γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Η Εκκλησία του Χριστού και οι ψευδώνυμες «εκκλησίες»



ΤΕΥΧΟΣ 42    ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2006

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΨΕΥΔΩΝΥΜΕΣ «ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ»

μία κκλησία καί ο πολλές «κκλησίες»

Παρατηρντας προσεκτικά τό φαινόμενο τν χριστιανικν αρέσεων στήν ποχή μας, λλά καί παλαιότερα, διαπιστώνουμε τι λες σχεδόν ρέσκονται νά ατοαποκαλονται «κκλησίες». λες σχεδόν σχυρίζονται τι ποτελον «κκλησία», καί μάλιστα τήν μία «κκλησία» το Χριστο! «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς», «κκλησία τν ντβεντιστν τς Ζ' μέρας», «λευθέρα Εαγγελική κκλησία», «ποστολική κκλησία το Χριστο», «κκλησία Εαγγελιστν», «ρχέγονη ρθόδοξη κκλησία», «κκλησία το Θεο», εναι ο τίτλοι κάποιων γνωστν χριστιανικν αρετικν μάδων. κόμη καί μή χριστιανικές αρέσεις χρησιμοποιον ατόν τόν τίτλο: «νωτική κκλησία», «κκλησία τς Σαηεντολογίας» «κκλησία το Σαταν»! «κκλησία τς Σατανιστικς δελφότητας»! τσι, μφανίζεται σήμερα τό φαινόμενο τς παρξης πολλν (κατοντάδων) τέτοιων ατοαποκαλούμενων «κκλησιν».

ντιθέτως γνωρίζουμε τι Χριστός δρυσε μία μόνο κκλησία καί χι πολλές. Καί μες, ς ρθόδοξοι, πιστεύουμε σέ μία κκλησία. λλά, καί τό Σύμβολο τς Πίστεως ναφέρει σαφς τι κκλησία εναι μία. Ποιά εναι, λοιπόν, σχέση τς μίας κκλησίας, πού δρυσε Χριστός, μέ τίς πολλές «κκλησίες», πού μφανίζονται σήμερα; πάντηση στό ρώτημα εναι πλή: πό τίς πολλές ατές «κκλησίες» μόνο μία εναι αθεντική, μόνο μία εναι ληθινή, μόνο μία εναι ντως κκλησία. λες ο λλες δέν εναι αθεντικές. ποκαλονται «κκλησίες», χωρίς νά εναι. Εναι δηλ. ψευδώνυμες «κκλησίες».
ρθόδοξη κκλησία μας χει τήν πόλυτη πεποίθηση τι μόνο ατή ταυτίζεται μέ τή μία κκλησία το Χριστο, μέ τήν αθεντική κκλησία. Τό διο, μως, σχυρίζονται καί λλες «κκλησίες» γιά τόν αυτό τους. Γιατί, λοιπόν, μόνο δική μας (ρθόδοξη) κκλησία εναι μία κκλησία το Χριστο; Ποιά εναι τά γνωρίσματα τς αθεντικς κκλησίας; Σ' ατά τά ρωτήματα θά προσπαθήσουμε νά παντήσουμε στό παρόν τεχος το ντύπου μας. Πρτα, μως, ς δομε ποιά εναι ρθόδοξη ντίληψη περί κκλησίας.


ρθόδοξη διδασκαλία γιά τήν κκλησία

ν ναζητήσουμε στήν πατερική παράδοση (δηλ. στούς γίους Πατέρες) ναν ρισμό τς κκλησίας, θά δομε τι τέτοιος ρισμός δέν πάρχει. Μόνο νεότεροι θεολόγοι πιχείρησαν νά διατυπώσουν κάποιους ρισμούς. Στήν πραγματικότητα, κκλησία δέν περιγράφεται, πως συμβαίνει μέ τά πράγματα ατο το κόσμου. Γιατί, ν καί εναι μέσα στόν κόσμο, δέν νήκει σ' ατόν. κκλησία νήκει στόν «μέλλοντα αἰῶνα». Εναι «ν τ κόσμ», λλά χι «κ το κόσμου» (ωάν. 17, 11 καί 16). σως καλύτερος «ρισμός» της εναι ατός το π. Παύλου, κατά τόν ποο κκλησία εναι «σμα Χριστο» (φεσ. 1, 23, Α' Κορ. 12, 27). Ατό σημαίνει τι κκλησία εναι ατό τό διο τό στορικό Σμα το Κυρίου, δηλ. θεωθεσα νθρώπινη φύση Του. Κύριος, μέ τήν λευσή Του στόν κόσμο, «κκλησίας σάρκα νέλαβε», λέει γιος ωάννης Χρυσόστομος (PG 52, 429). Μέ λλα λόγια, κκλησία εναι διος « Χριστός παρατεινόμενος» ες τούς αἰῶνας, πως δέχονται λλοι Πατέρες.
Σ' ατό τό Σμα το Χριστο ντάσσονται σοι πιστεύουν σ' Ατόν καί θέλουν νά εναι μαζί Του. νταξή τους δέν εναι μιά ξωτερική, ψυχολογική - συναισθηματική σχέση, λλά μιά πραγματική κατάσταση, πού συντελεται μέ τρόπο μυστηριακό, δηλ. μέ τά Μυστήρια τς κκλησίας. Κατά τήν ρθόδοξη πίστη, τό Μυστήριο πού μς εσάγει στήν κκλησία εναι τό Βάπτισμα. Τό Βάπτισμα εναι θύρα τς κκλησίας: βαπτισμένος βρίσκεται ντός τς κκλησίας, βάπτιστος βρίσκεται κτός ατς. Καί τό Μυστήριο, πού λοκληρώνει τήν νταξή μας στό Σμα το Χριστο, εναι Θεία Εχαριστία. Κάθε φορά πού κοινωνομε τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο στή Θ. Εχαριστία, πραγματοποιεται ργανική νωσή μας μέ τόν Χριστό. Ατή κοινωνία πρέπει νά γίνεται συνεχς (δηλ. τακτικά), γιατί διαφορετικά νθρωπος πό ζωντανό μέλος τς κκλησίας μεταβάλλεται σέ νεκρό.
Μ’ ατές τίς προϋποθέσεις μπορομε νά κατανοήσουμε τήν βασική πατερική καί θεολογική ρχή τι «κτός κκλησίας δέν πάρχει σωτηρία». σωτηρία διέρχεται παραιτήτως μέσ τς κκλησίας. Γιά νά συνεχίζει κάποιος νά ζε, πρέπει νά μένει νωμένος μέ τήν πηγή τς ζως, τόν Χριστό, καί ατό γίνεται μέ τά Μυστήρια (Θ. Εχαριστία). Μυστήρια κτός κκλησίας δέν πάρχουν, ρα καί σωτηρία κτός κκλησίας δέν πάρχει. Ο Πατέρες χρησιμοποίησαν τό παράδειγμα τς Κιβωτο, γιά νά τονίσουν ατή τήν λήθεια: κκλησία εναι « Κιβωτός τς σωτηρίας». Ατό παραπέμπει εθέως στήν Παλαιά Διαθήκη, καί συγκεκριμένα στήν Κιβωτό το Νε: σοι βρέθηκαν τότε μέσα σ' κείνη τήν Κιβωτό, σώθηκαν πό τόν κατακλυσμό· σοι βρέθηκαν ξω π' ατήν, πέθαναν λοι, δέν πέζησε οτε νας!
ς πανέλθουμε, μως, στό παράδειγμα το π. Παύλου, κατά τό ποο κκλησία εναι «σμα Χριστο» καί μες «μέλη κ μέρους» (Α' Κορ. 12, 27), δηλ. πί μέρους μέλη το Σώματος. Στόν κόσμο ατό τό Σμα εναι σαφς ρατό. κκλησία χει καί τήν ρατή της πλευράά μέλη, τούς λειτουργούς της, τά Μυστήρια κ.λ.π.). χει πίσης δομή καί ργάνωση. Τέλος, χει σαφή καί εδιάκριτα ρια. Τά ριά της τά θέτουν τά Μυστήρια, καί διαίτερα Θ. Εχαριστία. «Σημαίνεται κκλησία ν τος Μυστηρίοις», λέει γιος Νικόλαος Καβάσιλας (Ες Θ. Λειτουργίαν, ΛΘ', 1), δηλ. κκλησία «ρίζεται» πό τά Μυστήρια. Ατό σημαίνει τι μέλη τς κκλησίας εναι, σοι τά νόματά τους μνημονεύονται στή Θ. Λειτουργία καί σοι ο μερίδες τους τοποθετονται πάνω στό Δισκάριο τς Θ. Εχαριστίας. Πάνω στό Δισκάριο εναι Χριστός καί «ο μετά το Χριστο», δηλ. Θεοτόκος, ο γγελοι, ο γιοι, ο βαπτισμένοι Χριστιανοί πού χουν πεθάνει καί σώθηκαν καί, τέλος, βαπτισμένοι Χριστιανοί, πού ζον καί γωνίζονται γιά τή σωτηρία τους.
ν σχύουν τά παραπάνω, εναι δυνατό νά πάρχουν πολλές κκλησίες; Εναι δυνατό νά πάρχουν πολλά «σώματα» το Χριστο; Εναι δυνατό νά πάρχουν πολλοί «Χριστοί»; ντίληψη ατή μόνο ς βλάσφημη μπορε νά θεωρηθε. κκλησία, λοιπόν, εναι μία. Καί εναι μία, πειδή νας εναι Χριστός, να εναι τό Σμα Του, να εναι τό Βάπτισμα, μία εναι Θ. Εχαριστία, μία εναι πίστη τήν ποία πιστεύουμε κ.λ.π. (φ. 4, 4-6). ς δομε, μως, καί δύο κόμη χαρακτηριστικές διότητες, πού διακρίνουν τήν κκλησία το Χριστο πό τίς ψευδώνυμες «κκλησίες» καί πού μόνο ρθόδοξη κκλησία μας διαθέτει.


Γνωρίσματα τς αθεντικς κκλησίας

α) στορική συνέχεια. Ο περισσότερες χριστιανικές μάδες, πού μφανίζονται ς «κκλησίες», χουν στορία λίγων μόνο δεκαετιν κόμη καί λίγων τν. λλες ποτελον ναβίωση αρέσεων τς ρχαίας ποχς καί λλες σχυρίζονται τι ποτελον συνέχεια (μετά πό αἰῶνες!) τς πρώτης (ποστολικς) κκλησίας. Εναι, μως, ατονόητο, τι αθεντική κκλησία πρέπει τουλάχιστον νά νάγει τήν στορική της ρχή στό διο τό πρόσωπο το Κυρίου ( Χριστός εναι δρυτής τς κκλησίας). Πρέπει πίσης νά χει στορική συνέχεια, δηλ. νά πάρχει στόν κόσμο διάκοπα πό τότε μέχρι σήμερα. αθεντική κκλησία δέν γνωρίζει στορικές διακοπές, δέν συμβαίνει λλοτε νά πάρχει καί λλοτε νά μήν πάρχει. Κατά τή διαβεβαίωση το Κυρίου, χει θεμελιωθε πάνω στήν πέτρα (« δέ πέτρα ν Χριστός», Α' Κορ. 10, 4) καί «πύλαι δου ο κατισχύσουσιν ατς» (Ματθ. 16, 18), δηλ. δέν χει νά φοβηθε τίποτε. κκλησία πρχε, πάρχει καί θά πάρχει μέχρι τό τέλος το κόσμου. κκλησία οδέποτε κινδυνεύει. «Κλυδωνίζεται, λλ' ο καταποντίζεται» (PG 52, 397-398) κατά τόν γ. ωάννη τόν Χρυσόστομο. Τά μέλη της (ο νθρωποι) πολλές φορές κινδυνεύουν, δια κκλησία, μως, ποτέ. σχυρότερη πόδειξη τς στορικς συνέχειας τς κκλησίας εναι ποστολική διαδοχή. «ποστολική διαδοχή» σημαίνει τι κάθε πίσκοπος συνδέεται μέ τούς ποστόλους μέ μιά διάσπαστη λυσίδα διαδοχς, κατά τήν ποία Χάρις τς ερωσύνης μεταδίδεται πό τούς ποστόλους στούς πρώτους πισκόπους, π' ατούς στούς διαδόχους τους κ.ο. κ., φθάνοντας μέχρι σήμερα. ν λυσιδωτη ατή σχέση δέν πάρχει ν εναι κάπου διασπασμένη, δέν πάρχει κκλησία. Γι' ατό ο πισημότερες τοπικές ρθόδοξες κκλησίες διατηρον μέχρι σήμερα πισκοπικούς καταλόγους πό τούς δρυτές τους ποστόλους μέχρι τούς σημερινούς πισκόπους τους. λες σχεδόν ο χριστιανικές μάδες τς ποχς μας δέν χουν στορική συνέχεια (οτε πολύ περισσότερο ποστολική διαδοχή), φο εναι μεταγενέστερες αρέσεις, πού δέν πρχαν στό παρελθόν. Ο μόνοι πού θά μποροσαν σως νά διεκδικήσουν στορική συνέχεια εναι ο Ρωμαιοκαθολικοί. Ατοί, μως, στερονται να δεύτερο, πίσης παραίτητο, χαρακτηριστικό.
β) ρθοδοξία. Κατά τήν γ. Γραφή, κκλησία εναι «στλος καί δραίωμα τς ληθείας» (Α' Τιμ. 3, 15), δηλ. εναι ατή πού στηρίζει καί δραιώνει τήν λήθεια. Ατό σημαίνει τι δέν πλανται ποτέ. Μόνο κάποια μέλη της πλαννται καί ποκόπτονται πό τό Σμα της. ν Χριστός εναι λήθεια (ω. 14, 6) καί ν κκλησία εναι τό Σμα το Χριστο, στό Σμα το Χριστο δέν μπορε νά εσχωρήσει πλάνη. Ατό πάλι σημαίνει τι διδασκαλία τς κκλησίας εναι σταθερή καί μετάβλητη στή διάρκεια το χρόνου. Μπορε νά ναλύεται καί νά ναπτύσσεται, μπορε νά κφράζεται μέ τά κάστοτε νέα δεδομένα, λλά ποτέ δέν μεταβάλλεται. Μιά «κκλησία», πού μεταβάλλει θέσεις σέ βασικά θέματα περί Θεο καί περί τν σχέσεών Του μέ τόν νθρωπο καί τόν κόσμο, εναι ψευδώνυμη «κκλησία». αθεντική κκλησία τηρε ναλλοίωτη τήν λήθεια πού παρέδωσε Χριστός καί τήν μεταδίδει στίς πόμενες γενεές. Γι' ατό στόν πίσημο διάλογο πού κάνει κκλησία μας μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς χρησιμοποιε τό ξς πλό πιχείρημα: λτε νά συζητήσουμε μέ βάση, σα πιστεύαμε πό κοινο, ταν εμαστε νωμένοι (πως εναι γνωστό, μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς εμαστε νωμένοι γιά μιά χιλιετία περίπου, μέχρι τό μεγάλο Σχίσμα το 1054 μ.Χ.) καί ποιος πομακρύνθηκε πό τήν κοινή πίστη τν 10 πρώτων αἰώνων (δηλ. μετέβαλλε διδασκαλία) ς πιστρέψει σ' ατήν. Πάντως στορία βεβαιώνει τι ρθόδοξη κκλησία μας δέν πομακρύνθηκε κατ’ λάχιστον πό τήν πίστη τν 10 πρώτων αἰώνων (πού, ς σημειωθε, εναι ποχή τν μεγάλων Πατέρων καί τν Οκουμενικν Συνόδων). λλοι πομακρύνθηκαν καί βρίσκονται σέ πλάνη.


Αρετικές πόψεις περί κκλησίας

Τό μέγα πλθος τν ψευδώνυμων «κκλησιν» πού κατακλύζει σήμερα τήν Ερώπη καί τήν μερική καί πό κε φθάνει στή χώρα μας, προέρχεται κυρίως πό τήν πολυδιάσπαση το προτεστανικο χώρου. Προτεσταντισμός, πού μφανίστηκε τόν 16ο αἰῶνα ς ντίδραση στίς διδασκαλίες καί πρακτικές το Ρωμαιοκαθολικισμο, φο γνόησε τό σταθερό θεμέλιο τς Παραδόσεως, ρχισε νά διασπται σέ μικρές ατόνομες μάδες («κκλησίες»), μέ βάση τήν αθαίρετη κάστοτε ρμηνεία τς γ. Γραφς. Ατές, γιά νά δικαιολογήσουν τήν παρξή τους, ετε παψαν νά κάνουν λόγο περί κκλησίας, ετε πινόησαν αρετικές ντιλήψεις, πως ο παρακάτω.
α) «θεωρία τν κλάδων». Σύμφωνα μέ ατήν, ο πί μέρους «κκλησίες» μοιάζουν μέ τά κλαδιά νός δένδρου, πού συνδέονται μέ τόν διο κορμό. λες μαζί ποτελον τήν κκλησία, λες εναι τμήματα τς κκλησίας, λες κατέχουν τήν λήθεια ( τουλάχιστον να μέρος της) καί μία μπορε νά φεληθε πό τήν λλη. αρετική ατή θεωρία καταργε τήν λήθεια γιά τή μία κκλησία, στήν ποία ναφερθήκαμε. μφανίζει τήν κκλησία διασπασμένη καί τό Σμα το Χριστο τεμαχισμένο. μως, «μεμέρισται Χριστός»; ρωτ π. Παλος (Α' Κορ. 1,13). Διαμερίζεται Χριστός; Τεμαχίζεται Χριστός; ν μέσα στή μία κκλησία δέν πιτρέπεται νά πάρχουν παρατάξεις (Α' Κορ. 1, 10-13), πολύ περισσότερο δια κκλησία δέν μπορε νά τεμαχίζεται σέ πί μέρους «κκλησίες». πί πλέον ντίληψη ατή δέν θεωρε τή μία πίστη ς προϋπόθεση γιά τήν νότητα τς κκλησίας. τσι, μάδες πού χουν ντικρουόμενες διδασκαλίες (π.χ. μία, πού δέχεται τήν πίστη στήν γία Τριάδα, καί μία λλη, πού τήν πορρίπτει) θεωρονται τι κατέχουν ξ σου τήν λήθεια καί τι ποτελον ξ σου «κκλησία»!
β) «πνευματική κκλησία». Νεότερες μάδες πεντηκοστιανν καί λλων «χαρισματικν» πινόησαν μιά αρετική ντίληψη, κατά τήν ποία αθεντική κκλησία δέν ταυτίζεται μέ καμία πό τίς ρατές «κκλησίες», λλ' ποτελεται πό τούς «ναγεννημένους ν Χριστ», σχετα μέ τήν «κκλησία», στήν ποία νήκουν. ληθής κκλησία εναι «πνευματική» καί «ἀόρατη», δέν εναι  συγκεκριμένος καί ρατός ργανισμός. Περιλαμβάνει μέλη π' λες τίς «στορικές κκλησίες», ρχαες καί σύγχρονες. Μέλη της εναι σοι «ναγεννήθηκαν» καί λαβαν τό «βάπτισμα το γίου Πνεύματος», τό ποο κδηλώνεται μέ διάφορα «χαρίσματα». αρετική ατή ντίληψη εναι γνωστη στήν χριστιανική παράδοση καί ρχεται σέ ντίθεση μέ τό φρόνημα τς γ. Γραφς. π. Παλος, καί γενικά γ. Γραφή, ταν κάνουν λόγο περί κκλησίας, δέν μιλον γενικά καί όριστα, λλ’ ναφέρονται σέ συγκεκριμένες κκλησιαστικές κοινότητες μέ ρατή δομή καί ργάνωση (μέλη, λειτουργούς κ.λ.π.). Μάλιστα, κάθε τοπική κκλησία πού χει δικό της πίσκοπο καί τελε τή Θ. Εχαριστία θεωρεται πλήρης καί τέλεια κκλησία. Γι’ ατό π. Παλος χρησιμοποιε κφράσεις πως « κκλησί το Θεο οσα ν Κορίνθ» (Α' Κορ. 1, 2), πού σημαίνει τι στήν Κόρινθο (καί σέ κάθε λλη τοπική κκλησία) εναι λόκληρη κκλησία το Θεο, καί χι να μέρος της. Κάθε τοπική κκλησία, κτός πό μέλη, χει καί λειτουργούς, δηλ. πίσκοπο, Πρεσβυτέρους καί Διακόνους. Ο λειτουργοί εναι τόσο παραίτητοι γιά τή συγκρότησή της, στε «χωρίς τούτων κκλησία ο καλεται», κατά τόν γ. γνάτιο τόν Θεοφόρο, μαθητή το γ. ωάννου το Θεολόγου (Τραλλιανος ΙΙΙ, ΒΕΠΕΣ, τ. 2, σ. 272).


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

Κάποιες αρέσεις τς ποχς μας (Πεντηκοστιανοί, Μάρτυρες το εχωβ κ..) σχυρίζονται τι κκλησία τόν 4ο μ.Χ. αἰῶνα περίπου (τήν ποχή το Μ. Κων/νου) ποστάτησε, πλανήθηκε, κόμη τι μετεβλήθη σέ πόρνη! π' σα προαναφέραμε φαίνεται πόσο νυπόστατοι καί βάσιμοι εναι ατοί ο σχυρισμοί. γ. Γραφή λέει σαφς τι κκλησία χει καθαριστε μέ τό Αμα το Χριστο (Πράξ. 20, 28), δέν χει «σπίλον ρυτίδα» καί εναι «γία καί μωμος» (φ. 5, 27). Τό Σμα το Χριστο δέν μεταβάλλεται ποτέ σέ σμα πόρνης! σοι νεοφανες αρετικοί πιχειρον νά «σώσουν» τήν κκλησία νά τήν παναφέρουν πό τήν «πλάνη», λησμονον τι στήν κκλησία δέν ντασσόμεθα γιά νά τήν σώσουμε, λλά γιά νά σωθομε. κκλησία δέν σώζεται, λλά σώζει.
πίστη στήν κκλησία ταν πάντοτε παραίτητη προϋπόθεση γιά νά βαπτισθε κάποιος ρθόδοξος Χριστιανός, γι' ατό συμπεριλαμβάνεται στό ερό Σύμβολο τς Πίστεως: «Πιστεύω ... ες μίαν, γίαν, καθολικήν καί ποστολικήν κκλησίαν». πως πιστεύουμε στόν Τριαδικό Θεό, πως πιστεύουμε στό πρόσωπο το Χριστο, τσι πιστεύουμε καί στήν κκλησία, πού χει τέσσερις βασικές διότητες: εναι μία, εναι γία, εναι καθολική, εναι, τέλος, ποστολική. σημασία τς πίστεως ατς γκειται στό τι φορ μεσα στή σωτηρία μας, φο σωτηρία κάθε νθρώπου διέρχεται παραίτητα μέσ τς κκλησίας.
μως, χθρός τς σωτηρίας μας, ποος μιμεται σέ λα τό ργο το Χριστο, δημιούργησε πολλές λλες ψευδώνυμες «κκλησίες», μέ σκοπό νά μς ποπροσανατολίσει πό τή μία καί ληθινή, γιατί γνωρίζει καλά τι μόνο μέσα στή μία καί ληθινή συντελεται σωτηρία μας. πίσης νέπνευσε πλανημένες (αρετικές) ντιλήψεις γιά τήν κκλησία, γιατί γνωρίζει τι μέ τέτοιες ντιλήψεις δέν μπορε κανείς νά σωθε. ντιλήψεις, πού συγγενεύουν πολλές φορές μέ λλες δαιμονικές θεωρίες τς ποχς μας. Γιά παράδειγμα, αρετική «θεωρία τν κλάδων», πού δέχεται σέ γενικές γραμμές τι λες ο «κκλησίες» κατέχουν τήν λήθεια καί λες δηγον στόν Θεό, ν πεκταθε λίγο, δέν ταυτίζεται μέ τήν ντίληψη τς Νέας ποχς τι λες ο θρησκεες κατέχουν μέρος τς λήθειας καί λες εναι διαφορικοί δρόμοι πού δηγον στόν διο Θεό; Βέβαια, τό τι ο λλες θρησκεες καί ο κάθε εδους ψευδώνυμες «κκλησίες» δηγον στόν διο «θεό», εναι λήθεια. Μόνο πού δέν δηγον στόν να καί ληθινό Θεό, πού μες πιστεύουμε, λλά στόν «ρχοντα το αἰῶνος τούτου» (ω. 12, 31), στόν νθρωποκτόνο διάβολο. Συνοψίζοντας θεωρομε τι, σοι πιθυμον τή σωτηρία τους κοντά στόν Χριστό εναι πολύτως παραίτητο νά μένουν ντός τς κκλησίας Του καί νά διατηρον ζωντανή τή σχέση τους μ' ατήν. χι μέ ποιαδήποτε ψευδώνυμη «κκλησία», λλά μέ τή μία καί ληθινή. Διαφορετικά θά συμβε ,τι καί μέ τήν ρχαία κείνη Κιβωτό: σοι βρέθηκαν τότε μέσα στήν Κιβωτό, σώθηκαν πό τά δατα το κατακλυσμο· σοι βρέθηκαν κτός ατς, πέθαναν λοι! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου