γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2015

Τόμος της εν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου (1351 μ.Χ.), Μέρος Α΄


ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1351 μ.Χ.

ΜΕΡΟΣ Α΄

Τόμος συνοδικός, κτεθες παρ τς θείας κα ερς Συνόδου, τς συγκροτηθείσης κατ τν φρονούντων τ Βαρλαμ κα κινδύνου, π τς βασιλείας τν εσεβν κα ρθοδόξων βασιλέων μν Καντακουζηνο κα Παλαιολόγου (1351).

1. Οτε τν κατ τς κκλησίας το κοινο πολεμίου μανίαν γνοεν οδένα νομίζομεν, οτε τν παρ το Σωτρος οπήν, δι’ ν μυρίων πιρρυέντων ατ τν δεινν, ο τν βελν περιγίνεται μόνον, λλ κα λαμπρ διαδείκνυται. πόδειξις δ τς μν κείνου μανίας αμα Θεο κα πάθος κούσιον κα σταυρός, τς δ παρ το Θεο συμμαχίας ο τν κκλησίαν διώκοντες μαρτύριον κριβές· ο μν ες εαγγελιστς μετασκευασθέντες, ο δ τρόπαιον τς το Θεο δυνάμεως ο δι’ ν νεστάθησαν, λλ δι’ ν κατέπεσον νακηρυχθέντες. ν τατα, κα τν κοινν πολέμιον οκ ν ρεμεν· λλ’ σπερ αυτο καταγνούς, ς μ προσηκόντως βουλευσαμένου, οκ θνει μικρ, σπερ πάλαι τος ουδαίοις, τν κατ τς κκλησίας πόλεμον γχειρίζει, οκουμένην δ λην πικρς κατ’ ατς πλίζει. Στρατηγο δ ατ ο περ Διοκλητιανν κα Μαξιμιανν κα Δέκιον κα ε τις κατ’ κείνους, ο τοσοτον ασχρς πώλοντο, πόσον κα πολεμεν γνώκεσαν. Τν μν γρ οχεται τ μνημόσυνον μετ’ χου, τς δ το Θεο κκλησίας φθόγγος ξλθεν ες πσαν τν γν· μαρτύριον δ τς δυνάμεως ατς ψευδέστατον ο τν μαρτύρων νεκροί, δαίμονας πάντας λαύνοντες. Οτως το Θεο δύναμις περφυς κα δι τν συμ­φορν ναδείκνυται. λλ’ πονηρς οδ παθν γνω, κα τατα νήπιος ν, λλ’ τέραν τραπόμενος προσβάλλει τ κκλησί· το μν γρ φανερς πολεμεν κα λίαν πέγνω, πρς φανερν ασχύνην ηδς χων· τος δ περ Σαβέλλιον κα ρειον κα τος ες κείνους τελοντας ποδύς, πολυθεαν δθεν κ το μέσου ποιήσασθαι βουλευόμενος, πείθει τος νοήτους προφάσει τς ες τν να τιμς κιστα τν ληθ νομίζειν Θεόν. λλ κα τοτο ατς κατ’ ατο βουλευσάμενος φθη, το πολέμου τούτου λάφυρον τς το Θεο κκλησίας λαβούσης τ τς Τριάδος μότιμον.

2. Πολλος δ κα λλους κύκλους πονηρς οτος κατ τς κκλησίας περιβαλλόμενος, κα νν μν ποχωρν, νν δ προσβάλλων, ποτ μν δόγμασιν οδν γις χουσι, ποτ δ δονας, ας κενος εωθε χαίρειν, ν τέλος π Θεο χωρι­σμός, σχατον τν Βαρλαμ ποδύς, πιστρατεύει τ ληθεί. Οτος δή, μοναχς ν κα τς Καλαβρίας ρμώμενος κα τ τν λλήνων παιδεί πολς γεγονς κα λον κείνης αυτν ξαρτήσας, κατ τς ληθείας χωρε κα τν ερς ντεχομένων ατς, κα διθεαν τούτων κατηγορήσας, ο μόνον τν τρισυπόστατον κα πσιν μέθεκτον οσίαν το Θεο κτιστον εναι λεγόντων, λλ κα τν ἀΐδιον κα θεοποιν κα τος ξίοις μετεχομένην χάριν το Πνεύματος. Συνόδου θείας π τού­τοις συγκροτηθείσης, ξηλέγχθη κα πεκηρύχθη παρ τς το Χριστο γίας, καθολικς κα ποστολικς κκλησίας δι τν τος γίοις Πατράσι θεολογικς συγγραφέντων, το τς ληθείας λόγου προϊσταμένων το τε νν ερωτάτου μη­τροπολίτου Θεσσαλονίκης το Παλαμ κα τν μοναχν. Με­τ μικρν δέ, τς κείνου πονηρς δόξης γενόμενος Α­κίνδυνος, μηδαμς τ το διδασκάλου καταδίκ σωφρονι­σθείς, μηδ βελτίων γενόμενος, τν ατν πάλιν π τος ατος κατηγορεν πεχείρησεν, ξαρνος μν σν δόλ το διδα­σκάλου γενόμενος κα τ δεινότατα παράμενος κείν, κα μηδέποτε τ ατ τ Βαρλαμ φρονεν λέγειν σχυριζόμε­νος, ν’ ντεθεν ατ λέγειν ξ· ος δ λεγε, τν κρυπτόμενον ποδεικνς Βαρλαμ κα τν ατν κείν πονηρν δόξαν κα φρονν κα λέγων κα συγγραφόμενος.
3. Ταύτ τοι κα Συνόδου συγκροτηθείσης δευτέρας, ς προεκάθητο νν κραταις κα γιος μν ατοκράτωρ, κύριος ωάννης Καντακουζηνός, ξηλέγχθη τ ατ τ Βαρλαμ κα φρονν κα λέγων κα τν μοναχν κατηγορν. Δι’ κα τν ατν τ Βαρλαμ πεσπάσατο καταδίκην, Τόμου προβάντος συνοδικο κατ τν το Βαρλαμ κείνου βλασφημιν, δι’ ο παντς το χριστιανικο πληρώματος ποκέκοπται, ς ατς οτος συνοδικς Τόμος διέξεισι, πολλν τε λλων νεκεν, κα τι τ φς τς το Κυρίου μεταμορφώσεως, τ τος συναναβσιν ατ μακαρίοις μαθητας κα ποστόλοις φθέν, κτιστν πεχείρει δεικνναι κα περιγραπτν κα τν ασθητν φώτων πλέον χον οδέν. Οχ οτος δ μόνον Βαρλαμ τ συνοδικ ποκεκήρυκται Τόμ, λλ τας ατας πιτιμίαις νοχον αυτν καθίστησι κα ε τις κείν πόμενος τος μοναχος κα τ κκλησί Θεο πολεμε· φησ γρ π λέξεως· «λλ κα ε τις τερός τι τν π το Βαρλαμ βλασφήμως κα κακοδόξως κατ τν μοναχν, μλλον δ κατ τς κκλησίας ατς λαληθέντων συγγραφέντων, φανείη πάλιν τν μοναχν κα­τηγορν λως τούτων ν τος τοιούτοις καθαπτόμενος, τ ατ καταδίκ παρ τς μν μετριότητος καθυποβαλλόμενος, ποκήρυκτος σται κα ατς κα ποτετμημένος τς γίας το Χριστο καθολικς κα ποστολικς κκλησίας κα το ρθοδόξου τν χριστιανν συστήματος».
4. λλ’ ς εδεν νεργν ν τος υος τς πειθείας, κατ τ γεγραμμένον, πονηρς κα ρχέκακος δράκων, τι κατ τς εσεβείας κα τν σφαλς ντεχομένων ατς προσβαλών, νδράσι χρησάμενος οκ ν ξιώμασιν ξεταζομένοις, κιστα δυνήθη δι τατα τν κατ γνώμην τυχεν, ποδύεται τν ες πατριάρχας τότε τελοντα ωάννην, σκεος ντικρυς τς κεί­νου κακονοίας χωρητικόν. ς, μοφρονήσας τ κινδύν κα πολλ κατ τς εσεβείας κα τν ντιποιουμένων ατς, μλλον δ κατ’ ατς ατο κα πράξας κα γράψας κα βουλευσάμενος, (οτος γρ ν τν καταδίκην γγράφως πενεγκν τ ποκηρύκτ Βαρλαμ κείν), μα κα τν μφύλιον μάχην ς ρμαιον ρπάσας, ερε κα οτος τς αυτο σπου­δς κα τν πονηρν βουλευμάτων ξίως τς μοιβάς. ξε­λεγχθες γάρ, καθαιρεται· κα ποκηρυχθέντος κα τούτου συνοδικ διαγνώσει, Τόμος ερς κτίθεται τ Συνόδ, μα μν ποδεικνς κενον τς κινδύνου κακοδοξίας χόμενον, μα δ κα τν πρς τος ρθοδόξους ατο σν οδεν λόγ μανίαν. δ δ Τόμος, πογραφας ρχιερέων τριάκοντα τ βέβαιον χων, ος συνεπε δι’ πογραφς στερον κα γιώτατος πατριάρχης εροσολύμων, ο τν κίνδυνον οδ τν πατριαρχεύσαντα μόνον κβάλλει τς καθολικς κκλησίας κα το τν χριστιανν τελέως κκόπτει πληρώματος, «λλ κα ε τις, φησίν, τερος τν πάντων τ ατά ποτε φωραθείη φρονν λέγων συγγραφόμενος κατ το ερήμενου ερομονά­χου κυρίου Γρηγορίου το Παλαμ κα τν σν ατ μονα­χν, μλλον δ κατ τν ερν θεολόγων κα τς κκλησίας ατς, τ ατ κα κατ’ ατο ψηφιζόμεθα κα τ ατ κα­ταδίκ καθυποβάλλομεν, ετε τν ερωμένων τις εη ετε τν λαϊκν. Ατν δ τοτον τν πολλάκις ηθέντα τιμιώτατον ερομόναχον κύριον Γρηγόριον τν Παλαμν κα τος ατ συνδοντας μοναχούς, μηδν πδον τν θείων λογίων γρά­φοντάς τε κα φρονοντας, μετ’ ξετάσεως καταλαβόντες ­κριβς, μλλον δ τν θείων λογίων κα τς κοινς μν εσεβείας κα παραδόσεως πσι τρόποις, ς προσκεν, περμαχοντας, οκ νωτέρους μόνον παντάπασι τν κατ’ ατν, μλλον δ κατ τς το Θεο κκλησίας ρεσχελιν, ς κα πρώην συνοδικς Τόμος, χομεν, λλ κα σφαλεστάτους τς κκλησίας κα τς εσεβείας προμάχους τε κα προαγωνιστς κα βοηθος ταύτης ποφαινόμεθα· οτω γρ κα π τας Συνόδοις κείναις προβς Τόμος ξει, καθάπερ ον χει, τ σφαλές τε κα βέβαιον».
5. λλ’ τος μετέροις κακος πιχαίρων εί, οδ’ οτως συχίαν γειν γνώκει, οδ γρ ργάνων πορν περιει τατα ζητν· λλ’ χων τι τινς παρ τν Βαρλαμ κα τν κίνδυνον κενον φοιτήσαντας, κα τ κείνων σχάτως νοσοντας, δι’ κείνων φ’ αυτν ποιεται τόν τε χρηματίσαντα φέσου κα τν Γάννου, Γρηγορν τε κα Δεξιόν. Ο κα σύστημα ποιησάμενοι κα λλους προσεταιρισάμενοι νθρωπίσκους, οδν γις διανοηθέντας οδέποτε, θόρυβον γείρουσι κατ τς κκλησίας Θεο, σπουδν ποιούμενοι ποπλανν τος πολλος κα τς κκλησίας ποτέμνειν λεεινς, δόξαν αυτος κ τούτου πορίζειν οόμενοι. δέησε γον δι τατα Σύνοδον συγκροτηθναι μεγάλην, το γαληνότατου βασιλέως μν λεον λαβόντος τν πολλυμένων ψυχν. Δι κα μεταπεμφθέντες παρ τς κ Θεο κραταις κα γίας βασιλείας ατο κα το γιωτάτου κα οκουμενικο πατριάρχου κυρίου Καλλίστου ο ερώτατοι ρχιερες κα πέρτιμοι, τε ρα­κλείας, Θεσσαλονίκης, Κυζίκου, Φιλαδελφείας, Χαλ­κηδόνος, Μελενίκου, μασείας, Ποντοηρακλείας, Πη­γν, Βερροίας, Τραπεζοντος, Τραανουπόλεως, Σηλυβρίας, πρω, μάστριδος, Ανου, Σουγδαας, Βρύσεως, Μαδύτων, Βιζύης, Γαρέλλης, Μηδείας, Τενέ­δου, Καλλιουπόλεως, ξαμιλίου, ντων κα δι γνωμν το δριανουπόλεως, το Χριστουπόλεως, το Διδυμοτείχου· παρόντων κα θεοφιλέστατων πισκόπων, το Πανίου, το Χαριουπόλεως, το Παμφύλου, το θύρα, το Καμπανίας, το Σινάου, το λευθερουπόλεως· προκαθεσθέντος το γα­ληνότατου κα κρατίστου κα γίου μν αθέντου κα βασι­λέως κυρίου ωάννου Καντακουζηνο ν τ τρικλίν τ ο­τω πως πιλεγομένω λεξιακ τν ερν Βλαχερνν· συνεδριάζοντος τ γί βασιλεί ατο κα το γιωτάτου κα οκουμενικο πατριάρχου κυρίου Καλλίστου· κα τι το περιποθήτου αταδέλφου τς γίας βασιλείας ατο το πανευτυχεστάτου σεβαστοκράτορος κυρο Μανουλ το σάνη· κα τι το περιποθήτου αταδέλφου τς γίας βασιλείας ατο κυρίου Μιχαλ το σάνη· λλ δ κα το περιποθήτου νεψιο τς γίας βασιλείας ατο πανυπερσεβάστου κυρίου νδρονίκου το σάνη· παρακαθημένων τς συγκλήτου σν τος ρχιερεσι κα κκλησιαστικος ρχουσι, κα συνειλεγμέ­νων τν τε γουμένων κα ρχιμανδριτν τν ν τ εδαίμονι ταύτ πόλει, τι τε ερομονάχων κα ερέων κα μοναχν οκ λίγων, οκ πόντων καί τινων τν τς πολιτείας ρχόντων, περιεστηκότος δ κα λαο, σον ν τούτοις φιλήκοον. Προσεκλήθησαν κα ο θορυβοντες κα τν κκλησίαν κατατέμνοντες οτοι κα ρωτήθησαν, τίνος νεκεν, βασιλέως εσεβς ζντος, παρ’ ατν τοιατα κατ τς εσεβείας τολμται. Ο δ τιάσαντο προσθήκην τινα ν τ μολογί τν χειροτονουμένων ρχιερέων γεγενημένην. ν ατίαις δ ποιοντο κα τν Θεσσαλονίκης, πειδ σκανδαλίζεσθαι λεγον κατ’ α­το ν τισι τν πρς Βαρλαμ κα κίνδυνον ντιρρητικς ατ συγγεγραμμένων.
6. δ Θεσσαλονίκης επε· Λοιπόν, μες ατο τ κείνων φρονετε. Ο δ κατ μίμησιν κινδύνου, ς κενος ξαρνος γένετο το καθηγησαμένου ατ τς πλάνης Βαρλαάμ, οτως οτοι τούτων μφοτέρων. δ Θεσσαλονίκης νθυποφέρων, κα μήν, φησίν, ο πλείους τν ντιλέγειν προρημένων μν φανερς τς Βαρλαμ κα κινδύνου κακοδοξίας προϊστάμενοι μέχρι κα ες δερο μεταμέλητοι διετέλεσαν, ος κα ο λοιπο συντεταγμένοι φανερο πάντως στ πρς κείνους, ς πρς παράδειγμα νεκά γε δογμάτων κριβς φορντες. π τούτοις θεία Σύνοδος, πρς ν φατ δυσχεραίνειν, φησί, προσθήκην, τις οδ προσθήκη ν καλοτο δικαίως, ς νάπτυξις οσα τς γίας κα οκουμενικς κτης Συνόδου, οδν τερόν στιν ποκήρυξις Βαρλαάμ τε κα κινδύνου· ν ο μεμφόμενοι δλοι πάντως τος κα πωσον συνιεσίν εσι, τν το Βαρλαμ κα κινδύνου ντιποιούμενοι. Ο δ κα πάλιν ρνοντο μ τος κείνων στοιχεν. ς δ κα λέγειν ρξαντο, ν ος σκανδαλίζοντο, λέξεσιν ατας τιντο, περ κα Βαρ­λαμ κα κίνδυνος πρότερον κατά τε το Θεσσαλονίκης κα τν μοναχν διεξήει. Τν δ κα π τούτων δήλων γεγενημένων τ κείνων νιάτως νοσούντων, δοξε τ θειοτάτ κα γί βασιλε, συνειρηκότος κα το γιωτάτου κα οκου­μενικο πατριάρχου κα πάσης τς ερς Συνόδου, ς ν τς περ τν προκειμένων δογμάτων ζητήσεως π’ ρχς ες τέλος βασανισθείσης τληθς ν τούτοις διαγνωσθ. Τοτο δ κα το Θεσσαλονίκης παινέσαντος, κενοι παντελς πηγόρουν. λλ κα παιτούμενοι φανερν τν οκείαν περ τν προκειμένων κθέσθαι δόξαν, οδαμς θελον, πρόφασιν σκαν­δάλων τ προειρημένα ποιούμενοι. Λόγων δ κινηθέντων πολ­λν κατ τν πρώτην ταύτην συνέλευσιν, τ μν τς νστάσε­ως ταύτης διελύθη· κεκύρωται δ γγράφως, ς ν ν τ δευ­τέρ συνελεύσει ρξωνται μν οτοι δ ο πρς τν κκλησίαν διαφερόμενοι θεν ν βούλωνται κα επωσιν σα βούλονται, ετα μετ’ ατος Θεσσαλονίκης, ρξάμενος θεν ν βουληθ, επ πάντα τ κατ γνώμην ατ.
7. Συγκροτηθείσης δ κα δευτέρας συνελεύσεως, παντσι κκενοι· κα ρξάμενοι επον κατ το Θεσσαλονίκης, σα βούλοντο. ρξάμενου δ κα το Θεσσαλονίκης πρς πος τος παρ’ κείνων ερημένοις παντν, τούς τε λόγους συνέχεον κα πρς φυγν ρμησαν· κα πολλ βιασθέντες, οκ νέσχοντο παραμεναι. Δόντες δ’ ποσχέσεις ες τέραν συνέλευσιν νδημσαι πάλιν, φεύγουσι μηδενς διώκοντος πρ το νενομισμένου καιρο. δ Θεσσαλονίκης, προτραπες παρά τε το κ Θεο βασιλέως μν κα τς γίας το Θεο κκλη­σίας, μίλησε παρρησί πλατύτερον πσι περ τν προκειμέ­νων ες ζήτησιν τ κκλησί δογμάτων· κα πάντες κα πνεσαν κα συννεσαν. πε δ κα τοτο προσέθηκε, λέγων ς τερόν στιν πρ τς εσεβείας ντιλογία κα τερον τς πίστεως μολογία, κα π μν τς ντιλογίας οκ νάγκη περ τς λέξεις κριβολογεσθαι τν ντιλέγοντα, ς κα μέγας φησ Βασίλειος, π δ τς μολογίας κρίβεια δι πάντων τηρεται κα ζητεται, κα δι τοτο τος μαυτο πρς Βαρλαμ κα κίνδυνον ντιρρητικος λόγοις συνέταξα κα ν παρ τν γίων δεξάμην μολογίαν τς πίστεως, να ο ντυγχάνοντες τος μετέροις κ τς μολογίας μανθάνοιεν τν τς ντιλογίας σκοπόν, ζήτησεν κράτιστος κα γιος μν αθέντης κα βασιλες τν τοιαύτην μολογίαν κα προσκομισθείσης, ναγνωσθναι ταύτην κέλευσεν. Ο γεγονό­τος, καστος ρωτήθη, ς χει γνώμης περ ταύτης επεν. Κα οδες ν, ς οκ γκωμίων μνήσθη περ κείνης ποφαινό­μενος, μα τόν τε Θεσσαλονίκης θαυμάζων, κα εχόμενος αυτ τος τς μολογίας κείνης συναπελθεν δόγμασι, κα μετ’ κείνης μφανισθναι τ Κριτ ζώντων κα νεκρν κατ τν τς κοινς πολογίας μέραν. Κα μν δευτέρα συνέλευσις ν τούτοις τελεύτησεν.
8. Συγκροτεται δ κα μετ’ ατήν. παντήσαντες δ κκενοι, τν οκείαν μολογίαν ναγνωσθναι ζητοσιν. Ο γεγενημένου, ν τ τέλει κα τοτο προσκείμενον ν· «περ δ Βαρλαμ κα κινδύνου οτω περ κείνων χομεν γνώμης, ς κα γία το Θεο κκλησία περ τν τοιούτων φρονε». Πολλν δ μεταξ λόγων κινηθέντων, ρξαντο ο διαφερόμενοι τς κατ το Θεσσαλονίκης κατηγορίας· δ ν τοιάδε. ς ρα ν τισι τν αυτο συγγραμμάτων γράφει πολλάκις δύο κα πολλς θεότητας, κα ταύτας περκειμένας κα φειμένας. Κα τοτο τν λόγον πολλάκις επόντων κα περικροτησάντων, κα ταύτας δ τς φωνς καταιτιωμένων, εσεβέστατος βασιλες π τούτοις γενέσθαι μν φανερν κέλευσεν; πότερον τν λαληθέντων ν ατίαις ποιεσθε τς λέξεις ατάς, τ δι τν λέξεων δηλούμενα πράγματα, ε κα μφότερα; Ε μν δ πόλεμος πρς τ πράγματα, τί τ σκι το πράγματος πολεμες, τ λέξει παρακαθήμενος; ξεταστέον γρ δ ατ γυμν τ πράγματα, κα παρ τν θεολόγων τν ν τούτοις λήθειαν ζητητέον. Ε δ τος πράγμασι σύμφωνοι διατε­λοντες, τί λέξει μέμφεσθε; λλ’ μες γε ο λέξεων νεκεν νταθα συνεληλήθαμεν οδ γρ περ τν νομάτων, κατ τν Θεολόγον, ζυγομαχήσομεν, κίνδυνον οδένα εδότες περ τς λέξεις, ως ν νος γιαίνειν δοκ.
9. π τούτοις Θεσσαλονίκης, λέξεων μο λόγος λίγος, φη· ο γρ ν ήμασι μν, λλ’ ν πράγμασιν λήθειά τε κα εσέβεια, κατ τν Θεολόγον Γρηγόριον. Περ δ δογ­μάτων κα πραγμάτων τν γνα ποιομαι. Κν τις π τν πραγμάτων μοφων, πρς τς λέξεις ο διαφέρομαι. Πρς δ τν παρ τν ντιλεγόντων προφερομένην κατηγορίαν κενο λέγω. Δύο μν γ θεότητας πολλς κα διαφόρους π τς γίας Τριάδος, ς λλην μν εναι το Πατρός, λλην δ το Υο, λλην δ το Πνεύματος, οτε φρόνησα, οτε φρον, οτε μν φρονήσω τ χάριτι το Χριστο· λλ κα τος οτω φρονοντας καθυποβάλλω τ ναθέματι. λλ’ οδ λλο τί φημι θεότητα, κτς τς τρισυπόστατου θεότητος· οτε οσίαν θείαν γγελικήν, οτε πόστασιν, κατ τν μέγαν Διονύσιον, λλ’ νεργείας θείας κα προόδους τινς φύσει προσούσας κα ξ ϊδίου τ Θε τ τς θεότητος νό­ματι προσηγόρευσα, τος γίοις οόμενος σύμφωνα λέγειν. λλ’ οδ τατα επον ν, ε μ πρς νάγκην λθον παρ το ντιλέγοντος κα κατ ντιπαράστασιν κα πρς κενον γωνιζόμενος, μόνην κτιστον λέγοντα θεότητα τν οσίαν το Θεο, πσαν δ δύναμιν κα νέργειαν θείαν τς οσίας διαφέρουσαν, ες κτίσμα κατασπντα. λλως τε κα τοτ’ επον, ο πολλς ντεθεν συνάγων θεότητας, ς ατο καταψεύδονται· κα δλον κ τν μν συγγραμμάτων, τν τε λλων κα τς μολογίας. ν πσι γρ οτω τοτο προάγεται παρ’ μο, ς π τν ντιλεγόντων μν λεγόμενον, π’ μο δ μ στεργόμενον· μίαν γρ οδα θεότητα, τν ατν τρισυπόστατον κα παντοδύναμον κα νεργ. Πλν οτε τότε περ τν λέξεων σκοπς μοί, λλ’ πας γν περ τν πραγμάτων, οτε νν περ νομάτων κα συλλαβν διαφέρομαι· λλ τν πραγμάτων εσεβς νακηρυχθέντων, Χριστο χάριτι, τοιμός εμι πν περ ν θεία Σύνοδος περ τν λέξεων διαγν, στέρξαι κα ποδέξασθαι. φ’ ος τε εσεβέστατος κα γαληνότατος βασιλες κα θεία Σύνοδος τν Θεσσαλονίκης ποδεξάμενοι δι πάντων τς εσεβος διανοίας, περ τ θεα κεχρημένος διατελε, κα μάλιστα τς εγνωμοσύνης ατν παινέσαντες, θεότητας μν δύο πολλς λως ριθ­μν θεοτήτων μήτε λέγεσθαι μήτε μν νοεσθαι σφαλς διωρίσαντο· μηδ γρ ερσθαι τοτο παρ τν θεολόγων ητς· διαφορν μέντοι οσίας θείας κα θείας νεργείας κα θείων νεργειν, κα μάλα κα νοεσθαι κα λέγεσθαι προετρέψαντο, διαρρήδην το τοιούτου δόγματος παρ τς κκλησίας κεκηρυγμένου, ς κα κατωτέρω δειχθήσεται. δ Θεσσαλονίκης προθύμως κα λίαν σμένως τοτο κατεδέξατο. Κα μν τρί­τη συνέλευσις ν τούτοις τελεύτησεν.
10. Γενομένης δ κα τετάρτης, ρξαντο πάλιν ο διαφερόμενοι λέξεις τινς ατισθαι, μφερομένας ν τος το Θεσ­σαλονίκης συγγράμμασι, τν πραγμάτων φέμενοι. Το δ θειοτάτου βασιλέως κα τς Συνόδου τς τν πραγμάτων ξε­τάσεως γενομένων, κα παρ τν τς κκλησίας θεολόγων τς ποδείξεις τν προβεβλημένων ζητούντων, προεκομίσθη κατ το Βαρλαμ κτεθες συνοδικς Τόμος. ς ναγνωσθες κελεύσει θεί το γαληνότατου βασιλέως μν, κοινω­νος δι πάντων τς το Βαρλαμ κακοδοξίας τος διαφερομένους πέδειξεν. Ο γρ νέσχοντο μ δι τέλους ντιλέγειν τος κε γεγραμμένοις περί τε λλων καί, μάλιστα περ το θεοτάτου φωτς τς το Κυρίου μεταμορφώσεως. Ο μν λλ’ ρωτωμένων το τε Θεσσαλονίκης κα τν διαφερομένων τ κκλησί, πως χουσι δόξης περ το θειοτάτου φωτός, μν δι’ ν επε κα ν νέγνω ες πήκοον πάντων κ τν αυτο συγγραμμάτων, δι πάντων νεφαίνετο σφαλς τς τν θεολόγων διανοίας ξηρτημένος· ο δέ, δι’ ν τε επον κα ν άλωσαν συγγραφόμενοι, ξηλέγχθησαν διχοτομοντες ες κτιστ κα κτιστα τν μίαν θεότητα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος, τ τν μν οσίαν το Θεο κτιστον λέγειν θεότητα, στερημένην πάσης δυνάμεως κα νερ­γείας θείας, πσαν δ δύναμιν κα νέργειαν Θεο κα πλς τ τούτου παντοδύναμον θετοντές τε κα ρνούμενοι, κα ες κτίσμα κατασπντες τν Θεόν, κα δύο λέγοντες ατν θεό­τητας, κτιστόν τε κα κτιστήν, περκειμένην τε κα φειμένην ντως. πε κα τ ν τ Θαβωρίω λάμψαν τς θεότητος φς ποτ μν οσίαν λεγον εναι Θεο, ποτ δ φάσμα κα παρα­πέτασμα κα νδαλμα κα κτίσμα, ς εναι κατ’ ατος τ ατ κτίσμα κα οσίαν Θεο. Προεκομίσθησαν δ παρ το Θεσ­σαλονίκης κα γράμματα κείνων οκειόχειρα, ν ος κατηγό­ρουν ατο, κτιστον εναι λέγοντος τ θειότατον κενον φς κα λλαμψιν, λλ’ οκ οσίαν Θεο. λλ κα δι’ ν κατηγόρουν το Θεσσαλονίκης, ς πολλς λέγοντος θεότητας, πειδήπερ πάσας τς θείας κα κοινς τν τριν ποστάσεων δυνάμεις τε κα νεργείας κτίστους εναι διατείνεται, φανερο γεγόνασιν, ς ο πρς τς λέξεις ατος πόλεμος, λλ’ οτε διαφορν θείας οσίας κα θείας νεργείας, οτε μν κτιστον εναι τν θείαν κα παντοδύναμον νέργειαν νομίζουσιν.
11. φ’ ος προτεθέντων τν θεολόγων τς κκλησίας, νεγνώσθη π μν το μεγάλου Βασιλείου πολλά τε λλα κα δ κα τατα· «Ε γρ οδν λως π Θεο κατ’ πίνοιαν Ενόμιος θεωρε, να μ δόξ νθρωπίναις τν Θεν σεμνύνειν προσηγορίαις, πάντα μοίως οσίαν μολογήσει τ πιλεγόμε­να τ Θε· πς ον ο καταγέλαστον, τ δημιουργικν οσίαν εναι λέγειν, τ προνοητικν πάλιν οσίαν, τ προγνωστικν σαύτως, κα παξαπλς πσαν νέργειαν οσίαν τίθεσθαι;» π δ το θεολόγου Δαμασκηνο, ν ος περ τν δύο νερ­γειν τν ν τ Κυρί μν ησο Χριστ διδάσκει, λέγων· «στέον ς λλο στν νέργεια κα λλο νεργητικόν, κα λλο νέργημα, κα λλο νεργν· νέργεια μν ον στιν δραστικ κα οσιώδης τς φύσεως κίνησις· νεργητικν δ φύσις, ξ ς νέργεια πρόεισιν· νέργημα δ τ τς νεργείας ποτέλεσμα· νεργν δ κεχρημένος τ νεργεί, τοι πόστασις». δ θεος Μάξιμος ν τ κεφαλαί τ πιγραφομέν «κ τς π σεκρέτου διαλέξεως», «πάντως, φησίν, ­νάγκη π Χριστο θελήσεις λέγεσθαι κα νεργείας, κα πσα νάγκη· οδν γρ τν ντων χωρς νεργείας φυσικς φέστηκεν· ο γρ γιοι Πατέρες φανερς λέγουσι μήτε εναι μήτε γινώσκεσθαι χωρς τς οσιώδους ατς νεργείας τν οαν­δήποτε φύσιν».
12. πε δ ος λεγον, μ μόνον τος γίοις διετέλουν καθ’ να μαχόμενοι, λλ’ δη κα ατν τν γίαν κα οκουμενικν κτην Σύνοδον νατρέπειν κα καταλύειν πεχείρουν, δ οκ λλος ν σκοπός, περ δ τν δύο φυσικν θελημά­των κα τν δύο φυσικν νεργειν τν ν τ Κυρί κα Θε μν ησο Χριστ πσα πρόθεσις γέγονε, κα ν νάγκη δι τατα προκομισθναι τς τοιαύτης Συνόδου Πρακτικ κα ναγνωσθναι, κα π τούτων τ εσεβς νακηρυχθναι, τ μν προετέθησαν π το μέσου· ο δ’ εθς μα τ προτεθναι νέκραξαν· «μ τ Πρακτικ τς Συνόδου, λλ τν ρον μόνον νάγνωθι». Τς δ θείας Συνόδου διαπορουμένης, τί ποτε βούλεται τοιαύτη φωνή, κα νθ’ τουπερ ποδοκιμάζουσι κα ο δέχονται τ Πρακτικά, κενοι κα οτω τς ατς περιέργου κακονοίας κα διεστραμμένης γνώμης οδ’ πωσον φίσταντο, τν Πρακτικν μηδόλως προσιέμενοι τν νάγνωσιν. π τούτοις, κελεύσει θεί το γαληνοτά­του βασιλέως μν, νεγνώσθη ῥῆσις π το συνήθως π’ μβωνος ναγινωσκομένου τ Κυριακ τς ρθοδοξίας Συνοδικο, τις κα π λέξεως χει οτως· «Τος ποβαλλομένοις τς τν γίων Πατέρων φωνάς, τς π συστάσει τν ρθν δογμάτων τς το Θεο κκλησίας κφωνηθείσας, ­θανασίου, Κυρίλλου, μβροσίου, μφιλοχίου το θεηγόρου, Λέοντος το γιωτάτου πισκόπου τς πρεσβυτέρας ώμης κα τν λοιπν, τι τε κα τ τν οκουμενικν Συνόδων Πρακτικά, τς τετάρτης, φημί, κα τς κτης, μ κατασπαζομένοις, νάθεμα». π τούτοις νεγνώσθη κα ῥῆσις τν Πρα­κτικν, χουσα π λέξεως οτως· «Τίς γάρ, ε κα βραδς εη πρς τ νοσαι, ο θεωρήσει, περ πσι φαίνεται, τι δύνατον κα παρ τν τάξιν τς φύσεώς στι δύνασθαι εναι φύσιν, κα νέργειαν μ χειν φύσεως; περ οδ π τν αρετικν ποτε δοκιμάσθη λέγεσθαι, οτινες πάσας τς νθρωπίνας πανουργίας κα σκολις ζητήσεις κατ τς ρθότητος τς πίστεως κα συναθροισμος τας φαυλότησιν ατν προσφό­ρους φερον. Πς ον περ οτε π τν γίων Πατέρων ρρέθη ποτέ, οτε π τν βεβήλων αρετικν τετόλμηται ερεθναι, π το παρόντος δυνήσεται προπετευθναι, να τν δύο φύσεων το Χριστο, τς θείας δηλονότι κα τς νθρωπί­νης, ν τινων α διότητες κέραιοι εναι γνωρίζονται ν Χρι­στ, μίαν χειν νέργειαν; Τίς ποτε ρθς φρονν δυνήσεται ποδεξαι, πόταν ἐὰν μία στν επωσιν, χρονικ ἀΐδιος λεχθήσεται, θεία νθρωπίνη, κτιστος κτιστή, ατ τις κα το Πατρός στιν, τέρα παρ τν Πατέρα; Ε τοίνυν μία στν κα ατή, μία κα τς θεότητος κα τς νθρωπότητος το Χριστο κοινή στιν, περ λλόκοτόν στι λέγεσθαι. Οκον πν Υἱὸς το Θεο ατς Θες κα νθρωπός στι, τ νθρώπινα νεργήσας π τς γς, μοίως σν ατ κα Πατρ νήργησε φυσικς. πειδ Πατρ ποιε, τατα κα Υἱὸς μοίως ποιε. πεί, περ λήθεια περιέχει, ν σ νθρώπινά τινα νήργησεν Χριστός, πρς μόνον τ πρόσω­πον ατο ς Υο παναφέρεται· τινα οκ στι τ ατά, οα κα το Πατρός. Κατ’ λλο γρ δηλονότι κα λλο νήργησεν Χριστός, να κατ τν θεότητα, ποιε Πατήρ, τατα κα Υἱὸς μοίως ποι· κα κατ τν νθρωπότητα, εσι το νθρώπου δια, ατς οτος νήργησεν ς νθρωπος, πει­δ ληθής στι κα Θες κα νθρωπος. θεν κα ληθς πιστεύεται, τι ατς οτος ες ν χει φυσικς νεργείας, τν θείαν δηλονότι κα τν νθρωπίνην, τν κτιστον κα τν κτιστήν, ς ληθινς κα τέλειος Θες κα ληθινς κα τέλει­ος νθρωπος, ες ατός, μεσίτης Θεο κα νθρώπων, Κύ­ριος ησος Χριστός». Κα πάλιν π τν ατν Πρακτικν προεκομίσθη τέρα ῥῆσις, χουσα π λέξεως οτω· «Τν κατέρας φύσεως κατέρων σμεν νέργειαν, τν οσιώδη λέγω κα φυσικν κα κατάλληλον, διαιρέτως προϊοσαν ξ κατέρας οσίας κα φύσεως, κατ τν μπεφυκυαν ατ φυσικν κα οσιώδη ποιότητα κα τν μέριστον μο κα σύγχυτον θατέρας οσίας συνεπαγομένην νέργειαν. Τοτο γρ κα τν νεργειν π Χριστο ποιε τ διάφορον, σπερ δ κα τ εναι τς φύσεις τν φύσεων».
13. λλ κα παρ’ ατν ζητούμενος ρος ναγνωσθες εχεν π λέξεως οτως· « παροσα γία κα οκουμενικ Σύ­νοδος, πιστς δεξαμένη κα πτίαις χερσν σπασαμένη τήν τε το γιωτάτου κα μακαριωτάτου πάπα τς πρεσβυτέρας ώμης γάθωνος γενομένην ναφορν πρς τν εσεβέστατον μν βασιλέα»· κα μετά τινα· «πομένη τε τας τε γίαις κα οκουμενικας πέντε Συνόδοις κα τος γίοις κα γκρίτοις Πατράσι κα συμφώνως ρίζουσα, μολογε τν Κύριον μν ησον Χριστόν, τν ληθινν Θεν μν, τν να τς γίας κα μοουσίου κα ζωαρχικς Τριάδος, τέλειον ν θεότητι κα τέλειον τν ατν ν νθρωπότητι, κατ πάντα μοιον μν χωρς μαρτίας· πρ αώνων μν κ το Πατρς γεννηθέντα κατ τν θεότητα, π’ σχάτων δ τν μέρων τν ατν δι’ μς κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κ Πνεύματος γίου κα Μαρίας τς παρθένου, τς κυρίως κα κατ λήθειαν Θεοτό­κου, κατ τν νθρωπότητα· να κα τν ατν Χριστόν, Υόν, Κύριον, Μονογεν, ν δύο φύσεσιν, συγχύτως, τρέπτως, χωρίστως, διαιρέτως γνωριζόμενον, οδαμο τς τν φύσεων διαφορς νρημένης δι τν νωσιν, σζομένης δ μλλον τς διότητος κατέρας φύσεως, κα ες ν πρόσωπον κα μίαν πόστασιν συντρεχούσης, οκ ες δύο πρόσωπα μεριζόμενον διαιρούμενον, λλ’ να κα τν ατν Υἱὸν μονογεν Θεν Λόγον, Κύριον ησον Χριστόν, καθάπερ νω ο προφται περ ατο κα ατς μς ησος Χριστς ξεπαίδευσε κα τ τν γίων Πατέρων μν παραδέδωκε Σύμβολον. Κα δύο φυσικς θελήσεις, τοι θελήματα, ν ατ, κα δύο φυσικς νεργείας διαιρέτως, τρέπτως, μερίστως, συγχύτως, κατ τν τν γίων Πατέρων διδασκαλίαν, σαύτως κηρύττομεν· κα δύο μν φυσικ θελήματα οχ πεναντία, μ γένοιτο, κα­θς ο σεβες φησαν αρετικοί, λλ’ πόμενον τ νθρώπινον ατο θέλημα, κα μ ντιππτον ντιπαλαον, μλλον μν ον κα ποτασσόμενον τ θεί ατο κα πανσθενε θελήματι».
14. Τούτων δ ναγνωσθέντων, κωφος ἑῴκεσαν ο τς αρέσεως προϊστάμενοι, ν κα πάντ διάφορον βοντες κα διατεινόμενοι τν θείαν τε κα κτιστον οσίαν κα τν θείαν κα κτιστον ταύτης νέργειαν, προφέροντες κα ητά, ν τ μν ν το γίου κα μολογητο Μαξίμου, τ δ το ν γίοις μολογητο Θεοδώρου το Γραπτο, διαστρέφοντες κα παρερμηνεύοντες τατα πρς τν οκείαν δυσσέβειαν. Πς γρ ν θεος Μάξιμος τ το Θεο νεργεί πολεμεν μελλεν, ς γε πρ τν ν Χριστ δύο νεργειν, τς τε θείας δηλαδ κα τς νθρωπίνης, δρόμους μν λάθη τοσούτους, γλτταν δ τν θεόφθογγον φήρηται, χερα δ κκέκοπται, κα τέλος ειφυγίαν καταδικασθείς, μαρτυρικν γενναίως σπάσατο θάνα­τον; Τν δ κα τι ντιλεγόντων κα προφερόντων τ Θεσ­σαλονίκης θεότητα λέγοντι τν θείαν νέργειαν, νεγνώσθησαν ήσεις τν γίων, το μν μεγάλου Βασιλείου ν ος πρς Εστάθιον τν ατρν γράφει· «Οκ οδα πως π τν τς φύ­σεως νδειξιν τν προσηγορίαν τς θεότητος φέρουσιν ο πάντα κατασκευάζοντες, σπερ οκ κηκοότες παρ τς Γρα­φς τι χειροτονητ φύσις ο γίνεται. Μωσς δ τν Α­γυπτίων χειροτονήθη Θεός, οτω πρς ατν επόντος το χρηματίζοντος, τι Θεόν σε δέδωκα τ Φαρα. Οκον ξου­σίας τινς ετε ποπτικς ετε νεργητικς νδειξιν προση­γορία φέρει. δ θεία φύσις ν πσι τος πινοουμένης νόμασι, καθό στι, μένει σήμαντος, ς μέτερος λόγος».
15. Το δ Νύσσης ν τ περ θεότητος Υο κα Πνεύματος λέγοντος· «Φασν ο Πνευματομάχοι φύσεως εναι σημαντικν τν θεότητα... μες δέ φαμεν, τι νομα σημαντικν θεία φύσις οκ χει, μν οκ χει· λλ’ ε τι κα λέγεται ετε παρ τς νθρωπίνης συνηθείας, ετε παρ τς θείας Γραφς, τν περ ατν ποσημανθέντων στί τι. Ατ δ θεία φύσις φραστός τε κα νεκφώνητος μένει, περβαίνουσα πσαν τν δι φωνς σημασίαν. Λαβέτωσαν δ τς νόητου ατν βλα­σφημίας κα τν φιν κατήγορον, ς δείκνυσιν, τι τ τς θεότητος νομα τς ρατικς νεργείας τν σημασίαν χει... Συμβουλεύων γρ ψασθαι τν πηγορευμένων, τοτο παγ­γέλλεται, τι νοιγήσονται μν ο φθαλμο κα σεσθε ς θεοί. ρς, τι τν θεατικν νέργειαν προσμαρτυρε τ φων τς θεότητος; Ο γάρ στι θεάσασθαί τι μ τν φθαλ­μν νοιγέντων. Οκον οχ φύσιν, λλ τν θεατικν δύναμιν τς θεότητος προσηγορία παρίστησιν». Κα πάλιν ατς πρς βλάβιον γράφων, «Θεός, φησίν, νεργοντα δλοι· θεότης δ νέργειαν· οδν δ τν τριν νέργεια, λλ μλλον νεργον καστον ατν».
16. Οτω δ δι πάντων τούτων ξεληλεγμένοι, προσεκλήθησαν παρ τς κκλησίας ες μετάνοιαν, πολλ πρότερον το γαληνότατου βασιλέως μν μ ποπηδσαι το καλο τς μετανοίας φαρμάκου λόγοις πολ τ παγωγν κα χαρίεν χουσι παρακεκληκότος ατούς. Ο δ ο κατεδέξαντο, ντικρυς λέγοντες, τ «δούς σου εδέναι ο βούλομαι». νέμενον γρ ος κακς γνωσαν ξ ρχς. Δι τοτο κελεύσει θεί το κρατίστου βασιλέως μν κα το γιωτάτου κα οκουμε­νικο πατριάρχου νεγνώσθη Τόμος, π καθαιρέσει μν προ­βς πρ καιρο τινος, το φέσου, το Γάννου κα τέρων, ς τ Βαρλαμ κα κινδύνου νενοσηκότων· μήπω δ ες ργον προβάς, δι τ τν πιστροφν ατν κα μετάνοιαν ναμένειν, κα πσι τρόποις κα μηχανας νακαλεσθαι ταύτην λ προθυμί τε κα σπουδ. Κα ναγνωσθέντος, ρξατο τιμιώτατος μέγας χαρτοφύλαξ κα πατος τν φιλοσόφων, κατ τ κκλησιαστικν θος, ρωτν καστον, πως χει γνώμης περ τν κατ μέρος λαληθέντων τε κα ξετασθέντων δογματικν κεφαλαίων. Κα πάντες ν στόματι κα ξ νς κινούμενοι Πνεύματος, μετ το νωμένου κα θεοπρεπ διάκρισιν κα διαφορν τς θείας οσίας κα νεργείας φανερς μολόγησαν, τος θεολόγοις πόμενοι, κτιστόν τε τν θείαν νέργειαν, καθ δτα κα τν οσίαν στερξαν· κα θεότητα κα ταύτην δ τν θείαν νέργειαν νομάζεσθαι παρ τν ατν θεολό­γων κούσαντες, σμένως δέξαντο.
17. π τούτοις ρωτηθες κα γιώτατος κα οκουμενι­κς πατριάρχης κα ατς τν οκείαν γνώμην ξενεγκεν, λόγον τε διεξελθν πρότερον περ διαφορς θείας οσίας κα νεργείας, κα τος παρ τν γίων λεγομένους τς διαφορς τρόπους πάντα καλς κα κατ μέρος διευκρινήσας, τι τε κα τ νωμένον κα χώριστον ταύτης πρς τν θείαν οσίαν ποδείξας, ν ος κα κτιστον τν θείαν νέργειαν κα θεότητα παρ τν γίων ερσθαι πεφήνατο, τς πρς τος διαφερομένους πειτα παραινέσεως λος γένετο, παρακαλν, νουθετν, λέγχων, πσι τρόποις πρς μετάνοιαν ατος κκαλούμενος, κα τν πρς τος γίους κα τν ερν Σύνοδον συμφωνίαν μεθ’ ,τι πλείστης προθυμίας τε κα σπουδς θεοφιλς προτρεπόμενος. ς δ κα οτω τούτοις ώρα νιάτως χοντας, τν τε προτέρων βλασφημιν χομένους καθάπαξ, κα τν μετάνοιαν παντάπασιν ποσειομένους, ζλον ναλαβν ξιον μν αυτο κα τς κ παιδς ρετς, ξιον δ το θρόνου, τν μν φέσου κα τν Γάννου τν ρχιερατικν συμβόλων κα πάσης ερωσύνης πογυμνο, τοτο κα τς ε­ρς συμψηφισαμένης Συνόδου· ο δ σν ατος τεροι, ο τε τς αρέσεως προϊστάμενοι κα ο τούτοις κακς πόμενοι, τν καταδίκην μεθ’ αυτν χοντες, ποπέμπονται, τινν συγγνώμην ατησάντων κα δι μετανοίας ταύτης τετυχηκότων. Κα μν συνέλευσις ατη ν τούτοις τελεύτησεν.

Δεῖτε τό Β΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:
καί τό Γ΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:
http://sathanasoulias.blogspot.gr/2015/12/1351_10.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου