ΤΕΥΧΟΣ 55 ΤΡΙΠΟΛΙΣ ΙΟΥΛΙΟΣ 2012
Τά ἀνθρώπινα πάθη καί ἡ θεραπεία τους
Στήν Ἐκκλησία
μας γίνεται πολύ λόγος γιά πάθη καί ἁμαρτίες. Οἱ
ἅγιοι Πατέρες, τά Βιβλικά κείμενα, ἡ
ἐκκλησιαστική ὑμνολογία τονίζουν
συνεχῶς ὅτι τά πάθη εἶναι ἡ
πηγή τῆς δυστυχίας μας καί τό ἐμπόδιο, πού δέν μᾶς
ἐπιτρέπει νά αἰσθανόμεθα τόν Θεό καί
νά ἐπικοινωνοῦμε μαζί Του. Ἡ
χριστιανική ζωή περιγράφεται συνήθως ὡς σκληρός ἀγώνας
ἐναντίον τῶν παθῶν
καί τῆς ἁμαρτίας καί ὁ Χριστός προβάλλεται ὡς
«ἰατρός τῶν ψυχῶν
καί τῶν σωμάτων ἡμῶν»,
πού μᾶς ἀπαλλάσσει «παθῶν ὀλεθρίων».
Ὅμως,
τί ἀκριβῶς εἶναι τά πάθη; Ἀσθένειες τῆς
ψυχῆς, ἀπαντοῦν οἱ
Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως καί οἱ
ἁμαρτίες. Μάλιστα, τά πάθη εἶναι κάτι πολύ βαρύτερο
ἀπό τήν ἁμαρτία. Ἄν
ἁμαρτία εἶναι μιά πράξη, ἤ
σκέψη ἤ λόγος, πού ἀντίκειται στό θέλημα
τοῦ Θεοῦ, ἔχοντας συνήθως προσωρινό χαρακτῆρα,
πάθος εἶναι ἡ ἐπαναλαμβανόμενη ἁμαρτία· αὐτή
πού ἔχει ριζώσει βαθειά ἐντός τοῦ
ἀνθρώπου καί ἔχει καταστεῖ
πλέον «ἕξις» (συνήθεια), ἡ δέ «ἕξις»,
εἶναι «δευτέρα φύσις», κατά τήν ἀρχαία
ρήση. Ἄν, λοιπόν, τά ἀποτελέσματα τῆς
ἁμαρτίας εἶναι θάνατος (Ρωμ.
6,23), πολύ περισσότερο τά ἀποτελέσματα τῶν
παθῶν εἶναι θάνατος. Τά πάθη χωρίζουν τόν ἄνθρωπο
ἀπό τόν Θεό: τυφλώνουν τόν πνευματικό ὀφθαλμό
καί νεκρώνουν τά πνευματικά γνωστικά ὄργανα, ὥστε
ὁ ἄνθρωπος οὔτε βλέπει, οὔτε
αἰσθάνεται τόν Θεό. Τά πάθη εἶναι «σκληρές οὐσίες»,
κατά τόν ἅγιο Ἰσαάκ τόν Σῦρο, δηλ. καταστάσεις
πού παγώνουν τήν ψυχή καί πού δύσκολα ἀποβάλλονται ἀπ’
αὐτήν.
Στήν Πατερική Παράδοση
συναντοῦμε διάφορους ὁρισμούς τῶν
παθῶν. Ἀπό τούς καλύτερους, ἴσως, εἶναι
ἐκεῖνος τοῦ ἁγ.
Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ, κατά τόν ὁποῖο
«πάθος ἐστί κίνησις ψυχῆς παρά φύσιν, ἤ
ἐπί φιλίαν ἄλογον, ἤ
ἐπί μῖσος ἄκριτον, ἤ τινος, ἤ
διά τι τῶν αἰσθητῶν» (MPG, 90, στ. 988-989). Τό πάθος, δηλ. εἶναι
μιά, πέρα ἀπό τά φυσιολογικά ὅρια, σύνδεση μέ ἕνα
πράγμα ἤ μέ ἕνα πρόσωπο αὐτοῦ
τοῦ κόσμου, ἡ ὁποία
προσλαμβάνει τή μορφή εἴτε τῆς παράλογης ἀγάπης εἴτε
τοῦ ἀνόητου μίσους. Εἶναι φανερό ὅτι,
ὅσο ὁ ἄνθρωπος δένεται μέ ἰσχυρές ἐμπαθεῖς
σχέσεις μέ πρόσωπα ἤ πράγματα τοῦ κόσμου, τόσο
χαλαρώνει ἤ ἀφανίζεται ἡ σχέση του μέ τόν Θεό,
καί, ἀντίθετα, ὅσο χαλαρώνουν οἱ
ἐμπαθεῖς σχέσεις του μέ
πρόσωπα καί πράγματα τοῦ κόσμου, τόσο ἰσχυροποιεῖται
ἡ σχέση μέ τόν Θεό. Οἱ ἐμπαθεῖς
σχέσεις, τά πάθη, δέν εἶναι κάτι φυσιολογικό στόν ἄνθρωπο, οὔτε
ἀνήκουν στή αὐθεντική λειτουργία
του, ἀλλά συνιστοῦν μιά ἀρρωστημένη
«παρά φύσιν» κατάσταση. Ἡ αὐθεντική ἀνθρώπινη φύση εἶναι
ἀπαθής. «Τό κακόν καί τά πάθη δέν ἀνήκουν
εἰς τήν φύσιν τῆς ψυχῆς·
ταῦτα εἶναι συμβεβηκότα, ἐπισυμβάντα καί ἐπεισελθόντα
τῇ φύσει, ἤ παρά φύσιν προσθήκη τῇ
ψυχῇ». Ἡ κατάσταση τοῦ ἐμπαθοῦς
εἶναι κατάσταση δουλείας ἤ αἰχμαλωσίας
α) στά ἴδια τά πάθη καί β) στούς δαίμονες, πού ἐνεργοῦν
μέσῳ τῶν παθῶν, ἐνῶ
πραγματική ἐλευθερία εἶναι ἡ
ἀπαλλαγή ἀπό τά πάθη, δηλ. τό νά
πάψει ὁ ἄνθρωπος νά ἄγεται καί νά φέρεται ἀπό
τίς ἐμπαθείς ἐπιθυμίες του.
Οἱ
Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ἐπιστήμονες
τῆς πνευματικῆς ὑγείας,
ἀναλύουν τό φαινόμενο τῶν παθῶν,
ὅπως ἀκριβῶς ἕνας ἰατρός κάνει ὀρθές διαγνώσεις, ἀναλύοντας
τίς ἀσθένειες, γιά νά τίς θεραπεύσει. Τά πάθη εἶναι
πολλά. Ὅλα μαζί ἔχουν ἕνα
περιεκτικό ὄνομα, ὀνομάζονται «κόσμος». Πάθη
εἶναι οἱ μέσω τῶν
πραγμάτων τοῦ κόσμου προσβολές ἐναντίον τοῦ
ἀνθρώπου. Διακρίνονται σέ ἰσχυρότερα καί ἀσθενέστερα,
ὅπως ἀκριβῶς διακρίνονται οἱ βαρύτερες ἀπό
τίς ἐλαφρύτερες ἀσθένειες. Ἀκόμη,
συνδέονται μεταξύ τους μέ αἰτιακές σχέσεις: ὑπάρχουν
«μητέραι» καί «θυγατέραι» παθῶν. Οἱ
Πατέρες φαίνεται νά συμφωνοῦν ὅτι
πηγή καί ρίζα ὅλων τῶν παθῶν
εἶναι ἡ Φιλαυτία. Φιλαυτία εἶναι ἡ
ἄκριτη ἀγάπη («ἄλογος
φιλία») πρός τόν ἑαυτό μας. Πρόκειται γιά ἕνα εἶδος
«αὐτοπεποίθησης», πού συνήθως τό θεωροῦμε
«φυσιολογικό», ὅμως, οἱ Πατέρες τό ἐντοπίζουν
ὡς τήν βαρύτερη πνευματική νόσο. Ἀπό
τή Φιλαυτία προέρχονται οἱ τρεῖς «γίγαντες τῶν παθῶν»
(τά τρία «Φ»), ἡ Φιληδονία, ἡ Φιλαργυρία καί ἡ
Φιλοδοξία, κι ἀπό κεῖ μιά σειρά ἄλλων
παθῶν (ἡ γαστριμαργία, ἡ πορνεία, ὁ
φθόνος, ὁ θυμός, ἡ ἀκηδία,
ἡ πλεονεξία, ἡ μνησικακία, ἡ
ζήλεια κ.ἄ.), τά ὁποῖα
μέ τή σειρά τους γενοῦν ἄλλα πάθη, μέ ἀποτέλεσμα νά δημιουργεῖται
μιά ὁλόκληρη ἁλυσίδα τοῦ
κακοῦ, πού συνεχῶς περισφίγγει τόν ἄνθρωπο
καί τόν κάνει δυστυχισμένο. Ἀφοῦ
ὁ ἄνθρωπος διακρίνεται σέ σῶμα καί ψυχή, ὑπάρχουν
πάθη, πού συνδέονται περισσότερο μέ τό σῶμα, καί ἄλλα,
πού συνδέονται περισσότερο μέ τήν ψυχή. Τά πρῶτα ὀνομάζονται
«σαρκικά» ἤ «σωματικά» καί τά δεύτερα ὀνομάζονται «ψυχικά»
πάθη. Σαρκικά πάθη εἶναι π.χ. ἡ πορνεία, ἡ
γαστριμαργία κ.ἄ, ἐνῶ ψυχικά ὁ φθόνος, ἡ
οἴηση, ἡ ζήλεια κ.ἄ.
Ὁ ὑποταγμένος στά πρῶτα καλεῖται
«σαρκικός» καί ὁ ὑποταγμένος στά δεύτερα καλεῖται «ψυχικός ἄνθρωπος»,
ὁ δέ ἀπαλλαγμένος καί ἀπό τά σαρκικά καί ἀπό
τά ψυχικά πάθη καί πορευόμενος κατά τό φρόνημα τοῦ Ἁγ.
Πνεύματος καλεῖται «πνευματικός ἄνθρωπος».
Ἄν
καί ἡ διάγνωση τῶν παθῶν
ἀποτελεῖ τήν ἀρχή
τῆς θεραπείας, οἱ Πατέρες δέν παύουν νά
τονίζουν ὅτι ὁ μόνος καί πραγματικός Θεραπευτής καί Ἰατρός
τῶν παθῶν μας εἶναι
ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Αὐτός εἶναι
ἡ ἀρχή καί τό τέλος τῆς ἀπαλλαγῆς
ἀπό τά πάθη. Μόνος του κανείς δέν μπορεῖ
νά τά ὑπερινικήσει. Ὅμως, ὁ
Χριστός ἐνεργεῖ μέσα ἀπό
τά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, γι’ αὐτό ἡ
μετοχή στή μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας
εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τήν κάθαρση τῶν
παθῶν. Πρῶτο βῆμα
πρός αὐτή τήν κατεύθυνση εἶναι ἡ
προσέλευση στήν ἱερά Ἐξομολόγηση (ἀφοῦ
ἔχει ἤδη προηγηθεῖ τό Βάπτισμα, πού λαμβάνουμε
συνήθως στή νηπιακή ἡλικία), ἡ ὁποία
μᾶς ἀπαλλάσσει ἀπό κάθε ἁμαρτία.
Ἐκεῖ ὁ ἄνθρωπος (ὁ παλαιός ἄνθρωπος,
δηλ. ὁ ἁμαρτωλός ἑαυτός μας) συντρίβεται
καί ταπεινώνεται, ὁμολογεῖ τήν ἁμαρτωλότητά
του καί μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ ἀναγεννᾶται καί ἀναβαπτίζεται,
δηλ. γίνεται νέος ἄνθρωπος, ἄνθρωπος τοῦ
Χριστοῦ. Τελευταῖο βῆμα
πρός τή μυστηριακή ζωή εἶναι ἡ μετοχή στό κατ’ ἐξοχήν Μυστήριο τοῦ
Χριστοῦ, δηλ. στή Θ. Εὐχαριστία. Μέ τό
Μυστήριο αὐτό κάθε πιστός λαμβάνει τό Σῶμα καί τό Αἷμα
τοῦ Χριστοῦ, κοινωνεῖ
«εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν
καί εἰς ζωήν αἰώνιον» καί γίνεται
Χριστοφόρος καί Θεοφόρος. Ἔτσι ὁλοκληρώνεται
ἡ ἕνωσή μας μέ τόν Θεό καί ἡ σωτηρία μας.
Ὡστόσο,
γιά νά γίνει αὐτό ἀπαιτεῖται μιά ἀκόμη
προϋπόθεση. Ἀπαιτεῖται καί ἡ
δική μας μικρή συμβολή στήν ἀπαλλαγή ἀπό
τά πάθη καί τή σωτηρία μας. Ἡ συμβολή αὐτή
ὀνομάζεται «ἄσκηση». Ἄσκηση
εἶναι ὁ δικός μας προσωπικός ἀγώνας, μέ τόν ὁποῖο
δείχνουμε ἔμπρακτα τήν προαίρεσή μας νά ἀπαλλαγοῦμε
ἀπό τά πάθη καί νά εἴμαστε μαζί μέ τόν
Χριστό. Ὁ ἀγώνας αὐτός ἔχει
δύο μορφές ἤ κατευθύνσεις: α) ἀγώνας ἐναντίον
τῶν παθῶν καί τῆς
ἁμαρτίας καί β) ἀγώνας γιά τήν ἀπόκτηση
τῶν ἀρετῶν, πού ἀναιροῦν
τά πάθη. Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας
ἀπό τήν πνευματική τους πείρα καί ἀπό
τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μᾶς παρέχουν πάμπολλες ὁδηγίες
γιά τά ἐπιμέρους στάδια αὐτοῦ
τοῦ ἀγώνα, καί γιά τό πῶς περιορίζεται, ἀντιμετωπίζεται
καί ἐξαλείφεται κάθε πάθος ἤ ἁμάρτημα.
Κατά τόν ἴδιο τρόπο, οἱ ἔμπειροι
Πνευματικοί τῆς Ἐκκλησίας, βασισμένοι στήν Πατερική Παράδοση, καθοδηγοῦν
τά πνευματικά τους τέκνα (τούς ἐξομολογουμένους) νά
περάσουν μέσα ἀπό τίς παγίδες τοῦ διαβόλου στή χώρα τῆς
πνευματικῆς ἐλευθερίας, γιά νά χαίρονται χαρά ἀδιάλειπτη
κοντά στόν Χριστό καί σέ κοινωνία μέ τούς Ἁγίους καί τούς Ἀγγέλους
Του.
Ἡ Τρίπολη τίμησε τούς
Πολιούχους της
Κορυφώθηκαν ἀργά
τό ἀπόγευμα τῆς Τρίτης 22/5/2012 οἱ
ἑορταστικές καί λατρευτικές ἐκδηλώσεις πρός τιμήν τῶν
ἁγίων Νεομαρτύρων τῆς πίστεώς μας Δημητρίου
καί Παύλου, Πολιούχων Τριπόλεως, Ἁγίων πού προστατεύουν
καί σκέπουν ὄχι μόνο τήν ἱστορική Τριπολιτσά, ἀλλά
καί τήν Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας γενικότερα. Ὁ
Σεβ. Ποιμενάρχης μας Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, οἱ
προσκεκλημένοι Ἀρχιερεῖς, πού συνεόρτασαν
τόσο τήν παραμονή, ὅσο καί ἀνήμερα στίς
λατρευτικές ἐκδηλώσεις, οἱ Ἱερεῖς,
οἱ Διάκονοι καί οἱ Μοναχοί της
Μητροπόλεως συμμετεῖχαν μέ κατάνυξη στή Λιτανεία ἀνά
τήν πόλη τῆς Τριπόλεως. Χιλιάδες λαοῦ, νέων παιδιῶν,
εὐλαβῶν προσκυνητῶν καί ἐπισκεπτῶν
τῆς Τριπόλεως, μετεῖχαν στήν Ἀκολουθία
τοῦ Ἑσπερινοῦ καί παρέστησαν
προσευχόμενοι καθ' ὅλη τη διάρκεια τῆς ἱερᾶς
Λιτανείας. Οἱ Ἱεροψάλτες, ὁ Στρατός, τά Σώματα Ἀσφαλείας,
ἡ Φιλαρμονική τοῦ Δήμου, ἡ
μαθητιῶσα νεολαία, οἱ Σύλλογοι καί φορεῖς
τῆς Ἀρκαδίας ἦταν ἐκεῖνοι
πού μέ τήν ἄριστη ὀργάνωση καί συνδρομή
τους, βοήθησαν νά διεξαχθεῖ ἄριστα
ἡ Λιτανεία καί νά λάβει τήν εὐλογία τῶν
Ἁγίων τό χριστεπώνυμο πλήρωμα τῆς
Τριπόλεως. Ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας στό διάβα τῆς
Λιτανείας ἔμπροσθεν τοῦ Μητροπολιτικοῦ
Ναοῦ, ἐδεήθη ὑπέρ ὑγείας
πάντων τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν. Μνημόνευσε τούς ὑπέρ
τῆς Πίστεως καί τῆς Πατρίδος ἀγωνισαμένους
καί πεσόντας, τόν Θεόδωρο Κολοκοτρώνη μετά τῶν συμπολεμιστῶν
αὐτοῦ. Μακάρισε καί μνημόνευσε, κληρικούς καί λαϊκούς, καθώς
καί τούς προκατόχους του Ἀρχιερεῖς, τούς θεοφιλῶς
διαποιμάναντας τίς πάλαι ποτέ Μητροπόλεις καί Ἐπισκοπές, Μαντινείας,
Κυνουρίας, Πίσσης, Ἀμυκλῶν, Τριπολιτσᾶς, Ρέοντος καί Πραστοῦ
καί εἶτα Μαντινείας καί Κυνουρίας, μακαριστούς Ἰωακείμ,
Ἄνθιμο, Νικηφόρο, Διονύσιο, Θεοφάνη, Θεόκλητο, Γερμανό,
Προκόπιο, Γερμανό καί Θεόκλητο, καθώς καί τούς ὅπου γῆς
κοιμηθέντας ἀδελφούς Ἀρκάδες. Τέλος, εὐχαρίστησε
τούς ἀδελφούς του Ἀρχιερεῖς,
Νεαπόλεως καί Σταυρουπόλεως, Πατρῶν, Σαλώνων καί
Διαυλείας γιά τή συμμετοχή τους καί ὅλους, ὅσους
κοπίασαν διά τήν τέλεση τῆς ἑορτῆς ταύτης καί ὅσους συμμετεῖχαν
στίς ἱερές Ἀκολουθίες πρός τιμήν τῶν
Ἁγίων Κληρικούς καί Λαϊκούς. Ὡς ἐπισφράγισμα
τῶν λατρευτικῶν ἐκδηλώσεων
πρός τιμήν τῶν Ἁγίων, παρότρυνε ὅλους τους συμμετέχοντας
μικρούς καί μεγάλους νά στραφοῦν πρός τήν Ἐκκλησία
τοῦ Θεοῦ καί νά προσκυνήσουν τόν τίμιο Σταυρό, τόν Σταυρό τοῦ
μαρτυρίου τῶν Ἁγίων, τούς Ἁγίους καί τά ἱερά
Λείψανά τους, ἀλλά καί νά τιμήσουν καί νά ὑψώσουν τήν ἑλληνική
σημαία, τό ἁγιασμένο καί αἱματοβαμμένο ἱερό
σύμβολο τοῦ Γένους μας
Ἀπό τήν δραστηριότητα τῆς ἐνορίας μας
Ἱκανοποιητική ἦταν
καί γιά τή φετινή σχολική χρονιά ἡ προσέλευση τῆς
μαθητιώσας Νεολαίας στήν ἱ. Ἀγρυπνία,
ἡ ὁποία τελέσθηκε ἐξαιρετικά γιά τά νέα
παιδιά μας. Ἡ μαθητιῶσα νεολαία, ἀνταποκρινόμενη
στήν πρόσκληση καί τό κάλεσμα γιά προσευχή τῆς Ἱ. Μητροπολεως
καί τοῦ Συλλόγου Γονέων καί Κηδεμόνων τοῦ
Νομοῦ Ἀρκαδίας, προσῆλθε καί συμμετεῖχε
μέ κατάνυξη στήν ἱ. Ἀγρυπνία, ἡ ὁποία
τελέσθηκε στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό Ἁγ.
Βασιλείου Τριπόλεως τό Σάββατο 19/5/2012. Ἡ Ἀκολουθία
ἄρχισε στίς 9.00 τό βράδυ καί
τελείωσε λίγο μετά τήν 1.00 νυχτερινή, μέ μόνο σκοπό τόν φωτισμό τήν
καί ἐπιτυχία τῶν νέων παιδιῶν
μας στίς ἐξετάσεις ὅλων των
βαθμίδων τῆς ἐκπαιδεύσεως. Τήν ἱ.
Ἀγρυπνία τέλεσε ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας,
Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, συνεπικουρούμενος ἐκ
τοῦ Πρωτοσύγκελου τῆς Ἱ.
Μητροπόλεως, ὁ ὁποῖος καί ἐκήρυξε τόν θεῖο
λόγο, τοῦ Γενικοῦ Ἀρχιερατικοῦ
Ἐπιτρόπου, τοῦ Ἀρχιερατικοῦ
Ἐπιτρόπου Τριπόλεως καί Ἱερέων τῆς
πόλεως. Ὁ Σύλλογος Γονέων καί Κηδεμόνων προσέφερε Ἀρτοκλασία
ὑπέρ ὑγείας καί ἐπιτυχίας τῶν
ἐξεταζομένων μαθητῶν μας σέ ὅλες
τίς βαθμίδες τῆς ἐκπαιδεύσεως. Ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας,
ἀπευθυνόμενος πρός τά παιδιά μας, εὐχήθηκε
ἐκ βάθους καρδίας καλή ἐπιτυχία. Ἔκανε
ἀναφορά καί ἐπεσήμανε τήν εὐλογία
καί τή θεία Χάρη πού προσφέρεται σέ ὅποιον τήν ζητᾶ
ἀπό τό Πανάγιο Πνεῦμα, τό Ὁποῖο
«ἀγραμμάτους σοφίαν ἐδίδαξεν».
Χαρακτηριστικά εἶπε: «Καθῆκον καί ἱερά
ὑποχρέωση ὁδήγησαν τά βήματά μας
στόν Μητροπολιτικό Ναό τῆς Τριπόλεως, μέ στόχο τήν προσευχή γιά τούς νέους
μας, πού τόσο τό ἔχουν ἀνάγκη αὐτές
τίς ἡμέρες πού διαγωνίζονται στά μαθήματά τους». Πλῆθος
γονέων, κηδεμόνων καί διδασκάλων προσευχήθηκε καί συμμετεῖχε
στήν ἱερά αὐτή Ἀγρυπνία,
γιά τήν κατά Θεόν ἐπίδοση τῶν παιδιῶν
μας. Πέραν τῆς παρουσίας τοῦ Πρόεδρου, τοῦ
Διοικητικοῦ Συμβούλιου καί τῶν μελῶν
τοῦ Συλλόγου τῶν Γονέων καί
Κηδεμόνων, παρέστησαν στήν Ἀγρυπνία, ὁ
Περιφερειακός Διευθυντής Ἐκπαιδεύσεως, καθώς καί ἐκπρόσωποι φορέων
τῆς Τριπόλεως.
Μέ κάθε θρησκευτική
μεγαλοπρέπεια ἑορτάστηκε καί φέτος στήν Μητρόπολή μας ἡ
μεγάλη ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς.
Τό πρωί τῆς Κυριακῆς τῆς
Πεντηκοστῆς, 3/6/2012, τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος
καί ἐν συνεχείᾳ Ἀρχιερατική
Θ. Λειτουργία ὑπό τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας
κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ καί τῶν ἐφημερίων τῆς ἐνορίας
στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό Ἁγ. Βασιλείου
Τριπόλεως. Μετά τό πέρας τῆς Θ. Λειτουργίας
τελέσθηκε, κατά τό τυπικό τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας, ὁ Ἑσπερινός
της Γονυκλισίας καί διαβάσθηκαν ἀπό τόν Μητροπολίτη καί
τούς Ἱερεῖς οἱ προκαθορισμένες εὐχές τῆς
Ἀκολουθίας τοῦ Ἑσπερινοῦ.
Μέ
μεγάλη κατάνυξη καί μέ τή συμμετοχή πλήθους πιστῶν,
τελέστηκε στήν ἐνορία μας, τό βράδυ τῆς Κυριακῆς
10/6/2012, ἱ. Ἀγρυπνία ἐπί τῇ
μνήμῃ τοῦ ἁγίου Λουκᾶ Ἀρχιεπισκόπου
Συμφερουπολεως καί Κριμαίας τοῦ Ἰατροῦ.
Ἡ ἱ. Ἀγρυπνία, ἄρχισε μέ τόν Ἑσπερινό
μετ' Ἀρτοκλασίας καί συνεχίστηκε μέ τήν ἀκολουθία
τοῦ Ὄρθρου καί μέ τή Θ. Λειτουργία. Ἡ
ὅλη Ἀγρυπνία, ἀποτελούμενη ἀπό
ψαλμούς καί ὕμνους, τούς ὁποίους ἀπέδωσαν οἱ
Ἱεροψάλτες τῆς ἐνορίας
μας πρός τιμήν τοῦ Ἁγίου, τελέστηκε σέ κλίμα μεγάλης κατάνυξης. Ξεχωριστή καί ἰδιαίτερη
εὐλογία ἔλαβαν οἱ
συμμετέχοντες κατά τήν ὥρα τῆς προσκυνήσεως χαριτόβρυτου τμήματος τοῦ
ἁγίου Λειψάνου τοῦ Ἁγίου,
πρός τιμήν καί μνήμην τοῦ ὁποίου τελεσθηκε ἡ ἱ.
Ἀγρύπνια. Οἱ ἱ.
Ἀκολουθίες τελέσθηκαν προεξάρχοντος τοῦ
Γενικοῦ Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου
τῆς Ἱ. Μητροπόλεώς μας, ὁ ὁποῖος
προσέφερε ἁγιογραφημένη ἱ. Εἰκόνα
τοῦ ἁγίου Λουκᾶ στόν Μητροπολιτικό Ἱ.
Ναό Ἁγ. Βασιλείου Τριπόλεως, τήν ὁποία παρέλαβε ὁ
Προϊστάμενος τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱ.
Ναοῦ, εὐχαριστώντας καί μεταφέροντας καί τίς εὐχαριστίες
τῶν ἐνοριτῶν. Ἡ
ἱερά αὐτή Εἰκόνα
θά παραμένει εἰς τούς αἰῶνας στόν Ναό
γιά προσκύνηση καί εὐλογία τῶν εὐσεβῶν
μας Χριστιανῶν. Μέσα στήν εὐλογημένη αὐτή
σύναξη ἑνώσαμε ὅλοι τίς προσευχές μας
γιά τή συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ
Γένους μας, τήν στήριξη τῶν δοκιμαζομένων Ἑλλήνων, τήν φώτιση καί
ἐπιτυχία της μαθητιώσας καί
διαγωνιζόμενης στίς πανελλαδικες ἐξετάσεις
νεολαίας μας, πού εἶναι τό μέλλον τῆς Πατρίδος μας καί
προπάντων, ὑπέρ ὑγείας καί ταχείας ἀναρρώσεως τῶν
ἀσθενούντων ἀδελφῶν
μας.
Ἀπεβίωσε
τήν Τετάρτη 13/6/2012 στήν Ἀθήνα, ὁ
Ἱεροψάλτης καί Καθηγητής τῆς Βυζαντινῆς
Μουσικῆς, μακαριστός Σπυρίδωνας Τσάκωνας. Ἡ
ἐξόδιος Ἀκολουθία τοῦ
ἐκλιπόντος, τελέσθηκε τήν Πέμπτη 14/6/2012, στόν Ἱ.
Ναό Ἁγ. Ἀναργύρων του Δήμου Ἁγ. Ἀναργύρων
Ἀττικῆς, στήν ἐνορία τήν ὁποία
μεγάλωσε καί ἔζησε, διακονώντας τόν σεβαστό πατέρα τοῦ
Ἱερέα Χαράλαμπο, ὁ ὁποῖος
ἦταν ἐφημέριος τῆς ἐνορίας
ταύτης. Ὁ μακαριστός Σπύρος Τσάκωνας ἄφησε τοῦτον
τόν μάταιο κόσμο, σέ ἡλικία μόλις 52 ἐτῶν.
Διακόνησε σύν τοῖς ἄλλοις, ἀπό τῆς
θέσεως τοῦ Πρωτοψάλτη, ἐπί τριετίαν καί τήν ἐνορία
τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱ.
Ναοῦ Ἁγ. Βασιλείου Τριπόλεως, ἐνορία, τήν ὁποία
εἶχε διακονήσει ἐπάξια ὁ
δάσκαλός του, Πρωτοψάλτης Κωνσταντῖνος Τασόπουλος. Τήν ἐξόδιο
Ἀκολουθία τέλεσε ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος
Μαραθῶνος κ.κ. ΜΕΛΙΤΩΝΑΣ. Συμμετεῖχαν ἐπίσης
πλῆθος Ἱερομονάχων, Ἱερέων, Διακόνων καί
συναδέλφων Ἱεροψαλτῶν καί Καθηγητῶν,
ἀποδίδοντας ἔτσι φόρο τιμῆς
καί ἀναγνώριση γιά τήν πολυχρόνιο προσφορά του στήν ἁγίαν
μας Ἐκκλησία. Ἑκατοντάδες χριστιανῶν
καί φίλων, συμμετεῖχαν συμπροσευχόμενοι κατά τήν ὥρα
τῆς Ἀκολουθίας, τόσο ἐντός τοῦ
Ἱ. Ναοῦ ὅσο
καί στόν προαύλιο χῶρο τῆς ἐνορίας τῶν Ἁγ.
Ἀναργύρων. Στήν προσωπικότητα καί τήν προσφορά τοῦ
ἐκλιπόντος, ἀναφέρθηκαν ὁ
Θεοφ. Ἐπίσκοπος Μαραθῶνος κ.κ. ΜΕΛΙΤΩΝΑΣ, ὁ
Παν. Ἀρχιμ. π. Χρυσόστομος ἐκ μέρους τῆς
ἐνορίας τῶν Ἁγ.
Ἀναργύρων, συνάδελφοι Ἱεροψάλτες, οἱ
ὁποῖοι γνώριζαν τόν μακαριστό καλά ὅλα
αὐτά τά χρόνια τῆς ἐκκλησιαστικῆς
του πορείας καί διακονίας. Ἡ ταφή τοῦ
ἐκλιπόντος ἔγινε στό Δημοτικό
Κοιμητήριο τῶν Ἁγ. Ἀναργύρων. Ἐκ μέρους τοῦ
Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγ.
Βασιλείου Τριπόλεως, συμμετεῖχαν στήν ἐξόδιο
Ἀκολουθία, ὁ Προϊστάμενος τοῦ
Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγ.
Βασιλείου π. Ἰωάννης, ὁ συνεφημέριος π.
Σωτήριος, συνεργάτες τοῦ Ναοῦ, καθώς καί ἀρκετοί Τριπολίτες.
Ἡ
Ἱ. Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας, συνεχίζοντας τό
φιλανθρωπικό της ἔργο, τό ἐπιτυχημένο ἐνοριακό
Πρόγραμμα «Τό καλάθι τοῦ πτωχοῦ ἀδελφοῦ»,
ἀλλά καί τό Πρόγραμμα τοῦ
ραδιοτηλεοπτικοῦ σταθμοῦ «ΣΚΑΪ», αἰσθάνεται
τήν ὑποχρέωση νά εὐχαριστήσει ἐκ
βάθους καρδίας ὅλους ὅσους αὐτές
τίς δύσκολες ὧρες πού περνάει ἡ πατρίδα μας, μᾶς
στηρίζουν μέ τό περίσσευμα τῆς ἀγάπης
τους, ἀλλά καί ἀπό τό ὑστέρημα
τῶν περικοπτομένων εἰσοδημάτων τους. Μεγάλη
χαρά ἔδωσαν τήν Δεύτερα 18/6/2012 στό Φιλανθρωπικό Πρόγραμμα τῆς
Μητροπόλεως «Τό καλάθι τοῦ πτωχοῦ ἀδελφοῦ»,
τό ὁποῖο στεγάζεται στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ
Ἁγ. Βασιλείου Τριπόλεως, οἱ οἰκογένειες
τῶν κ. Νικόλαου Καπετάνιου καί Ἠλία
Μπουντούρη, βιοπαλαιστῶν καί ἀγροτῶν,
οἱ ὁποῖοι διαμένουν στό χωριό Ἑλληνικό Ἀργολίδος,
προσφέροντας χίλια κιλά βερύκοκα καί πορτοκάλια γιά τούς ἀναξιοπαθούντας
ἀδελφούς μας. Ἀναφορικά ὑπενθυμίζουμε
ὅτι πρίν λίγο καιρό εἶχαν προσφέρει στό
Φιλανθρωπικό μας Πρόγραμμα δυόμιση τόνους φροῦτα καί ἑκατό
κιλά ἐλαιόλαδο. Οἱ ὡς
ἄνω οἰκογένειες τυγχάνει νά μισθώνουν, νά καλιεργοῦν
καί νά διαφυλάττουν κτήματα τῆς Ἱ.
Μονῆς Γοργοεπηκόου Νεστάνης (Τσιπιανῶν)
Μαντινείας, πού βρίσκονται στό χωριό Ἑλληνικό Ἀργολίδος
πλησίον τοῦ Ἱ. Μετοχιοῦ αὐτῆς
Ἁγ. Νικόλαου Ζόγκας, καί ποτέ δέν λησμονοῦν
τήν Παναγία καί τήν ἐλεημοσύνη, πού δίδαξε πρῶτος ὁ
ἴδιος ὁ Χριστός μας. Ἐπίσης,
ἀναφέρουμε ὅτι ἡ
Ἱ. Μονή ἔχει προσφέρει μεγάλη ἔκταση
στό ὡς ἄνω χωριό γιά κοινωφελεῖς σκοπούς, οἱ
ὁποῖοι ἔχουν ἐπιτευχθεῖ
καί οἱ κάτοικοι ἀπολαμβάνουν τά εὐεργετικά
τους ἀποτελέσματα. Ὕστερα ἀπό
ἄρτια ὀργάνωση καί ἐνημέρωση
τῶν ἀποδεκτῶν τοῦ
Προγράμματος ἀπό τούς ἐθελοντές συνεργάτες,
τά προσφερθέντα φροῦτα διενεμήθησαν αὐθημερόν καί ἡ
κίνηση αὐτή εὐχαρίστησε καί συνεκίνησε τούς συνανθρώπους μας, πού αὐτή
τή στιγμή βρίσκονται σέ μιά δύσκολη κατάσταση. Μεταφέρουμε τίς εὐχαριστίες
τῶν ἀποδεκτῶν, εὐχόμενοι
νά βρεθοῦν μιμητές τέτοιων κινήσεων, πού σ’ αὐτή
τήν συγκυρία εἶναι καθοριστικές γιά τούς ἀδύνατους οἰκονομικά
συνανθρώπους μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου