γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Ορθόδοξη ανθρωπολογία και πάθη Β


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΣΤ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

ψυχή καί τά μέρη της: ψυχή εναι τό θάνατο μέρος το νθρώπου. ντιλήψη γιά τήν θανασία τς ψυχς εναι δη γνωστή πό τήν λληνική φιλοσοφία, πως καί διάκριση μεταξύ ψυχς καί σώματος. Ο Πατέρες τήν προσλαμβάνουν καί τήν προσαρμόζουν στά ρθόδοξα δεδομένα ς ξς: α) ψυχή δέν εναι αώνια, λλά κτιστή. β) ψυχή εναι «φύσει» θνητή καί «χάριτι» θάνατη. γ) ψυχή δέν ταυτίζεται μέ τόν λο νθρωπο. δ) θανασία το νθρώπου δέν στηρίζεται στήν θανασία τς ψυχς, λλά στήν νάσταση το Χριστο. ψυχή δέν ταυτίζεται μέ τή θεία πνοή (Γεν. 2,7), λλά εναι ποτέλεσμα (νέργημά) της. Κύρια μέρη δυνάμεις τς ψυχς εναι «νος» καί «λόγος»: ψυχή διακρίνεται σέ «νοερά» καί «λογική» ψυχή. «Λόγος» εναι νόηση, τυπική λογική καί «νος» εναι μιά λλη δύναμη, πού μόνο στήν κατάσταση το πεπτωκότος νθρώπου ταυτίζεται μέ τή νόηση («λόγο»). Στόν μέσο νθρωπο νος εναι νενεργός («σκοτισμένος»). «νος» εναι «μέρος τς ψυχς τό καθαρώτατον» καί «σπερ φθαλμός ν σώματι, οτως ν ψυχ νος» (γ. ω. Δαμασκηνός). «νος» εναι τό γνωστικό ργανο, μέ τό ποο νθρωπος βλέπει τόν Θεό καί κοινωνε μαζί Του. «Νος» καί «λόγος» χι μόνο διαφέρουν μεταξύ τους, λλά χρησιμοποιον καί διαφορετικά σωματικά ργανα: ργανο το «λόγου» εναι γκέφαλος, ν ργανο το «νο» εναι καρδία. μως, «νος» καί «λόγος» δέν εναι τά μόνα μέρη τς ψυχς. Ο Πατέρες χρησιμοποιον τή βασική διάκριση τς λληνικς φιλοσοφίας, κατά τήν ποία ψυχή διακρίνεται σέ νόηση, βούληση καί συναίσθημα («λογιστικόν», «θυμοειδές» καί «πιθυμητικόν»). Κατά τούς Πατέρες, νόηση («λογιστικόν») ποτελε τό «λογικόν» μέρος («νος» καί «λόγος»), δέ θυμός καί πιθυμία («θυμοειδές» καί «πιθυμητικόν») ποτελον τό «λογον» μέρος το νθρώπου. Ο Πατέρες θά μποροσαν νά χρησιμοποιήσουν νετα καί σύγχρονες διακρίσεις το νθρώπου, κατά τίς ποες «ψυχή» διακρίνεται σέ α) συνειδητό καί β) μή συνείδητο μέρος, τό συνειδητό διακρίνεται σέ ασθηση, νόηση, βούληση, συναίσθημα, διαίσθηση κ.λ.π. καί τό μή συνειδητό μέρος διακρίνεται σέ ποσυνείδητο, συνείδητο κ.λπ.

Τό «κατ’ εκόνα» καί τό «καθ’ μοίωσιν»: ν καί δέν πάρχει καμμία μοιότητα μεταξύ κτιστο καί κτίστου, Βιβλική καί Πατερική Παράδοση μιλάει γιά κάποια σχετική μοιότητα μεταξύ Θεο καί νθρώπου. μοιότητα ατή περιγράφεται μέ τήν κφραση «κατ’ εκόνα» Θεο. ρος «εκόνα» ναφέρεται πάντα σέ κάποια μοιότητα μέ τό εκονιζόμενο. στόσο, ο ροι «εκόνα» καί «κατ’ εκόνα» δέν ταυτίζονται. ρος «εκόνα» παραπέμπει σέ μιά πραγματική μοιότητα μέ τό εκονιζόμενο, γι’ ατό «εκών το Θεο το οράτου» (Κολ. 1,15) εναι μόνο Υός ( Χριστός) καί «εκών» το Υο εναι μόνο τό γιο Πνεμα. Χριστός εναι εκών «σότυπος» καί «παράλλακτος» το Πατρός, ν μες, ς «κατ’ εκόνα», χουμε μόνο σχετική μοιότητα μέ τόν Θεό. Πο γκειται, μως, ατή μοιότητα; Ο Πατέρες λένε τι γκειται στό «νοερόν» καί στό «ατεξούσιον»: «τό μέν γάρ "κατ’ εκόνα" τό νοερόν δηλο καί ατεξούσιον» (γ. ω. Δαμασκηνός). Κάποιοι θεωρον στοιχεο το «κατ’ εκόνα» καί τό «ρχικόν» (=γεμονικόν - ξουσιαστικόν). «Νοερόν» δέν εναι «λόγος» (λογική – νόηση), λλά «νος». πως Θεός εναι φς κτιστο, τσι καί «νος», ς «κατ’ εκόνα» το Θεο, εναι φς, λλά κτιστό. Τό φς ατό εναι «σκοτισμένο» (σβυσμένο) στήν κατάσταση το πεπτωκότος (μέσου) νθρώπου καί ρατό στήν κατάσταση το γειος πνευματικά (προπτωτικο) νθρώπου. Τά ζα στερονται «νο» (χι, μως, καί «λόγου» κατά τίς σύγχρονες ντιλήψεις) καί στερονται, πίσης, «ατεξουσίου», γι’ ατό δέν μετέχουν στό «κατ’ εκόνα». «Ατεξούσιον» εναι λευθερία, δυνατότητα πιλογς. Τό «ατεξούσιον» εναι τό θεμέλιο ρετς καί κακίας, σωτηρίας καί πτώσεως νθρώπου. Μέ τό «ατεξούσιον» νθρωπος δρ «κατ’ οκείαν γνώμην», ν τά ζα δρον «κατ’ νστικτον» καί «καθ’ δονήν». μως, τό «κατ’ εκόνα» εναι μόνο βάση καί ρχή μις σχετικς μοιότητας μέ τόν Θεό. σχετική ατή μοιότητα χει τή δυνατότητα νά καλλιεργηθε καί νά παυξηθε. δυνατότητα ατή περιγράφεται μέ τήν κφραση «καθ’ μοίωσιν». «Καθ’ μοίωσιν» εναι κπλήρωση το προορισμο το νθρώπου, δηλ. θέωση. θέωση ποτελε πέρβαση τς προπτωτικς κατάστασης το νθρώπου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου