γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

Η «παρά φύσιν» λειτουργία των παθών


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Δ΄ το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγή: Πάθη εναι: α) Ο παναλαμβανόμενες μαρτίες, πού χουν γίνει «ξεις» (συνήθειες), καί β) Ο σχυρές συνδέσεις μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου τούτου, μέ μορφή ετε θετική («φιλία λογος»), ετε ρνητική («μσος κριτον»). Τά πάθη δημιουργον σχυρές ξαρτήσεις πό πρόσωπα καί πράγματα καί ο ξαρτήσεις ατές τονίζουν τή σχέση μας μέ τόν Θεό: νθρωπος γίνεται δολος το περιβάλλοντος (πρβλ. «τε μεν νήπιοι, πό τά στοιχεα το κόσμου μεν δεδουλωμένοι», Γαλ. 4,3). Εναι, μως, κατάσταση ατή φυσιολογική;

Τά πάθη ς «παρά φύσιν» κατάσταση: Παράδοση τς κκλησίας δέχεται μόφωνα τι μπαθής κατάσταση δέν εναι φυσιολογική. Τά πάθη ποτελον σθένεια καί νόσο τς ψυχς καί χι κατάσταση γείας. Ο Πατέρες συνεχς τονίζουν τόν «παρά φύσιν» χαρακτρα τν παθν: Πάθος εναι «κ το κατά φύσιν ες τό παρά φύσιν κούσιος παρεκτροπή» (γ. ω. Δαμασκηνός). «Πάθος στί κίνησις ψυχς παρά φύσιν» (γ. Μάξιμος μολογητής). Τό κακό καί τά πάθη δέν νήκουν στήν αθεντική φύση μας, λλά εναι «συμβεβηκότα, πισυμβάντα καί πεισελθόντα τ φύσει, παρά φύσιν προσθήκη τ ψυχ» (γ. σαάκ Σρος). ντίθετα, φυσική κατάσταση εναι πάθεια καί ο ρετές. Στόν φυσικό νθρωπο ο ρετές (πίστη, λπίς, γάπη, πραότητα, γκράτεια, ταπείνωση, χαρά, ερήνη κ.λπ.) κδηλώνονται φυσικά καί βίαστα, χωρίς κόπο. νθρωπος παναπαύεται σ’ ατές (ασθάνεται πόλυτα κανοποιημένος). ταν, μως, μφανίζονται τά πάθη, καταπνίγουν τίς ρετές καί νθρωπος ρχίζει νά λειτουργε ρρωστημένα, ς σθενής. Τότε, γνοώντας τήν κατάσταση τν ρετν, πιστεύει τι θά βρε πανάπαυση στά πάθη, μέ ποτέλεσμα νά βυθίζεται συνεχς στό κακό καί νά σθενε λο καί περισσότερο. πειδή τά πάθη χουν γίνει «δευτέρα φύσις», πανάκτηση τν ρετν καθίσταται πλέον ργο πίπονο: κάθε ρετή εναι «σταυρός» καί προϋποθέτει «στένωσιν» (κακοπάθεια, σκηση).
Τά πάθη ς «παράχρησις» φυσικν δυνάμεων: στόσο, τά πάθη δέν εναι κάτι πού εσέρχεται στήν ψυχή μόνο π’ ξω. Συνδέονται μέ φυσικές δυνάμεις τς ψυχς καί εναι «παράχρησις» παρεκτροπή διαστροφή ατν τν δυνάμεων. Γι’ ατό Πατερική Παράδοση δέν μιλε γιά κρίζωση, λλά γιά μεταμόρφωση τν παθν, γιά μεταστροφή τους σέ ρετές, γιά ποκατάσταση τς φυσικς λειτουργίας τν ψυχικν δυνάμεων το νθρώπου. Παράδειγμα, θυμός καί πιθυμία: ποκατάσταση τς φυσικς λειτουργίας τς πιθυμίας εναι μεταστροφή της πρός τόν Θεό καί ποκατάσταση τς φυσικς λειτουργίας το θυμο νά κατευθύνεται ναντίον το διαβόλου (πρβλ. «ργίζεσθε καί μή μαρτάνετε», Ψαλμ. 4,4).
ρωτας ς φυσική κατάσταση καί ς πάθος: Χαρακτηριστικό παράδειγμα διαστροφς μις φυσικς δυνάμεως σέ πάθος εναι ρωτας. γάπη ρωτας εναι φυσικό στοιχεο το νθρώπου. γάπη εναι κορωνίδα τν ρετν. χει δοθε: α) γιά νά γαπμε τόν Θεό («ξ λης τς καρδίας καί ξ λης τς ψυχς καί ξ λης τς σχύος καί ξ λης τς διανοίας» μας) καί β) μέσω το Θεο νά γαπμε λα τά κτίσματα (καί πρτα «τόν πλησίον ς σεαυτόν», Λουκ. 10,27). γάπη πρός τόν Θεό καλεται «θεος ρωτας». Στήν αθεντική λειτουργία της γάπη εναι ντελς νιδιοτελής («ο ζητε τά αυτς», Α' Κορ. 13,5) καί παθής. Στήν διεστραμμένη λειτουργία της γίνεται μπαθής: ζητε κανοποίηση καί νταπόδοση. Στή διεστραμμένη λειτουργία της, γάπη πρός τόν Θεό γίνεται γάπη πρός τόν αυτό μας καί διά το αυτο μας πρός τά κτίσματα (τά πράγματα το κόσμου καί τό περιβάλλον). «γάπη» ατή χει ντονο τό στοιχεο τς διοτέλειας. Δι’ ατς νθρωπος πολυτοποιε τό σχετικό καί καθίσταται δολος το περιβάλλοντος. τσι πάρχουν βαθμδες «γάπης», δηλ. μορφές κφυλισμο τς γνήσιας γάπης. «ρωτας» ( μεταξύ τεροφύλων γάπη) εναι μία π’ ατές τίς βαθμδες μορφές. χει τά στοιχεα τς διοτέλειας καί τς μπάθειας («ζητε τά αυτς»). Κέντρο τς σχέσης δέν εναι τό γαπώμενο πρόσωπο, λλά τό γώ, πού ζητε νά κανοποιηθε καί νά πιβεβαιωθε μέσω το λλου. Ατή «γάπη» συσκοτίζει τήν πραγματικότητα καί ποβαίνει ες βάρος τς σχέσης. στόσο, πάρχει δυνατότητα πέρβασης ατς τς μορφς, ταν ρωτας ποκαθαίρεται κατά τό φικτό πό τά μπαθ καί διοτελ του στοιχεα. Ατό πιτυγχάνεται μόνο ντός τς κκλησίας καί μέ τά πνευματικά μέσα πού ατή διαθέτει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου