γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Το μάθημα των Θρησκευτικών και οι αιρέσεις


ΤΕΥΧΟΣ 60     ΤΡΙΠΟΛΙΣ   ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2009

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αρέσεις καί νομικός προβληματισμός γιά τό μάθημα τν Θρησκευτικν

πως εναι γνωστό, στή χώρα μας δρ να μεγάλο πλθος αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων, ο περισσότερες πό τίς ποες δέν ναγνωρίζονται ς «γνωστές θρησκεες», φο δέν πληρον τίς προϋποθέσεις, πού θέτει τό Σύνταγμα καί λληνική νομοθεσία. Ο μάδες ατές εναι γνωστές διεθνς ς «σέκτες» («αρετικές μάδες» «νέες θρησκευτικές κινήσεις» «μάδες θρησκευτικο σωτεριστικο πνευματικο χαρακτρα», κατά τήν ρολογία τς Ερωπαϊκς νωσης). Στή χώρα μας πιχειρον νά κάνουν ασθητή τήν παρουσία τους, θέτοντας συνήθως να πλθος νομικν προβλημάτων, γιά δθεν παραβίαση τς θρησκευτικς λευθερίας καί τν τομικν δικαιωμάτων, γιά δθεν ναχρονιστική νομοθεσία κ.λ.π. Θεωρον τι λληνική νομοθεσία εναι σύμβατη μέ τά ερωπαϊκά δεδομένα καί σχυρίζονται τι χώρα μας χει δθεν καταδικασθε πό διεθν δικαστήρια γιά τή σχετική της νομοθεσία, παραποιώντας, μάλιστα, δικαστικές ποφάσεις.

να πό τά θέματα, πού βρίσκονται συνεχς στό στόχαστρο τν σύγχρονων αρέσεων, εναι τό μάθημα τν Θρησκευτικν. Ο μάδες ατές, προφανς γιά νά δημιουργήσουν ντυπώσεις καί χι γιά πραγματικούς λόγους, σχυρίζονται τι μέσ ατο σκεται προσηλυτισμός στά μέλη τους πέρ τς ρθόδοξης κκλησίας, πειδή τό μάθημα εναι, δθεν, μολογιακό καί διδάσκεται μέ πρωτοβουλία τς κκλησίας.
πραγματικότητα, βέβαια, εναι ντελς διαφορετική. Τό μάθημα τν Θρησκευτικν δέν χει σέ καμιά περίπτωση μολογιακό χαρακτρα καί δέν διδάσκεται, φυσικά, πό τήν ρθόδοξη κκλησία. Διδάσκεται πό τήν λληνική Πολιτεία, ποία διαχειρίζεται γενικά τό σύστημα τς παιδείας στή χώρα μας. ταν κκλησία καλεται νά κφράσει τή γνώμη της γιά κάποιο ζήτημα, γνώμη ατή χει μόνο συμβουλευτικό χαρακτρα. κείνη πού τελικά ποφασίζει, εναι Πολιτεία, ποία πολλές φορές δέν διαπνεέεται πό ενοϊκές διαθέσεις ναντι τς κκλησίας καί βλέπει μέ περισσότερη συμπάθεια τίς «θρησκευτικές μειονότητες». Ο καθηγητές τν Θρησκευτικν δέν εναι παραίτητα ρθόδοξοι Χριστιανοί καί κανείς δέν τούς ρωτ γιά τίς θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, ταν ναλαμβάνουν τά καθήκοντά τους. Ατό σημαίνει τι μπορε νά εναι καί μουσουλμάνοι καί μέλη διαφόρων αρέσεων θρησκειν καί θεοι κόμη. πόδειξη τν παραπάνω εναι τό κωμικοτραγικό φαινόμενο τς παρξης θεων «θεολόγων»! στά σχολεα, ο ποοι κφράζουν λεύθερα μέσα στίς τάξεις τίς θεϊστικές τους πεποιθήσεις καί τή ριζική διαφωνία τους μέ τό περιεχόμενο το μαθήματος πού διδάσκουν, πως πολλές φορές καταγγέλλουν ο διοι ο μαθητές. λη το μαθήματος δέν περιορίζεται ποκλειστικά στην ρθόδοξη πίστη. Παρέχει πληροφόρηση (νάλογη, βέβαια, με τόν πληθυσμό τν θρησκευτικν μάδων, πού πάρχουν στή χώρα μας) γιά λες τίς μεγάλες θρησκεες, λλά καί γιά τίς σπουδαιότερες αρετικές παραφυάδες τους.
Παρά τατα συστηματική προπαγάνδα, πού σκεται πό τίς σύγχρονες αρέσεις σέ διάφορα πίπεδα, χει πείσει τήν Πολιτεία νά ποδεχθε στήν πράξη τήν ποψη τν μάδων ατν, τι μέσω τν Θρησκευτικν Πολιτεία δέν παρέχει ντικειμενική πληροφόρηση γιά τίς θρησκεες, λλά σκε ες βάρος τους προσηλυτισμό! τσι, μέ μιά πλή δήλωση τν θρησκευτικν του πεποιθήσεων, νας μαθητής λλου δόγματος θρησκείας μπορε νά παλλαγε πό τό μάθημα τν Θρησκευτικν. πρόσφατη πόπειρα το πουργείου Παιδείας νά μεταβάλλει οσιαστικά τό μάθημα σέ προαιρετικό, ταν να βμα προσέγγισης στίς ντιλήψεις τν αρέσεων, τίς ποες καί χαροποίησε διαίτερα. λόγος εναι προφανής: Τό περιεχομένου το μαθήματος ναφέρεται περισσότερο, πως εναι φυσικό, στήν ρθόδοξη πίστη, δεδομένου, τι ατή νδιαφέρει τή συντριπτική πλειοψηφία τν λλήνων καί κπροσωπε μιά παράδοση εκοσι αώνων Χριστιανισμο στόν τόπο μας (τήν ποία, ς στορία το παρελθόντος μας τουλάχιστον, φείλουμε λοι νά γνωρίζουμε, ρθόδοξοι καί μή). Εναι προφανές τι στόχος τν αρέσεων εναι γνοια κ μέρους τν ρθοδόξων τν βασικν στοιχείων τς πίστης τους καί σταδιακή ξάλειψη κάθε στοιχείου τς Παραδόσεώς μας πό τή σύγχρονη κοινωνία, ν παράλληλα προσπαθον νά ποφύγουν καί τή σύγκριση τν δικν τους «παραδόσεων» μέ τή μακραίωνη Παράδοση τς ρθοδοξίας.
προπαγάνδα τν αρέσεων σκεται στή χώρα μας μέ τήν ποστήριξη τς λεγόμενης «προοδευτικς διανόησης», νός περιορισμένου κύκλου νθρώπων μέ ντονα χθρικές διαθέσεις γιά τήν κκλησία. Συνήθως γίνεται μέ τή χρήση νέντιμων μέσων, πως ψευδολογία, πάτη, συκοφαντία, λασπολογία κ.. (Μιά γενική εκόνα τν μεθοδεύσεων τν αρέσεων στήν λλάδα, τν διασυνδέσεων καί τς ν γένει διαπλοκς τους παρέχει τό ποκαλυπτικό βιβλίο το π. ντ. λεβιζοπούλου, Ναζισμός μέ λλο πρόσωπο. Μεθοδεύσεις λοκληρωτικν αρέσεων κα παραθρησκευτικν μάδων, θναι 1996). τσι, βλέπουμε νά παναλαμβάνονται συνεχς ο σχυρισμοί τι λλάδα εναι τό μόνο κράτος πού διατηρε τό μάθημα τν Θρησκευτικν στό κπαιδευτικό σύστημα, τι κατάργηση το μαθήματος εναι παίτηση τς Ερωπαϊκς νωσης κ.λ.π. Πόσο ληθεύουν, μως, ο παραπάνω σχυρισμοί;


Τό μάθημα τν Θρησκευτικν στίς ερωπαϊκές χρες

Πλήρη εκόνα τς κατάστασης, πού πικρατε στήν Ερώπη σχετικά μέ τό μάθημα τν Θρησκευτικν, μς παρέχει εδική μελέτη το κ. Γ. Κρίππα, Δρ. Συνταγματικο Δικαίου, μέ τίτλο συνταγματική κατοχύρωσις το μαθήματος τν Θρησκευτικν παρ’ μν καί ν τ λλοδαπ, θναι 2001. εκόνα ατή εναι ντελς ντίθετη μέ ,τι παρουσιάζουν ο αρέσεις καί ο «προοδευτικοί» στήν λλάδα. Τό μάθημα τν Θρησκευτικν διδάσκεται μέ διάφορες μορφές σέ λα τά νεπτυγμένα κράτη. Στά κράτη ατά δ καί 100 χρόνια δέν χει κδοθε νόμος, πού νά καταργε τό μάθημα. Μόνο στίς χρες τς νατολικς Ερώπης εχε καταργηθε πό τά θεϊστικά καθεσττα, τώρα, μως, καί κε πανέρχεται σταδιακά.
Σύμφωνα μέ τήν παραπάνω μελέτη, στή Γερμανία, κατά τό σχον Σύνταγμα (ρ. 7, παρ. 3) τό μάθημα τν Θρησκευτικν στά δημόσια σχολεα «εναι τακτικό μάθημα, προστατευμένο πό τήν κρατική ποπτεία, καί γίνεται σύμφωνα μέ τίς ρχές τν θρησκευτικν κοινοτήτων». νομολογία δέχεται τι ο βαθμοί πρέπει νά ναγράφονται στό πολυτήριο τό νδεικτικό, πως τν λλων μαθημάτων, ν λη το μαθήματος καθορίζεται σέ συμφωνία μέ τήν κάθε «κκλησία» (Προτεσταντική, Ρωμαιοκαθολική, ρθόδοξη). Στήν γγλία τό μάθημα εναι ποχρεωτικό, σύμφωνα μέ τόν κπαιδευτικό νόμο το 1944 καί μέ τόν νόμο περί σχολικς προσευχς το 1988. Στήν Αστρία τό ρ. 14 πάρ. 10 το Συντάγματος προβλέπει τι τό μάθημα εναι ποχρεωτικό στά δημόσια καί διωτικά σχολεα καί δέν προβλέπεται παλλαγή γιά κανέναν, φόσον νήκει σέ ρισμένη «κκλησία». Στίς αθουσες τν σχολείων προβλέπεται νάρτηση το Σταυρο, χωρίς ατό νά θεωρεται παραβίαση τς θρησκευτικς λευθερίας τρίτων. Στό Βέλγιο τό μάθημα εναι «κατηχητικό», δηλαδή διδάσκεται στά σχολεα πό τήν «Καθολική κκλησία» καί εναι ποχρεωτικό. Στήν ταλία τό Σύνταγμα (ρ. 8) προβλέπει νά διδάσκεται τό μάθημα τν Θρησκευτικν δύο ρες τήν βδομάδα στά δημοτικά σχολεα καί στά γυμνάσια καί μιά ρα στά λύκεια.  λη τν μαθημάτων καθορίζεται κατόπιν συμφωνίας μεταξύ το πουργείου Παιδείας καί τς «Καθολικς κκλησίας». Στήν σπανία τό μάθημα διδάσκεται στά σχολεα καί κατοχυρώνεται εθέως πό τό Σύνταγμα (ρ. 16). Στήν Πορτογαλία σχύει Κονκορδτο, πού χει πογράψει χώρα μέ τό Βατικανό (7/5/1940), καί Νομ. Διάταγμα (407/89), τό ποο εσάγει τό μάθημα τν Θρησκευτικν στά σχολεα. Κατά τό Κανκορδτο (ρ. ΧΧΙ), διδασκαλία στά δημόσια σχολεα πρέπει νά καθοδηγεται πό τίς ρχές το Καθολικισμο. Στήν ρλανδία τό μάθημα εναι «κατηχητικό», δηλαδή γίνεται μέ τήν ποπτεία τς «Καθολικς κκλησίας», διδάσκεται πό κληρικούς καί εναι ποχρεωτικό γιά λους τους μαθητές. πίσης κάθε συνεδρίαση τς Βουλς ρχίζει μέ προσευχή, καί τό καδημαϊκό καί δικαστικό τος κάθε χρόνο ρχίζει μέ τέλεση Θ. Λειτουργίας. Στό Λουξεμβούργο τό μάθημα, βάσει το Συντάγματος (ρ. 126), εναι ποχρεωτικό στά δημόσια σχολεα, διδάσκεται καί πό κληρικούς καί τήν λη τήν καθορίζει «κκλησία». Στή Δανία, κατά τό ρ. 4 το Συντάγματος, « Εαγγελική Λουθηρανή κκλησία εναι Δανική θνική κκλησία και, ς τέτοια, ποστηρίζεται πό τό Κράτος». Σέ λα τά σχολεα διδάσκεται τό μάθημα τν Θρησκευτικν ς ποχρεωτικό (Νόμ. 8/6/1966). Στή Σουηδία τό μάθημα διδάσκεται ς ερύτερη γνώση τν θρησκειν, μως, καί δ τήν λη του καθορίζει «κκλησία» καί χι τό κράτος.
Στά παραπάνω παραδείγματα ς προσθέσουμε καί τήν εδική περίπτωση τς «θεης» Γαλλίας. Κατά τό Σύνταγμα τς χώρας (ρ. 2), Γαλλία εναι κράτος «λαϊκό». πό τό 1880 παγορευόταν στά δημόσια σχολεα κάθε ναφορά σέ ποιαδήποτε θρησκεία. Πρό λίγων τν σοσιαλιστική κυβέρνηση Ζοσπέν ποφάσισε νά παναφέρει, πειτα πό πολλά χρόνια, τά Θρησκευτικά στά δημόσια σχολεα, στω καί μέ τή μορφή το θρησκειολογικο μαθήματος. Τήν δια περίπου ποχή (2002) τότε πουργός Παιδείας Λίκ Φερί δήλωνε τι ταν λάθος ποκοπή τν παιδιν πό τή θρησκευτική τους στορία, γιατί, «ετε εναι κανείς θρσκος ετε θρησκος, ... δέν μπορε νά ντιληφθε τήν πνευματική, καλλιτεχνική καί πολιτική ζωή καί παράδοση, ν δέν μάθει τι ατή εναι ποτέλεσμα μις χριστιανικς κυριαρχίας 15 αώνων» (βλ. Γ. Παπαθανασόπουλου, Τό μάθημα τν Θρησκευτικν στίς χρες τς Ερώπης, ν «ρθοδοξία καί λληνισμός», νθετο φημ. «λεύθερος Τπος», 24/11/2002).
Στίς χρες τς νατολικς Ερώπης τό μάθημα πανέρχεται, πως προαναφέραμε, μετά τήν κατάργησή του πό λοκληρωτικά καθεσττα. Στή Ρωσία χουν πανέλθει τά Θρησκευτικά στίς περισσότερες περιοχές, λλά δέν χουν κόμη κατοχυρωθε νομοθετικά, δεδομένου τι δέν πάρχουν καί καθηγητές γιά νά διδάξουν τόν πολύ μεγάλο ριθμό μαθητν. Στή Βουλγαρία πανλθαν, τό διο στή Σερβία, στή Ρουμανία, στήν Πολωνία καί τήν Ογγαρία.
πό τά παραπάνω καταδεικνύεται τι ο σχυρισμοί τν σύγχρονων αρέσεων τι στήν Ερώπη καταργεται τό μάθημα τν Θρησκευτικν εναι μόνο προπαγάνδα καί πόπειρα παραπλάνησης. σύγχρονη Ερώπη τουλάχιστον ναγνωρίζει τήν ξία το μαθήματος. χώρα μας, καθώς φαίνεται, δέν τήν να γνωρίζει, κάνοντας βήματα πρός τήν κατάργησή του, καί στό θέμα ατό, βέβαια, πομακρύνεται πό τήν ερωπαϊκή πρακτική.


Ο κατεύθνσεις τς Ερωπαϊκς νωσης

Κάποιοι ποστηρίζουν τι σταδιακή κατάργηση το μαθήματος εναι παίτηση τς Ερωπαϊκς νωσης. μως, ο «παιτήσεις» τς Ε.Ε. κφράζονται πάντοτε μέ πίσημα κείμενα, μέ ποφάσεις κοινοτικν ργάνων, γραπτές δηγίες κ.λ.π. Τέτοιο κείμενο δέν χουν νά πιδείξουν σοι κφράζουν τούς παραπάνω σχυρισμούς, διότι πλούστατα τέτοιο κείμενο δέν πάρχει. λλωστε, εναι δύνατο νά πάρχει, φο εναι διανόητο τά ερωπαϊκά κράτη λλα νά ποφασίζουν τό καθένα ξεχωριστά καί λλα νά ποφασίζουν ς νωση συνασπισμός κρατν.
Τό πρόβλημα τν αρέσεων χει πασχολήσει τήν Ε.Ε. πό πολλν τν, μέ ποτέλεσμα νά προέλθει μιά σειρά πίσημων κειμένων, πού ναφέρονται στό φαινόμενο. φορμή δόθηκε πό παράνομες γκληματικές δραστηριότητες κάποιων σύγχρονων αρέσεων, πού προκάλεσαν διεθνες ντιδράσεις, πως μαδικές ατοκτονίες, τρομοκρατικές νέργειες, «κακομεταχείριση, σεξουαλική βία, γκλεισμοί, σωματεμπόριο, νθάρρυνση πιθε­τικς συμπεριφορς ... προπαγάνδα ρατσιστικν δεολογιν, φορολογικές πά­τες, μεταφορές κεφαλαίων, μπόριο πλων, δια­κίνηση ναρκωτικν ... παράνομη σκηση τς α­τρικς» κ.α. (βλ. Ψήφισμα το Ερ. Κοινοβουλίου γιά τίς σέκτες τς 29/2/1996).
Ε.Ε. διαπιστώνει τι ο αρέσεις «ποτελον φαινόμενο σέ πλήρη νθιση, πό πολυποίκιλες μορφές, σ' λόκληρο τόν κό­σμο» (ατόθι), πού χρήζει μεσης ντιμετώπισης. Πολύ σωστά πισημαίνει τι ντιμετώπιση ατή δέν πρέπει νά θίγει τή θρησκευτική λευθερία, πού ποτελε θεμελιδες δικαίωμα το νθρώπου, πόλυτα σεβαστό στή χώρα μας, τόσο πό τήν Πολιτεία σο καί πό τήν ρθόδοξη κκλησία. κκλησία μας, κουλουθώντας τούς λόγους το Κυρίου «στις θέλει πίσω μου κουλουθεν» (Μαρκ. 8,34) καί «δού στηκα πί τήν θύραν καί κρούω· άν τις κούσ τς φωνς μου καί νοίξ τήν θύραν, εσελεύσομαι» (ποκ. 3,20), σέβεται πόλυτα τό δικαίωμα κάθε νθρώπου νά πιστεύει ,τι θέλει καί νά πιλέγει ποια θρησκεία θέλει, τό δέ Σύνταγμά μας ρίζει τι « λευθερία τς θρησκευτικς συνείδησης εναι παραβίαστη» (ρ. 13, παρ. 1). Ε.Ε., μως, πό τό βάρος τν καταστάσεων, ξαναγκάζεται νά κάνει λόγο κόμη καί γιά περιορισμούς τς θρησκευτικς λευθερίας, που παιτεται: « πιτροπή πενθυμίζει τι βάσει τς Συνθήκης (τς Ερωπαϊκς Συμβάσεως τν Δικαιωμάτων το νθρώ­που), λευθερία τς συνειδήσεως καί τς θρησκείας καί νας ριθμός λλων λευθεριν πού ξασφαλίζονται πό τήν Συνθήκη ΕΙΝΑΙ δυνατόν νά περιορισθον καί τι ο ρμόδιες θνικές ρχές χουν διακριτική εχέρεια πί το θέματος» (Συμπληρωματική πάντηση Κοινοβουλευτικς Συνέλευσης Συμβουλίου Ερώπης στή Σύσταση 1178/1992).
Ο αρέσεις, λοιπόν, δημιουργον προβλήματα στήν παγκόσμια κοινωνία, προβλήματα πολλά καί μεγάλα. Γιά νά ντιμετωπισθον, παιτεται ερύτατη πληροφόρηση, καί τό προσφορότερο μέσο γι’ ατήν εναι τό σχολεο καί τό μάθημα τν Θρησκευτικν. τσι σέ πίσημα κείμενα τς Ε.Ε. ναφέρεται: «κπαιδευτικά, νομοθετικά καί λλα μέτρα θά πρέπει νά ληφθον γιά τήν ντιμετώπιση τν προβλημάτων πού τίθενται πό ρισμένες δραστηριότητες αρετικν μάδων νέων θρησκευτικν κινή­σεων» (Σύσταση 1178/1992 Κοιν. Συνέλευσης Συμβουλίου Ερώπης). «Τό πρόγραμμα το συστήματος παροχς γενικς παιδείας πρέπει νά περιλαμβάνει συγκεκριμένη καί ντικειμενική πληροφόρηση πί τν μεγά­λων θρησκειν καί πί τν σπουδαιοτέρων ποκλίσεων πό ατές, πί τν ρχν πού προϋποθέτει μελέτη τς συγκρίσεως τν θρη­σκειν» (ατόθι). « Συνλευση πανρχεται π τς ναγκαιτητος μις ξειδικευμνης δρσεως πληροφορσεως π τς στορας κα τς φιλοσοφας τν μεγλων ρευμτων τς σκψεως κα τν θρησκειν, ποα θ πβλεπε κυρως πρς τος νους στ πλασιο τν σχολικν προγραμμτων» (Σύσταση 1412/1999 Κοιν. Συνέλευσης Συμβουλίου Ερώπης). Τά κράτη μέλη προτρέπονται «νά προβλψουν στ προγρμματα γενικς κπαιδεσεως πληροφρηση π τς στορας κα τς φιλοσοφας τν μεγλων ρευμτων τς σκψεως κα τν θρησκειν» καί «νά φαρμζουν χωρς καμα παρλειψη τ νομοθεσα περ ποχρεωτικς κπαιδεσεως κα, ν περιπτσει μ τηρσεως τς ποχρεσεως ατς νά προκαλον τν παρμβαση τν ρμοδων πηρεσιν» (ατόθι). Τά παραπάνω προϋποθέτουν, βέβαια, τήν νίσχυση καί χι τήν κατάργηση το μαθήματος τν Θρησκευτικν καί πρός τήν κατεύθυνση ατή προτρέπει Ε.Ε.


Πρός τήν ρθή ντιμετώπιση το προβλήματος

Ζομε σέ μιά ποχή μέ πολλαπλά προβλήματα, μιά ποχή πού χαρακτηρίζει κατάρρευση τν ξιν, κρίση ταυτότητος, πνευματικός ποροσανατολισμός, πέλαση τς σοπεδωτικς παγκοσμιοποίησης. Πρός πέρβασιν ατς τς κρίσης ρχίζει νά συνειδοποιεται πό πολλές πλευρές ξία τν θρησκευτικν ξιν γιά τήν λοκλήρωση το νθρώπου καί τήν καλή λειτουργία τς κοινωνίας. Στή χώρα μας ο ξίες ατές κπροσωπονται πό τήν ρθόδοξη πίστη καί ζωή, στοιχεα διαχρονικά καί ναλλοίωτα, μέ τά ποα πιβιώσαμε γιά εκοσι αἰῶνες καί μάλιστα κάτω πό ξαιρετικά δυσμενες συνθκες. Εναι νάγκη ο ξίες ατες νά κληροδοτηθον στίς πόμενες γενεές καί γι’ ατό νίσχυση το μαθήματος τν Θρησκευτικν πρός τήν ρθόδοξη κατεύθυνση εναι περισσότερο πό λλοτε παραίτητη.
Παράλληλα ζομε σέ μιά πολυπολιτισμική κοινωνία, που καθημερινά συναναστρεφόμεθα νθρώπους διαφορετικν πολιτιστικν καταβολν καί θρησκευτικν ντιλήψεων (οκονομικούς μετανάστες κ.λ.π.), τούς ποίους φείλουμε νά κατανοήσουμε κι ατοί νά κατανοήσουν μς, στε νά νταχθον σωστά στήν λληνική κοινωνία. Ατό δέν θά γίνει μέ τήν περιφρόνηση τν βαθύτατα ριζωμένων στήν νθρώπινη συνείδηση θρησκευτικν στοιχείων το πολιτισμο τους. Περισσότερο παραίτητο εναι γι’ ατούς, παράλληλα μέ τίς δικές τους θρησκευτικές ντιλήψεις, νά γνωρίζουν καί τίς θρησκευτικές ντιλήψεις τς πλειοψηφίας τν κατοίκων τς χώρας στήν ποία ζον καί ργάζονται. Διαφορετικά οτε προσέγγιση θά πάρξει οτε λληλοκατανόηση καί ο παραπάνω συνάνθρωποί μας θά ξαναγκασθον νά ργανωθον σέ κάστες (κλειστές μάδες), μέ ενόητες συνέπειες. Γι’ ατό θεωρομε τι εναι σφαλμένη παλλαγή τν τεροδόξων πό τό μάθημα τν Θρησκευτικν.

Βέβαια τό μάθημα, πως γίνεται σήμερα, παρουσιάζει πολλά προβλήματα. σως εναι ναγκαία μιά ριζική ναμόρφωσή του, στή διδασκόμενη λη, στή μεθοδολογία διδασκαλίας, στήν πιλογή καί ξιολόγηση τν διδασκόντων κλ.π. Πολιτεία θά πρέπει νά τά πιλύσει, ν θέλει νά χει ψηλο πιπέδου μάθημα καί ν ναμένει π’ ατό θετικά ποτελέσματα. Γιά νά τό πιτύχει παιτεται οσιαστική συμβολή τς κκλησίας καί ελικρινής συνεργασία μ’ ατήν (καθώς καί μέ τίς λλες θρησκευτικές κοινότητες, που συντρέχουν εδικές συνθκες), πως λλωστε  διδάσκει ερωπαϊκή πρακτική καί πως συμβαίνει στά νεπτυγμένα κράτη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου