γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Οι απόπειρες για ένωση στο φως της Ορθόδοξης Παράδοσης



ΤΕΥΧΟΣ 47     ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2006

ΟΙ ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ ΓΙΑ ΕΝΩΣΗ ΣΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Δυό κορυφαα κκλησιαστικά γεγονότα

Δύο κορυφαα κκλησιαστικά γεγονότα τν τελευταίων μερν, πίσκεψη το νέου Πάπα Βενεδίκτου το ΙΣΤ' στήν Κωνσταντινούπολη (30/11/2006) καί πίσκεψη το ρχιεπισκόπου θηνν Χριστοδούλου στό Βατικανό (14/12/ 2006), φεραν καί πάλι στό προσκήνιο τίς σχέσεις τς κκλησίας μας μέ τόν Ρωμαιοκαθολικισμό Παπισμό, καί νέσυρραν ρωτήματα πως, Τί εναι Παπισμός; Τί πιστεύει; ποτελε αρεση σχσμα; ποτελε κκλησία χι; Εναι οσιαστικές ο διαφορές μας μέ τόν Παπισμό; Πρέπει νά πάρχουν παφές μέ τό Βατικανό, σέ κορυφαο μάλιστα πίπεδο; φελον ο παφές ατές βλάπτουν; Πηγάζουν πό γνήσια κκλησιαστικά κίνητρα ξυπηρετον σκοπιμότητες;

Μέ τό ντυπό μας χουμε δυό φορές ναφερθε στόν Ρωμαιοκαθολικισμό Παπισμό (τεχ. 11 καί τεχ. 14 μέ φορμή τήν πίσκεψη το Πάπα ωάννου - Παύλου το Β' στήν λλάδα). Θεωρομε παραίτητο νά πανέλθουμε στό θέμα καί νά ναπτύξουμε συμπληρώσουμε σα χουμε κθέσει κε, πιχειρώντας νά παντήσουμε σέ ρωτήματα, πως τά παραπάνω. Εναι ατονόητο τι πάντηση ν προκειμέν οτε εκολη εναι, οτε πλή. Προϋποθέτει γνώση το τί κριβς εναι Παπισμός, γνώση τς στορίας τν σχέσεών του μέ τήν ρθόδοξη κκλησία καί, τέλος, παιτε ντονη κ μέρους μας ατοσυνειδησία, δηλ. συνειδητοποίηση το τί κριβς εμαστε μες καί τί φρονομε ς ρθόδοξοι Χριστιανοί.


Παπισμός: αρεση σχίσμα;

μακαριστός ρχιεπίσκοπος θηνν Σεραφείμ εχε θέσει πανειλημμένα να πλό, λλά καίριο ρώτημα: ποτελε Παπισμός κκλησία χι; Ο πέρμαχοι τν στενν σχέσεων μέ τό Βατικανό ποφεύγουν συστηματικά νά τό παντήσουν, λές καί πάρχει πιθανότητα σοβαρο διαλόγου μέ τήν λλη πλευρά, χωρίς ξεκάθαρη πάντηση στό παραπάνω ρώτημα. Τί εναι, μως, κκλησία, καί ποιοί νήκουν σ’ ατήν;
Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, στήν κκλησία νήκουν σοι χουν πιστέψει στόν Χριστό, χουν βαπτιστε στό νομά Του, καί εναι νωμένοι μαζί Του, στε νά ποτελον να σμα. Ατό τό σμα εναι κκλησία. Κατά τόν π. Παλο, κκλησία εναι «σμα Χριστο» (φ. 1,22). φο τό Σμα το Χριστο εναι να, ρα καί κκλησία εναι μία, γι’ ατό κριβς  μολογομε μέ τό Σύμβολο τς Πίστεως τι πιστεύουμε «ες μίαν, γίαν, καθολικήν καί ποστολικήν κκλησίαν». Δέν πάρχουν πολλές κκλησίες, πως δέν πάρχουν πολλά σώματα Χριστο. Χριστός μόνο μία κκλησία δρυσε, στήν ποία πάρχει «ες Κύριος, μία πίστις, ν βάπτισμα· ες Θεός καί πατήρ πάντων» (φ. 4,5).
Τό Σμα το Χριστο δέν εναι κάτι φηρημένο, λλά συγκεκριμένο καί πραγματικό, φο εναι παρόν κάθε φορά στή Θεία Εχαριστία. κε ρτος καί ονος μεταβάλλονται σέ Σμα καί Αμα το Χριστο. σοι κοινωνον στή Θ. Εχαριστία, νώνονται τόσο μεταξύ τους σο καί μέ τόν Χριστό καί γίνονται να Σμα, μία κκλησία. Ο τοπικές ρθόδοξες κκλησίες, ταν τελον τήν δια Θ. Εχαριστία καί λληλομνημονεύονται στή Θ. Λειτουργία, πραγματοποιον μιά βαθύτατη κοινωνία καί νωση «ν Χριστ», δηλ. στό Σμα το Χριστο. Δέν ποτελον διαφορετικές κκλησίες, λλά μορφές καί κφράσεις τς μίας κκλησίας το Χριστο. ντίθετα, σοι εναι ξω πό ατή τήν κοινωνία στή Θ. Εχαριστία, εναι ξω πό τό Σμα το Χριστο καί δέν ποτελον κκλησία. Εναι ατονόητο τι μέ ατά τά δεδομένα, λεγόμενη Ρωμαιοκαθολική κκλησία, οτε εναι, οτε μπορε νά νομάζεται κκλησία, φο δέν χουμε μ’ ατήν κοινωνία στή Θ. Εχαριστία. Διαφορετικά, θά πρέπει νά δεχθομε τήν αρετική ποψη τι πάρχουν πολλές κκλησίες καί χι μία, πως μολογομε μέ τό Σύμβολο τς Πίστεως.
κτός κκλησίας, μως, πάρχουν δυό καταστάσεις ποκοπς: αρεση καί τό σχίσμα. Αρεση εναι ποκοπή λόγ διαφορν στήν πίστη, δηλ. ταν πάρχει λλοίωση τς πίστεως πού παρέδωσε Χριστός. Σχίσμα εναι ποκοπή γιά δευτερεύοντες λόγους γιά διοικητικές διαφορές, ν πάρχει ταυτότητα στήν πίστη. ταυτότητα στήν πίστη ( «μία πίστις») εναι παραίτητο στοιχεο τς κκλησίας. αρεση εναι μέν σοβαρότερη κατάσταση πό τό σχίσμα, μως, καί τά δύο εναι ξ σου καταστάσεις κτός κκλησίας. Συνήθως ποκαλομε τόν Παπισμό σχίσμα, σως λόγ το σχίσματος το 1054 μ.Χ., ταν Παπισμός πεκόπη πό τό σμα τς κκλησίας, στό ποο νκε κατά τούς δέκα πρώτους χριστιανικούς αἰῶνες. μως, μεγάλοι Πατέρες καί γιοι τς κκλησίας θεωρον τόν Παπισμό αρεση (βλ. Πηδάλιον, κδ. στήρ, θναι 1982, σ. 55), δεδομένου τι πάρχουν μεγάλες διαφορές καί στήν πίστη (δηλ. λλοιώσεις τς ρθς πίστεως κ μέρους το Παπισμο), Ο σημαντικότερες π’ ατές εναι:
α) Τό filioque, δηλ. τό αρετικό δόγμα τι τό γιο Πνεμα «κπορεύεται» (χει τήν παρξή Του) καί πό τόν Υό, καί χι μόνο πό τόν Πατέρα, πως δεχόταν ρχαία διαίρετη κκλησία καί πως δεχόμεθα καί μες μέχρι σήμερα.
β) ρνηση τς ρθόδοξης διδασκαλίας γιά τίς κτιστες νέργειες το Θεο καί αρετική θέση τι Θεία Χάρις, πού δίδεται ετε πό τά Μυστήρια ετε πό λλα μέσα τς κκλησίας, εναι κτιστή. Καί δ ρθόδοξη διδασκαλία γιά τίς κτιστες νέργειες καί τήν κτιστη Χάρη πάρχει χι μόνο στήν διαίρετη κκλησία, λλά καί στήν ποχή τς Παλαις Διαθήκης.
γ) Τό παπικό πρωτεο καί τό λάθητο, ο διδασκαλίες πού λλοιώνουν ντελς τό συνοδικό σύστημα τς κκλησίας καί ποτιμον ( μλλον καταργον) τίς Οκουμενικές Συνόδους. αθεντία τν Οκουμενικν Συνόδων ντικαθίσταται πό τή θεοποίηση νός μόνο προσώπου (το πάπα), τό ποο ποφαίνεται, δθεν, λαθήτως, ταν μιλε «πό καθέδρας».
δ) Πολλά λλα αρετικά καί καινοφανή δόγματα καί θιμα, πως διδασκαλία γιά τό καθαρτήριο πρ, διδασκαλία γιά τήν σπιλο σύλληψη τς Θεοτόκου, χρήση ζύμων στή Θ. Εχαριστία, καθολική γαμία το κλήρου, λλοιώσεις στήν τέλεση τς Θ. Εχαριστίας, το Βαπτίσματος καί το Χρίσματος, κκοσμίκευση το χριστιανικο βίου, λλοίωση τν παραδόσεων γιά τή νηστεία, τήν προσευχή κ..
λα ατά σημαίνουν τι ο διαφορές μας μέ τούς Παπικούς οτε λίγες εναι, οτε μικρές. σοι τίς μελετον προσεκτικά, διαπιστώνουν τι «χάσμα μέγα στήρικται» νάμεσα στήν ρθόδοξη κκλησία καί στόν Παπισμό. Χάσμα οσίας καί χι κάποια ξωτερική διαφοροποίηση λόγ στορικν συγκυριν. Δυό ντελς διαφορετικοί κόσμοι, δύο διαφορετικοί τρόποι ζως, δυό ντίθετες θεωρήσεις τν βασικν προβλημάτων τς ζως ξεπροβάλλουν πό τήν σύγκριση τν δύο μεγεθν (ρθοδοξίας καί Παπισμο). Εναι δυνατό, μως, νά γεφυρωθε ατό τό χάσμα;  


Ο νωτικές πόπειρες στό παρελθόν

νωση, καί μάλιστα στό διο Ποτήριο καί στήν δια Θ. Εχαριστία, εναι φυσικός πόθος καί πιδίωξη κάθε γεις φρονοντος ρθοδόξου Χριστιανο. Εναι, μάλιστα, ατημα το διου το Κυρίου («να πάντες ν σιν», ωάν. 17,21) καί διαρκής προσευχή τς κκλησίας («πέρ ... τς τν πάντων νώσεως»). Κατά συνέπειαν, οτε διάλογος πορίπτεται, οτε ο προσπάθειες γιά τήν νωση εναι κάτι κακό. Ο νωτικές πόπειρες ρχισαν σχεδόν μέσως μετά τό σχίσμα το 1054, μέ νταλλαγές πιστολν, μέ πίσημες ποστολές, μέ θεολογικές συζητήσεις κ.λ.π. (βλ. ναλυτικά Βλ. Φειδ, κκλησιαστική στορία, τ. Β', θναι 1994, σ. 574 - 626). Συνήθως εχαν πολιτικά κίνητρα καί ποστηρίζονταν πό τούς Βυζαντινούς Ατοκράτορες, ο ποοι ναζητοσαν, κατά τήν πρώτη τουλάχιστον περίοδο, πολιτικά ρείσματα στή Δύση. λες ο προσπάθειες ατές πέτυχαν, γιατί προσέκρουσαν στήν παπική διαλλαξία καί περοψία, πού πεδίωκε τήν πιβολή το παπικο πρωτείου στήν νατολή καί τήν πλήρη ποδούλωση τς νατολικς κκλησίας. Ο τέλειωτες θεολογικές συζητήσεις τς πρώτης περιόδου μέ τήν παράλληλη ντιπαράθεση τς ρθόδοξης καί τς λατινικς παραδόσεως εχε σάν ποτέλεσμα νά συνειδητοποιηθον κόμη περισσότερο ο διαφορές καί ποξένωση τν δύο πλευρν.
Τό χάσμα διευρύνθηκε κόμη περισσότερο μέ τήν λωση τς Κων/πόλεως πό τούς Φράγκους τς Δ' σταυροφορίας τό 1204, που κορυφώθηκε τό μσος γιά τούς ρθοδόξους τς νατολς, γνωστό δη πό τόν 9ο μ.Χ. α. καί ποτυπωμένο στά Contra errores Graecorum (Κατά τν πλανν τν Γραικν) ργα τς φραγκολατινικς παραδόσεως. Ο βαρβαρότητες πού γιναν τότε παγίωσαν στούς ρθοδόξους τήν πεποίθηση τι εναι προτιμότερη ποδούλωση στούς Τούρκους πό ατήν στούς Λατίνους, γι’ ατό λαός βλεπε πλέον μέ μεγάλη καχυποψία κάθε νωτική πόπειρα τς γεσίας του.
Πάντως πό τήν Δ' σταυροφορία (1204) ρχίζει μιά δεύτερη περίοδος τν νωτικν προσπαθειν (μέχρι τήν λωση τς Κων/πόλεως τό 1453), μέ πολιτικά καί πάλι κίνητρα. συνεχς αξανόμενος τουρκικός κίνδυνος, νάγκασε τούς Βυζαντινούς Ατοκράτορες νά ναζητον πιμόνως τήν βοήθεια τς χριστιανικς Δύσεως καί το Πάπα, μέ ντάλλαγμα τήν «νωση τν κκλησιν». περίοδος ατή περιλαμβάνει πιό σοβαρές προσπάθειες, καί μάλιστα χι σέ πίπεδο πλν παφν ντιπροσωπειν, λλά μέ βάση τό συνοδικό σύστημα τς κκλησίας, δηλ. μέ τήν συγκρότηση μεγάλων Συνόδων γιά τήν νωση. Ο σημαντικότερες π’ ατές σαν ο νωτικές Σύνοδοι τς Λυών (1274) καί τς Φερράρας - Φλωρεντίας (1438 - 1439). Καί στίς δύο περιπτώσεις ρθόδοξη πλευρά ποχώρησε σέ θέματα πίστεως, ναγνώρισε τό πρωτεο το Πάπα καί πέγραψε τήν νωση. μως, «νωση» ατή πορρίφθηκε ντονα πό τόν ρθόδοξο Κλρο καί Λαό καί δέν φαρμόστηκε στήν πράξη. Στήν πρώτη περίπτωση (μετά τήν νωτική Σύνοδο τς Λυών), Ατοκράτωρ Μιχαήλ Παλαιολόγος καί λατινόφρων Πατριάρχης ωάννης Βέκκος πεχείρησαν νά πιβάλλουν τήν «νωση» διά τς βίας, δηγώντας στό μαρτύριο πλθος ρθοδόξων καί μάλιστα μοναχν το γίου ρους, χωρίς, μως, τό ναμενόμενο ποτέλεσμα.
Στή δεύτερη περίπτωση (στήν νωτική Σύνοδο τς Φερράρας - Φλωρεντίας), Μητροπολίτης φέσου γιος Μρκος Εγενικός καί λάχιστα μέλη τς ρθόδοξης ντιπροσωπείας ρνήθηκαν νά πογράψουν τήν νωση, παρά τίς φόρητες πιέσεις τόσο πό τήν παπική πλευρά, σο καί πό τόν Βυζαντινό Ατοκράτορα. Κατά τήν πιστροφή τους, μέν γιος Μρκος γινε δεκτός πό τόν Λαό ς μολογητής καί στλος τς ρθοδοξίας, ο δέ πογράψαντες τήν νωση ς προδότες τς πίστεως. πογραφεσα νωση ταν διανόητο νά φαρμοσθε καί ο πρωτεργάτες της σύντομα παραμερίστηκαν. λλωστε, λωση τς Κων/ πολεως πό τούς Τούρκους (1453) καί νοδος στόν πατριαρχικό θρόνο το Γενναδίου Σχολαρίου, ποος ς λαϊκός μετεχε στή Σύνοδο Φερράρας - Φλωρεντίας (μέ τό νομα Γεώργιος) καί ρνήθηκε νά πογράψει τήν νωση μαζί μέ τόν γιο Μρκο τόν Εγενικό, θεσαν τέρμα στίς νωτικές προσπάθειες, ο ποες πανλθαν μετά πό αἰῶνες μέ τή μορφή το σύγχρονου Θεολογικο Διαλόγου.


σύγχρονος Θεολογικός Διάλογος καί τό πρόβλημα τς Ονίας

σύγχρονος Θεολογικός Διάλογος ρχισε πί Οκουμενικο Πατριάρχου θηναγόρα (1948 – 1972), ποος νέλαβε τήν πρωτοβουλία νά προσεγγίσει τήν παπική πλευρά. Ο νέργειες το Πατριάρχου κατέληξαν σέ συνάντησή του μέ τόν Πάπα Παλο ΣΤ' (1963 - 1978) στά εροσόλυμα τό 1964, καθώς καί στήν μοιβαία ρση τν ναθεμάτων το 1054 σέ Ρώμη καί Κων/πολη τό 1965. ρση τν ναθεμάτων πρξε στορικό γεγονός, πού σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως τόσο θετικά, σο καί ρνητικά. Θεολογικός Διάλογος, πού ρχισε τότε, διακρίθηκε σέ «Διάλογο γάπης» καί «Διάλογο ληθείας», μιά διάκριση πίσης προβληματική, δεδομένου τι γάπη καί λήθεια στό χρο τς κκλησίας δέν μπορον νά νοηθον ς διακεκριμένες καί νεξάρτητες πραγματικότητες. «Διάλογος γάπης» νομάστηκαν ο πίσημες νεπίσημες παφές, μέ σκοπό τήν λληλογνωριμία τν δύο πλευρν καί συνεργασία σέ πρακτικά θέματα.
καθ’ ατό Θεολογικός Διάλογος, «Διάλογος τς ληθείας», ρχισε πολύ ργότερα, τό 1980, καί συνεχίζεται μέ πολλά προβλήματα. Μέχρι σήμερα χουν γίνει ννέα Μικτές Συνελεύσεις τν δύο Θεολογικν πιτροπν το Διαλόγου (ρθοδόξου καί Ρωμαιοκαθολικς), πρώτη στήν Πάτμο καί Ρόδο τό 1980 καί τελευταία στό Βελιγράδι τό 2006. Λόγ το προβλήματος τς Ονίας Θεολογικός Διάλογος διεκόπη δύο φορές, τό 1993 γιά πτά χρόνια καί τό 2000 γιά ξι χρόνια καί κινδύνευσε νά ναυαγήσει πλήρως. Τό κείμενο γιά τήν Ουνία, πού ξέδωσε Μικτή Θεολογική πιτροπή τό 1993 στό Balamand το Λιβάνου, χαρακτηρίστηκε ς «παράδεκτον πό ρθοδόξου πόψεως» πό τήν κκλησία τς λλάδος (Περ. κκλησία, τ. ΠΓ', 2006, σ. 784). πως εναι γνωστό, Ονία εναι τό σχμα κατά τό ποο Πάπας πιτρέπει σέ πρώην ρθόδοξους πληθυσμούς νά διατηρον λα τά ξωτερικά τους στοιχεα (λατρεία, γλώσσα, θιμα κ.τ.λ.), ρκε νά τόν μνημονεύουν καί νά δέχονται τό πρωτεο του. μπνευστής της εναι Πάπας ννοκέντιος Γ' (1198 - 1216), μπνευστής τς ερς ξέτασης καί τς Δ' Σταυροφορίας (π. Γ. Μεταλληνο, Ονία, 1992, σ.14). Ονία εναι ργανο γιά τόν κλατινισμό καί τήν ποταγή τν ρθοδόξων τς νατολς, μέ τήν πλήρη σύγχυση πού προκαλε, φο ξωτερικά δέν διακρίνεται ρθόδοξος πό τόν Παπικό. κατομμύρια Ονίτες δρον σήμερα στή Ρωσία καί σέ λλες σλαβικές χρες.


νωση: φικτός στόχος οτοπία;

Μέ βάση τά παραπάνω, δημιουργεται τό ελογο ρώτημα: νωση, πώτερος στόχος λων ατν τν προσπαθειν, εναι στόχος φικτός ποτελε οτοπία; κόμη: Ο διμερες παφές καί Θεολογικός Διάλογος χουν φελήσει βλάψει τήν ρθόδοξη κκλησία;
πάντηση, πως χουμε δη τονίσει, δέν εναι πλή καί θά δοθε τελικά πό τήν στορία. Μέχρι στιγμς θετικά ποτελέσματα, καί μάλιστα ρατά, δέν φαίνεται νά πάρχουν. ντίθετα, πρέπει νά πισημανθον κάποια προβλήματα ρνητικά στοιχεα, γιά τά ποα εναι παραίτητη παγρύπνηση το ρθοδόξου πληρώματος. Γιά παράδειγμα, ο παφές κορυφς, πως μάλιστα προβάλλονται πό τά μέσα νημερώσεως, δίδουν τήν ντύπωση τι οσιαστικές διαφορές μεταξύ τν δύο πλευρν δέν πάρχουν. μέσος νθρωπος κατά κανόνα οτε στορία γνωρίζει οτε Θεολογία, γιά νά ντιληφθε τίς διαφορές, καί μένει σέ ,τι βλέπει στήν τηλεόραση. τσι νθαρύνονται ο διάκριτες παφές μεταξύ ρθοδόξων καί Παπικν πιστν, πού καταλήγουν πολλές φορές σέ μεικτούς γάμους καί σέ λλα δεινά. ποτίμηση τν διαφορν στήν πίστη παρατηρεται καί σέ πρωτεργάτες το Διαλόγου κληρικούς! κομε γιά παράδειγμα συνήθως τι τά «νοντα» (ατά πού μς νώνουν) εναι περισσότερα πό τά «διαιροντα» (π’ ατά πού μς χωρίζουν), λές καί χουμε διαιρεθε λόγ τν «νούντων» καί χι λόγ τν «διαιρούντων», καί λές καί δέν πάρχουν «νοντα» (κοινά στοιχεα) κόμη καί μέ τίς μεγαλύτερες αρέσεις. Ο κανόνες τς κκλησίας παγορεύουν τήν συμπροσευχή μέ αρετικούς. μως, συμπροσευχές γίνονται καί μάλιστα μέ τήν χρήση ερν μφίων καί μέ λειτουργικό πολλές φορές περιεχόμενο (βλ. τίς παρατηρήσεις το ρχ. Αστραλίας Στυλιανο γιά τόν λειτουργικό σπασμό στό «γαπήσωμεν λλήλους» στό βιβλίο του Στό περιθώριο το Διαλόγου, κδ. Δόμος, θήνα 1991, σ. 43). Πολλές π’ ατές τίς νέργειες εναι, βέβαια, νεκτές στά πλαίσια τς κκλησιαστικς οκονομίας. μως, οκονομία οτε προϋπόθετη εναι, οτε περιόριστη, οτε μπορε νά πεκταθε σέ ζητήματα πίστεως. Τέλος, ο παφές ατές ποτελον στήν πράξη ναγνώριση τι Παπισμός ποτελε ντως κκλησία, χει ερωσύνη καί τελε γκυρα Μυστήρια, τουλάχιστον ατή ντύπωση δίδεται.
Πολλοί ντυπωσιάζονται πό «κινήσεις ποχώρησης» τς λλης πλευρς σέ ζητήματα πίστεως: π.χ. μερικές φορές Πάπας παγγέλει τό Σύμβολο τς Πίστεως χωρίς τήν προσθήκη το filioque. μως, προσεκτική μελέτη τς στορίας δείχνει τι ατό πού νδιαφέρει τόν Παπισμό περισσότερο πό τίς διαφορές στήν πίστη εναι τό παπικό πρωτεο. Τό πρωτεο εναι διαπραγμάτευτο στοιχεο του. Εναι διανόητο νά περιμένουμε νά γκαταλείψει Πάπας τήν παντοδυναμία του καί νά γίνει νας πό τούς Προκαθημένους τν ρθοδόξων κκλησιν. Σέ μιά νδεχόμενη νωση εναι μλλον διατεθειμένος νά μς πιτρέψει νά διατηρομε τήν πίστη μας (καί ατός, βέβαια, τή δική του), ρκε νά δεχθομε τό πρωτεο. Καί τό πρωτεο δέν χει τό περιεχόμενο πού το δίνουμε μες, λλά σημαίνει τήν πώλεια τς ατονομίας κάθε ρθόδοξης κκλησίας. Ατό πάλι σημαίνει τι Παπισμός, ς παράδειγμα νώσεως χει οσιαστικά τήν Ονία!
Γιά λους ατούς τούς λόγους εναι ναγκαία παγρύπνηση το ρθοδόξου πληρώματος, γιά νά ποτρέψει νδεχομένως μιά κακς νοούμενη νωση, πως κανε καί στό παρελθόν. Γιά μς ρθή πίστη εναι διαπραγμάτευτη καί προέχει, γιατί εναι δός πού δηγε στόν ληθινό Θεό, ν αρεση εναι λλη δός, πού δηγε σέ λλον «θεό».
«Θά κάνω τό ἐρώτημα στόν ἑλληνικό λαό. Τόν ρωτάω. Λαέ ἑλληνικέ, ὅσοι μέ ἀκοῦτε. Θέτω τό ἐρώτημα εὐθαρσῶς καί νά μοῦ ἀπαντήσουν οἱ ἁρμόδιοι, καθηγητάδες, θεολόγοι, ἐπιστήμονες: Εἶναι Ἐκκλησία τό Βατικανόν; Ναί ἤ ὄχι; ... Τό ἔθεσα καί στή Σύνοδο τῶν Προκαθημένων στήν Κων/πολη, πού εἴχαμε (τῆς Ὀρθοδοξίας), καί τό ἔκαμα καί σέ ἕνα συνέδριο στήν Πεντέλη, στήν Ἱ. Μονή Πεντέλης, ἀπό ἐπιστήμονες κ.λ.π. Καί ἔθεσα τό ἐρώτημα νά μᾶς ποῦν: Εἶναι Ἐκκλησία τό Βατικανό; Ναί ἤ ὄχι; (Ἀρχιεπίσκοπος Σεραφείμ, Συνέντευξη στόν Γ. Τράγκα, DVD ἀπό τήν ἐφημερίδα Ἡ Χώρα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου