γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Το πρόσωπο του Κυρίου και οι αιρέσεις Β



ΤΕΥΧΟΣ 34      ΤΡΙΠΟΛΙΣ    ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ – ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2004

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΡΕΣΕΙΣ
Β'.  ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΑ «ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΨΕΥΔΟΥΣ»

Εσαγωγή. «πνευματιστής» Γιούρι Γκέλερ

Στό προηγούμενο τεχος το ντύπου μας σχοληθήκαμε μέ τή διδασκαλία γιά τό πρόσωπο το Κυρίου, καθώς καί μέ τό πς τό πρόσωπο ατόό κέντρο τς πίστεώς μας) γίνεται ποδεκτό στίς διάφορες αρέσεις. Τό θέμα, πως ναφέραμε τότε, εναι διαίτερα σημαντικό, καί δέν ξαντλεται στά περιορισμένα ρια νός τεύχους, γι' ατό ποσχεθήκαμε νά συνεχίσουμε τή διαπραγμάτευσή του. πικαιρότητα, μως, μς ποχρεώνει νά σχοληθομε πρός τό παρόν μέ κάτι παραπλήσιο, δηλ. μέ τά θαύματα το Κυρίου φ' νός, καί φ' τέρου μέ τά ψεύτικα κενα «θαύματα», τά ποα γία Γραφή νομάζει «σημεα ψεύδους» (Β' Θεσ. 2, 9) καί τά ποα γίνονται γιά ντυπωσιασμό καί μέ τή συνεργία το «ρχοντος το ψεύδους», δηλ. το διαβόλου.

φομή γιά τό θέμα λαμβάνουμε πό τήν πρόσφατη πίσκεψη το γνωστο γγλου «θαυματοποιο» Γιούρι Γκέλερ στή χώρα μας καί τήν δημοσιότητα πού δόθηκε σ' ατήν. Τά μέσα νημερώσεως πρόβαλαν διαιτέρως τόν Γκέλερ στό λληνικό κοινό ς «πνευματιστή» (=ποκρυφιστή), μφανίζοντάς τον νά λυγίζει κουτάλια μέ πλές κινήσεις, νά νεργοποιε χαλασμένα ρολόγια πό πόσταση καί, γενικά, νά πιτελε διάφορα «περφυσικά» καί «παράδοξα» γιά τίς νθρώπινες δυνατότητες. Χιλιάδες (σως καί κατομμύρια) λληνες «στήθηκαν» μπροστά στίς τηλεοράσεις κενες τίς μέρες, γιά νά παρακολουθήσουν τόν Γκέλερ καί νά φαρμόσουν τίς τεχνικές του, πολλοί δέ σχυρίστηκαν τι πέτυχαν τά δια ποτελέσματα. Σέ γκαλερί, μάλιστα, τν θηνν, που ργάνωσε πίδειξη τν δυνατοτήτων του, γινε τό διαχώρητο π' σους σπευσαν νά τόν δον καί νά τόν γνωρίσουν πό κοντά.
Δέν θά σχοληθομε δ μέ τήν ρμηνεία το φαινομένου, γιά τό ποο λλωστε διατυπώθηκαν πολλές ξηγήσεις: λλοι σχυρίστηκαν τι πρόκειται γιά πλά ταχυδακτυλουργικά τεχνάσματα, πού γίνονται μέ φυσικό τρόπο. λλοι ρμήνευσαν τό φαινόμενο μέ τήν πλανημένη θεωρία τς «θετικς σκέψης», τήν αθαίρετη δηλ. ντίληψη τι κάποιες δυνάμεις πάρχουν μέσα στή σκέψη μας καί μπορον νά νεργοποιηθον μέ διάφορες τεχνικές. λλοι, τέλος, σχυρίστηκαν τι Γκέλερ διαθέτει ντως περφυσικές καί πόκρυφες (=διαβολικές, κατά τήν ρθόδοξη ποψη) δυνάμεις. Θά πιχειρήσουμε πλά νά παντήσουμε στά ξς ρωτήματα: α) τί εναι τά θαύματα, β) ν κανε Χριστός θαύματα, γ) ν γίνονται θαύματα κτός το Χριστο καί δ) σέ τί διαφέρουν τά θαύματα το Χριστο πό ατά πού γίνονται κτός το Χριστο. πάντηση σ' ατά τά ρωτήματα θά βοηθήσει νά ρμηνεύσουμε τόσο τό φαινόμενο Γκέλερ, σο καί κάθε λλο παρόμοιο φαινόμενο.


Τά θαύματα το Χριστο καί σημασία τους

Σύμφωνα μέ να πολύ γενικό ρισμό, «θαμα» εναι τό γεγονός πού συμβαίνει κατά παράβασιν τν νόμων τς φύσεως, πού καταργε τούς γνωστούς φυσικούς νόμους καί μφανίζεται ς παράλογο στήν νθρώπινη λογική. ς τέτοιο, προκαλε τόν θαυμασμό καί τήν πορία, γι' ατό καί νομάζεται «θαμα». ν τό θαμα γίνεται κατά παράβασιν τν φυσικν νόμων, ποιός μπορε νά τό πιτελέσει κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη; Μπορε μόνο κενος πού δημιούργησε τόν κόσμο καί θεσε τούς νόμους τς φύσεως, δηλ. Θεός. Ατός πού θεσε τούς φυσικούς νόμους, μπορε καί νά τούς καταργε ν θέλει καί ποτε θέλει, καί τότε συμβαίνει τό θαμα. γ. Γραφή ναφέρει πλθος τέτοιων θαυματουργικν πεμβάσεων το Θεο στόν κόσμο.
Μέ τήν λευση το Χριστο, «Θεός φανερώθη ν σαρκί» (Α' Τιμ. 3, 16), δηλ. Θεός φανερώθηκε νάμεσά μας, φο Χριστός εναι «μεγάλος Θεός» (Τιτ. 2, 13) στόν ποο πιστεύουμε. Εναι, λοιπόν, φυσικό νά κανε Χριστός θαύματα, καί τά ερά Εαγγέλια ναφέρονται συστηματικά σέ θαύματα το Κυρίου, πως ναστάσεις νεκρν, θεραπεες δαιμονιζομένων, ἰάσεις σθενν κ.λ.π. Τά θαύματα ποτελον νδειξη τι ησος εναι Υἱός το Θεο καί Λυτρωτής το κόσμου. ταν κάποτε γιος ωάννης Πρόδρομος στειλε δύο μαθητές του νά διαπιστώσουν ν ησος ταν ναμενόμενος Μεσσίας, κενος πάντησε: «πορευθέντες παγγείλατε ωάνν κούετε καί βλέπετε· τυφλοί ναβλέπουσι καί χωλοί περιπατοσι, λεπροί καθαρίζονται καί κωφοί κούουσι, νεκροί γείρονται καί πτωχοί εαγγελίζονται» (Ματθ. 11, 4 - 5).
ν παρατηρήσουμε προσεκτικά τά θαύματα το Κυρίου στά Εαγγέλια, θά διακρίνουμε κάποια κοινά χαρακτηριστικά, πού ταυτόχρονα τά διακρίνουν πό τά «σημεα» τς πλάνης, πως θά δομε στή συνέχεια. Τά θαύματα το Κυρίου:
α) χουν λόγο καί νόημα. Κανένα δέν γινε χωρίς νά πάρχει λόγος καί χωρίς νά χει να βαθύτερο νόημα. Ο ἰάσεις τν σθενν π.χ. φανερώνουν τι Κύριος εναι ατρός τν σωμάτων, λλά καί τν ψυχν μας. Ο ναστάσεις τν νεκρν φανερώνουν τι Χριστός εναι ξουσιαστής τς ζως καί το θανάτου, εναι Ατός πού μπορε νά «ρπάζει» πό τήν ξουσία το θανάτου ποιον θέλει καί νά τόν παναφέρει στή ζωή. Ο θεραπεες τν δαιμονιζομένων φανερώνουν τι «ν Χριστ» καταργεται καταδυναστεία το διαβόλου, χορτασμός τν «πεντακισχιλίων» φανερώνει τι Χριστός εναι χορηγός χι μόνο τς φυσικς τροφς, λλά καί τς πνευματικς, το «ρτου» πού κατεβαίνει «κ το ορανο» (ω. 6, 33) κ.λπ.
β) ποκαλύπτουν καί φανερώνουν τήν θεότητα το Χριστο. χουν σκοπό νά νισχύσουν τήν πίστη στό πρόσωπό Του καί νά μς δηγήσουν στήν ν Χριστ σωτηρία. Ατό ντάσσεται στόν γενικότερο σκοπό τν Εαγγελίων, πού εναι νά πιστέψουμε τι «ησος στιν Χριστός υἱός το Θεο, καί να πιστεύοντες ζωήν χομεν ν τ νόματι ατο» (ω. 20, 31).
γ) Σχετίζονται στενά μέ τήν διδασκαλία το Χριστο. Εναι προέκταση καί πιβεβαιώση ατς τς διδασκαλίας, πως καί στήν περίπτωση το κηρύγματος τν ποστόλων, που Κύριος συνεργοσε καί πικύρωνε «τόν λόγον» «διά τν πακολουθούντων σημείων» (Μαρκ. 16, 20). Τυχόν γεγονότα «περφυσικά», πού προϋποθέτουν διδασκαλία διαφορετική πό ατήν το Χριστο, δέν χουν καμία σχέση μέ τά αθεντικά θαύματα.
δ) ποτελον κφραση τς γάπης το Θεο. πό πειρη γάπη πρός τόν νθρωπο Χριστός κατέβηκε στή γ καί «διλθεν εεργετν καί ώμενος πάντας» (Πραξ. 10, 38).
ε) ποβλέπουν γενικά στή θεραπεία τς νθρώπινης προσωπικότητος. χι μόνο στή θεραπεία το σώματος, λλά καί τς ψυχς. συντριπτική πλειοψηφία τν θαυμάτων το Κυρίου ταν σωματικές θεραπεες. Ο θεραπεες ατές, μως, δέν φοροσαν μόνο στό σμα, λλ' πεκτείνοντο καί στήν ψυχή. Κύριος παιτοσε συγκεκριμένες πνευματικές προϋποθέσεις πό τούς ποδέκτες τν θαυμάτων, πως πίστη, παλλαγή πό τήν μαρτία, γώνας γιά τήν ποφυγή της, προσευχή καί νηστεία, εχαριστία πρός τόν Θεό κ..


Τά κτός το Χριστο «θαύματα»

πάρχουν θαύματα κτός το Χριστο; πάρχουν κατ’ ρχήν τά θαύματα πού γίνονται πό τήν Μητέρα το Χριστο, τήν Θεοτόκο, καί πό τούς «φίλους» Του, δηλ. τούς γίους. διος Κύριος επε τι ν κάποιος πιστέψει σέ μένα (μέ τήν βεβαία πίστη τν γίων) θά πιλέσει τά «ργα» (=τά θαύματα) πού πιτελ γώ καί μεγαλύτερα π’ ατά πού πιτελ γώ (ω. 12, 12). Πράγματι στούς βίους τν γίων καταγράφονται θαύματα πιό ντυπωσιακά πό τά γνωστά θαύματα το Κυρίου! μως, καί ατά γίνονται μέ τή δύναμη το Χριστο. Δέν γίνονται μέ τή φυσική δύναμη τν γίων, λλά μέ μιά ξένη δύναμη. Μόνο Χριστός θαυματουργε μέ τή δική του δύναμη. Πρόκειται, λοιπόν, γιά θαύματα το Χριστο καί χι γιά θαύματα κτός το Χριστο.
πάρχουν λλα θαύματα κτός το Χριστο; Τόσο γ. Γραφή σο καί καθημερινή μας μπειρία μαρτυρον γιά περφυσικά γεγονότα πού δέν γίνονται μέ τή δύναμη το Χριστο. Πς γίνονται ατά; «Κατ’ νέργειαν το σαταν», παντ γ. Γραφή (Β' Θεσ. 2, 9), δηλ. μέ τή δύναμη το διαβόλου. ς Χριστιανοί δεχόμεθα τήν πραγματική παρξη το διαβόλου καί γιά τό γενονός ατό μαρτυρε λόκληρη χριστιανική Παράδοση πό τήν ποχή τς Παλαις Διαθήκης μέχρι σήμερα. διάβολος καί τά πονηρά πνεύματα πού τόν κολουθον χουν πό τή φύση τους τή δυνατότητα νά πιτελον ργα πού σέ μς φαίνονται θαυμαστά. Βέβαια, διάβολος οτε Θεός εναι, οτε περιόριστες δυνατότητες χει. πλά χει δυνατότητες μεγαλύτερες πό τίς δικές μας. Μπορε π.χ. νά μετακινε ντικείμενα, νά δημιουργε κρότους γιά νά φοβίσει, νά μιμεται φωνές, νά προσλαμβάνει μορφές νθρώπων, ζώων καί ντικειμένων κόμη. Μπορε νά μετασχηματίζεται «ες γγελον φωτός» (Β' Κορ. 11, 14) νά παίρνει τίς μορφές τν γίων, τς Θεοτόκου κόμη καί το Χριστο. Μπορε νά μφυτεύει στόν νο μας σκέψεις (λογισμούς). Μπορε σέ ξαιρετικές περιπτώσεις νά καταλαμβάνει λόκληρη τήν νθρώπινη προσωπικότητα (περιπτώσεις δαιμονιζομένων). Μπορε νά κάνει εκόνες νά μιλον (ποκ. 13, 15) καί νά κατεβάζει «πρ» πό τόν ορανό (ποκ. 13, 13). Μέ ατή τήν ννοια διάβολος μπορε νά πιτελε «σημεα μεγάλα καί τέρατα» (Ματθ. 24, 24).
μως, ατά τά δαιμονικά σημεα δέν χουν καμμία σχέση μέ τά ληθινά θαύματα, τά ποα μόνο Χριστός πιτελε. γ. Γραφή τά νομάζει «σημεα καί τέρατα ψεύδους» (Β' Θεσ. 2, 9), δηλ. ψεύτικα θαύματα. Τί σημαίνει ατό; Θά τό κατανοήσουμε μέ να περιστατικό πό τόν βίο το γ. ωάννου το Θεολόγου (Μ. Συναξαριστής, κδ. Μ. Λαγγ, τ. Θ', θναι 1987, σ. 595-596). ταν γιος ταν στήν Πάτμο, δροσε κε μάγος Κύνωψ, πού πιτελοσε πολλά τέτοια σημεα. Κάποτε πού πεδείκνυε τίς δυνατότητές του στό πλθος, κάλεσε να νέο καί τόν ρώτησε: «ζε πατέρας σου πέθανε»; Καί ατός πάντησε τι πατέρας του εχε πεθάνει. «Πς πέθανε;», ρώτησε Κύνωψ. Καί νέος πάντησε: «πνίγηκε στή θάλασσα γιατί τσακίστηκε τό καράβι του». Τότε Κύνωψ, κάνοντας κάποιες μαγικές κινήσεις, ξαφανίστηκε πρός τή θάλασσα καί μετά πό λίγο πέστρεψε χοντας μαζί του να δαίμονα μέ τή μορφή το πνιγμένου νθρώπου. «Ατός εναι πατέρας σου;», ρώτησε Κύνωψ. «Ατός», πάντησε μέ βεβαιότητα νέος, καί λαός κραύγαζε δοξάζοντας τόν Κύνωπα γιά τήν «νάσταση» το νεκρο. δ χουμε να ψεύτικο θαμα, να «σημεο ψεύδους», μιά διαβολική πάτη πού δηγε κατ' εθείαν στήν πλάνη (πως στόν Πνευματισμό, που ο δαίμονες μιμονται τή φωνή τν νεκρν πού «καλε» πνευματιστής), μιά πάτη μως πού φαίνεται πολύτως πειστική σέ σους δέν μπορον δέν χουν διάθεση νά διακρίνουν.
Σέ ντίθεση μέ τά χαρακτηριστικά τν γνησίων θαυμάτων μπορομε νά διακρίνουμε τά χαρακτηριστικά τν «σημείων το ψεύδους». Ατά: α) Δέν χουν λόγο καί νόημα, λλά γίνονται γιά νυπωσιασμό. β) Δέν δηγον στόν Χριστό, οτε προϋποθέτουν τή διδασκαλία του, λλά χουν σκοπό νά πλανήσουν τόν νθρωπο. γ) Δέν ποτελον κφραση γάπης καί δ) Δέν ποσκοπον στή θεραπεία τς νθρώπινης προσωπικότητος, δαιτέρα τς ψυχικς, δηλ. δέν δηγον σέ πίστη, μετάνοια, προσευχή, παλλαγή πό τήν μαρτία κ.λπ.
ς δομε να συγκεκριμένο παράδειγμα: πιλέγουμε να γεγονός, π.χ. τό τι «πνευματιστής» Γκέλερ λυγίζει κουτάλια μέ πλές κινήσεις πό πόσταση. ν τό γεγονός δέν εναι φυσικό, θά νήκει σέ μία πό τίς παραπάνω κατηγορίες, δηλ. θά εναι θαμα το Θεο, θά εναι νέργεια το διαβόλου πρός παραπλάνησιν (τέταρτη δυνατότητα δέν πάρχει, φο λα τά φαινόμενα εναι φυσικά, θεϊκά διαβολικά). φαρμόζουμε τά παραπάνω κριτήρια γιά νά δομε σέ ποιά πό τίς δύο κατηγορίες νήκει, καί ρωτμε: Τό λύγισμα τν κουταλιν χει κάποιο λόγο νόημα, γίνεται μόνο γιά ντυπωσιασμό; χει σχέση μέ τόν Χριστό; Προϋποθέτει τή διδασκαλία Του, μήπως δηγε σέ διδασκαλίες λλες, διαφορετικές πό ατήν το Χριστο; ποτελε κφραση τς γάπης κάποιου; ποβλέπει σέ ψυχική φέλεια, δηλ. δηγε σέ πίστη, μετάνοια, φεση μαρτιν κ.λπ.; Μόνο τσι μπορομε νά διακρίνουμε τά ποτελέσματα τν νεργειν το Θεο πό τά σημεα τς πλάνης.


Συμπεράσματα:
Ο «ψευδόχριστοι» καί ο «ψευδοπροφται» τν σχάτων

Εναι διαμφισβήτητο γεγονός τι στήν ποχή μας παρατηρεται τρομακτική ξαρση το φαινομένου τν περφυσικν σημείων («θαυμάτων») σέ παγκόσμιο πίπεδο, χι μόνο στόν ξωχριστιανικό, λλά καί στόν χριστιανικόή ρθόδοξο) χρο. Σέ προτεσταντικούς κύκλους κυρίως μφανίζεται τό φαινόμενο τς «χαρισματικς ναζωπύρωσης» (μις ποτιθέμενης «κχύσεως το γ. Πνεύματος»), συνοδευόμενο μέ τήν μφάνιση πνευματικν, δθεν, «χαρισμάτων», πως «γλωσσολαλία», «προφητεία», «θεραπεία» κ.. Ο Πεντηκοστιανοί σχυρίζονται τι τό πνεμα τούς μπνέει νά μιλον κατανόητες γλσσες μέ ναρθρες συνήθως κραυγές. Σέ λλους προκαλε κρίσεις γέλιου, στε νά γίνεται λόγος γιά «γέλιο το γ. Πνεύματος»: «Τό μόνο πού μποροσα νά κάνω ταν νά γελ σωριασμένος στό πάτωμα», «καθόμουν στό παρεκκλήσι γιά μισή ρα μόνο γελντας πό χαρά γιά τήν γάπη το Θεο», «θελα μόνο νά γελ ... κρατοσα τά πλευρά μου καί γελοσα σπου διπλώθηκα στά δύο», σύμφωνα μέ μαρτυρίες κάποιων πού εχαν τέτοιες μπειρίες (π. Σερ. Ρόουζ, ρθοδοξία καί θρησκεία το μέλλοντος, κδ. γρήγορση, σ. 197-198). Προτεστάντες θεραπευτές πιδεινύουν τίς «θαυματουργικές» τους διότητες στά πλήθη. ντονα τέτοια φαινόμενα μφανίζονται τελευταα στήν νδονησία, που «τό νερό μετατρέπεται σέ κρασί κάθε φορά πού γίνεται προτεσταντική θεία λειτουργία· χέρια μφανίζονται πό τό πουθενά, γιά νά μοιράσουν ς κ θαύματος φαγητό στούς πεινασμένους· μιά λόκληρη μάδα δαιμόνων μφανίζεται νά γκαταλείπει να εδωλολατρικό χωριό γιατίάποιος σχυρότερος" ( "ησος") χει ρθει νά τούς πάρει τή θέση ... τό "μαγνητόφωνο το Θεο" χογραφε τό τραγούδι μις παιδικς χορωδίας καί τό παίζει στόν ἀέρα ... φωτιά ρχεται πό τόν ορανό ... "Χριστός" μφανίζεται στόν ορανό καί πέφτει πάνω σέ νθρώπους μέ σκοπό νά τούς γιατρέψει» (ατόθι, σ. 234 -235). ς μήν πεκταθομε σέ παρόμοια φαινόμενα πού συμβαίνουν στό ξωχριστιανικό χρο πό γκουρού, μάγους, πνευματιστές κ.λ.π. Τό ρώτημα εναι ποιό πνεμα προκαλε ατά τά φαινόμενα. Τά προκαλε τό γιο Πνεμα μήπως κάποιο λλο πνεμα;
«Στούς σχατους καιρούς», λέγει γ. Νήφων Κωσταντιανς, «ατοί πού πραγματικά θά πηρετον τόν Θεό θά πιτύχουν νά κρυφτον πό τούς νθρώπους καί δέν θά κάνουν θαύματα νάμεσά τους πως στόν παρόντα καιρό, λλά ... στή βασιλεία τν Ορανν θά εναι μεγαλύτεροι πό τούς Πατέρες πού δοξάστηκαν μέ θαύματα» (ατόθι, σ. 218). γ. Γραφή δέν συμμερίζεται καθόλου τίς περεσιόδοξες ντιλήψεις, σων πιστεύουν στήν ξάπλωση τς πίστης καί στόν πολλαπλασιασμό τν θαυμάτων. ντίθετα μάλιστα, μαρτυρε σαφς τι κενο πού θά ποκορυφωθε σο πλησιάζουμε πρός τό τέλος το κόσμου θά εναι «ποστασία» (Β' Θεσ. 2,3), δηλ. πομάκρυνση πό τόν Θεό καί τό θέλημά Του. πίστη θά συρικνωθε τόσο πολύ, στε διος Κύριος διερωτται: «ταν λθη Υἱός το νθρώπου, θά βρε ραγε τήν πίστη στή γ»; (Λουκ. 18, 8). Σέ σους πιστεύουν στίς ντυπωσιακές κδηλώσεις το «πνεύματος», Κύριος παντ: «οκ ρχεται βασιλεία το Θεο μετά παρατηρήσεως» (Λουκ. 17, 21), δηλ. Βασιλεία το Θεο δέν εναι ντιληπτή, δέν χει ξωτερικές κδηλώσεις, λλά «ντός μν στιν».
Εναι σαφής διδασκαλία το Κυρίου, τι πρίν τήν Δευτέρα Παρουσία Του «γερθήσονται ψευδόχριστοι καί ψευδοπροφται καί δώσουσι σημεα μεγάλα καί τέρατα, στε πλανσαι, ε δυνατόν, καί τούς κλεκτούς» (Ματθ. 24, 24). Θά μφανισθον δηλ. ψευδομεσσίες καί ψευδοάγιοι, ο ποοι θά κάνουν τόσο μεγάλα καί ντυπωσιακά «θαύματα» («κατ' νέργειαν το σαταν» = μέ τή δύναμη το διαβόλου), στε θά κινδυνεύσουν νά πλανηθον κόμη καί ο πιό πιστοί Χριστιανοί. Τότε «ν λένε τι δ εναι Χριστός κε, μήν τούς πιστέψετε» (Ματθ. 20, 23). μφάνιση ατν τν ψευδοπροφητν πού «θαυματουργον» εναι να πό τά μεγαλύτερα «σημεα τν καιρν», δηλ. πό τίς σχυρότερες νδείξεις τι πλησιάζει ποχή το τελικο ντιχρίστου, πού θά καταργηθε μέ τήν νδοξο Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου.
Ατό, μως, σημαίνει τι δέν πρέπει γενικά νά πιστεύουμε στά θαύματα; τι τά θαύματα παψαν νά γίνονται; σφαλς χι. ρνηση τν θαυμάτων το Χριστο εναι σημεο πιστίας καί σκληροκαρδίας μεγάλης. ρνούμενος τά θαύματα, ρνεται τίς νέργειες το Θεο καί, κατά συνέπειαν, τόν διο τόν Θεό. Τά θαύματα γίνονται καί θά συνεχίσουν νά γίνονται: πό τίς θαυματουργές εκόνες, τά ερά προσκυνήματα, τά λείψανα τν γίων καί πό τούς λαχίστους ζντες γίους το Θεο. Τό πρόβλημα εναι διάκρισή τους πό τά «σημεα το ψεύδους». δ χει διαίτερη σημασία προτροπή νός γνήσιου Προφήτου, το μεγαλύτερου πό τούς Προφτες το Θεο, το εαγγελιστο ωάννου: «γαπητοί, μή παντί πνεύματι πιστεύετε, λλά δοκιμάζετε τά πνεύματα ε κ το Θεο στιν· τι πολλοί ψευδοπροφται ξεληλύθασιν ες τόν κόσμον» (γαπητοί μου, μήν δέχεσθε κάτι τόσο εκολα, λλά νά ρευντε ν προέρχεται πό τόν Θεό, γιατί πολλοί ψευδοπροφτες χουν μφανισθε στόν κόσμο) (Α' ω. 4, 1).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου