γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Τόμος της εν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου (1341 μ.Χ.)


ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1341 μ.Χ.

Συνοδικς τόμος γεγραμμένος π τας λεγξάσαις κα ποβαλομέναις τν το Βαρλαμ κα κινδύνου δυσσέβειαν μεγάλαις Συνόδοις, ν ας οχ κκλησία μόνον, λλ κα σύγκλητος κα ο καθολικο παρσαν τν ωμαίων κριταί, προκαθημένου κα το θειοτάτου βασιλέως, ως ο περιν (1341).

1. παινετς ληθς επν τν ταπείνωσιν ληθείας εναι πίγνωσιν· ατη γρ κα τν οκείων μέτρων στ κατάληψις κα δι’ ατς τήν τε πρς τν Θεν ερήνην κα τν πρς τν πλησίον καρπούμεθα, δι’ ς αθις, κα τν π το παρόντος κα τν π το μέλλοντος αἰῶνος νάπαυσιν ποριζόμεθα, κατ τν θεσπεσίαν κείνην κα προτρεπτικν ες τοτο το Κυρίου φωνήν, «μάθετε π’ μο, τι πρός εμι κα ταπεινς τ καρδί, κα ερήσετε νάπαυσιν τας ψυχας μν» (Ματθ. 11,29). Ατη πείθει τν κεκτημένον αυτ μν προσέχειν κα Θε προσανέχειν, παντς δ κακο τ το Κυρίου φόβ κατ τν το σοφο Σολομντος λόγον κκλίνοντα, ελαβς περ τ πρ αυτν κα σωφρόνως χειν, ρια Πατέρων αώνια μ μεταίροντα, κα τς φ’ κάτερα παρατροπάς, περβολάς φημι κα λλείψεις ποτρεπόμενον, τν βασιλικν δεύειν κα μέσην κα πρς ορανος κα Θεν πλανς κα σφαλς φέρουσαν.

2. λλ’ κ Καλαβρίας ρμώμενος μοναχς Βαρλαάμ, ες τ τς οήσεως πέλαγος ξ φροσύνης πάντως κα διορρυθμίας καθες αυτόν, κα μέγα φρονν π τ τς θύραθεν πιστήμ φιλοσοφίας, κατ τς περφυος κα ντως φιλοσοφίας χώρησεν, πιστρατεύσας τ διδασκαλί το Πνεύματος τν μηδ χωρεν λως τ το Πνεύματος δυναμένην ψυχικν κα ποδεδοκιμασμένην φιλοσοφίαν. Τν μαθητιντα γρ οτος ποκριθείς, προσλθέ ποτε σν δόλ τισ τν παρ’ μν μοναχν, ο τν σύχιον προελόμενοι βίον, τος λλοις πσι χαίρειν επόντες, Θε προσανέχουσι. Κα τούτων οδεν μν τν λλογιμωτέρων, τος πλουστέροις δ μλλον φοίτησεν ξεπίτηδες, δέει πάντως το μ φωραθναι. Μετ μικρν μέντοι κα ατν ποστάς, ποτρόπαιον γγράφως τούτων κατηγόρηκε φρόνη­μα, ς δθεν π’ ατν πρεσβευόμενον. κούσας γρ κεί­νων λεγόντων, ς π παραδόσεως χόντων τν γίων Πατέρων, τι ο δι τν ντολν το Θεο κεκαθαρμένοι τς καρδίας λλάμψεις θείας μυστικς κα πορρήτως γγινομένας ατος δέχονται, κατηγόρησεν ατν ς τν οσίαν ατν το Θεοϋ μεθεκτν λεγόντων.
3. Τν δ πολογουμένων, ο τν οσίαν, λλ τν κτιστον κα ἀΐδιον κα θεοποιν χάριν το Πνεύματος, διθεας ατος ντεθεν γκλημα προστρίψασθαι πεχείρησεν. Ο μν λλ κα ες τν κκλησίαν το Θεο παρελθν κα τ περ τούτου νενέγκας τ μν μετριότητι, κατηγορν μάλιστα το τιμιωτάτου ν ερομονάχοις κυρίου Γρηγορίου το Παλαμ, ζήτησε μετακληθναι κα ατος ες τν καθ’ μς ερν κα θείαν Σύνοδον.
4. Μετακληθέντων τοίνυν τέραν Βαρλαμ τράπετο, ποφεύγων κα μ καταπειθς λως γινόμενος ες τν Σύνοδον παντσαι, κα τος κατηγορηθεσι παρ’ ατο μοναχος ες λόγους λθεν κα ντικαταστναι ατος, φ’ ος κατ’ ατν συνεγράψατο, πρόφασιν μν τς ποφυγς ποιούμενος τηνικατα τν βασιλικν ποδημίαν, τ δ’ ληθεί αυτο καταγνούς, κα τν ντεθεν λέγχον δεδιώς.
5. πειτα Συνόδου συγκροτηθείσης, παρουσί κα το κ Θεο βασιλέως το οιδίμου κα μακαρίτου, ν τ περιωνύμ να τς το Θεο Λόγου Σοφίας, τς τε συγκλήτου κα οκ λίγων πό τε τν τιμιωτάτων ρχιμανδριτν κα καθηγουμένων κα τν τς πολιτείας συνειλεγμένων, μεταπεμφθες κα ατς Βαρλαμ κα προτραπες επεν κα ποδεξαι, ε τι επεν χει κατ τν καθ’ συχίαν ζώντων μοναχν, παρό­ντων δη κα ατν τ Συνόδ, ατς σπερεί το προκειμέ­νου λήθην παθών, μάλιστα δ συγχέειν πειρώμενος τ τς πο­θέσεως, ες ρωτήσεις κα πορίας χωρετο δογματικάς, κα λύσεις τν πορημάτων ζήτει. Ες κα νιστάμενος κα σχυριζόμενος μηδέν τι πρότερον επεν, πρν ν τν π τας ρωτήσεσι ταύταις πόκρισιν κα λύσιν κομίσηται, πειδ κα παξ κα δς κα μετ’ μβριθείας ποκρουσθείς, οκ νεδίδου τς νστάσεως ταύτης, οδ πείθετο λέγειν περ τς τν προ­κειμένων ξετάσεως, τς κατ τν μοναχν δηλαδ γγράφου παρ’ ατο κατηγορίας.
6. πέτρεψεν μετριότης μν ναγνωσθναι ες πήκοον τς Συνόδου τος ερος κα θείους κανόνας, δι’ ν πηγόρευται κα οδαμς παρακεχώρηται, μ μόνον τος κατ’ ατόν, λλ κα τος λλοις πσι μηδέν τι περ δογμάτων κινεν, κα τος λλοις ντεθεν πάντως νάγκην πιτιθέναι περ τοιού­των πολογεσθαι, μηδ διδασκαλικν αυτος περιτιθέντας ξίωμα διεξιέναι περί τινων κκλησιαστικν ποθέσεων· μόνοις γρ δόθη τοτο τος ρχιερεσι Θεο παρ τς νωθεν χάριτος. Φησ γρ τς οκουμενικς στ΄ Συνόδου κανν ξδ΄· «Ο χρ λαϊκν δημοσί λόγον κινεν διδάσκειν, ξίωμα διδασκαλικν ντεθεν περιποιούμενον, λλ’ εκειν τ παρ το Κυρίου παραδοθείσ τάξει, κα τ ος τος τν χάριν το διδασκαλικο λόγου λαβοσι διανοίγειν, κα τ θεα παρ’ ατν κδιδάσκεσθαι. ν γρ τ μι κκλησί διάφορα μέλ πεποίηκεν Θεός, κατ τν το ποστόλου φωνήν, ν Θεο­λόγος ρμηνεύων Γρηγόριος, σαφς τν ν τούτοις τάξιν παρίστησι λέγων· «Ταύτην αδώμεθα τν τάξιν, δελφοί, ταύτην φυλάττωμεν μν στω τις κοή, δ γλσσα, δ χείρ, δ λλο τι· μν διδασκέτω, δ μανθανέτω· κα μν μανθάνων ν επειθεί, κα χορηγν ν λαρότητι, κα πουργν ν προθυμί· μ πάντες μεν γλσσα τ τοιμότερον, μ πάντες πόστολοι, μ πάντες προφται, μ πάντες διερμηνεύωμεν». Κα μετά τινα· «Τί σεαυτν ποιες ποιμένα, πρόβατον ν; τ γίν κεφαλή, πος τυγχάνων; τ στρατηγεν πιχειρες, τεταγ­μένος ν στρατιώταις;» (ΜΡG 36,188). Κα τέρωθι Σοφία διακελεύεται· «Μ σθι ταχς ν λόγοις, μ συμπαρεκτείνου πέ­νης ν πλουσί, μηδ ζήτει τν σοφν εναι σοφώτερος. Ε δέ τις λ τν παρόντα παρασαλεύων κανόνα, π μέρας φοριζέσθω τεσσαράκοντα» (ΡΠΣ ΙΙ, 453/4. ΑΙΚ 103/4). Κα πάλιν τς ν Χαλκηδόνι κανν ννεακαιδέκατος· «Δε τος τν κκλησιν προεσττας, ν πάσ μν μέρ, ξαιρέτως δ τας Κυριακας, πάντα τν κλρον κα τν λαν κδιδάσκειν τος τς εσεβείας λόγους, κ τς θείας Γραφς ναλεγομένους τ τς ληθείας νοήματά τε κα ήματα, κα μ παραβαίνοντας τος δη τεθέντας ρους τν κ τν θεοφόρων Πατέρων παράδοσιν. λλ κα ε γραφικς νακινηθείη λόγος, μ λλως τοτον ρμηνευέτωσαν, ς ν ο τς κκλησίας φω­στρες κα διδάσκαλοι δι τν οκείων συγγραμμάτων παρέθεντο. Κα μλλον ν τούτοις εδοκιμείτωσαν, λόγους οκεί­ους συντάττοντες, (να μ) στιν τε πόρως χοντες πρς τοτο, ποπίπτοιεν το προσήκοντος. Δι γρ τς τν προειρημένων Πατέρων διδασκαλίας ο λαοί, ν γνώσει γινόμενοι τν τε σπουδαίων κα αρετν κα τν συμφόρων κα ποβλή­των, τν βίον μεταρρυθμίζουσι πρς τ βέλτιον, κα τ τς γνοίας οχ λίσκονται πάθει, λλ προσέχοντες τ διδασκα­λί, αυτος πρς τ μ κακς παθεν παραθήγουσι, κα φόβ τν πηρτημένων τιμωριν τν σωτηρίαν ατος ξεργάζονται» (Πενθ. 19. ΡΠΣ ΙΙ, 346. ΑΙΚ 85).
7. Μετ μέντοι τν νάγνωσιν τν ατν ερν κα θείων κα­νόνων προσεκομίσθησαν π το μέσου ς Βαρλαμ φθάσας ποιήσατο ναφορς κατ τν μοναχν. Κα ναγνωσθεισν τν τοιούτων ναφορν, προετράπη διαληφθες ερομόναχος κύριος Γρηγόριος Παλαμς τν π’ ατας ποιήσασθαι πολογίαν, ς ατο μάλιστα καθαπτομέναις. στις κα επν ν προοιμίου λόγ κα πολογησάμενος σα εκός, πειτα διηγήσατο κα ς πισυνέβη τ τς ατν διαφορς, προτέρου το ατο Βαρλαμ συγγραψαμένου κα κατηγορήσαντος ατν, περ νωτέρω ερηται, κα ναντία τος τν Πατέρων θείοις λόγοις, ς πεδείχθη, κθεμένου, κα ς ξ νάγκης κα ατς πρς τν πολογίαν κα ντίρρησιν κεκίνηται.
8. πειτα ρίσθη νεχθναι τ το Βαρλαμ συγγράμματα, κα πρς ξαπάτην τν κουόντων «Κατ Μασσαλιανν» πέγραφεν. ν ος συγγράμμασιν λεγε κα περ το προσί­του φωτς τς μεταμορφώσεως το Δεσπότου Σωτρος μν ησο Χριστο κα τν τς το φωτς τούτου θέας ξιωμένων προκρίτων μαθητν ατο κα ποστόλων λέξεσιν ατας τά­δε· «Τ ν Θαβωρί λάμψαν φς θεότητος οκ πρόσιτον ν, οδ κατ λήθειαν πρχε φς θεότητος, οδ γγέλων λως ερώτερον θειότερον, λλ κα χερον κα κατώτερον κα ατς τς μετέρας νοήσεως. Πάντα γρ τά τε νοήματα κα τ νοούμενα σεμνότερά στι το φωτς κείνου, ς τ ψει δι το έρος προσπίπτοντος κα ασθητικ δυνάμει ποπίπτο­ντας, κα τ ασθητ μόνα δεικνύντος τος ρσιν, λικο τε ντως κα σχηματισμένου, κα ν τόπ κα ν χρόν φαινομέ­νου κα τν έρα χρωματίζοντος, κα νν μν συνισταμένου τε κα φαινομένου, νν δ διαλυομένου κα ες τ μ εναι χω­ροντος, τε φανταστο, μεριστο τε κα πεπερασμένου. Δι κα ρώμενον ν π τν στέρησιν πασχόντων τν νοερν νεργειν, μλλον δ μηδέπω ταύτας λως κτησαμένων κα μήπω κεκαθαρμένων ντων, λλ τελν κα π’ ατς κεί­νης τς π το ρους θέας, ς μηδέπω ξιωθέντων τς τν θεοειδν νοήσεων. ναγόμεθα δ π το τοιούτου φωτς π νοήματα κα θεωρήματα, κρείττω στν συγκρίτως το φωτς κείνου. Τοιγαρον ο λέγοντες ατ πρ νον κα ληθινν κα πρόσιτον κα τ τοιατα, πεπλανημένοι εσ καθάπαξ, κα οδν τν φαινομένων καλν ψηλότερον εδότες, σεβες τε δι τοτο κα λεθριώτατα δόγματα ες τν κκλησίαν εσάγοντες». Τατα μν ον Βαρλαάμ, τερόδοξα προδήλως κα ναντία τος περ το θείου τούτου φωτς ηθεσι παρ τν γίων.
9.  Τούτων γρ τας ήσεσι σύμφωνα διαβεβαιούμενοι κα φρονεν κα λέγειν ο μοναχοί, ταύτας κα προεβάλλοντο· φησ τοίνυν κ Δαμασκο θεος ωάννης· «Σήμερον φωτς προ­σίτου βυσσος, σήμερον αγλης θείας χύσις περιόριστος ν τ Θαβρ τ ρει τος ποστόλοις αγάζεται. Νν ράθη τ τος νθρωπίνοις θέατα μμασι, σμα γήϊνον θείαν παυγάζει λαμπρότητα, σμα θνητν δόξαν πηγάζει θεότητος. γρ Λόγος σάρξ, σάρξ τε Λόγος γένετο, ε κα μ τς οκείας ξέστη κάτερον φύσεως· το θαύματος! Οκ ξωθεν δόξα τ σώματι προσεγένετο, λλ’ νδοθεν κ τς ρρήτ λόγ νωμένης ατ καθ’ πόστασιν το Θεο Λόγου περθέου θεότητος.
10. γρ ν κείν ο γγελοι κλινς ρείδειν τ μμα ο σθένουσιν, ν τούτ τν ποστόλων ο πρόκριτοι τ δόξ τς αυτο βασιλείας ρσιν κλάμποντα.
11. ντεθεν τος κορυφαίους τν ποστόλων προσλαμβά­νεται μάρτυρας τς οκείας δόξης τε κα θεότητος, ποκαλύ­πτει δ ατος τν οκείαν θεότητα. Τελείους δ εναι τος τν θείαν δόξαν εκς κατοπτεύοντας, τν πάντων πέκεινα, τν μόνην κα περτελ κα προτέλειον.
12. θεος γρ ντως κα θεηγόρος Διονύσιος, οτως Δε­σπότης, φησίν, φθήσεται τος αυτο τελείοις θεράπουσιν, ν τρόπον ν ρει Θαβρ τος ποστόλοις πτάνεται. ωάννην παραλαμβάνει, ς τς θεολογίας παρθένον κα καθαρώτατον ργανον, πως τν χρονον δόξαν το Υο θεασάμενος, «ν ρχ ν Λόγος, κα Λόγος ν πρς τν Θεόν, κα Θες ν Λόγος» (ωαν. 1,1) βροντήσειε.
13. Μήτηρ γρ προσευχς συχία. Προσευχ δ θείας δόξης μφάνεια. ταν γρ τς ασθήσεις μύσωμεν κα αυτος κα τ Θε συγγενώμεθα, κα τς ξωθεν το κόσμου πε­ριφορς λευθερωθέντες ντς αυτν γενώμεθα, τότε τρανς ν αυτος τν το Θεο βασιλείαν ψόμεθα. « βασιλεία γρ τν ορανν, τις στ βασιλεία Θεο, ντς μν στιν», ησος Θες πεφθέγξατο (Λουκ. 17,21).
14. μπροσθεν τν μαθητν μεταμορφοται ε σαύτως δεδοξασμένος κα λάμπων στραπ τς θεότητος.
15. νάρχως μν γρ κ Πατρς γεννηθείς, τν φυσικν ­κτίνα ναρχον κέκτηται τς θεότητος, κα τς θεότητος δό­ξα κα δόξα το σώματος γίνεται.
16. λλ’ φανς δόξα πάρχουσα ν τ φαινομέν σώ­ματι, τος μ χωροσι τ κα γγελος θέατα, τος σαρκς δεσμίοις όρατος χρημάτιζε. Μεταμορφοται τοίνυν, οχ οκ ν προσλαβόμενος, οδ ες περ οκ ν μεταβαλλόμενος, λλ’ περ ν τος οκείοις μαθητας κφαινόμενος, διανοίγων τού­των τ μματα κα κ τυφλν ργαζόμενος βλέποντας. Κα τοτό στι τ «μετεμορφώθη μπροσθεν ατν» (Ματθ. 17,2). Μένων γρ ατς ν ταυτότητι, παρ’ τ πρν φαίνετο, τε­ρος νν τος μαθητας ωρτο φαινόμενος. Κα λαμψε, φησίν, ς λιος, οχ τι μ το λίου λαμπρότερον, μήχανον γρ παραλείπτως ν τ κτίσει τ κτιστον εκονίζεσθαι, λλ’ σον χώρουν καθορν ο βλέποντες.
17. Θεν μν γρ οδες ώρακε πώποτε, καθ πέφυκε φύ­σεως· κα δ ώρακεν, ν Πνεύματι τοτο τεθέαται. Ατη λλοίωσις τς δεξις το ψίστου· τατά στιν φθαλμς οκ εδε, κα ος οκ κουσε, κα π καρδίαν νθρώπου οκ νέβη πώποτε. Οτως ν τ αἰῶνι τ μέλλοντι πάντοτε σν Κυρί σόμεθα, Χριστν ρντες τ φωτ στράπτοντα τς θεότητος. Τοτο τ φς κατ πάσης φύσεως χει τ νικητή­ρια· ατη ζω τν κόσμον νικήσασα. λλ’ Πέτρος, «καλόν στιν μς δε εναι» (Ματθ. 17,4) κα ντεθεν νεφέ­λη, ο γνόφου, λλ φωτς πεσκίασε. Τ κεκρυμμένον γρ π τν αώνων κα π τν γενεν μυστήριον κκαλύπτεται. Φων το Πατρς κ νεφέλης το Πνεύματος γέγονε, κα δόξα διηνεκς κα διαιωνίζουσα δείκνυται» (ΜΡG 96,545 ξ.).
18. δ Κρήτης θεσπέσιος νδρέας, «π τ ρος, φησίν, νάγει τ ψηλν τος μαθητς Σωτήρ, τ ποιήσων τί διδάξων; Τν περαστράπτουσαν παραδείξων τς οκείας θεότητος δόξαν τε κα λαμπρότητα.
19. Τοτο τοίνυν ορτάζομεν σήμερον, τν τς φύσεως θέωσιν, τν ες τ κρεττον λλοίωσιν, τν π τ πρ φύσιν κστασιν κα νάβασιν, καθ’ ν κα το κρείττονος κνίκησις, τό γε κυριώτερον επεν, νεκλάλητος θέωσις.
20. Τοτο θαυμάζουσιν γγελοι. Τοτο δοξολογοσιν ρ­χάγγελοι.
21. Τοτο πσα τν περκοσμίων νοητ διακόσμησις, ἀΰλως στιωμένη, τεκμήριον ναργέστατόν τε κα ψευδέστατον τίθεται τς περ μς το Λόγου φιλανθρωπίας.
22. Οκ στι τν ν τ κτίσει θεωρουμένων, χωρήσει τού­του τν περβολν τς λαμπρότητος. γρ περούσιος ες οσίαν ληθς λθν κα πρ οσίαν οσιωθες δι σαρκς μν πεπολίτευται, ς δ κα περβαλλόντως π το ρους ξήστραψεν.
23. Ο τότε γενόμενος αυτο διαυγέστερος ψηλότερος, παγε! λλ’ περ κα πρότερον τος τελουμένοις τν μαθητν κα μυουμένοις τ ψηλότερα κατ λήθειαν θεωρούμενος. ξω γρ σαρκς κα κόσμου γενόμενοι, καθ’ σον φικτόν, νταθα τ τς μελλούσης καταστάσεως δη, ξ ν πειράθησαν, διδάχθησαν.
24. Ε γρ κα μηδεν τν πάντων κοινώνητόν στι καθό­λου τ γαθόν, λλ’ οχ τί ποτέ στιν, λλ’ σον κα πως τος μετέχουσιν φικτόν, χωρητν γίνεται. Κα τοτο δι’ κραν γαθότητα τας πειροδώροις λλάμψεσιν δεον π πάντα κα προχεόμενον. πόδειξις δ τν λεγομένων ατ ν εη τ μακάριον πάθος κα πολυμνητον, περ π το ρους πεπόνθασιν ο πόστολοι, νίκα τ πρόσιτον κα χρονον φς τν οκείαν σάρκα μεταμορφσαν, τ περβάλλοντι τς οκείας φωτοβλυσίας περουσίως λάμπρυνεν· το θαυμα­τος! κατ’ κστασιν τελειοτάτην τς φύσεως πίπτουσιν πν βαρε, κα φόβ κρατούμενοι, μύσαντες τς ασθήσεις, πσαν νοερν κίνησιν κα ντίληψιν παντελς αυτν ποσπάσαντες. Οτω κατ τν θεον κενον κα πέρφωτον κα όρατον γνόφον τ Θε συνεγένοντο, τ μηδόλως ρν, τ ντως ρν εσδεχόμενοι, κα τ πάσχειν γνώστως, τν καθ’ περοχν γνωσίαν ποριζόμενοι, κα τν πάσης νοερς πιστασίας ψηλοτέραν γρήγορσιν πν μυσταγωγούμενοι, ξω πάντων γένοντο τν δρωμένων τε κα νοουμένων, τι δ κα αυτν, να τ πάσης θεώσεώς τε κα φαιρέσεως κβεβηκός, καθ’ περοχν περούσιον, τ κφάνσει το Λόγου κα τ πισκιάσει το Πνεύματος κα τ νωθεν κ τς νεφέλης φερομέν φων το γεννήτορος, δι’ γνωσίας κα βλεψίας παιδευθσι μυστήριον». (ΜΡG 97,932 ξ.).
25. Περ το θείου τούτου φωτς φησν μέγας Γρηγόριος Θεολόγος· «Φς παραδειχθεσα θεότης π το ρους τος μαθητας μικρο στερροτέρα κα ψεως»· κα αθις· «ξει μν ς μς Λόγος, τοιοτος δέ, οος φθη τος μαθητας παρεδείχθη, περνικώσης τ σαρκίον τς θεότητος».
26. δ γιος Μάξιμος· «Τοτό στι, φησί, τ το Θεο Εαγγέλιον, πρεσβεία Θεο κα παράκλησις πρς νθρώπους δι’ Υο σαρκωθέντος, κα τς πρς τν Πατέρα καταλλαγς μισθν δωρουμένου τος πειθομένοις ατ τν γέννητον θέωσιν· γέννητον δ λέγω θέωσιν τν κατ’ εδος νυπόστατον λλαμψιν, τις οκ χει γένεσιν, λλ’ νεπινόητον ν τος ξίοις φανέρωσιν».
27. Κα αθις· «Ο πσιν ε μετ δόξης, φησίν, Κύριος πιφαίνεται τος παρ’ ατ σταμένοις, λλ τος μν εσαγομένοις ν δούλου μορφ παραγίνεται, τος δ δυναμένοις κολουθσαι ατ π τ ψηλν ναβαίνοντι τς ατο μετα­μορφώσεως ρος ν μορφ Θεο πιφαίνεται, ν πρχε πρ το τν κόσμον εναι».
28. Κα πάλιν ατός· «Τ φς, φησί, το προσώπου Κυρί­ου, τ νικσαν τς νθρωπίνης ασθήσεως τν νέργειαν, τν τρόπον διετύπου τος μακαρίοις ποστόλοις τς κατ πόφασιν μυστικς θεολογίας, καθ’ ν μακαρία κα γία θεότης κατ’ οσίαν στν περάρρητος κα περάγνωστος κα πάσης πειρίας πειράκις ξηρημένη, οδ’ χνος λως καταλήψεως κν ψιλν τος μετ’ ατν καταλείψασα.
29. τος οσι γάρ, φησν ατός, μ κατ’ οσίαν πάρ­χων μεθεκτός, κατ’ λλον δ τρόπον μετέχεσθαι τος δυναμέ­νοις βουλόμενος, το κατ’ οσίαν κρυφίου παντελς οκ ξίσταται, πότε κα ατς τρόπος, καθ’ ν θέλων μετέχεται, μένει διηνεκς τος πσιν νέκφαντος».
30. Φησ δ κα μέγας Βασίλειος· «Τ Πνεμα τ γιον, πρόσιτον τ φύσει, χωρητν δι’ γαθότητα, πάντα μν πλη­ρον τ δυνάμει, μόνοις δ ν μεθεκτν τος ξίοις, οχ ν μέ­τρ μετεχόμενον, λλ κατ ναλογίαν τς πίστεως διαιρον τν νέργειαν, πλον τ οσί, ποικίλον τας δυνάμεσιν.
31. λον κάστ παρόν, κα λον πανταχο ν, παθς μεριζόμενον, κα λοσχερς μετεχόμενον κατ τν εκόνα τς ­λιακς κτνος, κα κάστ τν δεκτικς ς μόν παρόν, διαρκ τος πσι τν χάριν κα λόκληρον παφίησι».
32. Κα πάλιν· «Α μν γρ νέργειαι το Θεο ποικίλαι, δ οσία πλή. μες δ κ μν τν νεργειν γνωρίζειν λέγομεν τν Θεόν, τ δ οσί ατο προσεγγίζειν οχ πισχνούμεθα. Α μν γρ νέργειαι ατο πρς μς καταβαίνουσιν, δ οσία ατο μένει πρόσιτος» (ΜΡG 32, 869).
33. Οτω γρ κα μέγας θανάσιος λέγει, τι οδες ν­θρώπων δύναται Θεο οσίαν γυμνν δεν οδαμο. θεν πρόδηλον, τι ο τν οσίαν το Θεο βλεπον ο γιοι, λλ τν δόξαν, ς κα περ τν ποστόλων γέγραπται, τι διαγρηγορήσαντες Πέτρος κα ο σν ατ εδον τν δόξαν ατο.
34. Κα αθις ατός· «παθής, φησί, κα ν τος παθήμασι τς σαρκς Χριστός, ς Θες νικήσας τν θάνατον, κα ναστς τ τρίτ μέρα, κα νελθν ες τν ορανόν, ν δόξ φυ­σικ κα οκ ν χάριτι, ρχόμενος ν τ αυτο θεότητι, κα μφανς κλάμπων κ το κ Μαρίας σώματος ατο το γί­ου τν δόξαν τν πόρρητον, ς κα π το ρους δειξεν ­π μέρους, διδάσκων μς τι κα πρότερον κα νν ατός στιν, ναλλοίωτος ν ε κα μεταβολν οδεμίαν χων περ τν θεότητα».
35.  Οτω κα μέγας Διονύσιος· «ταν φθαρτοι, φησί, κα θάνατοι γενώμεθα, κα τς χριστοειδος κα μακαριωτάτης φικώμεθα λήξεως, πάντοτε σν Κυρί κατ τ λόγιον σόμεθα, τς μν ρατς ατο θεοφανείας ν πανάγνοις θεωρίαις ποπληρούμενοι, φανοτάταις μς μαρμαρυγας περιαυγαζούσης, ς τος μαθητς ν κείν τ θειοτάτ μεταμορφώσει, τς δ νοητς ατο φωτοδοσίας ν παθε κα ἀΰλ τ ν μετέχοντες κα τς πρ νον νώσεως, ν τας τν περφανν κτίνων γνώστοις κα μακαρίαις πιβολας ν θειοτέρ μιμήσει τν περουρανίων νον».
36. Κα μέγας Βασίλειος· «θλον, φησίν, ρετς Θεν γε­νέσθαι κα τ καθαρωτάτω φωτ καταστράπτεσθαι, τς μέ­ρας κείνης υἱὸν γενόμενον, μ διακόπτεται ζόφ. λλος γρ ταύτην ποιε λιος, τ ληθινν φς παστράπτων ς, πειδν παξ πιφαύσ μν, οκέτι ν δυσμας κρύπτεται, λλ πάντα τ φωτιστικ αυτο δυνάμει περιπτυξάμενος, δι­ηνεκς κα διάδοχον τος ξίοις τ φς μποιε κα ατος τος μετέχοντας το φωτς κείνου λλους λίους περγαζόμενος. Τότε γάρ φησι, κα ο δίκαιοι κλάμψουσιν ς λιος».
37. Κα θεος Μάξιμος· « ψυχ γίνεται θες τ μεθέξει τς θεϊκς χάριτος, πασν τν κατ νον τε κα ασθησιν νεργειν ατή τε παυσαμένη κα τς το σώματος φυσικς νεργείας συναποπαύσασα, κα συνθεωθέντος ατ κατ τν ναλουγοσαν ατ μέθεξιν τς θεώσεως· στε μόνον τν Θεν διά τε τς ψυχς κα το σώματος τότε φαίνεσθαι, νικηθέντων ατν τ περβολ τς δόξης τν φυσικν γνωρισμάτων».
38. Κα μέγας Διονύσιος· «Οδεμίαν ρμεν θέωσιν ζωήν, τις κριβς μφερής στι τ πάντων περκειμέν ατί».
39. ατς ρωτώμενος, πς πάντων πέκεινα κα πρ θεαρχίαν στ κα πρ γαθαρχίαν· «Ε θεότητα, φησί, κα γαθότητα νοήσαις, ατ τ χρμα το γαθοποιο δώρου κα τ μίμητον μίμημα το περθέου κα περαγάθου, καθ’ θεούμεθα κα γαθυνόμεθα. Κα γάρ, ε τοτο ρχ γίνεται το θεοσθαι κα γαθύνεσθαι τος θεουμένοις κα γαθυνομένοις, πάσης ρχς περάρχιος, κα τς οτω λεγομένης θεότητος κα γαθότητος, ς θεαρχίας κα γαθαρχίας στν πέκεινα».
40. Κα Νύσσης θεος Γρηγόριος· «Ε τ κρίματα ατο, φησίν, ξερευνηθναι ο δύναται, κα α δο οκ ξιχνιάζο­νται, κα τν γαθν παγγελία πάσης πέρκειται τς π στοχασμν εκασίας, πόσ μλλον τ μέτρ κατ τ φραστόν τε κα προσπέλαστον νω στ κα ψηλότερον ατ τ θεον τν περ ατ νοουμένων».
41. λλ κα θεος ωάννης Δαμασκηνς πάλιν ν τος ερος μέλεσιν· «να σου δείξς μφανς τν πόρρητον δευτέραν κατάβασιν, πως ψιστος Θες φθήσ στς ν μέσ θεν, τος ποστόλοις ν Θαβώρ, Μωσε σν λί τε ρρήτως λλαμψας» (ΜΡG 96,849).
42. Κα ν τέρ μέλει· «Κα μικρν ποκρύψας τς σαρκς τ πρόσλημμα μετεμορφώθη μπροσθεν ατν, μφαίνων το ρ­χετύπου κάλλους τν επρέπειαν· κα ταύτην οχ λόκληρον· τ μν πληροφορν ατος μα κα φειδόμενος, μήπω σν τ ράσει κα τ ζν πολέσωσιν, λλ’ ς δύναντο χωρεν τος σωματικος φθαλμος περιφέροντες».
43. Κα μέγας Διονύσιος αθις· « θεος, φησί, γνόφος στ τ πρόσιτον φς, ν κατοικεν Θες λέγεται, κα οράτ ντι, δι τν περέχουσαν φανότητα, κα προσίτ δι’ περβολν περουσίου φωτοχυσίας».
44. «Οχ Θες δέ, φησν Χρυσόστομος πατήρ, λλ’ χά­ρις κχεται».
45. πε δ τν προσγενόμενον π τς θειοτάτης κείνης θέας τος ποστόλοις φόβον κενος αθις προεβάλλετο, ς τελες κα π’ ατς κείνης δεξαι δι τούτου τος ποστό­λους, κα τ φς τοτο χαμαίζηλον τ τηνικατα τούτοις ρώμενον, θειότατος κα οίδιμος βασιλες π το τοιούτου τότε φωτς πάντως καταυγασθες τν διάνοιαν, στι κα φό­βος, επεν, ο τν εσαγομένων λλ τν τελείων, περ ο φησιν προφήτης· « φόβος Κυρίου γνός, διαμένων ες αἰῶνα αἰῶνος» (Ψαλμ. 18,10). Κα λλαχο πάλιν· «Φοβήθητε τν Κύριον πάντες ο γιοι ατο» (Ψαλμ. 33,10). Δεγμα δ το μ τν εσαγωγικόν, λλ τν τέλειον χειν τότε φόβον τος πο­στόλους, τ ζητεν παραμένειν ε τ πορρήτ κείν θεάματι. «Ποιήσωμεν γρ δε, φησί, τρες σκηνάς», κα «καλόν στιν μς δε εναι» (Ματθ. 17, 4). γρ τερον τρόπον κα φόβον χων π’ κείνου προθυμεται φεύγειν, κα φοβεται. Πέτρος γάρ, κορυφαία τν ποστόλων κρότης, νομίσας τν διαστηματικν τοτον κα πεπερασμένον αἰῶνα παραρρυναι, τν δ διάστατόν τε κα ληκτον το φωτς κενον πιφανναι, «καλόν στιν μς δε εναι», π διαθέσεως τς ψυχς νθεαστικς λεγεν. κενο γρ πάντως εδεν, οκ ν πάντως νθρωπίνη φύσις ρν δυνηθείη, ε μ πρς τν το γίου Πνεύματος χάριν νακραθείη. Τοσούτου γρ κενοι τό­τε ξιώθησαν, σον νθρωπίνη φύσις χωρήσειεν ν, συναιρομένου ταύτ το Πνεύματος.
46. Μηδες δ μν κούων, αθις επεν κα τ θεα σοφς βασιλεύς, φ’ σον εκς ξυμνούντων τ θειότατον κενο φς, τν το Θεο φύσιν θεατν λέγειν μς πολαμβανέτω· ε γρ κα πρς τοσούτον ψος θεωρίας νέδραμον, χάριν κα δόξαν εδον θείαν, λλ’ ο τν φύσιν ατν τν χορηγοσαν τν χάριν. Κα γρ σμεν κείνην π τν θείων λογίων μεμυημένοι, μέθεκτον, ληπτον, όρατον κα ατας τας περκοσμίοις κα νωτάταις δυνάμεσιν, ς οδ’ χνος λως κατα­λήψεως κν ψιλν τος μετ’ ατν καταλείψασαν. πε κα Γρηγορίων θεολογικώτατος στιν τν προφητικν θεαμά­των καταλέξας πρότερον, φεξς εθς πήνεγκεν· «λλ’ οτε οτοι, περ ν λόγος, οτε τις λλος τν κατ τούτους στη ν ποστήματι κα οσί Κυρίου κατ τ γεγραμμένον, οδ Θεο φύσιν εδεν ξηγόρευσεν». ξ ν δ ητν κα λό­γων, νιέρως τος ερος πιβάλλων Βαρλαμ κα πισφαλς, πηλέγχετό τε κα κατησχύνετο.
47. τι τε ερηται τοιοτος Βαρλαμ πολλ κα τν τς συχίας θίμων γγράφως διαστρέψας κα κατηγορήσας, μα δ κα τ συνήθει τούτοις, μλλον δ πσι τος χριστιανος προσευχ πιθέμενος, τ «Κύριε ησο Χριστέ, Υἱὲ το Θεο, λέησόν με». Διελάμβανε γρ κα περ ταύτης π’ ατν τν λέξεων οτως· «γ πολλν ντων, τις ν χοι δικαίως γκαλεν τ τς τοιαύτης διδασκαλίας φηγητ, οδενς λαττον γομαι κα τοτο, τι τ χριστιανν πιχειρν δι τν εσπνον νατρέπειν μυστήρια, συκοφαντε κα τος Πατέρας, ς περ νν ατς κδιδάσκει, τατα κκείνους φρονήσαντας πρότερον». μβρόντητε κα μιαρέ, κα τς πώποτε κείνων νψιν κα φυλακν καρδίας κα προσοχήν, τοιαύτην τερατείαν, οαν σ παραδίδως, νόμασε; Φασ δ τοτον νενομοθετηκέναι τος μύσταις, εχ χρσθαι διαπαντς οτως χούσ, «Κύριε ησο Χριστέ, Υἱὲ το Θεο, λέησόν με». Κκ τούτου ον στι συνιδεν, ποος ν τν εσπνον ερετής. Τ μν γάρ, Πάτερ μν, διαφερόντως ο Βογόμιλοι χρνται, ο νομοθετε· ετο γρ οτω κατάδηλος σεσθαι· ος δ’ μως ταύτ μόνη τ μικρ εχ δι βίου προσανέχειν ποτίθεται, τούτοις τάς γε λλας πάσας εχς βαττολογίας καταλιμπάνει νομίζεσθαι. Ος δ αθις πάντων χριστιανν ν ταύτ τ εχ τν Κύριον μν ησον Χριστν κα Θεν μν καλούντων, οτος τό, Θες μν, ες τ Υἱὲ το Θεο, μετείληφε, τούτοις τ πν τς αυτο κακοδοξίας μν ξεκάλυψε. Τ γρ τν Βογομίλων κολούθως δόγματι μεταβάλλει κα οτος ν τ ερημέν εχ τό, Θες μν, ες τό, Υἱὲ Θεο. πε λλην γε ατίαν, δι’ ν τν τοιαύτην πεποίηκε μεταβολήν, οκ ν επεν τις χοι». Κα τατα μν θεώτατος Βαρλαάμ.
48. Τ δ κα ατ π’ ναντίας, χει πάντως τ μακαριστ φων το θεμελίου τς πίστεως Πέτρου το κορυφαίου τν μαθητν, κα τ π’ ατ το Δεσπότου μακαρισμ. μν γρ επε πρς ατν· «σ ε Χριστς Υἱὸς το Θεο το ζντος»· δ Κύριος πρς ατόν, «μακάριος ε, Σίμων βρ ων, τι σρξ κα αμα οκ πεκάλυψέ σοι, λλ’ Πατήρ μου ν τος ορανος» (Ματθ. 16, 16/7). λλ κα ν τ Συμβόλ τς Πίστεως λέγομεν· «Πιστεύομεν ες να Θεόν, πα­τέρα, παντοκράτορα· κα ες τν Υἱὸν το Θεο τν μονογε­ν, τν κ το Πατρς γεννηθέντα πρ πάντων τν αώνων». ρ’ ον ο Θεν εναι τν Χριστν δοξάζομεν, πε πιστεύειν φαμν ες τν Υἱὸν το Θεο; Φησ δ περ τς τοιαύτης ερς προσευχς κα χρυσορρήμων κα θεος διδάσκαλος ωάννης, μονάζουσιν πιστέλλων·  «Σχολάσατε δι παντς κα παραμείνατε Κυρί τ Θε μν, ως ο οκτειρήσ μς· κα μηδν τερον ζητήσητε μόνον λεος παρ το Κυρίου τς δόξης. Ζητοντες δ λεος, ν ταπειν κα λεειν καρδί ζητετε, κα βοτε π πρω ως σπέρας, ε δυνατν κα λην τν νύκτα τό, Κύριε ησο Χριστέ, Υἱὲ το Θεο, λέησον μς. Παρακαλ ον μς, βιάσασθε τν νον μν ες τοτο τ ργον ως θανάτου. Πολλς γρ βίας χρζει τ ργον τοτο, τι στενή στιν πύλη κα τεθλιμμένη δς πάγουσα ες τν ζωήν, κα ο βιαζόμενοι εσέρχονται ν α­τ. Βιαστν γάρ στιν βασιλεία τν ορανν. Παρακαλ ον μς, μ χωρίζετε τς καρδίας μν π το Θεο, λλ προσμένετε κα φυλάττετε ατν μετ τς μνήμης το Κυρίου μν ησο Χριστο πάντοτε, ως ο μφυτευθ τ νομα το Κυρίου σω ν τ καρδί, κα μηδν τερον ννοετε να μεγαλυνθ Χριστς ν μν. Παρακαλ ον μς, τν κα­νόνα ταύτης τς προσευχς μηδέποτε καταπαύσητε καταφρονήσητε· λλ’ ετε σθίετε, ετε πίνετε, ετε δεύετε, ετε τι ποετε, διαλείπτως κράζετε, Κύριε ησο Χριστέ, Υἱὲ το Θεο, λέησον μς. διαλείπτως γάρ, φησν θεος πό­στολος, προσεύχεσθε, χωρς ργς κα διαλογισμν».
49. λλ κα θεος Διάδοχος· «παιτε, φησίν, μς πά­ντως νος, ταν πάσας τς διεξόδους ατο τ μνήμ ποφράξωμεν το Θεο, ργον φελον ατο πληρον τν ντρέχειαν. Δε ον ατ διδόναι τ, Κύριε ησο Χριστέ, ες λόκληρον πραγματείαν το σκοπο. Οδες γάρ, φησί, λέγει Κύριον ησον, ε μ ν Πνεύματι γί. σοι γρ τοτο τ γιον κα νδοξον νομα τ βάθει μελετσιν ε τς καρδίας παύστως, ατο κα τ φς ατν το νο δύνανται ρν ποτε. Πάντα γρ τν πιπολάζοντα ύπον τ ψυχ ν ασθήσει καν καταφλέγει. Κα γρ Θες μν, φησί, πρ καταναλίσκον. θεν ες γάπην λοιπν πολλν τν ψυχν τς αυτο δόξης προσκαλεται Κύριος. γχρόνιζον γρ τ νδοξον κενο κα πολυπόθητον νομα δι τς μνήμης το νο τ θέρμ τς καρδίας, ξιν μν πάντως μποιε το γαπν τν ατο γαθότητα. Οτος γάρ στιν μαργαρίτης πολύτιμος, ντινα, πωλήσας τις τν περιουσίαν ατο, ερεν δύναται, κα χειν νεκλάλητον π τ ατο ερέσει χαράν. Κα μακρν ν εη λέγειν τς περ τούτου κα ες τοτο τν θεοφόρων Πατέρων εσηγήσεις κα προτροπάς. σχυριζομένων τοίνυν τν μοναχν, τς πνευματοκινήτου τν θεοφόρων διανοί­ας πιτερπές τε κα θεον ξ ρχς εναι μελέτημα τν εχν ταύτην, μα κα βουλομένων φεξς συνείρειν, σα περ ατς ν τος τν γίων συγγράμμασι κεται, οόν στι κα τ ερημένον τ δι λόγων δειμαμέν τν κλίμακα τς πνευματικς ­ναβάσεως, μνήμη γάρ, φησίν, ησο κολληθήτω τ πνο σου, κα τότε εσ συχίας φέλειαν.
50. Τοιατα προθυμουμένων φεξς λέγειν τν μοναχν, τ πάντα θαυμάσιος βασιλεύς, νν δ κα μακαρί τέλει κατακλείσας τν βίον, ς χριστς Κυρίου, τν πρ το χρίσαντος Χριστο λόγον αθις πολαβών, λλ’ στω, φησί, κα δεδόσθω τν κακοδόξων τοτό τινα φάναι τν ρχήν. Οδν παρ τοθ’ μν γκλημα, καλς χρωμένοις τ κακς κείνοις νενοημένον. Οδ γάρ, πειδ Θεν ορανο λέγουσιν ο Πέρσαι τν βραάμ, κακς ρομεν επεν, τν Θεν το ορανο γ σέβομαι· οδ’ πειδ κοσμοποιν νον λληνές φασι τν Θεόν, μες τοτον το κόσμου ποιητν οκ ρομεν, τοτο λέγοντες, γκληθείημεν ν δικαίως, ς κατ’ κείνους φρονοντες. λληνες μν γρ τν λην γέννητον κα τ Θε συναΐδιον λέγοντες, ε κα ποιητήν φασι το κόσμου Θεόν, λλ’ οχ ς προαγωγέα το μήπω πρότερον μηδαμς ντος, λλ’ ς το ντος κοσμήτορα, τάξιν μόνον κα εδος κα θέσιν ναρμόνιον προστιθέντα τος οσι, μικρο τς κατ’ νθρώπους τέχνης, μηδν πλέον τ δυνάμει το Θεο νέμοντες. μες δ σπερ τν ες τ εναι πρόοδον κ μ ντων τ πάντα δέξασθαι πιστεύοντες πρς Θεο, ποιητν ορανο κα γς κα τν ν μέσ τοτον κριβς γινώσκομεν, οτω κα Θεο Υἱὸν τν Κύριον μν ησον Χριστν λέγοντες, μνομεν κα πιβοώμεθα ατν ς Θεν ληθινν κ Θεο ληθινο, κα τν το Υο θεότητα μολογοντες, κα τν ατιον τ το Υο θεότητι προσμαρτυροντες. Φασ δ κα Μασσαλιανος κα Βογομίλους τν π το Κυρίου τος γίοις ατο μαθητας κα ποστόλοις παραδεδομένην εχεσθαι εχήν. Τί ον; ποσχώμεθα ταύτης μες δι τοτο, κα καταπροδμεν τος κεκλοφόσι κακς τ μέτερα, κα δι τος ποκρινομένους ν λόγοις τ εσεβς τν ντως εσεβν μες ποστμεν φω­νν; παγε τς ασχίστης κακοβουλίας! λλ’ πειδ παράκλητον χομεν πρς τν Πατέρα, ησον Χριστν δίκαιον, κα ατς λασμός στι περ τν μαρτιν μν, μετ’ λπίδος πικαλεσόμεθα τ νομα ατο, κα σωτηρίας κ τς τοιαύτης πικλήσεως τευξόμεθα, κατ τ ερημένον π το προφήτου, «κα σται πς, ς ν πικαλέσηται τ νομα Κυρίου, σωθήσεται» (ωλ 3,5). Κα πειδήπερ «οκ στιν νομα τερον τ δεδομένον ν νθρώποις, ν δε σωθναι μς» (Πραξ. 4,12) κα «οδες δύναται επεν Κύριον ησον, ε μ ν Πνεύματι γί» (Α΄ Κορ. 12,3) κα «ν τ νόματι ησο Χριστο πν γόνυ κάμψει πουρανίων κα πιγείων κα καταχθονίων» (Φιλιπ. 2,10), μακάριος δι τς διηνεκος μελέτης το πολυϋμνήτου τούτου νόματος νοικον χων ν αυτ τν Θεόν. «Ες αἰῶνα γάρ, φησίν, γαλλιάσονται, κα κατασκηνώσεις ν ατος, καυχήσονται ν σο ο γαπντες τ νομά σου» (Ψαλμ. 5,13). Πς δ’ οκ ν γένοιτο Πνεύματος γίου πλήρης τ θεον τοτο κα περδεδοξασμένον νομα κατέχειν ν τ καρδί σπεύδων μέρας κα νυκτός, το Κυρίου ν εαγγελίοις λέγοντος, τι δώσει Πνεμα γιον τος ατοσιν ατν μέρας κα νυκτός;
51. νεφάνη ον κα πηλέγχθη κ τούτων Βαρλαμ βλασφήμως κα κακοδόξως λαλν περί τε το ν τ Θαβωρί θεί­ου φωτός, κα ν κατ τν μοναχν περ τς μελετωμένης ατος κα προφερομένης συχνς ερς εχς συνεγράφετο. Ο δ μοναχο πεδείχθησαν νώτεροι τς κατηγορίας ατο, ς στέργοντες κα μμένοντες τας περ τούτων τν γίων Πα­τέρων ξηγήσεσι κα παραδόσεσι, καθς κα ατο ριδήλως διωμολόγησαν κα διεβεβαιώσαντο. νθεν τοι κα κοιν συ­νοδικ ψήφ, τε κακς κα πισφαλς τος θείοις πιβαλν ατς Βαρλαάμ, ς ερηται, καταψηφισθείς, συγγνώμην π τούτοις δθεν τήσατο. Κα γον ποφαινόμεθα, ς ε μν νδείξεται ληθς μετάνοιαν κα διορθώσεται αυτόν, κα οδαμς οκέτι περ τν τοιούτων λέγων κα συγγραφόμενος φωραθείη, ε ν χοι· ε δ’ ον, ποκήρυκτος σται κα ποτετμημένος τς γίας το Χριστο καθολικς κα ποστολικς κκλησίας κα το ρθοδόξου τν χριστιανν συστήματος.
52. λλ κα ε τις τερός τι τν π’ κείνου βλασφήμως κα κακοδόξως κατ τν μοναχν, μλλον δ τς κκλησίας ατς, λαληθέντων συγγραφέντων φανείη πάλιν τν μονα­χν κατηγορν λως τούτων ν τος τοιούτοις καθαπτόμενος, τ ατ καταδίκ παρ τς μν μετριότητος καθυποβαλλόμενος, ποκήρυκτος σται κα ατς κα ποτετμημένος τς γίας το Χριστο καθολικς κα ποστολικς κκλησίας κα το ρθοδόξου τν χριστιανν συστήματος.
53.  Μετ’ μβριθείας μέντοι κα πνευματικς αστηρίας κα πιτιμήσεως λέγομεν, μηκέτι π το νν κα ες τ ξς δογματίζειν λως τιν τν πάντων, κινοντα λόγον περ τούτων τε κα λλων δογματικν λόγων, οτε γγράφως δηλαδ οτε γράφως, ς ο μικρν ντεθεν ες τν κκλησίαν το Θεο νακυπτόντων σκανδάλων, κα συγχύσεως κα ταραχς κα σάλου κα τρικυμίας πιγινομένης τας ψυχας τν κουόντων, κα τν κεραιοτέρων μάλιστα. Δι’ δ πάντως κα ο νωτέρω κτεθειμένοι θεοι κανόνες τος θεοφόροις κα γίοις Πατράσιν ξετέθησαν. Χάριν γρ το μηκέτι μηδένα τας μοίαις πλάναις περιπεσεν ποιούμενοι πρόνοιαν κα τ πάρον ες σφάλειαν κθεμένοι γράμμα, τας οκείαις πογραφας πεσημηνάμεθα, κατ μνα Αγουστον τς νάτης νδικτινος. Εχε δ κα πογεγραμμένον δι τς πατριαρχικς κα θείας χειρς τό,
ωάννης λέ Θεο ρχιεπίσκοπος Κωνστα­ντινουπόλεως νέας ώμης κα οκουμενικς πατριάρχης.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 354-366, ΜΡG, τ. 151, σ. 679-691.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου