαϊκό χαρακτρα τς θνικοσοσιαλιστικς δεολογίας, γιά τήν πίτευξη τς θεωρητικς σύζευξης λληνισμο καί Γερμανισμο. Τόν Μάϊο το 1934, «προσπάθησε νά πείσ τήν Διεθν λυμπιακή πιτροπή, νά υοθετήσει τήν δέα του γιά τήν θέσπιση μις διεθνος κινητς "ορτς φωτις"». Τέτοιες ορτές, ταν γνωστές στήν ρχαία λλάδα, λλά δέν εχαν σχέση μέ τούς λυμπιακούς γνες. «Χάρη στόν C. DIEM [...] γιά πρώτη φορά στήν στορία τν σύγχρονων λυμπιακν γώνων, γινε φή τς λυμπιακς Φλόγας στήν ρχαία λυμπία καί μεταφορά της μέ θλητές, στό στάδιο το Βερολίνου» (Βλ. τήν διδακτορική διατριβή το καθηγητο κ. . Λουκ, «θνικοσοσιαλισμός καί λληνισμός», κδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ, θήνα χ. χρ., σ. 187 ε..). Ατή εναι στορική λήθεια, λοιπόν, καί τώρα τήν γνωρίζετε, γιά νά μήν νοχοποιετε τούς λλους.
σο γιά τήν «ναφορά στήν Θεοτόκο», ρθή νάγνωση τς πιγραφς δίνει τά ξς: ντοίχιση τς πλάκας γινε «τήν 17η Αγούστου 1936, καθ' ν μέραν ο Τεγεται τελοσι κατ' τος πρός τιμήν τς λέας θηνς καί τς θες γείας παλλαϊκούς γνας, τήν πί τ ορτ τς Θεοτόκου πανήγυριν πιστέφοντες». Ατό σημαίνει, τι γιορτή τς Παναγίας (15 Αγούστου) δέν εχε καμμιά οσιαστική νάμιξη μέ τίς ορτές πρός τιμήν τς θηνς καί τς «θες» (!) γείας. πλς, ατοί πού ντοίχισαν τήν πλάκα, γιά τούς δικούς τους λόγους καί γιά νά προσδιορίσουν τήν μέρα τς ντοίχισης, νέμιξαν καί τήν Παναγία. Εναι γνωστό, λλωστε, τι κόμη καί ο σατανιστές καλύπτονται πίσω πό τήν ναφορά σέ ερά πρόσωπα τς ρθοδοξίας.


[Ἡ «εὐχή» γιά τήν ἀφή τῆς φλόγας]

«ερά σιωπή. Νά χήσει λος αθέρας, γ, θάλασσα καί ο πνοές τν νέμων. ρη καί τέμπη σιγστε. χοι καί φωνές τν πουλιν παύσατε. Γιατί μέλλει νά μς συντροφεύσει Φοβος, φωσφόρος βασιλεύς.
πόλλωνα, θεέ το λιου καί τς δέας το φωτός, στελε τίς κτνες σου καί ναψε τήν ερή δάδα γιά τήν θήνα.
ερά σιωπή. πόλλωνα, θεέ το λιου καί τς δέας το φωτός, στειλες τίς κτνες σου καί ναψες τήν ερή δάδα γιά τήν θήνα.
Καί σύ, Δία, χάρισε ερήνη σ' λους τούς λαούς τς γς καί στεφάνωσε τούς νικητές το ερο γνος».

Τό παραπάνω κείμενο εναι «εχή», τήν ποία «πρωθιέρια» τς λυμπίας πευθύνει στόν πόλλωνα καί στόν Δία κατά τήν φή τς λυμπιακς Φλόγας. Σ' ατήν πόλλων ποκαλεται σαφς «θεός» καί «φωσφόρος βασιλεύς», δάδα ποκαλεται «ερή», πως καί γνας (ο λυμπιακοί γνες), δέ Διάς παρακαλεται νά χαρίσει ερήνη στόν κόσμο καί νά στεφανώσει τούς νικητές.
Κάποτε ο Χριστιανοί δηγοντο στά μαρτύρια καί χυναν τό αμα τους γιά νά μήν συμμετάσχουν σέ τέτοιες λατρευτικές κδηλώσεις. Σήμερα πολλοί Χριστιανοί συμμετέχουν σ' ατές "λαφρ τ καρδίᾳ" καί χωρίς πίγνωση τν συνεπειν τς πράξεώς των! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου