γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

Μάρτυρες του Ιεχωβά



ΤΕΥΧΟΣ  6          ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2000

ΜΑΡΤΥΡΕΣ  ΤΟΥ  ΙΕΧΩΒΑ

Ο παρχές τς αρεσης: Μιά μπορική πιχείρηση

«Προσέχετε δέ πό τν ψευδοπροφητν, οτινες ρχονται πρός μς ν νδύμασι προβάτων, σωθεν δέ εσι λύκοι ρπαγες» (Ματθ. 7,15). λόγος ατός το Κυρίου βρίσκει τήν φαρμογή του σέ μιά πό τίς μεγαλύτερες αρέσεις τν μερν μας, τούς «Μάρτυρες το εχωβ».
Πρόκειται γιά να κολοσσιαο οκονομικό ργανισμό, πού μέ κέντρο τό Μπρούκλιν τς μερικς κατευθύνει μιά πίθανη προσηλυτιστική προπαγάνδα, γιά τήν ποία διατίθενται νυπολόγιστα οκονομικά μέσα καί στήν ποία στρατεύονται τά τυχα θύματα τς χιλιαστικς πλάνης. διάδοση τν βιβλίων καί περιοδικν τς ργάνωσης θεωρεται πό τούς παδούς ς τό πιό σπουδαο ργο καί λογίζεται ς λατρεία πρός τόν εχωβά (=τόν Θεό). Γιά νά τό πετύχουν ατό πισκέπτονται συνοικίες καί γυρίζουν πό σπίτι σέ σπίτι, εγενικοί, γλυκομίλητοι, χαμογελαστοί. Κυκλοφορον στούς δρόμους, τίς πλατεες, τίς στάσεις τν λεωφορείων καί σταματον νύποπτους διαβάτες. Στέκονται στούς φωτεινούς σηματοδότες προτείνοντας τά περιοδικά τους σέ περαστικούς καί δηγούς ατοκινήτων.
στορία τς αρεσης ρχίζει τό 1881 ταν Κάρολος Ρσσελ, νας μπορος στήν μερική, δρυσε μιά διωτική πιχείρηση, τήν ταιρεία «Σκοπιά», γιά καθαρά μπορικούς λόγους. Τό 1884 δρύεται ς νομικό πρόσωπο «Φυλλαδική ταιρεία Σκοπιά τς Σιών». Τό 1955 πρε τό σημερινό της νομα: «Βιβλική καί Φυλλαδική ταιρεία Σκοπιά τς Πενσυλβανίας». Στήν λλάδα ο ντιλήψεις τς ταιρίας διαδόθηκαν τό 1906 πό λληνες μετανάστες τς μερικς.
Ο παδοί τς Σκοπις, σιγά - σιγά ξελίχθηκαν σέ θρησκευτική μάδα μέ διαίτερες ντιλήψεις, ποία θεωροσε τό ξάτομο ργο το Ρσσελ «Γραφικές Μελέτες» σπουδαιότερο καί πό τήν γ. Γραφή. Ρόδερφορντ, δεύτερος πρόεδρος τς ταιρείας, τήν μετέτρεψε πό μπορική πιχείρηση σέ θεοκρατική. ντικατέστησε τή μελέτη τς γ. Γραφς καί τήν προσευχή μέ τή διάδοση τν ντύπων τς «Σκοπις» πό σπίτι σέ σπίτι, γιατί ατό θεωρήθηκε ς «γνή λατρεία το εχωβ». ταιρεία θεωρήθηκε ς ρατός κπρόσωπος το Κυρίου πάνω στή γ, τό μοναδικό κανάλι πού χρησιμοποιε Θεός γιά νά προσφέρει στόν κόσμο πνευματική τροφή.


διδασκαλία τς ταιρείας

ς δομε μως μερικά πό τά βασικά σημεα τς διδασκαλίας τς ταιρείας:
Δέν πιστεύει στήν γ. Τριάδα, παρά μόνο στόν Θεό - Πατέρα. Δέχεται τι ποιος δέν τόν ποκαλε «εχωβά» θά καταφαγωθε σάρκα του καί θά διαλυθε ν θά στέκει στά πόδια του! Θεωρον τό νομα «εχωβά» ς τό μοναδικό νομα το Θεο. Πρόκειται γιά λάθος προφορά το ερο «τετραγραμμάτου» τν βραίων, πού σωστή προφορά του εναι «Γιαχβέ». Στήν Π. Διαθήκη ναφέρονται πολλά νόματα το Θεο. μως οτε Κύριος οτε ο γιοι πόστολοι χρησιμοποίησαν ποτέ τό Γιαχβέ κάποιο πό ατά.
«Σκοπιά» (πως παλαιότερα ρειος) δέν δέχεται τι Χριστός εναι Θεός, λλά θεωρε τόν Υό ς τό πρτο κτίσμα (= δημιούργημα) το Θεο, σοδύναμο το τέλειου νθρώπου (δάμ) καί δελφό το Σαταν! Συνεχίζοντας τίς βλάσφημες διδασκαλίες, σχυρίζεται τι δέν ναστήθηκε τό σμα το Χριστο, λλά τό πνεμα του. Κατά τήν γ. Γραφή μως Υός εναι κτίστης. Δι’ ατο κτίσθησαν τά πάντα, γι’ ατό χαρακτηρίζεται «πρωτότοκος πάσης κτίσεως». Εναι « ρχή» (= ατία) «τς κτίσεως το Θεο» (Αποκ. 3,14). Κύριος ναστήθηκε μέ τό νθρώπινο σμα του, πως συμπεραίνεται πό τήν προτροπή πρός τόν Θωμ νά ψηλαφίσει τά χέρια καί τήν πλευρά του.
Τό γ. Πνεμα θεωρεται ς πρόσωπη «δημιουργική δύναμη το Θεο», παρ’ τι Χριστός ποκαλύπτει τι τό γ. Πνεμα χει νομα (« Παράκλητος») καί παρ’ τι κατά τήν γ. Γραφή προσκαλε, προσεύχεται, μιλ, ποστέλλει νθρώπους κ.λ.π. πως μόνο να πρόσωπο κάνει.
«Τό τι ψυχή ζε μετά τό θάνατο εναι να ψέμα πού τό επε Διάβολος». Σέ ντίθεση μέ τίς πάμπολλες μαρτυρίες τς γ. Γραφς γιά τήν παρξη καί τήν θανασία τς ψυχς (κάθοδος το Χριστο στόν δη καί εαγγελισμός τν ψυχν, παραβολή το πλουσίου καί το Λαζάρου κ.τ.λ.), ποστηρίζουν τι νθρωπος δέν χει ψυχή, γινε πό χμα, πιστρέφει στό χμα, καί χάνεται μετά τό θάνατό του. τσι πορρίπτεται παρξη τν γίων καί τς Θεοτόκου, λλά καί δράση τους στή ζωή μας. τιμητική προσκύνηση τς Παναγίας καί τν γίων θεωρεται εδωλολατρία.
Κεντρική θέση στίς ντιλήψεις τους κατέχει διδασκαλία γιά τό «πίμαχο ζήτημα». Σύμφωνα μέ ατήν διάβολος ποστήριξε τι «μποροσε νά πομακρύνει πό τό Θεό λους τούς πογόνους το δάμ καί τς Εας». Θεός μποροσε νά καταστρέψει τό Σατανά γιά τόν σχυρισμό του ατό, λλά δέν τό κανε, γιά νά μήν φήσει «ρωτήματα στίς διάνοιες τν γγέλων γύρω». Το δωσε διορία 6000 χρόνια «νά προσπαθήσει νά ποδείξει τούς σχυρισμούς του». Χριστός λθε στή γ γιά νά διαψευσθε διάβολος καί νά ποκατασταθε τό γόητρο το Θεο. Τέτοιες ντιλήψεις εναι βέβαια αθαίρετα νθρώπινα κατασκευάσματα καί δέν πάρχουν πουθενά στήν γ. Γραφή.
ταιρεία πορρίπτει λα τά μυστήρια καί ,τι χει σχέση μέ τήν κκλησία (ερωσύνη, λατρεία κ.τ.λ.). Γιά τή Θ. Κοινωνία διδάσκει τι ρτος καί   ονος εναι σύμβολα. Μπορον νά τά πάρουν μόνο ο 144.000 πιστοί, πού ποτελον δθεν τήν «κκλησία»·  ο πόλοιποι, «πολύς χλος», πλά παρατηρε. Θ. Εχαριστία εναι γι’ ατήν νάμνηση Συγκέντρωση, που καταμετρονται τά μέλη. Τό Βάπτισμα εναι μιά πλή καθιέρωση, μιά εδική κπαίδευση στό «ργο» τς ταιρείας, ν Νηπιοβαπτισμός πορρίπτεται.


Μιά αρεση μέ ντιφατική διδασκαλία

Μιά χριστιανική διδασκαλία γιά νά εναι αθεντική, γιά νά ταυτίζεται μέ τήν διδασκαλία το Χριστο, δέν πρέπει νά περιλαμβάνει ντιφάσεις. Θεός δέν ποκαλύπτει στόν νθρωπο ντιφατικά καί λληλοαναιρούμενα σχήματα. ν μιά διδασκαλία περιέχει ντιφάσεις, σημαίνει τι δέν προέρχεται πό τόν Θεό. Εναι νθρώπινο πινόημα κατασκεύασμα, καλύτερα εναι εσήγηση το διαβόλου.
Πολλές πό τις δοξασίες τς Σκοπις λλάζουν κατά καιρούς. λλοτε πανέρχονται μετά πό καιρό σέ παλαιότερες διδασκαλίες, πού ο διοι τίς είχαν χαρακτηρίσει δαιμονικές. ς δομε νδεικτικά μερικές πό ατές:
1. Χαρακτηριστικό παράδειγμα διδασκαλία γιά τό Σταυρό. δώ καί χρόνια ταιρεία διδάσκει τι Χριστός πέθανε χι πάνω στό Σταυρό, λλά πάνω σέ να πάσσαλο. μως μέχρι τό 1932 φοροσαν Σταυρό καί τόν χρησιμοποιοσαν στά ντυπά τους, που βλεπε κανες μεγάλες εκόνες μέ τόν Κύριο πάνω σέ κανονικό Σταυρό. Ρσσελ ζητοσε πό τούς παδούς του νά εναι στρατιτες το Σταυρο. κόμη καί στό ξώφυλλο τς «Σκοπις», το κυριώτερου ντύπου τς αρεσης, πρχε σάν μβλημα Σταυρός.
2. φ' σον δέν δέχονται τι Χριστός εναι Θεός πως καί Πατήρ, βρίσκονται σέ σύγχυση σχετικά μέ τό ν πρέπει νά λατρεύεται χι. τσι σχυρίζονται: «Εναι καθκον τν πιστν νά λατρεύουν τόν ησο Χριστό» (1898). ργότερα: «Μή συμπεραίνετε τι ο Χριστιανοί πρέπει νά λατρεύουν τό Χριστό·  δέν εναι ατό πού δίδαξε» (1959). Τό 1970 στήν ναθεωρημένη κδοση τς Μετάφρασης το Νέου Κόσμου (τς γ. Γραφς πού χρησιμοποιε αρεση) διαβάζουμε τι Χριστός πρέπει νά λατρεύεται. Στήν ναθεώρηση το 1971 (καί το 1984) διαβάζουμε τι Χριστός δέν λατρεύεται.
3. Ποιός εναι Μιχαήλ; ρχικά ποδίδουν τό νομα Μιχαήλ στόν Χριστό. Τό 1917 νασκευάζουν: Μιχαήλ εναι πάπας. Μερικά χρόνια ργότερα τό ποδίδουν καί πάλι στόν Υό το Θεο.
4. Παλαιότερα πεδέχοντο τήν μετάγγιση αματος καί τήν θεωροσαν ς μικρή θυσία πρός τόν πλησίον. Σήμερα τήν πορρίπτουν καί σχυρίζονται τι ο μεταγγίσεις μπορον νά καταστρέψουν τήν προσωπικότητα το τόμου.


σκηση ψυχολογικς τρομοκρατίας

Στήν ποχή μας ο αρέσεις λειτουργον ς κλειστές μάδες, πού λέγχουν πόλυτα τούς παδούς τους. Δέν κυριαρχε σ' ατές λευθερία (τό «στις θέλει πίσω μου λθεν», πού επε Χριστός), λλά καταναγκασμός καί λεγχος. ν δέν πάρχει λεγχος, ο παδοί θά γκαταλείψουν τήν αρεση καί θά φύγουν. πιβίωση τς μάδος δέν βασίζεται στήν λήθεια πού πάρχει στή διδασκαλία της, λλά στήν ψυχολογική βία καί τρομοκρατία πού σκε στά μέλη της.
ταιρεία Σκοπιά εναι χαρακτηριστικό παράδειγμα σκησης τέτοιας ψυχολογικς βίας καί τρομοκρατίας. Ατό πιτυγχάνεται α) μέ τήν ντίληψη πού χει ταιρεία γιά τόν αυτό της, β) μέ τήν προβολή τς ντονης ντίθεσης πού δθεν πάρχει μεταξύ το «μέσα» στήν ταιρεία καί το «ξω» πό ατήν καί γ) μέ τήν διδασκαλία γιά τήν καταστροφή στόν ρμαγεδδνα.
ταιρεία πιστεύει τι εναι «πιστός καί φρόνιμος δολος» πού προσφέρει στούς παδούς της «πνευματική τροφή». σοι νταχθούν στήν πηρεσία της εσέρχονται στό «μόνο καταφύγιο». κείνοι πού βρίσκονται ξω πό ατήν θά «σφαγον» στόν ρμαγεδδνα, πού βρίσκεται «πί θύραις». Γι’ ατό καί ο «μάρτυρες το εχωβ» πρέπει νά πηγαίνουν πό σπίτι σέ σπίτι γιά νά προειδοποιον τούς νθρώπους, κάνοντας τό «ργο το εχωβ». «ργάνωση», «κκλησία», τό «βασιλικό θνος» γεννήθηκε τό 1914 πό τή γυναίκα το εχωβ, ποία τό 1919 γέννησε καί πάλι «τόν πνευματικό σραήλ». (Πιστεύουν δηλ. τι Θεός χει γυναίκα. Τό διο πιστεύουν καί γιά τόν . Χριστό).
λα σα βρίσκονται ξω πό τήν ργάνωση χουν δαιμονική προέλευση. θρησκεία «λαβε τήν ρχή της πό τόν Διάβολο καί χρησιμοποιήθηκε κτοτε λους τούς χρόνους πό ατόν, γιά νά ξαπατήσει τούς νθρώπους καί νά τούς πομακρύνει πό τή λατρεία το Παντοδυνάμου Θεο». « Σατανάς εναι πράγματι όρατος ρχοντας λων τν θνν το κόσμου». « κόσμος το Σαταν εναι ατή ργανωμένη νθρώπινη κοινωνία, πού πάρχει ξω πό τήν ρατή ργάνωση το Θεο» (δηλ. τή Σκοπιά). «πατριωτισμός εναι τό πνεμα ατο το Σαταν». Το δίου εναι ο σημαες, ο θνικοί μνοι κ.τ.λ.
Πολύ σύντομα Χριστός καί ο οράνιοι γγελοί του θά ναλάβουν δράση γιά νά παλλάξουν τή γ π’ λες τίς τωρινές κοσμικές κυβερνήσεις. Ατό θά γίνει στή φοβερή μάχη το ρμαγεδδνα, που Χριστός θά ξολοθρεύσει καί θά φανίσει τούς μαρτωλούς. Θεός τς γάπης, παρουσιάζεται ς ξαγριωμένος σφαγέας, πού ρχεται νά κδικηθε σους δέν νήκουν στή Σκοπιά.
Μετά τή φοβερή ατή σφαγή θά κολουθήσει πίγεια βασιλεία το Χριστο στή γ γιά 1.000 τη. Πρόκειται γιά ντίληψη πού τήν συναντμε καί σέ λλες αρέσεις (χιλιαστική πλάνη). Μιά παγκόσμια κυβέρνηση μέ πρωθυπουργό τόν βραάμ καί πουργούς διάφορα πρόσωπα τς Π. Διαθήκης, τά ποα θά ναστηθον, θά κυβερν τόν κόσμο. Μέ ραες εκόνες στά ντυπά τους προπαγανδίζουν τήν κατάσταση καί τήν λική εημερία πού δθεν θά πικρατε κατά τή χιλιετ βασιλεία, σέ ντίθεση βέβαια μέ τή διαβεβαίωση το Χριστο τι βασιλεία Του δέν εναι «κ το κόσμου τούτου». Ο ντιλήψεις ατές ρχονται σέ ντίθεση μέ σα επε Χριστός γιά τό τέλος το κόσμου καί προέρχονται πό παρερμηνεία ρισμένων χωρίων τς ποκαλύψεως, νός βιβλίου ντονα συμβολικο καί προφητικο.


Ψευδοπροφτες καί ψευδοπροφητεες

γ. Γραφή κάνει πανειλημμένα λόγο γιά τή δράση ψευδοπροφητν στούς σχατους καιρούς, ο ποοι ν νόματι το Κυρίου θά λένε πράγματα πού δέν προέρχονται πό τό Θεό. Πς μως θά διακρίνει κανείς ατούς τούς ψευδοπροφτες πό τούς ληθινούς προφτες το Θεο; πό τούς καρπούς τους, λέγει γ. Γραφή, δηλ. πό τίς ψευδοπροφητεες τους. Θά ναγγέλουν γεγονότα τά ποα δέν θά πραγματοποιονται.
Προσφιλής τακτική τς Σκοπις εναι νά σχολεται μέ γεγονότα πού θά συμβον στό μέλλον καί νά καθορίζει χρονολογίες γι' ατά (δηλ. νά προφητεύει). ταν πρόεδρος ταν Ρσσελ ταιρεία σχυριζόταν τι τά 40 τη πό τό 1874 ς τό 1914 εναι τά τελευταα τη ατο το κόσμου. Τό 1914 θά γινόταν ρμαγεδδνας καί νάσταση το βραάμ, το σαάκ καί το ακώβ, πού θά κυβερνοσαν στή χιλιετ βασιλεία. Σ' λη τή γ θά πικρατοσε πλήρης ερήνη καί ετυχία. μως τό 1914 λθε καί τίποτε δέν συνέβη. ντίθετα ντί γιά ερήνη γινε πόλεμος. Ρσσελ τότε ναγκάστηκε νά σχυριστε τι λα ατά θά γίνουν στό τέλος το Α' Παγκοσμίου Πολέμου, πού εχε ρχίσει, τό ποο τοποθετοσε στό 1918. μως τό 1916 πέθανε καί δέν πρόλαβε νά δοκιμάσει τή νέα πογοήτευση πό τήν κβαση τς προφητείας του.
Β' πρόεδρος, Ρόδερφορντ, σχυρίστηκε τι ρμαγεδδνας καί νάσταση τν προσωπικοτήτων τς Π. Διαθήκης θά γινόταν τό 1925. τοίμασε μάλιστα να εδικό σπίτι στό Σάν Ντιέγκο τς Καλλιφόρνιας, προκειμένου νά χρησιμοποιηθε ς διοικητήριο καί κατοικία, τό ποο νόμασε «Μπαίθ Σαρίμ» (Οκος ρχόντων). μως οτε τό 1925 γινε τίποτε καί λίγο ργότερα τό «Μπαίθ Σαρίμ» πουλήθηκε.
ργότερα ρμαγεδδνας τοποθετήθηκε μέ βεβαιότητα στό 1975 καί στούς παδούς δόθηκαν νέες λπίδες. ταν μως τό 1975 πέρασε χωρίς νά ἐπαληθευτοῦν οἱ «προφητεῖες», ἡ ἑταιρεία δοκίμασε μεγάλη κρίση. Πάνω ἀπό ἕνα ἐκατομμύριο ὁπαδοί της τήν ἐγκατέλειψαν, μεταξύ τῶν ὁποίων καί ἀνώτατα στελέχη. Ὅπως φαίνεται, ἡ κρίση αὐτή δέν ξεπεράστηκε ἀκόμη καί ἡ ἐταιρεία δεν τόλμησε ἀπό τότε νά ὁρίσει νέα χρονολογία. Μόνο ἐπαναλαμβάνει συνεχῶς ὅτι λίγος εἶναι ὁ καιρός μέχρι τόν Ἀρμαγεδδῶνα.


Ὁ χαρακτήρας τῆς ἑταιρείας

Γιά τή συντριπτική πλειοψηφία τῶν ὀπαδῶν της ἡ ἑταιρεία Σκοπιά εἶναι ἕνας χῶρος πού ὅλα λειτουργοῦν τέλεια, εἶναι ὁ ἀποκατεστημένος παράδεισος, ἡ ἰδανική κοινωνία, ὅπου δέν ὑπάρχει τίποτε κακό ἤ ἐπιλήψιμο. Μιά προσεκτικότερη ματιά ὅμως δίνει μιά ἐντελῶς διαφορετική εἰκόνα: ἀσυνέπεια, ἀνεπίτρεπτες δραστηριότητες, ἐκμετάλλευση, βάναυση συμπεριφορά, χρήση ἀθέμιτων μέσων κ.τ.λ.
Ἔτσι δέν διστάζει νά ἀλλοιώσει ἀκόμη καί τό κείμενο τῆς Ἁγ. Γραφῆς, προκειμένου νά ἐπιτύχει τούς στόχους της. Στή χώρα μας κυκλοφοροῦν δύο τουλάχιστον βιβλία πού ἀναφέρονται σ' αὐτές τίς ἀλλοιώσεις (τοῦ π. Ἐλευθερίου Χατζῆ καί τοῦ κ. Νικολάου Ματθαίου).
Ἀρκεῖ νά μελετήσει κανείς καλά τήν ἱστορία τῆς ἑταιρείας ἀπό τήν ἵδρυσή της μέχρι σήμερα, χωρίς βέβαια νά ἀρκεσθεῖ στή μονόπλευρη πληροφόρηση τῆς ἑταιρείας. Ἀρκεῖ ἐπίσης νά συγκρίνει ὅσα γράφονται στίς παλαιότερες ἐκδόσεις της (περιοδικό Σκοπιά καί ἄλλα ἔντυπα, τά ὁποῖα εἶναι συνήθως δυσεύρετα γιά τούς σημερινούς ὁπαδούς της), μέ αὐτά πού γράφονται στίς σημερινές.
Θά διαπιστώσει ὅτι στήν οὐσία δέν πρόκειται γιά θρησκευτική ὁμάδα, ἀλλά γία μιά ἀδίστακτη οἰκονομική ἐπιχείρηση, πού ἐκμεταλλεύεται ἑκατομμύρια ἀνθρώπων σέ ὅλο τόν κόσμο, καλλιεργώντας τήν αἴσθηση τοῦ τρόμου.


Μαρτυρία ἑνός πρώην μέλους

«Ἦμουν ὁλοκληρωτικά σέ σύγχυση. Αὐτό πού διάβασα τώρα στή Σκοπιά δέν συμφωνεῖ μ' ἐκεῖνο τό ὁποῖο βρισκόταν γραμμένο στή Σκοπιά ἐπί 80 χρόνια.
Μέ τή γυναίκα μου πάλι, δέν μποροῦ­σα νά συζητήσω. Ἐάν μιλοῦσα μέ τή γυναίκα μου, τότε θά ἦταν ὑποχρεωμένη νά πάει στούς ἀξιωματούχους τῆς ἑταιρείας Σκοπιά καί νά πεῖ: "Κοιτάξτε ὅλοι αὐτόν πού ἔχει ἀμφιβολίες· τόν κατέχουν δαίμονες·  εἶναι δαιμονισμένος". Ἤ νά πεῖ: "Προσέ­χετε, ὁ διάβολος περιτριγυρίζει ὡς λέων ὁρυώμενος ζητώντας κάποιον νά βρεῖ γιά νά τόν καταπιεῖ". Ἡ γυναίκα μου εἶχε καθῆ­κον νά πάει νά μέ προδώσει γιά τό καλό μου. Γιά νά μπορέσουν νά μέ βοηθήσουν ἀπό τούς δαίμονες. Ἑβδομάδες καί μῆνες βρισκόμουν σέ ὁλοκληρωτική σύγχυση. Στήν μεγάλη μου ἀνάγ­κη ἀναγκάστηκα νά μιλήσω μέ τή γυναίκα μου. Ἤδη κάτι εἶχε προσέξει, γιατί εἶχε παρατηρήσει ὅτι στό ἔργο ἀπό σπίτι σέ σπίτι καί σ' ὅλη τή δραστηριότητα παρουσιαζόταν σέ μένα μιά χαλάρωση. Εἶχα ἐλαττώσει τήν δραστηριότητα. Ὅταν τῆς εἶπα λοι­πόν αὐτά τά πράγματα, ἄρχισε νά φωνάζει: "Δαίμονες! δαίμο­νες!" καί ἔτρεξε στούς ἀξιωματούχους τῆς ἑταιρείας Σκο­πιά καί μέ πρόδωσε...».
(Γκύντερ Πάπε, Ὁμιλία δημοσιευμένη στό βιβλίο τοῦ Μητρ. Θηβῶν Ἱερωνύμου, Οἱ ἐγκαταστάσεις τῶν Χιλιαστῶν στή Βοιωτία ἤ Πῶς ξεπουλιέται ἡ Ἑλλάδα, Ἀθῆναι 1992, σσ. 58 - 59).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου