γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012

Η αλήθεια για το ιστορικό πρόσωπο του Κυρίου



ΤΕΥΧΟΣ 41     ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2005

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

«τέχνη» στήν πηρεσία τς παραπλάνησης

ν ρίξουμε μιά ματιά στήν στορία τς Χριστιανικς κκλησίας, θά διαπιστώσουμε, τι ατό πού πεχείρησαν περισσότερο ο νά τούς αἰῶνες χθροί της, ταν νά πλήξουν τό πρόσωπο το ησο Χριστο, τόν κρογωνιαο λίθο πάνω, στόν ποο ατή στηρίζεται. λλοτε φανερά καί λλοτε συγκαλυμμένα, λλοτε μεσα καί λλοτε μμεσα, ατός ταν βασικός τους στόχος. Θά πατάξουμε τόν Ποιμένα καί θά διασκορπιστον τά πρόβατα τς ποίμνης (Ματθ. 26, 31), σκέπτονταν. Γι' ατούς, κκλησία το Χριστο πρέπει νά διαλυθε. χι πειδή κάνει κάτι κακό. πλά, πειδή δέν θέλουν νά πάρχει. Δέν θέλουν οτε νά τήν βλέπουν. «Βαρύς στιν» δίκαιος «καί βλεπόμενος», λέει γ. Γραφή (Σοφ. Σόλ. 2, 15).

Τέτοιοι χθροί πάρχουν καί σήμερα. Μάλιστα, πιό πολλοί καί πιό πικίνδυνοι. Μεταξύ ατν διακρίνεται σαφς Νέα ποχή. Πρόκειται γιά τό γνωστό κίνημα, στό ποο ντάσσονται κατοντάδες ργανώσεις καί πρόσωπα σέ λο τόν κόσμο. Τό κίνημα ατό χει δική του ντίληψη γιά τό πρόσωπο το Χριστο, κ διαμέτρου ντίθετη μέ ατήν τς χριστιανικς κκλησίας: Δέχεται τι ησος Χριστός δέν εναι Θεός, τουλάχιστον δέν εναι μόνος ληθινός Θεός. κόμη δέχεται τι ησος Χριστός δέν πρξε κν σάν στορικό πρόσωπο, καί ποτελε μόνο μιά φηρημένη («πνευματική») κατάσταση το νθρώπου. Τίς φοβερές ατές πλάνες Νέα ποχή δέν τίς προβάλλει μέ παλαιές καί ξεπερασμένες μεθόδους, λλά μέ νέες καί σύγχρονες. Χωρίς κραυγές, χωρίς φανατισμούς, πλά καί θόρυβα, μέ τρόπο προσιτό στόν μέσο νθρωπο, μέ λογοτεχνικά ργα καί μυθιστορήματα, πως λχημιστής το Κοέλιο, πως Χάρι Πότερ τς Ρόουλιγκ, πως Κώδικας Ντά Βίντσι το Ντάν Μπράουν.
Τό τελευταο ατό ργο εναι να βλάσφημο μυθιστόρημα γιά τό πρόσωπο το Χριστο, πού γνώρισε τεράστια μπορική πιτυχία στό ξωτερικό καί στή χώρα μας. συγγραφέας του φαίνεται νά κινεται νετα στούς χώρους το ποκρυφισμο καί το μυστικισμο καί νά γνωρίζει καλά ποκρυφιστικές ργανώσεις το δυτικο μεσαίωνα, λλά καί τς ποχς μας, πως ο Ροδόσταυροι, ο Τέκτονες, ο Ναΐτες, ο Πεφωτισμένοι κ.. Φαίνεται πίσης νά γνωρίζει ρκετά στορικά στοιχεα, τά ποα παραθέτει μαζί μέ τά μυθικά - φανταστικά, μέ ποτέλεσμα νά δημιουργεται σύγχυση νευ προηγουμένου στόν ναγνώστη: μέσος ναγνώστης δέν εναι οτε στορικός, οτε θεολόγος, οτε εδικός πιστήμονας, γιά νά μπορε νά διακρίνει ποιά εναι στορική λήθεια καί ποιός μθος. τσι, λήθεια λειτουργε στήν προκειμένη περίπτωση ς τό καλύτερο δόλωμα γιά νά σερβιρισθε μθος. λλά, καί στήν περίπτωση πού κάποιος νακαλύπτει τήν λήθεια, συγγραφέας καλύπτεται πό μιά διευκρίνιση στήν ρχή το βιβλίου: «Τό βιβλίο ατό ποτελε να φανταστικό δημιούργημα. Τά νόματα, ο χαρακτρες, ο τοποθεσίες καί τά περιστατικά εναι προϊόντα τς φαντασίας το συγγραφέα χρησιμοποιονται σέ φανταστικό πλαίσιο» (D. Brown, Κώδικας Da Vinci, κδ. Λιβάνη, θήνα 2004, σ. 6).
Ο βλάσφημες ντιλήψεις, πού πιχειρε νά προβάλλει τό βιβλίο, μπορον νά συνοψισθον ς ξς: α) ησος Χριστός ταν νας πιφανής νθρωπος καί τίποτε παραπάνω. β) θεότητά Του διακηρύχθηκε γιά πρώτη φορά τόν δ' μ.Χ. αἰῶνα πό τόν Μ. Κων/νο καί τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο. γ) Μ. Κων/νος δημιούργησε μιά νέα θρησκεία κρμα ρχαίου παγανισμο καί πρώτου («αθεντικο», δθεν) Χριστιανισμο. δ) Μ. Κων/νος καί ο συνεργάτες του κατέστρεψαν πλθος ρχαίων κειμένων, πού διέσωζαν, δθεν, τήν στορική «λήθεια» περί το ησο. ε) Κάποια πό τά κείμενα ατά σώθηκαν καί μεταδίδονται μέ κρα μυστικότητα πό γενεά σέ γενεά, μέσ προσώπων μυημένων στό «μεγάλο μυστικό». στ) Μαρία Μαγδαληνή ταν σύζυγος το ησο! ζ) Μαρία Μαγδαληνή ταν κείνη πού γετο τς πρώτης κκλησίας μετά τόν θάνατο το ησο, καί χι ο γιοι πόστολοι. η) Μ. Κων/νος εθύνεται γιά τήν ποσιώπηση το γετικο ρόλου τς Μαγδαληνς Μαρίας, καί γενικά τς γυναίκας, στή Χριστιανική κκλησία. θ) ησος Χριστός, κτός πό σύζυγο, εχε καί πογόνους!
Εναι δύνατο, βέβαια, νά σχοληθε κάποιος συστηματικά μέ τήν ναίρεση τν βλάσφημων καί νιστόρητων ατν ντιλήψεων, στά περιορισμένα πλαίσια ατο το ντύπου. Θεωρομε, μως, σκόπιμο νά παραθέσουμε κάποια γενικά στοιχεα, πρός νημέρωσιν τν νδιαφερομένων.


Τά κείμενα πού ναφέρονται στό πρόσωπο το ησο

σοι διαστρέφουν τήν λήθεια γιά τό πρόσωπο το Κυρίου, πικαλονται συνήθως κείμενα, πού τό κουσμά τους προκαλε ντύπωση στούς πολλούς: πόκρυφα Εαγγέλια, χειρόγραφα τς Νεκρς Θαλάσσης, χειρόγραφα το Nag Hammadi! Τί εναι, μως, ατά τά κείμενα, καί ποιά στορική τους ξία;
α) Τά πόκρυφα. ρος «πόκρυφα», καί μάλιστα «πόκρυφα Εαγγέλια», παραπέμπει, σους δέν γνωρίζουν, σέ κείμενα πού κάποιοι τά διατηρον στό σκοτάδι, πειδή παρέχουν σως μιά ντελς διαφορετική εκόνα γι τό πρόσωπο το Χριστο. Στήν πραγματικότητα πρόκειται γιά να πλθος πό ψευδεπίγραφα κείμενα, πού φαίνεται νά γραψαν πρόσωπα το περιβάλλοντος το Κυρίου (πόστολοι, νθρωποι πού τόν γνώρισαν κ..), Προέρχονται κατά κανόνα πό κύκλους αρετικν Χριστιανν γνωστικν. Ατοί, πιχειρντας νά ντικρούσουν τήν κατηγορία, τι ο ντιλήψεις τους δέν ποτελον διδασκαλία το Χριστο καί εναι ποκύημα τς νθρώπινης φαντασίας, κατέφευγαν στόν σχυρισμό τι Κύριος τούς ποκάλυψε λήθειες, πού δέν πεκάλυψε, δθεν, στούς πολλούς. Καί πειδή δέν εχαν κείμενα, πού νά μαρτυρον γι' ατές τίς «λήθειες», κατασκεύαζαν τέτοια κείμενα μόνοι τους. Ατά εναι τά πόκρυφα. «ουδαιοχριστιανοί, αρετικοί, γνωστικίζοντες χριστιανοί, γνωστικοί, εφάνταστοι, φελες καί πάντως χι γνήσιοι χριστιανοί σχυρίζονταν, τι κατεχαν πόκρυφα βιβλία πόκρυφες παραδόσεις, δηλαδή λόγους, διδασκαλίες, πληροφορίες (γιά τή ζωή, τή δράση, τά θαύματα) καί ποκαλύψεις προσώπων τς Κ.Δ., συμπεριλαμβανομένου καί το Χριστο» (Στ. Παπαδοπούλου, Πατρολογία Α', θήνα 1982, σ. 200). Τά κείμενα ατά, χι μόνο δέν διατηρονται στό σκοτάδι, λλά χουν μελετηθε πό τήν πιστήμη, χουν χρονολογηθε καί χουν κδοθε. π’ ατά, λλα γράφτηκαν τόν β' αἰῶνα, λλα τόν γ', λλα κόμη καί τόν δ' μ.Χ. αἰῶνα. ποιος θέλει, μπορε νά τά βρε καί νά τά διαβάσει. Τό ρώτημα εναι: ποτελον ατά τά κείμενα στορικές πηγές γιά τό πρόσωπο το ησο; πάντηση εναι σαφς, χι.
β) Τά χειρόγραφα τς Νεκρς Θαλάσσης. Τά τη 1947 - 1956 στήν περιοχή Κουμράν τς Νεκρς Θαλάσσης, γινε μεγαλύτερη νακάλυψη χειρογράφων τν νεοτέρων χρόνων. Πλθος ρχαίων χειρογράφων, γραμμένων ς πί τό πλεστον στήν βραϊκή γλσσα. Πολλοί σπευσαν νά ποφανθον: χουμε μιά νέα εκόνα περί το ησο καί περί τν ρχν το Χριστιανισμο. ταν τά χειρόγραφα μελετήθηκαν συστηματικά καί ρχικός νθουσιασμός κόπασε, τά δεδομένα λλαξαν ντελς. Διαπιστώθηκε τι τά κείμενα ναφέρονται σ’ να σκητικό κοινόβιο το ουδαϊσμο, τό κοινόβιο τν σσαίων, πό τό ποο καί προέρχονται. Ο μοιότητες μέ τόν ησο καί τούς Μαθητές Του λίγες, ξωτερικές καί πουσιώδεις. Μάλιστα, τά κείμενα ατά πιβεβαίωσαν τήν αθεντικότητα το βραϊκο κειμένου τς Παλαις Διαθήκης πού διαθέτουμε.
γ) Τά χειρόγραφα το Nag Hammadi. Τό 1945 - 1946 γινε μιά ξίσου σημαντική νακάλυψη στό Nag Hammadi τς νω Αγύπτου. Πρόκειται γιά πλούσια συλλογή χειρογράφων σέ κοπτική μετάφραση. λα εναι πόκρυφα καί γνωστικά. σχύει γι' ατά ,τι ναφέραμε παραπάνω γιά τά πόκρυφα.
ν τά κείμενα στά ποα ναφερόμεθα δέν μπορον νά ποτελέσουν στορική πηγή γιά τό πρόσωπο το ησο, τότε ποιά μπορον νά ποτελέσουν; πάντηση εναι πλή: τά κείμενα τς Καινς Διαθήκης καί διαίτερα τά Εαγγέλια. Γιατί ατά εναι τά πλησιέστερα στήν ποχή το ησο κείμενα (πως τά χει χρονολογήσει πιστήμη) καί ατά γράφηκαν πό πρόσωπα πού τόν εδαν καί τόν γνώρισαν. Τά πόκρυφα εναι μεταγενέστερα καί ψευδεπίγραφα.


Πότε διεκηρύχθη θεότητα το ησο;

Γιά τήν θεότητα το ησο κάνει λόγο πανειλημμένα Καινή Διαθήκη. λλά, καί στήν Παλαιά Διαθήκη γίνεται λόγος, ν καί χι μέ πόλυτη σαφήνεια. ς ποθέσουμε, μως, τι τά κείμενα τς Καινς Διαθήκης λλοιώθηκαν πό τόν Μ. Κων/νο καί τούς συνεργάτες του. πάρχουν λλα ρχαία κείμενα, πού μαρτυρον γιά τήν θεότητα το ησο; Βεβαίως. πάρχει λόκληρη χριστιανική γραμματεία το β' καί το γ' μ.Χ. αἰῶνα. ν Μ. Κων/νος κατόρθωσε νά χαλκεύσει τά κείμενα τς Κ. Διαθήκης, θά ταν δύνατο νά χαλκεύσει καί τή γραμματεία δύο κόμη λόκληρων αἰώνων. Κάτι τέτοιο ξεπερν  κάθε φαντασία!
Μεγάλοι Πατέρες καί συγγραφες τν δύο ατν αἰώνων, πως φιλόσοφος καί Μάρτυς ουστνος, Τερτυλλιανός, Ερηναος Λυών, Κλήμης λεξανδρεύς κ.. διακηρύσσουν σαφέστατα τήν θεότητα το Χριστο. Δέν εναι δυνατό νά παραθέσουμε δ τά σχετικά κείμενά τους, τά ποα μπορε νά βρε εκολα κάποιος σέ να σύγγραμμα στορίας Δογμάτων Πατρολογίας. θεότητα το Χριστο ταν πίστη τς πρώτης κκλησίας, μλλον λόκληρης τς κκλησίας μέχρι σήμερα. Γι' ατή τήν πίστη κατομμύρια Χριστιανοί τς ποχς κείνης δηγήθηκαν στό μαρτύριο καί χυσαν τό αμα τους. Τό πρόσωπο το Χριστο ταν (καί εναι) τό κέντρο τς λατρείας τς κκλησίας, τς ποίας μέλη δέν εναι φελείς, πού λατρεύουν κάποιον πού δέν εναι Θεός. κενος πού μφισβήτησε σαφς τήν θεότητα το ησο ταν αρετικός ρειος στίς ρχές το δ' μ.Χ. α. διδασκαλία του θετε βόμβα στά θεμέλια τς κκλησίας, ποία ντέδρασε μέσως καί τήν πέρριψε ς κάτι ξένο καί γνωστο. Σ' ατό τό σημεο παρενέβη Μ. Κων/νος, ποος πέρα πό τήν γάπη του γιά τήν κκλησία, νδιαφερόταν καί γιά τήν νότητα τς ατοκρατορίας. Καί κατανόησε ρθς τι πρεπε νά στηρίξει, σα κλλησία ξ ρχς πίστευε καί δίδασκε, δηλ. τήν Παράδοση τς κκλησίας, καί χι τά προϊόντα τς φαντασίας νός νεοεμφανισθέντος αρετικο.


Ποιά ταν Μαρία Μαγδαληνή

γία καί σαπόστολος Μαρία Μαγδαληνή εναι να πρόσωπο ρκετά παρεξηγημένο. Πολλοί τήν ταύτισαν μέ τήν «μαρτωλό» γυναίκα, πού μύρωσε τόν ησο. Προσεκτική, μως, μελέτη τν κειμένων πού ναφέρονται στό περιστατικό, ποδεικνύει τι λλη ταν γυναίκα πού λειψει μέ μύρο τόν Κύριο κατά τόν Λουκά, καί λλη κατά τούς λοιπούς εαγγελιστές. Καί μέν πρώτη εναι νώνυμη καί ναφέρεται μόνο τι ταν «μαρτωλός», ν δεύτερη ναφέρεται σαφς τι ταν Μαρία δελφή το Λαζάρου, γιά τήν ποία οτε κν παινιγμός πάρχει τι ταν μαρτωλή, τό ντίθετο μάλιστα. Ο περισσότεροι ρθόδοξοι ρμηνευτές (Μακάριος Αγύπτιος, φραίμ Σύρος, ωάννης Χρυσόστομος, μβρόσιος Μεδιολάνων, ερώνυμος, Ρωμανός Μελωδός, Φώτιος Μέγας, Θεοφύλακτος Βουλγαρίας κ..) δέχονται τι πρόκειται γιά δύο διαφορετικά περιστατικά (Μον. Παταπίου γιορείτου, γία Μαρία Μαγδαληνή, κδ. Τέρτιος, Κατερίνη 2005, σ. 11). Τό βέβαιο εναι τι μέ κανένα πό ατά δέν συνδέεται Μαρία Μαγδαληνή. Γιά πρώτη φορά στή δύση τόν στ' μ.Χ. αἰῶνα πάπας Γρηγόριος Α' ταύτισε τήν Μαρία τήν Μαγδαληνή μέ τήν μαρτωλή γυναίκα τς διηγήσεως το Λουκ, ποψη πού κτοτε πικράτησε στή δύση (ατόθι).
κόμη καί παλλαγή της πό τά πτά δαιμόνια μέ τήν θαυματουργική παρέμβαση το Κυρίου (Μαρκ. 16, 9), παρεξηγήθηκε καί ρμηνεύθηκε σάν παλλαγή πό τήν μαρτία, καί μάλιστα πό τήν πορνεία. Καί πάλι πάπας Γρηγόριος εσηγήθηκε ατή τήν σφαλμένη ρμηνεία (τι δηλ. τά πτά δαιμόνια εναι «τό σύνολο τν μαρτημάτων»). Ο ρθόδοξοι ρμηνευτές, ντιθέτως, δέχονται τι Μαρία κατεχόταν πό δαιμόνια καί χι πό πάθη (ατόθι, σ. 11 - 12).
Ποιά ταν, λοιπόν, Μαγδαληνή Μαρία; Σύμφωνα μέ τίς μαρτυρίες τς Κ. Διαθήκης καί μέ τόν λληνικό βίο τς γίας, πού παραδίδεται σέ διάφορους χειρόγραφους κώδικες (πέρα πό ναξιόπιστα πόκρυφα κείμενα μεταγενέστερες δυτικές ρμηνεες), καταγόταν πό τά Μάγδαλα τς Τιβεριάδος, π' που πρε καί τήν σχετική πωνυμία. Συνάντησε τόν Κύριο γιά πρώτη φορά βασανιζόμενη πό πτά δαιμόνια. ταν Κύριος τήν πάλλαξε θαυματουργικά πό τή μάστιγα, Μαρία φιερώθηκε σ' Ατόν καί Τόν κολούθησε πό εγνωμοσύνη σάν πιστή μαθήτρια μέχρι τό Πάθος. λλωστε, λόγ το προβλήματός της, δέν εχε νυμφευθε καί δέν δεσμευόταν πό οκογενειακές ποχρεώσεις. Καί λλες γυνακες καναν τό διο: Εχαν φιερωθε στόν Κύριο καί Τόν κολουθοσαν, διακονώντας Τόν πό τά πάρχοντά τους, πως «Μαρία το ακώβου», «ωσ μήτηρ», «μήτηρ τν υἱῶν Ζεβεδαίου», Σαλώμη, «Μαρία το Κλωπ», «λλη Μαρία», «ωάννα γυνή Χουζ πιτρόπου ρδου», «Σουσάννα καί τεραι πολλαί» (Ματθ. 27, 55-56, Μάρκ. 15, 40, ωάν. 19, 25, Ματθ. 27, 61, Λουκ. 8, 3). Μεταξύ ατν διακρίνεται Μαγδαληνή Μαρία. Κατά τό Πάθος δειξε ξιοθαύμαστη τόλμη, φο ποφάσισε, μαζί μέ λλες Μυροφόρες γυνακες, νά λείψει μέ μύρα τό Σμα στόν Τάφο το Κυρίου. Γι' ατό λαβε πρώτη τό μήνυμα τς ναστάσεως, τό ποο μετέφερε μετά τήν νάληψη το Κυρίου σέ διάφορα μέρη το κόσμου (εροσόλυμα, Ρώμη, Μασσαλία). Στό τέλος τς ζως της διακονε τόν εαγγελιστή ωάννη στήν φεσο, που καί κοιμήθη. Τό ερό λείψανό της δέν φυλάσσεται σέ μυστικές κρύπτες, λλά παρέμεινε στήν φεσο, τιμώμενο πό τούς πιστούς, μέχρι τό 890 μ.Χ. Τότε ατοκράτορ Λέων ΣΤ' Σοφός τό μετέφερε στήν Κων/πολη μέ μεγάλες τιμές (ατόθι, σ. 54). Σήμερα δέν σώζεται κέραιο. Μεγάλα τμήματά του πάρχουν στά εροσόλυμα (Πανάγιος Τάφος), στήν . Μονή Σίμωνος Πέτρας γ. ρους, στίς γιορείτικες Μονές Κουτλουμουσίου, Ζωγράφου, σφιγμένου καί λλο.


Πέρα πό τίς στορικές καί δογματικές πλάνες

ναφέραμε δη τι μόνος δρόμος γιά νά δηγηθε κάποιος στήν στορική λήθεια γιά τό πρόσωπο το ησο εναι τά κείμενα τς Καινς Διαθήκης καί μάλιστα τά Εαγγέλια. λλες πηγές δέν πάρχουν. Ο λάχιστες μαρτυρίες κτός τν κειμένων τς Κ. Διαθήκης πλά πιβεβαιώνουν τι ζησε τήν ποχή κείνη να πρόσωπο, πού νομαζόταν ησος καί διακρίθηκε σάν διδάσκαλος, καί τίποτε παραπάνω.
Βέβαια, στορική ρευνα το βίου το ησο κατά τούς τελευταίους αἰῶνες, φαρμόζοντας αστηρά πιστημονικά κριτήρια πάνω στά ερά κείμενα, δωσε μιά εκόνα το ησο πογυμνωμένη πό κάθε περφυσικό στοιχεο. Τά θαύματα το ησο καί πρό πάντων νάσταση πορρίφθηκαν, γιατί ρχονται σέ ντίθεση μέ τή λογική καί δέν ξηγονται πιστημονικά. θεότητα το ησο θεωρήθηκε ς δέα τς πρώτης κκλησίας καί χι ς ντικειμενική πραγματικότητα. εκόνα ατή περί το ησο νομάστηκε «ησος τς στορίας» «στορικός ησος», σέ ντίθεση μέ τόν «Χριστό τς Πίστεως», δηλ. μέ τόν Χριστό, πως τόν πιστεύει κκλησία.
πό ρθόδοξη ποψη τέτοια ντίθεση δέν πάρχει. Ο δύο εκόνες θεωρονται λληλοσυμπληρούμενες, μλλον πρώτη ( «στορικός ησος») εναι λλιπής καί ποσπασματική καί χει νάγκη συμπληρώσεως πό τή δεύτερη (τόν «Χριστό τς Πίστεως»). Τά συμπεράσματα τν στορικν εναι σέ γενικές γραμμές κατανοητά. πιστήμη δέν μπορε νά ναχθε περά πό τό φαινόμενο, πέρα π' ατό πού βλεπαν καί τότε ο πολλοί. Καί τό φαινόμενο στήν προκειμένη περίπτωση εναι νθρωπος ησος. θεότητα το Κυρίου δέν εναι μεσα ρατή καί δέν ποδεικνύεται πιστημονικά, γιατί «κρύπτεται» κάτω πό τήν νθρωπότητα, σύμφωνα μέ τούς Πατέρες τς κκλησίας. θεότητα προσεγγίζεται μέ λλες μεθόδους, διαφορετικές πό ατές τς πιστήμης. π. Παλος εναι στό σημεο ατό κατηγορηματικός: Μέ τή σοφία τους, λέει, (καί μέ τήν πιστήμη τους), ο νθρωποι δέν γνώρισαν τόν Θεό (οτε πρόκειται νά Τόν γνωρίσουν ποτέ). Γι' ατό Θεός θεώρησε καλό νά σώσει σους πιστεύουν «διά τς μωρίας το κηρύγματος» (Α' Κορ. 1, 21).
Ατό, λοιπόν, πού σώζει, εναι πίστη. Δέν σώζει πιστήμη. πιστήμη πλς συσσωρεύει γνώσεις καί πληροφορίες στό μυαλό μας, χρήσιμες σως γιά τήν καθημερινή ζωή. Ο γνώσεις ατές δέν σώζουν, στω καί ν ναφέρονται στό πρόσωπο το ησο. Σώζει πίστη τι ησος εναι Χριστός, Υἱός το Θεο, ληθινός Θεός. Καί σώζει, ταν μετατρέπεται σέ ργα, σέ τρόπο ζως. ξω π' ατή τήν πίστη δέν πάρχει σωτηρία. Ατή πίστη εναι κύριος στόχος τν κάθε εδους αρετικν, ποκρυφιστν, νεοεποχιτν κ.λ.π., πού διαστρέφουν τήν στορική εκόνα γιά τό πρόσωπο το Κυρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου