γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Μασωνικές οργανώσεις



ΤΕΥΧΟΣ  32            ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ   2004

ΜΑΣΩΝΙΚΕΣ  ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
(ΡΟΤΑΡΙΑΝΟΙ  -  ΛΑΪΟΝΣ)

Μασωνία καί τά παρακλάδια της

Στό τεχος 13 το ντύπου μας εχαμε ναφερθε ναλυτικά στό πρόβλημα το Τεκτονισμο τς Μασωνίας, τς γνωστς παγκόσμιας μυστικς καί θρησκευτικς ργάνωσης, πού δρ καί στή χώρα μας δη πό τά μέσα το 18ου αἰῶνα (1740). Παρουσιάσαμε τότε τήν πίσημη θέση τς κκλησίας μας, σύμφωνα μέ τήν ποία Μασωνία δέν εναι πλς μιά θρησκευτική ργάνωση διαφορετική, ξένη καί συμβίβαστη μέ τήν ρθόδοξη πίστη καί κκλησία, λλά πρόκειται κυριολεκτικά γιά «ντίχριστον σύστημα», πως πιτυχημένα ποκαλεται σέ γκύκλιο τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος (κκλησία, τ. ΟΓ', 1996, σ. 673 - 674), δηλ. γιά να λόκληρο σύστημα πού στρέφεται ναντίον το Χριστο, το Θεο στόν ποο πιστεύουμε. πίσημη ατή ρθόδοξη ποψη εναι διατυπωμένη σέ ποφάσεις το κορυφαίου διοικητικο καί πνευματικο ργάνου τς κκλησίας μας, δηλ. τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος (ποφάσεις τν 1933, 1972 καί 1996), λλά καί κφράζεται πό διακεκριμένους ρθοδόξους Θεολόγους καί Καθηγητές (Π. Τρεμπέλας, Π. Μπρατσιώτης κ..), που δέ παρατηρεται κάποια διαφοροποίηση πό τήν πίσημη ποψη (γνωμάτευση μάδος Καθηγητν τς Θεολογικς Σχολς θηνν το τους 1932, βλ. Π. Τρεμπέλα, Μασσωνισμός, κδ. 6, θναι 1992, σ. 196), ατή φείλεται σέ λλειπ γνώση γιά τή φύση καί τούς σκοπούς το Τεκτονισμο τς Μασωνίας, πού εναι μέν κατανοητή γιά κάποιες παλαιότερες ποχές, χι μως καί γιά τήν ποχή μας. διότητα, λοιπόν, το Μασώνου εναι συμβίβαστη μέ τήν διότητα το Χριστιανο, το μέλος τς κκλησίας το Χριστο, καί ποιος σχετίζεται μέ τήν Μασωνία δέν μπορε νά συνεχίζει νά εναι ταυτόχρονα καί μέλος τς κκλησίας μας.

Συμπληρωματικά σέ σα ναφέραμε τότε θεωρήσαμε σκόπιμο νά ναφερθομε στό παρόν τεχος σέ κάποιες ργανώσεις, ο ποες κατά γενική μολογία χουν μεση σχέση μέ τόν Τεκτονισμό καί θεωρονται παρακλάδια προθάλαμοι τς Μασωνίας. νάμεσα στίς πολλές μασονοκατευθυνόμενες ργανώσεις, πού δρον λεύθερες στήν λληνική κοινωνία, ξεχωρίσαμε τίς δύο σημαντικότερες: τούς Ροταριανούς καί τούς Λάϊονς. Ο ργανώσεις ατές πό καιρο ες καιρόν προβάλλονται πό τίς κοσμικές στλες τν φημερίδων καί τν πολοίπων μέσων νημερώσεως, μέ φορμή ντυπωσιακές κδηλώσεις, στίς ποες σκεται, ποτίθεται, φιλανθρωπικό ργο. σχέση τους μέ τήν Μασωνία δέν εναι φανερή. Τά πίσημα κείμενά τους ποφεύγουν συστηματικά τίς θρησκευτικές ναφορές. Εναι δύσκολο νά διακρίνει κάποιος μιά συγκεκριμένη θρησκευτική διδασκαλία κοσμοθεωρία. μφανίζονται συνήθως ς μή θρησκευτικές ργανώσεις (πως λλωστε συνηθίζει καί Μασωνία). μως, διακεκριμένοι μελετητές τν ργανώσεων ατν (Ν. Ψαρουδάκης, π. λευθ. Χατζς κ..) εναι πόλυτα βέβαιοι γιά τή σχέση τους μέ τή Μασωνία (καί Μασωνία εναι μιά θρησκευτική ργάνωση), δέ ρθόδοξη κκλησία μας τίς βλέπει μέ μεγάλη καχυποψία καί παγορεύει στά μέλη της νά συμμετέχουν σ' ατές.  Τί εναι, μως, ατές ο ργανώσεις;


Ο Ροταριανοί

Τό Rotary (Rotary Club Rotary International) δρύθηκε τό 1905 στό Σικάγο τν Η.Π.Α. πό τόν δικηγόρο Paul P. Harris, ποος εχε σκοπό ν' αξήσει τίς κοινωνικές παφές καί τήν πελατεία του μέσω νός ργανισμο. Γιά νά τό πιτύχει ατό ργάνωνε συναντήσεις γιά φαγητό καί συζήτηση σέ διαφορετικά σπίτια κ περιτροπς, στίς ποες ντάχθηκαν καί προγραμματισμένες μιλίες.τσι προλθαν ο πρώτοι ροταριανοί μιλοι.
Καθώς τό Rotary προσφερόταν γιά συγκέντρωση προσώπων μέ κοινωνική καί οκονομική πιφάνεια, θεωρήθηκε πό τήν Μασωνία ς κατάλληλο μέσο γιά τήν διάδοση τν μασωνικν δεν καί γιά τήν προσέλκυση ποψηφίων Μασώνων.
Σύμφωνα μέ τήν ργάνωση, σκοπός το Rotary εναι «ξυπηρέτησις του πλησίον», « νάπτυξις προσωπικν σχέσεων μεταξύ τν μελν», « φαρμογή ψηλν θικν ρχν κατά τήν σκησιν παντός παγγέλματος», « διεθνής μοιβαία κατανόησις, πίδειξις καλς θελήσεως καί πιδίωξις ερηνικς διαβιώσεως, διά τς δημιουργίας καί διατηρήσεως νά τόν κόσμον γκαρδίων σχέσεων μεταξύ κπροσώπων διαφόρων παγγελμάτων, νωμένων διά το δανικο τς ξυπηρετήσεως το πλησίον» (Ροταριανό γκόλπιο, βλ. Ν. Ψαρουδάκη, Μασονικές ργανώσεις, θήνα 1991, σ. 28).
Σύμφωνα, μως, μέ τόν οκονομολόγο ωάννη ντωνόπουλο (John Anton), ποος μελέτησε τόσο τήν ργάνωση τν Ροταριανν σο καί τν Λάϊονς, «ο πισήμως προβαλλόμενοι σκοποί» ατν τν ργανώσεων «εναι νθρωπιστικο, πνευματικο, κοινωνικο, προωθητικο καί οκουμενιστικο περιεχομένου». Στήν πραγματικότητα, μως, δέν χουν λλο σκοπό παρά «νά πιφέρουν μίαν νακατάταξιν, ναταραχήν, ναθεώρηση τν παραδόσεων καί τν κοινωνικν δομν, στε νά μπορον νά ξερριζώνουν τά ντίθετα στοιχεα κάθε πολιτισμο καί νά φυτεύουν συστήματα, θη καί θιμα καί πρότυπα πού ξυπηρετον τά πώτερα σχέδιά των» (Πρωτ, λευθ. Χατζ, Λάϊονς, Κόρινοθος 1997, σ. 25).
Πράγματι, τό Ρόταρυ εναι ργάνωση ποία βασίζεται πί θεωριν καθαρά ρθολογιστικν, ν στό καταστατικό τς ργάνωσης δέν γίνεται λόγος περί Θεο. Μιλ γιά παγκόσμια κατανόηση, παγκόσμια συνείδηση κ.λ.π., συνθήματα πό τά ραιότερα, καθώς γγίζουν τίς καρδιές πολλν συνανθρώπων μας, ο ποίοι πιθυμον νά δον ναν κόσμο ερηνικό χωρίς ντιπαραθέσεις. Πίσω, μως, κρύβεται σκληρότητα τς Νέας Τάξης Πραγμάτων, ποία μέ τά δια κριβς συνθήματα πιχειρε τήν γκατάσταση μις παγκόσμιας κυβέρνησης καί μις παγκόσμιας θρησκείας, δηλ. τς κυβέρνησης καί τς θρησκείας το ντιχρίστου. Δέν εναι τυχαο τι τά τελευταα χρόνια, μέσω κυρίως διεθνν οκονομικν μηχανισμν, προβάλλεται καί πιχειρε νά πιβληθε ς πανάκεια τό λεγόμενο κίνημα τς παγκοσμιοποίησης, τό ποο θά καθορίζει τήν πορεία καί τίς τύχες κάθε θνους.
Τό πρόβλημα τς σχέσεως τν Ροταριανν μέ τήν ρθόδοξη κκλησία ντιμετωπίστηκε γιά πρώτη φορά πό τήν . Σύνοδο τό 1958. Ο εσηγητές τς ποχς κείνης ρχιερες, μελετντας τό θέμα, νέτρεξαν καί στήν πρακτική τς Παπισμο, ποος, «ς γγύτερον τν πραγμάτων» ερισκόμενος, γνωρίζει τή στενή τν Ροταριανν μίλων μέ τή Μασωνία καί μέ συνοδική καί παπική πόφαση «παγορεύει αστηρς ες τούς κληρικούς νά εναι μέλη τν Ροταριανν μίλων νά λαμβάνουν μέρος ες τάς συγκεντρώσεις ατν». (Πρακτικά τς ΙΓ' Συνόδου τς εραρχίας τς κκλ. τς λλάδος, ν θήναις 1959, σ. 287-288). φαρμόζοντας, λοιπόν, . Σύνοδος τήν παγόρευση το π. Παύλου «ο δύνασθε τραπέζης Κυρίου μετέχειν καί τραπέζης δαιμονίων» (Α' Κορ. 16, 21), λαβε τήν ξς πόφαση: «παραγγέλεται ποχή τν Κληρικν πό τν Ροταριανν μίλων καί συνεστιάσεων, χρις ο ο Ροταριανοί κκαθαρίσωσι τήν θέσιν ατν ναντι τς κκλησίας, ἐάν δηλονότι τυγάνωσι πιστά τέκνα ατς» (ατόθι, σ. 294). πόφαση σχύει μέχρι σήμερα καί στό πλαίσιο ατς ο γέτες τς κκλησίας ντιμετωπίζουν πρακτικά προβλήματα πού νακύπτουν (π.χ. Σέβ. Μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. μβρόσιος μέ γκύκλιό του δέν πιτρέπει σέ Ροταριανούς, Λάονς καί Τέκτονες νά σκον καθήκοντα κκλησιαστικο πιτρόπους, βλ. π. λευθ. Χατζ, μνημ. ργ., σ. 40).


Ο Λάϊονς

Παρόμοια ργάνωση μέ τό Rotary, πηρετοσα τούς διους σκοπούς, εναι ο Lions. δρύθηκε τό 1917 στό Σικάγο τν Η.Π.Α. πό τόν Melvin Jones, ποος γεννήθηκε τό 1879 στό Fort Thomas τς ριζόνα. Jones μυήθηκε τό 1906 στόν Μασωνισμό στήν Στοά Garden Ciry το Σικάγου, στήν ποία νκε μέχρι τόν θάνατό του (1961). Τό 1917 ποφάσισε νά δρύσει μία λέσχη, μέσω τς ποίας πεδίωκε νά προωθήσει τίς κοινωνικές καί πνευματικές του δέες, μέ ,τι ατό σημαίνει. τσι δρυσε τήν λέσχη τν Λάϊονς («Λέοντες», «Λιοντάρια»).
λέσχη καλύπτεται μέ τόν μανδύα τς φιλανθρωπίας, παρασύροντας πολλούς καλοπροαίρετους Χριστιανούς, πού γίνονται μέλη της χωρίς νά γνωρίζουν τι τσι ντάσσονται στήν πηρεσία τς Μασωνίας. Ο κδηλώσεις καί ο μικρές φιλανθρωπίες της διαφημίζονται πέρ τό δέον, ν γιά τήν προσέλκυση νέων μελν ναπτύσσεται λόκληρη βιομηχανία τιμητικν διακρίσεων, μεταλλίων τιμς καί βραβείων. Εναι, μως, τά πράγματα τόσο θα;
Γενικά «Λέων» ς σύμβολο χρησιμοποιεται ερύτατα στόν Τεκτονισμό, πως πίσης καί στίς νατολικές θρησκεες καί διαίτερα στόν Βουδδισμό. Εναι κόμη να πό τά σύμβολα τίς εκόνες το Διαβόλου (« ντίδικος μν διάβολος ς λέων ρυόμενος περιπατε ζητν τίνα καταπίῃ», Α' Πέτρ. 5, 8). Κατά τούς Λάϊονς, τά ξαγριωμένα λιοντάρια πού πάρχουν στό μβλημά τους καί πλαισιώνουν τό γγλικό γράμμα L συμβολίζουν τήν λευθερία, τήν διανόηση, τήν σωτηρία τν θνν, λλά καί τήν φιλανθρωπία. πως εναι, μως, γνωστό, τουλάχιστον γιά μς, λέων ταν νέκαθεν σύμβολο δύναμης, μεγαλοπρέπειας, γριότητος κ.λ.π., καί οδέποτε σύμβολο πνευματικότητος φιλανθρωπίας, διαίτερα μάλιστα ν ληφθε π' ψιν τι πολλοί Μάρτυρες τς πίστεως «λέστηκαν» πό τά δόντια λιονταριν γιά νά γίνουν στή συνέχεια «ρτος Χριστο». Τώρα πς « λέων ρυόμενος», πού προβάλλει πειλητικά τά μυτερά του δόντια, συμβολίζει τήν δικαιοσύνη, τήν φιλανθρωπία καί τήν πνευματικότητα, ς μς τό ξηγήσουν ο Λάϊονς.
Σύμφωνα μέ τούς παδούς τς ργάνωσης τά γράμματα τς λέξης LIONS ποτελον τήν κροστιχίδα τν λέξεων LIBERTY (λευθερία), INTELLIGENCE (Διανόηση), OUR (Το δικο μας), NATION' S (θνους), SAFETY (σφάλεια). παραπάνω κροστιχίδα δημιουργε σοβαρά ρωτήματα γιά τούς σκοπούς καί τίς πιδιώξεις τν Λάϊονς, καθώς διά μέσου ατς φαίνεται τι πρόκειται γιά ργάνωση ποία ποσκοπε στό νά ξυπηρετήσει τούς κοινωνικούς καί οκονομικούς, τουλάχιστον, σκοπούς τν Η.Π.Α., διαφορώντας γιά τό πραγματικό συμφέρον το λληνικο θνους. Καί μέν Jones πραξε πολύ καλά, δημιουργώντας μιά ργάνωση πού προστάτευε τά συμφέροντα τς χώρας του, μες μως, ς λληνες, τί φελος χουμε πηρετώντας ατά τά συμφέροντα;
κτός μως πό τήν ρμηνεία ατή, δημιουργεται καί να λλο πρόβλημα σχετικά μέ τό γράμμα L στό μβλημα τν Λάϊονς. Σύμφωνα μέ γνστες τν βαθύτερων συμβολισμν τς ργάνωσης, τό L εναι καί τό ρχικό γράμμα το νόματος Lucifer, δηλ. το νόματος το ωσφόρου. Μήπως ατό σημαίνει τι ργάνωση σέ τελευταία νάλυση προβάλλει τό ργο το Σαταν καί συμβάλλει στήν πραγματοποίησή του;  


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

οσία το προβλήματος πού παρουσιάζουν ο μασωνικές ργανώσεις Ρόταρυ καί Λάϊονς πό ρθόδοξη κκλησιαστική ποψη ντοπίζεται σέ προσφώνηση το Οκουμενικο Πατριάρχου Βαρθολομαίου πρός τούς Λάϊονς, τό κείμενο τς ποίας δημοσιεύουμε ατούσιο λόγ το βαρυσήμαντου περιεχομένου του. ,τι σχύει στήν προκειμένη περίπτωση γιά τούς Λάϊονς, σχύει καί γιά τούς Ροταριανούς, φο ο ργανώσεις εναι τόσο συγγενες καί κάθε διαχωρισμός φαίνεται διανόητος. Στό κείμενο ατό Παναγιώτατος Οκουμενικός Πατριάρχης ποδίδει, μμέσως λλά σαφς, στούς Λάϊονς τήν ποδοχή συγκεκριμένης ντιλήψεως περί το ησο Χριστο, σύμφωνα μέ τήν ποία τό πρόσωπο το Κυρίου σχετικοποιεται καί ποβιβάζεται στό πίπεδο τν σοφν τν δασκάλων ατο το κόσμου. ντίληψη ατή εναι σαφής ρειανισμός, ποος χει χαρακτηρισθε ς « ριζοσπαστικότερη αρεση το χριστιανισμο». ρειανισμός εναι αρεση πού καταδικάστηκε στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο καί δέχεται τι Χριστός, Υἱός καί Λόγος το Θεο, νήκει στά κτίσματα, στά δημιουργήματα το Θεο καί δέν ταυτίζεται μέ τόν κτιστο Θεό. ντίληψη, μως, ατή εναι μασωνική, καί ατό εναι να κόμη στοιχεο πού ναδεικνύει τή στενή σχέση τν ργανώσεων ατν μέ τή Μασωνία.
Μέ ατή τήν ννοια στάση τς κκλησίας τς λλαδος νά καλε τίς ργανώσεις ατές νά ποσαφηνίσουν τίς θέσεις τους ναντι τς ρθοδόξου πίστεως (πργμα πού ς τώρα δέν χει γίνει) καί μέχρι τότε νά παγορεύει στά μέλη της (διαίτερα σέ κληρικούς) χι μόνο νά ντάσσονται, λλά καί πλς νά συμμετέχουν σέ κδηλώσεις ατν τν ργανώσεων, εναι πόλυτα δικαιολογημένη.


Προσφώνηση 
το Οκουμενικο Πατριάρχου πρός τούς Λάϊονς

Τήν 15/9/1995 πεσκέφθησαν τόν Οκουμενικό Πατριάρχη κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ στό Φανάρι κπρόσωποι τν Λάϊονς λλάδος καί Κύπρου. Παναγιώτατος τούς δέχθη, πευθύνοντας μως τήν ξς σαφ καί κατηγορηματική ρθόδοξη προσφώνηση (Περιοδ. λιεύς . Μ. Μαντινείας καί Κυνουρίας, τεχ. 215 (αν. - Μαρτ. 1998), σ. 14 καί π. λευθερίου Χατζ, Λάϊονς, Κόρινθος 1997, σ. 34 - 36):

ξιότιμοι κύριοι,

ς ε παρέστητε ες τόν ερόν τοτον χρον τς Μητρός γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας. ρχηγός καί τελειωτής τς Πίστεως μν ησος Χριστός, μιλν περί αυτο καί περί τν ατο επε: «Τόν ρχόμενον πρός με ο μή κβάλω ξω» (ωάν. 6, 37). Καί μες πιστοί ες τόν ζωοποιόν λόγον κείνου δεχόμεθα ες τόν φιλόξενον τοτον τόπον πάντα νθρωπον, ποθενδήποτε ρχόμενον «μετ' γάπης Χριστο» πρόθυμοι, να ν τ νόματι το Χριστο καί κατά πακοήν ες Χριστόν καί τούς πόδας ατο νίψωμεν.
Τοτο μως οδόλως σημαίνει τι ποδεχόμεθα καί τά φρονήματα καί πιστεύματα παντός νθρώπου, τόν ποον ποδεχόμεθα ν τ πρός πάντας φειλομέν γάπ καί τιμ. Τό Οκουμενικόν Πατριαρχεον εναι κατ' ξοχήν φρουρός καί φύλαξ τς ποστολοπαραδότου πίστεως. νέκαθεν διαφοροποιετο ξέως πρός τάς κάθε εδους ψευδωνύμους «διαφωτιστικάς» ντιλήψεις, α ποαι ποβιβάζουν συγρητιστικς τόν Κύριον τς δόξης ησον Χριστόν ες να κ τν πολλν διδασκάλων το κόσμου, μή μολογοσαι ατόν μόνον γιον, μόνον Κύριον, μόνον Θεόν καί Σωτρα το κόσμου, μόνον Καθηγητήν καί Διδάσκαλον τς γιος θεογνωσίας.
Οκουμενικός Πατριάρχης, ς Προκαθήμενος τς γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας, εναι πεύθυνος καί πόχρεως νουθετεν πάντα νθρωπον καί διδάσκειν πάντα νθρωπον ν πάσ σοφίᾳ, να παραστήσ πάντα νθρωπον τέλειον ν Χριστ (Κολ. 1, 28). ν τ πνεύματι τούτ καί μες λάχιστος τηρητής καί συνεχιστής τς παραδόσεως καί τς πίστεως το Χριστο δέχθημεν καί τάς ντιμοτήτας μν, κλεκτοί πισκέπται καί προσκυνηταί, μετ' γάπης, λλά καί μετ' ελικρινείας.
κούομεν περί μν, ς συλλόγου, τι μφορεσθε πό θρησκευτικάς συγκρητιστικάς ρχάς, θεωροντες καί μες ς καί λλαι συγγενες τ μετέρ νώσεις καί μάδες τόν ησον Χριστόν, οχί Κύριον τς δόξης, λλά σον καί νάλογόν τι πρός τούς φημιζομένους ς τάχα μεγάλους θικοθρησκευτικούς διδασκάλους τν διαφόρων θνν.
μως, διανοούμενοι περί μν τά κρείττονα καί χόμενα τς σωτηρίας, καί τατα ξ γάπης λέγοντες, εελπιστομεν τι μες, ς τέκνα τς γίας κκλησίας τν ρθοδόξων ν γεννήθητε, «οὐ μωμητά» (Δευτ. 32, 5), θά τείνητε εὐήκοον τό οὗς ὑμῶν εἰς τήν ταπεινήν καί παρά ἀνθρώποις ἐξουθενημένην φωνήν τῆς ἡμετέρας Μετριότητος, ἐλαχίστου Πατριάρχου τῆς Μεγάλης ταύτης Ἐκκλησίας, καί θά ἀποκαθάρητε ὑμᾶς τε αὐτούς καί τόν οἶκον τῆς ὀργανώσεως ὑμῶν ἀπό τῶν ἀποδιδομένων εἰς ὑμᾶς ὀθνείων ἰδεῶν καί ἀντιλήψεων, προτιμῶντες ἐν παντί τήν κληρονομίαν τῶν πατέρων ἡμῶν, τήν εἰς Χριστόν Ὀρθόδοξον πίστιν. Διό καί μετά χαρᾶς καί ἀγάπης χαιρετίζομεν καί αὖθις ὑμᾶς διά τοῦ «ὡς εὗ παρέστητε» εἰς τάς αὐλάς τῆς διά Χριστόν καί διά τήν ὁμολογίαν Αὐτοῦ καθημαγμένης Μεγάλης Ἐκκλησίας καί ἐπευλογοῦμεν τήν τε ἀγαθήν ὑμῶν ταύτην πρόθεσιν καί ὑμᾶς πατρικῶς.
Τό δέ Φῶς τοῦ κόσμου, ὁ Χριστός, ἡ Εἰρήνη τοῦ Θεοῦ ἡ ὑπερέχουσα πάντα νοῦν, εἴθε νά φρουρῇ ὑμᾶς τε καί τάς καρδίας ὑμῶν καί τά νοήματα ἐν Χριστῷ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου