γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Η επίσκεψη του Πάπα στην Ελλάδα



ΤΕΥΧΟΣ  14                     ΤΡΙΠΟΛΙΣ                         ΜΑΪΟΣ  2001

Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ

πολυσυζητημένη πίσκεψη

Τήν Παρασκευή καί τό Σάββατο 4 καί 5 Μαΐου 2001 Πάπας ωάννης Παλος Β' πισκέφθηκε πίσημα τή χώρα μας. πίσκεψη ατή, πού προκάλεσε ποικίλα σχόλια καί ντιδράσεις, χει στορική σημασία, γιατί μετά τό Σχίσμα το 1054 οδέποτε Πάπας εχε πισκεφθε τόν τόπο μας. πανειλημμένες νέργειες το Παπισμο ναντίον τν ρθοδόξων στή διάρκεια τς στορίας τραυμάτισαν τίς σχέσεις μεταξύ τν Χριστιανν τς νατολς καί τς Δύσεως, μέ ποτέλεσμα προσέγγιση τν δύο κόσμων νά θεωρεται κάτι κατόρθωτο. Δυστυχς πολλές πό ατές τίς νέργειες δέν νήκουν στό παρελθόν, λλά συνεχίζονται μέχρι σήμερα.

Μέ τό θέμα το Παπισμο σχοληθήκαμε στό 11ο τεχος το ντύπου μας. Γιά νά μήν ξάγονται μως ασιόδοξα συμπεράσματα πό τήν πίσκεψη το Πάπα καί τίς νδεχομένως θετικές χειρονομίες πό τήν πλευρά του, θεωρήσαμε σκόπιμο νά συμπληρώσουμε σα ναφέραμε κε μέ ρισμένα πιπλέον στοιχεα γιά τά προβλήματα μεταξύ ρθοδοξίας καί Παπισμο.


ρθοδοξία καί Παπισμός μετά τό Σχίσμα

ρθοδοξία καί Παπισμός δέν εναι πλς δύο χριστιανικά δόγματα μέ διαφορές στίς ντιλήψεις. Εναι δύο διαφορετικοί καί συγκρουόμενοι κόσμοι, δύο ντελς διαφορετικοί πολιτισμοί. Τό «Σχίσμα τν κκλησιν» δέν γινε πειδή μερικοί Χριστιανοί στή Δύση ποφάσισαν ξαφνικά νά λλοιώσουν μερικά σημεα τς πίστεως. γινε, πειδή νας νέος λαός, ο Φράγκοι, φορέας νος λλου πολιτισμο, βασισμένου στήν λλοίωση τν θεμελίων τς χριστιανικς πίστης, πικράτησε προοδευτικά στή Δύση, κατέλαβε τελικά τόν ς τότε ρθόδοξο παπικό θρόνο, δημιούργησε ατό πού σήμερα νομάζεται Παπισμός καί δήγησε στό Σχίσμα το 1054.
πό τή γέννησή του Φραγκολατινικός πολιτισμός καλλιέργησε ντονότατο μίσος γιά τούς Χριστιανούς τς νατολς, τούς ποίους χαρακτήριζε αθαίρετα «αρετικούς», χωρίς κν νά γνωρίζει τή θεολογία τους, τήν παιδεία τους, τόν πολιτισμό τους. Κατά τούς πρώτους μάλιστα αἰῶνες ντικείμενο μίσους καί χλευασμο ταν κόμη καί λληνικός πολιτισμός. τσι τά πρτα γραπτά κείμενα τν Φράγκων πό τόν 9ο μ.Χ. αἰῶνα σαν τά Contra errores Graecorum (Κατά τν πλανν τν Γραικν), μέ ποτέλεσμα ρος «γραικός» νά καταλήξει τελικά νά σημαίνει στή Δύση «αρετικός, κλέπτης, ψεύτης, γύρτης καί πατεών» (ω. Ρωμανίδου, Ρωμηοσύνη, Θεσ/νίκη 1975, σ. 47). Εναι χαρακτηριστικό τι ργο Contra errores Graecorum γραψε καί σημαντικότερος θεολόγος το Παπισμο Θωμς κινάτης τόν 13ο αἰῶνα.
Τό μίσος ατό κδηλώθηκε καί μέ συγκεκριμμένες πράξεις, μέ ποκορύφωση τήν κατάληψη τς Κων/λεως κατά τή Δ' Σταυροφορία τό 1204. Τά στρατεύματα τν Φράγκων, πού λθαν στήν νατολή μέ «ελογία» το Πάπα ννοκεντίου το Γ', γιά τρες μέρες σφαζαν καί λεηλατοσαν σταμάτητα τήν Πόλη καί σα συνέβησαν τότε ξεπέρασαν κάθε φαντασία. πό τή Δύση Φραγκοκρατία πεκτάθηκε στήν νατολή, χωρίς ετυχς νά διατηρηθε γιά πάντα, πως κε. μως ο ρθόδοξοι πληθυσμοί διατηροσαν πί αἰῶνες στή μνήμη τους τά δεινά κείνης τς περιόδου, ν ποτέλεσμα τν προσπαθειν νά πιβληθε μέ κάθε μέσο τό παπικό δόγμα εναι παρξη μέχρι σήμερα μεγάλου ποσοστο λλήνων Ρωμαιοκαθολικν κυρίως στή Σύρο καί στήν Τνο. ατοκρατορία δέχθηκε καίριο πλγμα, μέ ποτέλεσμα λίγο ργότερα νά πέσει εκολα στά χέρια τν Τούρκων καί νά μεταβληθε ριζικά ροή τς λληνικς στορίας.
Φραγκοκρατία εχε σάν ποτέλεσμα Πάπας νά θεωρεται πλέον στή συνείδηση το λαο σάν προσωποποίηση το κακο καί πηγή κάθε συμφορς γιά τήν κκλησία καί τό θνος. Τήν εκόνα ατή πιβεβαίωσε χαρακτηριστική διαφορία γιά τήν τύχη τν Χριστιανν τς νατολς πρίν τήν πτώση στούς Τούρκους. ταν ο ρθόδοξοι κατέφευγαν πεγνωσμένα στή Δύση γιά βοήθεια, Πάπας παιτοσε τήν πλήρη ποταγή τς ρθόδοξης κκλησίας, μέ ποτέλεσμα τίς ποφάσεις δύο νωτικν Συνόδων (τς Λυών τό 1274 καί τς Φερράρας - Φλωρεντίας τό 1438-1439), που ο ρθόδοξοι πέστησαν μεγάλες ταπεινώσεις. Τίς ποφάσεις ατές πέρριψε πό τήν πρώτη στιγμή λαός, ν ο προσπάθειες λατινοφρόνων ατοκρατόρων καί πατριαρχν νά τίς πιβάλλουν μέ τή βία δήγησαν κατοντάδες ρθοδόξων σέ διωγμούς καί μαρτύρια. μπειρία τς Φραγκοκρατίας εχε διαμορφώσει τήν ντίληψη τι ποταγή στούς Τούρκους ταν λιγότερο δηνηρή πό τήν ποταγή στούς «χριστιανούς» τς Δύσεως.
Παρόμοιες νέργειες συνεχίστηκαν στά νεώτερα χρόνια σέ λλους ρθόδοξους λαούς. Χαρακτηριστική περίπτωση ξόντωση 800.000 Σέρβων στά χρόνια το Β' Παγκοσμίου Πολέμου πό τούς Κροάτες Οστάσι. γενοκτονία ατή γινε μέ τή στενή συνεργασία το παπικο ρχιεπισκόπου Ζάγκρεμπ Καρδιναλίου Στέπινατς (βλ. καί Μ. . Ριβέλλι, ρχιεπίσκοπος τς Γενοκτονίας, κδ. Προσκήνιο, 2000), ποος καταδικάστηκε ργότερα ς γκληματίας πολέμου. Καί μως παπική «κκλησία» ποτέ δέν ναγνώρισε τή συμμετοχή του στή γενοκτονία. ντίθετα, σέ μιά προκλητική τελετή στό Ζάγκρεμπ τό 1998 σημερινός Πάπας, πού πισκέφθηκε τή χώρα μας, γιοποίησε πίσημα τόν Στέπινατς. λλά καί πρόσφατα, ταν «ο υοί καί ο θυγατέρες τς Καθολικς κκλησίας» βομβάρδιζαν τούς ρθοδόξους Σέρβους, Πάπας δέν κανε κάτι γιά νά τούς μποδίσει.


Ονία

Θά μποροσε νά σχυρισθε κανείς τι ο περισσότερες πό τίς νέργειες ατές νήκουν στό μακρυνό παρελθόν καί δέν χουν καμία σχέση μέ τό σήμερα. Ατό θά εσταθοσε ν στάση το Βατικανο εχε λλάξει. Τό τι παραμένει στήν οσία δια, μαρτυρε παρξη τς Ονίας, πού μετά τήν κατάρρευση τν καθεστώτων τν πρώην νατολικν χωρν, νεργοποιήθηκε ντονα καί ποτελε τό μεγαλύτερο πρόβλημα στίς σχέσεις ρθοδοξίας καί Παπισμο σήμερα.
Ονία εναι να σχμα πού πινοήθηκε πό τό Παπισμό μέ σκοπό τόν κλατινισμό καί τήν ποταγή τν ρθοδόξων τς νατολς. Σύμφωνα μέ τό σχμα ατό Πάπας πιτρέπει σέ πρώην ρθόδοξους πληθυσμούς νά διατηρον λα τά ξωτερικά τους στοιχεα (λατρεία, γλώσσα, τελετουργικό, θιμα κ.τ.λ.), ρκε νά τόν μνημονεύουν καί νά ναγνωρίζουν τήν νώτατη αθεντία του. Μέ τή μορφή ατή ο Ονίτες ντάσσονται λοκληρωτικά στό σμα το Παπισμο. Εναι Παπικοί πού μφανίζονται ξωτερικά μέ τή μορφή ρθοδόξων: τελον τή Θ. Λειτουργία πως κριβς ο ρθόδοξοι, καί ο κληρικοί τους χουν τό διο κριβς σχμα. Μέ τόν τρόπο ατό δημιουργον τεράστια σύγχυση καί ποτελον νέντιμη προσηλυτιστική μέθοδο ες βάρος τν ρθοδόξων. Ονία χει πιτυχημένα χαρακτηρισθε ς «δούρειος ππος» το Παπισμο.
Πνευματικός πατέρας τς Ονίας εναι Πάπας ννοκέντιος Γ' (1198 - 1216) πού προαναφέραμε καί πού εναι ταυτόχρονα πνευματικός πατέρας τς ερς ξέτασης καί τς Δ' Σταυροφορίας (π. Γ. Μεταλληνο, Ονία, 1992, σ.14). Σήμερα στήν λλάδα δέν μπορομε νά ντιληφθομε τίς διαστάσεις το προβλήματος, γιατί ο Ονίτες πού ζον στή χώρα μας ποτελον μικρό ποσοστό. μως στή Ρωσία καί σέ λλες χρες δρον κατομμύρια Ονίτες, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα μεταξύ τν ρθοδόξων.


Βατικανό καί νέο λληνικό κράτος

Τούς λόγους ατούς μέχρι πρίν λίγα χρόνια ποδεχόταν κόμη καί Πολιτεία, μέ ποτέλεσμα νά μήν ναγνωρίζει τό κράτος το Βατικανο. πως εναι γνωστό, Πάπας κτός πό θρησκευτικός γέτης εναι καί πολιτικός, εναι ρχηγός το κράτους το Βατικανο. πρόσκληση το Πάπα πό τόν Πρόεδρο τς Δημοκρατίας δικαιολογήθηκε μέ τόν σχυρισμό τι νας ρχηγός κράτους, μέ τήν διότητά του ατή, καλε ναν λλο ρχηγό κράτους νά πισκευθε πίσημα τή χώρα του. μως διότητα ατή το Πάπα δημιουγε να κόμη μεγάλο πρόβλημα στίς σχέσεις ρθοδοξίας καί Παπισμο, γιατί ο εροί κανόνες τς κκλησίας δέν πιτρέπουν σέ κληρικούς ποιουδήποτε βαθμο νά σκον ταυτόχρονα καί πολιτική ξουσία.
Τό παπικό κράτος δρύθηκε τυχαα τόν 8ο αἰῶνα, ταν Πιπίνος Βραχύς, πατέρας το Καρλομάγνου, μετά τίς κκλήσεις το Πάπα Στεφάνου Β' γιά βοήθεια, πελευθέρωσε τό Δουκτο τς Ρώμης καί τό ξαρχτο τς Ραβέννας (754 καί 756) πό τούς κατακτητές Λογγοβάρδους. ντί μως νά τά παραχωρήσει στό βυζαντινό ατοκράτορα, στή δικαιοδοσία το ποίου προηγουμένως νκαν, τά παραχώρησε π' εθείας στόν παπικό θρόνο, ποος βρέθηκε ξαφνικά νά σκε τήν πολιτική ξουσία στίς περιοχές ατές. Τό σημερινό κράτος το Βατικανο ναγνωρίστηκε πίσημα τό 1929. Εναι χαρακτηριστικό τι τότε Πάπας Πίος ΙΑ' δικαιολόγησε τήν πράξη ατή μέ τόν σχυρισμό τι « πί τς γς ντιπρόσωπος το Θεο δέν δύναται νά εναι πήκοος πιγείου κράτους», τή στιγμή πού διος Κύριος, ς νθρωπος ταν πήκοος πιγείου κράτους (τηροσε τούς νόμους, πλήρωνε φόρους κ.τ.λ.).
λληνική Πολιτεία ναγνώρισε τό κράτος το Βατικανο τό 1980 πί Πρωθυπουργο Κων/νου Καραμανλ, λίγο μετά τήν νταξη τς χώρας μας στήν Ε.Ο.Κ. ντιρρήσεις γιά τήν νέργεια ατή ξέφρασε τόσο κκλησία σο καί Θεολογική Σχολή θηνν, ποία σέ πόμνημά της συνόψιζε τούς λόγους γιά τούς ποίους δέν πρεπε νά ναγνωριστε τό κράτος το Βατικανο. Ο κυριώτεροι πό ατούς σαν: α) ναγνώριση πό τήν Πολιτεία τς κοσμικς ξουσίας το πάπα, σέ ντίθεση μέ τή θέση τς ρθόδοξης κκλησίας, β) ποτίμηση τς κκλησίας μας, ποία ντιμετωπίζεται ς Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ν κπρόσωπος το πάπα διαλέγεται μέ τήν Πολιτεία ς σότιμος, καί γ) ο νθελληνικές νέργειες το Βατικανο κατά τή διάρκεια τς στορίας, σέ ντίθεση μέ τήν προσφορά τς ρθόδοξης κκλησίας στό θνος.


Ρωμαιοκαθολικισμός ποτελε κκλησία;

μακαριστός Σέρβος Γέροντας καί γεραρός θεολόγος π. ουστνος Πόποβιτς διαπίστωσε τι στήν νθρώπινη στορία σημειώθηκαν τρες πτώσεις: το δάμ, το ούδα καί το Πάπα. Δηλαδή: το πατημένου Πρωτοπλάστου, το προδότη μαθητ καί χάριστου φίλου, καί το ντιχρίστου, αρετικο καί σχισματικο «πισκόπου Ρώμης». Γι' ατό καί - μή κατανοώντας τίς διαφοροποιήσεις μερικν εραρχν προβλημάτιστων θεολόγων - πρέπει νά παντήσουμε στά διακα ρωτήματα το ρθοδόξου ποιμνίου: 1) Ἐάν Πάπας μέ τό λάθητο, τό πρωτεο, τό filioque, τό καθαρτήριο πρ, τή σύγχυση μεταξύ οσίας καί νεργειν το Θεο εναι αρετικός, πς μπορομε νά τόν τιμήσουμε; 2) Φτάνει πίγεια (ριθμητική) δύναμη τν πιστν παδν καί κκλησιαστικός μπεριαλισμός, πού μάλιστα σοδυναμε μέ τόν πολιτικοοικονομικό τν δυτικν κρατν, στε νά ναγνωρισθε σάν θρησκευτικός γέτης τερόδοξος διπλωμάτης καί κοσμικός γέτης; 3) πειδή κτός τς κκλησίας δέν φίστανται μυστήρια, για λείψανα, φθαρτος γιασμός, χει Πάπας ερωσύνη, χουν ο φραγκοπαπικοί ποστολική διαδοχή; 4) Πς μπορε νά συνθεωρονται πόγονοι τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας σοι λλοτριωμένοι μετήλλαξαν τά δόγματα τς ληθείας καί τά κριτήρια τς ν Χριστ ζως καί πολιτείας σέ μιά σειρά νομικν κανόνων καί σχολαστικν εσηγήσεων;
σοι νουνεχες φιλοσοφήσουν καί παρατηρήσουν τή διεθν βιβλιογραφία γιά τή γένεση το παπικο λαθήτου καί το πρωτείου ξουσίας, θά ντιληφθον τήν ρνητική πάντηση στά παραπάνω ρωτήματα. Γιά μς τούς ρθοδόξους, τόσο στήν πί γίου Φωτίου Μεγάλη Σύνοδο το 879/880 σο καί στή Σύνοδο το 1341 πί γίου Γρηγορίου το Παλαμ, δηλαδή σέ Συνόδους πού θεωρονται Οκουμενικές (στήν πρώτη, μάλιστα, παρευρίσκονταν καί ο κπρόσωποι το ρθοδόξου τότε Πάπα Ρώμης), καταδικάστηκαν ο Φράγκοι πίσκοποι πού πρόσθεσαν στό Σύμβολο τς Πίστεως τό ντιΓραφικό filioque ποξενώνοντας τόν Θεόν Λόγον καί τό μοούσιον καί Παράκλητον Πνεμα τς θεοπρεπος μοτιμίας καί ξίας, καί ποκηρύχθηκαν σοι ποδέχονταν τίς πόψεις το σχολαστικο ονίτη Βαρλαάμ το Καλαβρο, τι δηλ. ο νέργειες το Θεο καί τό Φς τς θεότητος εναι κτιστό. λη παπική «θεολογία» στηρίζεται στόν νσελμο Καντερβουρίας καί στόν Θωμ κινάτη. μέν πρτος εσήγαγε τό δόγμα περί κανοποιήσεως τς θείας δικαιοσύνης, υοθετώντας τό φεουδαλιστικό σύστημα καί τήν εραρχία, πότε Λόγος Χριστός καί Θεός Πατήρ παρουσιάζονται μέ τά διώματα τν μπαθν θνητν, θύματα νας το λλου, μέ νόητη τή σταυρική θυσία καί μή σωτηριολογική τήν νάσταση· δέ δεύτερος προσπάθησε νά συνδυάσει τίς θεωρίες το γ. Αγουστίνου μέ τήν ριστοτελική σκέψη, στε νά εσηγηθε ναν πρόσιτο καί προσπέλαστο Θεό, διδάσκοντας τι νθρωπος ρχεται σέ κοινωνία μέ τίς «κτιστές» νέργειες το Θεο (Θεία Χάρη, γάπη, κτλ). Κατά τόν γ. Γρηγόριο τόν Παλαμ καί τόν γ. Ερηναο πίσκοπο Λυνος, ο «κτός τς ληθείας» τίθενται ατομάτως καί «κτός κκλησίας». Εδεμή, βλασφημομε τήν ποκεκαλυμμένη λήθεια, σχυριζόμενοι τι εναι μιά σειρά χειροτονιν καί μία νέργεια πού πιδρ μαγικά στόν νθρωπο νεξάρτητα πό τήν λεύθερη βούληση το νθρώπου καί τήν ελικριν μετοχή του στό Σμα το Χριστο. Γι' ατό ο παπικοί λλοίωσαν τό σημεο το Τιμίου Σταυρο, «σταυρούμενοι» μέ τήν κλειστή παλάμη, που τό τέταρτο δάκτυλο ντιπροσωπεύει τήν Παναγία καί τό πέμπτο τόν Πάπα Ρώμης, πού νομιμοποιεται αθαίρετα νά διεκδικε τόν ποκλειστικό ρόλο το βικαρίου το Χριστο πί τς γς, δηλαδή το ντιχίστου (το ες τύπον Χριστο, ν καί κάλπικος) κατά τόν Πατροκοσμ. Γι' ατό καί ο παπικοί ψευδεπίγραφοι «δελφοί Χριστιανοί» δέν παψαν νά ποστηρίζουν τή νοοτροπία τς νωτερότητός τους ναντι τν ρθοδόξων, φ' νός μέν μέ τή διακήρυξη «Dominus Jesus» πό τήν πιτροπή γιά τή διδασκαλία τς πίστεως (6-8-2000) καί φ' τέρου μέ τίς παρατηρήσεις το Καρδιναλίου J. Ratzinger γιά τήν κφραση «δελφές κκλησίες» (30-6-2000). πό τότε (8ος α. μ.Χ.) πού ο Φράγκοι διωξαν βίαια πό τή Ρώμη καί τόν δυτικό κόσμο τούς Ρωμαίους - Ρωμηούς Πάπες καί διεκδίκησαν μέ τίς θεολογικές αθαιρεσίες τους τήν ποταγή λων τν λοιπν στή μοναρχική κκλησιαστική αθεντία το πρώτου Πάπα καί Βασιλέως, δηλ. το ποστόλου Πέτρου (παρά τό γεγονός τι πόστολος τν θνν Παλος διαφώνησε δίς μέ τόν πόστολο Πέτρο, προκειμένου νά διατηρηθε κέραια λήθεια τς Πίστεως), δέν μπορον νά μολογονται ς κκλησία (καί ποιά κκλησία: ατή πού ρέσκεται σέ Βάπτισμα διά ραντισμο, σέ Εχέλαιο στούς τοιμοθάνατους, σέ ζυμη στια - σάν τό ντίδωρο - ντί Θ. Κοινωνίας, στήν ποχρεωτική γαμία τν κληρικν καί στόν ποχρεωτικό προσανατολισμό λων τν δυτικν ναν πρός τή Δύση).
Γι' ατό θρησκευτικός πλανητάρχης δέν διαθέτει για λείψανα μετά τό Σχίσμα, οτε τόν φθαρτο γιασμό πού μοιράζονται καί ο τελευταοι πιστοί τς ρθόδοξης κκλησίας: σως θά πρέπει νά ρχίσει πό δ διάλογος, ν δηλ. ναρωτηθομε γιατί ατά δέν συναντνται πιά καί στή Δύση, πότε ατό τό «πιά» θά ξηγήσει γιατί κατά τόν γ. Νικόδημο τόν γιορείτη σοι Ρωμαιοκαθολικοί προστεθον στήν ρθόδοξη κκλησία βαπτίζονται ποχρεωτικς «ες τό νομα το Πατρός, καί το Υο, καί το γ. Πνεύματος» (κατά τόν ΜΖ' ποστολικό Κανόνα). Τό ομανιστικό ερωπαϊκό πάνθεο πέκτησε στό πρόσωπο το Πάπα τόν Δία του μέ τό δαιμονικό λάθητο, μως ρθόδοξος λαός διασώζει τή δυναμικότητα τς γνήσιας πίστεως: Μόνη κεφαλή Χριστός καί μόνος λάθητος.
π' ατήν τήν ννοια τά ρωτήματα το ρχιεπ. θηνν Χρυσοστόμου το Α' γιά τό κατά πόσον διεφθαρμένοι νδρες, πως ρισμένοι Πάπες τς στορίας, μπορον νά θεωρονται λάθητοι, καί το μακαριστο ρχιεπ. θηνν Σεραφείμ γιά τό ν Παπισμός εναι κκλησία, προβάλλουν περισσότερο πίκαιρα πό ποτέ. Θά πιθυμούσαμε πρόσφατα διατυπωθεσα παπική συγνώμη νά κφρασθε μπράκτως πιτέλους, ἐάν δέν ποτελε ετε διπλωματικό πρόσχημα γιά τή διαίρεση το ρθοδόξου κόσμου ετε συνειδησιακό λεγχο νός τοιμοθάνατου λικιωμένου. ψηλοφροσύνη γκρέμισε τόν ωσφόρο στό διαβολικό βάραθρο, ν ταπεινοφροσύνη εναι θεμέλιος λίθος τς κκλησίας το Χριστο, ς ρχή «τριαδική συνοδική», καί χι λοκληρωτική παπική πως το Ποντίφηκος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου