γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Η θέση της Παλαιάς Διαθήκης στην Εκκλησία



ΤΕΥΧΟΣ  21       ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2002

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Εσαγωγικά

Ο δηλώσεις κορυφαίων κπροσώπων το καλλιτεχνικο χώρου πρόσφατα δημιούργησαν πολλές συζητήσεις γύρω πό να θέμα πού γιά πολλούς αἰῶνες θεωρετο ατονόητο. Πρόκειται γιά τή θέση τς Παλαις Διαθήκης στήν ρθόδοξη κκλησία καί γιά τήν ξία τς Π. Διαθήκης γενικώτερα. Συγκεκριμένα, μουσικοσυνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος σέ συνέντευξή του μεταξύ λλων επε: «ναμένεται στήν αγή ατς τς νέας χιλιετίας νά κάν ( ρθοδοξία) διορθωτικές κινήσεις, καταργώντας τήν Π. Διαθήκη, πού τόσα ψέματα δίδαξε στά λληνόπουλα στά σχολεα. ς γίνει αρετική ρθοδοξία στή χώρα μας, κόβοντας τσι να μέρος το παράλογου διεθνισμο της καί προσθέτοντας μιά κίνηση συμφιλίωσης μέ τόν λληνισμό».

Στό διο κλμα καί σέ ντονότερο φος Μίκης Θεοδωράκης, φο επε πολλά σέ συνέντευξή του κατά το «λληνοχριστιανικο δεώδους», το ουδαϊσμο καί το Βυζαντίου, νέφερε, παντώντας σέ σχετική ρώτηση: «σον φορ στήν Καινή καί τήν Παλαιά Διαθήκη ... σέ ,τι φορ τό λληνικό Κράτος, χω λόγο. Καί μάλιστα λόγο καταδικαστικό γιά κείνους τούς πεύθυνους, πού πιχειρον νά διαβρώσουν τίς τρυφερές ψυχές τν νέων λλήνων μέ πρόσωπα καί στορίες πού δέν μς φορον ( πογράμμιση το περιοδικο στό ποο δόθηκε συνέντευξη). Ατό εναι τό λιγώτερο πού θά μποροσα νά π. Εναι να γκλημα κατ' ξακολούθησιν, μέ στόχο τή νόθευση τς λληνικς συνείδησης καί τόν ποπροσανατολισμό το λαο μας στό σύνολό του». Σέ ντίθεση, λοιπόν, μέ τήν ς τώρα πικρατοσα ντίληψη τι διδασκαλία τς γ. Γραφς (Παλαις καί Καινς Διαθήκης) καλλιεργε γενικά τόν νθρωπο, περιορίζει τή σκληρότητά του καί συμβάλλει στήν καταπολέμηση τν παθν του, Μίκης Θεοδωράκης πιστεύει τι διδασκαλία τς γ. Γραφς διαβρώνει τίς «τρυφερές ψυχές» καί ποτελε «γκλημα κατ' ξακολούθησιν»! σως καί φοβερή γκληματικότητα, πού μαστίζει τίς σύγχρονες κοινωνίες, νά φείλεται στήν περβολική διδασκαλία τς γ. Γραφς! Τόσοι λαοί πού θεώρησαν τήν κλασσική παιδεία σύμφυτη μέ τή χριστιανική καί τό πνεμα τς Π. Διαθήκης αταπατνται καί ...πιστήμων Μ. Θεοδωράκης γνωρίζει καλύτερα!
Θά μποροσε, βέβαια, νά σχυριστε κανείς τι ο δηλώσεις ατές πηχον προσωπικές ντιλήψεις τν παραπάνω καλλιτεχνν, ο ποες δέν χουν μεγαλύτερη ξία πό τίς νάλογες ντιλήψεις το μέσου νθρώπου καί μάλιστα το μή εδικο. Σύμφωνα μέ τήν ποψη ατή, σα κφράζει μιά προσωπικότητα, π.χ. νας καλλιτέχνης, χουν διαίτερη ξία ν ναφέρονται στόν χρο πού προσωπικότητα ατή διαπρέπει, π.χ. στά καλλιτεχνικά. ν ναφέρονται σέ λλους τομες, χουν τήν δια κριβς ξία μέ τίς νάλογες ντιλήψεις το μέσου νθρώπου. Ατό, βέβαια, εναι σωστό. μως, πειδή ο συγκεκριμμένες δηλώσεις δημιούργησαν σάλο καί προκάλεσαν σύγχυση σέ πολλούς συνανθρώπους μας, καί πειδή τό πρόβλημα πού δημιουργήθηκε δέν εναι σχετο μέ τά θέματα πού μς πασχολον δ, θεωρήσαμε σκόπιμο νά ναφερθομε εδικά στήν ξία τς Π. Διαθήκης κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη. λλωστε, ο πόψεις ατές διατυπώθηκαν πολλάκις πό τούς παδούς το ρχαιολατρικο κινήματος, γι' ατό καί δέν εναι οτε πρωτότυπες οτε παναστατικές.


προέλευση το προβλήματος

Ο παραπάνω ντιλήψεις, δέν νήκουν λοιπόν, ποκλειστικά στούς σύγχρονους κφραστές τους. Προέρχονται καί διακινονται πό συγκεκριμένο χρο, καί κάποιοι τίς ναμεταδίδουν, ετε γνωρίζοντας, ετε πολλές φορές μή γνωρίζοντας τήν πηγή τους. πίθεση ναντίον τς Π. Διαθήκης προέρχεται πό τίς ρχαιολατρικές μάδες, ο ποες τό τελευταο διάστημα δρον στή χώρα μας καί ργάζονται γιά τήν ναβίωση τς ρχαίας θρησκείας, τς λατρείας τν θεν το λύμπου, τν εδωλολατρικν τελετν κ.λ.π. Ο περισσότερες, βέβαια, πό τίς μάδες ατές εναι ντονα χθρικές πρός τήν χριστιανική πίστη. πορρίπτουν χι μόνο τήν Π. Διαθήκη, ποία εναι πρτος στόχος, λλά καί τήν Καινή καί τό πρόσωπο το Κυρίου καί γενικά καθετί χριστιανικό. πάρχουν μως καί πιό μετριοπαθες μάδες, ο ποες πιχειρον νά συμβιβάσουν τά συμβίβαστα, δηλ. τόν Χριστιανισμό μέ τήν ρχαία λληνική θρησκεία. κε συναντ κανείς συσχετισμούς πού ξεπερνον κάθε φαντασία: χριστιανικός Θεός ταυτίζεται μέ τόν Δία, Ποσειδνας μέ τόν γιο Νικόλαο, ο 12 πόστολοι μέ τούς 12 θεούς το λύμπου κ.τ.λ. Κύριο χαρακτηριστικό ατν τν μάδων εναι τι πορρίπτουν ντονα τήν Π. Διαθήκη καί ζητον τήν κατάργησή της, γιά νά πανέλθει δθεν χριστιανική πίστη στήν ρχική της καθαρότητα καί νά ποβάλλει τά δθεν ξένα βραϊκά στοιχεα.
Εναι χαρακτηριστικό τι καί ο δύο συνεντεύξεις τν καλλιτεχνν πού προαναφέραμε δόθηκαν στό διο περιοδικό, στό ρχαιολατρικό περιοδικό «Δαυλός» (το Γ. Μαρκόπουλου στό τεχ. 241/αν. 2002 καί το Μ. Θεοδωράκη στό τεχ. 246/ ουν. 2002), καί στόν διο δημοσιογράφο, τόν Παν. Κουβαλάκη. Τά συγκεκριμένα σημεα προβλήθηκαν μέ μεγάλους τίτλους: «Νά ποβάλλ κκλησία τήν Π. Διαθήκη» (πικεφαλίδα στή συνέντευξη το Μαρκόπουλου), «γκλημα κατ' ξακολούθησιν διδασκαλία τς Π.Δ.» (στή σχετική παράγραφο το Θεοδωράκη καί νάλογος τίτλος στό ξώφυλλο το περιοδικο).
Τό διο ρχαιολατρικό περιοδικό τόν Μάϊο το 1993 (τεχ. 137) εχε πευθύνει τήν περίφημη(!) νοικτή πιστολή πρός τήν ερά Σύνοδο, μέ τό ατημα «νά ποβληθ Π. Διαθήκη πό τήν θρησκεία τν λλήνων». Κατά τήν πιστολή τν ...εδημόνων καί ...κραιφνν περελλήνων(!), κκλησία τς λλάδος πρέπει «νά ποβάλλ πό τά ερά κείμενα τς θρησκείας το λληνισμο ετε λόκληρο τόμα" τν βιβλίων τς Π. Διαθήκης ετε τουλάχιστον τά μέρη κενα πού κατάφωρα στρέφονται κατά το θνους μας, τς στορίας μας, τν λλήνων νομαστικς καί το λληνικο μας Πνεύματος καί Πολιτισμο».
Παρόμοιες καί πολύ πιό κραες θέσεις βλέπουμε συνεχς σέ ρχαιολατρικά περιοδικά, ρθρα, δημοσιεύματα, σέ μφανίσεις κπροσώπων τν ρχαιολατρικν μάδων στά μέσα νημερώσεως κ.λ.π. ναμετάδοση τέτοιων θέσεων πό πωνύμους, ο ποοι στήν προκειμένη περίπτωση λειτουργον ς πολλαπλασιαστές ντιλήψεων ντας σέ πλάνη, εναι ,τι καλύτερο προσδοκον καί πιδιώκουν ο ρχαιολάτρες.


Τό οσιαστικό περιεχόμενο τς Π. Διαθήκης

Τό ρώτημα, λοιπόν, πού τίθεται σχετικά μέ τήν Π. Διαθήκη χει τήν ξς μορφή: Μπορε ρθόδοξη κκλησία νά πορίψει τήν Π. Διαθήκη καί νά δέχεται μόνο τήν Καινή; χει κάποια οσιαστική σχέση Π. Διαθήκη μέ τήν Καινή; Γιά νά δοθε ρθή πάντηση, ρκε νά παντηθε τό ξς πλό ρώτημα: Ποιός Θεός μφανίζεται καί νεργε στήν Π. Διαθήκη; μφανίζεται καί νεργε κάποιος λλος Θεός, διαφορετικός πό ατόν τς Καινς Διαθήκης, μήπως μφανίζεται καί νεργε διος κριβς Θεός; Τόσο Καινή Διαθήκη, σο καί λόκληρη ρθόδοξη κκλησιαστική Παράδοση δέχονται, χωρίς κανένα νδοιασμό, τι στήν Π. Διαθήκη νεργε διος Θεός, ποος νεργε καί στήν Καινή. Ο δύο Διαθκες κάνουν λόγο γιά τόν διο κριβς Θεός. νας ατός Θεός, ποος τότε (στήν περίοδο τς Π. Διαθήκης) μφανίστηκε στούς Προφτες, στούς Πατριάρχες καί στούς Δικαίους, τώρα (στήν περίοδο τς Κ. Διαθήκης) ρχεται στή γ, γίνεται νθρωπος, σώζει τόν κόσμο καί ποκαλύπτει τή δόξα Του στούς ποστόλους καί στούς γίους τς κκλησίας.
τσι, τό οσιαστικό περιεχόμενο τς Π. Διαθήκης εναι ο παντοδύναμες νέργειες το Θεο, μέ τίς ποες τότε Θεός σωζε τόν Λαό Του, δηλ. σους πίστευαν σ' Ατόν καί ζοσαν σύμφωνα μέ τό θέλημά Του. λλά, καί τό οσιαστικό περιεχόμενο τς Κ. Διαθήκης εναι ο διες παντοδύναμες νέργειες, μέ τίς ποες Θεός τώρα σώζει τόν νέο Λαό Του, δηλ. τήν κκλησία, καί τόν κόσμο γενικότερα. Μελετμε λοιπόν τήν Π. Διαθήκη, χι γιά νά διδαχθομε τήν στορία νός «ξένου» λαο, το λαο τν βραίων, οτε γιά νά γνωρίσουμε διηγήσεις γιά πρόσωπα καί πράγματα «πού δέν μς φορον». Μελετμε τήν Π. Διαθήκη γιά νά γνωρίσουμε τίς νέργειες το Θεο, ο ποες, βέβαια, κδηλώνονται σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο. στορικές καί λλες πληροφορίες περιλαμβάνει φθονες Π. Διαθήκη, πως λλωστε καί Καινή καί κάθε λλο ερό κείμενο. Τί θά λεγαν π.χ. ο ρχαιολάτρες γιά τίς ναφορές τς Π. Διαθήκης στόν Μ. λέξανδρο; Μήπως τούς κακοπέφτουν. Δέν μελετμε μως τήν γ. Γραφή γιά νά διδαχθομε πό ατήν στορία γεωγραφία φιλοσοφία πιστήμη. Τήν μελετμε γιά νά γνωρίσουμε τόν Θεό μέσ τν νεργειν Του καί, γνωρίζοντάς Τον, νά σωθομε.
Ποιόν Θεό μως γνωρίζουμε πό τίς νέργειές Του στήν Π. Διαθήκη; Συγκεκριμένα, ν Θεός στόν ποο πιστεύουμε εναι Πατήρ, Υἱός καί τό γ. Πνεμα, ποιό πό τά τρία ατά πρόσωπα μφανίζεται στήν Π. Διαθήκη; Πολλοί πιστεύουν, σως πειδή λόγος τς Π. Διαθήκης μοιάζει κάπως γενικός, τι στήν Π. Διαθήκη μφανίζεται τό πρτο πρόσωπο το Θεο, Πατήρ. ντίληψη ατή εναι σφαλμένη. ρθόδοξη Παράδοση δέχεται τι στήν Π. Διαθήκη μφανίζεται τό διο κριβς πρόσωπο τό ποο μφανίζεται καί στήν Καινή, δηλ. Υἱός το Θεο, Χριστός. Σέ καμία περίπτωση δέν μφανίζεται Πατήρ. δη λληνιστής πόστολος Παλος ναφέρει τι πνευματική τροφή, τήν ποία γεύθηκαν σοι σαν μαζί μέ τόν Μωϋσ, δόθηκε πό τόν Χριστό: «δελφοί, ο θέλω μς γνοεν τι ο πατέρες μν πάντες πό τήν νεφέλην σαν, καί πάντες διά τς θαλάσσης διλθον ... καί πάντες τό ατό βρμα πνευματικόν φαγον, καί πάντες τό ατό πόμα πνευματικόν πιον· πινον γάρ κ πνευματικς κολουθούσης πέτρας, δέ πέτρα ν Χριστός». (Α' Κορ. 10, 1). Τό διο πιβεβαιώνει καί μνολογία τς κκλησίας μας: «Νηπιάζει δι' μέ Παλαιός τν μερν», ψάλλουμε στήν ορτή τς παπαντς. Παλαιός τν μερν, δηλ. Θεός, πως Τόν εδε προφήτης Δανιήλ πάνω στόν θρόνο Του (Δαν. 7, 9), νηπιάζει, γίνεται νήπιο. Καί νήπιο (νθρωπος) δέν γίνεται βέβαια Πατήρ, λλά Υἱός. « παίδας κ καμίνου ρυσάμενος γενόμενος νθρωπος, πάσχει ς θνητός», ψάλλουμε τό Πάσχα. Ατός πού στήν Π. Διαθήκη σωσε τούς τρες παδες πό τή φωτιά τς καμίνου, τώρα πού γινε νθρωπος, πάσχει, πως ο θνητοί.
Στήν Π. Διαθήκη, λοιπόν, μφανίζεται Χριστός, νεργε Χριστός, θαυματουργε Χριστός, μιλε Χριστός, καί μάλιστα πρίν κόμη γίνει νθρωπος. Καί χι μόνο νεργε, θαυματουργε κ.τ.λ., λλά φανερώνει καί τό σχεδιό Του γιά τήν σωτηρία το κόσμου στούς Προφτες τς Π. Διαθήκης. Πράγματι, ο Προφτες μέ τόν φωτισμό το Θεο βλέπουν τά κορυφαα γεγονότα γύρω πό τή σωτηρία το κόσμου, δηλ. τήν Γέννηση το Χριστο, τήν Βάπτιση, τό Πάθος, τήν νάσταση κ.τ.λ. Βλέπουν κόμη καί τήν Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου, δηλ. τό κατ' ξοχήν μελλοντικό γεγονός, πού δέν χει συμβε κόμη. τσι βλέπουμε τι Π. Διαθήκη διδάσκει τόν Χριστό, πως καί Καινή. Ατό γιά λα τά χριστιανικά θνη καί τούς ερωπαϊκούς λαούς. ν ο «λληνολάτραι» καί «ρχαιολάτραι» χουν λλη γνώμη, τί νά πομε;


μαρτυρία το ησο γιά τήν Π. Διαθήκη

Ο γραμματες καί ο φαρισαοι πολλές φορές κατηγοροσαν τόν Κύριο τι δέν τηροσε κάποιες διατάξεις το Νόμου (=τς Π. Διαθήκης). Πράγματι Κύριος μφανίζεται νά μήν τηρε σέ κάποιες περιπτώσεις π.χ. τήν ργία το Σαββάτου. Μέ ατό μως θελε νά δείξει τι, ν ταπεινώθηκε σέ σχατο σημεο ταν γινε νθρωπος, ν σάν νθρωπος γινε «πό νόμον», ν δηλ. γινε τηρητής το Νόμου, στήν οσία βρίσκεται πάνω πό τόν Νόμο, φο Ατός εναι Νομοθέτης τς Π. Διαθήκης. Δέν τηρε τήν ργία το Σαββάτου, γιά νά δείξει τι εναι κύριος το Σαββάτου (Ματθ. 12, 8).
Τό τι Χριστός δέν τηρε σέ κάποιες περιπτώσεις τόν Νόμο, δέν σημαίνει τι Νόμος δέν σχύει γιά μς καταργήθηκε. ντίθετα, κατά τήν διαβεβαίωση το διου το Κυρίου, πό τόν Νόμο δέν καταργεται οτε να γράμμα, οτε να σημεο: «ως ν παρέλθη ορανός καί γ, ἰῶτα ν μία κεραία ο μή παρέλθ πό το νόμου» (Ματθ. 5, 18). λα σα περιλαμβάνει Νόμος (= Π. Διαθήκη) εναι ρθά καί σχύουν. Ατό μως δέν σημαίνει τι Νόμος παρκε τι δέν χρειάζεται συμπλήρωση. Κύριος, γιά νά προλάβει τήν σφαλμένη ντύπωση τι λθε νά καταργήσει τόν Νόμο, διαβεβαίωσε τι λθε μόνο γιά νά τόν συμπληρώσει: «μή νομίσητε τι λθον καταλύσαι τόν νόμον τούς προφήτας· οκ λθον καταλσαι, λλά πληρσαι» (Ματθ. 5, 17). Στά πλαίσια ατς τς συμπλήρωσης μπορε νά κατανοηθε τό τι κάποιες διατάξεων τς Π. Διαθήκης, πού δέν φαρμόζονται στήν κκλησία μας, πως ο διατάξεις γιά τήν λατρεία το Θεο, τίς θυσίες κ.. Γιά νά κατανοηθε ατό, πρέπει νά γνωρίζουμε τι κάποια πράγματα στήν Π. Διαθήκη ποτελον σκιά σων συμβαίνουν στήν Καινή. Π. Διαθήκη περιλαμβάνει τή σκιά καί Καινή τήν πραγματικότητα. ταν πάρχει πραγματικότητα, δέν χρειάζεται πλέον σκιά. ντικατάσταση τς σκις πό τήν πραγματικότητα δέν σημαίνει κατάργηση τς σκις, λλά συμπλήρωση, λοκλήρωση καί τελειοποίηση ατο πού δη κατέχουμε.
Πέρα πό τίς σαφες ατές ναφορές το Κυρίου γιά τό κύρος καί τήν ξία τς Π. Διαθήκης, πρέπει νά τονισθε τι τόσο διος Κύριος, σο καί ο γιοι πόστολοι καί συγγραφες τς Κ. Διαθήκης πανειλημμένα εχαν πικαλεσθε τήν μαρτυρία τς Π. Διαθήκης (το Νόμου καί τν Προφητν) γιά διάφορα θέματα, πού σημαίνει τι λα σα ποκάλυψε Θεός στήν Π. Διαθήκη σχύουν καί προϋποτίθενται σάν βάση τς διδασκαλίας το Χριστο.


Διαπιστώσεις καί συμπεράσματα

Π. Διαθήκη εναι τό σύνολο τν ερν καί θεοπνεύστων βιβλίων, πού ναφέρονται στίς νέργειες το Θεο πρίν λθει Χριστός στόν κόσμο. λευση το Κυρίου εναι τό κέντρο τς νθρώπινης στορίας. Εναι τό γεγονός, πού τέμνει τήν στορία το κόσμου σέ δύο ποχές: στήν πρό Χριστο καί στήν μετά Χριστόν ποχή. Στίς δύο ατές ποχές ναφέρονται ο δύο Διαθκες: Π. Διαθήκη ναφέρεται στήν πρό Χριστο καί Καινή στήν μετά Χριστόν ποχή. μως, κενος πού νεργε στίς δύο ατές ποχές εναι νας καί ατός. Εναι Υἱός το Θεο, ποος στήν Π. Διαθήκη μφανίζεται ς σαρκος Λόγος, ν στήν Καινή ς Λόγος σεσαρκωμένος, δηλ. ς Θεός πού γινε νθρωπος.
Ατό σημαίνει τι μεταξύ Παλαις καί Κ. Διαθήκης πάρχει διάσπαστη νότητα καί πόλυτη συμφωνία, στήν διδασκαλία, στίς ντιλήψεις, στά πάντα. Προσεκτική μελέτη τς Π. Διαθήκης δείχνει τι πάρχουν κε λες σχεδόν ο πιμέρους διδασκαλίες τς πίστεως τς κκλησίας, ο ποες πάρχουν καί στήν Κ. Διαθήκη. Ο γιοι τς Π. Διαθήκης π.χ. γνωρίζουν τήν διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα (σχετα ν γιά κάποιους λόγους δέν τήν διατυπώνουν μέ σαφήνεια), γνωρίζουν τήν διδασκαλία γιά τό πρόσωπο καί τήν νανθρώπιση το Χριστο κ.. Κάποιες διδασκαλίες μάλιστα, πως περί δημιουργίας το κόσμου, περί νθρώπου, περί πτώσεως κ.. εναι τόσο πλήρεις καί λοκληρωμένες στήν διατύπωσή τους, στε δέν χρειάζεται Κ. Διαθήκη νά πανέλθει γιά νά προσθέσει κάτι. λλά, καί λόκληρη πρακτική μέθοδος γιασμο το νθρώπου πάρχει δη στήν Π. Διαθήκη, που γίνεται λόγος γιά προσευχή, γιά νηστεία, γιά σκηση, γιά ποφυγή τς μαρτίας, γιά ρετές, γιά ταπείνωση, γιά γάπη κ.τ.λ.
φο στήν Π. Διαθήκη διδάσκεται Χριστός, κάθε νέργεια ναντίον τς Π. Διαθήκης εναι νέργεια ναντίον το διου το Χριστο. πολεμική ναντίον τς Π. Διαθήκης ποσκοπε σέ πρώτη φάση νά ποκόψει τόν Κύριο πό τούς Προφτες του, φο τό πρόσωπο το ησο εναι τό μόνο πρόσωπο στήν στορία το κόσμου τό ποο προφητεύεται. Εναι τό μόνο πρόσωπο γιά τό ποο μίλησαν, καί μάλιστα μέ πολλές λεπτομέρειες, κάποιοι Προφτες, πού ζησαν αἰῶνες πρίν τήν ποχή γιά τήν ποία μιλον.
Γιά τήν ξία τς Π. Διαθήκης καί τή σχέση της μέ τήν Καινή εναι χαρακτηριστικό να πόσπασμα πό μιλία το γ. ωάννου το Χρυσοστόμου, τό ποο παραθετομε σέ λεύθερη μετάφραση:
« Παλαιά Διαθήκη πρόφθασε τήν Καινή, καί Καινή ρμήνευσε τήν Παλαιά. Καί πολλές φορές χω πε τι δύο Διαθκες καί δύο κόρες καί δύο δελφές περιστοιχίζουν τόν να Δεσπότη. Κύριος προαναγγέλεται στούς Προφτες καί Χριστός κηρύσσεται στήν Καινή Διαθήκη. Τά καινούργια δέν εναι στήν οσία καινούργια, γιατί τά πρόφθασαν τά παλαιά. Δέν καταργήθηκαν τά παλαιά, γιατί ρμηνεύθηκαν πό τά καινούργια (πό τήν Κ. Διαθήκη)». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου