γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Οι Άγιοι της Εκκλησίας και το φαινόμενο της αγιότητος



ΤΕΥΧΟΣ 43           ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2006

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ

  κκλησία τν γίων

να χαρακτηριστικό σημεο, πού πορρίπτουν κακοποιον βάναυσα ο σύγχρονες, καί γενικά λες σχεδόν ο αρέσεις, εναι ρθόδοξη διδασκαλία γιά τούς γίους καί τήν κατάσταση τς γιότητος. λόγος, βέβαια, εναι προφανής καί ατονόητος: ξω πό τήν ρθόδοξη κκλησία δέν πάρχει γιότητα, φο δέν πάρχει κν σωτηρία (βλ. σα ναφέραμε σχετικς στό προηγούμενο τεχος το ντύπου μας). κατάσταση ατή εναι γνωστη στίς ποικίλες αρετικές μάδες τς ποχς μας καί στούς κτός κκλησίας γενικότερα. ξω πό τήν κκλησία οτε σωτηρία πάρχει, οτε γιότητα. πάρχει γνοια καί πλάνη. Εναι φυσικό, λοιπόν, κάποιοι, ετε νά πορρίπτουν μιά κατάσταση πού γνοον, ετε νά κλαμβάνουν ς γιότητα τά διάφορα εδη τς πλάνης.

πειδή, μως, πλάνη χει τήν τάση νά μεταδίδεται, πειδή ο «πλανώμενοι» μεταβάλλονται συνήθως σέ «πλανντες» (Β' Τιμ. 3,13), εναι ναγκαο νά δομε τί κριβς εναι γιότητα καί ποιά τά γνωρίσματά της. φορμή λαμβάνουμε πό να χαρακτηριστικό «σημεο» (πό τήν φθαρσία νός λειψάνου), τό ποο προσφάτως προβλημάτισε ντονα τήν κοινή γνώμη, δίχασε πολλούς καί προκάλεσε τέλειωτες συζητήσεις στά μέσα νημερώσεως μεταξύ πιστν καί πίστων. Θά καταδείξουμε τι ρθόδοξη κκλησία μας, χι μόνο ναγνωρίζει τούς γίους καί τούς τιμ, λλά εναι μόνη πού διαθέτει γίους καί ποτελε τό μόνο «ργαστήριο» πού μπορε νά τούς «κατασκευάζει», δηλ. νά δηγε νθρώπους στήν γιότητα. ’Ορθόδοξη κκλησία εναι κκλησία τν γίων.


Τί εναι γιότητα

ν ναζητήσουμε σέ να θεολογικό λεξικό τήν ννοια το ρου «γιος», θά δομε τι ς «γιος» ρίζεται κεχωρισμένος πό τόν κόσμο - φιερωμένος στόν Θεό (πρβλ. Λεξικό Βιβλικς Θεολογίας, κδ. ρτος Ζως, θήνα 1980, στ. 19-20). Καί πειδή ρος «κόσμος» στήν γ. Γραφή χει τήν ννοια τς μαρτίας καί τς πτώσεως, γιος εναι κεχωρισμένος πό τήν μαρτία, παλλαγμένος πό τό κακό, καθαρός. Μέ ατή τήν ννοια, γιος εναι μόνο Θεός. Μόνο Ατός εναι πόλυτα ναμάρτητος· ο νθρωποι εμεθα λοι μαρτωλοί: «οδείς ναμάρτος», ψάλλει κκλησία μας. γ. Γραφή συχνά ναφέρεται στήν γιότητα το Θεογώ γιος εμί», Α' Πέτρ. 1, 16), λλά καί πό τή λατρεία τς κκλησίας εναι γνωστές κφράσεις πως: «γιος, Θεός, γιος σχυρός, γιος θάνατος», «γιος, Κύριος Σαββαώθ», «Ες γιος, ες Κύριος, ησος Χριστός» κ..
Ατό, μως, δέ σημαίνει τι κατάσταση τς γιότητος εναι σχετη πρός τόν νθρωπο. ντίθετα, ποτελε βασικό στόχο τς ζως του. Προορισμός μας, κατά τή χριστιανική πίστη, εναι νά μοιάσουμε στόν Θεό, δηλ. νά γίνουμε γιοι. προορισμός ατός εναι ταυτόχρονα ντολή - παίτηση το Θεο: «γιοι γίνεσθε, τι γώ γιος εμί» (Α' Πέτρ. 1, 16). σο νθρωπος μοιάζει στόν Θεό, τόσο μετέχει στήν γιότητά Του, τόσο γίνεται γιος. Βέβαια, γιότητα το νθρώπου εναι πάντα σχετική. Οτε ταυτίζεται, οτε συγκρίνεται μέ τήν γιότητα το Θεο. πόλυτα γιος εναι μόνο Θεός, νθρωπος γίνεται γιος σχετικά.
φυσικός χρος, μέσα στόν ποο πιτυγχάνεται γιότητα, εναι κκλησία ( ρθόδοξη κκλησία). Σ' ατήν νήκουν ο βαπτισμένοι Χριστιανοί, πού χουν κεφαλή τόν Χριστό καί γωνίζονται γιά τόν γιασμό τους. Κατά τό Σύμβολο τς Πίστεως, κκλησία εναι γία, χι μως πό τά μέλη της (τούς νθρώπους), λλά πό τήν κεφαλή της (τόν Χριστό). κεφαλή γιάζει λόκληρο τό σμα. πίσης νομάζεται γία καί πό τόν προορισμό τν μελν της, πού εναι νά γίνουν γιοι. Μέ ατή τήν ννοια στίς πιστολές τς Καινς Διαθήκης π.χ. λοι ο Χριστιανοί ποκαλονται γενικς «γιοι» καί μέχρι σήμερα κομε στόν χρο τς κκλησίας κφράσεις πως: «γιοι ρχιερες», «γιοι πίτροποι» κ.. Ατές δέν ναφέρονται σέ μιά κατάσταση, πού δη κατέχουν τά παραπάνω πρόσωπα, λλά σέ μιά κατάσταση, τήν ποία καλονται (φείλουν) νά ποκτήσουν.


εδική ννοια τς γιότητας καί ο γιοι

στόσο, ατή σχετική γιότητα, δέν ποτελε μόνο μακρινό στόχο τν πιστν. Εναι μιά κατάσταση, τήν ποία κάποιοι πιτυγχάνουν. Ατοί εναι ο κατ' ξοχήν γιοι. Δέν ποκαλονται γιοι μέ τή γενική ννοια, πως λα τά μέλη τς κκλησίας, λλά πειδή δη φθασαν στήν γιότητα. Μέσα στήν κκλησία πάρχουν διάφορες καταστάσεις νθρώπων. Κατά τούς γίους Πατέρες, λλοι βρίσκονται στήν κατάσταση το «δούλου», λλοι στήν κατάσταση το «μισθωτο» καί λλοι στήν κατάσταση το «υο». δολος ργάζεται μόνο γιά τήν πιβίωσή του, μισθωτός ργάζεται γιά τήν μοιβή, ν υἱός εναι κληρονόμος λόκληρης τς πατρικς περιουσίας. Ο γιοι βρίσκονται στήν κατάσταση το «υο» καί «κληρονόμου» τς Βασιλείας το Θεο. διος Κύριος τούς ποκάλεσε «φίλους» Του (ωάν. 15, 14 -15, Λουκ. 12, 4), καί π. Παλος τούς διακρίνει σαφς πό τούς «διτας» (Α' Κορ. 14, 16), δηλ. πό τά πλά μέλη τς κκλησίας.
κκλησία, λοιπόν, διακρίνει ατούς τούς γίους πό τά λλα μέλη της καί τούς προβάλλει. Τούς τιμ μέ πολλούς καί διάφορους τρόπους: μέ Ναούς, μέ εκόνες, μέ ορτές, μέ κολουθίες, μέ μνους κ.λ.π. πίσης πονέμει σ' ατούς τιμητική προσκύνηση. χι λατρεία, ποία ποδίδεται μόνο στόν Τριαδικό Θεό, λλά τιμητική προσκύνηση, ποία ποδίδεται καί στίς εκόνες καί στά ερά λείψανα τν γίων. Τιμμε τούς γίους γιά πολλούς λόγους, πως: α) Μέσ τν γίων τιμται διος Θεός. Ατός εναι τελικός ποδέκτης τς τιμς τν γίων καί τιμή πρός κείνους εναι μιά μορφή λατρείας το Θεο. Γι' ατό, σέ πολυτίκια γίων συναντμε συχνά κφράσεις πως: «δόξα τ σέ δοξάσαντι Χριστ, δόξα τ σέ στεφανώσαντι, δόξα τ νεργούντι διά σο πσιν ἰάματα» (δόξα στόν Χριστό πού σέ δόξασε, δόξα σ' Ατόν πού σέ στεφάνωσε, δόξα σ' Ατόν πού πραγματοποιε μέσα πό σένα θαυματουργικές θεραπεες). β) Τιμώμενοι ο γιοι, προβάλλονται ς πρότυπα ζως, πού πρέπει νά κολουθήσει καί νά μιμηθε κάθε πιστός. Τά πρότυπα ατά δέν εναι μακρυνά καί πρόσιτα, λλά προσιτά σέ λους, φο ο γιοι σαν πλοί νθρωποι, πως μες, πού φθασαν σέ κατάσταση δοξασμο. Κάθε νθρωπος, λοιπόν, μπορε, κολουθώντας τό παράδειγμά τους, νά φθάσει σέ νάλογο βαθμό δοξασμο πό τόν Θεό.
Τέλος, κκλησία δέχεται τή μεσιτεία τν γίων, ποία βέβαια δέν χει καμία σχέση μέ τή μοναδική μεσιτεία το Χριστο, διά τς ποίας σωζόμεθα (Α' Τιμ. 2, 5). μεσιτεία ατή εναι προσευχή τν γίων, ποία συνεχίζεται μετά τόν σωματικό τους θάνατο καί χει μεγάλη δύναμη, φο, κατά τήν γ. Γραφή, «πολύ σχύει δέησις δικαίου νεργουμένη» (ακ. 5, 16). τσι, μες προσευχόμεθα στούς γίους καί κείνοι, ταν μεταφέρουν τίς προσευχές μας στόν Θεό, εσακούονται, μέ ρατά καί θαυμαστά πολλές φορές ποτελέσματα.
Πς πιτυγχάνεται, μως, γιότητα; γιότητα δέν εναι μιά κατάσταση πού ποκτ μόνος του νθρωπος καί μέ τίς δικές του δυνάμεις. Ατό πού γιάζει, εναι Χάρη το γίου Πνεύματος. Τό γιο Πνεμα εναι πηγή τς γιότητος καί γιότητα εναι κριβς μιά κατάσταση μετοχς στή Χάρη το Θεο. Χάρη ατή χορηγεται πρωτίστως πό τά Μυστήρια τς κκλησίας, χορηγεται μως πίσης σο νθρωπος γωνίζεται, μέ τήν προσευχή καί μέ λλα πνευματικά μέσα, γιά τήν παλλαγή πό τήν μαρτία καί τά πάθη καί γιά τήν πόκτηση τς νιοδιοτελος γάπης, ποία, κτός πό τόν Θεό, γκαλιάζει λόκληρο τόν κόσμο, κόμη καί τούς χθρούς, κόμη καί τόν λική κτίση. σο γωνίζεται τσι νθρωπος, τόσο μοιάζει στόν Θεό καί, σο μοιάζει στόν Θεό, τόσο περισσότερο μετέχει στή Θεία Χάρη. Ο γιοι γιναν κατοικητήρια, λλά καί πηγές τς Θείας Χάρης, πως θά δομε στή συνέχεια.
σοι κατανοον τό φαινόμενο τς γιότητας ξω π' ατά τά πλαίσια (τς μετοχς τς Θείας Χάρης), καταλήγουν ναγκαστικά σέ πλανημένες κδοχές του. Στόν χρο το Ρωμαιοκαθολικισμο π.χ., που παρξη νθρώπων μέ κδηλη τήν παρουσία τς Θείας Χάρης χει πό αἰώνων κλείψει, «γιοι» νακηρύσσονται σοι διακρίθηκαν στόν τομέα τς κοινωνικς προσφορς τς νθρώπινης σοφίας καί γνώσεως (, κόμη χειρότερα, σοι ργάστηκαν γιά τήν πικράτηση τς «πίστεως» μέ θεμιτά καί θέμιτα μέσα). Κάπως τσι κατανοον καί στήν χώρα μας τό φαινόμενο τς γιότητος, σοι χουν πωλέσει τά ρθόδοξα κριτήρια.


«Σημεα» τς γιότητος

κατάσταση τς γιότητας διακρίνεται πό ρισμένα χαρακτηριστικά «σημεα» καί βασίζεται σέ κάποιες προϋποθέσεις. Βασικές προϋποθέσεις εναι: α) μεμπτος βίος. γιος δέν πόκειται ταυτόχρονα σέ βαριά μαρτήματα, καί παλλαγή π' ατά θεωρεται προϋπόθεση τς γιότητας. β) ρθοδοξία. γιος δέν σφάλλει ς πρός τήν πίστη. Πίστη καί ζωή συνδέονται ρρηκτα, καί στοχία ς πρός τήν πίστη σημαίνει καί στοχία ς πρός τόν νθρώπινο προορισμό, δηλ. τήν γιότητα. ς δομε, μως, καί τά βασικά «σημεα» τεκμήρια τς γιότητος, τά ποα ποικίλουν κατά περίπτωση, δηλ. δέν τά συναντομε λα μαζί σέ κάθε γιο:
α) Τά θαύματα. Στήν γ. Γραφή βλέπουμε τι Χριστός κανε θαύματα. διος διαβεβαίωσε τι «ατός πού πιστεύει σέ μένα, θά κάνει τά ργα πού κάνω γώ καί μεγαλύτερα π' ατά πού κάνω γώ» (ωάν. 12, 12). Τά «ργα» δ εναι τά θαύματα καί πίστη εναι βεβαία πίστη τν γίων, χι πλή τν πολλν. Θαύματα κάνουν, λοιπόν, καί ο γιοι, πολλά πό τά ποα φαίνονται πολύ πιό ντυπωσιακά πό τά θαύματα το διου το Κυρίου! Θαύματα κάνουν ο γιοι καί μετά τόν σωματικό τους θάνατο. Τά θαυμάτα (διαίτερα τά μετά τόν σωματικό θάνατο) ποτελον σχυρότατη νδειξη γιότητας.
β) Τά περφυσικά χαρίσματα. π. Παλος, στό Α' Κορ. 12, 28, παραθέτει μέ εραρχική σειρά ναν κατάλογο χαρισμάτων τς ποστολικς κκλησίας, τά ποα χορηγονται εδικά σέ γίους. Μεταξύ ατν εναι: α) «προφητεία». Πρόκειται γιά τό «προφητικό» «προορατικό» χάρισμα, διά το ποίου γιος βλέπει μέ τή Χάρη το γ. Πνεύματος σα πρόκειται νά συμβον στό μέλλον. Τό εχαν ο μεγάλοι Προφτες τς Π. Διαθήκης καί πολλοί γιοι μετά Χριστόν. Παραπλήσιο εναι τό «διορατικό» χάρισμα, μέ τό ποο γιος βλέπει σα πό τά παρόντα δέν ποπίπτουν μεσα στίς φυσικές ασθήσεις μπορε νά «διαβάζει» τά βάθη τς ψυχς τν νθρώπων. β) «διδασκαλία». Τό χάρισμα τς θεόπνευστης διδασκαλίας, πού εχαν μεγάλοι Πατέρες καί Διδασκάλοι τς κκλησίας. γ) Τά «χαρίσματα αμάτων». θαυματουργική θεραπεία σοβαρν καί νίατων σθενειν, πού βλέπουμε σέ μεγάλους ατρούς γίους, πως ο γιοι νάργυροι, γιος Παντελεήμων κ..
γ) φθαρσία. Τό πιό χαρακτηριστικό, σως, «σημεο» τς γιότητος, τό ποο θά ναλύσουμε στήν πόμενη παράγραφο.
δ) μυροβλησία εωδία. κτός πό τό φαινόμενο τς φθαρσίας, παρατηρεται συνήθως στά λείψανα τν γίων τό φαινόμενο τς εωδίας κόμη καί τς μυροβλησίας (ρεύσεως μύρου σέ γρή μορφή), «σημεα» γιότητος καί παρουσίας τς Χάρης το Θεο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα μυροβλυσίας εναι γ. Δημήτριος Μυροβλύτης στή Θεσ/νίκη καί γ. Νελος Μυροβλύτης στό γ. ρος. «Χριστός νέστη κ νεκρν ... καί πλήρωσε τά σύμπαντα εωδίας», ψάλλει κκλησία μας. Πηγή ατς τς εωδίας εναι τά λέιψανα τν γίων.
ε) ναγνώριση πό τήν κκλησιαστική συνείδηση. γιος πρτα ναγνωρίζεται πό τό πλήρωμα τς κκλησίας, πό τόν Λαό το Θεο, καί πειτα πό τήν πίσημη κκλησιαστική ρχήύνοδο). Ο Σύνοδοι ναμένουν τήν διαμόρφωση τς κκλησιαστικς συνείδησης καί πίσημη ναγνώριση το γίου γίνεται συνήθως μετά πό ρκετά χρόνια. Μάλιστα, ν ναγνώριση πό τήν κκλ. συνείδηση θεωρεται παραίτητο στοιχεο τς γιότητος, ναγνώριση πό τήν κκλ. ρχή δέν θεωρεται. Εναι ναγκαία, ταν κάποιοι πιστοί συγχέουν τούς αθεντικούς γίους μέ ψευδοαγίους (πατενες) πλανημένους.


Τό φαινόμενο τς φθαρσίας τν λειψάνων

Τό φαινόμενο ατό δέν εναι γνωστο στήν ρθόδοξη κκλησία. Στή χώρα μας πάρχουν πολλά κέραια φθαρτα λείψανα, τό ρχαιότερο τν ποίων εναι το γ. Σπυρίδωνος στήν Κέρκυρα, ποος λαβε μέρος στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο τό 325 μ.Χ. «Μόνον ες τήν Μονήν τν Σπηλαίων ες τό Κίεβον πάρχουν 120 κέραια ερά λείψανα» (ω. Ρωμανίδου, κκλησιαστικαί Σύνοδοι καί πολιτισμός, Θεολογία, τ. 66, 1995, σ. 664). Γιά νά κατανοήσουμε τό φαινόμενο, πρέπει νά ναφερθομε πιγραμματικά στήν ρθόδοξη διδασκαλία γιά τό νθρώπινο σμα. Ατή εναι μακριά πό πλατωνικές φιλοσοφικές ρχές, κατά τίς ποες τό σμα θεωρεται «δεσμωτήριο» «τάφος» τς ψυχς καί λύτρωση ταυτίζεται μέ τήν πελευθέρωση πό τό σμα. Τό σμα, ς δημιούργημα το Θεο, εναι «καλόν λίαν», καί νθρωπος εναι τό «συναμφότερον», δηλ. ψυχή καί τό σμα, νωμένα σέ μιά φυσική ρμονία. Σέ κάθε νέργεια συμμετέχει τόσο ψυχή σο καί τό σμα: ταν νθρωπος μαρτάνει, μαρτάνει πρτα μέ τήν ψυχή καί πειτα μέ τό σμα, καί ταν σκεται στόν γιασμό, συμμετέχει πίσης τό σμα, μέ νηστεες, γονυκλισίες κ.λ.π. Ατό σημαίνει τι τό σμα συμμετέχει καί στά ποτελέσματα τόσο τς μαρτίας, δηλ. στόν κολασμό, σο καί τς γιότητος, δηλ. στόν δοξασμό πό τήν Χάρη το γ. Πνεύματος.
Μέ τήν πρώτη μαρτία εσλθε καί στό σμα φθορά καί θάνατος. ρα τό σμα στήν ρχική του μορφή ταν φθαρτο! φθαρσία τν λειψάνων δέν ποτελε θαμα, λλά ποκατάσταση το σώματος διά το ησο Χριστο στήν ρχική φυσική του κατάσταση. Κύριος λθε νά καταργήσει τή φθορά καί τόν θάνατο, μέ τόν Θάνατο καί τήν νάστασή Του, πρός τοτο δέ, προσέλαβε χι μόνο νθρώπινη ψυχή, λλά καί σμα. Τό φαινόμενο τς φθαρσίας παρατηρεται πρτα στό διο τό Σμα το ησο, τό ποο «οκ εδε διαφθοράν» (Πράξ, 13, 37). Ο θεούμενοι, δηλ. σοι καθ' μοίωσιν το Χριστο φθασαν σέ κατάσταση σχετικς θεώσεως (γιότητος) συμμετέχουν καί στό φαινόμενο τς φθαρσίας το σώματος, π' ατήν δ τή ζωή. φθαρσία ατή εναι σχετική καί θά λοκληρωθε μέ τήν νάσταση τν σωμάτων κατά τή Δευτέρα Παρουσία. Πρός τό παρόν, «τά σώματα κατοντάδων θεουμένων παραμένουν σχετικς κέραια πί αώνας ες μίαν κατάστασιν μεταξύ φθορς καί φθαρσίας» (ω. Ρωμανίδου, νθ. νωτ.). Στά πλαίσια ατά μπορομε νά κατανοήσουμε τά λεγόμενα το π. Παύλου τι « κτίση πρόκειται νά λευθερωθε πό τή δουλεία τς φθορς» (Ρωμ. 8, 21), τι «τό φθαρτό τοτο» (τό σμα) «πρέπει νά νδυθε φθαρσία καί τό θνητό τοτο πρέπει νά νδυθε θανασία» (Α' Κορ. 15, 53) καί τι «ο νεκροί θά γερθον φθαρτοι» (Α' Κορ. 15, 52).


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

κατάσταση τς γιότητος εναι κάτι πού ρθόδοξη κκλησία γνωρίζει πολύ καλά σέ κάθε πτυχή καί λεπτομέρειά του. ρθόδοξη κκλησία τιμ πλθος γίων πό κάθε κατηγορία καί τάξη (Προφτες, ποστόλους, Μάρτυρες, σίους, εράρχες κ.λ.π.). πίσης τιμ τά λείψανα τν γίων, ς κατοικητήρια καί πηγές τς Θείας Χάρης καί ς πτές ποδείξεις το δοξασμο, στόν ποο φθασε γιος, ς ψυχή καί σμα. Τά θεωρε «τιμιώτερα λίθων πολυτελν» καί τά τοποθετε σέ πολύτιμες θκες. Κάποια π' ατά διατηρονται πί αἰῶνες φθαρτα, ς μάρτυρες τς μελλούσης φθαρσίας. Κάθε ποτίμηση πρός τά ερά λείψανα πεκτείνεται καί πρός τούς γίους, πρός τήν κκλησία καί πρός τόν διο τόν Θεό. Ποιά θά εναι ραγε τύχη τν λειψάνων νέων καί γνωστων γίων, ν φαρμοσθε σχεδιαζόμενη καύση τν νεκρν;
πίσης ρθόδοξη κκλησία διαθέτει τά κριτήρια τς γιότητος, πού τήν διακρίνουν πό τίς διάφορες μορφές τς πλάνης, λλά καί τή διαδικασία (τόν τρόπο, τή μέθοδο) μέ τήν ποία μπορε νά φθάσει κάποιος στήν κατάσταση το ν Χριστ δοξασμος γιότητος). μφάνιση γίων καί στίς μέρες μας μέ λα τά γνωρίσματα καί τά χαρακτηριστικά τν παλαιν γίων (πως ο Γέροντες Πορφύριος, Παΐσιος, Ἰάκωβος, Σοφρώνιος, Βησαρίων κ.., τούς ποίους κκλ. συνείδηση δη ποδέχεται ς γίους), ποδεικνύει τι κκλησία μας εναι ζσα, κπληρώνει πλήρως τήν ποστολή της, πού εναι νά δηγε στή σωτηρία καί τήν γιότητα, καί κινεται μέσα στίς ζσες νέργειες τς Χάρης το γ. Πνεύματος, διά τν ποίων καταργεται φθορά καί θάνατος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου