γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Το πρόσωπο του Κυρίου και οι αιρέσεις Α



ΤΕΥΧΟΣ  33         ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ   2004

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΡΕΣΕΙΣ
Α'.  Ο ΑΡΕΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΑΝΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ

περί το Χριστο λήθεια καί σημασία της

ταν γιος Συμεών Θεοδόχος παρέλαβε στά χέρια του τόν ησο Χριστό ς Βρέφος κατά τήν παπαντή, προφήτευσε τά ξς χαρακτηριστικά, πευθυνόμενος πρός τήν Παναγία, τήν Μητέρα το Κυρίου: «δού οτος κεται ες πτσιν καί νάστασιν πολλν ... καί ες σημεον ντιλεγόμενον» (Λουκ. 2, 34), δηλ. τό πρόσωπο το Χριστο θά εναι τό θέμα γιά τό ποο πάντοτε θά ρίζουν καί θά ντιλέγουν ο νθρωποι καί τό πρόσωπο τό ποο, γιά λλους θά γίνεται ατία πτώσεως καί καταδίκης (γιά σους τό πορρίπτουν καί τό καταπολεμον), καί γιά λλους ατία πνευματικς ναστάσεως καί ζως (γιά σους τό ποδέχονται ς Θεό, σωτρα καί λυτρωτή τους). Πράγματι, τέλειωτες συζητήσεις χουν γίνει μέχρι σήμερα καί πολλές πόψεις χουν διατυπωθε περί το ησο. λλοι τόν πέρριψαν ντελς καί ρνήθηκαν τή διδασκαλία του, λλοι σχυρίσθηκαν τι «ν ... τ ρχοντι τν δαιμονίων» «κβάλλει τά δαιμόνια» (Ματθ. 12, 24), λλοι μφισβήτησαν τήν στορικότητά του, λλοι τόν εδαν σάν κοινωνικό ναμορφωτή, λλοι σάν μεγάλο σοφό, λλοι σάν γιο καί θεοφόρο νθρωπο, λλοι «ς να τν προφητν» (Ματθ. 16, 14).

μως, λες ατές ο πόψεις εναι νθρώπινα πινοήματα, πού δηγον μλλον «ες πτώσιν», παρά «ες νάστασιν». Διαμετρικά ντίθετη εναι μολογία το ποστόλου Πέτρου, στήν περίπτωση πού Κύριος ζήτησε νά το πον ποιός νομίζουν τι εναι. πόστολος τότε πάντησε χαρακτηριστικά: «σύ ε Χριστός υἱός το Θεο το ζντος» (Ματθ. 16, 16). Ο πρτες πόψεις προϋποθέτουν τι ησος ταν μόνο νθρωπος, μεγάλος σως καί σπουδαος, λλά τίποτε παραπάνω πό νθρωπος. Γιά τόν π. Πέτρο, μως, Χριστός εναι Θεός, Υἱός το ζντος Θεο. Καί λήθεια ατή δέν το φανερώθηκε πό «σάρκα καί αμα», δηλ. πό κάποιον νθρωπο, λλά το τήν ποκάλυψε Πατήρ, « ν τος ορανος». λήθεια ατή εναι τό θεμέλιο τς κκλησίας. Εναι πέτρα πάνω στήν ποία στηρίζεται κκλησία καί παραμένει στόν αἰῶνα. Ατήν διδάσκει καί εαγγελιστής ωάννης: σς τά γράφω ατά, ναφέρει, «να πιστεύσητε τι ησος στιν Χριστός υἱός το Θεο, καί να πιστεύοντες ζωήν χητε ν τ νόματι ατο» (ω. 20, 31). Τό διο συμβαίνει καί μέ τόν π. Παλο: τό περιεχόμενο το κηρύγματός του εναι «Χριστός σταυρωμένος» (Α' Κορ. 1, 23), Χριστός εναι «Θεός», ποος «φανερώθη ν σαρκί» (Α' Τιμ. 3, 16) καί διδασκαλία περί το Χριστο ποκαλεται «εαγγέλιον» (Α' Κορ. 15, 1), δηλ. χαρμόσυνη γγελία γιά τή σωτηρία μας.
Γιά νά εναι, μως, λήθεια ατή «εαγγέλιον», γιά νά δηγε στή σωτηρία, πρέπει νά διατηρεται αθεντική καί νόθευτη, πως κριβς τήν φανέρωσε Θεός στούς ποστόλους καί στούς γίους του. Ατό παιτε διαίτερη προσοχή καί φροντίδα. Πολλές φορές «ο νθρωποι δέν θεώρησαν σπουδαο τό νά χουν ρθή καί κριβ γνώση περί το Θεο, γι' ατό παραδόθηκαν πό τόν Θεό σέ νο νίκανο, στε νά πράττουν κενα πού δέν πρέπει» (Ρωμ. 1, 28). ποιος λλοιώνει τή διδασκαλία γιά τό πρόσωπο το Χριστο, εσάγει στήν οσία να λλο εαγγέλιο, καί εναι, κατά τόν π. Παλο, ναθεματισμένος (Γαλ. 1, 8), κόμη κι ν εναι γγελος πό τόν ορανό! Νά γιατί κκλησία γωνίστηκε τόσο πολύ γιά νά διαφυλάξει νόθευτη κάθε πτυχή τς λήθειας περί το Χριστο. λλοίωση ατς τς λήθειας ποκλείει πό τήν σωτηρία, καί σωτηρία προέρχεται μόνο πό τόν Χριστό καί πό κανέναν λλο (Πραξ. 4, 12-13).


ρχαος ρειανισμός

μως, παρά τίς προσπάθειες πού κατεβλήθησαν, πολλοί πιχείρησαν νά λλοιώσουν ατή τήν λήθεια πό τήν ρχαία ποχή μέχρι σήμερα. Κάποιοι σαν καί κληρικοί τς κκλησίας, ο ποοι, φο πλανήθηκαν πρτα ο διοι «προσέχοντες ... διδασκαλίαις δαιμονίων» (Α' Τιμ. 4, 1), γιναν στή συνέχεια δηγοί πολλν λλων στήν πλάνη καί στήν πώλεια. πρώτη μεγάλη αρεση γιά τό πρόσωπο το Χριστο ταν ρειανισμός, ποος μφανίστηκε στίς ρχές το δ' μ.Χ. αἰῶνα. Δικαίως χει χαρακτηρισθε ς « ριζοσπαστικότερη αρεση το χριστιανισμο» καί εναι λήθεια τι ποτελε τήν πηγή καί τή ρίζα λων σχεδόν τν αρέσεων.
ρειος (266 - 336 μ.Χ.), θεμελιωτής το ρειανισμο, ταν πρεσβύτερος στήν λεξάνδρεια, μέ μεγάλη μόρφωση. Χρησιμοποιοσε διαίτερα τή φιλοσοφία καί τή λογική, στήν ποία τελικά πέτασσε τά πάντα, κόμη καί τή λήθεια περί το Θεο, πού δέν περιορίζεται στά στενά ρια το νθρώπινου λόγου. Στήν προσπάθειά του νά κατανοήσει μέ τή λογική τόν Θεό (!), θετε τό ξς ρώτημα: φο Θεός εναι νας, πς εναι δυνατόν Υἱός καί τό γιο Πνεμα νά νήκουν στήν σφαίρα το Θεο; ρα, παντοσε, πό τά τρία πρόσωπα μόνο Πατήρ εναι στήν πραγματικότητα Θεός. Υἱός (καί τό γιο Πνεμα) καταχρηστικά νομάζεται Θεός, χωρίς νά εναι. Στό θεμελιδες ρώτημα, ν Υἱός καί Λόγος το Θεο, τό δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος, εναι «κτιστός» «κτιστος», δηλ. ν εναι Θεός ν νήκει στά δημιουργήματα, ρειος παντοσε τι Υἱός εναι «κτιστός», εναι δηλ. δημιούργημα το Θεο. Καί φο διότητα τν δημιουργημάτων εναι νά χουν χρονική ρχήέ ντίθεση μέ τόν Θεό πού δέν χει), Υἱός χει κι Ατός χρονική ρχή, ρχισε κάποτε νά πάρχει, δέν πρχε πάντοτε. «ν ποτέ τε οκ ν», λεγε ρειος, δηλ. πρξε καιρός κατά τόν ποο Υἱός δέν πρχε.
αρεση το ρείου νέτρεπε κυριολοκτικά τά θεμέλια τς κκλησίας καί φερε μεγάλη ναστάτωση, δεδομένου τι ρθόδοξη διδασκαλία γιά τό πρόσωπο το Χριστο δέν εχε κόμη διατυπωθε πίσημα. Ο Χριστιανοί τήν ζοσαν τότε στήν πράξη: στήν καθημερινή λατρεία, που Χριστός λατρευόταν ς Θεός, στό Βάπτισμα, πού γινόταν στό νομα «το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος», καί σέ πολλές λλες κδηλώσεις τς κκλησίας. Τελικά αρεση καταδικάστηκε πό τήν Α' Οκουμενική Συνόδο (Νίκαια, 325 μ.Χ), ποία διατύπωσε τήν ρθοδοξη διδασκαλία τι Υἱός εναι «μοούσιος τ Πατρί» (χει τήν δια κριβς οσία μέ τόν Πατέρα) καί τήν συμπεριέλαβε στό γνωστό Σύμβολο τς Πίστεως. πό τότε παραίτητη προϋπόθεση γιά νά βαπτισθε κάποιος καί νά παραμένει ς μέλος τς κκλησίας εναι νά ποδέχεται ατή τήν λήθεια, δηλ. τι Υἱός εναι μοούσιος μέ τόν Πατέρα, καθώς καί κάθε λήθεια πού ναφέρεται στό πρόσωπο το Κυρίου.


ρειανισμός τν Μαρτύρων το εχωβ

πό τήν ποχή τς Β' Οκουμενικς Συνόδου (Κων/πολη, 382 μ.Χ.), ποία καταδίκασε τά πολείματα το ρειανισμο, αρεση δέν ξαναεμφανίστηκε στήν κκλησία, τουλάχιστον μέ τή γνωστή της μορφή. μφανίζεται, βέβαια, σέ περιπτώσεις μεμονωμένων τόμων πού πορρίπτουν τόν Χριστό καί τήν θεότητά Του, ν στήν ποχή μας μφανίζεται καί μέ τή μορφή κάποιων αρέσεων μέ διδασκαλία ποτιμητική γιά τό πρόσωπο το Χριστο. ς δομε να χαρακτηριστικό παράδειγμα: τήν αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ.
παραπάνω αρεση δέν φαίνεται νά χει σαφή καί ξεκάθαρη διδασκαλία γιά τό πρόσωπο το Χριστο. σως νά κφράζει σους «δέν θεωρον σπουδαο τό νά χει κανείς ρθή γνώση περί το Θεο» (Ρωμ. 1, 28). λλοτε διδάσκει τι Χριστός ταν νθρωπος, καί λλοτε τι εναι Θεός. Στή δεύτερη περίπτωση μως, θεότητα το Χριστο (το Υο) κατανοεται πως κριβς τήν κατανοοσε καί ρειος. Χριστός δηλ. δέν θεωρεται ς κατ' ξοχήν Θεός, μόνος καί ληθινός Θεός, λλ' ς νας πό τούς πολλούς θεούς, πού καταχρηστικά νομάζεται τσι, πως κριβς καί νθρωπος πού φθασε κοντά στόν Θεό νομάζεται καταχρηστικά θεός (θεός «κατά Χάριν», λλά χι θεός «κατά φύσιν»). μοιότητα τς διδασκαλίας τν Μαρτύρων το εχωβ μέ ατήν το ρείου εναι χαρακτηριστική, κόμη καί στά πιμέρους. λλωστε δέν ποκρύπτεται, φο στήν γγλική κδοση το Ζ' τόμου τν Γραφικν Μελετν (κδ. 1918 τς αρεσης, σ. 64) δρυτής τν Μαρτύρων το εχωβ Κάρολος Ρσελ εκονίζεται δίπλα στόν εαγγελιστή ωάννη, στόν πόστολο Παλο, λλά καί στόν ρειο!
Τί δέχεται, λοιπόν, αρεση περί το Χριστο; Στό περιοδικό Σκοπιά (τ. 1961, σ. 725) ρωτ; «Τί διδάσκει Βίβλος γιά τήν θεότητα το Χριστο; Εναι Χριστός Θεός; δέν ταν ποτέ κάτι περισσότερο πό πλός νθρωπος;» Μετά πό σειρά παρερμηνειν σέ χωρία τς γ. Γραφς, καταλήγει στό συμπέρασμα τι Χριστός ταν να πνευματικό πλάσμα πού γινε νθρωπος καί δέν ταν οτε περισσότερο οτε λιγότερο πό τόν τέλειο δάμ. Σέ λλη κδοση τς αρεσης (Μπορετε νά ζετε γιά πάντα..., σ. 62-63) πάρχει εκόνα μις ζυγαρις πού σορροπε καί χει στή μία πλευρά τόν δάμ καί στήν λλη τόν ησο, μέ τήν λεζάντα « ησος ταν τό σοδύναμο το τέλειου νθρώπου δάμ». Ατά σημαίνουν τι Χριστός δέν ταυτίζεται σέ καμία περίπτωση μέ τόν Θεόόν «εχωβ», σύμφωνα μέ τήν ρολογία τς αρεσης) καί δέν εναι να πό τά πρόσωπα τς γίας Τριάδος. διδασκαλία γιά τήν γ. Τριάδα πορρίπεται πό τούς Μάρτυρες το εχωβ, θεωρεται μάλιστα πινόηση το διαβόλου! (στω Θεός ληθής, 1946, σ. 80, Σκοπιά, 1948, σ. 309). Υἱός κλαμβάνεται ς «τό πρτο δημιούργημα το Θεο» (Σκοπιά, 1916, σ. 289) καί ς «ργανον πό το Θεο χρησιμοποιηθέν ν τ δημιουργίᾳ τν πάντων» (Καταλλαγή, σ. 113), πως κριβς πίστευε καί ρειος.
Σέ πολλά ντυπα τς αρεσης (Σκοπιά, 15/4/1985, σ. 26, Μπορετε νά ζετε..., σ. 21, πό τόν πωλεσθέντα παράδεισο..., σ. 176, 221 κ..) συναντμε τήν περίεργη διδασκαλία τι Χριστός ταυτίζεται μέ τόν ρχάγγελο Μιχαήλ, κάτι πού ρχεται σέ πλήρη ντίθεση μέ τή σχετική διδασκαλία το π. Παλου στήν πρός βραίους πιστολή (1,4 - 2,4).


διδασκαλία τς γίας Γραφς περί το Χριστο

Καταφεύγουμε στή μαρτυρία τς γ. Γραφς γιά νά κατοχυρώσουμε κάθε λήθεια τς πίστεώς μας, χι πειδή πιστεύουμε τι γ. Γραφή εναι τό μόνο θεόπνευστο κείμενο πού μαρτυρε γιά τήν λήθεια, λλά πειδή τήν πικαλονται καί ο αρετικοί, πιχειρώντας νά μφανίσουν τίς ντιλήψεις τους ς σύμφωνες μέ ατές τς γ. Γραφς. ,τι λέγει γ. Γραφή εναι, βέβαια, ληθές καί πόλυτο, πέρα μως πό τά κείμενά της πάρχουν καί λλα θεόπνευστα κείμενα, τά ποα γραψαν γιοι το Θεο «πό Πνεύματος γίου φερόμενοι» (Β' Πέτρ. 1, 21), πως τά συγγράμματα τν Πατέρων καί ο ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων, πού ποτελον τήν ερά Παράδοση τς κκλησίας.
σύγχυση τν Μαρτύρων το εχωβ καί πολλν λλων αρετικν (κόμη καί τν ρχαίων ρειανοφρόνων) σχετικά μέ τίς μαρτυρίες τς γ. Γραφς γιά τό πρόσωπο το Χριστο φείλεται στό ξς: Υἱός καί Λόγος το Θεο, μοούσιος μέ τόν Πατέρα, τό δεύτερο πρόσωπο τς γ. Τριάδος, ταν λθε τό πλήρωμα το χρόνου, κατέβηκε πό τόν ορανό καί γινε νθρωπος γιά τή σωτηρία μας. γινε μως νθρωπος, χωρίς νά πάψει νά εναι καί Θεός. Δηλ. Χριστός εχε δύο τέλειες φύσεις, τήν θεία καί τήν νθρώπινη, ο ποες νώθηκαν στενά σέ να καί μοναδικό πρόσωπο, στό πρόσωπο το Θεο Λόγου. Ατό σημαίνει τι στήν γ. Γραφή λλα χωρία ναφέρονται στή θεία φύση το Χριστο, λλα στήν νθρώπινη (πού εναι κατώτερη πό τή θεία καί κτιστή, μοούσια μέ τή δική μας) καί λλα στό να πρόσωπό Του. ν δέν κατανοηθε ατό, γ. Γραφή μφανίζεται νά ντιφάσκει.
Τά χωρία πού συνήθως χρησιμοποιονται γιά νά ποδειχθε τι δθεν Χριστός δέν εναι Θεός εναι τά ωάν. 14, 28: « πατήρ μου μείζων μού στιν» καί Παρ. 8, 22: «Κύριος κτισέ με ρχήν δν ατο». μως, τά δύο ατά χωρία, πως καί πολλά λλα παρόμοια, ναφέρονται στήν Οκονομία το Χριστο, δηλ. στήν νθρώπινη φύση Του, καί σημαίνουν τι ς νθρωπος Χριστός εναι μικρότερος πό τόν Πατέρα καί ς νθρωπος «κτίσθη». Παράλληλα μέ ατά πάρχει πλθος λλων χωρίων πού ποδεικνύουν τι Υἱός εναι Θεός, σος καί μοούσιος μέ τόν Πατέρα. ς δομε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις:
Στό κατά ωάννην εαγγέλιο διος Κύριος λέγει σαφς: «γώ καί πατήρ ν σμεν» (10, 30). ταν Φίλιππος το ζήτησε νά ποδείξει τόν Πατέρα, Κύριος πάντησε: «τοσοτον χρόνον μεθ' μν εμι, καί οκ γνωκάς με, Φίλιππε; ωρακώς μέ ἐώρακε τόν πατέρα· καί πς σύ λέγεις, δεξον μν τόν πατέρα; ο πιστεύεις τι γώ ν τ πατρί καί πατήρ ν μοί στι;» (ωαν. 14, 9-10). Σέ πολλές περιπτώσεις Χριστός ποκαλεται «Υἱός το Θεο», ρος πού σημαίνει στήν Καινή Διαθήκη ατόν πού χει τήν δια κριβς φύση μέ τόν Πατέρα, εναι δηλ. Θεός. λόγος, μάλιστα, γιά τόν ποο ο ουδαίοι θελαν νά θανατώσουν τόν ησο ταν πειδή «πατέρα διον λεγε τόν Θεόν, σον αυτόν ποιν τ Θε» (ωάν. 5, 18). Σέ πολλές περιπτώσεις ησος ποκαλεται σαφς «Θεός» καί μάλιστα «μεγάλος Θεός» καί «ληθινός Θεός». Στό ωάν. 1, 1 διαβάζουμε: «ν ρχ ν Λόγος, καί Λόγος ν πρός τόν Θεόν, καί Θεός ν Λόγος». Τό χωρίο ατό διδάσκει κόμη τι Λόγος ( Υἱός) πρχε νέκαθεν μαζί μέ τόν Πατέρα καί δέν χει χρονική ρχή. Στήν αωνιότητα το Υο ναφέρονται καί τά χωρία ποκ. 1, 8 καί 22, 13, στά ποα Κύριος χαρακτηρίζεται «τό Α καί τό Ω», « πρτος καί σχατος», «ρχή» κα τό «τέλος». ταν Θωμς ψηλάφησε τόν Κύριο μετά τήν νάσταση, ναφώνησε « Κύριός μου καί Θεός μου» (ωάν. 20, 28). π. Παλος λέγει περί το Χριστο: «προσδεχόμενοι τήν μακαρίαν λπίδα καί πιφάνειαν τς δόξης το μεγάλου Θεο καί σωτρος μν ησο Χριστο» (Τιτ. 2, 13) καί εαγ. ωάννης: «οτός στιν ληθινός Θεός καί ζωή αἰώνιος» (Α' ω. 5, 20).  
Σύμφωνα μέ τούς Πατέρες τς κκλησίας, μιά πό τίς σχυρότερες ποδείξεις τι Χριστός εναι Θεός, εναι τι χει τίς διες κριβς νέργειες καί διότητες μέ τόν Πατέρα. Ο διες νέργειες καί διότητες πηγάζουν πό τήν δια φύση. Πράγματι, στό ωάν 5, 21 ναφέρεται: «σπερ γάρ πατήρ γείρει τούς νεκρούς καί ζωοποιε, οτω καί υἱός, ος θέλει ζωοποιε». γ. Γραφή εναι γεμάτη πό μαρτυρίες γιά τίς διες νέργειες καί διότητες το Υο μέ τόν Πατέρα, πως τό «φιέναι μαρτίας» (Μάρκ. 2, 10 καί 2, 5-10, Λουκ. 7, 48-49), θανασία (Α' Τιμ. 6, 16, ποκ. 1, 18), παντογνωσία (ωάν. 2, 24, ποκ. 2, 23), διότητα το «Βασιλέως τν βασιλέων καί Κυρίου τν κυρίων» (Α' Τιμ. 6, 15, ποκ. 17, 14 καί 19, 16) κ..


Συμπεράσματα

Παράδοση τς κκλησίας μας, πού χει τήν πηγή της στούς λόγους το Κυρίου καί τν γίων ποστόλων, γνωρίζει σαφς πς νθρωπος σώζεται μέ τήν πίστη τι Χριστός εναι Υἱός το Θεο, Θεός. Χωρίς ατή τήν πίστη οτε σωτηρία πάρχει, οτε αἰώνια ζωή. νομαζόμεθα «Χριστιανοί» πειδή κριβς πιστεύουμε τι Χριστός εναι Θεός μας (σέ ντίθεση μέ κάποιους πού ζητον νά νομάζονται «Χριστιανοί», χωρίς μως νά πιστεύουν τι Χριστός εναι Θεός).
Τήν λήθεια ατή πού ποτελε τό κέντρο τς πίστεως μας, πιχείρησε νά ρνηθε ρειανισμός το δ' μ.Χ. καί ο διάφορες μορφές μέ τίς ποες πιβιώνει μέχρι σήμερα. Μία πό τίς μορφές ατές εναι καί ο αρέσεις πού ποτιμον τό πρόσωπο το Χριστο, πως ο Μάρτυρες το εχωβ, καί μιά λλη εναι ο σφαλμένες ντιλήψεις πού χουν κάποιοι συνάνθρωποί μας περί το Χριστο. ρειανισμός πεβλήθη πό τήν κκλησία σάν νοσηρή κατάσταση πού δηγε ναγκαστικά στόν πνευματικό θάνατο. πως εδαμε, δέν χει καμία σχέση μέ τή διδασκαλία τς γ. Γραφς, πού ποδέχονται τουλάχιστον λοι ο Χριστιανοί. γ. Γραφή πάρχει γιά νά πιστέψουμε «τι ησος στιν Χριστός υἱός το Θεο, καί να πιστεύοντες ζωήν χωμεν ν τ νόματι ατο» (ω. 20, 31). Ατό σημαίνει τι γιά νά ζήσουμε ατή τή ζωή, γιά τήν ποία κάνει λόγο γ. Γραφή, εναι παραίτητο νά προσαρμόσουμε τίς τυχόν σφαλμένες ντιλήψεις μας σύμφωνα μέ τή διδασκαλία της.
κτός, μως, πό τίς παραπάνω, πάρχουν καί λλες μορφές ρειανισμο, καθώς καί λλες αρέσεις καί πλάνες γύρω πό τό πρόσωπο το Κυρίου. περιορισμένος χρος το ντύπου μας δέν μς πιτρέπει νά ναφερθομε τώρα σ' ατές. πειδή μως τό θέμα εναι διαίτερα σοβαρό καί φορ στή σωτηρία μας καί στή σωτηρία συνανθρώπων μας «πέρ ν Χριστός πέθανε», θεωρομε παραίτητο νά πανέλθουμε στό πόμενο τεχος το ντύπου μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου