γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015

Ο θάνατος ως ανθρώπινο πρόβλημα


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Β' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

ψεις το μυστηρίου το θανάτου: θάνατος ντός καί κτός τς ρθόδοξης Παράδοσης. Πς συνειδητοποιεται θάνατος κτός τς ρθόδοξης Παράδοσης. Κάποιες πρτες ννοιολογικές προσεγγίσεις. θάνατος, ς χωρισμός ψυχς καί σώματος. θάνατος, ς διακοπή τς ζως. θάνατος, ς φανισμός (μηδενισμός) τς νθρώπινης παρξης: ταύτιση θανάτου καί μηδενός. θάνατος, ς μέγιστο κακό. Βαθμίδες κακο - βαθμίδες θανάτου. Θάνατος καί φθορά: φθορά, ς κυριαρχία το θανάτου στή φύση.

θάνατος, ς συνείδηση το μηδενός: νθρωπος, ποκτώντας συνείδηση το αυτο του, διακρίνει ρχικά μεταξύ ποκειμένου καί ντικειμένου καί ρχίζει νά γνωρίζει τόν κόσμο, ς «κάτι». Στή συνέχεια, διακρίνει ατό τό «κάτι» (τόν κόσμο, ς ντικείμενο) σέ καλό καί κακό, μέ βάση τήν ρχή τς δονς: καλό εναι ,τι κανοποιε τν δον κα κακό ,τι δν τν κανοποιε. πειτα, διακρνει τό «κτι» σ ,τι κανοποιε τν δον βραχυπρόθεσμα κα σ ,τι τήν κανοποιε μακροπρόθεσμα. τσι, π τν ννοια τς δονς νγεται στν ννοια το συμφροντος (μεταβανει π τν δον στν εδαιμονα). Στή συνέχεια, συνειδητοποιε τι, τελικά, τό «κάτι» πού μς περιβάλλει, καταλήγει στό «τίποτα», στό μηδέν (τό «κάτι» περιβάλλεται πανταχόθεν πό τό μηδέν): λα τά ντα πορεύονται πρός τόν φανισμό τους. τσι, δεύτερη σημαντική μπειρία το νθρώπου μέσα στόν κόσμο εναι συνείδηση το μηδενός (το θανάτου). συνείδηση ατή κδηλώνεται σέ διάφορες μορφές: - Στή συνείδηση τν ρίων το κόσμου καί το διου το νθρώπου. - Στή σχετικότητα τς νθρώπινης λευθερίας. - Στό χάσμα μεταξύ δανικο (προϊόντος το «θέλω») καί πραγματικο. - Στή συνείδηση τς φθορς πού περιβάλλει τά ντα. - Στήν νθρώπινη σθένεια ( σθένεια εναι μερικός θάνατος) καί στόν πόνο - Στήν πώλεια το λλου, το συνανθρώπου. Τελικά, νθρωπος συνειδητοποιε τι θάνατος καί τό μηδέν πειλε τό διο τό γώ του. πειλή ατή συνειδητοποιεται ς τρομακτικό καί συνταρακτικό γεγονός. πό τό κράτος ατς τς πειλς, θέτει πλέον τά ρωτήματα γιά τό νόημα τς ζως (το κόσμου καί το διου το νθρώπου). πειλή το μηδενός προκαλε στόν νθρωπο σέ ντονο βαθμό τήν γωνία (γωνία νώπιον το θανάτου!). πό τό βάρος ατν τν ψυχικν καταστάσεων (τς πειλς καί τς γωνίας) νθρωπος εναι δύνατο νά πιζήσει. πρώτη πόπειρα πρός πέρβασιν τς γωνίας καί, κατ’ πέκτασιν, τς πειλς το θανάτου εναι μθος.
μθος, ς πόπειρα πέρβασης το θανάτου: ρισμός: «Μθος εναι ξαντικειμενκευση τς ποκειμενικτητος μ τ μορφ στορας (νθρωπομρφων ντων)». Μέ τόν μθο τό σωτερικό δράμα το νθρώπου ξωτερικεύεται καί ντικειμενοποιεται, λαμβάνοντας τή μορφή στορίας. ποκειμενικότητα εναι ,τι διαδραματίζεται ντός το ποκειμένου. ξαντικειμενίκευση εναι προβολή τς ποκειμενικότητας σέ ναν φανταστικό χρο κτός το ποκειμένου. μθος, ν καί προϊόν τς νθρώπινης φαντασίας, ντανακλ ντονες σωτερικές καταστάσεις. «Τατα δ γνετο μν οδποτε, στι δ ε» (Σαλοστιος). μθος χει τή μορφή στορίας, πού πιτελεται πό ντα (πως ο «θεοί» το λύμπου), πού μοιάζουν μέ νθρώπους χουν νθρώπινες διότητες. μθος εναι σύμβολο: ο διηγήσεις του συμβολίζουν καταστάσεις, πού συμβαίνουν ντός το ποκειμένου. Πόσο ληθής εναι μθος; μθος ληθεύει τόσο, σο πηρετε τή ζωή. Κατά μία ποψη, λήθεια εναι ,τι πηρετε τή ζωή: «λήθεια εναι κενο τό εδος τς πλάνης, νευ το ποίου δέν μπορε νά ζήσει νθρωπος. ζωή ποφασίζει γιά τήν λήθεια» (Fr. Nietzsche).
Γνωρίσματα το μύθου: α) πολυτοποίηση το σχετικο: ,τι συμβαίνει ντός το νθρώπου ντός το κόσμου, εναι σχετικό. ,τι φηγεται μθος, εναι πόλυτο. πολυτοποίηση το σχετικο εναι τάση το νθρώπου νά κατασκευάζει εδωλα καί νά «λατρεύει τήν κτίση, παρά τόν Κτίσαντα». πολυτοποίηση = θεοποίηση = εδωλολατρία. μθος, ς πολυτοποιημένη κατάσταση, καθίσταται ρυθμιστής τς σχετικς νθρώπινης παρξης. β) προσωποποίηση: μθος εναι χι μόνο ντικειμενοποίηση, λλά καί προσωποποίηση ποκειμενικν στοιχείων (νθρωπομορφισμός). Τά «πρόσωπα» το μύθου δρον, νεργον, δημιουργον «στορία», προσδίδοντας στόν μθο δυναμικό καί χι στατικό χαρακτρα. γ) λήθη: νθρωπος λησμονε τι μθος εναι δικό του κατασκεύασμα. τσι, μθος σχύει πλέον ς λήθεια, καί μάλιστα ς λήθεια πόλυτη. Κατά μία ποψη, «ἀ-λήθεια (α+λήθη) εναι κενο τό ποο ναδύεται πό τή λήθη» (M. Heidegger). δ) κοινωνικός χαρακτρας: μθος εναι δημιούργημα χι νός τόμου, λλά μις λότητας, μις κοινωνίας. Στόν μθο ποτυπώνεται ποκειμενικότητα χι νός τόμου, λλά μις λόκληρης κοινωνίας. τσι, μθος λειτουργε καί ς «γλσσα» μις κοινωνίας. Μέσω ατς τς «γλσσας» κοινωνία ρυθμίζει τά τομά της. ε) τερονομία: σχέση το νθρώπου μέ τόν μθο εναι ξάρτηση. Μέ τόν μθο νθρωπος ζε τερόνομα. Δέν προσδιορίζει διος τόν αυτό του, λλά προσδιορίζεται ξωθεν πό τόν μθο, καί μάλιστα ατονόητα. μθος λειτουργε ς κάτι ατονόητο. νθρωπος το μύθου ασθάνεται παναπαυμένος στήν τερονομία του: γι’ ατόν τερονομία δέν εναι πρόβλημα, οτε ατονομία στόχος. τερονομία εναι ρχή ντίθετη τς αθεντικότητας το νθρώπου. Θεολογικά, καταλύει να οσιδες στοιχεο το νθρώπου, τό «ατεξούσιον» (τήν νθρώπινη λευθερία). στ) ταμπουϊκός χαρακτρας: μθος πιβάλλεται στό ποκείμενο μέσω τν tabus του. Τό tabu εναι μιά πολυτοποιημένη παγορευτική θική ντολή, πού δράζεται στό συνείδητο. Τό tabu εναι πανίσχυρο στοιχεο, πού δρ ψυχαναγκαστικά καί ατόματα. Μέσω τν tabus μθος πιβάλλεται στό ποκείμενο πό τόν χρο το συνειδήτου. θική το μύθου εναι πολυτοποιημένη ταμπουϊκή θική, μέ δρα τό συνείδητο. ζ) γοητεία: που μθος κε καί γοητεία καί που γοητεία κε καί μθος. μθος γοητεύει, σκε γοητεία στό ποκείμενο. δύναμή του εναι γοητεία του. γοητεία εναι λειτουργία ποκειμενική, ποία κλαμβάνεται, συνήθως, ς ντικειμενική νέργεια. η) γνωσιολογική λειτουργία: μθος εναι γνώση. Εναι τό πρτο κοσμοείδωλο καί νθρωποείδωλο τς στορίας. μθος εναι μεταφυσική (ντολογία). Εναι προσπάθεια κατανόησης καί ρμηνείας το κόσμου στό σύνολό του. θ) ναγκαιότητα: μθος δίνει νόημα στή ζωή. Δίνει διέξοδο στό διέξοδο. ποτελε ναγκαο ατημα το πρωτόγονου νθρώπου.

πό τόν μθο στόν λόγο: μθος εναι γνώρισμα τς πρωτόγονης κατάστασης το νθρώπου. Μέ τήν ξέλιξη το νθρώπου συμβαδίζει καί διαδικασία «πομύθευσης» το μύθου. «πομύθευση» εναι ρμηνεία το μύθου σύμφωνα μέ τά νέα δεομένα το πολιτισμο. «πομύθευση» δέν εναι πόρριψη το μύθου, λλά ρμηνεία του. Στήν στορία το πολιτισμο «μετάβαση πό τόν μθο στόν λόγο» χει ρχίσει δη πό τήν ποχή τς λληνικς ρχαιότητας, οσιαστικά μως συντελέστηκε στή νεότερη ποχή (μετά τόν λεγόμενο ερωπαϊκό «Διαφωτισμό»). Μεταξύ μύθου καί λόγου παρεμβάλλεται, ς στάδιο τς στορίας το πολιτισμο, δογματισμός ( λεγόμενη «δογματική μεταφυσική»): μθος δογματισμός λόγος. σύγχρονος νθρωπος ζε πλέον στήν ποχή το λόγου. στόσο, μθος πιβιώνει σέ διάφορες μορφές καί μέ διάφορες βαθμδες μέχρι σήμερα. Στήν στορία τς νθρωπότητος μθος συμπλέκεται μέ λλες νθρώπινες κδηλώσεις, πως θρησκεία. θρησκεία μπεριέχει πλθος μυθολογικν στοιχείων, λλά δέν ταυτίζεται πόλυτα μέ τόν μθο, ν καί γιά τή σύγχρονη σκέψη ποτελε μυθολογική κδήλωση το νθρώπου. θρησκεία εναι παράλληλη πόπειρα πέρβασης το θανάτου, πως καί φιλοσοφία. Μυθολογικά στοιχεα πάρχουν καί ντός το Χριστιανισμο, στόσο δ τά στοιχεα ατά ποτελον μόνο «γλσσα» τς χριστιανικς Θεολογίας. Χριστιανισμός στήν οσία του δέν εναι μθος, λλά στορία καί ποκάλυψις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου