γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Το «Ευαγγέλιο του Ιούδα» και τα απόκρυφα κείμενα


ΤΕΥΧΟΣ 44               ΤΡΙΠΟΛΙΣ               ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2006

ΤΟ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ»
ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

Εσαγωγή: Μιά «σημαντική» νακάλυψη

Τίς παραμονές τς Μεγάλης βδομάδος τό διεθνές περιοδικό National Geograrhic κυκλοφόρησε ατόνομα, μαζί μέ τό τεχος Μαΐου 2006, να πόκρυφο κείμενο, τό λεγόμενο «εαγγέλιο το ούδα», πού νακαλύφθηκε τό 1978 καί ποκαταστάθηκε πρόσφατα. Τό κείμενο προβάλλει μιά ντελς διαφορετική εκόνα γιά τό πρόσωπο το ούδα πό τήν ς τώρα γνωστή: προδότης το Κυρίου μφανίζεται τι ς πιό μπιστος μαθητής Του, ς νθρωπος πού κατανόησε καλύτερα τή διδασκαλία καί τήν ποστολή Του καί πού τόν πρόδωσε μετά πό πόδειξη το διου το ησο, γιά νά ξυπηρετήσει τό θεο σχέδιο!

Τό κείμενο, τό ποο προβλήθηκε καταλλήλως ς μεγάλη νακάλυψη «πού λλάζει τήν στορία το πρώϊμου χριστιανισμο» (Nat. Geogr., Μαΐ. 2006, σ. 15), προκάλεσε, πως ταν ναμενόμενο, τεράστια σύγχυση μεταξύ το κοινο, πού δέν γνωρίζει πολλά γύρω π' ατά τά θέματα. Στήν πραγματικότητα, μως, οτε γιά τόσο σπουδαία νακάλυψη πρόκειται, οτε γιά τόσο γνωστο κείμενο. Τό 1945 στό Nag Hammadi τς Αγύπτου νακαλύφθηκαν 13 κώδικες μέ 52 κείμενα τς διας ξίας, χωρίς νά «λλάξει στορία το πρώϊμου χριστιανισμο», ν μεταξύ τν τν 1947 - 1956 στό Κουμράν τς Νεκρς Θαλάσσης νακαλύφθηκε πλθος, κόμη πιό σπουδαίων, κωδίκων! ξ λλου τό περιεχόμενο το «εαγγελίου» ταν περίπου γνωστό πό τά κείμενα το γίου Ερηναίου, πισκόπου Λιόν, πό τό 180 μ.Χ. Γκρέγκορ Βούρστ, νας πό τούς καθηγητές πού σχολήθηκαν μέ τήν ποκατάσταση το κειμένου, ναφέρει τι «οτε δ μπορομε νά ναζητήσουμε κριβες στορικές πληροφορίες γιά τόν ούδα τόν σκαριώτη, τουλάχιστον χι περισσότερες πό ,τι στά κανονικά εαγγέλια» ( Ερηναος τς Λιόν καί τό εαγγέλιο το ούδα, ν Τό εαγγέλιο το ούδα, κδ. Nat. Geogr., 2006, σ. 164) καί, κατά τόν καθηγητή Κρέγκ βανς, «τίποτε π' σα γράφει τό εαγγέλιο το ούδα δέν μπορε νά θεωρηθε στορικά ξιόπιστο» (Nat. Geogr., Μαΐ. 2006, σ. 15).
Θά ρκοσε, σως, πισήμανση τι τό «εαγγέλιο» προέρχεται πό τήν ρχαία «αρεση» το Γνωστικισμο, γιά νά ποδειχθε τι δέν νδιαφέρει τή χριστιανική κκλησία. κφράζει τήν πίστη μις μάδας γνωστικν γιά τόν ησο καί τόν ούδα καί χι τήν στορική πραγματικότητα γι' ατά τά πρόσωπα. πειδή, μως, σα λέγονται συνήθως δημιουργον πολλά κενά, θά προσπαθήσουμε νά παντήσουμε σέ ρωτήματα πως: Τί εναι τά πόκρυφα κείμενα; Τί ταν Γνωστικισμός; Τί κριβς εναι τό «εαγγέλιο το ούδα»;


Καινή Διαθήκη καί τά πόκρυφα κείμενα

Τά πλησιέστερα στήν ποχή το ησο κείμενα εναι τά κανονικά βιβλία τς Κ. Διαθήκης. Κατά τούς εδικούς, τά κείμενα ατά γράφτηκαν πό τό 49 ς τό 95 μ.Χ., δηλ. τόν α' μ.Χ. αἰώνα (πρβλ. πίνακα ν Nat. Geogr., Μαΐ. 2006, σ. 12) καί ν σ ζοσαν σοι γνώρισαν τόν ησο (ο «ατόπτες» καί «ατήκοοι»), ποτελον δέ τίς πιό ξιόπιστες στορικές μαρτυρίες γιά τό πρόσωπό Του. μως, δη πό τό πρτο μισυ το β' μ.Χ. αἰῶνος, καί πωσδήποτε μετά τήν κοίμηση τν γίων ποστόλων, ρχισαν νά μφανίζονται κάποια ψευδεπίγραφα κείμενα, τά ποα ποτίθεται τι εχαν γράψει πρόσωπα πό τό περιβάλλον το Κυρίου (πόστολοι). Ατά εναι τά λεγόμενα πόκρυφα, πού διακρίνονται κατά τή μορφή σέ «εαγγέλια», «πράξεις», «πιστολές», «ποκαλύψεις» κ.. Δέν πρόκειται, βέβαια, γιά κείμενα πού κάποιοι διατηρον στό σκοτάδι γιά ενόητους λόγους, λλά γιά κείμενα πού χουν ρευνηθε πό εδικούς, χουν χρονολογηθε καί χουν κδοθε, στε ποιος νδιαφέρεται νά μπορε νά τά βρίσκει. παραγωγή πλήθους τέτοιων ποκρύφων κειμένων συνεχίστηκε μέχρι καί τόν ε' μ.Χ. αἰώνα! καί ο εδικοί γνωρίζουν ποιά π' ατά γράφτηκαν τόν β' αἰώνα, ποιά τόν γ' κ.λ.π. (βλ. καί τεχ. 41 το ντύπου μας). Προέρχονται κατά κανόνα πό κύκλους αρετικν Χριστιανν καί, κυρίως, γνωστικν, γι' ατό σέ πιστημονικά ργα πολλές φορές συνεξετάζονται μέ τά γνωστικά κείμενα (βλ. Στ. Παπαδοπούλου, Πατρολογία Α', θήνα 1982, σ. 200 καί 318, κεφάλαια μέ τίτλο «πόκρυφα καί γνωστικά»). Ο γνωστικοί, πιχειρώντας νά ντικρούσουν τήν κατηγορία τι ο ντιλήψεις τους δέν ποτελον διδασκαλία το Χριστο, λλά ποκύημα τς νθρώπινης φαντασίας, σχυρίζονταν τι ησος ποκάλυψε κάποιες λήθειες μόνο σέ λίγους καί κλεκτούς. Καί πειδή δέν εχαν κείμενα, πού νά μαρτυρον γι' ατές τίς «λήθειες», κατασκεύασαν τέτοια κείμενα ο διοι. Ατά εναι γνωστά ς «πόκρυφα», δηλ. ς κείμενα πού περιέχουν μιά πόκρυφη «λήθεια», μιά πόκρυφη «γνώση». Ποιά εναι στορική ξία ατν τν κειμένων; πάντηση εναι πλή: ποτελον στορικές μαρτυρίες γιά τήν ποχή, κατά τήν ποία γράφτηκαν (δηλ. γιά τόν β' γ' δ' ε' α.), δέν ποτελον, μως, στορικές μαρτυρίες γιά τήν ποχή στήν ποία ναφέρονται (δηλ. γιά τόν α' α., γιά τήν ποχή το ησο).
χριστιανική κκλησία τόν δ' μ.Χ. α. καθόρισε πίσημα τόν Κανόνα τς Κ. Διαθήκης, δηλ. τόν κατάλογο τν γνήσιων βιβλίων, πού διακρίνονται πό τά πόκυφα καί γνωστικά (Σ. γουρίδου, Εσαγωγή ες τήν Κ. Διαθήκην, θναι 1971, σ. 71). Πολλοί, μως, διερωτνται: Μέ ποιά κριτήρια διέκρινε τά γνήσια κείμενα πό τά νόθα; Γιατί π.χ. πό τά πολλά «εαγγέλια» πού κυκλοφοροσαν πέλεξε ς γνήσια μόνο τέσσερα; Γιά νά παντήσουμε, εναι νάγκη νά νατρέξουμε στή διαδικασία, μέ τήν ποία προλθαν τά γνήσια κείμενα τς Κ. Διαθήκης. Γιά παράδειγμα, Β' πρός Κορινθίους πιστολή, γράφτηκε πό τόν π. Παλο στή Μακεδονία τό 56 μ.Χ. νθρωποι μπιστοι το Παύλου ( Τίτος καί δύο λλα πρόσωπα) τήν μετέφεραν στήν Κόρινθο (Σ. γουρίδου, μνημ. ργ., σ. 262 - 263) καί τήν παρέδωσαν προφανς στόν πίσκοπο τς κκλησίας. Τήν ποχή κείνη δέν πρχαν νοργάνωτες μάδες πιστευόντων, λλά ργανωμένες τοπικές κκλησίες μέ πίσκοπο, πρεσβυτέρους καί διακόνους. πίσκοπος πού λάμβανε τήν πιστολή, συγκαλοσε λη τήν κκλησία καί πιστολή διαβαζόταν νώπιον λων κατά τή διάρκεια τς Θ. Λειτουργίας. ποστολική ελογία στό τέλος τς Β' Κορ. (« χάρις το Κυρίου μν ησο Χριστο καί γάπη το Θεο καί κοινωνία το γίου Πνεύματος μετά πάντων μν») μαρτυρε μμεσα τή λειτουργική χρήση της. Στή συνέχεια πιστολή φυλασσόταν ς ερό κείμενο, ν ποσπάσματά της διαβάζονταν σέ κάθε Θ. Λειτουργία, στή θέση πού μέχρι σήμερα διαβάζουμε τόν πόστολο. Μέ διαίτερη προσοχή γίνονταν ντίγραφα καί δίδονταν σέ λλες τοπικές κκλησίες πού τά ζητοσαν. Μέ τήν νταλλαγή ντιγράφων, κάθε τοπική κκλησία πέκτησε σταδιακά τή συλλογή τν κειμένων τς Κ. Διαθήκης.
 Κατά τόν διο τρόπο προλθαν λα τά κείμενα τς Κ. Διαθήκης. διαίτερη σημασία πέκτησαν τά Εαγγέλια, φο ναφέρονταν ποκλειστικά στό πρόσωπο το Κυρίου. ποσπάσματά τους εσλθαν στή Θ. Λειτουργία, πως γίνεται μέχρι σήμερα. Εναι ενόητο τι μέ ατές τίς συνθκες ταν διαίτερα δύσκολο νά εσχωρήσει στήν κκλησία να πόκρυφο κείμενο. Τά πόκρυφα μφανίστηκαν μεταξύ τν γνωστικν λλων αρετικν. Κι ν κόμη κάποιος πιχειροσε νά τά εσαγάγει στήν κκλησία, ατή μποροσε εκολα νά διακρίνει ν χουν τίς γγυήσεις τς γνησιότητος. Καί ο γγυήσεις σαν πολλές, πως: α) διος συγγραφέας (πόστολος), σο κόμη ζοσε ( ποος μποροσε νά βεβαιώσει τι «γώ γραψα ατό τό κείμενο»), β) ρχαιότητα το κειμένου (πρχε τό κείμενο πό τήν ποχή τν ποστόλων, μφανίστηκε τώρα;), γ) τό περιεχόμενο το κειμένου (συμφωνε μέ τή διδασκαλία το Χριστο, πως τή γνωρίζουμε πό τήν προφορική παράδοση καί πό λλα γνήσια κείμενα, χι;), δ) λειτουργική χρήση το κειμένου (διαβάζονται ποσπάσματά του στή Θ. Λειτουργία;) κ..
Εναι, λοιπόν, λήθεια τι γιά να διάστημα παράλληλα μέ τά γνήσια κυκλοφοροσαν καί τά πόκρυφα κείμενα. λλά δέν κυκλοφοροσαν ντός τς κκλησίας. Κυκλοφοροσαν κτός ατς, στό περιθώριο, σέ κύκλους γνωστικν, αρετικν, ποπτων περί τήν πίστη προσώπων. κκλησία χρησιμοποιοσε πάντοτε τά γνήσια. στόσο, πειδή κάποιοι πιστοί χρησιμοποιοσαν πιθανς μαζί μέ τά γνήσια κείμενα καί ρισμένα πόκρυφα, κκλησία ναγκάστηκε τόν δ' μ.Χ. α. (κυρίως μέ τόν γ. θανάσιο τόν Μέγα) νά καθορίσει τόν Κανόνα, δηλ. τόν πίσημο κατάλογο τν γνήσιων κειμένων τς Κ. Διαθήκης. ς δομε, μως, καί τί ταν Γνωστικισμός, πό τόν ποο προλθε συντριπτική πλειοψηφία τν ποκρύφων.


Γνωστικισμός στήν ρχαία κκλησία

Γνωστικισμός δέν ταν κριβς αρεση. Πολύ περισσότερο, δέν ταν χριστιανική αρεση (δέν προλθε πό τούς κόλπους τς κκλησίας). ταν να θρησκευτικοφιλοσοφικό κίνημα, μιά λλη θρησκεία, μλλον πολλές λλες θρησκεες, πού τίς συνέδεαν, βέβαια, κοινά στοιχεα. Χαρακτηριστικό το πλήθους τν γνωστικν μάδων, πού μφανίστηκαν κυρίως τόν β' καί γ' μ.Χ. αἰώνα, ταν συγκρητισμός, δηλ. νάμειξη στοιχείων πό ντελς διαφορετικές θρησκευτικές καί πολιτιστικές παραδόσεις. Πρόκειται γιά να κράμα ουδαϊκν, μυθικν, εδωλολατρικν, φιλοσοφικν, μαγικν καί χριστιανικν στοιχείων.
Βασική διδασκαλία του ταν τι σωτηρία προέρχεται πό τή «γνώση». Ποιά «γνώση» μως; Ο σύγχρονοι ποστηρικτές του (πό τή λεγομένη «προοδευτική διανόηση») νομίζουν τι πρόκειται γιά τή γνώση το κόσμου (πιστημονική γνώση) γιά τή γνώση το αυτο μας (ατογνωσία). μως, Γνωστικισμός ναφέρεται σέ λλη «γνώση», κατά τήν ποία, θεός πού δημιούργησε ατό τόν κόσμο, δέν εναι οτε μοναδικός, οτε πιό τέλειος. Πολύ πιό πάνω πάρχει νας λλος θεός, όρατος, πρόσιτος, αώνιος, καθώς καί νας αώνιος κόσμος πού τόν περιβάλλει. πάρχουν, λοιπόν, δύο (τουλάχιστον) θεοί: νας νώτερος καί νας κατώτερος, νας τέλειος καί νας τελής, νας καλός καί νας κακός. νάμεσα στόν νώτερο καί στόν κατώτερο θεό παρεμβάλλονται λλοι πνευματικοί κόσμοι καί ναρίθμητα πνευματικά δημιουργήματα, ο «αἰῶνες», καθώς πίσης λλα ντα μέ διάφορα νόματα, πως «γγελοι», «φωστρες», «στέρες», «θεότητες» κ..
κόσμος, κατά τούς Γνωστικούς, εναι δημιούργημα νός κακο θεο καί, κατά συνέπειαν, εναι κακός καί τελής. Τό διο καί νθρωπος. Μεταξύ κόσμου καί ληθινο θεο πάρχει προσπέλαστη βυσσος. γνώση το κακο κόσμου (δηλ. πιστήμη) δηγε στή γνώση νός κακο δημιουργο καί ατογνωσία (δηλ. γνώση νός κακο δημιουργήματος) δηγε πίσης στή γνώση νός κακο θεο. Κατά τή δημιουργία, κάποιοι θείοι σπινθρες, πού προέρχονται πό νώτερους κόσμους, γκλωβίστηκαν σέ νθρώπινα σώματα. μως, λίγοι νθρωποι χουν τέτοιους θείους σπινθρες καί μόνο ατοί μπορον νά σωθον. Γιά τούς λλους δέν πάρχει λπίδα σωτηρίας. Γιά νά σωθον ο λίγοι καί κλεκτοί, δέν παιτονται προσευχές, νηστεες, καλά ργα κ.λ.π. Πρέπει μόνο νά γίνουν «γνωστικοί», δηλ. νά ποδεχθον ατή τήν «γνώση» καί νά φροντίσουν νά πελευθερωθον τό συντομώτερο πό τά δεσμά ατο το κόσμου καί πό τό θνητό σμα πού τούς περιβάλλει. Μέ τόν θάνατο, θεος πυρήνας πιστρέφει στόν αἰώνιο κόσμο, πό τόν ποο λθε, καί ατό κριβς εναι λύτρωση. Διακρίνουμε δη τά βασικά στοιχεα το Γνωστικισμο, πού εναι: α) ντίθεση μεταξύ ψιστου θεο καί δημιουργο, β) πλήρης ρνηση το κόσμου, τόν ποο βυσσαλέο χάσμα χωρίζει πό τόν ληθινό Θεό, γ) χθρότητα πρός τό νθρώπινο σμα, δ) πόλυτος προορισμός - σωτηρία μόνο γιά τούς κλεκτούς, ε) καταξίωση το θανάτου ς μέσου, διά το ποίου πέρχεται λύτρωση.
Ο γνωστικοί πού δέχονταν καί χριστιανικά στοιχεα στό σύστημά τους, πίστευαν τι Χριστός εναι νας πό τούς «αἰῶνες», να πνευματικό ν πό νώτερους κόσμους πού δανείστηκε νθρώπινο σμα, νας «γνωστικός» πού λθε νά ποκαλύψει τήν ληθινή «γνώση». λλοι πίστευαν τι λα σα κανε ( Σάρκωση, Σταύρωση κ.λ.π.) σαν φαινομενικά (π.χ. μες νομίσαμε τι σταυρώθηκε) καί λλοι πίστευαν τι θεος πυρήνας κατοίκησε στόν νθρωπο ησο κατά τό Βάπτισμα. Χριστός, κατά τούς γνωστικούς, δέν εναι σωτρας καί λυτρωτής το κόσμου, λλά να ν, πού χει τό διο νάγκη σωτηρίας καί λύτρωσης, φο πρέπει νά πελευθερωθε πό τό νθρώπινο σμα του γιά νά πιστρέψει στόν αἰώνιο κόσμο πό τόν ποο προλθε.
σον φορ στά λλα πρόσωπα τς γ. Γραφς, Γνωστικισμός δέχεται τι ατά πηρετον τόν κατώτερο θεό, ρα βρίσκονται σέ πλάνη. ντιθέτως, σοι στράφηκαν ναντίον το θεο τς γ. Γραφς (πως Κάϊν καί ο κάτοικοι τν Σοδόμων καί τν Γομόρων), πηρετον τόν αἰώνιο καί ληθινό θεό. Ατό κριβς συνέβη, ποτίθεται, καί μέ τόν ούδα.


Τό «εαγγέλιο το ούδα»

Τό «εαγγέλιο το ούδα» κινεται στά δια κριβς πλαίσια τς διδασκαλίας το Γνωστικισμο. Τό «μυστήριο τς γνώσεως», πού κατέχει ούδας καί γνοον ο λλοι μαθητές, εναι τι Χριστός προέρχεται πό τόν θάνατο κόσμο το Μπάρμπελο, το αἰώνιου θεοό εαγγέλιο το ούδα, κδ. Nat. Geogr., 2006, σ. 27). Ο λλοι μαθητές, ντίθετα, λατρεύουν τόν δημιουργό καί παραπλανον «πολλούς νθρώπους» (σ. 31), γι' ατό, ταν ησος τούς βλέπει νά «προσφέρουν τήν προσευχή τς εχαριστίας», γελ (σ. 25). δημιουργός δ νομάζεται Σάκλας (σ. 44, = «νόητος», πρβλ. τίς νέες λληνικές λέξεις «σαχλός» καί «σάχλας», περλεξικό τς νεοελληνικς γλώσσας, κδ. Παγουλάτου, τ. 5, σ. 2429). Μεταξύ το Μπάρμπελο καί το δημιουργοάκλα) παρεμβάλλονται 72 «φωστρες», «μυριάδες γγέλων ναρίθμητων» γιά κάθε «φωστρα», λλοι 360 «φωστρες», 12 «αἰῶνες», 72 «ορανοί», 360 «στερεώματα» καί πολλά λλα ντα (σ. 39-40). ησος, κατά τό «εαγγέλιο», πολλές φορές μφανιζόταν στούς μαθητές Του «σάν να παιδί» (σ. 24), δηλ. Σάρκωσή Του ταν φαινομενική καί μποροσε νά παίρνει διάφορες μορφές. Σέ ρώτηση σχετική μέ τή λύτρωση, ησος παντ τι «ο ψυχές κάθε νθρώπινης γενες θά πεθάνουν». μως, κάποιες ψυχές «θά παραμείνουν ζωντανές, καί θά νυψωθον». Ο λλες δέν μπορον νά κάνουν τίποτε γιά τή σωτηρία τους, φο «εναι δύνατον νά φυτέψεις σπόρο πάνω στό βράχο» (σ. 34). ξύψωση καί λύτρωση πιτυγχάνονται μέ τή θυσία το νθρωπίνου σώματος, δηλ. μέ τόν θάνατο. προδοσία το ησο ταν κάτι καλό, γιατί τόν δήγησε στόν θάνατο, δηλ. στή λύτρωση. Χαρακτηριστικός εναι λόγος πρός τόν ούδα, πού ναφέρεται στήν προδοσία: «λλά σύ θά τούς περβες λους ατούς. Γιατί σύ θά θυσιάσεις τόν νθρωπο πού μέ νδύει» (σ. 47). Τό «εαγγέλιο» τελειώνει, κριβς μέ τήν πράξη τς προδοσίας. Δέν κάνει λόγο οτε γιά Σταύρωση το ησο, οτε, βέβαια, γιά νάσταση. νάσταση θά σοδυναμοσε μέ πανεγκλωβισμό στή φυλακή το νθρώπινου σώματος, δηλ. μέ ρνηση τς λύτρωσης.
Κατά τούς εδικούς, τό «εαγγέλιο» γράφτηκε στήν πρωτότυπη μορφή του στό διάστημα 140-160 μ.Χ. (Μπάρτ Ντ. ρμιν, ντεστραμμένος Χριστιανισμός, ν Τό εαγγέλιο το ούδα, κδ. Nat. Geogr., 2006, σ. 109) Ατό σημαίνει, βέβαια, τι δέν τό γραψε ούδας. Κι ν κόμη ποθέσουμε τι ούδας δέν ατοκτόνησε, πως λέει γ. Γραφή, καί τι ταν συνομήλικος το Κυρίου, κατά τήν ποχή πού γράφτηκε τό «εαγγέλιο» θά πρεπε νά ταν 140 - 160 τν! πόσταση μισο αἰῶνος χωρίζει τό «εαγγέλιο το ούδα» πό τά τελευταα κείμενα τς Κ. Διαθήκης καί πόσταση μεγαλύτερη πό να αἰῶνα τό χωρίζει πό τά γεγονότα στά ποα ναφέρεται. πό ποψη φους καί περιεχομένου δέν μπορε κν νά συγκριθε μέ κάποιο πό τά κανονικά βιβλία τς Κ. Διαθήκης. Διαβάζοντάς το «χαμογελμε μέ τούς διαλόγους το "Δασκάλου" (ραββί) μέ τούς μαθητές του, ο ποοι εναι περιορισμένης νοημοσύνης» (Ρόντολφ Κασέρ, στορία το Codex Tchacos καί το εαγγελίου το ούδα, ν Τό εαγγέλιο το ούδα, κδ. Nat. Geogr., 2006, σ. 88).


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

νακάλυψη το «εαγγελίου» το ούδα εναι, βέβαια, μιά σημαντική νακάλυψη, ποία, μως, δέν νδιαφέρει τή χριστιανική κκλησία καί δέν χει καμιά σημασία γιά τόν σύγχρονο νθρωπο. νδιαφέρει μόνο τούς εδικούς θρησκειολόγους, σους σχολονται μέ τήν ρευνα το Γνωστικισμο, τς ρχαίας «αρεσης» πό τήν ποία προλθε τό κείμενο. Τήν νακάλυψη ατή κάποιοι πιχείρησαν νά κμεταλλευτον, ετε γιά νά προκαλέσουν ντύπωση, ετε γιά πλήξουν τό κύρος το Χριστο καί τς κκλησίας Του, ετε χάριν δίστακτης κερδοσκοπίας. χαρά πού ασθάνθηκαν πολλοί γιά τή «μεγάλη νακάλυψη», πού νατρέπει, δθεν, τά θεμέλια το Χριστιανισμο, ταν μιά προσωρινή ξαρση, νας στιγμιαος ντυπωσιασμός, πού ξαφανίζεται καί μεταβάλλεται μλλον σέ λύπη μέ τήν προσεκτική μελέτη το «εαγγελίου» καί τν συνθηκν πού τό δημιούργησαν. Τό χαρμόσυνο γγελμα πού προσφέρει, λλωστε, τό «εαγγέλιο» στόν ναγνώστη (εαγγέλιο = χαρμόσυνο γγελμα) εναι διά το θανάτου λύτρωση. Μέ ατά τά δεδομένα, δέν θά ταν περβολή χαρακτηρισμός του ς «εαγγέλιο το θανάτου»!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου