γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Οι σύγχρονες αιρέσεις και η πολιτική



ΤΕΥΧΟΣ 30    ΤΡΙΠΟΛΙΣ    ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2004

ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τό θέμα καί πικαιρότητά του

προεκλογική περίοδος πού διανύουμε μς δίνει φορμή νά σχοληθομε μέ μιά κόμη σημαντική πλευρά το φαινομένου τν αρέσεων, δηλ. τή σχέση του μέ τήν πολιτική καί τήν ξουσία. πάρχει μιά τέτοια σχέση; πάρχει διασύνδεση τν αρέσεων μέ τήν ξουσία καί σέ ποιές περιπτώσεις; χουν ο αρέσεις πολιτικές πιδιώξεις; παρξη καί δράση τους ποτελε πολιτικό γεγονός καί μέ ποιά σημασία; Ατά εναι κάποια πό τά ρωτήματα στά ποα θά πιχειρήσουμε νά παντήσουμε μέ παραδείγματα πό τήν διδασκαλία καί τήν συμπεριφορά συγκεκριμένων αρετικν μάδων πού δρον στήν χώρα μας.

Κατ' ρχήν πρέπει νά παρατηρήσουμε τι σχέση τν αρέσεων μέ τήν πολιτική εναι γεγονός διαμφισβήτητο, φο τό συναντμε κόμη καί σέ μεγάλες θρησκεες. ρκον τά χαρακτηριστικά παραδείγματα το Ρωμαιοκαθολικισμο, που πάπας μφανίζεται ς φορέας καί διαχειριστής κόμη καί τς πολιτικς ξουσίας, διατηρώντας καί τήν διότητα το ρχηγο κράτους, τς ταύτισης πολιτικς καί θρησκείας πού παρατηρεται συνήθως στό σλάμ. Ο σύγχρονες αρέσεις σέ γενικές γραμμές ετε ρνονται τήν συντεταγμένη πολιτεία καί τούς θεσμούς της, ργαζόμενοι θόρυβα γιά τήν νατροπή τους, ετε πιχειρον νά καταλάβουν νά λέγξουν τήν ξουσία, ετε συμπλέκονται μ' ατήν μέ σχέσεις θέμιτες καί παράδεκτες. ς δομε μως κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα πό γνωστές αρετικές μάδες.


Ο Μάρτυρες το εχωβ

αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ, πό τίς πιό γνωστές στή χώρα μας, χει συγκεκριμένη διδασκαλία περί πολιτικς, κράτους, θεσμν κ.τ.λ., ποία συνδέεται ρρηκτα μέ τίς γενικότερες ντιλήψεις της. Κάνει ντονη διάκριση μεταξύ τς ργάνωσης το Θεος «θεοκρατίας», δηλ. τς ργάνωσης τν Μαρτύρων το εχωβ) καί τς ργάνωσης το διαβόλου, στήν ποία νήκουν λοι ο λλοι. Στή δεύτερη ατή ργάνωση νήκουν ο θνικές κυβερνήσεις, ο στρατοί τν θνν, ο θρησκεες καί ο κπρόσωποί τους (συμπεριλαμβανομένης καί τς χριστιανικς κκλησίας), ο διεθνες ργανισμοί, κάθε μορφς καί εδους ξουσία κ.τ.λ. Ο πολιτικοί καί ο κληρικοί χαρακτηρίζονται σέ ντυπα τς αρεσης «δεσμοφύλακες το διαβόλου» (Πλούτη, σ. 220) κόμη «πράκτορες το Σαταν» καί «πίγειοι ντιπρόσωποι τν δαιμόνων» (Θρησκεία, σ. 71-72)
λοι ο γνωστοί θεσμοί ποτελον μέρος νός συστήματος πού δηγεται πό τόν διο τόν Σαταν στήν τελική ναμέτρηση καί στήν καταστροφή του στόν ρμαγεδνα: « Σατανς δηγε τόν μέγαν στρατόν του ... πρός πόλεμον ... Ες τήν πρωτοπορίαν βαίνουν ο βασιλες, ο πρίγκιπες, ο πρόεδροι, ο κυβερνται, καί ο δικασταί καί τό προσωπικόν τν μεγάλων δικαστικν συστημάτων· α βουλαί, α γερουσίαι καί λοι ο σχετιζόμενοι μέ τήν πολιτικήν μηχανήν το κόσμου ... δού προβάλλουν ες τήν παρέλασιν ο σχυροί κκλησιαστικοί ποντίφηκες, ο καδινάλιοι, ο ερες, ο ραββνοι, ο διδάκτορες τς θεολογίας, ο πανοσιολογιώτατοι καί λος λλος κλρος ... Ες τήν γραμμήν ερίσκονται διοκτται καί κδόται μεγάλων περιοδικν, τν ποίων α στλαι χρησιμοποιονται πρός ξύψωσιν τν ρετν τς σχυρς κοσμικς ργανώσεως. πάρχουν διοκτται καί κδόται μεγάλων φημερίδων τς πρωτευούσης, διά τν ποίων διαπλάσσεται κοινή γνώμη, εμενής πρός τούς κυβερνντας ρωας». κολουθον «μεγάλα πλήθη νθρώπων», πού «ετε μέσως ετε μμέσως», πηρεάζονται πό τήν ργάνωση το Διαβόλου. «Ες τατα περιλαμβάνονται ο δηγοί ατοκινήτων, τά νοσοκομειακά σώματα, ο προμηθευτές καί φορες τν στρατιωτικν τροφίμων, ο ατροί καί ο νοσοκόμοι»! «Τέλος, περάνω καί πί πάσης τς ρατς ατς ργανώσεως, ἀόρατος ες λους, καί ες λαχίστους γνωστός, πιβαίνει Διάβολος» (Προφητεία, σ. 284-288).
Ἐάν εναι τσι τά πράγματα, ποιά πρέπει νά εναι στάση μας; πάντηση τς αρεσης εναι σαφής: γιά νά πιβιώσεις, πρέπει νά γκαταλλείψεις τό συντομότερο τήν παράταξη το Σαταν καί νά νταχθες στή «βασιλεία», δηλ. στήν ργάνωση τς αρεσης. «Μόνο μία πό τίς μάδες ατές θά πιζήσει πό τήν πικείμενη παγκόσμια καταστροφή ... Δέν μπορετε νά εστε ναποφάσιστος ... ν δέν πηρετετε τόν εχωβ, τότε πηρετετε τόν Σαταν» (Μπορετε νά ζετε..., σ. 216). λα ατά χουν τεράστιες συνέπειες γιά τή στάση τν μελν ναντι τς πολιτείας, τν ποχρεώσεων πρός ατήν, τν θεσμν κ.τ.λ. παδός τς αρεσης δέν θεωρε νόμιμες τίς κυβερνήσεις καί τούς θεσμούς τς πολιτείας. Εναι δυνατό νά ναγνωρίσει ποτέ θεσμούς πού κπροσωπον τόν Σαταν; ντίθετα, ργάζεται μυστικά καί θόρυβα (μερικές φορές καί φανερά) γιά τήν νατροπή τους. Ατό φαίνεται μέ σαφήνεια στή στάση τν παδν ναντι τς στράτευσης καί τς τιμς πρός τή σημαα.
Γιά τούς Μάρτυρες το εχωβ σημαα, πού συμβολίζει τό θνος καί τούς θεσμούς του (στά δημοκρατικά μάλιστα κράτη συμβολίζει τήν δημοκρατικά κλεγμένη πολιτεία καί τούς δημοκρατικούς θεσμούς), δέν εναι ντικείμενο τιμς, γιατί συμβολίζει τό σατανικό κράτος, ρα εναι καί δια σατανικό σύμβολο. Τό διο καί ο στρατοί τν θνν εναι στρατοί το Σαταν καί παδός τς «βασιλείας» δέν μπορε νά νήκει ταυτόχρονα καί στόν στρατό το Σαταν. Σέ ποιά παράταξη θά βρεθε στήν πικείμενη σύγκρουση; Τουλάχιστον ν δέν μπορε νά ποφύγει τή στράτευση, δέν πρέπει νά παίρνει πλο. Στό σημεο ατό παραπληροφόρηση καί προπαγάνδα τς αρεσης ξεπερν κάθε ριο. Ο παδοί της μφανίζονται ς φιλειρηνιστές καί φιλύσηχοι πολτες. μως στήν πραγματικότητα χι μόνο δέν πιδιώκουν τήν ερήνη, λλά τάσσονται σαφς πέρ το πολέμου. ερήνη διατηρε τήν παροσα (σατανική) κατάσταση  καί διαιωνίζει τά σατανικά συστήματα ατο το κόσμου. πόλεμος ντίθετα τά διαφθείρει καί εναι καλός καί φέλιμος. «νας ληθινός Χριστιανός δέν εναι ερηνιστής», σχυρίζεται αρεση. « ησος ... δέν ταν ερηνιστής, οτε καί Θεός Πατήρ του εναι ερηνιστής» («Χριστιανισμός» χριστιανοσύνη, 1955, σ. 24). λόγος, λοιπόν, γιά τόν ποο δέν παίρνουν πλο εναι γιά νά μήν πηρετήσουν τόν στρατό το Σαταν, καί χι πειδή εναι ναντίον το πολέμου το φόνου. Κάποτε θά κληθον νά πολεμήσουν μέ «θανατηφόρα πλα» (Σκοπιά, 1955, σ. 95), μέ ντολή, φυσικά, τς ργάνωσής τους.
φο ο κυβερνήσεις τν θνν εναι παράνομες καί σατανικές, ς «μόνη νόμιμη κυβέρνηση γιά λη τήν νθρωπότητα» (Σκοπιά, 15/7/1984, σ. 19) θεωρεται ργάνωσή τους. « Βασιλεία το Θεο στήν ποία ο Μάρτυρες το εχωβ δίνουν τήν πρώτιστη ποταγή τους εναι ληθινά μία πραγματική κυβέρνηση ... χει πραγματικούς νόμους καί να "σύνταγμα" - τό Λόγο το Θεο. Ατή πραγματική κυβέρνηση πίσης χει πραγματικούς πηκόους πού ποτελον να αξανόμενο θνος ... Καί Βίβλος προλέγει τι φο ατή Μεσσιανική Βασιλεία θά συντρίψει λες τίς κοσμικές κυβερνήσεις ξαφανίζοντάς τις, ατήά γεμίσει λη τή γ"» (Σκοπιά, 15/7/1984, σ. 19).
Παρά τατα ο παδοί τς αρεσης δέν διστάζουν νά χρησιμοποιον τούς («σατανικούς») θεσμούς ταν τούς συμφέρει, τά («σατανικά») δικαστήρια, τούς («σατανικούς») νόμους κ.τ.λ., κόμη καί νά γκαλιάζουν τή («σατανική») πολιτεία. Προτρέπονται νά νεργον πρός τήν ξουσία κατά τό παράδειγμα τς αήλ. Ατή ταν μιά σραηλίτισσα. ταν ο σραηλίτες νίκησαν τά χθρικά στατεύματα το Σισσάρα, ατός κατέφυγε στή σκηνή τς αήλ. κείνη τόν φιλοξένησε, το δωσε φαγητό καί τόν βαλε νά κοιμηθε. ταν ατός κοιμήθηκε, πρε τόν πάσσαλο τς σκηνς καί να σφυρί καί τόν δολοφόνησε μέ δόλο. (Καί σύ μπορες νά πιζήσες..., σ. 283).


αρεση το Μον

Πρόκειται γιά τήν αρεση μέ τό νομα «νωτική κκλησία», το κορεάτη ψευδομεσσία Σάν Μύουνκ Μούν, μέ χιλιάδες παδούς σέ λο τόν κόσμο καί στή χώρα μας, που κατόρθωσε νά προσεγγίσει γνωστό πανεπιστημιακό καθηγητή. ρχηγός της μφανίζεται σάν νέος «Χριστός» καί «Κύριος τς Δευτέρας Παρουσίας», μέ ποστολή νά λοκληρώσει τό ργο πού δέν μπόρεσε νά λοκληρώσει ησος. διος καί σύζυγός του μφανίζονται σάν «ληθινοί γονες» καί γενάρχες τς νέας νθρωπότητας, ν εναι γνωστοί πό τούς μαδικούς γάμους πού τελον σέ χιλιάδες ζευγάρια σέ διάφορα μέρη το κόσμου.
αρεση χει ξιώσεις γιά παγκόσμια κυριαρχία. Σκοπός της εναι νά γκαθιδρύσει τή βασιλεία το Θεο στή γ, τήν ποία δέν κατόρθωσε, δθεν, νά γκαθιδρύσει ησος. Γιά τόν σκοπό ατό Μούν χει ναλάβει μιά συστηματική προσπάθεια προσέγγισης καί διάβρωσης πεύθυνων νθρώπων καί φορέων σέ λους τούς τομες τς ζως σέ παγκόσμιο πίπεδο, μέ πισκέψεις, μιλίες, κδηλώσεις, συνέδρια κ.τ.λ., καθώς καί μέ να σύνολο θυγατρικν ργανώσεων μέ νύποπτα συνήθως νόματα («Διεθνές δρυμα Θρησκειν», «Διεθνής Συνδιάσκεψη γιά τήν νότητα τν πιστημν», «Διεθνές Συμβούλιο σφαλείας», «Νέα Οκουμενική ταιρεία ρεύνης», «Σταυροφορία γιά τόν να Κόσμο», «Διεθνής μοσπονδία γιά τήν Παγκόσμια Ερήνη» κ..).
Μούν δέν ποδέχεται τή δημοκρατία. Τό δημοκρατικό σύστημα «δέν εναι τό δεδες σύστημα πού σκέφθηκε Θεός» καί « δημοκρατικός κόσμος δέν χει κατεύθυνση καί πρέπει νά τόν δηγήσουμε», σχυρίζεται (. λεβιζοπούλου, Νεοφανείς αρέσεις, σ. 69). χει πίσης διακυρύξει τι ποστολή του εναι νά λευθερώσει τούς λαούς πό τόν κομμουνισμό καί νά νώσει λόκληρη τήν νθρωπότητα. « μερική δέν εναι στόχος, νθρωπότητα εναι στόχος ... Μόσχα εναι στόχος, τό σύμβολο το κομμουνισμο. κόμη καί μόνο κατ' νομα Μόσχα εναι τρομερή, τσι δέν εναι; Ἐάν κομμουνισμός ρθει νά καταστρέψει τήν νωτική κκλησία μέ πλα, θά πρέπει καί μες νά πολεμήσουμε μέ πλα ... Τίποτε δέν μπορε νά σταματήσει ατή τήν κίνηση», επε σέ μιλία του (σ. 69).
ν καί ο ξιώσεις το Μούν ξεπερνον κάθε ριο λογικς, σέ κδηλώσεις του παρίστανται πολιτικοί π' λο τόν κόσμο καί διείσδυσή του σέ παγκόσμιους φορες καί ργανισμούς εναι μφανής. Εναι γνωστό τι νθρωποι το Μούν παίζουν κατά καιρούς γετικό ρόλο στό Παγκόσμιο Συμβούλιο κκλησιν, ν λλοι δη μπκαν στό Γαλλικό καί στό Ερωπαϊκό Κοινοβούλιο μέσ το κόμματος το Le Pen.
Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα ρκον γιά νά φανε κταση τς πολιτικς δραστηριότητας τς αρεσης. Στίς 30/11/1993 δρύθηκε στήν θήνα μιά ργάνωση το Μούν μέ τόν παραπλανητικό τίτλο «λληνική ργάνωση Γυναικν γιά τήν Παγκόσμια Ερήνη». Δύο μέρες ργότερα πραγματοποίησε πίσημη κδήλωση σέ πολυτελές ξενοδοχεο τν θηνν μέ βασική μιλήτρια τήν κ. Χάκ Τζά Χάν Μούν, σύζυγο το γέτη τς αρεσης. Εναι χαρακτηριστικό τι τήν κ. Μούν ποδέχθηκε καί προσφώνησε πρώην Πρωθυπουργός τς λλάδος!
Τό δεύτερο παράδειγμα φορ στό νειρο το Μούν γιά τή Μόσχα, πού πλησίασε νά γίνει πραγματικότητα τό 1990 πί Μιχαήλ Γκορπατσώφ, ταν Μούν ργάνωσε παγκόσμιο συνέδριο (9-13/4/1990) στό ποο κατάφερε νά κινητοποιήσει πολιτικές προσωπικότητες π' λο τόν κόσμο. νάμεσα στά 500 μέλη πό 60 χρες, σαν 41 πρώην πρόεδροι, ρχηγοί κρατν, ρχηγοί κυβερνήσεων καί πρωθυπουργοί, μεταξύ δέ ατν πρόεδρος τς Τουρκίας Bulent Ecevit καί πρώην Γεν. Γραμματέας το ΝΑΤΟ Joseph Luns. Μούν εχε τήν εκαιρία νά παρασημοφορήσει νώτατους σοβιετικούς ξιωματούχους, ν γινε δεκτός πό τόν πρόεδρο Γκορπατσώφ τήν 11/4/1990 σέ προσωπική συνάντηση 20 λεπτν, ποία πισφραγίστηκε μέ χαρακτηριστική χειραψία.


Σαηεντολογία

Σαηεντολογία εναι μιά σύγχρονη πιθετική καί πικίνδυνη αρεση μέ σαφείς πολιτικές πιδιώξεις. διαίτερο μέλημά της θεωρε τήν πόκτηση πολιτικς δύναμης. Σέ ντυπα τς αρεσης γίνονται διαπιστώσεις γιά τήν πολιτική καί παρέχονται σχετικές δηγίες στά μέλη. Διαβάζουμε σέ μερικά πό ατά:
« διευθυντής μις ταιρείας πού δέν κατέχει κανένα πιστοποιητικό σαηεντολογίας, μιά μέρα θά ποτύχει. Καί ρχηγός τς κυβέρνησης μις χώρας θά καταστραφε ν δέν εναι οκεος μέ τή σαηεντόλοτζυ πό παγγελματική σκοπιά». ργάνωση συμβουλεύει τά μέλη της: «Κυρίεψε, σχετα μέ ποιόν τρόπο τίς θέσεις - κλειδιά, τή θέση τς προέδρου γυναικείας ργάνωσης, το προσωπάρχη μις πιχείρησης, το διευθυντο μις καλς ρχήστρας, τς γραμματέως το διευθυντο νός συνδικάτου - ποιαδήποτε θέση κλειδί». «ποκτεστε να πληρωμένο πόστο ς γραμματέας διευθυντής πιτελείου κοντά στόν ρχηγό». «να θνος να κράτος δέν λειτουργε μέ βάση τίς κανότητες τν πουργν του, τν κυβερνητν κάποιου λλου γετικο προσώπου. Εναι εκολο σέ μιά τέτοια περιοχή νά καταλάβει κανείς πόστα. Μήν κουράζεστε νά κλεγετε (μέ κλογές). ποκτστε να πόστο ς συνεργάτης το γραφείου ς φρουρός· χρησιμοποιεστε κάθε ταλέντο πού διαθέτετε γιά νά ποκτήσετε μιά θέση πλησίον τέτοιων προσώπων» (. λεβιζοπούλου, μνημ. ργ., σ. 109).
Τό 1976 γινε γνωστή παρξη κάποιων μάδων τς Σαηεντολογίας μέ τό νομα Gung - Ho - μάδες. διευθυντής τς πρώτης πό ατές σέ μπιστευτική μιλία του ναφέρει τι ο «Gung - Ho - μάδες εναι πρώτη προσπάθεια τς σαηεντόλοτζυ νά γκαταστήσει μιά παγκόσμια κυβέρνηση» (ατόθι, σ. 110). Ο πολιτικές πιδιώξεις τς Σαηεντολογίας φαίνεται νά γίνοται πράξη μέ τήν προσπάθεια τς αρεσης νά ργανώσει τή σύγχρονη λβανία σέ σαηεντολογικό κράτος (βλ. περισσότερα . λεβιζοπούλου, μνημ. ργ., σ. 117 - 121)


Συμπεράσματα. ρθόδοξη κκλησία καί πολιτική

Τά παραπάνω παραδείγματα εναι νδεικτικά γιά τίς πολιτικές παιτήσεις κάποιων πό τίς πιό γνωστές αρετικές μάδες καί δέν ποτελον, βέβαια, μεμονωμένες περιπτώσεις. νάλογες παιτήσεις βλέπουμε σέ λες γενικά τίς αρετικές μάδες μέ διάφορες μορφές, πως πλήρης ρνηση τς πολιτείας, προσπάθεια γιά τήν ποκατάστασή της κόμη καί πλήρης ταύτιση μέ ατήν. πραγματοποίηση ατν τν παιτήσεων παρακάμπτει κατά κανόνα τίς δημοκρατικές διαδικασίες καί καταστρατηγε τούς δημοκρατικούς θεσμούς. Πρόκειται γιά σοβαρό πρόβλημα, πού πρέπει νά πασχολίσει οσιαστικά τήν πολιτεία στά πολιτισμένα κράτη γιά κάθε συγκεκριμένη περίπτωση. Ποιά π.χ. πρέπει νά εναι νομική θέση τν Μαρτύρων το εχωβ ταν ρνονται τήν πολιτεία καί τούς θεσμούς της;
θέση τς ρθόδοξης κκλησίας ν προκειμέν εναι ντελς διαφορετική καί πηγάζει πό τήν γία Γραφή (ρθς κατανοουμένη), τήν μπειρία τν γίων της καί τήν γενικότερη στορική της διαδρομή. Κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη ο ποχρεώσεις πρός τόν Θεό δέν ταυτίζονται μέ τίς ποχρεώσεις πρός τήν Πολιτεία. Σύμφωνα μέ τόν λόγο το Κυρίου, Χριστιανός φείλει νά ποδίδει «τά Καίσαρος Καίσαρι καί τά το Θεο τ Θε» (Ματθ. 22, 21). Ατό σημαίνει τι φίστανται δύο μορφές ξουσίας παράλληλες καί νεξάρτητες σέ κάθε κοινωνία Χριστιανν: κκλησία καί Πολιτεία. κόμη καί στήν περίπτωση πού ο πολτες τούς κράτους ποτελον στό σύνολό τους καί ποίμνιο τς κκλησίας, καί τότε ο ξουσίες διακρίνονται μέν, δέν συμπίπτουν στό διο πρόσωπο, λλά φείλουν νά συνεργάζονται μεταξύ τους γιά τό καλό το κοινο τους ποιμνίου. μορφή ατή σχέσεως κκλησίας καί Πολιτείας, πού νομάζεται «συναλληλία», χει δη φαρμοσθε στό λεγόμενο Βυζάντιο καί εναι πιό δανική μορφή σχέσεως, ν βέβαια συντρέχουν ο διες προϋποθέσεις. Στήν περίπτωση ατή καμιά πό τίς ξουσίες δέν μπλέκεται στά σωτερικά τς λλης. Οτε κκλησία πιχειρε νά ποκαταστήσει τήν Πολιτεία (ο κανόνες τς κκλησίας παγορεύουν στούς κληρικούς νά κατέχουν πολιτικά ξιώματα), οτε Πολιτεία ποτιμ τήν κκλησία, περιορίζοντας τήν λευθερία της καί θεωρώντας την μιά πηρεσία το κράτους.
Ατό ποτελε, πως προαναφέραμε, μιά δανική μορφή σχέσεων. Τί γίνεται μως ταν Πολιτεία (πού χει καί τήν πραγματική ξουσία) εσέρχεται στά σωτερικά τς κκλησίας καί ποφασίζει γιά θέματα πού χουν πνευματικές προεκτάσεις; Τότε Χριστιανός εναι ποχρεωμένος νά πειθαρχήσει «Θε μλλον νθρώποις» (Πραξ. 5, 29). Ατό καναν ο γιοι Μάρτυρες, ταν τότε Πολιτεία, ξεπερνώντας τά ριά της, ποφάσιζε γιά πνευματικά θέματα (ποχρέωνε τούς Χριστιανούς νά θυσιάσουν στά εδωλα). Ατό θά κάνουν ο Χριστιανοί καί στήν ποχή το ντιχρίστου, ταν φορέας τς πολιτικς ξουσίας ( ντίχριστος) θά παιτήσει νά τόν λατρεύσουν ο νθρωποι ς Θεό καί νά λάβουν τό «χάραγμα» μέ τόν ριθμό του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου