γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Ο Μέγας Κωνσταντίνος και η ιστορική αλήθεια


ΤΕΥΧΟΣ  56             ΤΡΙΠΟΛΙΣ               ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2008

Ο ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΟΝΤΩΣ ΜΕΓΑΛΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟ

Εσαγωγή. ζωή νός Μεγάλου.

Στήν ποχή μας παρατηρεται τό φαινόμενο πρόσωπα, πού χουν καταξιωθε πό τήν στορία καί τήν κκλησία, πρόσωπα πού εναι πολύ ψηλά στή συνείδηση το Λαο καί περιβάλλονται μέ τιμή καί γάπη, νά δέχονται συντονισμένες πιθέσεις κατασυκοφάντησης καί λασπολογίας καί νά ξυβρίζονται μέ χυδαο τρόπο. Τέτοιες πιθέσεις προέρχονται καί πό τόν χρο τν αρέσεων καί τς παραθρησκείας, διαίτερα δέ πό τά σύγχρονα ρχαιολατρικά κινήματα, πού ργάζονται γιά τήν ναβίωση τς λατρείας το δωδεκαθέου καί τς ρχαίας εδωλολατρικς θρησκείας. πό τούς πρώτους στόχους τν πιθέσεων εναι ατοκράτωρ καί γιος τς κκλησίας μας Κωνσταντνος Μέγας (280 - 337 μ.Χ.), το ποίου μνήμη τιμται στίς 21 Μαου.

Ποιός ταν, μως, Μέγας Κωνσταντνος;  ναμφίβολα πρξε μιά πό τίς μεγαλύτερες μορφές τς παγκόσμιας στορίας. Γιά κάποιους δέ σως μεγαλύτερη). Εναι τό πρόσωπο πού λλαξε τήν πορεία τς στορίας το κόσμου, τουλάχιστον θεσε νεξίτηλη τή σφραγδα του σ’ ατήν. Γεννήθηκε στή Ναϊσ (σημερινή Νίσσα) τς Σερβίας περί τό 280 μ.Χ. Μεγάλωσε ς μηρος στήν αλή το Διοκλητιανο, το γνωστο διώκτη τν Χριστιανν. σως δέ νά γνώρισε τό μαρτύριο το γίου Γεωργίου καί τά θαύματά του στήν νατολή). Ο κανότητές του ταν τέτοιες στε σύντομα νλθε σέ νώτατα ξιώματα. Νυμφεύθηκε πρτα τή σεμνή Νινευίνα, μέ τήν ποία πέκτησε τόν πρτο του γυιό, τόν Κρσπο. Γιά πολιτικούς λόγους ναγκάστηκε νά τήν γκαταλείψει καί νά νυμφευθε τή Φαστα, κόρη το συναυτοράτορα Μαξιμιανο, ποία ργότερα μετεχε σέ συνομωσίες γιά τήν νατροπή καί τή δολοφονία του. Τό 306 νακηρύχθηκε ατοκράτορας πό τόν στρατό. πρχαν, μως, λλοι τρες «Αγουστοι», κατά τό σύστημα τς «τετραρχίας» το Διοκλητιανο, ο ποοι τελικά συγκρούστηκαν μεταξύ τους. Μέσα πό τέτοιες συγκρούσεις (ναπόφευκτες γιά τά δεδομένα τς ποχς) Κων/νος γινε μονοκράτορ τό 324, νώνοντας κάτω πό μιά πανίσχυρη κεντρική ξουσία τήν χαν Ρωμαϊκή ατοκρατορία, πού πεκτεινόταν πό τή σημερινή σλανδία ρλανδία μέχρι τήν Περσία καί τήν νδία. Τό 313 πέγραψε μέ τόν Λικίνιο τό περίφημο διάταγμα τν Μεδιολάνων περί νεξιθρησκείας, μέ τό ποο ληξαν οσιαστικά ο διωγμοί τν Χριστιανν καί πεκατεστάθη λευθερία τς λατρείας. να χρόνο νωρίτερα, λίγο πρίν συγκρουστε μέ τόν Μαξέντιο, εδε τό γνωστό ραμα το Τιμίου Σταυρο μέ τήν πιγραφή «τούτ νίκα». πό τότε ενοε σταδιακά τόν Χριστιανισμό, χωρίς νά διακόψει τίς σχέση του μέ τήν ρχαία θρησκεία. νδιαφέρεται γιά τά σωτερικά προβλήματα τς κκλησίας καί συγκαλε τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο τό 325 μ.Χ. Τό 330 μεταφέρει τήν πρωτεύουσα τς ατοκρατορίας στήν νατολή: Κτίζει καί γκαινιάζει τή Νέα Ρώμη (πού ργότερα νομάστηκε Κωνσταντινούπολη). Τό 337 ρρώστησε ξαφνικά. Ζήτησε νά γίνει πίσημα Χριστιανός, βαπτίστηκε καί πέθανε στό Δρέπανο τς Βιθυνίας τρες μέρες μετά τή Βάπτισή του σέ λικία ξντα τν περίπου.
Ατός ταν πολύ συνοπτικά Μέγας Κων/νος, ατοκράτορας πού δέν χασε ποτέ καμία μάχη, οτε στό ξωτερικό, οτε στό σωτερικό. Στήν νατολή γαπήθηκε διαίτερα. Στή Δύση εναι μλλον ντιπαθής, πειδή γκατέστησε τό κέντρο τς ατοκρατορίας στήν νατολή. Εναι χαρακτηριστικό, τι μετά τό Σχσμα κανείς, οτε Πάπας, οτε γεμόνας τς Δύσεως δέν λαβε τό νομά του, ν στήν νατολή χουμε νδεκα Ατοκράτορες μέχρι τήν λωση μέ τό νομα Κων/νος. Κάτι νάλογο συμβαίνει μέχρι σήμερα, στε πρόσφατα στή χώρα μας συνέπεσε λα τά νώτατα πολιτειακά πρόσωπα (Πρόεδρος Δημοκρατίας, Πρωθυπουργός, ρχηγός ξιωματικς ντιπολιτεύσεως) νά φέρουν τό νομα Κων/ νος. Εναι περιττό νά τονίσουμε τι εναι πό τά πιό συνηθισμένα νόματα μεταξύ το Λαο μας.


«Σημεον ντιλεγόμενον». Ο χθροί καί ο σχυρισμοί τους.

Εναι φυσικό μιά τέτοια προσωπικότητα νά χει καί χθρούς, ο ποοι, κατά τόν στορικό Κων/νο Παπαρηγόπουλο, εναι: α) «Ο το ρχαίου θρησκεύματος παδοί», δεδομένου τι Μ. Κων/νος ενόησε σαφς τόν Χριστιανισμό ες βάρος τς ρχαίας εδωλολατρίας. β) Ο Διαφωτιστές, πως Βολταρος, Γίββων κ.., ο ποοι γενικά κφράζονται πολύ ποτιμητικά γιά τό Βυζάντιο. πηρετώντας πολιτικές σκοπιμότητες, τό χαρακτηρίζουν πτώση, διολίσθηση, μεσαίωνα, καί μάλιστα σέ σχέση μέ τόν μεσαίωνα τς Δύσης! γ) « παπική ρχή», ς κφραση το ρνητικο κλίματος πού πικράτησε στή Δύση γιά τόν μεγάλο ατοκράτορα καί γιο. Στούς παραπάνω πρέπει νά προστεθον δύο κόμη κατηγορίες ντιπάλων: δ) Ο σύγχρονοι δυτικόφρονες καί «προοδευτικοί», σοι κολουθον κριτα τήν Ερώπη τή Δύση, χωρίς νά νδιαφέρονται ν ,τι ρχεται πό κε εναι ρθό χι. ε) Ο σύγχρονοι ρχαιολάτρες, παδοί τς ρχαίας θρησκείας. Πρόκειται γιά τήν πιό χθρική μάδα, ποία δέ διστάζει νά χρησιμοποιε κατανόμαστες βρεις καί χαρακτηρισμούς ναντίον το γίου, πιστρατεύοντας κάθε μέσο καί διαστρέφοντας τήν στορική λήθεια. χημα ατς τς πίθεσης γίνονται συνήθως τά ντυπα τν ργανώσεων, λλά καί τό διαδίκτυο.
Διαβάζουμε χαρακτηριστικά σέ στοσελίδα το διαδικτύου: «να περφιλόδοξο κάθαρμα πού θεμελίωσε τό χριστιανισμό ν ταν εδωλολάτρης ... σφαξε ποκεφάλισε πατριό, νηψιό, γιό (!), δερφό καί γυναίκα ... Βαφτίστηκε λίγο πρίν πεθάνει, γιά νά μή χάσει τίτλους καί προνόμια καί γινε γιος». Σέ λλη περίπτωση: «Ποιο τή μνήμη γιορτάζουν; Ποιόν τιμον ... ναν ληστή μεγάλης κλίμακας, ναν μπρηστή, τρομοκράτη, δολοφόνο συγγενικν προσώπων, μαζικό δολοφόνο, να τέρας τς παγκόσμιας στορίας, ναν πού δέν πιτρέπεται νά νομάζουμε πόκοσμο θηρίο, πειδ κάτι τέτοιο θά ταν ποτιμητικό καί προσβλητικό γιά κάθε πραγματικό θηρίο ... τόν πιφαν συμμορίτη τς στορίας, ναν πάνθρωπο δεσπότη, γιά τόν ποο τίποτα δέν ταν πιό σημαντικό πό τήν ποκλειστική κυριαρχία, πό τήν παγκόσμια μοναρχία, πό τήν ξουσία, ξουσία, ξουσία μέ κάθε τρόπο, ναν ποος προκαλοσε σέ λη τή ζωή του πολέμους, μικρούς πολέμους, μεγάλους πολέμους, κατά προτίμηση πιθετικά κτυπήματα, πρός τά ξω, πρός τό σωτερικό, σφαγές, αματοχυσίες, πιθέσεις». Τά παραπάνω εναι μόνο νδεικτικά. Παρόμοια καί πολύ χειρότερα πάρχουν πάρα πολλά στό διαδίκτυο καί λλο.
Ποιές εναι, μως, ο συγκεκριμένες κατηγορίες πού ποδίδονται στόν Μ. Κων/νο, πέρα πό τίς γενικότητες τν βρεων καί τν χαρακτηρισμν; Θά μποροσαν νά συνοψισθον στίς ξς: α) κανε πολέμους, κατά τούς πικριτές του, «πιθετικούς». β) Τιμώρησε χθρούς του. γ) «Δολοφόνησε» τόν γυιό του Κρσπο καί τή σύζυγό του Φαύστα, καθώς καί λλα πρόσωπα το οκογενειακο του περιβάλλοντος. δ) Πρόδωσε τήν ρχαία θρησκεία καί ενόησε τόν Χριστιανισμό. ς δομε τί πό τά παραπάνω ληθεύει.


ποκατάσταση τς στορικς λήθειας.

στορική λήθεια βασίζεται πάντοτε στίς πηγές. Κάτι, πού δέ βασίζεται σέ πηγές, δέν χει καμία πολύτως ξία. Στήν προσέγγιση τν πηγν, μως, παρατηρονται νίοτε δυό βασικά σφάλματα. Τό πρτο εναι δεολογική τους χρήση. Ατό σημαίνει, τι δέν φήνουμε τίς πηγές νά μιλήσουν ο διες, δέν τίς ξιολογομε μέ κριτήρια πιστημονικά (κάθε πηγή π.χ. χει τή δική της ξιοπιστία), λλά πιλέγουμε π’ ατές ,τι μς ξυπηρετε, ,τι μς συμφέρει, ,τι συμφωνε μέ τήν δεολογία μας, μέ τίς ντιλήψεις μας. Ατό, μως, δέν εναι στορία. Εναι παραπλάνηση καί πάτη. Τό δεύτερο σφάλμα εναι λεγόμενος «στορικός ναχρονισμός», δηλ. τό νά κρίνουμε τά δεδομένα μις λλης ποχς μέ τά κριτήρια τς ποχς μας. μως, γιά νά δομε, ν μιά πράξη εναι καλή κακή, μικρή μεγάλη, νδοξη δοξη, πρέπει νά τήν συγκρίνουμε μέ πράξεις τς ποχς της. ,τι σήμερα θεωρομε κακό, κάποτε σως τό θεωροσαν καλό φυσιολογικό. Πρέπει π.χ. νά κατηγορομε τόν Πλάτωνα τόν Σωκράτη γιά τό τι εχαν δούλους, τή στιγμή πού δουλεία ταν κάτι φυσιολογικό στήν ποχή τους; Πρέπει νά τούς κατηγορομε, τι ποτιμοσαν τή γυνακα, φο λοι τότε καναν τό διο; τσι καί Κων/νος πρέπει νά συγκριθε μέ τά τότε πρόσωπα καί γεγονότα, γιά νά δομε ν ξεπέρασε τήν ποχή του ν νεδείχθη, κατά τήν κφραση, «κατώτερος τν περιστάσεων».
πό πού ντλονται, μως, τά «στοιχεα» γιά τά ποτιθέμενα «γκλήματα» το γίου; Συνήθως πό μία μόνο πηγή, μεταγενέστερη καί ναξιόπιστη: πό τόν στορικό Ζώσιμο. Ζώσιμος εναι «θνικός» (εδωλολάτρης), καί μάλιστα φανατικός παδός τς ρχαίας θρησκείας. Εναι φυσικό, λοιπόν, νά ποτελε πηγή συκοφαντιν γιά τόν Κων/νο, το ποίου τό γκλημα ταν τι «γκατέλειπε τό πάτριον δόγμα καί σπάσθη τήν σέβεια» (δηλ. τόν Χριστιανισμό)! Τό σημαντικό, μως, εναι τι Ζώσιμος (425 - 518) εναι πολύ μεταγενέστερος (κατά να καί μισό αἰῶνα) το  Κων/νου (280 - 337). τσι, δέν θεωρεται ξιόπιστη πηγή, φο δέν χει προσωπική πείρα τν γεγονότων καί ναμεταδίδει πληροφορίες το παρελθόντος. Στήν οσία εναι συνθηματολόγος λιβελογράφος, κφραστής τν ντιλήψεων τν θνικν τς ποχς του. νδεικτικό τν προκαταλήψεων πού χει γιά τόν Μ. Κων/νο εναι τι το ποδίδει τήν παρακμή τς ατοκρατορίας, τή στιγμή πού στήν ποχή του ατοκρατορία εχε τή μεγαλύτερη κταση, νότητα καί αγλη.
πάρχουν, μως, καί λλες πηγές, λλοι στορικοί, πιό σύγχρονοι καί πιό ξιόπιστοι, πως Εσέβιος (250 - 339) καί Λακτάντιος (250 - 325). Τό κακό γιά τούς ρχαιολάτρες εναι τι πρόκειται γιά Χριστιανούς στορικούς (κτός ν κάθε Χριστιανός θεωρεται κ τν προτέρων ψευδολόγος, πατεώνας, ναξιόπιστος καί κάθε θνικός θεωρεται δίκαιος, ληθής, ξιόπιστος). Εσέβιος θεωρεται πατέρας τς κκλησιαστικς στορίας καί γνώριζε προσωπικά τόν Κων/ νο. εκόνα πού μς παρέχουν ο δυό στορικοί, πως καί πολλοί λλοι, εναι ντελς διαφορετική. ς δομε κάποιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
μεγαλύτερη κατηγορία ναντίον το Κων/νου εναι τι «δολοφόνησε» τόν γυιό του Κρίσπο καί τή σύζυγό του Φαστα. μως, τί κριβς συνέβη; Τό 316 σέ μιά γιορτή στά νάκτορα ξαπλώθηκε ατόματα εδηση τι συνελήφθη Κρίσπος καί φυλακίσθη στήν στρια. Κρίσπος ταν νέος μέ πολλά γετικά χαρίσματα. Εχε περιβληθε νώτατα στρατιωτικ ξιώματα καί θεωρετο πιθανότερος διάδοχος το Κων/νου. Φαύστα τόν φθονοσε, γιατί σαφς περτεροσε τν γυν της, καί θέλησε νά τόν ξοντώσει. Πρίν να μνα Κων/νος εχε κδώσει νόμο, πού τιμωροσε μέ θάνατο τή μοιχεία μέ γγαμη γυναίκα. Κρίσπος κατηγορήθηκε μέ ψευδομάρτυρες γιά συνωμοσία ναντίον το Κων/νου καί τι πετέθη στή Φαύστα μέ νήθικους σκοπούς, κατηγορίες πού καί πό τόν Ζώσιμο θεωρονται βάσιμες. Μ. Κων/νος ρχεται στή δύσκολη θέση νά δικάσει, ς νώτατος δικαστής, τήν πόθεση καί νά φαρμόσει τόν νόμο χωρίς ξαίρεση. Παρά τατα δέν κτελε τν Κρίσπο, πλς τν φυλακίζει. νέος κτελέστηκε μέ γνωστο τρόπο, χωρίς νά βρεθε σχετικό διάταγμα το Κων/νου, πως θά πρεπε. Ο στορικοί λένε τι μόνη πού εχε πρόσβαση στή σφραγίδα το ατοκράτορα ταν σύζυγός του Φαύστα, στήν ποία ποδίδεται δολοφονία.
ταν μητέρα το ατοκράτορα γία λένη πέστρεψε πό τή Ρώμη, πληροφορήθηκε τά γεγονότα καί πεκάλυψε τή συνωμοσία στόν Κων/νο. κενος τότε διέταξε τή σύλληψη τς Φαύστας. Ζώσιμος αθαίρετα λέει τι διέταξε νά πνιγε στό λουτρό μέ καυτό νερό. λλά μθος καταρρίπτεται πό τόν ερώνυμο (366 - 419), πού μς πληροφορε τι θάνατος τς Φαύστας πλθε τρία τέσσερα τη μετά τόν θάνατο το Κρίσπου. Πς εναι δυνατό, λοιπόν, νά συνδέονται, καί μάλιστα μεσα, τά δύο γεγονότα; Τόν θάνατο το Κρίσπου καί τς Φαύστας, καλύπτει θρύλος. Εναι χαρακτηριστικό τι Φαύστα συμμετεχε καί σέ συνομωσία ναντίον το Κων/νου μέ τόν πατέρα της Μαξιμιανό. ταν συνωμοσία πεκαλύφθη Φαύστα νοχοποίησε τόν πατέρα της γιά νά ποφύγει τίς συνέπειες.
Δέν θά πεκταθομε σέ λλες περιπτώσεις, γιά τίς ποες κατηγορεται Κων/νος. Τονίζουμε μόνο τι, σέ σύγκριση μέ λλα πρόσωπα τς ποχς, μφανίζεται μλλον μεγαλόψυχος καί πιεικής. ταν κάποτε ο θνικοί βεβήλωσαν τά γαλματά του, κενος ερηνικότατα, ταν το τό επαν, πιασε τό πρόσωπό του καί επε: «ετυχς, γώ δέ βλέπω κανένα τραμα στό πρόσωπό μου». Πολλές νέργειές του θεωρονται πρωτοποριακές. Κατήργησε τήν ποινή το σταυρικο θανάτου, νανέωσε τό οκογενειακό δίκαιο, κατεδίκασε τή μοιχεία, νύψωσε τή θέση τς μητέρας, προστάτευσε τήν οκογένεια καί τά παιδιά πό τήν κατάχρηση τς πατρικς ξουσίας. Μέ νόμο τιμωροσε σους προξενοσαν τόν θάνατο σέ δούλους, περιόρισε τή βία καί τή σωματική τιμωρία, παγόρευσε τόν στιγματισμό τν δούλων στό πρόσωπο κ..


Μ. Κων/νος καί Χριστιανική κκλησία.

Μ. Κων/νος νέκαθεν τρεφε συμπάθεια πρός τούς Χριστιανούς, λόγ τς μητέρας του γίας λένης, πού ταν δη Χριστιανή. Δυό γεγονότα καναν τή στάση του σταδιακά ενοϊκότερη, μέ ποκορύφωση τή Βάπτισή του τό 337 μ.Χ. Τό πρτο εναι τό περίφημο ραμα το Τιμίου Σταυρο, πού μαρτυρεται καί πό τούς στορικούς τς ποχς Εσέβιο καί Λακτάντιο. Μαξέντιος κατηγόρησε τόν Κων/νο γιά τόν θάνατο το πατέρα του Μαξιμιανο καί διέταξε τήν καταστροφή τν γαλμάτων του. Κων/νος μέσω τν λπεων ρχεται στήν ταλία καί ο δύο στρατοί συναντνται στήν δια γέφυρα το Τίβερη ξω πό τή Ρώμη (που μφανίζεται τό ραμα). σύγκρουση, πού κολουθε, εναι σφοδρή. Κων/νος εχε 25.000 στρατό, ν Μαξέντιος 100.000, μως στρατός το Μαξεντίου κυριολεκτικά συντρίβεται. Μιά γέφυρα το Τίβερη καταρρέει καί πολλοί πνίγονται στόν ποταμό, μεταξύ ατν καί διος Μαξέντιος. Τό δεύτερο γεγονός εναι μπειρία πού πέκτησε Κων/νος στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ.).
Μέχρι τότε δέν εχε ποκόψει τή σχέση του μέ τήν εδωλολατρία καί διατηροσε τόν τίτλο το «Μεγάλου ρχιερέως» τς ρχαίας θρησκείας. Μή λησμονομε τι ο τότε ατοκράτορες, χι μόνο πίστευαν παράλληλα σέ πολλές θεότητες (σως τσι νά εδε ρχικά καί τόν Χριστιανισμό Μ. Κων/νος, σάν μιά θρησκεία πού μπορε νά γίνει ποδεκτή μαζί μέ τίς λλες), λλά μφανίζοντο καί ο διοι μέ θεες διότητες, δηλ. λατρεύοντο ς θεοί, στά γάλματά τους προσφέροντο θυσίες! τσι τιμτο καί Κων/νος. Ατά, μως, δέν τά πινόησε διος, λλά τά κληρονόμησε πό τούς προκατόχους του. Τό 326, να χρόνο μετά τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο, γιά πρώτη φορά ρνεται νά προσφέρει τίς νενομισμένες θυσίες. κίνηση ατή εχε τεράστια σημασία, γιατί οσιαστικά καταργοσε τόν αυτό του καί τήν ρχαία λατρεία. κτοτε δέν καταδίωξε, βέβαια, ποτέ τούς εδωλολάτρες, λλά οτε καί τήρησε διαίτερα φιλική στάση πέναντί τους. Μέ πιστολές του συμβούλευε τούς κατοίκους τς χώρας, που πρχαν εδωλολάτρες νά στραφον πρός τή χριστιανική πίστη.
Μ. Κων/νος ζε πλέον καί συμπεριφέρεται ς Χριστιανός, εναι μως κόμη βάπτιστος. Γιατί συμβαίνει ατό; Προφανς λόγ τν συνηθειν τς ποχς. πικρατοσε σέ πολλούς κακή συνήθεια νά ναβάλλουν τό Βάπτισμα γιά ργότερα, γιά τό τέλος τς ζως τους. τσι καναν καί ο μεγάλοι Πατέρες Βασίλειος Μέγας καί Γρηγόριος Θεολόγος, παρασυρμένοι πό τή συνήθεια τς ποχς· βαπτίσθηκαν, ταν λοκλήρωσαν τίς σπουδές τους. τσι κανε καί Κων/νος· βαπτίσθηκε τρες μέρες πρό το θανάτου του. «μολογ ν Βάπτισμα ες φεσιν μαρτιν», ναφέρεται στό Σύμβολο τς Πίστεως. ν πιστεύουμε τι τό Βάπτισμα εναι να πανίσχυρο Μυστήριο, πού ξαλείφει λες τίς μαρτίες τότε, ς Χριστιανοί, δέν πρέπει κν νά συζητμε γιά «γκλήματα» «μαρτίες» το Κων/νου, πού γιναν πρίν τό Βάπτισμα. Θεός καί κκλησία κρίνουν τόν νθρωπο καί τίς νέργειές του μέ ντελς διαφορετικά κριτήρια.
Κάποιοι μφισβητον τήν γιότητα το Μ. Κων/νου. μως, γιότητα δέν ξαρτται πό τούς νθρώπους. γιοι δέν εναι σοι ναδεικνύονται πό μς, λλά σοι ναδεικνύονται πό τόν Θεό μέ θαυμαστά σημεα. Στόν βίο το Κων/νου θά βρίσκαμε πολλούς λόγους, γιά τούς ποίους θά πρεπε νά τιμται ς γιος. μως, ατό τό κριτήριο εναι μλλον ξωτερικό. Μ. Κων/νος εναι γιος πειδή «ς Παλος τήν κλήσιν οκ ξ νθρώπων δέξατο», δηλ. πειδή τόν νέδειξε Θεός, πως παλαιότερα τόν πόστολο Παλο, μέ περφυσικά ράματα (τήν θεοσημεία το Τιμίου Σταυρο) καί μέ λλα θαυμαστά σημεα ( λάρνακα το Μ. Κων/νου στήν Κων/πολη ταν πηγή αμάτων, σύμφωνα μέ τή μαρτυρία τν κατοίκων τς Πόλεως). Μόνο Θεός γνωρίζει τό βάθος τς ψυχς το νθρώπου στε νά ναδεικνύει γίους, δέ Λαός το Θεο αθόρμητα διαισθάνεται τήν γιότητα καί ποδίδει τή δέουσα τιμή στούς φορείς της.

(Περισσότερα γιά τήν στορική λήθεια περί το Μ. Κων/νου βλ. σέ σχετική μιλία το π. Γεωργίου Μεταλληνο στό διαδίκτυο, στή διεύθυνση http://www.oodegr.com/neopaganismos/sykofanties/kwnst2.htmπ, π’ που ντλήσαμε καί τά παραπάνω στοιχεα). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου