γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Ομοιοπαθητική και Χριστιανική πίστη Α


ΤΕΥΧΟΣ 76    ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2011

Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ «ΙΑΤΡΙΚΗ»
ΩΣ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ Α΄

Ο νστάσεις τν πισήμων φορέων

Στν ποχή μας τ φαινόμενο τς ξάπλωσης τν λεγόμενων «ναλλακτικν θεραπειν», πως μοιοπαθητική, Βελονισμός, τ Ρέϊκι, Ρεφλεξολογία, ριδολογία κ.. προσλαμβάνει νεξέλεγκτες διαστάσεις. πειδ ο «θεραπεες» ατές εναι συμβίβαστες μ τν ρθόδοξη πίστη κα βασίζονται σ ποκρυφιστικς τεχνικς τς Νέας ποχς, φιερώνουμε τ πόμενα δύο τεύχη το ντύπου μας στν πι γνωστ π’ ατές, στν μοιοπαθητική, σ συνέχεια σων εχαμε ναφέρει παλαιότερα (τεχ. 5, Νοε. 1999) γι’ ατ τ μέθοδο. ξάπλωση τν μεθόδων ατν δη γείρει νστάσεις πισήμων φορέων, πο σχολονται μ θέματα γείας.

π τν ούνιο το 2010 νας π τος πρωτοπόρους παγκοσμίως σ πιστημονικ ρευνα ργανισμούς, Βρεταννικς  ατρικς Σύλλογος (British Medical Association), ποφάσισε τι ρθε καιρς ν σταματήσει κατασπατάληση το δημοσίου χρήματος στος κόλπους το βρεταννικο Ε.Σ.Υ. (National Health System), πο πιχορηγοσε τν μοιοπαθητικ κα τς λοιπς νορθόδοξες κα μ συμβατικς θεραπεες. πιφανες πιστήμονες ξεσπαθώνουν νάντια στν μ θικ πρακτικ θεραπευτικ προσέγγιση, πο παραπέμπει σ μαγικοθρησκευτικς πρακτικς κα πατηλές, ως πικίνδυνες, τακτικές, πο κμεταλλεύονται τν νθρώπινο πόνο.
Εναι λήθεια τι, ν στς προθκες τν λληνικν φαρμακείων δ κα μερικ χρόνια πολλαπλασιάζονται ο διαφημίσεις γι τ χορήγηση μοιοπαθητικν φαρμάκων κα τν παροχ σχετικν συμβουλν, γκριτοι ατροί, πο θυσίασαν τ ζωή τους στν προαγωγ τς ατρικς ρευνας, μ πόλυτο τρόπο κφράζουν τν πογοήτευσή τους γι τν προβολ μις καθαρ μ ατρικς ψευδοεπιστήμης, ποία συνιστ μεσαιωνικ ναβίωση λχημιστικν καταλοίπων κα μαγικν τεχνικν, συμβίβαστων μ τ χριστιανικ πίστη. νδεικτικ βλ. Α. Mudry, «Is homeopathy a scientific therapy?», Rev Med Suisse Romande 2000 Feb., 120(2), σσ. 171-7· S. Tyreman, «Why do pharmacists sell homoeopathic remedies?», BMJ., 2011 Jan 19, σ. 342· τ.., «Values in complementary and alternative medicine», Med Health Care Philos, 2011 May, 14(2), σσ. 209-17. Σημειωτέον τι ο μοιοπαθητικο σ νδία κα μερικ φτασαν στ σημεο ν διατείνονται τ θεραπεία κόμη κα το AIDS μ λίγα μοιοπαθητικ χαπάκια! Ο διοι παραδέχονται τι «σ καμμι χώρα, τουλάχιστον το νεπτυγμένου κόσμου, δν φίσταται μοιοπαθητικ σν πίσημη κρατικ πανεπιστημιακ εδικότητα» (περ. μοιοπαθητικ ατρική, τ. 12, 1995, σ. 3). Στν λλάδα, βέβαια, τ πράγματα χουν λλάξει: πρόσφατα (3/12/2010) τό Πανεπιστήμιο Αγαίου ναγόρευσε τν «δάσκαλο» τς μοιοπαθητικς Γεώργιο Βυθούλκα σ πίτιμο Καθηγητή του !

ταυτότητα τς μοιοπαθητικς

μοιοπαθητικ εναι να λιστικ θεραπευτικ σύστημα. δρυτής της γερμανς ατρς Σαμουλ Xάνεμαν (Samuel Hahnemann) στ βασικ ργο του ργανον τς Θεραπευτικς Tέχνης ποστηρίζει τι «μεγάλη ποικιλία δύναμης βρίσκεται κρυμμένη σ’ ατ τ δια τ φυτά, τν ποίων ... τς ψυχές - σωτερικότητες πως ταν, κα ποιοδήποτε θεο στοιχεο χουν ατά, δν χουμε ντιληφθε κόμα» (κδ. Πύρινος Kόσμος, θήνα 1989, σ. 184). Τν παρξη «θείου στοιχείου» σ λη τν κτίση ναλύει κα νας συνεχιστς το Xάνεμαν, James Tyler Kent, κατ τν ποο «πάρχει νας πέρτατος Θεός, πο εναι οσιώδης ...  T πάντα προέρχονται, πορρέουν π Ατόν» (Διαλέξεις πάνω στ φιλοσοφία τς μοιοπαθητικς, κδ. ατρικο Kέντρου μοιοπαθητικς Kύπρου, Λευκωσία 1992, σ. 61). Δν πρόκειται, βέβαια γι τν ρθόδοξο Δημιουργ Θεό, πο χει διαφορετικ οσία π τ κτίσματά Του, λλ γι κάποιον πρόσωπο Θεό, πο ταυτίζεται μ τ δημιουργήματα κα οσία Του εναι δια μ ατ τν κτισμάτων. M βάση ατ τν (σίγουρα χι ατρική) κοσμοθεωρία το πόλυτου πανθεϊστικο μονισμο, πο κφράζεται μ τ γνωστ ποκρυφιστικ δόγμα «ν τ πν» (λα εναι να), ρμηνεύει μοιοπαθητικ κα τ φαινόμενο τν σθενειν. διατάραξη τς ρος ατς τς θεϊκς οσίας πρς τ ντα προκαλε τς ρρώστιες
εσηγητς τς μοιοπαθητικς στν λλάδα Γεώργιος Βυθούλκας κατ τν ναγόρευσή του σ πίτιμο Καθηγητ το Πανεπιστημίου Αγαίου (3/12/2010). Τό Πανεπιστήμιο Αγαίου δν χει ατρικ Σχολή, οτε κάποια λλη Σχολ Τμμα σχετικ μ τν γεία, δ Γεώργιος Βυθούλκας διδάσκει μι ποκρυφιστικ μέθοδο θεραπείας κα δν εναι κν γιατρός! ραγε, ο Καθηγητς το Πανεπιστημίου γνώριζουν πο πονέμουν πανεπιστημιακος τίτλους;
Aτ θεία οσία, πού νομάζεται καί «ζωτικ νέργεια», κατ τν μοιοπαθητικ ατρ Σπύρο Διαμαντίδη (μοιοπαθητικ ατρική, θήνα 1989, σ. 129), δν εναι λλη π τν νέργεια «Ki Chi» τν Κινέζων, τν «ργόνη» το Wilhelm Reich. Κατ τν Σπύρο Γαρζώνη ταυτίζεται μ τν «βιοπλασματικ νέργεια, πο κφράζεται στ φαινόμενο Kirlian, μ τν ργόνη το Pάϊχ κα μ τν μορφ τς ζωϊκς νέργειας πο νομάστηκε Mεσμερισμός, πρς τιμν τς νακαλύψεως το Mesmer στν δέκατο βδομο αώνα» (Πρακτικ 1ου μοιοπαθητικο Συνεδρίου λληνικς ταιρείας μοιοπαθητικς ατρικς, θήνα 5/2/ 1983, σσ. 19-20). πως εναι γνωστό, Mesmer θεωρεται «πατέρας τς παραψυχολογίας». Τ δια σχυρίζεται κα Γεώργιος Bυθούλκας, σύγχρονος «δάσκαλος» τς μοιοπαθητικς, βραβευμένος μ νόμπελ «ναλλακτικς ατρικς», πο δν εναι κν γιατρός, φο ρχισε ν σπουδάζει πολιτικς πομηχανικς χωρς ν καταφέρει ν πάρει τ πτυχίο του, ν στ συνέχεια πγε στς νδίες κα γινε προσωπικς γιατρς το Kρισναμούρτι, τν ποο Θεοσοφικ ταιρεία στ χρόνια το μεσοπολέμου «λάνσαρε» σν τν ναμενόμενο μεσσία τς Nέας ποχς. Βυθούλκας ποκαλε τν νέργεια ατ «συμπαντική», θεωρώντας τι εναι δια πο ποκαλεται «Πράνα π τος νδουϊστές, Θεραπευτικ Δύναμη τς Φύσης π τν πποκράτη, Magnale π τν Παράκελσο, Alcahest π τν Bν Xέλμοντ, στρικ Φς π τος Kαββαλιστές, Azorth π τος λχημιστές, Spiritus π τν Fludd, ντικ Δύναμη π τν Pάϊχενμπαχ, Zωϊκς Mαγνητισμς π τν Mέσμερ, Aθερικ νέργεια Bιοενέργεια πλ Oσία π τος μυστικιστς κα τος μεταφυσικος πως Σουέντεμποργκ, Zωτικ νέργεια Zωτικ Δύναμη Zωτικ Σμα π τ βιταλιστικ σχολή» κ.λπ. (G. Vithulkas, A New Model for Health and Disease, 1991, σσ. 70-71). Στ διο βιβλίο ναφέρεται τι κσταση, στν ποία πέφτουν ο γιόγκι, εναι νας τρόπος γι ν λθει κανες σ παφ μ ατ τν «συμπαντικ νέργεια» (σ. 81).
ταύτιση τς «ζωτικς νέργειας» μ τ παραπάνω δν εναι τυχαία, λλ πηγάζει π τν λιστικ θεώρηση το κόσμου (πόλυτος πανθεϊστικς μονισμός), πο διαποτίζει, κτς π τν μοιοπαθητική, κα λες τς συμβίβαστες μ τν ρθοδοξία θρησκευτικς δοξασίες τν χωρν τς νατολς. θεραπεία πιτυγχάνεται μέσα π τν διο τν νθρωπο, ρκε, κατ τν Διαμαντίδη (μοιοπαθητικ ατρική, σ. 135), «ν κινητοποιηθε ψυχικ λογική του». Στ «θεραπεία» δηγον δύο παράγοντες: «ατογνωσία» (δηλ. τεχνικς ατοεξέλιξης τν νατολικν θρησκειν μέσω το διαλογισμο) κα τ μοιοπαθητικ φάρμακο. «T μοιοπαθητικ γιατρικ πάρχει παντο τριγύρω μας, ξω κα μέσα μας. Eναι τ κάθε νεργειακ δυναμικ πεδίο πού, ετε χορηγεται σ κάψουλα π τ θεραπευτή, ετε παράγεται ξιοποιεται π τ ποσυνείδητο το νο, ρχεται ν συμπληρώσει θεραπευτικ τς νάλογες περιοχς το ζωτικο πεδιακο μας περιβάλλοντος» (Σάβ. Kασσώτη, Πρακτικ το 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου μοιοπαθητικς ατρικς, θήνα 29-30/11/1986, σ. 70). τσι, θεραπευτς πρέπει ν κατανοήσει τι ποτελε πλ ναν γωγό, πο μέσα π τ σύνδεσή του μ τν σθενή, κινητοποιε τ θεραπευτικ δύναμη τς ζως. Μ νεργειακς τεχνικές, πως μοιοπαθητική, Bελονισμός, τ Ρέϊκι, Ρεφλεξολογία, ο Pαϊχικς τεχνικές, τ Tai-Chi, διαλογισμός, Yoga, Bιοενεργητική, κ.τ.λ., δίνεται ντύπωση πς φαινόμενα πως μαγνητισμός, κτινοβολία, διαίσθηση το θεραπευτ, εναι γεγονότα τ διο ντικειμενικ μ τ βίωση τν συναισθημάτων του κα τν διανοητικν λειτουργιν του. Bυθούλκας ( πιστήμη τς μοιοπαθητικς, κδ. K.O.I., θήνα 1990, σ. 100), κτς π τν μοιοπαθητικ κα τν Bελονισμό, πιστεύει τι «μι λλη θεραπευτικ μέθοδος, πο μπορε ν πηρεάσει μεσα τ δυναμικ πίπεδο, εναι "δι’ πιθέσεως τν χειρν" π να ψηλς πνευματικς στάθμης τομο, πο στν πραγματικότητα εναι κανάλι παγκόσμιων νεργειν». Στο ίδιο βιβλίο ναφέρονται σν «πνευματικο γίγαντες» Ramana Maharishi κα Ramakrishna (ατόθι, σ. 29). πιπλέον γκουρο τς μοιοπαθητικς κα γνωστς γι οκονομικ κα διαστροφικ σκάνδαλα, πο συγκλόνισαν τ Πανελλήνιο, Σπύρος Διαμαντίδης (.π., σ. 129) ναφέρει τς βελόνες το Βελονισμο «σν γωγος πο συνδέουν τν νέργεια το σώματος μ τν παγκόσμια νέργεια». Tέλος, J.T. Kent γρφει τι «ατ πο βλέπουμε γύρω μας εναι κόσμος τν ποτελεσμάτων, ν κόσμος τς ατίας παραμένει όρατος. νθρωπος χει τ δυνατότητα ν συλλάβει τ σώτατα κα εναι σπουδαο, τι μπορε ν γνωρίσει κα ν δε π μέσα του λα τ πράγματα, πο περιλαμβάνει φυσικς κόσμος, ντ ν ρχίσει π τ φυσικ κόσμο κα ν προσπαθήσει ν κατανοήσει τ το ϋλου κόσμου» (Διαλέξεις πάνω στ Φιλοσοφία τς μοιοπαθητικς, κδ. ατρικο Kέντρου μοιοπαθητικς Kύπρου, Λευκωσία 1992, σ. 68). δ Kent περιγράφει πς ατία κα τ ποτέλεσμα τς παρξης το κόσμου μπορε ν γίνουν γνωστ στν νθρωπο μέσα π σωτεριστικς (ποκρυφιστικς) διαδικασίες, ντίληψη πο ρχεται σ ντίθεση μ τ διδασκαλία τς κκλησίας μας, τι γνώση το ϋλου κόσμου κα τς ατίας παρξης το φυσικο κόσμου εναι ποτέλεσμα θείας ποκάλυψης κα χι «σωτερικς ναζήτησης».
π τ παραπάνω καταλαβαίνει κανες μέσα σ ποιόν «θο» κα ψευδοεπιστημονικ χρο κινεται μοιοπαθητικ θεραπεία. Εναι πίσης ξιοσημείωτο τι ο περισσότερες διαμαρτυρίες κατ τν μοιοπαθητικν σχετίζονται μ τ μ ναγραφ τν συστατικν πο περιέχονται στ μοιοπαθητικ σκευάσματα, τ ποα χρυσοπληρώνουν ρισμένες φορς ο σθενες στν πόγνωσή τους ν βρον θεραπεία.

Τ μοιοπαθητικ φάρμακο

Πο, μως, φείλεται δράση το μοιοπαθητικο «φαρμάκου»; λο τ «μυστικ» βρίσκεται στν τεχνικ τς παρασκευς του, γνωστ ς «δυναμοποίηση» (=διαδοχικς ραιώσεις κα κρούσεις τς φαρμακευτικς οσίας μέχρι σημείου, πολλς φορές, ν μν πομένει οτε να μόριό της μέσα στ διάλυμα το φαρμάκου, βλ. θ. βραμίδη, μοιοπαθητικ π τ πρσμα τς ατρικς πιστήμης, κδ. πακοή, θήνα 1996, σ. 6-10). Kent (.π., σελ. 68) γράφει: «δυναμοποιομε τ φάρμακά μας γι ν μπορομε ν φτάσουμε μέχρι τν πλ οσία», δηλαδ τ θεία οσία, πως χει ξηγήσει παραπάνω. Κατ τν μοιοπαθητική, λοιπόν, δράση το φαρμάκου φείλεται στς πόκρυφες θεες διότητες τς λης, που διεγείρονται μ τ δυναμοποίηση κα πο εναι καθαρ πνευματιστικς (ποκρυφιστικς) φύσεως, πως διατυπώνεται κα π τν διο τν Hahnemann, ποος γράφει: « φαρμακευτικ δύναμη δν βρίσκεται στ λικ μόρια ατν τν σ μεγάλο βαθμ δυναμοποιημένων φαρμάκων, οτε κόμη στ φυσικ μαθηματική τους πιφάνεια..., λλ ποκαλύπτεται κι πελευθερώνεται π τ φαρμακευτικ λη … Εναι μάλιστα τόσο δραστικότερη, σο πι λεύθερη κα πι ϋλη γινε μ τ δυναμοποίηση» (ργανον, σ. 89). λλο γράφει: «Τ τρίψιμο τς φαρμακευτικς λης κα δόνηση το διαλύματός της (δυναμοποίηση) ναπτύσσει τς λανθάνουσες ατρικς δυνάμεις της κα ποκαλύπτει λο κα περισσότερο , ρθοτέρα, κπνευματίζει τν λη, ν μπορε να πε κανες τσι» (.π., σ. 278). Τέλος, προσθέτει τι «μ’ ατ τν τρόπο δυναμοποιήσεων λη ... διαλύεται λοσχερς στ δική της τομικ πνευματοειδ φύση κα γι’ ατό, στ φυσική της κατάσταση, μπορε ν θεωρηθε τι ποτελεται πραγματικ μόνο π’ ατ τν νεξέλικτη πνευματοειδ οσία» (.π., σ. 285).

«θεολογία» το δρυτ της

λα ατ δεν εναι καθόλου σχετα μ τν λχημιστικ διότητα το Hahnemann, γι τν ποον μοιοπαθητικς Γ. Βυθούλκας ναφέρει τι «εχε μεγάλη πίγνωση τς λχημείας» ( πιστήμη τς μοιοπαθητικς, σ. 173). Εναι σαφς τι ρος «λχημεία» ναφέρεται δ μ τ μεταφυσική του ννοια, γι’ ατ λλωστε κα διαχωρίζεται π τν διότητα το Hahnemann ς χημικο. λλωστε, Winer μς λέγει γι τ φάρμακα τς μοιοπαθητικς τι «στ νοητικ συμπτώματα βρίσκουμε μι πιβεβαίωση τν λχημιστικν κα ρχετυπικν εκόνων» (Τ πλρες βιβλίο τς μοιοπαθητικς, σ. 241). Για τν Hahnemann μαθαίνουμε κόμη π τ περιοδικ μοιοπαθητικ ατρική τι στν φιλοσοφική του ναζήτηση προχώρησε «σ κόμη πνευματικότερους κόσμους ως κα ποκρυφιστικούς», ν για τ θρησκευτική του στάση διαβάζουμε τι «ταν θεϊστής» κα πίστευε σ μι «Φυσικ Θρησκεία». Ατ ξάλλου διαφαίνεται π τ στάση του πέναντι στν Κομφούκιο, το ποίου τν διδασκαλία θεωροσε νώτερη π ατ το Χριστο. Πίστευε τι «πάρχει νας παραλληλισμς τς δράσης το περτάτου ντος κα τς δράσης τν φαρμάκων … ταν φοσιωμένος λάτρης τς πνευματικς θρησκείας (γι’ ατ ξάλλου κατέτεινε στ ν δίνει στος σθενες ν σμίζονται τς ψηλς δυναμοποιήσεις γι ν θεραπευτον)… Εναι πίσης σαφς τι εσοδός του σ τεκτονικ στο σ νεαρότατη λικία πηρέασε σημαντικ τς φιλοσοφικς κα θρησκευτικές του ντιλήψεις» (μοιοπαθητικ ατρική, τ. 5, 1993, σσ. 10-11).
πνευματικς διδάσκαλος το Βυθούλκα νδς γκουροὺ Κρισναμούρτι (1898-1986).
σχέση το Hahnemann μ τν Πνευματισμ φαίνεται κα στο πι γνωστ σύγγραμμά του, τ ργανον, που φιερώνει ρκετ κεφάλαια γι ν ξυμνήσει τν πατέρα το Πνευματισμο ντον Μέσμερ, το ποίου τ θεωρία γι τν «ζωϊκ μαγνητισμ» υοθέτησε κα φάρμοζε στν πράξη! (σ. 301-305). λλωστε κα μοιοπαθητικς Μιχάλης Λέφας στ περιοδικ Διαβάζω ναφέρει τι βασικς θεραπευτικς νόμος τς μοιοπαθητικς, «νόμος τν μοίων» (similia similibus curantur), «δν εναι σωστ ν ποδίδεται πρωταρχικ στν Hahnemann», φο « νόμος ατς μπεριέχετο στν τέχνη τς μαγείας» (περ. Διαβάζω, ρ. 221, 6/9/1989, σ. 15), ν στ περ. μοιοπαθητικ ατρικ (τ. 10, 1994, σ. 7) Κώστας Ζερβάνος ναφέρει μερικ παραδείγματα μοιοπαθητικς μαγείας πο συμπίπτουν μ τν μοιοπαθητικ κα καταλήγει: «πάρχουν κα λλα παραδείγματα λαϊκς μοιοπαθητικς πο στηρίζεται στς ρχς τς μοιοπαθητικς μαγείας». ντιλαμβανόμαστε π’ λα ατ πόσο βαθεις ρίζες χει μοιοπαθητικ στν ποκρυφισμ κα στν Πνευματισμό, πο σαφς πορρίπτονται π τν κκλησία μας.

Τ «μιάσματα»

να λλο σημαντικ σημεο εναι θεωρία τν «μιασμάτων», μ τν ποία ο μοιοπαθητικο προσπαθον ν ρμηνεύσουν τ δημιουργία τν σθενειν. Γι τ θέμα Βυθούλκας παραθέτει πόσπασμα το Kent, κατ τ ποο νθρωπος «πλάσθηκε μ τ δυνατότητα ν σκέπτεται κα ν πράττει ετε τ καλ ετε τ κακό. Γι ν γίνει λοιπν πιρρεπς στ ψωρικ μίασμα θάπρεπε ν πάρχει πρωτύτερα στν νθρώπινο νο μι κατάσταση πο θ παρουσίαζε πρόσφορο δαφος γι τν προσέλκυση τς ρρώστιας, θάπρεπε ν πάρχει πιθυμία γι τ λανθασμένο κα τ κακό. τσι νθρωπος μ τ να σκέπτεται κα να πιθυμε τ κακ προετοιμάζει τ σμα ν δεχτε τν σθένεια» (μοιοπαθητική, κδ. K.O.I., 1985, σ. 39). λλο Kent ναφέρει τι « ψυχικ κα σωματικ κατάσταση το νθρώπου εναι μι κατάσταση εαισθησίας (πιδεκτικότητας) στν ρρώστια μ τ ν θέλει κανες τ κακό… νθρώπινη φυλ πο ζε σήμερα πάνω στ γ, εναι μόλις καλύτερη π να ψυχικ λεπρό… καθένας μας εναι ψωρικός… να καινούργιο μόλυσμα ρχεται μ κάθε παιδί» (Kent, .π., σ. 130). δ συγχέεται τ πνευματικ μ τ φυσικ κακό, κάτι πο ρχεται σ ντίθεση μ τν ρθοδόξη Παράδοση, κατ τν ποία μι σωματικ σθένεια δν εναι παραιτήτως ποτέλεσμα μις μαρτωλς σκέψης πράξης, φο κα μεγάλοι γιοι τς κκλησίας μας ταλαιπωροντο κατ’ οκονομίαν Θεο π πλθος σθενειν, πιβεβαιώνοντας τν ποστολικ λόγο « γρ δύναμίς μου ν σθενεί τελειοται» (B΄ Κορ. 12,9).
Κατ τν μοιοπαθητική, τ μιάσματα, ψωρικό, συφιλιδικ κα συκοτικ (πο δν χουν σχέση μ τς ντίστοιχες σθένειες τς κλασσικς ατρικς) κληρονομονται, κα τσι τ φυσικ κα πνευματικ κακ διαιωνίζεται. Winer δν διστάζει ν πε τι « ψώρα εναι μι συμβολικ κδήλωση το Προπατορικο μαρτήματος» (T πλρες βιβλίο τς μοιοπαθητικς, κδ. Διόπτρα, θήνα 1992, σ. 107) ν, κατ τν Διαμαντίδη, «δν πάρχει τίποτε στν κόσμο πο ν μπορε ν τροποποιήσει κα ν βελτιώσει να μίασμα κτς π τ διοσυγκρασιακ-μοιοπαθητικ φάρμακο» (μοιοπαθητικ ατρική, θήνα 1986, σ. 127). τσι ποκαλύπτεται τι μοιοπαθητικ στ βάθος της εναι χι πλς θεραπευτικ λλ κα «σωτηριολογικ σύστημα» γι τν νθρωπο, στ βαθμ πο ατοπροβάλλεται ς μόνη καν ν ντιστρέψει τς συνέπειες το Προπατορικο μαρτήματος! « μοιοπαθητικ χει σχέση χι μόνο μ τν σωματικ λλ κα μ τν πνευματικ νάπτυξη το νθρώπου - τ μοιοπαθητικ φάρμακο πραγματικ σώζει ψυχς μ ατ τν τρόπο. Βοηθ στν καταστροφ το κακο» (M. Winer, .π., σσ. 348-349.). Winer στν ρώτηση ν μοιοπαθητικ εναι να σύστημα γι τν ξιλέωση π τ Προπατορικ μάρτημα, παντ τι μοιοπαθητικ «μπορε ν εναι να μέσο πο θ βοηθήσει» τος νθρώπους «ν διώξουν τ στρώματα τς γνοιας, τς τυφλότητας κα το γωϊσμο» κα τι «στν τελικ νάλυση μι τέλεια κα θικ ζω μπορε ν εναι τελικς στόχος λων τν θεραπειν» (.π., σ. 349).
Κι δ μοιοπαθητικ πεκτείνεται στ θεραπεία ψυχικν παθν, πως γωϊσμός, πο γι τν ρθόδοξο χριστιαν πιτυγχάνεται μ τ μυστηριακ ζω τς κκλησίας κα χι, βέβαια, μέσω το μοιοπαθητικο φαρμάκου. πειδή, μως, τ θέμα τς μοιοπαθητικς εναι πολ μεγάλο, θ συνεχίσουμε τν ναφορά μας στ πόμενο τεχος το παρόντος ντύπου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου