γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Ιερεμίου Πατριάρχου, Απόκρισις Α΄ (1576 μ.Χ.), Μέρος Β΄


ΙΕΡΕΜΙΟΥ Β΄ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΩΝ/ΛΕΩΣ
ΠΡΟΣ ΛΟΥΘΗΡΑΝΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ ΑΠΟΚΡΙΣΙΣ Α΄
1576 μ.Χ.

ΜΕΡΟΣ Β΄
Δεῖτε
τό Α΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:


Κεφάλαιον η΄. τι ν τ κκλησί κα φαλοι.

Τ γδοον μαρτύρεται, τι συλλόγου οσης τς κκλησίας τν πιστν κα γίων, ἐὰν δι φαύλων κα ποκριτν πηρετνται τ μυστήρια, κατ’ οδν βλά­πτει τν γιαζόμενον, κατ τ εαγγελικν «π τς Μωσέως καθέδρας κάθισαν ο Φαρισαοι» κα τ λοιπά (Ματθ. 23,2). Φαμν ον κα ατοί, ε κα δι’ ναξίων πηρετονται τ μυστήρια, κα ατο οδν φελονται, μλλον δ βλάπτονται, λλ’ ο λαμβάνοντες γιάζονται κα φελονται· γρ χάρις κα δι’ ναξίων πηρετν νεργε κα τ μυστήρια τελειο. Τιμητέον ον τος πηρετοντας τατα, κα μ τ προφάσει τν ποκριτν (ν γρ κα ούδας ν ποστόλοις) καταφρονητέον κα τος γα­θούς. γρ θεος Χρυσόστομος, ξηγούμενος τν πρς Τιμόθεον, φησίν. « τιμν ερέα, κα τν Θεν τιμήσει, δ μαθν ερέως καταφρονεν, δ προβαίνων, κα ες τν Θεν βρίσει ποτέ· " δεχόμενος μς, φησίν, μ δέχεται κα θετν μς μ θετε" (Ματθ. 10,40)· λλ κα "τος ερέας ατο ντίμους χε", γέγραπται (Σοφ. Σειρ. 7,31, Φιλιπ. 2,29). ντεθεν μαθον ο ουδαοι το Θεο καταφρονεν, τι Μωσέως κατεφρόνησαν, τι α­τν λίθαζον (Ἐξοδ. 17,4).
ταν γρ πρς τν ερέα τις ελαβς διατεθ, πολλ μλλον πρς τν Θεόν. Κν δ ερες φαλος , Θες ρν, τι δι τν πρς ατν τιμήν, κα τν οκ ξιον τιμς θεραπεύεις, ατς ποδώσει σοι τν μοιβήν. " δεχόμενος γάρ, φησίν, προφήτην ες νομα προφήτου, μισθν προφήτου λήψεται" (Ματθ. 10,41)· οτω κα εκων κα πακούων τ ερε, κα τιμν ατν δι τν Κύριον, ελογηθήσεται. "π τς Μωυσέως καθέδρας κάθισαν" κα τ λοιπά· οκ οδας, φησί, τί στιν ερεύς; τι γγελος Κυρίου στί· μ γρ τ αυτο λέγει; ε καταφρονες ατο, ο καταφρονες τούτου, λλ το χειροτονήσαντος ατν Θεο. Κα πόθεν δλον, τι Θες ατν χειροτόνησεν; ε μ ταύτην χεις τν πίστιν κα πόληψιν, λπίς σου κεκένωται. Ε γρ μηδν Θες νεργε δι’ ατο, οτε λουτρν χεις, οτε μυστη­ρίων μετέχεις, οτε ελογιν πολαύεις· οκ ρα χριστιανς ε. Τί ον, πάντας Θες χειροτονε, κα τος ναξίους; Ομενουν, πάντας μν Θες ο χειροτονε, δι πάντων δ ατς νεργε, ε κα ατο εεν νάξιοι, δι τν σωτηρίαν το λαο. Ε γρ δι’ νου κα δι Βαλαάμ, μιαρο νθρώπου, το λαο νεκα, λάλησε, πολλ μλλον δι το ερέως. Τί γρ ο ποιε Θες τς σωτηρίας νεκα τς μετέρας; τί ο φθέγγεται; δι τίνος οκ νεργε; Ε δι το ούδα νήργησε, κα δι τν προφητευσάντων, ος φησιν, "οκ οδα μς, ποχωρετε π’ μο ο ργαζόμενοι τν νομίαν" (Ματθ. 7,23). Ε ον τοιοτοι κα δαίμονας ξέβαλον, πολλ μλλον δι τν ερέων νεργήσει. πεί, ε μέλλοιμεν τος βίους ρευνν τν τοιούτων, ατο εναι φείλομεν κα χειροτονητα τν διδασκάλων, κα τ νω κάτω γίνεται, κεφαλ κάτω κα ο πόδες νω. κουε Παύλου λέγοντος, "μο ες λάχιστόν στιν, να φ’ μν νακριθ π νθρωπίνης μέρας". Κα πάλιν, "σ τί κρίνεις τν δελφόν σου;". Ε τν δελφν ο δε κρίνειν, πολλ μλλον τν διδάσκαλον. Ε μν γρ τοτο πέταξεν Θεός, καλς ποιες, κα μαρτάνεις μ ποιν· ε δ τοναντίον, μ τόλμα, μηδ πρ τ σκαμμένα πιχείρει. Τ αρν μετ τν μοσχοποιαν πανέστησαν ο περ Κορ κα Δαθν κα βειρών (Ἀριθ. 16,1 ἑξ.). Τί ον, οκ πώλοντο; καστος ον τ αυ­το μεριμνάτω. Ε γρ δόγμα χει διεστραμμένον, κν γγελος , μ πείθου. Ε δ ρθ διδάσκει, μ τ βί πρόσεχε, λλ τος ήμασιν. χεις Παλον κα δι’ ργων κα δι λόγων υθμίζοντά σε πρς τ δέον. Ο δίδωσι τος πένησι, φησίν, οδ καλς διοικε. Πόθεν σοι τοτο δλον; πρν μάθς, μ μέμψ· φοβήθητι τς εθύνας· πολλ π πονοίας κρίνεται· μίμησαί σου τν Δεσπότην, κα κουε ατο λέγοντος· "καταβς ψομαι, ε κατ τν κραυγν ατν συντελονται, ε δ μή, να γν". Ε δ κατέμαθες κα ξήτασας κα εδες, νάμεινε τν κρίσιν, μ προαρπάσς το Χριστο τν τάξιν. κείνου τατ στιν ξετάζειν, ο σο. Σ δολος ε σχατος, ο δεσπότης· σ πρόβατον ε, μ περιεργάζου τν ποιμένα, να μ κα κείνου κατηγορν, εθύνας δς. Κα πς μο λέγει, ατς ο ποιν; οκ ατός σοι λέγει· ε ατ πείθ, μισθν οκ χεις. Χριστός σοι τατα παραινε· κα τ λέγω· οδ Παύλ πείθεσθαι χρή, ν τι, διον λέγ, ν τι νθρώπινον, λλ τ ποστόλ, τ τν Χριστν χοντι λαλοντα ν αυτ.
Μ κρίνωμεν τ λλήλων, λλ τ ατο καστος· ξέτασόν σου τν βίον καλς. λλ’ κενος φείλει μου βελτίων εναί φησι· δι τί; τι ερεύς στι· κα τ σο πλέον οκ χει; οχ τος μόχθους; οχ τος κινδύνους; οχ τν γωνίαν; οχ τν ταλαιπωρίαν; Κλέπτει κα εροσυλε· πόθεν οδς; τ κατ κρημνν θες σαυτόν; πονοίας τατα τ ήματα. ν επ τις, τι δενα πορφύραν χει, κν εδς ς, ποφράττεις τ τα. νταθα δέ, τί ναδέχ τν κίνδυνον; Τατα τ ήματα οκ εσν νεύθυνα. κουε το Χριστο λέγοντος· "λέγω δ μν, τι πν ῥῆμα ργόν, ἐὰν λαλήσωσιν ο ν­θρωποι, δώσουσι περ ατο λόγον ν μέρ κρίσεως" (Ματθ. 12,36). λως οει τινς βελτίων εναι; ο στενάζεις, οδ κόπτεις τ στθος, οδ κάτω τύπτεις, οδ μιμε τν τε­λώνην; οκον πώλεσας σεαυτόν, κν βελτίων ς. Βελτίων ε; σίγα, να μένς βελτίων. ν δ επς, κένωσας τ πν, ξέτασόν σου τν βίον. Σ περ το ερέως λέγεις, τι οκ εμ ς οτος ερόσυλος. Κα ο πάντα κενος; τατα δέ, φησι, λέγειν ναγκάζομαι, οκ πειδ κείνων μοι μέλλει τοσοτον, λλ’ πειδ περ μν δέδοικα, μ κενώσητε μν τν ρετν δι τς κατακρίσεως. κουε το Παύλου· "τ ργον ατο δοκιμαζέτω καστος κα τότε ες αυτν μόνον τ καύχημα ξει" (Γαλ. 6,4). Επέ μοι, ν ες ατρεον λθς, τραμα χων, φες τ θεραπευθναι, περιεργάζ τν ατρόν, ετε λκος χει, ετε οκ χει; μ γάρ, ν ερες κακός, οκ σται παραμυθία τ ρχομέν; οδαμς· λλ δώσει μν κενος δίκην τν ρισμένην· δώσεις δ κα ατς τν πρέπουσαν. Τίνος ον νεκεν, φησί, προκάθηται; μ λέ­γω μν (παρακαλ) τος ερες κακς, να μ κακς τ μέτερα διαθμεν. ξετάζωμεν δ’ ατούς, οδένα κακολογοντες. Αδεσθμεν τν μέραν κείνην, καθ’ ν μς φώτισεν· ν πατέρα τις χ, κν μυρία χ δεινά, πάντα συσκιάζει· πολλ μλλον π τν πνευματικν. Αδέσθητι τι καθ’ κάστην μέραν διακονε, ναγινώσκεσθαί σοι ποιε τς γραφάς, δι σ κοσμε τν το Θεο οκον, δι σ γρυπνε, εχεται, πρ σο στηκε τν Θεν παρακαλν. Επέ μοι φαλός στι, κα τί τοτο; γρ μ φαλος ατός σοι χαρίζεται τ μεγάλα γαθά; οδαμς. Πρς τν πίστιν τν σν τ πν νεργεται. Οτε δίκαιος φελήσει τι, μ ντος σο πιστο, οτε φαλος βλάψει τι, ντος σο πιστο. Δι βον νήργησεν Θες π τς κιβωτο, τε βούλετο σσαι τν λαν ατο. Μ γρ βίος το ερέως, μ γρ ρετ τοσοτον συντελε; οκ στι τατα, χαρίζεται Θεός, ς π ερατικς ρετς νύεσθαι. Τ πν τς χάριτός στιν· τούτου στν νοξαι τ στόμα, τ δ πν το Θεο· σύμβόλον οτος πληρο μόνον. ννόησον τ μέσον το ωάννου κα το ησο, κα κουε ωάννου, "γ χρείαν χω π σο βαπτισθναι κα σ ρχει πρός με;" (Ματθ. 3,14) μως τ Πνεμα κατηνέχθη, περ οκ εχεν ωάννης· ο μν οδ ωάννης ποίησε κατενεχθναι. Τί ον τοτο; να μάθς, τι σύμβολον ερες πληρο, τ πν δ Θες περγάζεται· προσφορ ατή στι, κν τυχν προσενέγκ ερωμένος, κν Παλος, κν Πέτρος, ατή στιν, ν Χριστς τος μαθητας δωκε, κα ν νν ο ερες ποιοσιν. Οδν ατη λάττων κείνης, τι κα τούτην οκ νθρωποι γιάζουσιν, λλ Θεός. δ νομίζων τοτο λαττον κείνου εναι, οκ οδεν, τι Χριστς κα νν πάρεστι κα νν νεργε. Τατα τοίνυν εδοτες, οδ γρ πλς μν τατα πάντα ερηται, λλ’ να διορθώσωμεν τν γνώμην κα σφαλίσωμεν, πολλν τν ερήμενων τν φυλακν πιδείξασθαι· ν δ ε μν κούωμεν, πράττωμεν δ μηδέποτε, οδν μν φελος σται τν λεγομένων. Προσέχωμεν τοίνυν κριβς, προσέχωμεν τος λεχθεσι μετ’ πιμελείας· πογράψωμεν ατ τ κακς λεγόμενα φ’ μν, χωμεν δ κεκολαμμένα τ συνειδότι» (MPG, 66, 609-614) τ καλά, κα διηνεκς μνημονεύοντες κα ρθς κτελοντες, κατ τν θείαν τν Πατέρων γγραφόν τε κα γραφον γαθν παράδοσιν, δόξαν ναπέμποντες τ μακαρί Τριάδα, μήν.

Κεφάλαιον θ΄. Περ βαπτίσματος.

Τ νατον λέγει, τι δε βαπτίζεσθαι τ βρέφη, κα μ καιρν περιμένειν. δ κα μες οτω ποιομεν, να μή τι συμβ τ ναβολ· πλν καθς μερικς σαφηνίσθη ν τ το δευτέρου κεφαλαίου πολογί. Ἐὰν γρ μή τις ναγεννηθ δι’ δατος κα Πνεύματος, ο μ εσέλθ ες τν βασιλείαν τν ορανν (Ἰω. 3,5). Μεταδιδόαμεν δ ατος στερον, ς ερηται, τς θείας κοινωνίας. Κατ γρ τν μέγαν Βα­σίλειον, ς ναγεννηθ, κα πνευματικς τροφς δεται (MPG, 31, 1573 ἑξ.). Κα Κύριος, «ἐὰν μ φάγητε τν σάρκα το Υο το νθρώπου κα πίητε τ αμα ατο, ο μ εσέλθητε ες τν βασιλείαν το Θεο» (Ἰω. 6,53). Δε ον κα μφοτέρων, κα βαπτίσματος κα μεταλήψεως.

Κεφάλαιον ι΄. Περ το Κυριακο δείπνου.

Τ δέκατον περ το Κυριακο δείπνου διαλαμβάνει, πλν οκ ες πλάτος, λλ’ σαφς πως επεν. Πολλ γρ κούεται τούτου νεκα παρ’ μν, μν παρέσκοντα. Δοξάζει ον Καθολικ κκλησία, τι μετ τν γιασμν μν ρτος μεταβάλλεται ες ατ τ σμα το Χριστο, δ ονος ες ατ τ αμα δι Πνευ­ματος γίου, νζύμου ντος δηλαδ το ρτου κα οκ ζύμου. γρ Κύριος τ νυκτ παρεδίδοτο, λαβν ρτον κα εχαριστήσας κλασε κα επε· λάβετε, φάγετε, ο τοτο επών στιν ζυμον, τύπος το σώματος, λλ τοτό στι τ σμά μου κα τ αμά μου  (Ματθ. 26,26, Α΄ Κορ. 4,1)· οτε μν τότε δοθείσης τς σαρκς το Κυρίου, ν φόρει, ες βρσιν τος ποστόλοις, κα το αματος ες πόσιν, νν ν τ θεί μυσταγωγί καταβαίνοντος το κυριακο σώματος ξ ορανο, βλάσφημον γάρ, λλ κα τότε κα νν μεταποιουμένου κα μεταβαλλομένου, τ πικλήσει κα χάριτι το παντο­δυνάμου κα τελεταρχικο Πνεύματος, δι τν θείων κα ερν εχν κα λογίων, το μν ρτου ες ατ τ το Κυρίου σμα, το δ ονου ες ατ τ το Κυρίου αμα. « ρτος γάρ, φησιν, ν γ δώσω, σάρξ μού στιν» (Ἰω. 6,15), γιάζουσα πάντας τος πιστούς· καθάπερ κα ατς μετασχν το μετέρου φυράματος, Θεάνθρωπος γένετο, κα μν σαρκς κα αματος κεκοινώνηκεν, οτω κα μες μεταλαμβάνοντες το σώματος ατο κα το αματος, θέσει κα χάριτι θεο χρηματίσωμεν. Ο τύπος λοιπν ζυμον ρτος το κυριακο σώματος, π το ερέως μυσταγω­γούμενος, λλ’ νζυμον, κα ατ τ το Κυρίου σμα, ς ατς περ αυτο ποφαίνεται, ς μερικς δηλώθη. Σαφηνισθήσεται δ κα τοτο κα τ περ τς κπορεύσεως το Πνεύματος κα λοιπν λλων ν τ οκεί τόπ πλατύτερον, πο­λογούμενοι πρς τν μέτερον λόγον, τν φάσκοντα, τι συμφωνετε Λατίνοις, διαφωνία δ μόνη μν κα ατος περί τινων, ν λέγεται καταχρήσεων.

Κεφάλαιον ια΄. Περ ξομολογήσεως.

Τ νδέκατον τν φεσιν τν μαρτιν το ξομολογούμενου δι το οκο­νόμου τν μυστηρίων (Α΄ Κορ. 4,1) γίνεσθαι διαγορεύει, πλν οκ νάγκη πάντα λέγειν κα κατ’ εδος παριθμεν, κατ τ «μαρτήματα τίς συνήσει;» (Ψαλμ. 18,13). Λέγομεν τοίνυν ποκρινόμενοι, τι πρτον μν τοιοτος οκονόμος φείλει εναι πνευματικς ατρός, κριβς πιστάμενος τ πνευματικά· ετα ξομολογούμενος, ες σα δυνηθ κα νθυμηθ κατ’ εδος επεν κα ξομολογήσασθαι μετ συντετριμμένης καρδίας κα τεταπεινωμένης, λαμβάνει τν ασιν, ργαζόμενος δηλαδ τ ντίθετα, ος πραξεν μαρτήμασιν· οον ἐὰν περηφανεύσατο, να τ ταπεινώσει διορθωθ, ε δ σχροκέρδησεν, να ποδ σα δίκως λαβε, κα κ τν οκείων τι, κα ν τος λοιπος κατ τν κανόνα τν τεταγμένον κα τος Πατράσι διωρισμένον, ς φείλει εναι κατ Θεόν, κα οχ δι μισθν πορισμόν, περ εη ν κάκιστον κα κανοποια θεομισής. Ο γρ πνευματικοί, ο δι κέρδος διον καπηλεύοντες τ θεα κα δόμασιν ξικανούμενοι, κα ναλαμβάνοντες τυχν λλων μαρτίας κα τοιατα κατεργαζόμενοι, μωμητοί εσι κα θείας τεύξονται κολάσεως κα πωλείας. Κα μες τος φωραθέντας κ τούτων μεγάλης ξιομεν τς παιδείας, κα κπτωσιν τς πνευματικς ξίας καταδικάζομεν. Ο γρ ργυρίοις δώροις λλοις μετρεται τ πνευματικ κα ντίλυτρον τ παραπλήσια γίνεται, λλ’ δί ς επομεν το ξομολογούμενου συντριβ τς καρδίας κα ργασί τν ντιθέτων κα τελεί τν κακν ποχ. σα δ δι λήθην αδ νεξομολόγητα άσειεν, εχόμεθα τ λεήμονι κα πανοικτίρμονι Θε κα τατα συγχωρηθναι ατ, κα πεπείσμεθα τν συγχώρησιν τούτων κ Θεο λήψεσθαι. ς γρ θεος Βασίλειος, τ πνευ­ματικ μέγας, φησί (MPG, 31, 985), πν μάρτημα ναφέρεσθαι δε τ προεσττι· κακία γρ σιωπηθεσα, νόσος πουλός στι τ ψυχ· κα τς διορθώσεις δέ, κατ τν τς ατρείας λόγον, προσαγαγέτω τος μπαθέσι, μ ργιζόμενος τος σθενοσιν, λλ τ νόσ μαχόμενος· κα πεναντίον μν στάμενος πρς τ πάθη, δι’ πιπονωτέρας δέ, ε δέοι, διαγωγς ώμενος τ ρρώστημα τς ψυχς· οον τν κενοδοξίαν, τ πιτάσει τν τς ταπεινοφροσύνης πιτηδευμάτων, πνον μετρον, δι τς ν προσευχας γρυπνίας, ργίαν σώματος, δι τν κόπων, βρσιν πρεπ, δι τς σιτίας κα τ ξς. δ θεραπευόμενος τ πιτίμια μ ς τυραννίδα νομιζέτω, τν π εσπλαγχνίας π σωτηρί τς ψυχς προσαγομένην πιμέλειαν· ασχρν γάρ, τος μν τ σώματα νοσοντας, τοσοτον τος ατρος καταπιστεύειν, στε κν τέμνωσι, κν καίωσι κα πικρος τος φαρμάκοις νισιν, εεργέτας λογίζεσθαι, μς δ πρς τος τν ψυχν μν θεραπευτάς, ταν δι’ πιπόνου γωγς τν σω­τηρίαν μν κατεργάζωνται, μ τν ατν χειν διάθεσιν. δ πιτιμν, ο δε π’ σης πιτιμν τος ελαβέσι κα τος διαφόροις, ταν ν τ ατ μαρτήματι ερίσκωνται μφότεροι. μν γρ ελαβής, ελαβς ν, γωνιν τε μα περ τς πρς Θεν εαρεστήσεως κα γωνιζόμενος, κατ περίστασίν τινα κα σχεδν ς οκ θέλησεν σφάλη κα λισθεν· δ διάφορος, οδένα λόγον οτε αυτο οτε το Θεο ποιούμενος, κα οδεμίαν διαφορν το τε μαρτάνειν κα το κατορθον τιθέμενος, τ πρτα κα μεγάλα κακ νοσε, καταφρόνησιν Θεο, πιστίαν το εναι Θεόν. Δύο γρ τατα ατια ψυχ το μαρτάνειν γίνεται, ς Γραφ μαρ­τυρεῖ (Ρωμ. 3,18, Ψαλμ. 35,2), λέγουσα πότε μέν, φησν παράνομος το μαρτάνειν ν αυτ, οκ στι φόβος Θεο, ποτ δ «επεν φρων ν τ καρδί ατο, οκ στι Θεός» (Ψαλμ. 13,1, 52,2). στε καταπεφρόνηκε, κα δι τοτο μαρτάνει, ατ τ εναι Θεν ρνεται, κα δι τοτο ν τος πιτηδεύμασι διαφθείρεται, κν μολογεν δοκ. «Θεν γρ μολογοσιν εδέναι, τος ργοις δ ρνονται» (Τίτ. 1,16). ν οτως χόντων, κα τν τρόπον τς πιτιμήσεως λογιζέσθω καστος διάφορον εναι ναγκαίως φείλειν. Πρς δ τούτοις εδέναι δε τι, τι χρ τν χάριν το Θεο, δωρεν λαμβάνοντα τν πνευματικόν, δωρεν κα διδόναι, κα μ πραγματεύεσθαι ατν πρς τς δίας δονάς, κατ τ το Κυρίου λόγιον· «σθενοντας θεραπεύετε, λεπρος καθαρίζετε, δαιμόνια κβάλλετε, δωρεν λάβετε, δωρεν δότε» (Ματθ. 10,8)· κα Παλος· «οτε γρ ν λόγ κολακείας γενόμην μν, καθς οδατε, οτε προφάσει πλεονεξίας· Θες μάρτυς, οτε ζητ ξ νθρώπων δόξαν, οτε φ’ μν, οτε π’ λλων· δυνάμενοι ν βάρει εναι, ς Χριστο πόστολοι, λλ’ γενήθημεν πιοι ν μέσ μν, ς ἐὰν τροφς θάλπ τ αυτς τέκνα, οτως μειρόμενοι μν εδοκομεν μεταδοναι μν ο μόνον τ εαγγέλιον το Θεο, λλ κα τς αυτν ψυχάς, διότι γαπητο μν γενήθητε» (Α΄ Θεσ. 2, 5-8).

Κεφάλαιον ιβ΄. Περ μετανοίας.

Τ δυοκαιδέκατον μν κεφάλαιον ποφαίνεται τος μετ τ βάπτισμα μαρτάνοντας τς φέσεως τυγχάνειν τν μαρτημάτων, τε πιστροφν κα μετάνοιαν νδείξονται δι συντετριμμένης καρδίας κα πίστεως γιος. ποκρινόμεθα γον κν τούτ λέγοντες, οτως χειν τ ληθές· ατς γρ Κύριός φησιν, φίεσθαι τς μαρτίας, οχ ως πτά, λλ’ ως βδομηκοντάκις πτά (Ματθ. 18,22), ρισμέν ριθμ ντ ορίστου χρησάμενος· κα πάλιν, «τν ρχόμενον πρός με, ο μ κβάλω ξω» (Ἰω. 6,37). Τ δ ποβάλλεσθαι μς τς κανονικς κανοποιας διόλου παντοιοτρόπως τ σύνολον, περ τούτου φαμέν· ἐὰν αται πιτίθενται ς φάρμακα π τν πνευματικν νδρν, ναργύρως δηλαδ κα καπήλευτως, κατ τν περηφάνων τυχν φιλαργύρων γαστριμάργων κολάστων φθονερν ργίλων τν κηδίας χόντων κα κατ τν λλοις περιπαρέντων μαρτήμασι συμβάλλονται κα βοηθοσιν, ς ο θεοι Πατέρες κανονίζεσθαι προσετάξαντο, τος πιστρεφομένους κα μετανοοντας. ν δ α κανοποιαι γίνωνται πρς κέρδος πορισμν τν πιτιθέμενων ατάς, κα οκ ρθ κα ψυχωφελε σκοπ, οτε μν καθς τυπώθησαν κα γράφησαν, π άσει μις κάστης μαρτίας, τότε κα μες ατς ποβαλλόμεθα, κα κακς κα κενς γίνεσθαι φαμν κα πιστούμεθα, ναντίρ­ρητον πάντως. Τν φεσιν δ δίδομεν μετ’ πιτιμίων, δι πολλς ατίας ελόγους. Πρτον μν να δι τν κούσιον κακοπάθειαν τς κουσίου τιμωρίας κεσε παλλαγ· οδεν γρ οτως Θες θεραπεύεται, ς κακοπαθεί· θεν κα Γρηγόριος ερηκε, «δάκρυσι τ φιλάνθρωπον ντιδίδοται». Δεύτερον δ να τ φιλήδονον φρόνημα τς σαρκς ξαιρεθ, περ ατιον· τ ναντία γρ δι τν ναντίων θεραπεύεται, ς μάθομεν. Τρίτον, να δεσμός τις κα χαλινς τ πιτίμιον τς ψυχς, να μ πάλιν τος ατος κα χείροσιν γχειρίσ κακος. Τέταρτον, να συνεθισθ τος πόνοις· πίπονον γρ ρετή. Πέμπτον, να πίστιν λάβωμεν, ε τελείως τν μαρτίαν μισήσαμεν. λλ τατα πάντα παρορμεν, ν ος τ χρεν κατεπείγει πρς τν το σώματος ξοδον, ρκεν γούμενοι τν το μετανοοντος γνησίαν πρόθεσιν κα πιστροφήν, πρς τν τν μαρτημάτων φεσιν. φίεμεν δ τατα κατ τν ξουσίαν το επόντος, «ν τινων φτε τς μαρτίας» κα τ λοιπά (Ἰω. 20,23)· κα οτω πιστεύομεν φίεσθαι κα τν τιμωρίαν· κα ες χέγγυον τούτου τν θείαν δωρεν τς εχαριστίας δίδομεν. Τ γρ μετανοσαι γνησίως ες τν γνώμην κεται το μαρτήσαντος, τ δ μ πληρσαι τ πιτίμιον, ν τ κρίσει το Θεο· κα δι τοτο βασιλικς κ μόνης φιλανθρωπίας τν φεσιν χαρίζεται, καθάπερ τ λστ μνήμην μόνον ν τ βασιλεί ατησαμένῳ (Λουκ. 23,42). ν δ καί τις τρέφ πεινντας, ποτίζ διψν­τας, κα τ λοιπ ργα τς λεημοσύνης ποι, ν τ κρίσει Θες ξαγγέλλει κα ν εαγγελίοις (Ματθ. 25, 35-36) δηλο, πάντως φέσεως τεύξεται, κα υσθήσεται τς κολάσεως· ναγκαιοτέρα γρ τν ρετν λεημοσύνη· γρ διδάξας, φησίν (Ματθ. 5,7, 18,33), τερον λεσαι, κατονταπλασίονα λήψεται κα ατς κ τς χρηστς ατο παραινέσεως, χορηγηθέντων τος δεομένοις, κα σα τ παρασχόντι ατ γενήσεται. Πρς φέλειαν κα τούς δε τος λογισμος τεθναι ξιον.
ψον χωρς λατος,
Λόγος νευ ληθείας,
ργα πλν πίστεως,
ρχ δίχα τέλους,
Κα ρετ χωρς λεημοσύνης, νεκρά.
ς οδν τν ζων μεθ’ νς ποδς περιπατε, κα οδν τν πτηνν ν πτερ πταται κα οδν τν πλοίων μεθ’ νς πλευρο πλέει κα οδες τν οκων μεθ’ νς τοίχου σκέπει, οτως οδες σζεται τν σζομένων, ν μ τ μετ χερας ρετ συζεύξ τν λεημοσύνην. Ατη γρ ντως κα λλειφθεσα κολάζει δι τν λλειψιν, κα τελεσθεσα σζει δι τν πρόσθεσιν. σπερ γάρ, ἐὰν χ τις φίλον τν Θεόν, πάντας φίλους ξει, κολούθως κα τος γίους, οτω πς τις λεη­μοσύνην χων, ταύτ πάσας χει πομένας κα τς λοιπς ρετάς· ο μν τοναν­τίον. Κα μή τις προβαλλέσθω νταθα τος ν ρεσι κα σπηλαίοις τελειωθέντας, ς ταύτης νευ τ Κυρί εαρεατήσαντας· πε κκενοι πρότερον πάντα τος πένησι διανείμαντες, οτω τος ν μέσ θορύβου κατέλιπον.
Φέρε δ κα π κοινν ννοιν δωμεν ταύτας τς φελείας, κα ς ῥᾴδιον κα χρήσιμον ποβολ τς κτήσεως. Επέ μοι, ε χρεώστεις χιλίας λίτρας χρυσίου, κα τ το δανειστο σου χρηστότητι προκειτο πάλιν, ε πν τ ερισκό­μενόν σοι δώσεις, παλλαγναί σε παντς το χρέους εθύς, οδν δ καθ’ πόθεσιν κέκτησο πλν νομισμάτων τριν, οκ ν τατα μετ προθυμίας πέδωκας; λλο· επερ πρχες ν λλοφύλοις αχμάλωτος, καί σοι προκειτο δουλεύειν ν σχάτ ταλαιπωρί σιδηροφοροντα διόλου, ετα μετ τοτο κεκήρυκτο πελεύθερον εναί σε το λοιπο, μόνον τ περιττεύοντά σοι τν ντων παρέξς τος χρήζουσιν, οκ ν κα ατ παρέσχες τ ναγκαα; Ε πωλετο τ οκούμενον μέρος τς γς τοσούτου τιμήματος, σον τιμται τ σά, οκ ν τατα πάντα προθύμως παρέσχες, στε ταύτης γενέσθαι κύριος, κα ζημίαν σχάτην γήσω, τ κπεσεν μπορίας κα κέρδους τοσούτου; Ε τίς σε γεγηρακότα κα ποθνήσκειν ν πενί σχάτ μέλλοντα, ξαίφνης πόνου δίχα κα κόπου, νέον ποιήσειν γιέστατον, θάνατον κα πλουσιώτατον πηγγείλατο, ε μόνον ν κτμα τν σν τος συνδούλοις χαρίσ τος σος, οκ ν τοτο ατίκα παρέσχες προθύμ ψυχ; Επερ πρχες νθρώπων πάντων πενέστατος, πέσχετο δέ σοι βασιλεύς, ε μίαν μόνην τν ντολν ατο τηρήσεις, μετ μικρόν σε βασιλέα ποιήσειν θάνατον, οκ ν προθυ­μότατα τούτην τήρησας; Ε τίς σοι τν το κόσμου ρχόντων μυρία τν ατο γαθν χαρίζετο ες πόλαυσιν, χιλιοστημόριον μόνον τούτων παρ σο παιτν, κα τοτο πάλιν δι σ κα τν σν εδοκίμησιν, οκ ν προθύμως παρεχες τ ατημα; Ε δι τν σν μαρτημάτων τ πλθος πόφασιν κριτς πεφήνατο κατ σο, στε ποθανεν σε σήμερον ασχιστα, ν μ τ κατοστημόριον τν σν παρχόντων χαρίσ τ βουλ κα τ δήμ, οκ ν σμένως κα τ μισυ τούτων κένωσας; Ε τίς σοι πάσας ναπαύσεις ν μι καιρο οπ κα πάσας σοι τς κολάσεις δείκνυε, κα τν μν τν παλλαγν πισχνετο, τν δ τν πόλαυσιν χαρίζετο, τετο δ παρ σο τνδε χάριν μικράν τινα δωρεάν, οκ ν τούτ σμένως πάντα παρέσχες τ σά;
λλ μ θαυμάσς, τι μόνη πάντα δύναται ποιεν λεημοσύνη· γρ λεν κα γαπν τος πτωχος δι Κύριον, κα το πείρου τν μαρτιν λυτροται χρέους, κα τς δεινς αχμαλωσίας τν δαιμόνων, κα πάντα τν κόσμον μικρο νεται τιμήματος, κα νανεοται καθάπαξ, κα μένει θάνατος, κα βασιλεύει βασιλείαν οράνιον. Κα τε δολος εγνώμων, πάντα τ το Κυρίου κληρονομε, κα τν «δετε ο ελογημένοι το Πατρός μου» (Ματθ. 25,34) κλσιν ξίως τ ντι πλουτε, κα πάσης παλλαττόμενος τιμωρίας, παντς καλο πολαύει διηνεκς. Οκον, κατ γνώμην μήν, μ νάμενε παρελθεν σου τν βίον, λλ’ ως ν ζς, π τς τραπέζης σου καθ’ μέραν, π το φυράματός σου, π τν κερδν σου, π τν ματίων σου, π τν σόδων σου μεταδίδου τος χρήζουσιν· « γρ λεν πτωχόν, δανείζει Θε» (Παρ. 19,17). Μλλον δ διόλου κ πάντων θησαύριζε κα σύναγε ες τς ποθήκας τν ορανν· θησαυρίζεις τ σώματι; θησαύρισον κα τ ψυχ· προνο τν σαυτο; πιμελήθητι κα το πέλας· πολαύεις τν νεστώτων; προνοήθητι κα τν μελλόν­των. Δι τοτο βος ργάτης, μακροχρόνιον, τι μν συμπονε· χορος, βραχύβιον, τι αυτ βούλεται ζν· μέλιττα, χρήσιμος, τι μν θησαυρίζει· κάνθαρος, χρηστον, τι αυτο μόνου πιμελεται. Γνθι κα εχαρίστησον τ Θε, τι ο τν ατούντων, λλα τν διδόντων γένου· ο τν ξένων κα πτωχν, λλ τν επόρων κα γχωρίων· ο τν δουλευόντων κα θλιβομένων, λλ τν χαιρόντων κα λευθέρων· ο τν ρρωστούντων κα χρεωστόυντων, λλ τν γιαινόντων κα δανειζόντων. Λόγισαι, πόσα δοναι δίκαιος ε, στε μ κοσαι τότε παρ το Κυρίου τ φρικώδη κενα ητά· τ «πορεύου π’ μο», τ «πονηρ δολε κα κνηρέ», τ «ρατε π’ ατο τ τάλαντον», τ «δήσαντες ατν χερας κα πόδας», τ «πάγετε, οκ οδα μς, ργάται τς νομίας» (Ματθ. 7,33, 16,23, 22,13, 25,26,34). πόσα ν τις προθύμως παρέσχετο χρήματα, να κούσ τ «δετε ο ελογημένοι το Πατρός μου», τ «ε δολε γαθ κα πιστέ, π λίγα ς πιστός, κα π πολλν σε καταστήσω», τ «εσελθε ες τν χαρν το Κυρίου σου» (Ματθ. 25,21), κα τ «νακλιθναι μετ βραμ κα σακ κα α­κβ ν τ βασιλεί τν ορανν» (Ματθ. 8,11). Τατα κα τ τοιατα πς τις καλς λογιζόμενος δι τς χρηστς μεταδόσεως, κα ψωθήσεται ως ο ζ κα δοξασθήσεται κα σωθήσεται ν τ Θε. λεημοσύνην δ νοομεν, οχ να λεήσς να κα μόνον παξ, λλ’ ς ν λες παντ τρόπ τος πάντας κα πάντοτε. Τν μν ς συγ­γεν, τν δ ς φίλον, κα τν μν ς γείτονα, τν δ ς γνώριμον, τν δ ς νθρωπον, λεν τ νθρώπινον, κα τν μν διαθέσει, τν δ θει, τν δ λόγ, τν δ ργ, τν δ πράγματι· κα τν μν βρώματι, τν δ πόμασι, τν δ νδύμασι, κα τν μν στέγ, τν δ φιλοφροσύν, τν δ τιμ, κα πλς πασι τρόποις, ος δύνασαι. χεις συνόντα σοι εχαρίστως τν ες τοτό σε ποδηγοντα Χριστόν. ν, καθ ν τρόπον ο διαλείπει εεργετν σε, μ παύσ μιμούμενος ν τ εποιεν, να κα τς βασιλείας ξιωθήσ ατο. Οτω δέ τις ν λεημοσύν διάγων, κα τν εποιαν λεημοσύνην ποιν κα ς φάρμακον χων, κα τν κανόνα τν μαρτιν δεχόμενος θείως κα πνευματικς κα οχ καπηλικς, τν σφαλμένων νέσεως τυγχάνει κα ατρείας ληθος.
Ο μόνον δ α εποιαι κα πάντα τ θεοφιλ ργα τος ζντας φελε, λλ κα τος ν ξομολογήσει πελθόντας. Ε γρ πολς φόβος το Θεο, πολλ δ πλέον γαθότης. Κα φοβερα μν α πειλαί, νείκαστος δ τούτου φιλανθρωπία, λλ κα πάλιν φρικτα α καταδίκαι, φατον δ τ τν οκτιρμν ατο πέλαγος. θεν κα λέγει πολς Διονύσιος· « μν ον εχ τς θεαρχικς γαθότητος δεται, πάντα μν φιέναι τ δι’ νθρωπίνην σθένειαν τ κεκοιμημένω πταίσματα, τάξαι δ ατν ν χώρ ζώντων, ες κόλπους βραμ κα σακ κα ακώβ, παρορώσης γαθότητι τς θεαρχικς σθενείας τς κηλδας· πείπερ οδείς, ς τ λόγιά φησι, καθαρς π ύπου» (Ῥωμ. 3,23). λλ κα Γρηγόριος, ν τ ες Καισάριον πιταφί, δεικνύων τι συντελοσιν α εποιαι μετ θά­νατον, φησίν· «κούσθη κήρυγμα πάσης κος ξιον· κα μητρς πάθος κενοται δι’ ποσχέσεως καλς κα σίας δοναι τ πάντα τ παιδί, τν κείνου πλοτον πρ κείνου δρον ντάφιον». Κα αθις· «τ μν ον παρ’ μν τοιατα· κα τ μν ποδεδώκαμεν, τ δ δώσομεν, τς δι’ τους προσφέροντες τιμάς τε κα μνήμας, τουτέστι τς θυσίας τς πρ τν κατοιχομένων προσαγομένας κα γινομένας» (MPG, 35, 785). Ετα κα Χρυσόστομος ν τ πρς Φιλιππησίους φησίν· «ε λληνες συγκατακαίουσι τος πελθοσι τ αυτν, πόσ γε μλλόν σε τν πιστν συμπαραπέμψαι δε τ πιστ τ οκεα, οχ να τέφρα γένωνται, καθς κενοι κα τατα, λλ’ να μείζονα τοτον περιβαλς δόξαν· κα ε μν μαρτωλς τεθνηκς , να τ μαρ­τήματα λύσς, ε δ δίκαιος, να προσθήκη γένηται μισθο κα ντιδόσεως» (MPG, 62,204, 57,375, 61,861). Κα αθις· «πινοήσωμεν τος πελθοσιν φέλειαν, δμεν ατος τν πρέπουσαν βοήθειαν· λεημοσύνην λέγω κα προσφοράν· φέρει γρ τούτοις πολλν τν νησιν κα τ κέρδος κα τν φέλειαν· δ τατα κτελν κα τν δίαν σν τ το πέλας εεργετε ψυχν τι μάλιστα». Κα πάλιν λλαχο· «οκ φθασας, περιν ν τ βί, τ τς ψυχς σου πάντα διευθετσαι; ν τ τέλει το βίου ντειλαι τος σος, μετ θάνατον παραπέμψαι σοι τ σά, κα βοήθειάν σοι δι’ ργων γαθν δοναι, λεη­μοσυνν λέγω κα προσφορν. Κντεθεν τν λυτρωτν καταλλάξεις· δεκτ γρ ατ τατα κα πρόσφορα. ν τ σ διατυπώσει μετ τν τέκνων κα συγγενν γράψαι συγκληρονόμον κα τν Δεσπότην. χέτω σου χάρτης το δικαστο τ νομα. Κα μνήμης μ μοιρείτω πτωχν· κγ τούτων γγυητής». Ο διδόαμεν δ τατα λέγοντες φορμς κα προφάσεις το ζντά τινα μ ποιεν λεημοσύνην· κτοπον γάρ· λλ κα μετ θάνατον λεεν ριστον, ς ερηται. Κα εχα δικαίων νεργοσι· Γρηγόριος γρ Διάλογος, ( φησ λειτουργοντι, οράνιος συνελειτούργει κα θεος γγελος), εξάμενος Τραϊανν σωσεν, πρωτομάρτυς Θέκλα τν Φαλκωνίλλαν, κα πολλ μοια ν τας κκλησιαστικας στορίαις (MPG, 95,253, 261, 264, 135,12, MPL, 75,105). δ βουλόμενος κα τν το θείου Δαμασκηνο λόγον διελθέτω, τν «περ τν ν πίστει κεκοιμημένων» (MPG, 95, 247-278), κα μαθήσεται τι α πρ ατν γινόμενοι λειτουργίαι κα εποιαι τούτους νίνησι.
  
Δεῖτε
τό Γ΄ Μέρος στήν ἱστοσελίδα:
καί τό Δ΄ καί τελευταῖο Μέρος στήν ἱστοσελίδα:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου