γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Βουδιστικές αιρέσεις και Ορθόδοξη πίστη



ΒΟΥΔΔΙΣΤΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ

ΠΡΩΤ.
ΣΩΤΗΡΙΟΥ Ο. ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΙΑ

(Ὁμιλία στόν . Ναό Εαγγελιστρίας Λεωνιδίου, τήν Τετάρτη 9/4/2014)

Σεβασμιώτατε,
σεβαστοί πατέρες καί γαπητοί δελφοί,

Βρισκόμαστε δη στά πρόθυρα τς γίας καί Μεγάλης βδομάδος καί τοιμαζόμεθα νά ζήσουμε γιά μιά κόμη φορά τά μεγάλα γεγονότα τν χράντων Παθν καί τς ναστάσεως το Κυρίου μας. Μιά μεγάλη πνευματική πορεία γγίζει στό τέλος της. Μιά πορεία, πού δέν ξελίσσεται χωρίς μπόδια καί προβλήματα, τά ποα τείνουν νά μεταβάλλουν τόν χαρακτρα της καί μς ναγκάζουν νά σχοληθομε μέ θέματα πού εναι ξω πό τό κλίμα τν μερν. Ζομε σέ καιρούς ραγδαίων μεταβολν καί ξελίξεων. Μιά πρωτοφανής πνευματική καί οκονομική κρίση, πως εναι γνωστό, πλήττει τήν λληνική κοινωνία, τς ποίας χαρακτρας συνεχς μεταβάλλεται καί λλοιώνεται. Παραδοσιακές ξίες μφισβητονται καί νέα θη κτοπίζουν κάθε παραδεδομένο στοιχεο. Μπροστά στίς πανίσχυρες δομές τς παγκοσμιοποίησης τά «σύνορα» τν πολιτισμν πέφτουν καί ο πνευματικές ντιστάσεις ξουδετερώνονται.

Τό κλίμα ατό τς βαθις κρίσης καί τς ρευστότητας τν πάντων ενοε τή ραγδαία ξάπλωση νός γνωστο φαινομένου, πού πιχειρε νά λλοιώσει τό ρθόδοξο φρόνημα καί νά ποκαταστήσει τήν ρθόδοξη πίστη. Τό φαινόμενο ατό εναι ο αρέσεις. Παλαιότερα στίς παρχίες δροσαν μόνο κάποιες χριστιανικές αρέσεις, πως ο Μάρτυρες το εχωβ, ο Πεντηκοστιανοί, καί μερικές κόμη προτεσταντικές μάδες. Τώρα,  μέ τήν κατάρευση τν πολιτιστικν συνόρων, ο πιό πικίνδυνες αρέσεις, πού κάποτε δροσαν μόνο στίς μεγάλες πόλεις, φθάνουν στά σχατα ρια τς χώρας μας. Διεκδικον ση μεταχείρηση, ν νόματι, δθεν, τς θρησκευτικς λευθερίας καί το σεβασμο τν νθρώπινων δικαιωμάτων, καί μφανίζονται, συνήθως, ς φορες μις λλης καί ψηλότερης, δθεν, «πνευματικότητας». νθρωποι πογοητευμένοι πό τόν τρόπο ζως καί τά διέξοδα τς ποχς μας καταφεύγουν σ’ ατές, μέ τήν λπίδα νά νακαλύψουν κάτι καλύτερο καί αθεντικότερο.
πό τό πλθος τν μάδων ατν μς νδιαφέρουν εδικότερα ο βουδιστικές αρέσεις, μέ φορμή τό γεγονός τι μία πό ατές πιχειρε νά δρύσει μοναστικό Κέντρο, δηλαδή βουδιστικό μοναστήρι, στήν περιοχή μας, κοντά στά Πελετά Κυνουρίας. ργάνωση νομάζεται «Κέντρο Θιβετιανν Βουδιστικν Μελετν καί σκησης»[1] καί χει ρχηγό μιά γκουρού θιβετιανς καταγωγς. Ατή, κατά τούς σχυρισμούς τς ργάνωσης, «διδάσκει στή Δύση πό τό 1990 καί χει πλατειά δραστηριότητα τόσο στήν Ερώπη σο καί στήν μερική ... χει δρύσει καί καθοδηγε τό ΚΕΝΤΡΟ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ ΣΑΜΤΕΝ ΤΣΕ πού λειτουργε σάν γυναικεο μοναστρι καί σάν κέντρο πομόνωσης τόσο γιά τίς μοναχές σο καί γιά δυτικούς σκητές καί σκήτριες». ραμά της εναι «νά παρέχει ναν τόπο μελέτης καί σκητικς πομόνωσης, τόσο γιά μοναχές σο καί γιά λαϊκούς σκητές, καθώς πίσης καί τήν δρυση μις πνευματικς κοινότητας γιά μοναχές καί λαϊκούς σκητές, μέ μαθητές πό νατολή καί Δύση νά ζον μαζί»[2].
ς προσέξουμε διαίτερα τόν τίτλο «Κέντρο πομόνωσης», κάτι πού πιχειρεται νά δρυθε καί δ, στά Πελετά. Σημαίνει βουδιστικό μοναστήρι, που, συνήθως, νέοι νθρωποι γκλείονται γιά τρία λόκληρα χρόνια, χωρίς καμμία πολύτως παφή μέ τό περιβάλλον, δηλαδή μέ τούς γονες, τούς φίλους καί τούς γνωστούς, οτε μέσω τηλεφώνου, οτε μέ λλα μέσα. πως εναι φυσικό, μετά τόν γκλεισμό τους καί μέ τήν πλύση γκεφάλου πού χουν ποστε, μφανίζουν τόσο σοβαρές λλοιώσεις στήν προσωπικότητα, στε δέν μπορον πλέον νά πικοινωνήσουν πραγματικά μέ τό προηγούμενο οκογενειακό καί κοινωνικό περιβάλλον τους νά ζήσουν σ’ ατό, καί, τελικά, πιστρέφουν στό «μοναδικό καταφύγιο», δηλαδή στό περιβάλλον τς βουδιστικς μάδας.
Πρόκειται, λοιπόν, γιά ργάνωση μέ παγκόσμια δομή καί δράση, ποία διατηρε Κέντρο στήν θήνα[3] πό τόν ούνιο 2005, καί ποφάσισε νά δρύσει να δεύτερο Κέντρο στήν περιοχή μας, στά Πελετά[4]. πιλογή το χώρου γινε τό καλοκαίρι το 2008, ταν ρχηγός πισκέφθηκε τήν λλάδα, ν τόν κτώβριο το διου τους γοράστηκε μιά κταση 32 στρεμμάτων, στήν ποία πρχε παλαιό ρειπωμένο οκημα. Κατά τούς σχυρισμούς τς αρεσης, τήν πιλογή «συνόδεψαν πολλές ελογίες, εχές, προσευχές καί σκηση γιά τήν ενοϊκότητα καί τήν μαλή ξέλιξη»[5]. γορά γινε πό μιά ταιρεία μέ ξένη πωνυμία[6]. πό τό πολεοδομικό γραφεο στρους λαβαν δεια γιά πισκευές μικρς κλίμακας στό οκημα, τίς ποες χουν δη πραγματοποιήσει. ργάνωση πιχείρησε νά κάνει δύο συνάξεις προσευχς τόν κτώβριο το 2011, ο ποες, μως, ματαιώθηκαν λόγ βροχς. πό τότε δέν χει ργανωθε λλη παρόμοια σύναξη. στόσο, χει δημιουργηθε δη στήν περιοχή μας μιά στία, χι μόνο πνευματικο, λλά καί φυσικο κινδύνου, πού μς ναγκάζει νά σχοληθομε περισσότερο μέ τό θέμα καί νά γνωρίσουμε τί κριβς εναι Βουδισμός, ποιές ο διαφορές του πό τή ’Ορθόδοξη πίστη, πς λειτουργον ο σύγχρονες μάδες του καί ποιοί εναι ο κίνδυνοι πό τήν νταξη σέ κάποια πό ατές.   
Πρίν ναφερθομε στόν Βουδισμό, ς πενθυμίσουμε τι δέν εναι πρώτη φορά, πού μιά τέτοια μάδα πιχειρε νά δρύσει μοναστικό κέντρο στή χώρα μας. Βέβαια, στίς περισσότερες περιπτώσεις, ατό δέν γίνεται μεσα ντιληπτό, γιατί ο μάδες μφανίζονται συνήθως μέ προσωπεα φιλοσοφικν πιστημονικν σωματείων, πως «ταιρεία σιατικν Μελετν», «Κέντρο Θιβετιανς Φιλοσοφίας καί Διαλογισμο» κ.. πίσης, ν πρόκειται γιά ργανώσεις μέ διεθνή δραστηριότητα, στούς τίτλους τν λληνικν σωματείων τους πουσιάζει, συνήθως, ρος Ling, πού σημαίνει μοναστήρι. τσι, δέν γίνεται ντιληπτό τι πίσω πό τέτοια σωματεα μπορε νά λειτουργε νετα να βουδιστικό μοναστήρι «Κέντρο Τρίχρονης πομόνωσης», που τά μέλη γκλείονται, χωρίς καμμία παφή μέ τόν ξω κόσμο γιά 3 τη, 3 μνες καί 3 μέρες!
Γιά παράδειγμα, τό 1988 δρύθηκε, μέ πρωτοβουλία νός Δανο, τό Κέντρο «Karma Berchen Ling» καί γοράστηκε μιά κταση σέ περιοχή τς ρεινς Κορινθίας, μέ σκοπό τήν νέγερση ναο καί κτιρίων γιά τήν γκατάσταση βουδιστν μοναχν. ς πίσημος φορέας του μφανίστηκε να σωματεο μέ τίτλο «Διεθνής Σύλλογος Προστασίας το Περιβάλλοντος τς λλάδας». πως βλέπουμε, δέν πάρχει καμμία ντιστοιχία μεταξύ το λληνικο καί το διεθνος τίτλου τς ργάνωσης, ν στόν λληνικό τίτλο πουσιάζει ρος Ling (μοναστήρι), πως πουσιάζει καί κάθε ναφορά στόν Βουδισμό. Σύμφωνα μέ τό καταστατικό του, σκοπός το σωματείου εναι «νάπτυξη τς γάπης τν μελν το σωματείου νεξάρτητα φύλου γιά τήν προστασία το περιβάλλοντος καί διάδοση στήν λλάδα καί στό ξωτερικό τς δέας τς προστασίας τν λληνικν δασν πό τίς πυρκαϊές, τς ναδάσωσης καμένων δασν, τς αξησης το φυσικο πρασίνου, καθώς πίσης τς προστασίας τν λληνικν κτν πό τήν ρύπανση»[7], δηλαδή διάφορες οκολογικές δραστηριότητες ντελς σχετες μέ τόν πραγματικό σκοπό το σωματείου!
Κάτι νάλογο συνέβη καί μέ τό βουδιστικό μοναστήρι στόν Χολομντα Χαλκιδικς τς διεθνος ργάνωσης «Karma Rik Drol Ling», τς ποίας λληνικός τίτλος εναι «Κέντρο Πρακτικς Φιλοσοφίας καί Ψυχολογίας» (1989). Καί δ καμμία ναφορά στόν Βουδισμό καί πουσία το ρου Ling. ργάνωση ξαπάτησε τίς λληνικές ρχές, ξασφαλίζοντας πολεοδομική δεια γιά «παραθεριστικές κατοικίες»[8], δηλαδή πέκρυψε τι προτίθεται νά δρύσει μοναστήρι καί τόπο λατρείας!

*     *     *

ς δομε μως, τί κριβς εναι Βουδισμός καί ποιές ο βασικές ντιλήψεις του. Πρόκειται γιά πανάρχαια θρησκεία, πού χει τίς ρίζες της στήν κόμη ρχαιότερη θρησκευτική παράδοση το νδουϊσμο, γι’ ατό καί πάρχουν πολλά κοινά στοιχεα μεταξύ τν δύο θρησκειν. δρυτής της ζησε πολλούς αἰῶνες πρίν τήν λευση το Χριστο, πιθανώτατα μεταξύ τν τν 563 - 488 π.Χ. Βουδισμός δέν χει συγκεκριμμένη διδασκαλία, οτε κοινς ποδεκτά δόγματα. χει πολλές σχολές καί τάσεις, μέ ντιλήψεις πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. στόσο, πάρχουν κοινά στοιχεα σέ λες τίς βουδιστικές κινήσεις. λες τιμον ς Βούδα τόν πρίγκιπα Σιντάρτα Γκαουτάμα, να στορικό πρόσωπο, πού ζησε στό σημερινό Νεπάλ, καί ποδέχονται τίς βασικές ντιλήψεις του γιά τόν πόνο καί τή θεραπεία του. Ο βουδιστές πιστεύουν τι Βούδας, φο «φωτίστηκε» διος («βούδας» σημαίνει «φωτισμένος»), παρέδωσε μιά διδασκαλία μέθοδο, πού δηγε στόν «φωτισμό» καί στή «λύτρωση». Κατά τούς βουδιστές, κάθε νθρωπος μπορε νά γίνει «βούδας», δηλαδή «φωτισμένος».
διδασκαλία ατή συνοψίζεται σέ τέσσερις «εγενες λήθειες», Σύμφωνα μέ ατές, (α) ζωή εναι πόνος. λα στή ζωή εναι πίπονα καί βασανιστικά: γέννηση, θάνατος, σθένεια, χωρισμός πό γαπημένα πρόσωπα, ο νικανοποίητες πιθυμίες μας. (β) Ατία το πόνου εναι πιθυμία δίψα γιά τήν δια τή ζωή, πού φείλεται στήν γνοια τι τό γώ μας δέν εναι κάτι ληθινά παρκτό καί τι οτε τά πράγματα πού μς περιβάλλουν εναι ντως παρκτά. (γ) Θεραπεία το πόνου εναι ξάλειψη τς πιθυμίας. Ατή πιτυγχάνεται μέ τήν ντιμετώπιση τς ρίζας λων τν νθρώπινων προβλημάτων, πού εναι γνοια. γνώση τς ληθινς φύσης μας θά μς πελευθερώσει πό τήν τέρμονη λυσίδα γεννήσεων καί θανάτων, ποία στίς νατολικές θρησκεες νομάζεται «σαμσάρα». Τέλος, (δ) μέθοδος γιά τήν ξάλειψη τς πιθυμίας εναι «κταπλή δός», δηλαδή κτώ συγκεκριμένοι τρόποι, μέ τούς ποίους ξαλείφεται πιθυμία[9].
Εναι σαφές τι, σο «εγενες» καί ν φαίνονται ο «λήθειες» το Βουδισμο, προϋποθέτουν μιά βαθιά ρνηση γιά τή ζωή, πού σοδυναμε μέ πνευματική καί φυσική ατοκτονία. λη νθρώπινη ζωή ξιολογεται ρνητικά καί θεωρεται χωρίς κανένα πολύτως νόημα, ν πιθυμία γιά ζωή πορρίπτεται ς πηγή κάθε κακο. Κάθε νθρώπινη δραστηριότητα κρίνεται ρνητικά, γιατί νισχύει τή δίψα γιά ζωή. δανικό εναι πραξία καί ποχή πό τό κοινωνικό γίγνεσθαι. Καί μόνο ατή ντίληψη θέτει τόν Βουδισμό σέ χρο ντελς συμβίβαστο μέ τή χριστιανική πίστη, λλά καί μέ τίς ρχές το σύγχρονου πολιτισμο.
Γιά κατανοήσουμε τή βουδιστική πίστη, πρέπει νά γνωρίζουμε τι Βουδισμός, πως προαναφέραμε, προλθε πό τούς κόλπους το νδουϊσμο καί διατηρε τίς βασικές ντιλήψεις του γιά τόν κόσμο καί τόν νθρωπο. τσι, λες ο βουδιστικές μάδες δέχονται τίς διδασκαλίες γιά τή μετενσάρκωση καί τό «κάρμα». Μετενσάρκωση εναι ντίληψη τι να ν, μετά τόν σωματικό του θάνατο, πανέρχεται στή ζωή μέ να λλο σμα. Ατό γίνεται πειρες φορές, μέ ποτέλεσμα τά πάντα, «θεοί», νθρωποι, ζα, πράγματα, νά εναι γκλωβισμένα σέ ναν κύκλο γεννήσεων καί θανάτων, πού νομάζεται «σαμσάρα». μορφή μέ τήν ποία θά γίνει πόμενη μετενσάρκωση νός ντος ξαρτται πό τό «κάρμα». Ατό εναι μιά οσία, θετική ρνητική, πού συσσωρεύει κάποιος μέ τίς πράξεις του, τίς καλές τίς κακές. Τό «κάρμα» συσσωρεύεται πό τήν παροσα, λλά καί πό τίς προηγούμενες ζωές μας καί κολουθε στίς πόμενες. πό ατό ξαρτται, ν κάποιος πανέλθει στή ζωή ς νθρωπος, ς ζο, ς πράγμα ς «θεός» («θεοποιημένος» νθρωπος). Βουδδισμός δέν ποδέχεται τήν παρξη Θεο θεν, λλά μόνο τήν παρξη «θεοποιημένων» νθρώπων, δηλαδή κάποιων πού φτασαν στόν «φωτισμό» στήν «κατάσταση βούδα», γι’ ατό πολλοί μφισβητον τι Βουδισμός ποτελε θρησκεία.
Στόν νθρωπο δέν πάρχει μιά βαθύτερη πνευματική οσία, πού μεταφέρεται πό παρξη σέ παρξη. Δέν πάρχει ψυχή τό «τμαν» το νδουϊσμο. νθρωπος εναι «νάτα» (μή ψυχή, πουσία ψυχς). ,τι μεταφέρεται, εναι μόνο τυφλή δίψα γιά παρξη, πού κατευθύνεται πό τό «κάρμα». Σκοπός μας εναι πελευθέρωση πό τόν τροχό τς «σαμσάρα», δηλαδή πό τόν κύκλο τν γεννήσεων καί τν θανάτων. Γιά νά ξαλειφθε πόνος, πρέπει νά σταματήσει γέννηση, καί γιά νά σταματήσει γέννηση πρέπει νά σταματήσει συσσώρευση πού προέρχεται πό τίς πράξεις μας («κάρμα»). ταν κάποιος πελευθερωθε πό κάθε προσκόληση, πού συσσωρεύει «κάρμα», φτάνει στό «νιρβάνα», δηλαδή στήν κατάσταση «ετυχος νυπαρξίας». «Νιρβάνα» εναι κατάσταση παλλαγμένη πό τήν τομική παρξη. Ατό σημαίνει τι λύτρωση στόν Βουδισμό ταυτίζεται μέ τήν πλήρη ξαφάνιση το νθρώπινου προσώπου (,τι προηγουμένως ποκαλέσαμε πνευματική καί φυσική ατοκτονία).
προορισμός ατός πιτυγχάνεται μέ τήν προσφυγή στό «τριπλό καταφύγιο» χρησιμοποιώντας τίς τρες «πολύτιμες πέτρες», σύμφωνα μέ λλη βουδιστική κφραση. Ατές εναι Βούδας, τό «Ντάρμα» ( διδασκαλία το Βούδα) καί «Σάνγκα» ( κοινότητα τν πιστν, τό κοινόβιο). Βούδας εναι δάσκαλος, πού δείχνει τόν δρόμο, γιατρός, πού θεραπεύει. Τό «Ντάρμα» εναι δρόμος γιά τή φώτιση θεραπεία καί «Σάνγκα» εναι ο βοηθοί γιά τή φώτιση ο νοσοκόμοι. Στόν Θιβετιανό Βουδισμό προστίθεται καί να τέταρτο στοιχεο: πόλυτη ξάρτηση πό τόν Λάμα, τόν πνευματικό «δάσκαλο» (γκουρού).

*     *     *

στόσο, πως δη ναφέραμε, δέν πάρχει μία μορφή Βουδισμο, λλά περισσότερες, πό τίς ποες διακρίνονται τρες[10]. Ατές διαφέρουν ς πρός τή μέθοδο πού δηγε στή «φώτιση» στήν «κατάσταση βούδα» («κατάσταση βούδα» εναι δια «φώτιση»). Κάποιες τονίζουν τι νθρωπος σώζεται μόνος του, χωρίς τή βοήθεια το Θεο τν «θεν» λλων νθρώπων, προβάλλοντας να σύστημα ατοσωτηρίας, στόν ντίποδα το Χριστιανισμο, πού διδάσκει τι νθρωπος σώζεται μόνο διά το Χριστο. λλες χρησιμοποιον ερύτατα τόν διαλογισμό, μιά τεχνική, πού μοιάζει κάπως μέ τήν προσευχή καί συνίσταται στήν πολύωρη συγκέντρωση το νο σέ να ντικείμενο. λλες προβάλλουν τό δεδες τν Μποντισάτβα, δηλαδή τν φωτισμένων «δασκάλων» το παρελθόντος, πού φτασαν στό «νιρβάνα», λλά πανέρχονται στή ζωή μέ τή θέλησή τους, γιά νά δηγήσουν λλους νθρώπους στήν λύτρωση. λλες δηγον στήν κατάργηση τς διάκρισης μεταξύ ποκειμένου καί ντικειμένου, παρξης καί μή παρξης, σωτηρίας καί μή σωτηρίας. Ατό σημαίνει καί κατάργηση τς διάκρισης μεταξύ καλο καί κακο: τό κακό εναι λλη ψη το καλο, δηλαδή ,τι κριβς πιστεύουν καί ο σατανιστές καί ,τι διδάσκει σύγχρονος Σατανισμός!
πιό γνωστή μορφή εναι Θιβετιανός Βουδισμός. Στό Θιβέτ Βουδισμός πικράτησε πό τόν 7ο μ.Χ. αἰῶνα, κτοπίζοντας τήν ρχέγονη πίστη σέ πνεύματα καί δαίμονες. Τόν 11ο μ.Χ αἰῶνα δρύθηκε μεγάλη μονή Σακύαπα, στόν κάστοτε γούμενο τς ποίας περιλθε νώτατη πνευματική καί πολιτική ξουσία το Θιβέτ. Ο «δάσκαλοι» το Θιβετιανο Βουδισμο νομάζονται Λάμα καί θεωρονται νσαρκώσεις το Βούδα καί πρόσωπα πού χουν τήν κανότητα νά νσαρκώνονται ποτε θέλουν μετά τόν θάνατό τους γιά τό καλό τς νθρωπότητας. Σ’ ατούς, κτός πό πόλυτη ποταγή, ποδίδεται καί πραγματική λατρεία. Πιστεύεται τι τά ροχα τους, τά μαλλιά τους κ.λπ. μεταδίδουν κάποια νέργεια «ελογία» καί χουν «αματικές διότητες». Ο μαθητές τά φορον, συνήθως, ς φυλακτά, ν σέ κάποιες περιπτώσεις καλονται νά κάνουν 100.000 μετάνοιες μπροστά στόν Λάμα στήν εκόνα του. πικεφαλς τους εναι Δαλάι Λάμα, πού σημαίνει «Κοσμικός κεανός» καί εναι νώτατος πνευματικός καί πολιτικός γέτης το Θιβέτ. σημερινός, λικίας 78 τν Δαλάι Λάμα, φυγαδεύτηκε στήν νδία τό 1959, ταν Κίνα κατέλαβε τό Θιβέτ, καί πό τότε ζε ξόριστος κε. Ο παδοί του πιστεύουν τι χει ξαναγεννηθε πολλές φορές στό Θιβέτ. Στή Δύση διαδίδονται κυρίως διάφορες μορφές το Θιβετιανο Βουδισμο καί στήν δια κατηγορία νήκει συντριπτική πλειονότητα τν βουδιστικν μάδων πού δρον στή χώρα μας, πως καί μάδα πού μφανίστηκε πρόσφατα στήν περιοχή μας.

*     *     *

πό τά παραπάνω γίνεται φανερό τι ο βασικές ντιλήψεις το Βουδισμο ρχονται σέ πλήρη ντίθεση μέ θεμελιώδεις χριστιανικές λήθειες, παρά τό γεγονός τι κάποιες βουδιστικές μάδες προσπαθον νά συμβιβάσουν τά συμβίβαστα, δηλαδή τήν ρθόδοξη πνευματικότητα μέ τίς διδασκαλίες καί τίς τεχνικές το Βουδισμο. Ο μάδες ατές σχυρίζονται τι δέν χουν οσιαστικές διαφορές μέ τόν Χριστιανισμό καί τι ησος Χριστός ταν νας «φωτισμένος» νθρωπος, πως Βούδας. μως, Χριστιανισμός, πως γνωρίζουμε, πιστεύει τι πάρχει νας καί μόνο Θεός, πιστεύει στήν παρξη καί τήν θανασία τς ψυχς, πιστεύει τι ησος Χριστός εναι Υός το Θεο, μόνος Σωτρας καί Λυτρωτής το κόσμου, ντιλήψεις, τίς ποες σαφς πορρίπτει Βουδισμός. Ο βουδιστικές αρέσεις πλήττουν τό κέντρο τς χριστιανικς πίστης, δηλαδή τήν λήθεια τι ησος Χριστός εναι «Θεός ληθινός», ποβιβάζοντας τό πρόσωπο το Χριστο στό πίπεδο νος «φωτισμένου» νθρώπου, πως Βούδας ο Λάμα τν βουδιστικν μάδων. Μεταξύ ησο καί Βούδα δέν πάρχει καμμία οσιαστική μοιότητα.
ντελς στεος εναι καί σχυρισμός πού διακινεται πό κύκλους ντός καί κτός το Βουδισμο, τι ησος, στό διάστημα τς ζως του γιά τό ποο δέν πάρχουν πληροφορίες στά ερά Εαγγέλια, πγε στό Θιβέτ, μυήθηκε στίς «λήθειες» το Βουδισμο καί κε πέκτησε τήν κανότητα νά κάνει θαύματα. πως εδαμε, τήν ποχή το Χριστο στό Θιβέτ πρχε μιά ρχέγονη πίστη σέ πνεύματα καί δαίμονες, δέ Βουδισμός φτασε κε 7 αἰῶνες ργότερα! Κάποτε ρώτησαν γιά τό θέμα τόν σημερινό Δαλάι Λάμα καί κενος, μέ ντιμότητα φείλουμε νά παρατηρήσουμε, πάντησε: «Μά ατό εναι στεο! Στή χώρα μου πρχε τέτοια γνοια [τότε], τί νά ρχετο νά διδαχθε πό μς; Χριστός λθε σέ μς μόνο μέσ εραποστόλων του τούς πρώτους αἰῶνες. δέ μοναχισμός σας [δηλαδή χριστιανικός μοναχισμός] ... φθασε στό Θιβέτ πρίν ργανωθομε μοναστικά καί μάλιστα σ’ λες τίς διαδοχικές μεταρυθμίσεις μας νομίζω πώς σκοσε τήν πιρροή του»[11].
Κατά τόν διο τρόπο, καί ο τεχνικές το Βουδισμο ( δθεν νώτερη βουδιστική «πνευματικότητα») δηγον, πως εδαμε, στή διάλυση το νθρώπινου προσώπου, τό ποο κριβς πιχειρε νά διασώσει ρθόδοξη πίστη (ατό τό νόημα χει, λλωστε, χριστιανική ννοια τς «σωτηρίας»). σοπέδωση, ξάλειψη τν διαιτεροτήτων το νθρωπίνου προσώπου, δημιουργία βουλων ντων, πού δέν μετέχουν στό κοινωνικό γίνεσθαι καί γνωρίζουν μόνο νά κτελον ντολές, ρχονται σέ ντίθεση καί μέ τίς ρχές το πολιτισμο μας, γι’ ατό καί τά σύγχρονα κράτη λαμβάνουν, πλέον, μέτρα γιά τήν ξάλειψη τέτοιων φαινομένων. Ο τεχνικές το Βουδισμο κτός το τι εναι πνευματικά πικίνδυνες, νέχουν καί σοβαρότατους φυσικούς κινδύνους. Γιά παράδειγμα, βουδιστική αρεση «πέρτατη λήθεια» πιχείρησε τρομοκρατική πίθεση μέ δηλητηριδες έριο στό μετρό το Τόκυο τόν Μάρτιο το 1995, μέ 10 νεκρούς καί 5.000 τραυματίες! ν καί περίπτωση θεωρεται κραία, προϋποθέτει κριβς τή βουδιστική ντίληψη τι οτε δική μας ζωή, οτε ζωή τν λλων χει κάποια ξία. Ο μέθοδοι ατοσωτηρίας το Βουδισμο κολουθον κριβς τήν προτροπή το διαβόλου στούς Πρωτοπλάστους: «σεσθε ς θεοί»[12], δηλ. μπορετε νά γίνετε «θεοί», χωρίς τή βοήθεια το Θεο. Πρακτικά, Βουδισμός εναι να κράμα εδωλολατρίας καί δαιμονολατρίας.
που παρατηρονται μοιότητες μεταξύ Χριστιανισμο καί Βουδισμο, ο μοιότητες ατές εναι ντελς πιφανειακές καί περιορίζονται μόνο στούς ρους καί στά νόματα. Μέ τά δια νόματα σημαίνονται, συνήθως, ντελς διαφορετικά πράγματα. Γιά παράδειγμα, καί ρθόδοξη Παράδοση κάνει λόγο γιά φωτισμό, κάτι στό ποο συνεχς ναφέρεται Βουδισμός. μως, δ πρόκειται γιά τόν φωτισμό το γίου Πνεύματος, πού κολουθε τή διαδικασία τς κάθαρσης το νθρώπου πό τά πάθη του. Κατά τή διαδικασία ατή, σκοτισμένος πό τά πάθη καί τήν μαρτία νθρώπινος νος νακτ διά το γίου Πνεύματος τήν ρχική φυσική του λαμπρότητα καί φωτίζεται. φωτισμός ατός δέν καταλύει τό νθρώπινο πρόσωπο, λλά, ντίθετα, τό θεραπεύει πό τή νόσο τς μαρτίας, τό ναδεικνύει καί τό ποκαθιστ στήν αθεντικότητά του. πιπλέον, νθρωπος, γωνιζόμενος ναντίον τν παθν καί τς μαρτίας, ντας νταγμένος στό Σμα το Χριστο καί μετέχοντας στά Μυστήρια τς κκλησίας, μπορε νά δε τόν Θεό πό τήν παροσα ζωή, ς θεο καί κτιστο Φς. θέα ατή, πού εναι μετοχή στίς κτιστες νέργειες το Θεο, εναι ψιστος βαθμός φωτισμο, πού μπορε νά φτάσει νθρωπος στήν παροσα καί στή μέλλουσα ζωή. Στήν κατάσταση ατή, πού νομάζεται καί «θέωση», φτάνουν ο γιοι τς κκλησίας, διατηρντας, μως, λα τά στοιχεα τς προσωπικότητάς τους. Ο γιοι, πως γνωρίζουμε, δέν εναι λλοιωμένες προσωπικότητες, λλά λοκληρωμένες προσωπικότητες καί πρότυπα τελειότητας[13].

*     *     *

Πς ντιμετωπίζονται, πρακτικά, ο βουδιστικές αρέσεις; Προφανς, πως καί λες ο αρέσεις. Γενικά, ντιμετώπιση τν αρέσεων εναι χρέος λων μας: πρτα τς Πολιτείας, πειτα τς κκλησίας καί τέλος, το καθ’ νός πό μς.
Πολιτεία μλλον διαφορε γιά τό πρόβλημα. στάση της πρός τήν κκλησία, παρά τίς κατά καιρούς μεγάλες διαβεβαιώσεις, εναι μλλον χθρική. Πρακτικά, ο αρέσεις καί ο λλες θρησκευτικές μάδες εναι σέ πλεονεκτικότερη θέση νώπιον τς Πολιτείας. Γιά παράδειγμα, πιό εκολα διορίζονται σήμερα ο μουφτδες τς Θράκης, παρά ο ερες τς κκλησίας μας[14]. Ατό συμβαίνει, πειδή χει καρποφορήσει μεταξύ το πολιτικο καί δημοσιογραφικο κόσμου συστηματική προπαγάνδα τν αρέσεων, τι στήν λλάδα πάρχει στέρηση τς θρησκευτικς λευθερίας, περιορισμός τν νθρωπίνων δικαιωμάτων, ναχρονιστικοί νόμοι περί προσηλυτισμο κ.λπ. τσι, κανείς σχεδόν πό τούς φορες τς Πολιτείας δέν πιχειρε νά σχοληθε σοβαρά μέ τό θέμα, μέ ποτέλεσμα πίκινδυνες αρετικές καί παραθρησκευτικές μάδες νά δρον νενόχλητες. ν Πολιτεία εχε τουλάχιστον ναζητήσει καί κολουθήσει τήν πρακτική πού φαρμόζεται στά προηγμένα ερωπαϊκά κράτη, κατάσταση θά ταν πολύ διαφορετική. κε ο γεσίες σχολονται σοβαρά μέ τό θέμα, στά πλαίσια τν δηγιν καί τν κειμένων πού χουν κδόσει κορυφαα ερωπαϊκά ργανα, πως τό Ερωπαϊκό Κοινοβούλιο. Δυστυχς, κανένα πό τά κείμενα ατά δέν χει φαρμοστε ς τώρα στή χώρα μας.
κκλησία πιτελε τό καθκον της στά πλαίσια τν περιορισμένων δυνατοτήτων πού χει. στάση της εναι πάντα στάση γάπης καί εθύνης. Μισε τήν αρεση, λλά γαπ τόν αρετικό καί νδιαφέρεται γιά τή σωτηρία του. Τόν γαπ, χι βέβαια ς φορέα τς λήθειας, λλά ς πεπλανημένο καί σθεν, πού χρήζει θεραπείας. Τό σχυρότερο πνευματικό πλο της εναι λόγος, ζωντανός λόγος το Θεο, ποος, φ’ νός μέν μεταφέρει τήν λήθεια το Εαγγελίου στίς ψυχές τν πιστν, φ’ τέρου δέ ποκαλύπτει τά προσωπεα τν αρέσεων, καθώς καί τήν οσία τς διδασκαλίας τους. Γιά παράδειγμα, στήν περίπτωση τν Βουδιστν τς περιοχς μας, λόγος τς κκλησίας φείλει νά κάνει γνωστό σέ κάθε κατεύθυνση τι «Κέντρο πομόνωσης» δέν σημαίνει να ραο φυσικό περιβάλλον, στό ποο πμε γιά δυό-τρες μέρες νά ρεμήσουμε καί νά κάνουμε διακοπές, λλά σημαίνει μοναστήρι μις λλης θρησκείας, που γκλείεσαι γιά τρία χρόνια χωρίς καμμία παφή μέ τό περιβάλλον. πίσης, πρέπει νά καθιστ σαφές τι τέτοιες μάδες δέν τιμον τό πρόσωπο το ησο Χριστο, πως ο διες σχυρίζονται, λλά, ντίθετα, τό καθυβρίζουν, ποβιβάζοντάς το στό πίπεδο νός κοινο νθρώπου. λλοίμονο, ν μεταξύ τν πιστν μας ρχίζουν νά εδοκιμον τέτοιες πόψεις. Οτε ρειος, κορυφαος τν ρχαίων αρετικν, δέν δίδασκε τόσο βλάσφημες ντιλήψεις γιά τό πρόσωπο το Χριστο!
Στήν τοπική μας κκλησία λειτουργε εδικό Γραφεο πί τν Αρέσεων, μέ τήν νύστακτη φροντίδα καί τό νδιαφέρον το Σεβ. Μητροπολιτου μας κ.κ. λεξάνδρου, ποος παρακολουθε καί συντονίζει προσωπικά τό ντιαιρετικό ργο, καί στήν πρωτοβουλία το ποίου φείλεται καί παροσα νημερωτική κδήλωση. πό τό Γραφεο ατό τς Μητροπόλεώς μας κδίδεται νά τρίμηνο τό νημερωτικό ντυπο μέ τίτλο «ρθοδοξία καί αρεσις».
Τέλος, χρέος στήν ντιμετώπιση τν αρέσεων χει καί καθένας πό μς, τά πλά μέλη τς κκλησίας, πού φείλουμε νά τρεφόμεθα συνεχς πό τόν λόγο το Θεο, μελετώντας τό ερό Εαγγέλιο, τούς βίους τν γίων καί λλα πνευματικά βιβλία. Μόνο τσι θά σταθομε κλόνητοι στήν λήθεια πού δίδαξε Χριστός. φείλουμε, πίσης, νά εμεθα σέ συνεχ προσοχή καί παγρύπνηση, στε νά ποφύγουμε κάθε κινδύνο πού μς περιβάλλει. «Γρηγορετε καί προσεύχεσθε, να μή εσέλθητε ες πειρασμόν»[15], παραγγέλλει Κύριος. φείλουμε νά φροντίζουμε σοβαρά γιά τή σωτηρία μας, κολουθώντας τήν προτροπή το ποστόλου Παύλου: «μετά φόβου καί τρόμου τήν αυτν σωτηρίαν κατεργάζεσθε»[16]. πολύτως παραίτητη εναι, βέβαια, μετοχή στά Μυστήρια τς κκλησίας, μέ τά ποα νθρωπος νώνεται καί παραμένει νωμένος πραγματικά μέ τόν Χριστό. Εναι γεγονός τι, κανείς π’ σους εναι ντως νωμένοι μέ τόν Χριστό δέν κινδυνεύει πό αρέσεις καί πλάνες. Κινδυνεύουν μόνο σοι δέν εναι μακρυά πό τόν Χριστό καί σοι δέν εναι ζωντανά, λλά νεκρά μέλη τς κκλησίας. φείλουμε, τέλος, πίστη στήν δια τήν κκλησία, πως κριβς μολογομε στό Σύμβολο τς Πίστεως[17]. κκλησία δέν εναι στοιχεο το κόσμου τούτου, λλά τό «σμα το Χριστο», κατά τόν πόστολο Παλο[18], δηλαδή διος Χριστός «παρατεινόμενος» στούς αἰῶνες. ντός τς κκλησίας, νωμένοι μέ τόν Χριστό καί μέ δηγό τήν λήθεια το Εαγγελίου, διαπερνμε τούς σκοπέλους το βίου τούτου καί πορευόμεθα πρός τή Βασιλεία τν Ορανν, πού εναι καί τελικός προορισμός μας.

Πρωτ. Σωτήριος . θανασούλιας




[1] Ἀκριβέστερα: «Κέντρο Θιβετιανῶν Βουδιστικῶν Μελετῶν καί Ἄσκησης - Samten Tse of Greece».
[3] Ὀνομάζεται «Κέντρο Ἀπομόνωσης Σάμπτεν Τσε».
[4] Ὀνομάζεται «Ρικζίν Γκατσάλ» (μεταφράζεται: «Ὁ Χαρούμενος Κῆπος τῶν Βιντυαντά-ρα»).
[6] Μέ τήν ἐπωνυμία «Samten tse Charitable Society og Greece».
[7] Ἀντ. Ἀλεβιζοπούλου, Βουδδιστικές αἱρέσεις στό φῶς τῆς Ὀρθοδοξίας, ἔκδ. Παρακατα-θήκη, Θεσσαλονίκη 2007, σ. 52.
[8] Στό ἴδιο, σ. 54.
[9] Αὐτοί εἶναι: ἡ ὀρθή ἀντίληψη, ἡ ὀρθή ἀπόφαση, ἡ ὀρθή ὁμιλία, ἡ ὀρθή συμπεριφορά, ἡ ὀρθή ζωή, ἡ ὀρθή προσπάθεια, ἡ ὀρθή σκέψη καί ὁ ὀρθός διαλογισμός.
[10] Αὐτές εἶναι: α) Ἡ Σχολή Χιναγιάνα (Μικρό ὄχημα), διαδεδομένη στήν Κεϋλάνη, τή Βιρμανία καί τήν Ταϋλάνδη. β) Ἡ Σχολή Μαχαγιάνα (Μεγάλο ὄχημα), διαδεδομένη στήν Κίνα, τήν Κορέα, τήν Ἰαπωνία καί τό Βιετνάμ. γ) Ἡ Σχολή Βατζραγιάνα (Ἀδαμάντινο ὄχημα ἤ Θιβε-τιανός Βουδισμός), μορφή Βουδισμοῦ, ἡ ὁποία, μέ ἀφετηρία τή βόρεια Ἰνδία, διαδόθηκε στό Θι-βέτ, στό Νεπάλ καί ἀλλοῦ. Ἐκτός τῶν παραπάνω, ὑπάρχουν καί ἄλλες μορφές Βουδισμοῦ, ὅπως ὁ Ταντρικός Βουδισμός (ἀνάμιξη γνωστῶν βουδιστικῶν τεχνικῶν μέ σεξουαλικά ὄργια) καί τό Ζέν, πού διαδόθηκε περισσότερο στήν Κίνα.
[11] Ἀντ. Ἀλεβιζοπούλου, ὅ.π., σ. 34-35, ὅπου παρατίθεται ἀπόσπασμα ἀπό συνέντευξη τοῦ Δαλάι Λάμα στήν Ἀθήνα τό 1997.
[12] Γεν. 3, 5.
[13] Γιά τήν ἀκρίβεια, πρότυπο τέλειου ἀνθρώπου εἶναι μόνο ὁ Χριστός. Οἱ Ἅγιοι εἶναι πρόσωπα πού ἐγγίζουν τήν τελειότητα ἤ σχετικῶς τέλεια ἀνθρώπινα πρόσωπα.
[14] Στό διαδίκτυο ὑπάρχει ἀνάρτηση - διαμαρτυρία τοῦ Μητροπολίτου Ρόδου κ. Κυρίλλου μέ τίτλο: «200 μουφτήδες στη Θράκη για 100 ιερείς σε όλη την Ελλάδα!» (http://www.protothema. gr/greece/article/145886/200-moyfthdes-sth-thrakh-gia-100-iereis-se-olh-thn-ellada/), 28/12/2013.
[15] Ματθ. 26,41.
[16] Φιλ. 2,12.
[17] «Πιστεύω ... εἰς μίαν, ἁγίαν, καθολικήν καί ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν».
[18] Ἐφ. 1,23.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου