γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2015

Τόμος της εν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου (1351 μ.Χ.), Μέρος Β΄


ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1351 μ.Χ.

ΜΕΡΟΣ Β΄
Δεῖτε τό Α΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:

18. μέραι δ’ ξ κείνου παρερρύησαν λίγαι, οτω το γαληνότατου κα γίου βασιλέως μν κελεύσαντος κα θύραν μετανοίας ντεθεν τος διαφερομένοις σοφς πανοίγοντος. Τν δ κα τι νιάτως χόντων, δοξε δίκαιον Σύνοδον πάλιν τέραν συγκροτηθναι, στε δι’ ξετάσεως φανερωτέραν γενέσθαι περ τν προβεβλημένων τν τς εσεβείας λήθειαν κ τν τος γίοις τεθεολογημένων. Κα δ γενομέ­νης, τν τεροδοξούντων παντσαι μ βουληθέντων, λλ’ πειπόντων τοτο καθάπαξ, εσεβέστατος κέλευσε βασι­λεύς, πολλν δογματικν κεφαλαίων προβεβλημένων ες ζήτησιν, πρτον μν ε στιν π Θεο θεοπρεπς διάκρισις οσίας κα νεργείας· πειτα διακρίσεως ναφανείσης, πότερον, νέργεια ατη κτιστή στιν κτιστος· τρίτον δ ε γε κτιστος ποδειχθείη θεοπρεπς ατη νέργεια, πς ν τις κφύγοι τ μ παρ τοτο σύνθετον τν Θεν εναι νομίζειν, περ ο τεροδοξοντες προφέρειν τολμσι τ το Θεο κ­κλησία· τέταρτον δέ, εγε φων τς θεότητος οκ π τς οσίας μόνον, λλ κα τς θείας νεργείας παρ τν θεολό­γων μνηται· κα κ τούτου γρ τν τς διθεας μορφίαν τ κκλησί το Θεο καταχέουσιν ο ταύτης πολέμιοι· πέμπτον δέ, επερ ο θεολόγοι κατά τι τν οσίαν τς νεργείας περκεσθαί φασιν, πε κα τοτο τος ναντίοις π μέμψιν τελε· κα λοιπν τι Θεο μετεχομένου, πότερον κατ τν οσίαν μετοχ κατ τν νέργειαν. Τοσούτων προκειμένων μν ζη­τημάτων ρτίως, ο χρ περ πάντων μο ποιεσθαι τος λό­γους· γένοιτο γρ ν οτως το ζητουμένου κατάληψις ο­δαμς κριβής, οδ κατ τν μετέραν πρόθεσιν, λλ περ κάστου δί διαλαβόντες φ’ τερον δη χωρμεν, δηγος πλανέσι χρώμενοι τος σεπτος θεολόγοις.

19. Κα πρτον, ε δόκει, περ το πρώτου λέγωμεν. ρ’ στι θεοπρεπς π Θεο διάκρισις οσίας κα νεργεί­ας, περ τος διαφερομένοις πείρηται, πολλά τε λλα τοπα κα πολυθεαν κ τούτου συνάγειν οομένοις, τατν πάντ κα διάφορον; Τατα το κρατίστου βασιλέως κελεύσαντος, θεία Σύνοδος τος λεγομένοις προσχοσα, οκ λλην, επον, σμεν δόν, εσεβέστατε βασιλε, ῥᾳδίως πρς λήθειαν φέρουσαν, ταύτην, ν ρτίως μν πέδειξας. Κα τν θεολό­γων ς χουσι περ τούτων γνώμης ες πήκοον πάντων ναγνωσθέντων, πεδείχθη τι ο μ μετ το νωμένου κα τ διακεκριμένον τς θείας οσίας κα νεργείας πρεσβεύοντες θεοί τέ εσι κα πολλος τέροις τόποις αυτος περιβάλλουσι. Κατ γρ τν μέγαν Διονύσιον, «τ μηδεμίαν δύναμιν νέργειαν χον οτε στίν, οτε τί στιν, οτε στι παντελς ατο θέσις οδ φαίρεσις». Τ δ χον, ο χει κατά τι δια­φέρει πάντως. Ε ον οκ στι διαφορ τς θείας οσίας κα νεργείας, οκ στιν χειν τν οσίαν το Θεο νέργειαν. Τ δ μ χον νέργειαν νενέργητόν στι, τ δ νενέργητον κα νύπαρκτον.
20. Το δ θεοφόρου Δαμασκηνο γράφοντος, «ργον μν θείας φύσεως προαιώνιος γέννησις, ργον δ θείας θελήσεως κτίσις», κα το γίου Κυρίλλου, «τ μν ποιεν νεργείας στί, φύσεως δ τ γεννν, φύσις δ κα νέργεια ο τατόν», ο διάφορον εναι λέγοντες τν θείαν οσίαν κα τν θείαν νέργειαν, πειδ κατ’ κενον τς φύσεώς στι τ γεννν, στι δ κατ’ ατος διάφορον τς φύσεως νέργεια, σται κατ’ ατος κα τς νεργείας τ γεννν κα οτω τ ποιήματα σονται γεννήματα ἀΐδια, ς κ τς θείας φύσεως ντα. πε δ πάλιν τς νεργείας στ τ ποιεν, δ φύσις διάφορος τ νεργεί, κατ’ ατούς, τς φύσεως σται τ ποιεν. Κα οτω κατ’ ατος τ κ τς φύσεως σονται ποιήματα. Κα πάλιν το ατο γράφοντος ν τ δευτέρ τν πρς ρμείαν διαλό­γων, «πρς δ τούτοις πασι πεποιεσθαί φαμεν ξ νεργείας Θεο πρ τε τ καυστικόν, κα μν κα τ δωρ διαψύχειν εδος», ο τατν κα διάφορον οσίαν κα νέργειαν εναι λέγοντες κ τς το Θεο οσίας τό τε πρ κα τ δωρ λέγειν ναγκασθήσονται. Κα οτω κα τς λλήνων πλάνης χείρων νν κακοδοξία καθέστηκεν, επερ κενοι μν τν λογικν μόνην ψυχν κ τς οσίας το Θεο εναι νόμισαν, οτοι δέ γε κα τ λικ δ τατα κα ασθητ σώματα.
21. λλ κα το Κυρίου κα Θεο μν ν τ κατ ω­άννην εαγγελί, «γ κα Πατρ ν σμεν» ερηκότος, θεος Χρυσόστομος ν μιλί ξηκοστ τς ες τ τοιοτον εαγγέλιον ρμηνείας, τοτο διασαφν τ ητόν, «κατ τν δύναμιν νταθά φησιν ερσθαι ατό». Κα γρ περ ταύτης ν λόγος πας ατ. «Ε δ δύναμις ατή, εδηλον τι κα οσία». Κα μετ βραχέα· «οδ γάρ στιν λλην δι’ λλης, οτε οσίαν, οτε δύναμιν μαθεν». Κα πάλιν ν τ ατ εαγγελί, το ποστόλου Φιλίππου επόντος, «Κύριε, δεξον μν τν Πατέρα, κα ρκε μν», θεος οτος Χρυσόστομος ν τ ατ μιλί, «δωμεν», φησί, «τί Φίλιππος ζητε δεν· ρα τν σοφίαν το Πατρός, ρα τν γαθότητα; οχί, λλ’ ατ τ ποτέ στιν Θεός· ατν τν οσίαν». Κα πάλιν ατός, τ ποστολικν ητν ξηγούμενος τς πρς ωμαίους πιστολς, τ λέγον, «τ γρ φρόνημα τς σαρκς θάνατος, τ δ φρόνημα το πνεύματος ζω κα ερήνη», «φρόνημα, επε, σαρκς τν κακίαν φησί, κα φρόνημα πνεύ­ματος τν χάριν τν διδομένην, κα τν νέργειαν τν τ προαιρέσει κιρνωμένην τ χρηστ, οδαμο περ ποστάσεως νταθα κα οσίας διαλεγόμενος». Κα αθις ατς Χρυσό­στομος ν τ λόγ, ν ξηγεται τό, «θς τν χερά σου π τν μηρόν μου κα μωσον», τάδε κατ λέξιν φησίν· «λυχνία ν ληθς σρξ δεσποτική, το γίου Πνεύματος τς λλάμψεις πταπλασίονι χάριτι δείξασα. ‹ξελεύσεται γάρ›, φησν σαας, ‹άβδος κ τς ίζης εσσαί, κα νθος ξ ατς ναβήσεται, κα παναπαύσεται π’ ατν πνεμα Θεο›. Ποον; τ πολυμερς τας νεργείαις κα πολ τ φύσει· ‹παναπαύσεται πνεμα Θεο›, (νταθα τν οσίαν ρμηνεύει, τ δ παγόμενον τς νεργείας το Πνεύματος λέγει), ‹πνεμα σοφίας κα συνέσεως, πνεμα βουλς κα σχύος, πνεμα γνώ­σεως κα εσεβείας, πνεμα φόβου Θεο›. Τς πτ χαρίτας το γίου Πνεύματος, τς παναπαυσαμένας τ δεσποτικ σώματι, κείνας σχηματίζει ν τύπ πταλύχνω». Κα πάλιν ατς θεος Χρυσόστομος ν τ περ το γίου Πνεύματος λόγ, «ο πάντα, φησί, τ χαρίσματα λαμβάνει τις, να μή τις τν χάριν φύσιν εναι νομίσ».
22. λλ κα το γίου μάρτυρος κα φιλοσόφου ουστίνου γράφοντος, «ς ρα το Θεο χοντος οσίαν μν πρς παρξιν, βούλησιν δ πρς ποίησιν», πορρίπτων οσίας τε κα βουλς τν διαφοράν, κα τν παρξιν πορρίπτει το Θεο κα τν ποίησιν· ο φανερς ο τν διαφορν θετοντες, οτοι κα τν Θεν ρνούμενοι κα τ ατόματον δοξάζοντες δείκνυται; Κατ γρ τν κ Δαμάσκου θεον ωάννην, «νέρ­γειά στι κα βούλησις», ς ν τ περ νεργείας τριακοστ κτ τν δογματικν κεφαλαίων διασαφε. Επν γρ πρότερον περί τε λλων, κα δ κα βουλήσεως νθρωπίνης τε κα θείας, πάγει εθς ν τ ρχ το φεξς κεφαλαίου π λέξε­ως οτως· «Χρ γινώσκειν ς πσαι α δυνάμεις α προειρημέναι, α τε γνωστικαί, α τε ζωτικα κα φυσικα κα τεχνικαί, νέργειαι λέγονται· νέργεια γάρ στιν φυσικ κάστης οσίας δύναμίς τε κα κίνησις, ς μόνον στέρηται τ μ ν».
23. Τούτων τοίνυν οτω πάνυ σαφς διευκρινηθέντων κα τς διαφορς μάλα ναργς, κα ς οκ λλως νν ποδε­δειγμένης, «οκ ν πειθος νθρωπίνης σοφίας λόγοις», κατ τν θεσπέσιον Παλον, «λλ’ ν διδακτος Πνεύματος γίου», τας τν Πατέρων δήπου θεοπνεύστοις θεολογίαις, δει τος κα πωστιον, φη θεία Σύνοδος, περ τούτου διαφέρεσθαι πειραθέντας, νν γον, ε κα μ πρότερον, τν τς φιλονεικίας νόσον τς αυτν διανοίας εσεβς ξεληλακέναι, κα τος κοινος μν καθηγεμόσι κα διδασκάλοις τς εσεβείας ε μάλα προθύμως θελσαι πεισθναι, σάλπιγγος πάσης περ διαφορς οσίας θείας κα νεργείας μονονουχ λαμπροτέρας φωνς φιεσι· κα μηδέν τι πλέον μηδόλως πιχειρεν ατος ντιβαίνειν κα πειρσθαι πολυπραγμονεν περαιτέρω, τς νέργεια κα ποταπ διαφορ καί πς ν γένοιτο ατη.
24. Ο γάρ, ς οικε, το Χρυστοστόμου πατρς κηκόασιν, ν ος τ κατ ωάννην θεον εαγγέλιον ξηγεται, διδάσκο­ντος νερμήνευτον κα περινόητον κα πρ τος τς φύσεως νόμους τν θείαν νέργειαν εναι. «Ε γρ τούτου, φησί, το πνεύματος, ο τν ασθησιν δέχ τ κο κα τ φ ρμηνεσαι οκ οδας, οδ τν δόν, πς τν π το θείου Πνεύ­ματος νέργειαν περιεργάζ τν το νέμου οκ πιστάμενος, καίτοι φωνν κούων; Τ δέ, ‹που θέλει πνε›, πρς παράστασιν τς το Παρακλήτου ερηται ξουσίας. Ε γρ τοτο οδες κατέχει, λλ’ που θέλει, φέρεται, πολλ μλλον τν το Πνεύματος νέργειαν ο φύσεως δυνήσονται νόμοι κατασχεν, οχ ροι σωματικς γεννήσεως, οκ λλο τν τοιού­των οδέν». Οδέ γε το μεγάλου Βασιλείου ντιλέγοντος Ε­νομί κα θεολογοντος, «ς ρα ε μέλλοιμεν παντα τ καταλήψει μετρεν, κα τ τος λογισμος περίληπτον μηδ εναι τ παράπαν πολαμβάνειν, οχήσεται μν τς πίστεως, οχήσεται δ τς λπίδος μισθός». Πς δ’ ν εημεν τι τν μακαρισμν ξιοι, τν π τ πίστει τν οράτων ποκειμένων, ο μόνοις τος κατ λογισμν ναργέσι πειθόμενοι; Πόθεν ματαιώθησαν τ θνη κα σκοτίσθη σύνετος ατν καρδία; οκ πειδ τος τ λογισμ φαινομένοις κολουθοντες, τ κηρύγματι το Πνεύματος πειθοσι; Τίνας δ σαας πολωλότας δύρεται, «οα ο σοφο παρ’ αυτος κα νώπιον ατν πιστήμονες;» ο τος τοιούτους;
25. Τατα μν ον χρν ατος τν γίων θεολογούντων κούειν κα γ’ εθς σμένως πακούειν, ς διστά τε τούτοις προσεσχηκέναι κα βασανίστους τας τν διαφορν σημαινούσαις θείαις φωνας ατν ποπεπτωκέναι, εσεβε σιωπ ταύτην στέργοντάς τε κα δεχομένους, τ δ’ πως μηδαμο μ π’ ναιρέσει τς διαφορς προστιθέντας, επερ ρα τος κα πωσον ες εσεβοντας τελεν δοκοσιν αυτος συγκαταλέγειν ξίουν. πε δ ες τοσοτον βρεως κα ναιδείας, μλ­λον δ παραπληξίας φίκοντο, ς κα κατ’ ατν μανναι τν τε γίων κα οκουμενικν Συνόδων κα πάντων, ς επεν, τν ερν θεολόγων, κα τολμν ες εθύνας δη κα τούτους γειν, κα τος μν φε! τν λληνικν τι κα συντρόφων ατος δογμάτων πόζειν λέγειν, τος δ’ μαθείας γράφεσθαι πλείστης, λην κα τατα Σύνοδον ντας, νίους δ’ π’ νά­γκης ες ταύτην τν θεολογίαν ξχθαι, καίτοι μαρτυρίου θάνατον προθύμως πρ ατς λομένους, λλους δ’ γκωμιά­ζοντας οκ ληθεύοντας τατα γράψαι, ( πς ν τις ν μέρει λέγειν τς ατν νάσχοιτο βλασφημίας;), φέρε νν μες, δι τ μ καταδέχεσθαι τν φιλοχρίστων τν κοήν, ς πού τις φη τν παρ’ ατν θετουμένων Πατέρων, τί ποτε περ θείου δόγματος ερηται τος γίοις, μ σφόδρα ληθείας κα θεολογικς κριβείας ξηρτημένον, τ παρ’ ατν πρεσβευομέν Θε θαρρήσαντες, περί τε νώσεως κα διακρίσεως τρόπου θείας οσίας κα νεργείας βραχέα ττα πειραθμεν διεξιέναι, οκ οκοθεν λογισμος φευρίσκειν πιχειροντες ες συνηγορίαν τιν τν π’ ατν εσεβς πάλαι τεθεολογημένων, λλ’ ν περ πανταχο τηρεν σπουδάκαμεν νόμον, τ τς κκλησίας δόγματα δι τν τς κκλησίας διδασκάλων πιστοσθαι, κα μηδαμο παρ’ αυτν προστιθέναι φαιρεν τν τούτοις δογματισθέντων. Τούτ δ κεχρημένοι κνταθα, τν θείαν νέργειαν κ τς θείας οσίας εναι διαρρήδην τν γίων βοώντων κηκοότες, οχ ς τ πάντα κ το Θεο, κα ταύτην εναι νομίζομεν, καθάπερ τος διαφερομένοις σν πολ­λος τέροις τόποις κα τοτο δόκει. Τ μν γρ κ το Θεο κπ τν κτισμάτων ερηται, τ δ’ κ τς οσίας το Θεο π’ οδενς ερηταί ποτε τν ποιημάτων· μάλιστα μν ον κα πείρηται παντελς τοτό γε τος γίοις.
26. τε γρ μέγας Βασίλειος, «τ ποιούμενον, φησίν, οκ κ τς οσίας το ποιοντός στι»· κα θεος Δαμασκηνός, « κτίσις, ε κα μετ τατα γέγονε, λλ’ οκ κ τς το Θεο οσίας»· κα πάλιν, «κτίσις δ κα ποίησις, τ ξωθεν κα οκ κ τς οσίας το κτίζοντας κα ποιοντος γενέσθαι τ κτιζόμενον κα ποιούμενον, νόμοιον παντελς». Ο μήν, λλ’ οδ’ ς ξω τς θείας οσίας ατήν, κ τς θείας οσίας πειλήφαμεν εναι, σπερ κα τοτο ληρεν, ο τοσοτον σεβς σον μαθς τος δι’ ναντίας πλθεν, μήποτέ τις οτω φρενν κσταίη· λλ’ οσιώδη κα φυσικν ταύτην το Θεο κίνησιν οσαν κατ τος θεολόγους εδότες, ς κ πηγς εννάου φαμν τς θείας οσίας προέρχεσθαί τε κα πηγάζειν, κα ταύ­της χωρς οδέποτε θεωρεσθαι· λλ’ διαίρετον ατς ε διαμένειν, ξ ϊδίου τε τ θεί συνυπάρχειν οσί, κα χωρίστως νωμενην εναι, μήτ’ αἰῶνι μήτε χρονικ τοπικ τινι διαστήματι τς θείας οσίας διαιρεσθαί ποτε δυναμένην, λλ’ χρόνως τε κα προαιωνίως ξ ατς τε προιοσαν κα διασπάστως ατ συνοσαν. γρ μέγας θανάσιος, «ταν δέ, φησί, τ πάντα νεργεται π το Θεο δι Χριστο ν γί Πνεύματι, χώριστον ρμεν νέργειαν το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος». Κα ν γίοις θεος ναστάσιος, ο κα γία κα οκουμενικ Σύνοδος μεμυημένη, μέγαν τοτο προσείρηκεν, ν τ περ περιγράπτου δευτέρ λόγ ατο, «δωμεν, φησίν, οα λέγειν περ Θεο νέχονται ο αρετικοί· τ νεργεί φασν ν πσίν στιν Θεός, τ ο­σία δ οδαμο, νέργειαν λέγοντες τ προϊν κ τς νεργείας ποτέλεσμα· φαίην δ’ ν γωγε, τς το Θεο φύσεως χώρι­στον εναι τν νέργειαν ατο». Κα μετά τινα· «νθα ν ­νέργεια φάναι, συνθεωρεται ταύτ κα οσία, ξ ς προ­έρχεται· κάτερον γρ περίγραπτον, κα δι τοτο παντελς λλήλων στν χώριστα· κηρύττει μν γρ νέργεια τν λανθάνουσαν οσίαν, θεωρεται δ συμπαροσα τ νεργεί, χωρς ατς εναι μ δυναμένη». Κα αθις· «περ τ πν στιν νέργεια, ταύτης δ χώριστος οσία καθέστηκεν».
27. λλ μν σπερ τν νωσιν θείαν κα ἀΐδιον ο μόν τ χωρίστ, λλ’ λλοις τε πολλος κα δ κα τ κοινότητι το κτίστου κα περιγράπτου κατ τν τν γίων θεολογίαν κηρύττομεν, οτω κα τν διάκρισιν κα διαφορν πάλιν κατ’ ατος θεοπρεπ κα ταύτην δοξάζειν γνώκειμεν· οκ ες παντελ διασπασμν ντεθεν ατ κα διαίρεσιν κατασπντες, οδέ τινα κφυλον τν διαφορν ταύτην κα φυσικν λλοτρίωσιν ννοοντες, διαστήμασι χωρίζοντες λλήλων τατα, παγε, λλ’ οαν πιδέχεσθαι τ κατ φύσιν ατια κα ατιατ μεμυήμεθα παρ τν γίων, μόν τ λογισμ θεοπρεπς διακρίνοντες τ φύσει νωμένα κα διαίρετα. θα­νάσιος γρ μέγας ν τ κατ ρειανν πέμπτ λόγ ατο, «λλο, φησίν, εναι τ κ τινος κα λλο τ ξ ο στι· κατ τοτο ρα δύο. Ε δ μ δύο εη, λλ’ π το ατο λέγοιτο, σται τ ατ ατιον κα ατιατόν, γεννν κα γεννώμενον, περ τοπον π Σαβελλίου δέδεικται». Οκον κα τς νερ­γείας κ τς οσίας εναι κατ τος θεολόγους παντας πεπιστουμένης, τό τε λλο κα λλο εναι κα δύο εναι, κντεθεν διενηνοχέναι λλήλων, ναργς ναπέφηνε, κατ τ ξ ο κα κ τινος, τ ατιον δηλαδ κα τ ατιατόν, ς πολς οτος τ θεα διδάσκει θεολογν. Κα μετά τινα· «στω δέ, φησί, πα­ράδειγμα νθρώπινον τ πρ κα τ ξ ατο παύγασμα· δύο μν τ εναι κα ρσθαι, ν δ τ ξ ατο κα διαίρετον εναι τ παύγασμα ατο». σπερ τοίνυν π το πυρς κα το ξ ατο φωτός, το μν φύσεως κα ατίου ντος, το δ φυσικο κα ατιατο, τό τε ν δι τ χώριστον, κα τ διάφορον αθις δι τ ατιον κα ατιατν ερηκεν, οτω κπ τς θείας φύσεως κα τς ξ ατς νεργείας, τ ν κα τ διάφορον μν κληπτέον τ μν κατ τ νωμένον κα διαίρετον, τ δ κατ τ ατιον κα τ ξ ατο δ το ατίου. Οτε γρ τ ν τν διαφορν πελαύνει, οτε μν λως διαφορ τ ν νατρέπει· λλ’ κάτερον κατ τος γίους εσεβς θεωρούμενον, οδ’ τιον π θατέρου παραβληθναι δυνήσεται.
28. λλ κα Νύσσης θεος Γρηγόριος τν ν τος ατίοις τούτοις κα ατιατος διαφορν ε μάλα εδς ληθείας ξεχομένην κα μηδ’ πωσον τ κατ τν φύσιν διαφόρ λυμαινομένην, βλαβί γράφων, «τ παράλλακτον, φη, τς φύσεως μολογοντες, κα τν κατ τ ατιον κα ατιατν διαφορν οκ ρνούμεθα, ν μόν διακρίνεσθαι τ τερον το τέρου καταλαμβάνομεν, ν τ τ μν ατιον πιστεύειν εναι, τ δ’ κ το ατίου». δέ γε δελφς ατο κα μέγας ντως Βασίλειος τοσαύτην φαίνεται παξαπλς τος ατίοις τούτοις κα ατιατος τν διαφορν παρέχων, ς κα τάξιν κ φυσικς κολουθίας π’ ατν δογματίζειν, κα τ πρότερον κα τ δεύτερον πί τε ατί­ου κα ατιατο λέγειν οτωσ διαρρήδην, κα τν τόπων κα τν παραλόγων εναι νομίζειν τ μ μολογεν, λλ’ ρνεσθαι τατα πειρσθαι, κα μ συνιδεν τν διαφορν ταύτην τν Ενόμιον φη, κα ποκρύψασθαι ταύτην κόντα, γράφων· «κενο δ ο σύνοιδεν Ενόμιος, κν πεκρύψατο· τι στι τι τάξεως εδος, οκ κ τς παρ’ μν θέσεως συνιστάμενον, λλ’ ατ τ κατ φύσιν κολουθί συμβανον, ς τ πυρ πρς τ φς στι τ ξ ατο. ν τούτοις γρ πρότερον τ ατιον λέγομεν· δεύτερον δ τ π’ ατο ο διαστήματι χωρίζοντες λλήλων τατα, λλ τ λογισμ το ατιατο προεπινοοντες τ ατιον». Πς ον ελογον ρνεσθαι τν τάξιν, φ’ ν στι πρτον κα δεύτερον, ο κατ τν μετέραν θέσιν, λλ’ κ τς κατ φύσιν ατος νυπαρχούσης κολουθίας; Πάρεστι τοίνυν πασιν κριβς συνιδεν κ τούτων τος κα πωσον λογίζεσθαι δυναμένοις, πως τν σον τρόπον ληθεί­ας μο κα εσεβείας μέλησε τ γί. Τ μν γρ «οκ κ τς παρ’ μν θέσεως συνίστασθαι φναι, λλ’ ατ τ κατ φύσιν κολουθί συμβαίνειν», ξ φύκτου κα πολλς κα φυσικς νάγκης κα λαμπρς ληθείας δειξαν οσαν τν ν τ τάξει ταύτ διαφορν τν ατιατν τε κα τν ατίων, κα λλως χειν μηδέποτε γχωροσαν, λλ’ ε τούτοις ναγκαίως ατν νθεωρουμένην· τ δ μ διαστήματι, λλ τ λογισμ χωρίζειν τατα πενεγκεν κα τν ν τ προτέρ κα δευτέρ δια­φορν μόν τ ν θεωρεν, φαίνεται δήπου τ τς νώσεως χρμα σφόδρα εσεβς κατησφαλισμένον, κα μηδεμίαν ες ατν κ τς διακρίσεως ταύτην βλάβην εσάγων, λλ’ ατήν τε τν νωσιν σύγχυτον εναι θεολογν, κα τν διαφορν διαίρετον πάντ διδάσκων. Πάλιν τοίνυν Ενομίου τν τοιαύτην διαφορν παντάπασιν νελεν πειρωμένου, μέγας οτος, «πς, φησίν, οδεμίαν διαφορν καταλείπεις, οδ τν ν τος ατίοις πρς τ ξ ατν νυπάρχουσαν»; Οτω τ μηδεμίαν διαφορν π τν ατίων κα ατιατν εναι δοξάζειν, τς ρείου κα Ενομίου μανίας πρόδηλός στι τόκος. κενοι γρ τ μοούσιον ναιρεν πσι τρόποις σπουδακότες, κηκοότες ν εαγγελίοις το Κυρίου τν Πατέρα μείζονα αυτο ερηκότος, κα ταύ­την πάντως διαφορν ννοεν δεδωκότος, ντεθεν εθς τν μν κατ φύσιν διαφορν δυσσεβς παρεισάγειν τόλμων, τν δ κατ τ ατιον κα ατιατόν, ς μηδεμίαν μηδαμο φυσικν λλοτρίωσιν διαίρεσιν δυναμένην εσάγειν εδότες, λλ κα οτω τν τς φύσεως νωσιν διάλυτον ε συντηροσαν, πηρνοντο καθάπαξ. Πρς ος ο τρες οτοι, τν πρ τς Τριάδος νελόμενοι γενναίως γνα, ς κείνων τν δυσσέβειαν ταύτην οσαν, κα τ μέγα κα περφυς τς Τριάδος μυστήριον ναιροσαν, τς μετέρας ατ κκλησίας πελαύνουσιν ς δυνατν προρρωτάτω.
29. Τοιγαρον εκότως ο μν τν διαφορν ταύτην θετοντες νν τς κείνων κακοδοξίας λίσκονται μετεσχηκότες, ο δ στέργειν τε κα σπάζεσθαι προθύμως μολογοντες, τς τν γίων τούτων εσεβείας τε κα θεολογίας, μλλον δ τς το Χριστο μερίδος διατελοσιν ντες, νωμένως κατ’ ατος τ θεα διακρίνοντες κα διακεκριμένως τατα νοντες. ν μν δ κα πρτον κα κυρίως ν τις φαίη τς τε θείας οσίας κα νεργείας διακρίσεως εδος. Διενηνόχασι δ’ λλήλων κα τ τν μν θείαν νέργειαν μετέχεσθαι κα μερίζεσθαι μερίστως κα νομάζεσθαι κα νοεσθαί πως, ε κα μυδρς, κ τν ατς ποτελεσμάτων, τήν γε μν οσίαν μέθεκτον κα μέριστον κα νώνυμον εναι, ς περώνυμον δηλονότι κα περινόητον παντελς.
30. Μετ τοτο ζητήσαμεν ποδειχθναι παρ τν γίων, ε στιν κτιστος χώριστος μέν, διαφέρουσα δ τς θείας φύσεως ατη νέργεια, περ ο ντιλέγοντες τ κκλησί κιστα δέχοντο. Κα πεδείχθη κα τοτο π τν γίων ναργς κηρυττόμενον· ν κεφάλαιον γία κα οκουμενικ κτη Σύνοδος, καθς νωτέρω δι τν κατ μέρος προτεθέντων ατς ητν μάλιστα κανς ποδέδεκται. Συναπεδείχθη δ κα τοτο, τι ο μ δεχόμενοι κτιστον τν χώριστον μν κα φυσικν τς θείας οσίας νέργειαν, διαφέρουσαν δ ατς, σπερ ερηται, κτίσμα τε ποιοσι κα ατν τν οσίαν το Θεο. Κατ γρ τν γιον Μάξιμον, «π τς νεργείας κάστου φύσις χαρακτηρίζεται», τς μν κτίστου νεργείας κτιστον δεικνύσης φύσιν, κτιστν δ τς κτιστς. τι τε κατ τν Δαμασκηνν θεον ωάννην φάσκοντα: κτι­στ νέργεια κτιστν δηλώσει κα φύσιν, δ κτιστος κτι­στον χαρακτηρίζει οσίαν. Ο ον λέγοντες κτιστν τν θείαν νέργειαν, φ’ ς θεία φύσις χαρακτηρίζεται, κτιστν ξ νάγκης παριστσι κα τν θείαν φύσιν.
31. Ο μν λλ κα Μονοθελταί εσι, τν πώποτε κείνων χείρους κα τοπώτεροι, κα προαιώνια δοξάζουσιν εναι κτι­σματα. πε γρ δύο φύσεις μολογομεν π το Κυρίου μν ησο Χριστο, τν μν κτιστον, τν δ κτιστήν, ο μ λέγοντες χειν τν θείαν φύσιν κα θέλημα κα νέργειαν κτι­στον, ν θέλημα κα μίαν νέργειαν δοξάζουσιν π Χριστο, περ κτη Σύνοδος πεκήρυξε κα νεθεμάτισε. Κντεθεν Μονοθελται κα ατο φανερς ναδείκνυνται· χείρους δ κείνων πολλ, σον κκενοι μν ν θέλημα κα μίαν νέργειαν λεγον π Χριστο, λλ κτιστον, τν κτιστν δήπουθεν ναιροντες· οτοι δ ν θέλημα κα μίαν νέργειαν, λλ κτι­στήν, τν κτιστον φανερς μ δεχόμενοι. λλ κα το μεγά­λου Βασιλείου ν τος πρς μφιλόχιον γράφοντος, «τ μν νόματα το Πνεύματος τοιατα περφ κα μεγάλα, ομενουν χοντά τινα ες δόξαν περβολήν, α δ νέργειαι τίνες; ρρητοι μν δι τ μέγεθος, νεξαρίθμητοι δ δι πλθος· πς γρ νοήσωμεν τ τν αώνων πέκεινα»; Τίνες σαν ατο πρ τς νοητς κτίσεως α νέργειαι; Ο λέγοντες κτιστς τς θείας νεργείας φανερς δοξάζουσιν εναι κτίσματα τν αώνων πέ­κεινα. δείχθη δ κα τοτο, τι κτιστοι α κοινα κα φυσικα τς τρισυπόστατου φύσεως θεαι νέργειαι, ο δι δύο τριν μαρτυριν, λλ δι πάσης τς θείας Γραφς.
32. Μετ τοτο ζητήσαμεν παρ τν γίων, ε μηδεμίαν χοι τις ν πινοεν σύνθεσιν π Θεο δι τν τς θείας ο­σίας κα νεργείας διαφοράν. Κα τοτο γρ ο ντιλέγοντες σχυρίζονται. πεδείχθη γον παρ τν γίων πάντων κηρυττόμενον, ς οκ στι σύνθεσίν τινα παρ τοτο νομίζειν π Θεο. γρ θεος Μάξιμος, ν ος πρς Πύρρον διαλέγε­ται, φανερώτατα δείκνυσι μή τινα σύνθεσιν κ τς νεργείας γίνεσθαι· «ρς, λέγων τ Πύρρ, τι κ τούτου πλανσθε, κ το πάντ γνοσαι τι α συνθέσεις τν ν ποστάσει ντων κα ο τν ν τέρ θεωρουμένων εσίν· κα τοτο κοινν φρό­νημα πάντων, κα τν ξω φιλοσόφων κα τν τς κκλησίας θεοσόφων μυσταγωγν· ε δ τν θελημάτων σύνθεσιν λέγετε, κα τν λλων φυσικν σύνθεσιν λέγειν κβιασθήσεσθε». λ­λ κα Νύσσης Γρηγόριος ν κτ κεφαλαί τς ες τν ξαήμερον ναπληρώσεως οτω πρς λέξιν διέξεισιν· «Ε τοίνυν ν τ νθρώπ κν διάφορα τυγχάν τ πρς ασθησιν κατεσκευασμένα παρ τς φύσεως ργανα, δι πάντων νος νεργν κα κινούμενος κα καταλλήλως κάστ πρς τ προκείμενον κεχρημένος, ες στι κα ατός, τας διαφορας τν νεργειν ο σενεξαλλάτων τν φύσιν, πς ν τις π Θεο δι τν ποικίλων δυνάμεων πολυμερς τ τς ατο οσίας καθυποπτεύσειεν;»
33. λλ κα τοτο συναπεδείχθη, τι ο κατ τος ντιλέ­γοντας μ δεχόμενοι τν διαφορν τς θείας οσίας κα τς νεργείας, κα πλς πάντων τν περ τν θείαν οσίαν φυσικς θεουρουμένων, κενοι σύνθετον ποιοσι μλλον τν Θεόν, το μεγάλου Βασιλείου φανερς λέγοντος· «επερ ες τν οσίαν φέροντες πάντα καταθήσομεν τ θεα νόματα, ο μόνον σύνθετον, λλ κα ξ νομοιομερν συγκείμενον τν Θεν ποδείξομεν, δι τ λλο κα λλο φ’ κάστου τν νο­μάτων σημαίνεσθαι». Κα το μεγάλου Γρηγορίου το Θεο­λόγου γράφοντος· « κα τ θάνατον κα τ κακον κα τ ναλλοίωτον οσία Θεου· λλ’ ε τοτο, πολλα οσίαι Θεο, κα ο μία, σύνθετον κ τούτων τ θεον· ο γρ συνθέτως τατα, επερ οσίαι». τι κα το θείου Κυρίλλου· «ο γρ οσία τ γέννητον τ φθαρτον τ θάνατον τ όρατον· ε γρ καστον τούτων οσίαν σημαίνει, κ τοσούτων οσιν σύγκειται Θεός, σα περ ν ατ φυσικς προσόντα φαίνηται· πολλ γάρ στιν, μόν μν ατ πρόσεστιν, τέρ δ τν πάντων οδενί». Κα το θείου Χρυσοστόμου· «το Πνεύματος τν χάριν Γραφή ποτ μν πρ, ποτ δ δωρ καλε, δεικνσα τι οκ οσίας τατα νόματα, λλ’ νεργείας· ο γρ κ διαφόρων συνέστηκεν οσιν τ Πνεμα, όρατόν τε κα μονοειδς ν». Κα το Νύσσης πρς Ενόμιον λεγο­ντος· «Τίς διφυ τν Θεν εναι λέγων πλν σο, το πσαν νόματος ννοιαν τ το Πατρς οσί συμφύοντος, κα μηδν ξωθεν προσεναι λέγοντος, λλ’ καστον τν περ τ θεον νομάτων τ το Θεο οσί γκεντρίζοντος;».
34. Μετ τοτο ζητήθη, ε γε θεία κα κτιστος νέργεια θεότης παρ τν γίων προσαγορεύεται. Οδ γρ τοτο ο νν ντιλέγοντες παρεδέχοντο. Κα νεφάνη κα τοτο παρ τν γίων κηρυττόμενον θεολόγων. Ατίκα γρ μέγας Βασίλειος ν τος κατ’ Ενομίου, «κα ατό, φησί, τ τς θεότητος νομα, ετε τν ποπτικν ετε τν προνοητικν ξουσίαν ση­μαίνει, οκείως εχε πρς τ νθρώπινον». Κα πάλιν ατς ν τ πρς Εστάθιον τν ατρν πιστολ· «Οκον, φησίν, τς νεργείας ταυτότης π Πατρς κα Υο κα γίου Πνεύ­ματος δείκνυσι σαφς τ τς φύσεως παράλλακτον. στε κν φύσιν σημαίν τ τς θεότητος νομα, κυρίως κα τ γί Πνεύματι τν προσηγορίαν προσαρμόζεσθαι ταύτην τς οσίας κοινότης συντίθεται. λλ’ οκ οδα πως π τν τς φύσεως νδειξιν τν προσηγορίαν τς θεότητος φέρουσιν ο πάντα κατασκευάζοντες». Κα μετά τινα· «Οκον ξουσίας τινός, ετε ποπτικς ετε νεργητικς νδειξιν προσηγορία φέρει. δ θεία φύσις ν πσι τος πινοουμένοις νόμασι, καθό στι, μένει σήμαντος, ς μέτερος λόγος. Εεργέτην γρ κα κριτήν, γαθόν τε κα δίκαιον κα σα λλα τοιατα μαθόντες, νεργειν διαφορς διδάχθημεν. Το δ νεργο­ντος τν φύσιν οδν μλλον δι τς τν νεργειν κατανοήσεως πιγνναι δυνάμεθα. ταν γρ ποδιδ τις λόγον κά­στου τούτων τν νομάτων, κα ατς τς φύσεως, περ ν τ νόματα, ο τν ατν μφοτέρων ποδώσει λόγον. ν δ λόγος τερος, τούτων κα φύσις διάφορος. Οκον λλο μέν στιν οσία, ς οπω λόγος μηνυτς ξευρέθη, τέρα δ τν περ ατν νομάτων σημασία, ξ νεργείας τινς ξίας νομαζόμενων». Κα πάλιν ατς μέγας Βασίλειος ν τ ατ πιστολ· «Ετε νεργείας νομα θεότης, ς μίαν νέργειαν Πατρς κα Υο κα γίου Πνεύματος, οτω μίαν φαμν εναι κα τν θεότητα, ετε κα κατ τς τν πολλν δόξας φύσεως νδεικτικόν στι τ τς θεότητος νομα, δι τ μηδεμίαν ερίσκειν ν τ φύσει παραλλαγήν, οκ πεικότως μις θεότητος τν γίαν Τριάδα ριζόμεθα».
35. Κα γιος ναστάσιός φησιν· « πρς Θεν προση­γορία πρόδηλον ς νεργητικ τυγχάνει· ο γρ ατν τν το Θεο οσίαν παρίστησιν· δύνατον γρ ταύτην γνναι· λλ τν θεωρητικν ατο νέργειαν μν παρίστησι κα δηλο τ Θεός». Κα πάλιν ατός· «Τ Θες νομα ο τν οσίαν τς θεότητος σημαίνει· κατάληπτος γρ ατη κα νώνυμός στιν· λλ’ κ τς θεωρητικς ατο νεργείας Θες ερηται, ς φησιν γιος Διονύσιος, κ το θέειν, γουν διατρέχειν, κ το αθειν, στι φλογίζειν». δ ατς μέγας Διονύσιος, «ε τν περούσιον, φησί, κρυφιότητα Θεν ζων οσίαν φς λόγον νομάσαιμεν, οδν τερον νοομεν τς ες μς ξ ατς προαγομένας δυνάμεις κθεωτικς οσιοποιος ζωογόνους σοφοδώρους. Ατ δ κατ τν πασν τν νοερν νεργειν πόλυσιν πιβάλλομεν, μηδεμίαν ρντες θέωσιν ζων οσίαν, τις μφερής στι τ πάντων ξηρημέν κατ πσαν περοχν ατί». Κα πάλιν ατός φησι· «θεότης στν πάντα θεωμένη πρόνοια». τι δ πρόνοια νέργειά στι, κα π’ λλων μν τοτο γνώριμον, μάλιστα δ κα φ’ ν μέγας θανάσιος γράφει λέγων· «Ο κατ λλην κα λλην πρόνοιαν Πατρ κα Υἱὸς ργάζε­ται, λλ κατ μίαν κα τν ατν οσιώδη τς θεότητος νέργειαν». λλ κα μέγας Διονύσιος πάλιν ν τ πρς Γάϊον δευτέρ πιστολ «θεότητα, φησίν, εναι τ χρμα το θεοποιο δώρου, κα τ μίμητον μίμημα το περθέου κα περαγάθου, καθ’ θεούμεθα κα γαθυνόμεθα».
36. π τούτοις, πειδήπερ τν τοιαύτην δωρεν το Πνεύ­ματος κα νέργειαν, δηλαδ τν θέωσιν, καθ’ ν ο γιοι θεονται, θεότητα παρ τν γίων προσαγορευομένην, ο τ Θεσσαλονίκης ντιλέγοντες λέγουσιν εναι θεότητα κτιστήν, κατασκευάζοντες δθεν τοτο κ το ποστάτην ατς ερσθαι παρ το μεγάλου Διονυσίου τν Θεόν, κα μίμημα καλέσαι ταύτην κα τν μετεχόντων σχέσιν, δυσσεβς μν ατος λέγειν πεφήνατο ερ Σύνοδος. μως ζητηθέντος κα τού­του παρ τς θείας Συνόδου, επερ επέ τις τν γίων κτιστον εναι τν θέωσιν, κα επερ σχέσις κα τ μίμημα κα τ «πέστη» κα π τν κτίστων λέγεται, προεκομίσθησαν ήσεις τν γίων, οκ ε π κτιστν δηλοσαι λέγεσθαι τατα. γρ μέγας Βασίλειος ν τος ντιρρητικος φησιν· « τετοκς βώλους δρόσου οχ μοίως τάς τε βώλους κα τν Υἱὸν πεστήσατο». Κν τ πρώτ δ τς ξαημέρου, «να δειχθ, φησίν, τι κόσμος τεχνικόν στι κατασκεύασμα, προκείμενον πσιν ες θεωρίαν, στε δι’ ατο τν το ποιήσαντος ατν σοφίαν πιγινώσκεσθαι, οκ λλ τιν φων χρήσατο σο­φς Μωϋσς περ ατο, λλ’ επεν, ‹ν ρχ ποίησεν›, οχ νήργησεν, οδ πέστησεν, λλ’ ‹ποίησεν›· καθότι πολλο τν φαντασθέντων συνυπάρχειν ξ ϊδίου τ Θε τν κόσμον, οχ γεγενσθαι παρ’ ατο συνεχώρησαν». Συναπεδείχθη δ π τούτου, τι κα τ νεργεν κα τ νεργεσθαι ο μόνον π κτιστν, λλ κα π ϊδίων κα κτίστων δύναται λέγεσθαι· πε κα τν χάριν νεργούμενην κούοντες ο διαφερόμενοι, κτιστν εθς εναι νομίζουσιν. γρ μέγας ν θεο­λογί Γρηγόριος, «στω, φησί, κα νεργείας, ε τοτο δοκε· οδ οτως μς αρήσετε· ατ δ τοτο νηργηκς ν εη τ μοούσιον».
37. Κα Νύσσης δ θεος Γρηγόριος, «ο τρες θεος νομάζειν, φησί, δυνάμεθα, τος τν θεϊκν κα ποπτικν νέργειαν συνημμένως κα διακρίτως λλήλων φ’ μν τε κα πάσης τς κτίσεως νεργοντας». Περ δ το μιμήματος επεν Θεσσαλονίκης, ς μέγας Διονύσιος τ μιμήματι τ μίμητον προσέθηκεν, στε τ θεοποιν δρον ο μλλον μίμημα μιμησία. Φησ δ κα Θεολόγος Γρηγόριος μίμημα εναι κα το Πατρς τν Υόν, γράφων ν τ δευτέρ τν περ Υο· «Εκν το Πατρς Υἱὸς ς μοούσιος, κα τι τοτο ­κεθεν, λλ’ οκ κ τούτου Πατήρ. Ατη γρ εκόνος φύσις, μίμημα εναι το ρχετύπου, κα ο λέγεται». στε τ μίμημα οκ μποδίζει πρς τ κτιστον εναι τν θέωσιν. Σχέσις δέ στι κα το Θεο πρόνοια πρς τ προνοούμενα, κα πρόγνωσις ατο πρς τ προγινωσκόμενα, κα ο ξ ϊδίου ν τ Θε προορισμο πρς τ προοριζόμενα. λλ’ κάστ τούτων οκ μπόδιόν στι τ σχέσιν εναι πρς τ κτιστον εναι, ς γε οδ θεοποις δωρε το Πνεύματος, ατ θέωσις, στι κτιστή, διότι σχέσις στ πρς τ θεούμενα. τι γρ κτιστός στι, σαφς κα συντόμως παραστήσει κα θεος Μάξιμος γράφων· « θεία χάρις, ε κα πόλαυσιν δίδωσι τος κατ χάριν μετέχουσιν, λλ’ ο κατάληψιν. Μένει γρ κν τ μεθέξει τν πολαυόντων ατς κατάληπτος, τι κατ φύσιν ς γένητος χει τν πειρίαν». Κα πάλιν, «τοτό στι τ το Θεο εαγγέλιον, πρεσβεία Θεο πρς νθρώπους δι’ Υο σαρκωθέντος κα μισθν δωρουμένου τος πειθομένοις ατ τν γένητον θέωσιν».
38. Μετ δ τ φανναι κα τν θείαν νέργειαν θεότητα νομαζομένην, ζητήσαμεν ποδειχθναι παρ τν θεολόγων, ε τς θείας νεργείας ταύτης κα τν οσιωδς περ ατν θεωρουμένων πέρκειται κατ’ οσίαν Θεός. Κα νεφάνη κα τοτο παρ πάντων κηρυττόμενον τν γίων. Συναπεδείχθη δ κα τοτο, τι ο μ τοτο παραδεχόμενοι ντως πολύθεοί εσι, πολλς λέγοντες ρχάς, ς μ ναφερόντες ες ν ατιον κα μίαν ρχν τ περ τν Θεν οσιωδς θεωρούμενα. γρ μέγας Βασίλειος ν τος ντιρρητικος φησιν· «­στι τι τάξεως εδος, οκ κ τς παρ’ μν θέσεως συνιστάμενον, λλ’ ατ, τ κατ φύσιν κολουθί συμβανον, ς τ πυρ πρς τ φς στι τ ξ ατο. ν τος τοιούτοις γρ πρότερον τ ατιον λέγομεν, δεύτερον δ τ π’ ατο, ο διαστήματι χωρίζοντες λλήλων τατα, λλ τ λογισμ το ατια­το προεπινοοντες τ ατιον». Πς ον ελογον ρνεσθαι τν τάξιν, φ’ ν στι πρτον κα δεύτερον, ο κατ τν μετέραν θέσιν, λλ’ κ τς κατ φύσιν ατος νυπαρχούσης κο­λουθίας; λλ κα ν τος πρς μφιλόχιον γράφει· «Α δ νέργειαι το Πνεύματος τίνες; ρρητοι μν δι τ μέγεθος, νεξαρίθμητοι δ δι τ πλθος. Πς γρ νοήσωμεν τ τν αώνων πέκεινα; Τίνες σαν ατο πρ τς νοητς κτίσεως α νέργειαι; Πόσαι δ α π’ ατο περ τν κτίσιν χάριτες; Τίς δ πρς τος αἰῶνας τος περχομένους δύναμις; ν μν γρ κα προν κα συμπαρν τ Υἱῷ κα τ Πατρ πρ τν αώνων. στε κν τι νοήσς τν αώνων πέκεινα, κα τοτό στι το Πνεύματος κατωτέρω, τς προαιωνίους νεργείας Πνεύματος κατωτέρω το Πνεύματος ποφαινόμενος εναι». ν δ τ περ θεότητος Υο κα Πνεύματος λόγ Νύσσης θεος Γρηγόριος φησίν· « μν θεία φύσις φραστός τε κα νεκφώνητος μένει, περβαίνουσα πσαν τν δι φωνς σημασίαν». Οκον οχ φύσιν, λλ τν θεατικν δύναμιν το Πνεύματος τς θεότητος προσηγορία παρίστησιν. δ μέ­γας θανάσιος ν τ κατ ρειανν δευτέρ λόγ, τν α­ρετικν λεγόντων τς θελήσεως εναι τν Υόν, λλ’ ο τς φύσεως το Πατρός· «ε τ βούλεσθαι, φησί, περ τν μ ­ντων διδόασι τ Θε, διατ τ περκείμενον τς βουλήσεως οκ πιγινώσκουσι το Θεο;» Κν τ τρίτ κατ τν ατν· «τ μν ντικείμενον τς βουλήσεως ωράκασιν ο αρετικοί, τ δ μεζον κα περκείμενον ο τεθεωρήκασιν. σπερ γρ ντίκειται τ βουλήσει τ παρ γνώμην, οτως πέρκειται κα προηγεται το βούλεσθαι τ κατ φύσιν». Κα κατ Μακε­δονίου γράφων ατός, «γίνωσκε, φησίν, τι τ Θες εναι δεύτερόν στι τς φύσεως· κα γρ κα μες, ἐὰν μιμητα γενώμεθα το Θεο, κατ τν Παλον, θεο μν γινόμεθα, τς δ ατς φύσεως γενέσθαι ο δυνάμεθα». δ θεος Μάξιμος, «πάντων, φησί, τν ντων, κα μετεχόντων κα μεθεκτν, πειράκις πείρως Θες περεξρηται».

Δεῖτε τό Γ΄ καί τελευταῖο Μέρος
στήν ἱστοσελίδα:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου