γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 22 Μαρτίου 2016

Ιερεμίου Πατριάρχου, Απόκρισις Α΄ (1576 μ.Χ.), Μέρος Γ΄


ΙΕΡΕΜΙΟΥ Β΄ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΩΝ/ΛΕΩΣ
ΠΡΟΣ ΛΟΥΘΗΡΑΝΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ ΑΠΟΚΡΙΣΙΣ Α΄
1576 μ.Χ.

ΜΕΡΟΣ Γ΄
Δεῖτε
τό Α΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:
 καί τό Β΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:

Κεφάλαιον ιγ΄. Περ χρήσεως τν γίων μυστηρίων.

Τ δέκατον τρίτον μέτερον κεφάλαιον, τ φάσκον τι ο μόνον χρσις τν θείων μυστηρίων ες τοτο διετάγη, να σύμβολά τινα χαρακτρες σι κα γνωρίσματα διοριστικ τν χριστιανν κα τν ξω, λλ πολλ μλλον πως σημεα κα μαρτύρια γένηται τς ενοίας κα χάριτος το Θεο πρς μς, οτω σαφηνίζομεν κα τοιαύτην γνώμην περ τούτων χομεν.

Κύριος μν ησος Χριστός, πσαν τν πρ μν πληρώσας οκονο­μίαν π τς γς, πρ το νελθεν ες τν διον Πατέρα, κατέλιπεν μν τν θείαν ερουργίαν κα τ ν ατ θεία μυστήρια, ες νάμνησιν τς ατο πρς μς μεγαλο­πρεπος συγκαταβάσεως· κα πρτον εράρχην (ς λέγεται) άκωβον τν δελφόθεον κεχειροτόνηκε. Τοίνυν, ε α τν γίων προσευχαί, καθά φησιν πολς τ θεα Διονύσιος, κα κατ τν τδε βίον, μήτιγε (τουτέστι πόσ γε μλλον) μετ θάνατον ες τος πιστος νεργοσι, πολ πλέον φελοσιν μς τ θεα μυστήρια κα α ερα τελεταί. σον γρ τ κέρδος ντεθεν, κα πως α φρικώδεις αται ερουργίαι τν Θεν καταλλάσσουσιν π τας πλημμελείαις μν, ατς κπαλαι πρ τν λλων δειξεν ναργς Θεός. γρ δίκαιος κενος Νε, μετ τν το κατακλυσμο παλαν, θυσίαν νήνεγκε τ Θε να τος σομένοις ν σθενεί συγγνώμονά τε κα γαληνν προαπεργάσηται τν Θεόν, ς μέγας διέξεισι Κύριλλος να μ πάλιν μία κατ πάντων πέλθ ψφος, δευτέρ κατακλυσμ τ νθρώπινον ποθεσα γένος. φ’ κα «επε πρς ατν Θες διανοηθείς, οκ τι προσθήσω το καταράσασθαι τν γν δι τ ργα τν νθρώπων, τι γκειται διάνοια το νθρώπου π τ πονηρ κ νεότητος» (Γεν. 8,21). Ἐὰν ον δι Νε θυσία, κα τατα τυ­πικ οσα, οτωσ διέθετο τν Θεόν, πολλ μλλον μονογενς Υἱὸς το Θεο, θυόμενος πρ μν, καταλλάξειεν ν μς τ οκεί Πατρί, τος μετ πίστεως προσερχομένους τας ερας τελετας. στε κατακρίνομεν κα μες τος νευ πίστεως τν φεσιν τν μαρτιν κα τν φέλειαν τν κ τν ερν τελετν χειν νομίζοντας· «πν γρ τ μ κ πίστεως, μαρτία στί» (Ῥωμ. 14,23). Τος δ ργον μν ποιουμένους τς γίας τελετς τν ερν μυστηρίων τν τν δώρων ες τ θεον σμα κα αμα μεταβολήν, τέλος δ τ τος πιστος γιασθναι δι’ ατν, μαρτιν τε φεσιν κα βασιλείας κληρονομίαν κα τ τοιατα λαμβάνειν πιστεύοντας, μακαρίζομεν.
Παρασκευ δ κα συντέλεια πρς κενο τ ργον εησαν εχαί, ψαλμωδίαι, ερν γραφν ναγνώσεις κα πάντα πλς τ πρ το γιασμο τν δώρων κα μετ τν γιασμν ερς γινόμενα κα λεγόμενα. Ε γρ κα προκα δίδωσιν μν Θες πάντα τ για, κα οδν ατν προεισφέρομεν, λλ’ τεχνς εσ χάριτες, πλν τό γε πιτηδείους γενέσθαι πρς τ δέξασθαι ατ κα φυλάξαι, ξ νάγκης παιτε παρ’ μν. Κα οκ ν μεταδοίη το γιασμο, μ οτω διατεθεσιν. Οτω βαπτίζει· οτω χρίει· οτως στι κα τς φρικτς μεταδίδωσι τραπέζης. Κα τοτο δήλωσεν ν τ το σπόρου παραβολ· ξλθε γάρ, φησίν (Ματθ. 13,3 ἑξ.), σπείρων, οχ ν’ ρόσ τν χώραν, λλ’ να σπείρ, ς δ τς ρόσεως κα πάσης παρασκευς παρ’ μν φειλούσης εσενεχθναι. πε τοίνυν οτως ναγκαιότατον στ πρς τν τεξιν τν μυστηρίων τ ε χοντας παντσαι κα παρεσκευασμένους, δει κα τοτο νεναι τ συνάξει τς ερς τελετς, κα νεστι. Τοτο γρ δύνανται μν εχαί, ψαλμο κα ε τι ερς ν ατ γίνεται κα λέγεται· γιάζουσι γρ μς κα διατιθέασι τοτο μν πρς τ δέξασθαι καλς, τοτο δ πρς τ συντηρσαι τν γιασμν κα μεναι κατέχοντας. γιάζουσι δ δίχως· να μν τρόπον καθ’ ν π’ ατν τν εχν φελούμεθα κα τν ψαλμν κα τν ναγνώσεων. Α μν γρ εχα πρς τν Θεν πιστρέφουσι κα μαρτιν φεσιν προξενοσιν, α τε ψαλμωδίαι μοίως ατν μν ξιλεοσι κα τν κεθεν πισπνται οπήν! «θσον, γάρ φησι, τ Θε θυσίαν ανέσεως, κα ξελομαί σε κα δοξάσεις με» (Ψαλμ. 49,14). Α δ τν ερν γραφν ναγνώσεις τήν τε το Θεο καταγγέλλουσι χρηστότητα κα φιλανθρωπίαν, κα αθις τ δίκαιον, τν κρίσιν, τόν τε ατο φόβον ες τς ψυχς μν νισι κα τν πρς ατν γάπην νάπτουσι· κα οτω πρς τ τηρεν τς ντολς ατο πολλν μβάλλουσι προθυμίαν. Τατα δ πάντα ν τ ερε κα τ λα καλλίω κα θειοτέραν ργαζόμενα τν ψυχήν, κα μφοτέρους μν πρς τν ποδοχν κα συντήρησιν τν τιμίων δώρων πιτηδείους ποιοσιν, περ στ τς ερουργίας τ τέλος, δίως δ τν ερέα πρς τ τελέσαι τν θυσίαν ξίως χειν παρασκευάζουσι· περ στ τς μυσταγωγίας τ ργον, ς ερηται. Τοτο δ ατ κα πολλαχο τν εχν κεται· κα εχεται ερες μ νάξιος φθναι το προκειμένου, λλ καθαρας χερσ κα ψυχ κα γλώσσ τ μυστηρί διακονσαι. Κα οτω μν π’ α­τς δυνάμεως τν ημάτων τν λεγομένων κα δομένων πρς τν τελετν φελούμεθα. τερον δ τρόπον πό τε τούτων κα τι πάντων τν ν τ ερουργί, τελουμένων γιαζόμεθα, καθ’ ν ν ατος ρμεν τν Χριστν τυπούμενον κα τ πρ μν ατο ργα κα πάθη. Κα γρ ν τος ψαλμος κα τας ναγνώσεσι κα πσι τος π τν ερέως δι πάσης τελετς πραττομένοις οκονομία το Σωτρος σημαί­νεται· τ μν πρτα ατς, τν πρώτων τς ερουργίας δηλούντων, τν δ δευ­τέρων, τ δεύτερα, τν δ τελευταίων τ μετ’ κενα· κα ξεστι τος τατα ρσιν κριβς, πάντα κενα πρ τν φθαλμν χειν. μν γρ τν δώρων γιασμός, ατ θυσία, τν θάνατον ατο καταγγέλλει κα τν νάστασιν κα τν νάληψιν, τι τ τίμια τατα δρα ες ατ τ Κυριακν μεταβάλλει σμα, τ τατα πάντα δεξάμενον, τ σταυρωθέν, τ ναστάν, τ ες ορανος νεληλυθός· τ δ πρ τς θυσίας, τ πρ το θανάτου, τν παρουσίαν, τν νάδειξιν, τν τελείαν φανέρωσιν· τ δ μετ τν θυσίαν, τν παγγελίαν το Πατρός, ς ατς επε, τν το γίου Πνεύματος ες τος ποστόλους κάθοδον, τν τν θνν δι’ κείνων πιστροφν κα κοινωνίαν (Πράξ. 1,8). Καί στιν πσα μυσταγωγία καθάπερ εκν μία νς σώματος, τς το Σωτρος πολιτείας, πάντα ατς τ μέρη, π’ ρχς χρι τέλους, κατ τν πρς λληλα τάξιν κα ρμονίαν, π’ ψιν γουσα. θεν ο μν ψαλμοί, ο ν προοιμίοις δόμενοι, κα τι πρ τούτων τ ν τ προθέσει τν δώρων γινόμενα κα λεγόμενα, τν πρτον καιρν τς το Χριστν οκονομίας σημαίνουσι· τ δ μετ τού­τους, ερν γραφν ναγνώσεις, να πρς ρετν λείψωμεν μς, να τν Θεν λεώσωμεν, κα τ τ Χριστο οκονομί σημαινόμενα κροώμεθα. Κα τατα μν μνους Θεο περιέχουσι, κα ες ρετν προτρέπονται, κα γιάζουσι τος δοντας· τατα δέ, τι τοιατα παρ τ κκλησί ξελέγησαν, κα οτως τάχθησαν, κα ρκοσι πρς σημασίαν τς το Χριστο πιδημίας κα πολιτείας. Κα γίνεται μν καστον τν γινομένων ν τ θεί λειτουργί, ς τύπος τς τάξεως μφαίνει κα περιέχει, τς χρείας νεκα τς νισταμένης· σημαίνει δ καί τι τν Χριστο ργων πράξεων παθν, οόν στιν ες τ θυσιαστήριον εσαγωγ το εαγγελίου τν δώρων· γίνεται γρ κατ χρείαν κάτερον, μν να τ εαγγέλιον ναγνωσθ, δ να θυσία τελεσθ. Σημαίνουσι δ μφότερα τν το Σωτρος νάδειξιν κα φανέρωσιν· μέν, ρχόμενου φανεροσθαι, τν μυδρν τι κα τελ· δ τν τελειοτάτην κα τελευταίαν· κα τέλος, τ ν τ τελετ τν δώρων γινόμενα, καθς άκωβος δελφόθεος πρτος διετάξατο, ς παρ το Σωτρος διδαχθείς, ς ν τος θείοις τν γίων Πατέρων κανόσιν ερίσκεται κα ν τας κκλησιαστικας στορίαις, κα ς τ ληθς χει κα παρ’ μν κρατε. Κα μετ’ ατν μέγας Βα­σίλειος, ς ν τ τύπ ς διετάξατο λειτουργίας κα τν θείων εχν φαίνεται. Ετα κα Χρυσόστομος ες τν το Σωτρος οκονομίαν ναφέρεται πάντα, να μν ατς θεωρία, πρ τν φθαλμν οσα τς ψυχς γιάζ, κα οτως πιτήδειοι γινώμεθα τν ερν δώρων. Κα καθάπερ γενομένη τότε τν οκουμένην νενέωσεν, οτως ε θεωρούμενη θείαν ργάζεται τν ψυχήν. Μλλον δέ, οδ τότε ν φέλησεν οδέν, μ θεωρηθεσα κα πιστευθεσα· κα τούτου χάριν κηρύχθη. Κα πρς τ πιστευθναι μυρία Θες μηχανήσατο, ς ο δυναμένην τ αυτς ποιεν κα σζειν νθρώπους, ε γενομένης τος σζεσθαι μέλλοντας π’ ατς λάνθανεν. λλ τότε μν κηρυττομένη τν περ Χριστν αδ κα πίστιν κα γάπην ν τας τν εγνωμόνων ψυχας δημιούργει, νν δέ, π τν δη πεπιστευκότων φιλοπόνως θεωρουμένη, τ μακάρια τατα πάθη οκ ντίθησι μν ατος, γκείμενα δ συντηρε κα νακαινίζει κα αξει· κα βεβαιοτέρους μν περ τν πίστιν, θερμοτέρους δ περ τν ελάβειαν κα τν γάπην περγάζεται· γρ μ ντα, γενέσθαι ποίησε, τατα πολλ ῥᾷον φυλάξαι κα συντηρσαι κα νανεσαι δύναιτ’ ν. λλ τατά στι, μεθ’ ν νάγκη προσιέναι τος ερος, κα ν χωρς κα τ βλέπειν κε παντελς νόσιον, ελάβεια, πίστις, γάπη τ θερμν χουσα. Κα δι τοτο χρν τν τατα μν νθεναι δυναμένην θεωρίαν ν τ συνάξει τς ερς σημαίνεσθαι, να μ τ ν λογιζώμεθα μόνον, λλ κα βλέπωμεν τος φθαλμος τν πολλν το πλουσίου πενίαν, τν πιδημίαν το πάντα τόπον κατέχοντος, τ νείδη το ελογημένου, τ πάθη το παθος· σον μισηθείς, σον γάπησεν· λίκος ν, σον ταπείνωσεν αυτόν, κα τί παθν κα τί δράσας ταύτην τοίμασεν νώπιον μν τν τράπεζαν. Κα οτω θαυμάσαντες τν καινότητα τς σωτηρίας, κπλαγέντες τ πλθος τν οκτιρμν, αδεσθμεν τν οτως λεήσαντα, τν οτω σώσαντα, κα πιστεύσωμεν ατ τς ψυχάς, κα παραθώμεθα τν ζωήν, κα φλέξωμεν τς καρδίας τ πυρ τς γάπης ατο. Κα τοιοτοι γενόμενοι, τ πυρ τν μυστηρίων μιλήσωμεν σφαλς κα οκείως. Ο γρ ρκε πρς τ τοιούτους γενέσθαι τό τε μαθεν πρς το Χριστο, λλ’ νάγκη νεργεί θεωρεν, τν φθαλμν τς διανοίας τε χειν κε, κα πάντα λογισμν κβαλόντας, εγε μέλλοιμεν πρς τν γιασμν κενον πιτηδείως, περ φην, ργάσασθαι τν ψυχήν. Ο γρ μόνον λόγοις δε τν εσέβειαν ποκρίνεσθαι, λλ κα ργοις· π’ ψιν γάρ, επεν γει παντα ερουργία, κα θεωρίαν τ ψυχ ντίθησι. Κα τς φαντασίας δι τν φθαλμν ναργέστερον μν τυπουμένης, λως μ δοθ λήθη τς τοιαύτης τραπέζης· κα οτω γέμοντες ννοιν θείων, τν ερν μεταλάβωμεν μυστηρίων, γιασμν πεισάγοντες γιασμ, κα π δόξης ες δόξαν κορυφούμενοι. Κα οτος μν νος τς λης ερουργίας, ς ν κεφαλαί. χει δ θεωρίαν κα τν εχν ρμονία, τ ργον ατ τ ερόν, γιασμς ζώντων κα τεθνηκότων, πρ δ πάντων κα το Σωτρος φαινομένη δι πάσης τελετς οκονομία. Τί τε τν κείνης, δι τιίος τν ν τ ερουρ­γί τελούμενων ποσημαίνεται, δι τί τε μ ξ ρχς ν τ θυσιαστηρί τίθεται τ δρα; τι προσήγοντο μν τ Θε παρ τν παλαιν, τοτο μν ζων λόγων σφαγαί, τοτο δ χρυσ σκεύη κα ργυρ. Τ σμα δ το Χριστο κα μφότερα φαίνεται χον· κα γρ σφάγη πρ τς δόξης το Πατρός, νέκειτο δ ξ ρχς τ Θε, κα δρον ν ατ, κα τι πρωτότοκος, κα τι τ δρα τατα τ Θε νατίθεται, ς παρχα ζως, κα τι μεταβάλλεται ρτος ες κενο ατό τ σμα το Χριστο· θεν κα ποκόπτεται τν μοφυν, κα τμμα κα οχ λόκληρος νατίθεται ρτος. Τυπο δ τ το Χριστο πάθος, κα ως μν ν τ προθέσει κεται, ρτος στ ψιλός, νατεθειμένος μόνον Θε· πειτα δ ληθινς ρτος γίνεται κα μεταβάλλεται τ ληθείᾳ (Ἰω. 6,33). Ε δ λογικς τοτο κα πραγματικς διηγήσασθαι κα παραστσαι θέλομεν, μυρίων στομάτων χρεία, κα οδ’ ν ρκέσωσιν. κέλευσε δ ατς Κύριος τοτο ποιεν ες τν ατο νάμνησιν (Α΄ Κορ. 11,24), να μ γνώμονες μεν. μοιβ γάρ τις στ παρ τν ε παθόντων τος εεργέταις τ μεμνσθαι ατν κα τν ργων, δι’ ν πεπόνθασιν ε. Κα ταύτης τς μνήμης πολλς φορμς πενόησαν ο νθρωποι· τάφους, νδριάντας, στήλας, ορτάς, γνας, ν πάντων ργον στν ν, τος γαθος τν νδρν μ λήθης παραδοθναι βυθος. Κα σπερ τας στήλαις τν ριστέων γράφομεν τς νίκας, δι’ ν σώθημεν, οτω κα τος θείοις δώροις τούτοις τν θάνατον παραγράφομεν το Κυρίου, δι’ ν σώ­θημεν, κα ν πσα γέγονεν κατ το πονηρο νίκη, κα ο τν τύπον, λλ τ σμα το ριστέως χομεν, δι τς πρς Θεν ντεύξεως, εχαριστίας, δοξο­λογίας, ξομολογήσεως κα ατήσεως.
Ατούμεθα δ πρώτην τν ερήνην κα τν σωτηρίαν τν ψυχν μν. Πολ δ τ φελος τς ερήνης, μλλον δ νάγκη πανταχο μν τς ρετς ταύτης. Τν γρ θορυβούμενον νον Θε συνελθεν δύνατον. Καθάπερ γρ ερήνη τος πολλος να δείκνυσιν, οτως θόρυβος τν να πολλος ποιε. Κα περ τς σωτηρίας τν ψυχν, ς Χριστς κέλευσε ποιεν, ατεσθαι πρτον τν βασιλείαν τν Θεο, τις στν σωτηρία, κα πάντα τ’ λλα προστεθήσεται (Ματθ. 6,33). Σημαίνεται δ κκλησία ν τος μυστηρίοις οχ ς ν συμβόλοις, λλ’ ς ν καρδί μέλη κα ς ν ίζ το φυτο κλάδοι, καθάπερ φη Κύριος, ς ν μπέλ το φυτο κλήματα (Ἰω. 15,5). Ο γρ νόματος νταθα κοινωνία μόνον ναλογίας μοιότης, λλ πρά­γματος ταυτότης· κα γρ σμα κα αμα ληθς Χριστο τ μυστήρια, ο πρς νθρώπινον σμα μεταβαλλόμενα, λλ’ μες πρς κενα, τν κρειττόνων περνικώντων. πε κα σίδηρος, μιλήσας πυρί, ατς γίνεται πρ, ο τ πυρ δίδωσιν εναι σίδηρον· κα καθάπερ τν πυρακτωθέντων σιδήρων, ο σίδηρον, λλ πρ τεχνς ρμεν, τν το σιδήρου διωμάτων π το πυρς παντελς φανιζομένων, οτω κα τν το Χριστο κκλησίαν, ε τις δεν δυνηθείη κατ’ ατ τοτο, καθ’ σον ατ νωται, κα τν ατο μετέχει σαρκν, οδν τερον ατ μόνον τ Κυριακν ψεται σμα. Δι τοτον τν λόγον, «μες στε σμα Χρι­στο», γράφει Παλος, «κα μέλη κ μέρους» (Α΄ Κορ. 12,27). Ο γρ τν το Χριστο περ μς πρόνοιαν κα παιδαγωγίαν κα νουθεσίαν κα τν μν ποταγν δηλσαι βουλό­μενος, τν μν κεφαλήν, μς δ σμα προσεπεν (Ἐφ. 5,23, Α΄ Κορ. 11,3), σπερ ος μες τν συγγενν τν φίλων μέλη καλομεν, περβολ χρώμενοι, λλ’ ατ κενο σημαίνων, περ λεγεν, τι τος πιστος δει δι τ αμα τοτο, ζντας τν ν Χριστ ζωήν, κα τς κεφαλς ς ληθς κείνης ξηρτημένους κα τοτο περικειμένους τ σμα.
Γίνεται δ ν ατ τ ερουργί κα μνήμη γίων, τε νατίθεται τ δρα κα τε θύεται - δρον γάρ στι κα νάθημα κα λογικ θυσία - μεμνημένοι ξόχως τν πρ μν γενομένων, το σταυρο κα τν λλων, ν πρ μν πέμεινεν Χριστός, μνήμην ποιοντες τς Παναγίας, ες δόξαν ατς λέγοντες, ες πρεσβείας τν γίων πάντων, λέους Θεο δεόμενοι, κετεύοντες πρ ζώντων, πρ τεθνηκότων, προσφέροντες τν λογικν λατρείαν κ τν κείνου κείν, κα μνοντες ατν κα ελογοντες. Κα γίνεται μν προσφορά, γίνεται δ οράτως θυσία κα τν εδν μεταβολ ες ατ τ σμα κα αμα το Κυρίου, φανς τς θείας χάριτος τελεσιουργούσης δι τν τελεστικν εχν. Καλεται δ εχαρι­στία τελετ κα λογικ λατρεία, ς μόνοις τος τελεστικος ήμασι τν προσ­φορν Θε προσφέρουσα κα μεταβολν το θείου σώματος κα αματος ποτε­λοσα, κα π το πλειόνος νομάζεται, ν νεργε. Πολλς γρ φορμς εχαριστίας χει τς κεσίας· πλείω γρ λάβομεν ν τι δεόμεθα· λάβομεν γρ παντα, τό γε ες τν Θεν κον, κα οδν παρκεν μ δέδωκεν. λλ τν μν τυχεν οπω καιρν χομεν, φθαρσίαν κα ορανν βασιλείαν, τ δ λαβόντες, ο κατέσχομεν, φεσιν τν μαρτιν κα τ’ λλα, τ δι τν μυστηρίων μν χορηγούμενα δρα. Πηγαία μν γρ τν θείων μυστα­γωγιν, μέγας ρχιερεύς, Κύριος μν ησος Χριστς κα Θεός, δεξαμενα δ οον ατν μέσως, ο ατόπται τούτου κα παδοί, ο κα γένοντο ς κ διώ­ρυγος ποταμοί, εφραίνοντες τν πόλιν το Θεο· μέλει τοι κατ τν Κυριακν παρέκφασιν, ες τ ος ατος κόντισται, τατα κα π τν δωμάτων κεκήρυκται (Ματθ. 10,27). Κα πεπλήρωται, προφητικς Δαβδ προεθεσπεσιδησεν· «οκ εσ λαλια οδ λόγοι, ν οχ κούονται α φωναί» (Ψαλμ. 18,4). Τν κκλησιαστικν τοίνυν πηγνυμένων εροφαντοριν, οκοδομεται τ καθ’ ερουργίαν παρ το ποστόλου ακώβου το δελφοθέου πισκόπου εροσολύμων, καθ διαμαρτύρεται κα λβ΄ κανν τς ν Τρούλλ, χων οτω. «Κα γρ άκωβος, κατ σάρκα Χριστο το Θεο μν δελφός, ς τς εροσολυμιτν κκλησίας πρτος τν θρόνον νεπιστεύθη, κα Βασίλειος, ς κατ λήθειαν τς Καισαρέων ρχιεπίσκοπος ν, τ κλέος δ ατο ν πσαν τν οκουμένην διέδραμεν, γγράφως τν μυστικν μν ερουργίαν παραδεδωκότες, οτω τελειον ν τ θεί λειτουργί θέσπισαν κα παρέδωκαν, ς κα τελειον ν τ θεί λειτουργί ξ δατος κα ονου τ ποτήριον». Ερίσκονται δ παρασημειώσεις ν λόγοις σποράδην κκλησιαστικος, ς κα γιος Μρκος εαγγελιστς τ κατ’ ατν τν γίαν κα μυστικν θυσίαν ερουργικ λόγια χομένως συνέθετο· ετε δ κα μφον τον ποστόλοιν τ συντάγματα νενόθευται, καθάπερ σύστερον κα α Κλημέντειοι διατάξεις, ετε γρ δι τν πεπλατυσμένην σως κθεσιν οκονομικς τατα παρ το μεγάλου πατρς μν Βα­σιλείου πιτομώτερον συντέθειται, ετα κα παρ το Χρυσοστόμου, κριβς οκ μφαίνεται. Τέως δ’ ον τοτο σφαλς πιστάμεθα, ς νέκαθεν δύο τόμοι παρεδόθησαν μν κα πεγνώσθησαν κα φαίνονται, ος τν λειτουργίαν ποιούμεθα, ατο τε το μεγάλου Βασιλείου κα το γίου πατρς ωάννου το Χρυσοστόμου. νς Πνεύματος γίου κα μφότεροι κα μις παραδόσεως· πλν μν Βασίλειος πλεονάζει τος ήμασιν, δ Χρυσόστομος συνεπτυγμένως λαλε. Μετ γον τν τοιούτων τόμων τν ερν τ εαγ τελομεν τς μυστικς θυσίας. Κα ν μν τας κατ τν μεγάλην τεσσαρακοστν το Πάσχα κυριωνύμοις μέραις καί τισιν λλαις το μεγάλου Βασιλείου τόμος ναγινώσκεται, κα δι’ ατς οκονομεται τ τς γίας θυσίας μυστήριον· ν δ τας λλαις μέραις, το Χρυσοστόμου.
πε τοίνυν καθ’ μς γία το Θεο κκλησία, πατρς τν κκλησιν κα γεμονε ν τ γνώσει, τ χάριτι το Θεο, κα τ σπιλον αχε ν τας λαμπρότησι τν ποστολικν κα πατρικν διαταγμάτων, κα δη νέα τ πρεσβεα τς ρθοδοξίας εληφε κα ες κεφαλν τέτακται, δέον στ κα πσαν χριστιανν κκλησίαν οτω τ τς λειτουργίας ερουργεν. Ε δ’ νάγκη τόπον νέμειν κα τ χρονί θει, κα ερουργεν μετ το τόμου ακώβου το Μάρκου τυχόν, τ τς εσεβείας κα κεφαλαιώδη φυλακτέον, κα ες δόξαν Θεο μετ σχολαίας σκέψεως κα πικρίσεως τν λειτουργίαν ποιητέον· να προηγουμένως γιασμς μν γένηται, τ τν θείων δώρων μεταλήψει, κα ες τν οσίαν πρτα χωρήσ τς ψυχς δι το σώματος· περ δηλν πόστολος λεγεν, « κολλωμένος τ Κυρί ν πνεμά στιν» (Α΄ Κορ. 6,17), ς ν τ ψυχ προηγουμένως τς νώσεως ταύτης κα τς συναφείας συνισταμένης. κε γρ κυρίως νθρωπος, κε γιασμς π τν ρετν κα τς νθρωπίνης σπουδς· κα τ μαρτάνον κε, κα τ δεό­μενον τς ατρείας τς παρ τν δώρων κε. Τ σώματι δ πάντα π τς ψυχς γίνεται. Κα σπερ π τν πονηρν διαλογισμν τν π τς καρδίας ξερχομένων μολύνεται, οτω κα γιασμς κεθεν ατ· κα καθάπερ π τς ρε­τς, οτω κα π τν μυστηρίων, κα πολλ κρεττον, κα βελτιώτερον κα τε­λειότερον.
Διττς δ γιάζουσα φαίνεται θεία ατη κα ερ τελετή, να μν τρόπον, τ μεσιτεί· προσφερόμενα γρ τ δρα, ατ τ προσφέρεσθαι γιάζει τος προσφέροντας κα πρ ν προσφέρουσι, κα λεων ατος ργάζονται τν Θεόν· τερον δέ, τ μεταλήψει· τι βρσις μν κα πόσις, κατ τν το Κυρίου λόγον, ληθινή (Ἰω. 6,55). Τούτων τν τρόπων μν πρτος κοινς γίνεται ζσι κα τεθνηκόσι· κα γρ πρ μφοτέρων τν μερν θυσία προσφέρεται· δ δεύτερος μόνοις ξεστι τος ζσιν· ο γρ σθίειν κα πίνειν ο νεκρο δύνανται. Τί ον, δι τοτο οδ γιά­ζονται, τοτον τν γιασμν τν π τς μεταλήψεως, κα λαττον χουσιν ν­ταθα τν ζώντων ο τεθνηκότες; οδαμς· κα γρ κα ατος Χριστς αυτο μεταδίδωσι, τρόπον ν οδεν ατός. Κα να γένηται δλον μν, ν τ ξηγήσει τς λειτουργίας κα τοτο κα λλα μοια σκοπήσατε.

Κεφάλαιον ιδ΄. Περ χειροτονίας κα τάξεως κκλησιαστικς.

Τ δέκατον τέταρτον ντέλλεται, τ εαγγέλιον δημοσίως λέγεσθαι κα ναγινώσκεσθαι, κα τ μυστήρια διαδίδοσθαι π μηδενς λλου, ε μ π τν ταχθέντιον νθέσμως πρς ταύτην τν πηρεσίαν. περ καλς χειν φαμέν. γρ Καθολικ κκλησία τος σφραγισμένους κανονικς κα κεκλημένους μόνους κα χειροτονηθέντας, ς κκλησιαστικ παράδοσις παιτε, οκ χοντας δέ τινα κακν αρεσιν, φίησι λέγειν κα τος τοιούτοις λειτουργεν. σφαλμένους γρ λέγει τος χοντας διάφορον τ τελειον τ θεα κα ερ μυστήρια, κ τε λαϊκν χειροτονηθέντων τυχν κα ξ ερωμένων κα χειροτονημένων κανονικς κα μή.
Γίνονται δ α χειροτονίαι, ς ο κανόνες διακελεύονται. Κα περ μν πι­σκόπου, α΄ τν γίων ποστόλων φησίν· «πίσκοπος χειροτονείσθω π πισκόπων δύο τριν, πρεσβύτερος δ π νς πισκόπου, κα διάκονος κα ο λοιποί». κ τν πράξεων τν ποστόλων· «σαν δ ν ντιοχεί κατ τν οσαν κκλησίαν προφται κα διδάσκαλοι, τε Βαρνάβας κα Συμεν κα Λούκιος, Μαναν κα Σαλος· λειτουργούντων δ ατν, επε τ Πνεμα τ γιον· φορίσατε δή μοι τν Βαρνάβαν κα Σαλον ες τ ργον, προσκέκλημαι α­τούς· τότε νηστεύσαντες κα πευξάμενοι, κα πιθέντες ατος τς χερας, πέ­λυσαν» (Πραξ. 13, 1-3). Πέντε ον ντων τν ερήμενων, ο τρες τος δύο χειροτόνησαν, τος φορισθέντας.
τι δ κα κοσμικος ρχουσιν πηγόρευται ψηφίζειν πισκόπους χερας τείνειν, κατ τν παλαιν συνήθειαν, τν δη πεπαυμένην παρ τν γίων Συνόδων, το λ΄ τν γίων ποστόλων κανόνος κούσωμεν, λέγοντος. «Ε τις πίσκοπος, κοσμικος ρχουσι χρησάμενος, δι’ ατν γκρατς γένηται, καθαιρείσθω κα φοριζεσθω, κα ο κοινωνοντες ατ πάντες». Ε δ ν τ κε΄ κα­νόνι τν γίων ποστόλων λέλεκται, μ δεν δς κδικεν π τ ατό, λλ δι τ περιν τς κακίας κα τ το μαρτήματος περιφανς ξάγιστον, διπλν πάγει τν τιμωρίαν. Πσα γρ τοιαύτη ψφος κυρος μένει, κα παιδεύονται κα ο παναγκάζοντες κα ατιοι, κα νίεροι ο τοιοτοι λέγονται κα εσί. Δε γρ τν μέλλοντα προβιβάζεσθαι ες πισκοπν π πισκόπων ψηφίζεσθαι, καθς παρ τν γίων Πατέρων τν ν Νικαί ρισται ν τ κανόνι τ λέγοντι. «πίσκο­πον προσήκει μάλιστα μν π πάντων τν ν τ παρχί καθίστασθαι, ε δ δυσ­χερς εη τ τοιοτον, δι κατεπείγουσαν νάγκην, δι μκος δο, ξάπαντος τρες π τ ατ συναγομένους, συμψήφων γινομένων κα τν πόντων, κα συντιθέμενων δι γραμμάτων, τότε τν χειροτονίαν ποιεσθαι· τ δ κρος τν γινομένων καθ’ κάστην παρχίαν τ μητροπολίτ δίδοσθαι». Τατά εσιν κ το δ΄ κανόνος τς γίας κα οκουμενικς πρώτης συνόδου τς ν Νικαί. λλ κα δωδέκατος τς ν Λαοδικεί ποφαίνεται «περ το τος πισκόπους κρίσει τν μητροπολιτν κα τν πέριξ πισκόπων καθίστασθαι ες τν κκλησιαστικν ρχήν, ντας κ πολλο δεδοκιμασμένους ν τε τ λόγ τς πίστεως», τουτέστιν ρθς κα γις χοντας περ τν πίστιν κα λλως, «κα ν τ το εθέος λόγου πολιτεία». Τ μοια δ λέγει κα ιγ΄ τς ατς συνόδου κανών, ς κα «περ το μ τος χλοις πιτρέπειν τς κλογς ποιεσθαι τν μελλόντων καθίστασθαι ες ερατεον», ν τ ρμηνεί τν κανόνων φέρεται ητς τατα. Ο μόνον πι­σκόπων κλογν ο χλοι ποιεν κωλύθησαν, λλ’ οδ ερες κλέγεσθαι παρεχωρήθησαν· κα πό το παρόντος κανόνος παρίσταται, τι ο μόνον πίσκοποι τ παλαιν ψηφίζοντο π τν χλων, λλ κα ερες, περ κωλύθη παντάπασιν ς σύμφορον. τι κα ιθ΄ κανν τς ν ντιοχεί συνόδου διακελεύεται, «πίσκοπον μ χειροτονεσθαι δίχα συνόδου κα παρουσίας το ν τ μητροπόλει τς παρχίας· τούτου δ παρόντος ξάπαντος, βέλτιον μν συνεναι ατ πάντας τος ν τ παρχί συλλειτουργούς, κα προσήκει δι’ πιστολς τν ν τ μητροπόλει συγκαλεν· κα ε μν παντεν ο πάντες, βέλτιον· ε δ δυσχερς εη τοτο, τούς γε πλείονας ξάπαντος παρεναι δε, δι γραμμάτων μοψήφους γενέσθαι, κα οτω μετ τς τν πλειόνων τοι παρουσίας ψήφου γίνεσθαι τν κατάστασιν. Ε δ κα λλως παρ τ ρισμένα γίγνοιτο, μηδν σχύειν τν χειροτονίαν· ε δέ, ς ερηται, γένοιτο, ντιλέγοι δέ τις δι’ οκείαν φιλονεικίαν, κρατεν τν τν πλειόνων ψφον». δ ρμηνεία το Ζωναρ φησιν· «τι τ παλαιν ο δμοι τν πόλεων ροντο τος πισκόπους· τι δ στάσεις ντεθεν γείροντο, δι τοτο τος πισκόποις κάστης παρχίας τ περ τς τν πισκόπων καταστάσεως νετέθη ψηφίσματα. Ο μόνον δ ο πίσκοποι, ς επομεν, πισκόπους κα ερες ξέλε­γον κα τελείουν, κα οχ ο λαϊκοί, λλ κα χειροτονία τος κανόσι νοεται, τς καθιερώσεως το ερσθαι λαχόντος τελεσιουργία τν εχν κα το γίου Πνεύ­ματος τελεσιουργς πίκλησις πό το τν ρχιερέα τείνειν τν χερα, ελογοντα τν χειροτονούμενον. Πάλαι δ κα α ψφοι χειροτονία νόμαστο· τε γρ τος τν πόλεων πλήθεσιν ξν κλέγεσθαι τος ρχιερες, συνίεσαν τ πλήθη, κα ο μν τόνδε ροντο, ο δ τόνδε. να ον τν πλειόνων κρατοί ψφος, λέγεται τείνειν τς χερας τος τν πιλογν ποιουμένους, κα δι τούτων ριθμεσθαι τος καστον ψηφιζομένους, κα τν παρ τν πλειόνων ρημένον ες τν ρχιερωσύνην προκρίνεσθαι. Κντεθεν ξελήφθη τς χειροτονίας τ νομα. Τούτ δ κα ο τς ληθείας τν συνόδων πατέρες ερίσκονται χρησάμενοι, κα τν ψφον χειροτονίαν καλέσαντες. γρ ν Λαοδικεί σύνοδος ν ε΄ κανόνι φησί, «μ δεν τς χειροτονίας παρουσί κροωμένων γίνεσθαι»· χειροτονίας δ τς ψήφους νόμασεν· ν γρ τ τελεσιουργί το ρχιερέως μλλον θος πολλος συνέρχεσθαι· ν δ τας ψήφοις, δι τ εσάγεσθαι καί τινα ατιάματα κατ τν ψηφιζομένων νδρν, πηγόρευται τ παρεναί τινα κα κροσθαι τούτων. Χειροτονεσθαι δ οτος κανν διατάττεται πίσκοπον παρ δύο πισκόπων, ψηφίζεσθαι δ πίσκοπον τέταρτος κανν τς πρώτης συνόδου ρίζει παρ τν τς παρχίας πισκόπων, τέως τριν, γγράφως κα τν λοιπν συναινούντων.
τι δ κα μετ ξετάσεως κριβος κα τς π τ ρθ πίστει κα σεμνότητι βίου μαρτυρίας χειροτονεσθαι φείλουσι, κατακρίνονται δ ο νάξιοι, δλον κ τε τν κανόνων κα τν ποστολικν διαταγν· λλ δ κα ξ ν ν γίοις Γρηγόριος Θεολόγος ν τ μεγάλ πολογητικ ατο, τν ναξίων κα βε­βήλων κα κακν κατατρέχων λέγει, λλ κα τος γαθος πογράφων κα νακηρύττων, ποίους δε εναι, μετ τν λλων κα τατα ητς λέγων κα παρρησιαζόμενος. «Τίς δ τος το Παύλου κανόσι κα ροις αυτν παρεκτείνων, ος περ πρεσβυτέρων κα πισκόπων ταξεν, εναι νηφαλαίους, σώφρονας, κα τ λοιπά, νεπιλήπτους ν πασι κα νεπιβάτους τος πορνικος, ο πολ τ διαφεγον ερήσει τν τν κανόνων εθύτητα»; Κα τι· «δε καθαρθναι πρτον, ετα καθραι· σοφισθναι, κα οτω σοφίσαι· γενέσθαι φς, κα φωτίσαι· γγίσαι Θε, ετα προσαγαγεν λλους· γιασθναι, κα γιάσαι» (MPG, 35,480). Κα πάλιν, καταβον τν ς τυχε χειροτονούμενων κα μ κατ τν τν κανόνων παίτησιν, λέγει· «τίς πλάττων, καθάπερ αθημερν τος πηλίνους, τν τς θείας λειτουργίας προστάτην, τν μετ γγέλων στησόμενον κα μετ ρχαγγέλων δοξάσοντα κα συνιερατεύσοντα»; Κα τι· «ο μηδν τ ερωσύν προσενέγκαντες, μο τε μαθητα κα διδάσκαλοι, πρν καθαρθναι καθαίρουσι· χθς τν γίων ξω, κα σήμερον ερες κα μυσταγωγοί· παλαιο τν κακίαν, σχέδιοι τν εσέβειαν· ν τ ργον χάριτος νθρωπίνης, ο τς το Πνεύματος» (MPG, 35,416 ἑξ.). Φαίνεται γον μφανς καθαπτόμενος τν ναξίων κα πονηρν, κα ποτιθες ποίους δε εναι τ ληθεί τος λειτουργος το Κυρίου. τι δ πρς τούτοις κα ποστρέφεσθαι δε τος αρεσίν τινα χοντας, μς΄ μετ τν λλων κανν ποφαίνεται, «πίσκοπος, φάσκων, πρεσβύτερος, αρετικν δεξάμενοι βάπτισμα θυσίαν, καθαιρεσθαι προστάττομεν· τίς γρ συμφώνησις Χριστ πρς Βελίαρ; τίς μερς πιστ μετ πίστου»; (Β΄ Κορ. 6,15).

Κεφάλαιον ιε΄. Περ θεσμν κκλησιαστικν.

Περ δ το δεκάτου πέμπτου κεφαλαίου, το λέγοντος τι θοι κα κατηγόρητοι εναι φείλουσιν ο πηρετοντες, κα βίου καλο, κα τι α εχα κα τ προσφερόμενα κα α ορταί, α γινόμεναι ες τ μισθοφορεν τν χάριν κα λαμβάνειν πρ φέσεως μαρτίων χρήματα λλο τι, οδν φέλει, οτως μες περ τούτου φρονομεν· πως ο μν τος θείοις πηρετοντες ο προβιβάζονται, ἐὰν μ τ κατηγόρητον χωσι κα τ καταγώνιστον, ς δυνατόν, κα καθαρο κα πρόσκοποι χρέος χουσι διαμένειν, ν πάσ σωφροσύν κα ρθότητι βίου διάγον­τες κα πολιτευόμενοι. Α δ προσευχα κα α λειτουργίαι κα τ προσφερόμενα κα α ορταί, α γινόμεναι θεαρέστως κα θεοφιλς ες δόξαν Θεο κα μνήμην τν εαρεστησάντων ατ, κα ες παρακίνησιν κα μίμησιν τν θείων κα γαθν ρ­γων, καλς γίνεσθαι τατα πάντα διαβεβαιομεν, κα π’ φελεί ψυχς· πολλ γάρ, φησίν, «σχύει δέησις δικαίου νεργουμένη» (Ἰακ. 5,16) ν τος πιστος κα τος θείας χάριτος ξίοις. ς κα θεος Χρυσόστομος, ξηγούμενος τν πρς βραίους, ψησίν· «νθρωποι πολλάκις δίκαιοι, κ μις ατήσεως τ πν νυσαν». Κα ν τ πρς Φιλιππησίους, «πινοήσωμεν τος πελθοσί τινα βοήθειαν· μικρν μέν, βοη­θμεν δ’ μως· πς καί τινι τρόπ; εχόμενοι, κα τέρους παρακαλοντες εχς πρ ατν ποιεσθαι, πένησιν πρ ατν διδόντες συνεχς. χει τιν τ πργμα παραμυθίαν· κουε γρ το Θεο λέγοντος· "περασπι τς πόλεως ταύτης δι’ μ κα δι Δαυδ τν δολόν μου" (Δ΄ Βασ. 19,34). Ε μνήμη μόνον δικαίου τοσοτον σχυσεν, ταν κα ργα γένηται πρ ατο πόσον οκ σχύσει; Οκ εκ τατα νομοθετήθη π τν ποστόλων, τ π τν φρικτν μυστηρίων μνήμην γίνεσθαι τν πελθόντων· σασιν ατος πολ κέρδος γινόμενον, πολλν τν φέλειαν. ταν γρ εστήκ λας λόκληρος χερας νατείνοντες, πλήρωμα ερατικόν, κα πρόκειται φρικτ θυσία, πς ο δυσωπήσωμεν πρ τούτων τν Κύριον;» (MPG, 62,204).
τι δ κα τιμα φείλονται τος γίοις παρ’ μν, κα ποδεκτέον ατος κα προσφέρειν τος ναος τούτων δίκαιον, κα Θεάνθρωπος δήλωσεν επών, « δεχόμενος μς, μ δέχεται» (Ματθ. 10,40)· λλ κα Χρυσόστομος, «σπερ ν στρατοπέδ τος στσι κα πολεμοσι παρ τν ν ερήν ντων κα μ πολεμούντων φείλεται τ τελέσματα, πρ γρ κείνων στήκασιν οτοι, οτω κα ν τος γίοις λογίζεσθαι δίκαιον. Πς γρ οκ τοπον, τ μν στρατευομέν βασιλε πιγεί πάντα εσφέρειν, τος δ στρατευομένοις βασιλε τ πουρανί κα παραταττομένοις πρς πολλ χαλεπωτέρους κα ξιοσι Θεν πρ μν, εχς ποιούντων πρς ατος κα δεομένων τ πωφελ, πόσης γνωμοσύνης, ε μ κ τν νόντων φιλότιμοι ναφανμεν τος ατν σηκος κα προσκαρτεροσιν ερος νδράσι κα τ μετέρ κτρεφομένοις λεημοσύν
τι δ εχεσθαι συμφέρει, κα τν ναγκαίων κα παραιτήτων χριστια­νος, δλον ξ ν Κύριος δίδαξεν· «ταν δ προσεύχησθε, λέγετε Πάτερ μν»· καί, «τοτο τ γένος ν οδεν ξέρχεται, ε μ ν προσευχ κα νηστεί» (Λουκ. 11,2, Μάρκ. 9,29), κα λλα παραπλήσια πολλά. λλ κα Παλος ν τ πρς Τιμόθεον· «παρακαλ ον πρτον πάντων ποιεσθαι δεήσεις, προσευχάς, ντεύξεις, εχαριστίας, πρ πάντων ν­θρώπων· τοτο γρ καλν κα ποδεκτν νώπιον το Θεο, ς πάντας θέλει σωθναι κα ες πιγνσιν ληθείας λθεν» (Α΄ Τιμ. 2,1, 3,4).
τι δ κα τος ερες τιμν δίκαιον, τι κα το θείου ωάννου κούσωμεν. «σπερ κοινός τίς στι πατρ τς οκουμένης πάσης ερεύς, παρ πάντων τοίνυν ξιον ατο κήδεσθαι· λατρείας γρ πρ το κόσμου Θε ποιε, κα δεήσεις προσφέρει πρ βασιλέων, πρ πάντων τν ν περοχ, πως τούτων σωτηρία, μν μεριμνία γένηται. γρ Θες ες τ κοιν χρήσιμον τς ρχς διετάξατο· τοπον δέ, ατος μν πρ μν στρατεύεσθαι, μς δ πρ τούτων μ δεήσεις ποιεσθαι». Κα αθις· «οκ νέγνωτε ν τ Γραφ, τι Ἰὼβ πρ τν παίδων ποίει θυσίας κα πήλλαττεν ατος τν μαρτημάτων; μήποτε νενόησάν φησί τι ν τ καρδί ατν» (Ἰὼβ 1,5). Κα πάλιν· «οδατε, ς Χριστο μαθηταί, τι εχόμενοι πρ ερήνης κα καταστάσεως το σύμπαντος κόσμου κα εσταθείας, τοτο ποιομεν κα τν βασιλείαν το Θεο ζητομεν κα κρούομεν τν θύραν, να δι’ εσπλαγχνίας νοίξ μν Θες κα ες τν ρχαίαν παναγάγ μακαριότητα; Καλν δ εχς πολαύειν τς τν γίων, ταν κα ατο νεργο μεν, λλως δ οδν φελήσειεν. Οδαμεν γρ τί ερεμίας παθε· τρίτον γρ προσλθε Θε κα τρίτον κουσε, μ εχου, ο γρ εσακούσομαι· κα ν στ Νε, ακβ κα Δανιήλ, οκ ξελονται, πε περίσχυσεν κακία (Ἱερ. 7,16, 11,14). Κα τίς χρεία, εποι τίς, τς παρ’ τέρου εχς, ταν γ εαρεστ; μηδέποτε τοτο επς, νθρωπε. Χρεία πολλς, χρεία εχς· κουε το Θεο λέγοντος· "κα προσεύξεται πρ μν, κα φεθήσεται μν μαρτία" (Ἰὼβ 42,8), κα λλα μοια, ζητν τις ερήσει πλήρη τν θείαν Γραφήν». σαύτως δ κα τ προσφερόμενα Θε εαπόδεκτά εσιν· «εξασθε» γάρ φησι «κα πόδοτε»· ς ννα τν Σαμουλ νέθηκε τ Θε, κα μυρία λλα τοιατα μοια.
σαύτως κα τς ορτασίμους μέρας πιτελοντες, τιμμεν τος γίους ς φίλους Θεο, κατ τν θεον Δαυδ, «μο δ λίαν τιμήθησαν ο φίλοι σου Θεός» (Ψαλμ. 138,16). Ε γρ προσευχάς, λειτουργίας, ορτς κα τ τοιατα μ πιτελοίημεν, καπηλεύως δηλονότι κα μετ φόβου Θεο, εσιν πόμενα τ πίστει κα ργα θεα, δόξαμεν ν κα τν θεον φόβον μ χειν κα τν ζσαν πίστιν, τν προηγουμένην πάντως· ναιρούμενων γρ τν πομένων, τρόπον τιν σον ν μν, δοκε συναναιρεσθαι κα τ γούμενον. Δε δ κα τν προεσττα το λόγου, κατ τν μέγαν Βασίλειον, μετ περισκέψεως κα δοκιμασίας πολλς, κατ σκο­πν τς πρς Θεν εαρεστήσεως, καστον ποιεν τε κα λέγειν, ς φείλοντα κα π’ ατν τν πεπιστευμένων ατ δοκιμάζεσθαί τε κα μαρτυρεσθαι· ς τ «μες μάρτυρες κα Θεός, ς σίως κα δικαίως κα μέμπτως μν τος πιστεύουσιν γενήθημεν, καθάπερ οδατε» (Α΄ Θεσ. 2,10) μες. ν δ τυχν ο πηρετοντες νάξιοι, το Θεο χάρις στν νεργοσα, ς τν θεολόγων χορς μαρτυρε.

Δεῖτε
τό Δ΄ καί τελευταῖο Μέρος στήν ἱστοσελίδα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου