γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Πεντηκοστιανοί καί Ορθόδοξη πίστη



Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 58, τεῦχ. 10, Δεκ. 2009.


Μιά πό τίς πιό γνωστές αρέσεις στή χώρα μας εναι αρεση τν Πεντηκοστιανν, πού μφανίζεται μέ τή μορφή πολλν πιμέρους μάδων «κκλησιν» μέ κοινή περίπου διδασκαλία. πιό γνωστή π’ ατές εναι λεγόμενη «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς». παρουσία τν Πεντηκοστιανν στήν λλάδα εναι σήμερα δυναμική, φο διατηρον ραδιοφωνικό σταθμό πανελλήνιας μβέλειας μέ τόν τίτλο «Χριστιανισμός» καί κδίδουν φημερίδα μέ τόν διο τίτλο (μφότερα τς «λευθέρας ποστολικς κκλησίας τς Πεντηκοστς»). αρεση νάγει τήν παρξή της στό περο τς Πεντηκοστς, που τό γιο Πνεμα κατλθε στούς γίους ποστόλους καί Μαθητές το Κυρίου. Οσιαστικά, μως, πρόκειται γιά παρακλάδι το ερύτερου προτεσταντικο χώρου, ο ρίζες το ποίου βρίσκονται στίς «Κινήσεις γιότητος» πού μφανίστηκαν στήν μερική στά τέλη το 19ου αἰῶνα καί πού τελική διαμόρφωσή του γινε στίς ρχές το 20ο αἰῶνα. πό τήν μερική Πεντηκοστιανισμός διαδόθηκε σέ λο τόν κόσμο, διαιρεμένος σέ να πλθος «χαρισματικν» μάδων, πού σχυρίζονταν τι χουν κδηλα «χαρίσματα το γ. Πνεύματος» καί βιώνουν συγκλονιστικές μπειρίες, πως γλωσσολαλία. Στήν λλαδα διαδόθηκε πό μετανάστες περίπου πό τό 1924 καί ξς.

Ο ποικιλώνυμες Πεντηκοστιανές κινήσεις κφράζουν σέ γενικές γραμμές τίς δοξασίες το Προτεσταντισμο, μέ κάποιες, βέβαια, διαφοροποιήσεις. Τά βασικά τους σημεα εναι: 
1. Δέχονται τήν πόλυτη ξία μόνο τς γίας Γραφς καί πορρίπτουν τήν ερά Παράδοση, πιστεύοντας τι θεοπνευστία τς Γραφς φτάνει μέχρι τή διατύπωση καί τίς λέξεις. Συνήθως τήν ξηγον κατά γράμμα, χωρίς νά ποκλείεται καί λληγορική ρμηνεία, που ξυπηρετε.
2. πορρίπτουν γενικά τά Μυστήρια τς κκλησίας καί δέχονται μόνο τό Βάπτισμα καί τή Θεία Κοινωνία, ς πράξεις, μως, χωρίς μυστηριακό χαρακτρα. πορρίπτουν τή Βιβλική καί Πατερική ντίληψη τι νθρωπος ναγεννται μέ τό Βάπτισμα καί πιστεύουν τι σωτηρία εναι να τομικό καί στιγμιαο γεγονός: ταν κάποιος πε μέσα του τι πιστεύει στόν Χριστό καί Τόν δέχεται ς σωτρα καί λυτρωτή του, τήν δια κριβς στιγμή ναγεννται καί σώζεται. Τό  Βάπτισμα, θά κολουθήσει, λλ’ ς πράξη χωρίς διαίτερη σημασία, φο σωτηρία χει δη πραγματοποιηθε. Κατά συνέπειαν, ρνονται τόν Νηπιοβαπτισμό καί «ναβαπτίζουν» ποιον προσέρχεται σ’ ατούς, χοντας βαπτιστε ς νήπιο. πίσης ρνονται τι στή Θ. Εχαριστία ρτος καί ονος μεταβάλλονται σέ πραγματικό Σμα καί Αμα το Χριστο. πορρίπτουν τήν στορική συνέχεια τς κκλησίας, τήν ερωσύνη, τήν τιμή τς Θεοτόκου καί τν γίων, τήν τιμή τν ερν Εκόνων κ..
3. Πιστεύουν τι Δευτέρα Παρουσία το Χριστο θά πραγματοποιηθε σέ δύο φάσεις: πρτα θά γίνει «ρπαγή τς κκλησίας», δηλ. Χριστός θά ναστήσει τούς «γίους» Του (τούς Πεντηκοστιανούς) γιά νά τούς παραλάβει μαζί Του καί στή συνέχεια θά λθει μαζί μέ τήν «κκλησία» γιά νά κυβερνήσει τόν κόσμο.
 4. Δέχονται τι νώτερη δωρεά εναι τό λεγόμενο «βάπτισμα το γ. Πνεύματος», πού συνοδεύεται πό πνευματικά «χαρίσματα», πως μιλία ξένων γλωσσν (γλωσσολαλία). Τό «χάρισμα» ατό μφανίζεται συνήθως στή διάρκεια τς μαδικς προσευχς, πού συνοδεύεται μέ ποβλητικούς μνους καί κορυφώνεται μέ τήν «πίθεση τν χεριν». Μετά τήν «προσευχή», πού γίνεται σέ κατάσταση ξαψης καί ταραχς, κραυγάζοντας λέξεις καί φράσεις, πως «λληλούϊα», «Ανετε τόν Κύριο», «Δόξα στόν Κύριο» κ.. καί φο πάψουν ο κραυγές, κάποιος ρχίζει νά μιλ σέ γλώσσα κατανότητη καί ατό θεωρεται δωρεά το γίου Πνεύματος.
 πλή σύγκριση τς διδασκαλίας τν Πεντηκοστιανν μέ τήν ρθόδοξη πίστη, καταδεικνύει τι πρόκειται γιά μεγάλη αρεση μέ πλθος πλανημένων διδασκαλιν, πού ρχονται σέ ντίθεση μέ τό πνεμα καί τό γράμμα τς γ. Γραφς. Διδασκαλία τς γ. Γραφς εναι πιστότητα στήν Παράδοση (Β΄ Θεσ. 2,15) καί θεοπνευστία τν γίων (Β΄ Πέτρ. 1,21). Διδασκαλία τς γ. Γραφς εναι τι τό γιο Βάπτισμα ναγενν (ωάν. 3,5) καί σώζει (Τίτ. 3,5, Α΄ Πέτρ. 3,21). Διδασκαλία τς γ. Γραφς εναι τι Θ. Εχαριστίας «στί» (Ματθ. 26,26-28, Α΄ Κορ. 10,16) καί χι συμβολίζει τό Σμα καί τό Αμα το Κυρίου. Διδασκαλία τς γ. Γραφς εναι γιότητα (φεσ. 5,27) καί στορική συνέχεια τς κκλησίας (Ματθ. 16,18). Διδασκαλία τς γ. Γραφς εναι τι Χριστός θά πανέλθει μία μόνο φορά γιά νά κρίνει τόν κόσμο (Ματθ. 25,31 ξ.).
πίσης πλή σύγκριση τν «μπειριν» τν Πεντηκοστιανν μέ τήν πλούσια μαρτυρία τς ρθόδοξης Παράδοσης σέ γνήσιες πνευματικές μπειρίες καταδεικνύει τι Πεντηκοστιανισμός ποτελε πλάνη - πάτη το διαβόλου, σέ νθρώπους πού δέν χουν τά κριτήρια νά διακρίνουν μεταξύ γνήσιων καί μή γνήσιων χαρισμάτων. Τά γνήσια πνευματικά χαρίσματα, πως προφητεία, διόραση, τό χάρισμα τν αμάτων, θεόπνευστη διδασκαλία κ.λ.π., πρχαν πάντοτε καί πάρχουν μέχρι σήμερα μέσα στή μία κκλησία το Χριστο, δηλ. στήν ρθόδοξη κκλησία, καί κδηλώνονται στούς γίους της πό προϋποθέσεις καί χι μέ τήν εκολία καί τήν προχειρότητα πού μφανίζονται στούς Πεντηκοστιανούς. Κύριος εχε σαφς προειδοποιήσει γιά τήν λευση «ψευδοχρίστων» καί «ψευδοπροφητν» στίς σχατες μέρες, πού θά πιχειρήσουν νά πλανήσουν κόμη καί τούς κλεκτούς (Ματθ. 24,24). προειδοποίησή Του «προσέχετε πό τν ψευδοπροφητν, οτινες ρχονται πρός μς ν νδύμασι προβάτων» (Ματθ. 7,15) φαίνεται νά ταιριάζει πόλυτα στήν περίπτωση τν Πεντηκοστιανν.

Πρωτ. Σωτήριος θανασούλιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου