γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012

Αρχαιολατρικές ομάδες και αρχαία ελληνική γλώσσα



ΤΕΥΧΟΣ 40    ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2005

ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Τ φαινόμενο

Μ τν ρχ τς φετινς σχολικς χρονις κα τς πολιτικς συζητήσεις γι τ διεύρυνση τν ρν διδασκαλίας το μαθήματος τν ρχαίων λληνικν στ σχολεα, δίνεται καλύτερη φορμ ν ναπτύξουμε λίγο τ φαινόμενο, κατ τ ποο πικρατε μία γενικότερη «μόδα» στος θιαστες τς νεοειδωλολατρίας γιά προβολ τς ρχαίας λληνικς γλώσσας κα τς διδασκαλίας της, προκειμένου ν μβαθύνει κάποιος στ δεώδη τν προγόνων. Βέβαια, ο δωδεκαθεϊστς, πως θ δείξουμε στ συνέχεια, χουν δεολογικς τόση σχέση μ τ ρχαα λληνικ ση κα μ τ ... θρησκευτικά.



πουλη κμετάλλευση το γλωσσικο προβλήματος

Εναι ναμφισβήτητο γεγονς τι διατυπώνεται π τος εδικος νας γενικότερος προβληματισμς γι τ γλωσσικ πενία κα νδεια πο κατατρύχουν τ νέα γενι, λλ κα γι τ πανειλημμένα ποτυχημένα πειράματα τν τελευταίων κυβερνήσεων ν συντηρήσουν να σοβαρ τρόπο διδασκαλίας το μαθήματος τν κλασσικν γλωσσν κα μάλιστα τς ρχαίας λληνικς. τσι, ο μαθητς διαμαρτύρονται γι τ σκοπιμότητα αξησης τν ρν διδασκαλίας σ σχέση μ λλα τεχνοκρατικ κα θετικο νδιαφέροντος διδακτικ ντικείμενα, ν ο ρμόδιοι καθηγητς γι τν διαφορία τν μαθητν κα τ σπασμωδικ μέτρα πρς νίσχυση τν ρχαιογνωστικν μαθημάτων. π τν λλη πλευρά, τ πρόσφατο πείραμα τς ρχιεπισκοπς θηνν ν λέγονται τ ναγνώσματα τς Θείας Λειτουργίας (ποστολικ κα εαγγελικ περικοπ) σ μία Νεοελληνικ, πο πιτρέπει παραποιήσεις το πρωτοτύπου κειμένου (πείραμα πο προκάλεσε παγερ διαφορία στ ρθόδοξο πλήρωμα, γι' ατ κα ξέπνευσε παταγωδς παρ τν πιδοκιμασία του π μερίδα ντιεκλησιαστικν παραγόντων κα θρησκευτικς διαφόρων δημοσιογραφούντων), πέδειξε τι εναι δυνατ ν καταφεύγουμε για λύσεις πολλν προβλημάτων στος θεματοφύλακες τν παραδόσεων, λλ μ λανθασμένο τρόπο. Πολύ περισσότερο μάλιστα ταν ο παδο τς ναβίωσης τς ρχαιοελληνικς θρησκείας ( μλλον νς συγκρητιστικο πίνακα νεοναζιστικν δοξασιν καί πόψεων ρείας καταγωγς, φο ρχαιοελληνικ θρησκεία κα μυθολογία πρξαν πλάσματα συγκεκριμένων ποχν ναζητήσεως το νθρώπου) παγγέλλονται τ διδασκαλία κα προβολ τς ρχαίας λληνικς γλώσσας «γι ν γνωρίσουν τ λληνόπουλα τ μητρική τους γλώσσα» κα «γι ν μάθουν π πρτο χέρι τ μεγαλεα τν προγόνων μας».
τσι πολλο κδοτικο οκοι μ συγκεκαλυμμένο παραθρησκευτικ προσωπεο πιδίδονται στ συγκρότηση μάδων ργασίας γι παφ μ τν ρχαία γλώσσα κα κδίδουν σχετικ βιβλία (μεθόδους, ναγνωστικά, γραμματικές, κτλ.). ς προσέξουμε σα κατέθεσε π τν μπειρία της μία 20χρονη φοιτήτρια τς Νομικς κάτοικος θηνν (π τν μερήσιο τύπο): « γνωστός μου Κ. Π. συνεχς μο κέντριζε τ νδιαφέρον γι ν τν συνοδεύσω σ κάποιο δωρεν σεμινάριο, σ διδακτήριο τς δο Σόλωνος [...], λέγοντάς μου πόσο πολ τν εχαν βοηθήσει ν σκέφτεται κα ν κφράζεται στν ρχαία λληνική. Μ δεδομένη τν μπειρία μου π μία τελέσφορη κα προβληματικ διδασκαλία τς ρχαίας λληνικς στς τελευταες τάξεις το Λυκείου κα στ ξαντλητικ φροντιστήριο, πέκυψα στς φορτικς πιέσεις του ν πάω κα ν κούσω μία μπειρη δασκάλα ν παρουσιάζει μαθήματα τυμολογίας κα γραμματικς. Πγα, τέλος πάντων, κα μέσα σ' να πολυπληθς κροατήριο νθρώπων διαφορετικς λικίας κουσα στν ρχ ρισμένα μαθήματα μ μνους στν ρχαία λληνικ γλώσσα κα φιλοσοφία, κα κατόπιν κυρία πο διαφημιζόταν ς κλεκτ φιλόλογος κα διδάκτωρ νς ξένου πανεπιστημίου ρχισε ν μς μυε στς δος τς γλωσσικς σκέψης. [...] Μο προξένησε ντύπωση τι διδασκόμασταν συνεχς ρφικος κα μηρικος μνους, πλατωνικ κα λλα φιλοσοφικ κείμενα μ θρησκευτικ χρωματισμό, ν κάθε τόσο χειροκροτούσαμε τν μιλήτρια πο ρεσκόταν ν κατηγορε τν μάθεια τν παπάδων κα τν βραϊκ μυθολογία τς Παλαις Διαθήκης, μ τ ποα ο σιωνιστικο κύκλοι εχαν λώσει τ νεοελληνικ κπαίδευση. σο προχωροσαν τ μαθήματα, ο γνώσεις μας στ γραμματικ κα τ συντακτικ δν αξάνονταν, παρ μόνον μμον τς μιλήτριας ν πογραμμίζει τν νωτερότητα το ρχαιοελληνικο πνεύματος ναντι το χριστιανισμο κα το σκοταδισμο το ερατείου, κ.. ταν κάποια μέρα τος ρώτησα τ γνώμη τους γι τος βυζαντινος μνογράφους κα τν Ρωμαν τν Μελωδό, μο πάντησαν σ ντονο φος πς σχολονται μόνον μ λληνες (!), κα πς πρεπε ν ξεχάσω τος ... μύθους τν παπάδων (!). ταν μετ ξαναρώτησα γι τν ποψη πο κούστηκε γι τν πιστημονικότητα τν τυμολογικν τους ναλύσεων, μο πέδειξαν ντ λλης βιβλιογραφικς παραπομπς τ βιβλία συγκεκριμένων κδοτικν οκων, γραμμένα π ρασιτέχνες φιλολόγους κα ρχαιομαθες ... δημοσιογράφους, σ μικτ καθαρεύουσα, μ ρθογραφικ λάθη κα τραβηγμένες πόψεις πανερμηνείας γνωστν κανόνων. Μάλιστα, δν θ ξεχάσω ποτ μία κδήλωση πο διοργανώθηκε π τν δια ταιρεία, που λοι ο παρευρισκόμενοι προσπαθοσαν ν κφραστον σ μία τεχνητ γλώσσα, ν δν ξεραν ν κλίνουν στ ρχαα λληνικ παρ μόνο δύο - τρία νόματα θεν κα θεαινν· κε κουγα κατηγορίες γι τος φιλολόγους πο κατέστρεψαν τ γλώσσα μας κα τι ποιος θέλει ν μάθει λληνικ πρέπει ν γοράζει τ παντα τν ρχαίων λλήνων μόνο π τ σειρ τν κδόσεων [....]. Μο κανε πίσης ντύπωση τι ο περισσότεροι φεραν κα πέγραφαν μ δεύτερο νομα, ρχαιοελληνικό, διότι, λέει, τ σημεριν εναι ποτέλεσμα τς κκλησιαστικς προπαγάνδας κα εναι γυφτοχριστιανικά... [...]. ργησα πολ ν καταλάβω τι πολλ π τ παρουσιαζόμενα δθεν ς πιστημονικ δεδομένα ταν ποκυήματα μις μαδικς παράνοιας κα τι εχαν λάχιστη σχέση μ σα νέκρινε παγκόσμια πιστημονικ κοινότητα, καθς κα τι τ ντιεκκλησιαστικ μένος τος πέβαλλε ν κστομίζουν συνθήματα γι τ χριστιανικ θρησκεία, λέγοντας τι κκλησία μαύρωσε τ γλώσσα κα λλα παρόμοια. θέση μου ρχισε ν γίνεται βολη. [...] Μετ π δύο χρόνια ξανάπιασα τ σχολική μου γραμματικ κα διαπίστωσα μ πικρία πόσο πολ εχα πομακρυνθε π τν ρχαία λληνικ Γλώσσα κα Γραμματεία· τόσο πο νόμιζα τι ο ρηματικο τύποι τέλειωναν μ τν πίκληση ‘‘λθέ, Ζε, πάτερ τς γς’’. [...] Δυστυχς περιπλανήθηκα σ σκοτεινος δρόμους, ντ ν μ καθοδηγήσει κάποιος στς κλασικς στερεότυπες κδόσεις κα στ γλώσσα το Θουκυδίδη κα το Σοφοκλ. Σήμερα, ς σκούμενη πι δικηγόρος, χω σιχαθε τ ρχαα κα τς συζητήσεις γι ατά». τραγικ μπειρία το προσώπου ατο μπορε ν ποβε κρως διδακτικ γι σους ασθάνονται περιέργεια γι τ ... μυστικιστικ ρμηνεία το ρχαιοελληνικο λφαβήτου κα τν ριθμομετρικ ... μαγεία τν κειμένων το Πλουτάρχου.


διαφήμιση μις κούφιας διανόησης

Γνωρίζουμε τι σ λα τ παραθρησκευτικ σχήματα ναγνωρίζεται ς ψιστο πίτευγμα τυφλ ποταγ τς νθρώπινης βούλησης στν αθεντία το γέτη τς ργάνωσης: ν προκειμέν, «εδικς» σχυρίζεται τι ξεπερνάει σ φιλολογικς γνώσεις τος ρμόδιους πτυχιούχους κα τος ρευνητς τς πιστήμης, λέγοντας τι πρόκειται γι διεθν προπαγάνδα κατ τς ρθς ρμηνείας τς ρχαίας λληνικς. Στ εδικ γραφεα τς κκλησίας γι τς αρέσεις συχν ο πιστο προσκομίζουν φίσες κα περιοδικ που διαφημίζονται σχετικς διαλέξεις διδασκαλίας τν ρχαίων λληνικν π νεπάγγελτους νθρώπους μ πίθανες διότητες, λοι τν ποίων πικαλονται τς γνμες το Πλάτωνος, το ριστοτέλους, το ρμο το Τρισμεγίστου κα τν Προσωκρατικν. Κα δ διαφήμιση κα ξυπνη κμετάλλευση το γλωσσικο προβλήματος ποβοηθονται π μέσα νημερώσεως κα δημοσιογραφικ ρθρα π «παντογνστες» χειριστς το δημοσιογραφικο λόγου. ννοεται πς ο «εδήμονες» τς ρχαίας γλσσες εναι τς περισσότερες φορς μιμαθες ργόσχολοι μ φιλολογικ πωθημένα κα τάσεις πιβολς στν χλο. πορίας ξιον παραμένει τ πς κατορθώνουν ν διακινον τ βιβλία τους, βιβλία μ μηδενικ μορφωτικ περιεχόμενο, καλαίσθητα κα προχειρογραμμένα, μέσω γηραιν φιλολόγων κα συναφν πολιτικν κύκλων, πο σχολονται μ τν ναδίφηση τν θαυμαστν τς λληνικς γλώσσας. Εναι τέτοια μάθεια, θ πρέπει ν παραδεχθομε πς ποτυχία διδασκαλίας τς ρχαίας λληνικς κα σ παλαιότερα χρόνια εχε ς συνέπεια τν κατασκευ ξύλινων προτύπων ζως κα λογικς; Τ ρχαα λληνικ παιτον καλ σχεδιασμ κα κπαιδευτικς πρωτοβουλίες, χι σπασμωδικς λύσεις κα πρόχειρα πειράματα· χει λεχθε τι γι ν καταργήσεις οσιαστικς κάτι, δν πάρχει καλύτερος τρόπος π τν ξευτελισμό του στ σχολικ διαδικασία.


ρχαία λληνικ γλώσσα κα ρθόδοξη κκλησία

ρθόδοξη κκλησία – κι ατ εναι πιστημονικς πανθομολογούμενο – πηρέτησε τν ρχαία λληνικ γλώσσα κα γενικότερα τν λληνικ στ πέρασμα τν αἰώνων, φο, χωρς ν καπηλεύεται τ γλώσσα, τ μεταμόρφωσε σ γλώσσα λατρείας κα τν περιέβαλε μ τν γάπη το θεματοφύλακα. Σ καιρος χαλεπος διατύπωσε καίριο προβληματισμ γι τ γλώσσα (βλ. μέχρι κα τ Διακήρυξη τς Κοινότητας το γίου ρους γι τ γλώσσα κα τν παιδεία το Γένους μας) κα τν ναγκαιότητα διδασκαλίας τς ρχαίας λληνικς στος λληνόπαιδες ς συστατικο μις νώτερης παιδείας κα λληνοπρεπος μόρφωσης. Ο Πατέρες τς κκλησίας νύψωσαν τν λληνικ σ ργανο διατύπωσης τν δογμάτων κα τς θείας ποκαλύψεως. ν παρατηρήσουμε τν λόγο κα τ συγγράμματα τν Τριν εραρχν (κα δν εναι διόλου τυχαο τ τι γία κκλησία μας τος χει τάξει ς σύμβολα κα προστάτες τς παιδείας) θ ντιληφθομε τν τιμ πο ποδίδουν στν λληνικ κα πς μέσα στ λόγια τους ναβιώνει ρχαία γλώσσα, χι ς νεκρανάσταση τν κλασικν διαλέκτων, λλ' ς ονος νέος ες σκος καινούς. Μάλιστα, τ τελευταα χρόνια, σ πεσμα τν νεοαιρετικν μάδων κα παραθρησκευτικν συναγωγν πο γωνίζονται γι τν γκαθίδρυση μονοτονικν κα λατινογραφικν φωνητικν ποδόσεων τν λληνικν λέξεων, ν πάρχει κάποιος φορέας πο συνειδητ προβάλλει τν ξία τς γλωσσικς μας παράδοσης κα τν νάγκη σεβασμο τς γλωσσικς μας κληρονομις, ατς εναι ρθόδοξη κκλησία, φο μ τν πίστη κα τ γλώσσα δωσε τ δικό της στίγμα σ αἰῶνες πο λληνισμς πάλευε ν πιβιώσει. ς μν κηρύττουν, λοιπόν, μ νεόκοπους λόγους ο ρχαιολάτρες κα νεοπαγανιστς τν πίστη τους στν ρχαία γλώσσα, καθ' σον μάλιστα εδικς γλωσσολόγος καταλαβαίνει τι τς περισσότερες φορς δν κατέχουν τ γλώσσα, λλ τν χουν μπερδέψει μ μία ενουχισμένη καθαρεύουσα λαϊκς κατανάλωσης, τν ποία προτείνουν σν ρχαία. πως εστοχα χει χαρακτηρίσει κάποιος μελετητς το φαινομένου τν πόπειρα τν δωδεκαθεϊστν ν καπηλευτον τν νάγκη παφς τν λλήνων μ τν ρχαία μορφ τς γλώσσας μας, πρόκειται γι γλωσσικ γυμνισμό, γι δέξια μμον σ πρωτόγονες κουτοπονηριές.


Κύριε, σσον τος φελες!

Τ τεχνάσματα κα εαισθησία τν ρχαιολατρν πιάνουν κάποτε ... τόπο, ξαιτίας κυρίως τς φέλειας κα τς λλειψης κατάρτισης τν νθρώπων πο θ πρεπε λογικς ν ναπτύσσουν εδικ μέριμνα γι τ γλώσσα, φο κπαίδευση χωλαίνει μολογουμένως κα ο πολιτικς ποφάσεις περιπλέκουν τ πράγματα, ντ ν διευθετον τς καταστάσεις πρς φελος τν διδασκομένων. Συχν πέφτουν θύματα τν νεοφώτιστων «φιλολόγων» νθρωποι εκολόπιστοι κα μ πιφανειακς γνώσεις, πο παρασύρονται π διαφημιστικς κστρατεες κα συστάσεις «τρίτων» ο ποοι σπεύδουν ν μεταλαμπαδεύσουν τς γνώσεις τους στν λαό. Θυμίζουμε στ χριστεπώνυμο πλήρωμα πς κατ τν παρελθόντα Αγουστο σ τηλεοπτικ κπομπ νς νεοπαγανιστο, μ θέμα τν στορία τς ρχαίας λληνικς, ταν κύριος μιλητς βαυκαλιζόταν ν συλλαβίζει δθεν τύπους τς απετικς γλώσσας, περιέπεσε σ κραυγαλέα λάθη πο προκάλεσαν τν παρέμβαση ποφοίτων το γυμνασίου γι ν διορθώσουν τν μεγαλομαν ρχαιόπληκτο. λλο διδασκαλία τς ρχαίας λληνικς κα λλο φαιδρότητα τν αρεσιαρχν, πο συνεχς φευρίσκουν δολώματα ς κενόψυχοι γι ν ρπάξουν κα ν παραπλανήσουν σους νομίζουν τι κατηγορώντας τν κκλησία θ κατορθώσουν ν πλησιάσουν τ γνήσιο λληνικ πνεμα, πνεμα, πο πιζητε τν παρουσία ληθινν νθρώπων κα χι φαντασμάτων τς γραμματοσύνης.


Μέγας Βασίλειος γιά τήν λληνική παιδεία

πιβάλλεται νά καταφεύγουμε σέ ποιητές, λογογράφους, ρήτορες καί γενικά σέ κάθε νθρωπο πό τόν ποο πρόκειται νά ποκομίσουμε κάποια ψυχική φέλεια. [...] ν θέλουμε νά παραμείνει σέ μς νεξίτηλη δέα το καλο, πρέπει πρτα νά προετοιμαζόμεθα μέ τή μελέτη τν κτός τς κκλησίας διδασκάλων, κι πειτα νά κομε τά ερά καί πόρρητα διδάγματα. [...] Λέγεται μάλιστα τι καί περίφημος κενος Μωϋσς, νομαστός γιά τή σοφία του μεταξύ τν νθρώπων, πρτα γύμνασε τόν νο του στά μαθήματα τν Αγυπτίων, κι πειτα πλησίασε νά δε τόν Θεό. Παρομοίως καί σοφός Δανιήλ ργότερα στή Βαβυλνα: φο γνώρισε καλά τή σοφία τν Χαλδαίων, τότε ρχισε νά μελετ τή θεία διδασκαλία.
μως, γιά τό τι εναι χρήσιμοι στήν ψυχή ο λόγοι τν κτός κκλησίας διδασκάλων, ρκετά επα. Τώρα θά σς δείξω καί πς πρέπει νά τούς προσεγγίζετε, ρχίζοντας πό τούς ποιητές. Δέν πρέπει λα, σα λένε κενοι, νά τά προσέχετε διάκριτα. λλά, ταν διηγονται πράξεις λόγους γαθν νθρώπων, νά τούς γαπτε καί νά τούς ζηλεύτε καί νά προσπαθετε μέ κάθε τρόπο νά τούς μιμηθετε. ταν, μως, διηγονται καί προβάλλουν μοχθηρούς νθρώπους, νά ποφεύγετε καί νά κλείνετε τ' ατιά σας, πως κανε δυσσέας (καθώς κείνοι διηγονται) γιά νά μήν κούσει τά τραγούδια τν Σειρήνων, γιατί ποιος συνηθίσει στά σχημα λόγια, θά φτάσει καί στά σχημα ργα. [...] Δέν θά παινέσουμε, λοιπόν, τούς ποιητές γιά λα σα λένε. Δέν θά τούς παινέσουμε, ταν προβάλλουν σους βρίζουν, σους μπαίζουν καί σους σχολονται μέ ρωτες. Δέν θά τούς παινέσουμε, ταν λένε τι ετυχία ξαρτται πό τά πλούσια τραπέζια καί πό τά μεγάλα γλέντια. Θά τούς γνοήσουμε ντελς, ταν μιλον γιά θεούς, καί μάλιστα ταν σχυρίζονται τι ο θεοί εναι πολλοί καί τι δέν συμφωνον κν μεταξύ τους. [...] Τίς μοιχεες τν θεν καί τούς ρωτες καί τίς λλες ασχρές πράξεις πού κάνουν λοφάνερα (καί μάλιστα ατές πού κάνει μεγαλύτερος καί κορυφαος τους, Δίας), τίς ποες καί γιά τά ζα νά ναφέρει κάποιος θά κοκκινήσει, ατές ς τίς φήσουμε γιά σους σχολονται μέ τά θέατρα. [...]
Τά δια συμβουλεύω καί γιά τούς συγγραφες, καί μάλιστα ταν κατασκευάζουν λόγους γιά νά κανοποιήσουν τούς κροατές τους. Κατά τόν διο τρόπο καί στούς ρήτορες δέν θά μιμηθομε τήν τέχνη το ψεύδους. Γιά μς, πού πιλέξαμε νά βαδίσουμε τήν δό τήν ρθή καί ληθινή, δέν χει καμία θέση τό ψέμα, οτε στά δικαστήρια, οτε σέ κάθε λλη περίπτωση, φο νόμος το Θεο δέν μς πιτρέπει οτε στά δικαστήρια νά καταφεύγουμε. [...]
ς κολουθήσουμε τό παράδειγμα τν μελισσν, στή μελέτη ατν τν λόγων. κενες, οτε σέ λα τά νθη πετον, οτε καί σέ κενα πού στέκονται πιχειρον νά τά πάρουν λα. Παίρνουν ,τι τούς χρειάζεται καί φήνουν τό λλο. Κι μες, ν εμαστε σώφρονες, ς πάρουμε ,τι συγγενεύει μέ τήν λήθεια καί ς φήσουμε τό πόλοιπο. πως γιά νά κόψουμε τό νθος τς τριανταφυλλις παραμερίζουμε τά γκάθια, τσι καί π' ατούς τούς λόγους καί τίς διδασκαλίες θά διαλέξουμε τό καλό καί χρήσιμο καί θά προφυλαχθομε πό τό βλαβερό.
(πόσπασμα πό τό ργο το Μ. Βασιλείου, Πρός τούς νέους πως ν ξλληνικν φελοντο λόγων, MPG, τ. 31, κεφ. 2-4, στ. 568-569, σέ λεύθερη πόδοση).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου