γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Οι «εχθροί του Σταυρού»



ΤΕΥΧΟΣ 46     ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2006

ΟΙ «ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ»
ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ ΥΠΟΤΙΜΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ

διαχρονικότητα το φαινομένου

πόστολος Παλος στήν Πρός Φιλιππησίους πιστολή του (3, 18-19) κάνει λόγο γιά τούς «χθρούς το Σταυρο το Χριστο». ναφέρεται, μάλιστα, σ’ ατούς «κλαίων» (κλαίγοντας), πειδή τό «τέλος» τους, κατάληξή τους, εναι «πώλεια». Ατοί εναι συνήθως νθρωποι κοσμικοί, τά «πίγεια φρονοντες» (3,19), δηλ. δέν χουν σχέση μέ τόν Θεό, φο «θεός» τους εναι «κοιλία» (ατόθι). Δυστυχς, τό φαινόμενο πού περιγράφει π. Παλος δέν περιορίζεται μόνο στήν ποχή του. «χθροί το Σταυρο» πάρχουν πάντοτε, σέ κάθε στορική περίοδο καί σέ κάθε χρονική ποχή. Μπορε νά κρύπτονται καί νά μήν φαίνονται. Μπορε νά μήν τό κφράζουν μέ λόγια. Τό διακηρύττουν, μως, μέ τά ργα τους καί μέ τή συμπεριφορά τους. Καί φο τό φαινόμενο εναι διαχρονικό, εναι φυσικό νά μφανίζεται καί στήν ποχή μας, μέ πάμπολλους «χθρούς το Σταυρο», μφανες φανες, μέ τομα μάδες, κόμη καί μέ σχυρά κέντρα πού πολεμον τήν κκλησία, τς ποίας δόξα καί «καύχημα» (Γαλ. 6, 14) εναι Σταυρός το Χριστο.

Πολλές χριστιανικές αρέσεις τν μερν μας ρνονται τήν πόδοση τιμς στόν Σταυρό, πως ο Πεντηκοστιανοί καί ο Μάρτυρες το εχωβ, γιά νά ναφέρουμε τίς πιό γνωστές. Σέ ντίθεση μέ τήν σαφή διδασκαλία τς γ. Γραφς, κατά τήν ποία μέν Σταυρός εναι τό «καύχημα» τν πιστν (Γαλ. 6,14) ο δέ χθροί του εναι ξιοι θρήνων γιά τήν πώλειά τους (3, 18-19), προβάλλουν ελογοφαν πιχειρήματα, κατά τά ποα τίμιος Σταυρός εναι να φονικό πλο, πού δέν πρέπει νά τιμται. Ο τελευταοι μάλιστα (ο Μάρτυρες το εχωβ) φθασαν σέ σημεο νά ρνηθον καί ατό τό σχμα το τιμίου Σταυρο, σχυριζόμενοι τι Κύριος «σταυρώθηκε» πάνω σ’ ναν πάσσαλο! ς δομε, μως, ναλυτικά τίς ντιλήψεις τους, σέ ντιπαράθεση μέ τή διδασκαλία της γ. Γραφς καί μέ τά στορικά δεδομένα.


Ο ντιλήψεις τν Μαρτύρων το εχωβ περί το Σταυρο

ντίληψη τι Κύριος «σταυρώθηκε» σέ πάσσαλο δέν ταν ρχική θέση τν Μαρτύρων το εχωβ. Παλαιότερα αρεση εχε σέ μεγάλη κτίμηση τόν τίμιο Σταυρό καί τόν ναγνώριζε ς σύμβολο τς χριστιανικς πίστης. ποτίμησή του θεωρήθηκε πό τόν δρυτή της Κάρολο Ρσσελ, ς «λλο εαγγέλιο», στό μέσον δέ το ληθινο εαγγελίου βρίσκεται, κατά τόν Ρσσελ, Σταυρός! Τά κτίρια τν Μαρτύρων το εχωβ φεραν τό σύμβολο το Σταυρο, πως ο χριστιανικές κκλησίες, καί Σταυρός κοσμοσε τά ντυπά τους καί τό περιοδικό «Σκοπιά». Στό φέρετρο το Ρσσελ τοποθετήθηκε «μεγαλοπρεπής σταυρός», πως πίσης καί στόν τάφο του. Μέχρι τό 1928 ο παδοί τς αρεσης φοροσαν εδικό κόσμημα, πού πεικόνιζε τόν Σταυρό καί να στέμμα (βλ. ντ. λεβιζοπούλου, Μάρτυρες το εχωβ καί ρθοδοξία, θήνα 1995, σ. 101 - 104, που παραπομπές σέ κείμενα τς αρεσης καί φωτογραφίες).
μως, τό 1928 διάδοχος το Ρσσελ ωσήφ Ρόδερφορδ, διακήρυξε τι «καρφίτσα» μέ τόν Σταυρό εναι κάτι χρηστο καί σφαλμένο. δήλωση ατή ταν ρκετή γιά νά ξαφανισθε Σταυρός πού φεραν ο Μάρτυρες το εχωβ. Τό 1931 φαιρέθηκε καί πό τό περιοδικό «Σκοπιά», ν τό 1936 Ρόδερφορδ σχυρίστηκε τι Χριστός σταυρώθηκε πάνω σ’ να «παλούκι»! Ατό ταν ρκετό γιά νά καταργηθε τελείως τίμιος Σταυρός πό τίς τάξεις τν Μαρτύρων το εχωβ καί νά ρχίσει γνωστή πολεμική ναντίον του (ατόθι, σ. 104).
σχυρισμός το Ρόδελφορδ ταν ντελς αθαίρετος. Γιά νά τόν στηρίξει γεσία τς αρεσης, κατέφυγε κόμη καί στήν πάτη. πικαλέσθηκε τό βιβλίο κάποιου Justus Lipsius (1547 - 1606) μέ τίτλο De cruce, στή σελ. 647 το ποίου πάρχει εκόνα νός νδρα κρεμασμένου πάνω σέ πάσσαλο. Τά ντυπα τς αρεσης τήν ναδημοσιεύουν κατά καιρούς, φήνοντας νά ννοηθε τι ατός ταν Χριστός. μως, στή σελ. 661 τς διας κδοσης το βιβλίου του Lipsius, ναφερόμενος στόν Χριστό, παραθέτει εκόνα σταυρωμένου σέ κανονικό Σταυρό, διευκρινίζοντας τι σέ τέτοιο Σταυρό σταυρώθηκε Χριστός καί χι σέ πάσσαλο. πικαλεται, μάλιστα, μαρτυρίες παλαιν χριστιανν συγγραφέων, πως το Ερηναίου, το Τερτυλλιανο καί το Αγουστίνου (βλ. παραπομπές καί φωτογραφίες νθ. νωτ., σ. 105-108).
Γιά νά διαλυθε κάθε μφιβολία, πρέπει νά διευκρινισθε τι κάποιοι ρχαοι συγγραφες, πως μηρος, ρόδοτος, Θουκυδίδης κ.., χρησιμοποιον τόν ρο «σταυρός» μέ τήν ννοια το πασσάλου. μως ργότερα, τήν ποχή τς ρωμαϊκς κυριαρχίας, « σταυρός» χρησιμοποιεται μέ τήν ννοια χι νός, λλά δύο τεμνόμενων ξύλων. Μέ ατή τήν ννοια χρησιμοποιον τόν ρο ο συγγραφες τς Καινς Διαθήκης καί λλοι, πως Διόδωρος καί Πλούταρχος. Ατό διαπιστώνεται εκολα μέ μιά ματιά σέ γκυρα πιστημονικά λεξικά. Τό λεξικό τν Liddell καί Scott π.χ. στό λμμα «σταυρός» παραθέτει τίς δύο ννοιες το ρου καθώς καί τούς συγγραφες πού τόν χρησιμοποιον σέ κάθε περίπτωση, ναφέροντας πίσης τι «τό ρωμαϊκόν ργανον θανατώσεως» εναι «δύο ξύλα σταυροειδς προσηρμοσμένα» (λλ. κδ. 1906, σ. 114). Ατή εναι στορική λήθεια καί ατό δέχεται γενικά πιστήμη. Ο μόνοι, σως, πού χουν λλη ποψη εναι ο γέτες τν Μαρτύρων το εχωβ. ν πρχαν ντίθετες πιστημονικές θέσεις, θά τίς εχαν, σφαλς, πικαλεσθε, καί δέ θά προσπαθοσαν νά πείσουν τούς παδούς τους μέ τή μαρτυρία νός τόσο παλαιο καί σπάνιου βιβλίου, πως το Lipsius, παρερμηνεύοντάς το, μάλιστα, πως προαναφέραμε.
Πέρα, μως, πό τή μαρτυρία τς πιστήμης, πιό σχυρή εναι μαρτυρία τς Παραδόσεως. Ατό πολύ πλά σημαίνει τι ο γιοι πόστολοι, Θεοτόκος, καί πλθος νθρώπων τς ποχς το ησο εδαν μέ τά μάτια τους σέ τί εδους Σταυρό σταυρώθηκε Κύριος. Ατοί μς παρέδωσαν τό σχμα το τιμίου Σταυρο πού τιμομε καί πού εναι δύνατο νά λλαξε πό κάποιον στήν πορεία το χρόνου.


τίμιος Σταυρός κατά τήν γία Γραφή καί τήν ρθόδοξη Παράδοση

Ο Μάρτυρες το εχωβ καί πολλοί λλοι αρετικοί σχυρίζονται τι Σταυρός, νεξάρτητα πό τό σχμα του, δέν πρέπει νά τιμται, γιατί ποτελε φονικό πλο. «Ποιός θά διενοετο νά φιλήσει τό περίστροφο πού εχε χρησιμοποιηθε γιά νά φονεύσει να προσφιλές τομο νά τό φορέσει γύρω πό τόν λαιμό του;», ρωτάει ταιρεία Σκοπιά (ντ. λεβιζοπούλου, μνημ. ργ., σ. 104).
Ο σχυρισμοί ατοί θά σαν, σως, ληθες, ν ατός πού πέθανε στόν Σταυρό δέν ταν Χριστός καί ν μετά τόν Θάνατό Του δέν κολουθοσε νάσταση. Χριστός, μως, δέν ταν νας τυχαος νθρωπος, πού σύρθηκε στόν Σταυρό χωρίς νά τό θέλει (διά τς βίας), λλά Υός το Θεο, πού παθε καί σταυρώθηκε «κουσίως», δηλ. πειδή κενος τό θέλησε καί πειδή κενος τό πέλεξε. Κατά τόν π. Παλο, Χριστός λθε στόν κόσμο «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2, 14), δηλ. γιά νά σταυρωθε. Ατός πού μέχρι τότε εχε τήν ξουσία το θανάτου, καί μέσ ατο κυριαρχοσε στόν κόσμο, ταν διάβολος, τόν ποο Κύριος πολέμησε καί νίκησε μέ τά δια του τά πλα: πως Θάνατος το Χριστο καταργε τόν θάνατο καί γίνεται πηγή ζως, τσι καί τό πλο το θανάτου ( Σταυρός) γίνεται πλο ναντίον το θανάτου καί το διαβόλου. Μέ τήν Σταύρωση διάβολος πίστεψε τι πέτυχε να καίριο πλγμα ναντίον το Υο το Θεο, φο κατόρθωσε νά Τόν συλλάβει στήν ξουσία του. μως, ατή φαινομενική νίκη το διαβόλου μετεβλήθη σέ πανωλεθρία κατά τήν νάσταση. Μέ τόν Θάνατό Του, Κύριος μπκε στή σκοτεινή φυλακή το δη, πως βλέπουμε καί στήν ρθόδοξη εκόνα τς ναστάσεως, που διάβολος κρατοσε αχμαλώτους καί δεσμίους πό τό κράτος το θανάτου λους τούς κεκοιμημένους, δίκαιους καί μαρτωλούς. Κατά τήν νάσταση, ξλθε θριαμβευτής πό τόν σκοτεινό δη, φο πρτα «δησε τόν σχυρόν» (δεσε τόν διάβολο, Ματθ. 12, 29) καί φο σπασε τίς πλες τς φυλακς, φήνοντάς την νοικτή, στε, ποιος θέλει, νά Τόν κολουθε στήν κατάσταση τς ζως καί τς λευθερίας. Μέ τήν νάσταση, Θάνατος καί Σταυρός το Χριστο ποκτον ντελς διαφορετικό νόημα, φο Κύριος πρε τά πλα, πού εχε ς τότε στά χέρια του διάβολος, καί τά στρεψε ναντίον του. Σταυρός γιάστηκε μέ τήν παφή το Κυρίου, πρε δύναμη καί γινε τό κατ’ ξοχήν πλο ναντίον το διαβόλου: «Κύριε, πλον κατά το διαβόλου τόν Σταυρόν σου μν δέδωκας· φρίττει γάρ καί τρέμει, μή φέρων καθορν ατο τήν δύναμιν», ψάλλει κκλησία μας (Παρακλητική, Κυριακή πλ. δ΄ χου). δύναμη το Σταυρο προκαλε τρόμο καί φρίκη στόν διάβολο (λλά καί στούς παδούς το διαβόλου!).
γία Γραφή ναφέρεται πανειλημμένα στή δύναμη το τιμίου Σταυρο, κόμη καί κατά τήν περίοδο τς Παλαις Διαθήκης, δηλ. πρίν Σταυρός ποκαλυφθε στό κόσμο. Σταυρός το Χριστο, «μήπω γεγονώς» (πρίν κόμη συμβε), νεργοσε στούς Δικαίους τς Π. Διαθήκης, κατά τόν γ. Γρηγόριο τόν Παλαμ (μιλία ΙΑ΄, MPG, 151, σ. 124 ξ.). Ο Πατέρες τς κκλησίας βλέπουν προτυπώσεις το τιμίου Σταυρο σέ γεγονότα τς Π. Διαθήκης. ράβδος το Μωϋσ π.χ., πού χτύπησε τά δατα τς ρυθρς Θάλασσας καί διαιρέθηκαν (ξοδ. 14), συμβολίζει τόν Σταυρό το Χριστο, καί κε σωτηρία τν βραίων ταν διά το Σταυρο σωτηρία. διος Κύριος, ναφερόμενος σέ γεγονός τς Π. Διαθήκης, λέει: «πως Μωϋσής ψωσε τόν φι στήν ρημο, τσι πρόκειται νά ψωθε Υός το νθρώπου, στε ποιος πιστεύει σ’ Ατόν νά μήν πωλεσθε, λλά νά χει ζωή αώνιο» (ωάν. 3, 14-15). Κύριος ψώθηκε στόν Σταυρό, πως Μωϋσς ψωσε τόν φι στήν ρημο! Κάποτε δηλητηριώδη φίδια τσιμποσαν τούς βραίους στήν ρημο, μέ ποτέλεσμα νά πεθαίνει «λαός πολύς». Τότε Θεός συμβούλευσε τόν Μωϋσ νά κατασκευάσει να χάλκινο φίδι καί νά τό ψώσει, στε νά φαίνεται πό παντο. ποιος βλεπε πρός τό χάλκινο φίδι μετά πό τσίμπημα φιδιο, γινόταν μέσως καλά (ριθμ. 21, 6-9). κοινή λογική λέει τι, γιά νά φαίνεται πό παντο τό χάλκινο φίδι, πρεπε νά τοποθετηθε ριζόντια στή βάση του (στό ξλο), στε τό χάλκινο φίδι καί τό ξλο νά σχηματίζουν σταυρό. πως τό χάλκινο φίδι ( μλλον ζωοποιός δύναμη το Σταυρο, πού σχημάτιζε τό χάλκινο φίδι) σωζε τότε τούς βραίους, τσι καί Σταυρός το Χριστο σώζει πάντοτε τούς νθρώπους.
Στήν Καινή Διαθήκη πάρχουν πιό σαφες ναφορές στή σημασία καί στή δύναμη το τιμίου Σταυρο. π. Παλος, πως εδαμε, ναφέρεται «κλαίων» στούς «χθρούς το σταυρο το Χριστο, ν τό τέλος πώλεια, ν Θεός κοιλία καί δόξα ν τ ασχύν ατν, ο τά πίγεια φρονοντες» (Φιλ. 3, 18-19). « λόγος το σταυρο» γιά σους πρόκειται νά πωλεσθον εναι «μωρία», ν γιά σους σώζονται εναι «δύναμις Θεο» (Α΄ Κορ. 2, 18). Τό διο καί «σταυρωμένος Χριστός», γιά τούς ουδαίους εναι «σκανδαλον» καί γιά τούς λληνες «μωρία»· γι’ ατούς, μως, πού χουν κληθε στή σωτηρία, εναι «Θεο δύναμις καί Θεο σοφία» (Α΄ Κορ. 2, 23-24). Κάποιοι, κατά τόν π. Παλο, «τ σταυρ το Χριστο διώκονται» (Γαλ. 6, 12), ν διος δέν καυχται γιά τίποτε λλο, παρά μόνο γιά τόν Σταυρό το Κυρίου, μέ τόν ποο χει σταυρωθε γιά τόν κόσμο καί κόσμος χει σταυρωθε γι’ ατόν (Γαλ. 6, 14). Μέ τόν Σταυρό Χριστός συμφιλίωσε δύο χθρούς (τόν Θεό καί τόν νθρωπο) σέ να σμα, φο πέκτεινε τή μεταξύ τους χθρα (φ. 2, 16). Κατά τόν διο τρόπο καί τό «αμα το Σταυρο» ερηνοποιε καί συμφιλιώνει τά πάντα μέ τόν Θεό (Κολ. 1, 20).
Μέ βάση τά παραπάνω, τίμιος Σταυρός χρησιμοποιεται ερύτατα στήν κκλησία μας καί προσκυνεται τιμητικά. Βλέπουμε τόν Σταυρό παντο: ντός καί κτός το Ναο, στά σπίτια τν Χριστιανν, στά εκονοστάσια, στά μνημεα τν κεκοιμημένων κ.λ.π. Ο πιστοί φέρουν στόν λαιμό τους Σταυρό, τόν ποο λαμβάνουν κατά τό Βάπτισμα. δύναμη το Σταυρο θαυματουργε, καθώς καί τό σημεο το Σταυρο, δίως ταν σημειώνεται πό ερες. λα τά Μυστήρια τς κκλησίας λοκληρώνονται καί γιάζονται μέ τή σημείωση το τιμίου Σταυρο. Σχηματίζουμε τό σημεο το Σταυρο καί πάνω στό σμα μας, μέ νωμένα τά τρία δάκτυλα το δεξιο μας χεριο, φέροντάς τα πό τό μέτωπο στήν κοιλιά, στόν δεξιό μο καί, τέλος, στόν ριστερό. τσι μολογομε καί τήν πίστη μας στήν γ. Τριάδα, φο τά τρία δάκτυλα συμβολίζουν τά τρία πρόσωπα το Θεο, ν νωσή τους συμβολίζει τή μία φύση Του. Γιά νά χει δύναμη σημείωση το Σταυρο στό σμα μας, πρέπει νά εναι εκρινής, δηλ. νά σχηματίζεται κανονικός καί εδιάκριτος Σταυρός. Τό σημεο το Σταυρο γίνεται παντο καί πάντοτε: ταν προσευχόμεθα γενικά, στή Θ. Λειτουργία καί στίς κολουθίες τς κκλησίας, σέ κάθε ργασία, πρίν καί μετά τό φαγητό, πρίν νά δηγήσουμε, σέ κάθε θλίψη καί νάγκη. πράξη ατή ποτελε πρωτοχριστιανική παράδοση. Μαρτυρεται δη πό τόν γ. ουστνο (150 μ.Χ.) καί τόν Τερτυλλιανό (200 μ. Χ.). Γράφει χαρακτηριστικά Τερτυλλιανός: «μες ο χριστιανοί σ’ λα τά ταξίδια καί τίς μετακινήσεις μας, σέ κάθε ναχώρηση καί πιστροφή, ταν φορμε τά νδύματά μας καί τά ποδήματα, στό λουτρό καί στό τραπέζι, ταν νάβουμε τό λυχνάρι μας, σέ λες γενικά τίς πράξεις τς καθημερινς μας ζως κάνουμε τό σημεο το Σταυρο» (. λεβιζοπούλου, ρθοδοξία μας, θήνα 1994, σ. 449).


«λόγος το Σταυρο» ς «σκάνδαλο» καί «μωρία»

Στό σημεο ατό ξίζει νά σχολιάσουμε να χαρακτηριστικό χωρίο το π. Παύλου, τό ποο χουμε δη ναφέρει. Γράφει πόστολος στήν Πρός Φιλιππησίους πιστολή του (3, 18-19): « λόγος το Σταυρο τος μέν πολλυμένοις μωρία στί, τος δέ σζομένοις μν δύναμις Θεο στι ... ουδαοι σημεον ατοσι καί λληνες σοφίαν ζητοσιν, μες δέ κηρύσσομεν Χριστόν σταυρωμένον, ουδαίοις μέν σκάνδαλον, λλησι δέ μωρίαν, ατος δέ τος κλητος, ουδαίοις τε καί λλησι, Χριστόν Θεο δύναμιν καί Θεο σοφίαν». λόκληρο τό χριστιανικό κήρυγμα χαρακτηρίζεται δ ς «λόγος το Σταυρο», δηλ. ς λόγος γιά τόν Σταυρό. Καί εναι φυσικό, φο κέντρο του εναι σωτηρία το κόσμου, ποία πηγάζει πό τόν Σταυρό το Χριστο. Γιά μερικούς, μως, «λόγος το Σταυρο» εναι μωρία. Πρόκειται προφανς γιά «χθρούς το Σταυρο», χι, μως, μφανες, λλά φανες· χι μεσους, λλά μμεσους. Τέτοιοι εναι σοι πορρίπουν τήν χριστιανική πίστη, σοι τήν χθρεύονται καί σοι γενικά τήν ποτιμον. π. Παλος πισημαίνει δύο κατηγορίες τέτοιων νθρώπων: τούς «λληνες», δηλ. σους χουν λληνική νοοτροπία, καί τούς «ουδαίους», δηλ. σους χουν ουδαϊκή νοοτροπία. Ο πρτοι ποζητον ψηλές ννοιες, λογικές ποδείξεις, πειστικά πιχειρήματα. Γι’ ατό θεωρον τήν χριστιανική πίστη ς «μωρία». Ο δεύτεροι ποζητον «σημεα», θαύματα, μπειρίες, ρατές παρεμβάσεις το Θεο πού νά ποκαλύπτουν τήν παντοδυναμία Του. Γι’ ατό βλέπουν τόν Σταυρό ς «σκάνδαλο», ς σημεο δυναμίας. Καί ο πρτοι καί ο δεύτεροι νήκουν στούς «πολλύμενους», σ’ ατούς πού πρόκειται νά πωλεσθον. Οτε ο μέν, οτε ο δέ, μπορον νά ντιληφθον τι κάτω πό τή φαινομενική δυναμία το Σταυρο πάρχει «Θεο δύναμις καί Θεο σοφία». Ατό τό ντιλαμβάνονται μόνο ο «κλητοί» (σοι χουν νταποκριθε στήν κλήση το Θεο γιά σωτηρία), ετε προέρχονται πό «λληνες», ετε προέρχονται πό «ουδαίους».
Πόσοι π’ σους συναντομε καθημερινά κομε βλέπουμε στά μέσα νημερώσεως δέν διαπνέονται πό τέτοια φρονήματα; Πόσοι δέν ποτιμον καί χλευάζουν τήν κκλησία το Χριστο καί τά μέλη της γιά τή φαινομενική τους δυναμία; Πόσοι δέν θεωρον μωρία καί νοησία τήν χριστιανική ταπείνωση, τήν πλότητα, τήν κτημοσύνη, τήν πενία, τήν φιλαργυρία, τήν λλειψη πιδείξεως, τήν περιφρόνηση τς νθρώπινης δόξας; Πόσοι γνοον τι τό φρόνημα τς κκλησίας μας εναι σταυρικό; ντως, κτός το Σταυρο το Χριστο οδείς σώζεται! ληθινός Χριστιανός εναι κενος πού προσπαθε νά μοιάσει στόν Χριστό, ατός πού κολουθε τά χνη Του, τά ποα δηγον στόν Σταυρό καί στήν νάσταση. νάσταση δέν πάρχει χωρίς Σταυρό. δρόμος πρός τήν νάσταση περνάει ναγκαστικά πό τόν Σταυρό. διος Κύριος επε: «ε τις θέλει πίσω μου λθεν, παρνησάσθω αυτόν καί ράτω τόν Σταυρόν ατο καί κολουθείτω μοι» (Ματθ. 16, 24). ποιος πιθυμε νά κολουθήσει τόν Χριστό, πρέπει νά Τόν κολουθήσει φορτωμένος τόν προσωπικό του σταυρό! Πς, λοιπόν, πάρχουν «χριστιανοί», πού σχυρίζονται τι Σταυρός εναι κάτι χρηστο καί περιφρονητέο καί τι μπορε νά πάρξει σωτηρία χωρίς τόν Σταυρό; Προσωπικός σταυρός σημαίνει νά πομένουμε τίς θλίψεις, τίς δοκιμασίες, τούς πειρασμούς καί τά δεινά, θεωρώντας τα ς εκαιρίες συμμετοχς στόν Σταυρό το Χριστο. Σημαίνει, πίσης, νά σταυρώσουμε τά πάθη καί τίς πιθυμίες (Γαλ. 5, 24). Σημαίνει, τέλος, νά βαδίσουμε τή στενή καί τεθλιμμένη δό, ποία, μως, δηγε στή βασιλεία το Θεο. Σταυρός νικ λα τά μπόδια στήν δό πρός τή βασιλεία τν ορανν καί τρέπει σέ φυγή τόν χθρό τς σωτηρίας μας. Ατή εναι δύναμή του! σοι μένουν στή φαινομενική δυναμία το Σταυρο, γνοον προφανς τι «τά μωρά το κόσμου ξελέξατο Θεός να τούς σοφούς καταισχύν, καί τά σθεν το κόσμου ξελέξατο Θεός να καταισχύν τά σχυρά, καί τά γεν το κόσμου καί τά ξουθενημένα ξελέξατο Θεός, καί τά μή ντα, να τά ντα καταργήσ» (Α΄ Κορ. 1, 18 - 30). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου