γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022

«Βασίλειος ο Μέγας», τεύχ. 93, Ιαν. - Μάρτ. 2022

 


ΤΕΥΧΟΣ 93         ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2022 

Τό ἅγιο Βάπτισμα στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας 

Στήν ἐποχή μας τονίζεται ὅλο καί περισσότερο ἡ σημασία τοῦ Βαπτίσματος σέ ὁλόκληρο τόν Χριστιανικό κόσμο. Τό Μυστήριο αὐτό ἔχει ὑποτιμηθεῖ μεταξύ τῶν Προτεσταντῶν, ὅπου θεωρεῖται συνήθως ἁπλή τελετή, χωρίς οὐσιαστικές συνέπειες γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Γιά μᾶς τούς Ὀρθοδόξους, βέβαια, ἡ ἀξία του εἶναι δεδομένη. Εἶναι τό πρῶτο Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἐκεῖνο πού μᾶς εἰσάγει στόν ἁγιασμένο χῶρο της, εἶναι ἡ «θύρα τῆς Ἐκκλησίας», εἶναι ἐκεῖνο, πού μᾶς καθιστᾶ μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, πού μᾶς ἑνώνει μέ τόν Χριστό, πού κυριολεκτικά σώζει (βέβαια, μέ προϋποθέσεις, ὅπως ἡ πίστη καί ἡ κατά Χριστόν ζωή). Ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς εἶχε τονίσει ὅτι, ἄν κάποιος δέν «γεννηθῇ (γιά δεύτερη φορά) ἐξ ὕδατος καί Πνεύματος (ἀπό τό νερό τοῦ Βαπτίσματος καί ἀπό τή Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πού ἐνεργεῖ στό Μυστήριο αὐτό) οὐ δύναται εἰσελθεῖν εἰς τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ (δέν πρόκειται νά μπεῖ στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ!)» (Ἰω. 3,5). Τό Βάπτισμα εἶναι, λοιπόν, θεοσύστατο Μυστήριο! Ὅπως εἶναι γνωστό, ὁ Κύριος, πρίν ἀναληφθεῖ στόν οὐρανό, ἀπέστειλε τούς Μαθητές Του στόν κόσμο νά κηρύξουν τό Εὐαγγέλιο παντοῦ, μέ τήν ἐντολή νά βαπτίζουν «εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» ὅσους πίστευαν στό κήρυγμά τους (Ματθ. 28, 19-20). Ἀλλοῦ διαβεβαιώνει ὅτι, ὅποιος πιστέψει καί βαπτιστεῖ, ἐκεῖνος θά σωθεῖ (Μάρκ. 16,16).

Ὅμως, ποῦ ἀκριβῶς ἔγκειται ἡ ἀξία τοῦ Βαπτίσματος καί ποιά εἶναι ἡ ἐνέργειά του; Γιά νά κατανοηθεῖ αὐτό, πρέπει νά ἀνατρέξουμε πολύ πίσω, στήν ἀρχή τοῦ ἀνθρώπινου γένους καί, εἰδικότερα, στήν «τραγωδία τῆς πτώσεως». Τί συνέβη τότε, ὅταν οἱ πρῶτοι ἀνθρωποι ἐξέπεσαν ἀπό τήν κατάσταση τοῦ Παραδείσου; Τόσο ἡ Ἁγία Γραφή, ὅσο καί οἱ θεοφώτιστοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μᾶς διαβεβαιώνουν ὅτι: α) Ὁ ἄνθρωπος μέ τήν πτώση του ἔγινε δοῦλος καί ὑποχείριο τοῦ Διαβόλου - ὁ Διάβολος κυριάρχησε στόν κόσμο καί στήν ἀνθρώπινη φύση. β) Κατά τόν ἴδιο τρόπο, κυριάρχησε τό κακό καί ἡ ἁμαρτία. γ) Ἡ κοινωνία τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό διασπάστηκε καί ὁ ἄνθρωπος ἔπαψε πλέον νά βλέπει τόν Θεό. δ) Ἡ Θεία Χάρη, ἡ ὁποία διενεργοῦσε αὐτή τήν κοινωνία, τόν ἐγκατέλειψε. ε) Ἡ κατάσταση τοῦ Παραδείσου καί ἡ ἀπόλαυση, πού ἐκείνη παρεῖχε, ἐξέλειπαν: ὁ ἄνθρωπος ἔγινε ἐξόριστος καί ἔκπτωτος τοῦ Παραδείσου καί ἀναζητᾶ πλέον τή χαρά στά πράγματα τοῦ κόσμου, ἀλλ’ αὐτά μόνο πρόσκαιρη ἱκανοποίηση παρέχουν, ἀναμεμειγμένη μάλιστα μέ τή λύπη! στ) Τέλος, στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου εἰσῆλθε καί κυριάρχησε ὁ θάνατος: ὁ ἄνθρωπος ἔγινε θνητός!

Ὁ Χριστός ἦλθε στόν κόσμο ἀκριβῶς γιά νά ἀναιρέσει τίς τραγικές συνέπειες τῆς πτώσεως, δηλ. γιά νά μᾶς ἀπελευθερώσει ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ Διαβόλου, νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τήν ἁμαρτία, νά καταργήσει τόν θάνατο, νά ἑνώσει τόν ἄνθρωπο μέ τό Θεό. Ὅμως τό ἔργο Του δέν ἐνεργεῖ καταναγκαστικά καί σέ ὅλους, ἀλλά μόνο σέ ὅσους θέλουν, σέ ὅσους πιστεύουν καί σέ ὅσους ἀποδέχονται τά ἀποτελέσματά του. Αὐτό ἀκριβῶς γίνεται μέ τό ἅγιο Βάπτισμα: ἐνεργοποιεῖ τά σωστικά ἀποτελέσματα τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ σέ ὅσους τά ἀποδέχονται, στούς βαπτιζόμενους. Εἶναι μιά μυστηριακή πράξη (ἕνα Μυστήριο) μέ ὀντολογικές συνέπειες. Ὁ βαπτιζόμενος δέν πιστεύει ἁπλῶς στόν Χριστό καί δέν ἀποδέχεται ἁπλῶς τό ἔργο Του, ἀλλά καί ἑνώνεται πραγματικά μαζί Του, «ἐνδύεται» τόν Χριστό. «Ὅσοι εἰς Χριστόν ἐβαπτίσθητε Χριστόν ἐνεδύσασθε», ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας, σέ συμφωνία μέ τόν ἀπόστολο Παῦλο (Γαλ. 3,7).

Μνημόσυνο Ἀρχιερέων στόν Μητροπολιτικό Ναό (23/1/2022)

Εἰδικότερα, τό ἅγιο Βάπτισμα: α) Ἀπελευθερώνει τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ Διαβόλου. Οἱ πρῶτες εὐχές τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Βαπτίσματος ἀναφέρονται σ’ αὐτό ἀκριβῶς, στήν «ἀπόταξη» τοῦ Σατανᾶ καί στή «σύνταξη» μέ τόν Χριστό. β) Καθαρίζει τήν ψυχή καί τό σῶμα ἀπό κάθε ἁμαρτία, μικρή ἤ μεγάλη. Τό Βάπτισμα τελεῖται «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν», ὅπως ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο τῆς Πίστεως. Ἡ ψυχή μας, πού εἶναι μαύρη ἀπό τήν ἁμαρτία, ἐξέρχεται κατάλευκη ἀπό τό νερό τοῦ Βαπτίσματος. γ) Παρέχει στόν ἄνθρωπο τή Θεία Χάρη. Ἡ βαπτισματική Χάρη, σάν ἀνεξίτηλη σφραγίδα ἐγκαθίσταται στόν ἄνθρωπο καί δέν τόν ἐγκαταλείπει ποτέ. Μπορεῖ νά συστέλλεται καί νά περιορίζεται, ὅταν ὁ ἄνθρωπος γίνεται ἁμαρτωλός, μπορεῖ νά καλύπτεται ἀπό τά ἀνθρώπινα πάθη καί ἀπό τά πλήθη τῶν ἁμαρτιῶν μας, ἀλλά διατηρεῖται σάν μικρή σπίθα στά βάθη τῆς ψυχῆς, πού μπορεῖ νά ἐνεργοποιηθεῖ μέ τή μετάνοια, νά γίνει μεγάλη φλόγα καί νά κατακάψει τήν ἁμαρτία. Ἡ Ἐκκλησία μας δέχεται ὅτι τό Βάπτισμα ἔχει ἀνεξάλειπτο χαρακτήρα καί τελεῖται μόνο μία φορά στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου («ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα»!), οἱ δέ ἅγιοι Πατέρες τονίζουν πῶς ὅ,τι καλό ἐπιτύχει ὁ πιστός στή ζωή του, οἱ χριστιανικές ἀρετές, τά πνευματικά χαρίσματα, ἡ ἁγιότητα, οἱ θεοπτικές ἐμπειρίες, ὅλα αὐτά εἶναι ἐκδήλωση ἤ ἀνάπτυξη τῆς βαπτισματικῆς Χάρης. δ) Τό Βάπτισμα ὀνομάζεται «ἀναγέννηση» στήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ἐπειδή ἀκριβῶς στήν Κολυμβήθρα τῆς Ἐκκλησίας πεθαίνει ὁ «παλαιός ἄνθρωπος», ὁ ἄνθρωπος τῆς ἁμαρτίας, τοῦ κακοῦ καί τοῦ Διαβόλου, καί γεννιέται ἕνας «νέος ἄνθρωπος», ὁ ἄνθρωπος τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἄνθρωπος αὐτός εἶναι ὁπλισμένος μέ νέες δυνάμεις καί δυνατότητες γιά νά ἐπιτελεῖ τό καλό καί νά ἐργάζεται τίς ἀρετές.

Ἕνας ἀπό τούς ἀσκητές τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς, συνοψίζει ὡς ἑξῆς τά ἀποτελέσματα τοῦ Βαπτίσματος: «Πρίν ἀπό τό ἅγιο Βάπτισμα ἡ θεία Χάρη ἀπ’ ἔξω προτρέπει τόν ἄνθρωπο στά καλά, ἐνῶ ὁ Σατανᾶς φωλιάζει στά βάθη τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς καί ἀπό ἐκεῖ ἐπιχειρεῖ νά ἀποκλείσει κάθε διέξοδο τοῦ νοῦ πρός τό καλό. Ἀπό τήν ὥρα, ὅμως, πού ἀναγεννηθήκαμε, ἔξω βρίσκεται ὁ Δαίμονας καί μέσα ἡ Χάρη»! Πράγματι, οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας δέχονται ὅτι μέ τό Βάπτισμα ἡ Θεία Χάρη ἐγκαθίσταται στό κέντρο τῆς ἀνθρώπινης προσωπικότητας, στόν χῶρο ἐκεῖνο πού ἀποκαλοῦν συνήθως «βαθεία καρδία». Βέβαια, ὁ Διάβολος δέν παύει νά ἐνεργεῖ καί μετά τό Βάπτισμα καί νά προτρέπει τόν ἄνθρωπο στό κακό. Ὅμως, δέν ἔχει τήν ἴδια δύναμη, οὔτε τήν ἴδια ἐξουσία. Ἡ δύναμη καί ἡ ἐξουσία εἶναι πλέον στή διάθεση τοῦ ἀνθρώπου καί ἀντλεῖται ἀπό τή Θεία Χάρη πού ὑπάρχει μέσα του. Γιά τόν ἀβάπτιστο ἰσχύει ὅ,τι ἀναφέρει ὁ ἅγιος Δωρόθεος γιά τόν μεταπτωτικό ἄνθρωπο. Τότε, λέγει χαρακτηριστικά, «βίᾳ καί τυραννίδι ἤγετο ὑπό τοῦ ἐχθροῦ ὁ ἄνθρωπος, καί σχεδόν καί οἱ μή θέλοντες ἁμαρτῆσαι βίᾳ ἡμάρτανον». Τότε δηλαδή, ὁ Διάβολος ὁδηγοῦσε τόν ἄνθρωπο, μέ τή βία καί μέ τόν καταναγκασμό, ὅπου ἤθελε ἐκεῖνος, σέ τέτοιο βαθμό μάλιστα, ὥστε καί ὅσοι δέν ἤθελαν νά ἁμαρτήσουν, σχεδόν μέ τή βία ἁμάρταναν! Τώρα, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἐλεύθερος ἀπό τήν ἁμαρτία. Τό Βάπτισμα κυριολεκτικά ἀπελευθερώνει τόν ἄνθρωπο! 

Πρόγραμμα Ποιμαντικῆς Ἐπιμορφώσεως στήν Τρίπολη 

Μέ ἰδιαίτερη ἐπιτυχία ξεκίνησε διά ζώσης τήν Πέμπτη 17/2/2022 στήν Τρίπολη, σύμφωνα μέ ὅλα τά προβλεπόμενα ὑγειονομικά πρωτόκολλα γιά τήν προστασία ἀπό τόν Covid-19, τό Ἐπιμορφωτικό Πρόγραμμα μέ τίτλο «Ὀργάνωση καί Διοίκηση τῆς Ἐνορίας - Προσφορά πρός τόν Ἄνθρωπο», πού ὑλοποιεῖται ἀπό τό Ἵδρυμα Ποιμαντικῆς Ἐπιμορφώσεως (Ι.Π.Ε.) τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν σέ συνεργασία μέ τήν Ἱερά Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας στό πλαίσιο τῆς συγχρηματοδοτούμενης Πράξης «Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης τοῦ Ἀνθρώπινου Δυναμικοῦ τῆς Ἐκκλησίας – Ἀνάπτυξη Ἀνοιχτῶν Διαδικτυακῶν Μαθημάτων» τοῦ ἐπιχειρησιακοῦ προγράμματος «Ἀνάπτυξη Ἀνθρώπινου Δυναμικοῦ, Ἐκπαίδευση καί Δία Βίου Μάθηση 2014-2020».

Κατά τήν ἐναρκτήρια συνάντηση τοῦ Προγράμματος, πού πραγματοποιήθηκε στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως (πλατεῖα Ἐθνάρχου Μακαρίου στήν Τρίπολη), τόν Ἁγιασμό τέλεσε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλέξανδρος, ὁ ὁποῖος δέν παρέλειψε νά ἐκφράσει τίς εὐχαριστίες του πρός τόν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμο Β΄, Πρόεδρο τοῦ Δ.Σ. τοῦ Ι.Π.Ε.

Στή συνέχεια, τόν λόγο ἔλαβε ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης Θεολόγος Ἀλεξανδράκης, Ἀναπληρωτής Διευθυντής τοῦ Ι.Π.Ε., ὁ ὁποῖος, ἀφοῦ μετέφερε τίς εὐχές τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου, εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο γιά τή συνεργασία μέ τό Ι.Π.Ε. καί τή δυνατότητα πού προσφέρει στούς Κληρικούς, μέσῳ τῆς διά βίου μάθησης καί ἐκπαίδευσης, νά ἐπιμορφωθοῦν καί νά ἐνισχυθοῦν στήν ἀντιμετώπιση τῶν πρακτικῶν θεμάτων τῆς ἐνοριακῆς ζωῆς. Ὁ π. Θεολόγος εὐχαρίστησε ἐπίσης τόν συντονιστή τοῦ προγράμματος π. Σωτήριο Ἀθανασούλια γιά τήν ἄριστη συνεργασία καί τή βοήθειά του στήν ὀργάνωση τοῦ Προγράμματος, μέ τίς εὐλογίες τοῦ Σεβασμιωτάτου. Στή συνέχεια ὁ Ἀναπληρωτής Διευθυντής τοῦ Ι.Π.Ε. μίλησε γιά τό ἀντικείμενο τοῦ Προγράμματος «Ὀργάνωση καί Διοίκηση τῆς Ἐνορίας - Προσφορά πρός τόν Ἄνθρωπο» καί εἰδικότερα ἀναφέρθηκε στή σημασία τῆς ἐνορίας στήν ἐποχή μας καί στήν ἀνάγκη γιά τήν ἀναβάθμισή της καί γιά τήν ἀπρόσκοπτη λειτουργία της.

Τό Πρόγραμμα παρακολουθοῦν 27 κληρικοί καί 2 λαϊκοί συνεργάτες τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας.

Σύμφωνα μέ τόν προγραμματισμό, στίς ἑπόμενες συναντήσεις, οἱ ὁποῖες θά γίνουν ἐξ ἀποστάσεως, εἰσηγήσεις θά παρουσιάσουν οἱ Ἀρχιμανδρῖτες Θεολόγος Ἀλεξανδράκης, Ἀναπληρωτής Διευθυντής τοῦ Ι.Π.Ε., Σεβαστιανός Σωμαράκης καί Ἰωάννης Περιστερίδης, ὁ Πρωτοπρεσβύτερος Ἐλευθέριος Χαραλαμπίδης, οἱ Θεολόγοι Τριαντάφυλλος Μπολτέτσος καί Παναγιώτης Φραγκᾶκος καί ὁ Λογιστής Ἰωάννης Ντίλης.

Ἁγιασμός Προγράμματος Ποιμαντικῆς Ἐπιμορφώσεως (17/2/2022)

Μετά τήν ὁλοκλήρωση τῶν ἐπιμορφωτικῶν συναντήσεων, ὁ Ἀρχιμανδρίτης Θεολόγος Ἀλεξανδράκης, θά πραγματοποιήσει τόν ἀπολογισμό τοῦ Προγράμματος καί τήν προβλεπόμενη διαδικασία ἀξιολόγησης. 

Ἀπό τήν δραστηριότητα τῆς ἐνορίας μας 

Μέ λαμπρότητα καί τηρουμένων τῶν μέτρων προστασίας κατά τῆς ἐπιδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, τελέστηκε τήν Παρασκευή 31/12/2021, ὁ Ἑσπερινός τῆς πανηγύρεως τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου στήν Τρίπολη. Στήν Ἀκολουθία χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλέξανδρος, πλαισιούμενος ὑπό Κληρικῶν τῆς Μητροπόλεως. Τόν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης Φιλόθεος Κολλιόπουλος, Ἐφημέριος τοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίας Αἰκατερίνης Τριπόλεως καί Γραμματεύς εἰς τήν Ἱ. Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Τήν κυριώνυμο ἡμέρα τῆς μνήμης τοῦ Ἁγίου καί πρώτη ἡμέρα τοῦ νέου ἔτους, ὁ Σεβ. κ. Ἀλέξανδρος τέλεσε τή Θεία Λειτουργία στόν πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό μέ τά προβλεπόμενα μέτρα κατά τῆς ἐπιδημίας. Ἐν συνεχείᾳ εὐλόγησε τή Βασιλόπιτα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως. Κατόπιν χοροστάτησε στή Δοξολογία ἐπί τῇ εἰσόδῳ στό νέο ἔτος, παρουσίᾳ τοῦ πιστοῦ Λαοῦ καί τῶν Ἀρχῶν τοῦ τόπου.

Τήν Τετάρτη 19/1/2022, ὥρα 8.30 μ.μ., στόν Μητροπολιτικό μας Ναό τελέστηκε ἱερά Ἀγρυπνία, ἐπί τῇ ἀνακομιδῇ τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου. Ἐπίσης, τήν Τρίτη 22/2/2022, ὥρα 8.00 μ.μ., στόν Μητροπολιτικό Ναό τελέστηκε ἱερά Ἀγρυπνία, ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Νέου Ἱερομάρτυρος Λαζάρου τοῦ ἐν Τριπόλει ἀθλήσαντος.

Τήν Κυριακή 23/1/2022 τελέστηκε στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου Ἀρχιερατική Θ. Λειτουργία καί ἱερό Μνημόσυνο ὑπέρ μακαρίας μνήμης καί αἰωνίου ἀναπαύσεως τῶν ἀειμνήστων Ἀρχιερέων, τῶν ἀρχιερατευσάντων στήν Ἱ. Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας, τῶν Ἱερέων τῶν ἱερατευσάντων στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό, ὡς καί πάντων τῶν κεκοιμημένων Εὐεργετῶν καί Δωρητῶν τοῦ Ναοῦ. Τή Θ. Λειτουργία καί τό ἱερό Μνημόσυνο τέλεσε ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Τεγέας κ. Θεόκλητος, ἐκπροσωπώντας τόν Σεβ. Ποιμενάρχη μας, ὁ ὁποῖος εἶχε μεταβεῖ στή Μεγαλόπολη γιά τό Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως κυροῦ Ἱερεμίου. Τό ἱερό αὐτό Μνημόσυνο τελεῖται κάθε χρόνο ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλέξανδρο καί τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ, ὡς ἐλάχιστο ἀντίδωρο, ὑποχρέωση καί ἀναγνώριση τῆς προσφορᾶς τῶν μακαριστῶν Ἀρχιερέων καί πάντων τῶν κεκοιμημένων Εὐεργετῶν καί Δωρητῶν τοῦ Ναοῦ. Τό Σάββατο 22/1/2022 τελέσθηκε ὑπό τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλεξάνδρου, τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου καί τῶν Ἐφημερίων τῆς πόλεως Τρισάγιο ἐπί τοῦ κοινοῦ τάφου τῶν Ἀρχιερέων στόν Ναό τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Τριπόλεως.

Στίς 4/2/1843 ἔφυγε ἀπό τόν κόσμο ὁ μακαριστός Στρατηλάτης καί Ἀπελευθερωτής τοῦ Ἔθνους μας Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Ἡ Ἱ. Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας, ἀποδίδοντας τήν ὀφειλομένη τιμή στούς ἥρωες τῆς Πατρίδος μας, τέλεσε τήν Κυριακή 6/2/2022, στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου τό κατ’ ἔτος ἱερό Μνημόσυνο, ὑπέρ μακαρίας μνήμης καί αἰωνίου ἀναπαύσεως αὐτοῦ, ἐπ’ εὐκαιρίᾳ τῆς συμπληρώσεως 179 ἐτῶν ἀπό τήν ἐκδημία τοῦ Πολεμάρχου. Στόν Ὄρθρο καί στή Θ. Λειτουργία προεξῆρχε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλέξανδρος, συλλειτουργούντων τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους καί Ἀρδαμερίου κ. Θεοκλήτου, τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου καί ἄλλων Κληρικῶν. Ὁ Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ κ. Θεόκλητος στήν ὁμιλία του ἀναφέρθηκε στόν λόγο τοῦ Κολοκοτρώνη στήν Πνύκα, καί τόνισε ὅτι ὁ ἀγώνας τῶν Ἑλλήνων ἦταν ἀπελευθερωτικός καί ὄχι ταξικός. Ἀκόμη εἶπε ὅτι ἡ διχόνοια πρέπει νά ἀποφευχθεῖ, γιατί τά ἀποτελέσματά της τά ἔζησε ὁ λαός μας στό πετσί του. Ἐπιπλέον, ὁ Κολοκοτρώνης ἀπευθύνθηκε στά παιδιά καί εἶπε πῶς ἐμεῖς πολεμήσαμε γιά τή λευτεριά στόν τόπο, τώρα σέ σᾶς μένει ἡ σειρά νά τόν σιάξετε. Γιά νά προχωρήσει τό Ἔθνος, χρειάζεται πρῶτα ἡ πίστη καί ἔπειτα ἡ παιδεία ἡ ἀρχαιοελληνική. Ἡ γνώση δέν εἶναι μόνο σκεπάρνι γιά τόν ἑαυτό σας, δηλαδή ἁπλῶς καί μόνο γιά νά τήν χρησιμοποιοῦν γιά οἰκονομικό καί ἄλλο ὄφελός τους, ἀλλά εἶναι βάθρο, ἐπάνω στό ὁποῖο πρέπει νά πατοῦν γιά νά ἀπολαμβάνει ὅλος ὁ κόσμος τά ἀγαθά της. Μετά τό Μνημόσυνο, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ἀλέξανδρος, ἀπευθυνόμενος στό ἐκκλησίασμα, τόνισε ὅτι ὁ Κολοκοτρώνης μᾶς διδάσκει μέ τόν λόγο του στήν Πνύκα τήν ὁμόνοια καί τήν ἀγάπη, πού θά πρέπει νά ἔχουμε οἱ Ἕλληνες μεταξύ μας γιά νά συνεχίσουμε νά μεγαλουργοῦμε. Ὀφείλουμε σάν Ἕλληνες νά θυμόμαστε καί νά τιμοῦμε τούς ἥρωές μας, ἀλλά καί νά διδασκόμαστε ἀπό αὐτούς. Παρέστησαν τοπικοί ἄρχοντες, ἐκπρόσωποι τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων, τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας καί ἄλλων τοπικῶν φορέων. Τόά ἀπόγευμα τῆς ἰδίας ἡμέρας τελέστηκε Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἱερισσοῦ Ἁγίου Ὄρους καί Ἀρδαμερίου κ. Θεοκλήτου, συγχοροστατούντων τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ. Ἀλεξάνδρου καί τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου. Κατόπιν ἀκολούθησε φιλολογικό Μνημόσυνο, στό ὁποῖο ὁμίλησε ὁ συνταξιοῦχος ἐκπαιδευτικός κ. Ἀναστάσιος Κωνσταντοῦρος, ὁ ὁποῖος μέ γλαφυρότητα καί ἀναλυτικότατα ἀναφέρθηκε στόν Ἀρχιστράτηγο, στή βιοτή του καί στά τῆς θανῆς του.

Τήν Κυριακή 6/3/2022 τελέσθηκε στόν Μητροπολιτικό Ναό ὁ πρῶτος Κατανυκτικός Ἑσπερινός τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, προεξάρχοντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ἀλεξάνδρου, πλαισιωμένου ἀπό Κληρικούς τῆς Μητροπόλεως. Μέ τόν Ἑσπερινό αὐτό, πού ὀνομάζεται «τῆς Συγγνώμης» καί τελεῖται τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς, εἰσερχόμεθα, ὅπως λέγουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, στό «στάδιο τῶν ἀρετῶν». Ὁ Ἑσπερινός αὐτός λέγεται Κατανυκτικός, ὅπως καί ὅλοι οἱ Ἑσπερινοί τῶν Κυριακῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, διότι κατά τήν ὥρα τῆς Ἀκολουθίας ψάλλονται μέ συντριβή, μετάνοια καί θερμή ἱκεσία, κατανυκτικά Τροπάρια ἐκ τοῦ Τριωδίου.

Τήν Τετάρτη 9/3/2022 ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος τέλεσε τήν πρώτη ἑσπερινή Θ. Λειτουργία τῶν Προηγιασμέων στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, παρουσίᾳ Ἱερέων τῆς πόλεως, εὐλαβῶν ἐνοριτῶν καί πιστῶν, οἱ ὁποῖοι συμμετεῖχαν στήν Ἀκολουθία καί στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή εἶναι κατεξοχήν περίοδος πένθιμος, καί ὁ πανηγυρικός χαρακτήρας τῆς Θ. Εὐχαριστίας δέν συμφωνεῖ μέ αὐτήν. Γι' αὐτό ἡ Θ. Λειτουργία τελεῖται μόνο Σάββατα καί Κυριακές, μέ ἐξαίρεση τή ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ἐάν συμπέσει ἀπό Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, τίς δέ λοιπές ἡμέρες, τελεῖται ἡ Θ. Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων. Ἡ Λειτουργία αὐτή, εἶναι μία ἀπό τίς ὡραιότερες καί κατανυκτικότερες Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας. Συγχρόνως εἶναι καί μιά διαρκής πρόσκληση γιά συχνή κοινωνία τῶν θείων Μυστηρίων.

Κάθε Παρασκευή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Tεσσαρακοστῆς τό ἑσπέρας ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει ὁρίσει νά τελοῦνται οἱ Χαιρετισμοί τῆς Θεοτόκου. Στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου ἐπαναλαμβάνεται καί δεύτερη Ἀκολουθία ἀπό ὥρας 9ης ἕως 10ης βραδυνῆς, διά νά λαμβάνουν μέρος σ’ αὐτήν οἱ ἐργαζόμενοι, ἐπιστήμονες, μαθητές καί καταστηματάρχες τῆς πόλεως. Τήν Παρασκευή 11/3/2022, στή δεύτερη Ἀκολουθία χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος. Τούς ὕμνους ἔψαλε καί ἀπέδωσε περίφημα ἡ Μεικτή Χορωδία τῆς Ἱ. Μητροπόλεως, πού ἀπαρτίζεται ἀπό νέους καί νέες, ὑπό τήν καθοδήγηση καί τή διδασκαλία τοῦ Πρωτοψάλτου τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ κ. Βασιλείου Γεωργαρᾶ. Τήν Παρασκευή τῆς Β΄ ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν 18/3/2022 στήν πρώτη Ἀκολουθία χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος καί στή δεύτερη Ἀκολουθία ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Τεγέας κ. Θεόκλητος.

Τήν Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως 27/3/2022, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος, προέστη τῆς Εὐχαριστιακῆς Συνάξεως στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου. Τήν Κυριακή αὐτή, στό κέντρο τῶν ἱερῶν Ναῶν μας προβάλλεται ὁ Τίμιος καί Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἡ Κυριακή αὐτή βρίσκεται στή μέση τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, στή μέση τοῦ πνευματικοῦ αὐτοῦ ἀγῶνα. Τό ἐκκλησιαστικό τυπικό ὁρίζει ὅτι μετά ἀπό τή Δοξολογία, στό τέλος τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου, ὁ Σταυρός νά μεταφέρεται ὑπό τοῦ Ἱερέως μέ πομπή, στό κέντρο τοῦ Ναοῦ, ὅπου ἐκεῖ τελεῖται ἡ τελετή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως. Οἱ ἐκκλησιαζόμενοι ἀσπάζονται τόν Τίμιο Σταυρό καί λαμβάνουν ἀπό τά χέρια τοῦ Ἱερέως εὐλογία ἀπό ἄνθη καί δεντρολίβανο. Ὁ Τίμιος Σταυρός παραμένει στό κέντρο τοῦ ἱεροῦ Ναοῦ ὅλη τήν ὑπόλοιπη ἑβδομάδα, ὅπου στό τέλος κάθε Ἀκολουθίας γίνεται προσκύνησή του γιά νά παίρνουν δύναμη οἱ πιστοί στόν πνευματικό τους ἀγῶνα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου