γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Ορθόδοξη ανθρωπολογία και πάθη Α


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ε' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ', τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: Τά πάθη συνδέονται μεσα μέ τό ρώτημα γιά τόν νθρωπο: Κατανοομε τί εναι τά πάθη καί πς πιδρον, ν χουμε κατανοήσει τί εναι νθρωπος. κόμη, διαίρεση καί κατάταξη τν παθν κολουθε τή διαίρεση το νθρώπου σέ σμα καί ψυχή καί τή διαίρεση τς ψυχς στά πιμέρους στοιχεα της. 

Τό περί νθρώπου ρώτημα: Τί εναι νθρωπος; πάρχουν δύο «δοί» (τρόποι) γιά τήν κατανόηση το νθρώπου: α) «δός» τς πιστήμης καί β) «δός» τς ποκαλύψεως (τς Θεολογίας). Ο δύο ατές «δοί» δέν λληλοαποκλείονται. μαρτυρία τς ποκαλύψεως γιά τόν νθρωπο συναντται δη στίς πρτες σελίδες τς Παλαις Διαθήκης. νθρωπος, σύμφωνα μέ ατήν: α) εναι μία κτιστή πραγματικότητα, β) χει κτιστε μέ διαίτερη δημιουργική νέργεια καί γ) χει κτιστε «κατ’ εκόνα» καί «καθ’ μοίωσιν» Θεο. νθρωπος εναι συμπλοκή σύνοδος τό «συναμφότερον» δύο στοιχείων (σώματος καί ψυχς), πού συνδεόνται μέ ναν σχυρότατο δεσμό. νθρωπος = σμα + ψυχή. Τό να στοιχεο εναι λικό - ρατό (σμα) καί τό λλο (ψυχή) εναι ϋλο - όρατο (≠πνευματικό). Τό να προέρχεται πό τό χμα, καί τό λλο προέρχεται πό τήν «πνοή» το Θεο (λλά δέν ταυτίζεται μέ ατήν). Μέ τό να συγγενεύουμε μέ τόν λικό κόσμο καί μέ τό λλο συγγενεύουμε μέ τόν όρατο (γγελικό) κόσμο: νθρωπος εναι «μεθόριος» μεταξύ ρατο καί όρατου κόσμου. Τό να στοιχεο χει ρχή καί τέλος καί τό λλο χει ρχή, λλά δέν χει τέλος. «φυσικώτατος δεσμός» ψυχς καί σώματος διαλύεται μέ τόν φυσικό θάνατο. Θάνατος εναι χωρισμός ψυχς καί σώματος. θάνατος ποτελε κατάλυση το διου το νθρώπου, φο ,τι πιβιώνει μετά π’ ατόν ( ψυχή), δέν εναι πλήρης νθρωπος, λλά μέρος νθρώπου.
Τό σμα καί ξία του: λληνική φιλοσοφία κληροδότησε μιά ρνητική ντίληψη γιά τό σμα. Κατ’ ατήν, τό σμα εναι τό κακό καί ψυχή εναι τό καλό μέρος το νθρώπου. ,τι συνδέεται μέ τό σμα εναι κακό καί ,τι χει σχέση μέ τή ψυχή εναι καλό. Τό σμα εναι «δεσμωτήριον» (φυλακή) «σμα» (τάφος) τς ψυχς (Πλάτων) καί θάνατος εναι κάτι καλό, φο πιφέρει τήν πελευθέρωση τς ψυχς πό τό σμα. Ο ντιλήψεις ατές εναι παντελς ξένες πρός τήν ρθόδοξη Παράδοση. Κατ’ ατήν, τό σμα εναι δημιούργημα το Θεο «καλόν λίαν» (Γεν. 1,31). Κατά τόν π. Παλο, τό σμα εναι «ναός το ν μν γίου Πνεύματος» (Α' Κορ. 6,19) «ναός το Θεο» (Α' Κορ. 3,17), καί ποιος φθείρει τόν ναό το Θεο θά καταστραφε πό τόν Θεό (Α' Κορ. 3,17). Χριστός, ταν λθε στόν κόσμο, προσέλαβε νθρώπινο σμα, πού θεώθηκε λόκληρο ταν νώθηκε μέ τή θεία φύση. Τό θεωμένο ατό Σμα το Χριστο κοινωνομε στή Θ. Εχαριστία καί τσι γίνεται καί τό δικό μας σμα «ναός» το γίου Πνεύματος. Τό νθρώπινο σμα μετέχει στόν δοξασμό καί στή θέωση καί γίνεται χι μόνο κατοικητήριο, λλά καί πηγή τς Θείας Χάρης, πως στήν περίπτωση τν ερν λειψάνων. ερά λείψανα εναι τά δοδοξασμένα σώματα τν γίων. δ θεμελιώνεται προσκύνηση τν ερν λειψάνων: προσκυνομε τά για λείψανα γιατί ατά μεταδίδουν (ς πηγές) τήν Θεία Χάρη, πού οκε ντός τους. στόσο, κατ’ πίδρασιν τς λληνικς φιλοσοφίας, συναντμε σέ κάποιους Πατέρες κφράσεις ναντίον το σώματος. Ατές δέν πευθύνονται ναντίον το διου το σώματος, λλά ναντίον το φρονήματος τς μαρτίας, πού κατοικε στό σμα. μως, μαρτία δέν κατοικε μόνο στό σμα, λλά, κατά τόν διο τρόπο, κατοικε καί στήν ψυχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου