γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012

Η Μασωνία υπό το φως της Ορθοδοξίας



ΤΕΥΧΟΣ  13                 ΤΡΙΠΟΛΙΣ                      ΜΑΡΤΙΟΣ  2001

Η ΜΑΣΩΝΙΑ
ΥΠΟ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Τό πρόσωπο το Χριστο καί σωτηρία μας

Βασικό γνώρισμα κάθε Χριστιανο, πού τόν διακρίνει πό τούς πιστούς λων τν λλων θρησκειν καί πό τούς παδούς κάθε εδους δεολογιν καί συστημάτων, εναι πίστη τι σωτηρία καί λύτρωση το νθρώπου μόνο κοντά στό Χριστό μπορον νά πραγματοποιηθον καί μόνο διά το Χριστο εναι δυνατές. ησος Χριστός εναι μοναδικός σωτρας καί λυτρωτής το κόσμου. Δέν πάρχουν πολλοί σωτρες λυτρωτές. Δέν πάρχουν πρόσωπα πού χουν ξία ση παραπλήσια μέ ατή το Χριστο. πάρχουν βέβαια διδάσκαλοι, πού χουν πε χρήσιμα καί φέλιμα πράγματα, λλά γιά μς ησος Χριστός δέν εναι νας πό ατούς. Γιατί λοι ατοί σαν νθρωποι, ν Χριστός εναι Υἱός το Θεο, μόνος ληθινός Θεός, πού φανερώθηκε στόν κόσμο. Ο νθρώπινες διδασκαλίες μπορε μερικές φορές νά εναι χρήσιμες καί νά βοηθον, λλά δέν σώζουν. Μόνο Χριστός σώζει. Καί σώζει χι τόσο μέ τή διδασκαλία Του, σο μέ τή Σταύρωση καί τήν νάστασή Του. Ατές εναι ρισμένες βασικές ρχές, πού, ν κάποιος δέν τίς ποδέχεται, δέν μπορε νά θεωρεται μέλος τς ρθόδοξης κκλησίας, οτε κν νά νομάζεται Χριστιανός.

Τίς ρχές ατές δέν τίς προβάλλει γιά πρώτη φορά ρθόδοξη κκλησία μας. Τίς διδάσκει πί αἰῶνες καί πάρχουν δη διατυπωμένες στήν γ. Γραφή, φ' σον ποτελον σαφείς διδασκαλίες τν γ. ποστόλων καί το διου το Κυρίου. τσι γ. Γραφή διδάσκει τι δέν πάρχει σέ κανένα λλον σωτηρία (κτός πό τό Χριστό), οτε χει δοθε λλο «νομα» σέ μς τούς νθρώπους γιά νά σωθομε, κτός πό τό νομα το Χριστο (Πράξ. 4,12). Τό νομα το Χριστο χει ψωθε πάνω πό κάθε νομα (Φιλιπ. 2,9-10) καί σ' ατό θά ποταχθον τά πουράνια (γγελοι), τά πίγεια (νθρωποι) καί τά καταχθόνια (δαίμονες). λλωστε Χριστός διαβεβαιώνει τι ατός εναι « δός καί λήθεια καί ζωή» (ωάν. 14,6), πού σημαίνει τι εναι μοναδική δός, λήθεια καί ζωή, καί στήν ποκάλυψη μφανίζεται ς τό Α καί τό Ω, ρχή καί τό Τέλος (22,13).
Ο ρχές ατές καθορίζουν καί τή στάση τς κκλησίας ναντι τν λλων θρησκειν. Ο θρησκεες εναι νθρώπινες προσπάθειες πού δέν σώζουν. κπροσωπον νεκρούς θεούς, πού δέν μεταδίδουν ζωή, σέ ντίθεση μέ τόν ζντα καί ληθινό Θεό. πως πολύ χαρακτηριστικά ναφέρει Παλαιά Διαθήκη, τά «εδωλα τν θνν», δηλ. ο θεοί τν λλων θρησκειν, εναι «ργα χειρν νθρώπων», δηλ. νθρώπινα κατασκευάσματα. χουν στόμα, λλά δέν μπορον νά μιλήσουν, χουν μάτια, λλά δέν βλέπουν, χουν ατιά, λλά δέν κονε, χουν χέρια, λλά δέν μπορον νά κάνουν τίποτε (Ψαλμ. 134). Ο θρησκεες ατές εναι χι μόνο νεκρές καί νώφελες, λλά καί πικίνδυνες, γιατί ποπροσανατολίζουν πό τή λατρεία το ληθινο Θεο καί, ντί νά δηγήσουν στή σωτηρία, δηγον στό ψεδος καί στό διέξοδο.


Μασωνία καί στορία της

ναφέραμε τά παραπάνω γιατί πάρχουν σήμερα μάδες πού μφισβητον τό πρόσωπο το Χριστο σάν μοναδικό θεμέλιο τς ζως κάθε Χριστιανο. σχυρίζονται τι μπορε κανείς νά δέχεται τό Χριστό καί ταυτόχρονα νά δέχεται καί λλους «διδασκάλους» μέ παραπλήσιο κρος, νά εναι μέλος τς κκλησίας καί ταυτόχρονα νά εναι μέλος καί κάποιας λλης θρησκευτικς μάδας, νά χει τή θρησκεία του καί ταυτόχρονα νά ποδέχεται καί τίς λλες θρησκεες, διότι λες ο θρησκεες εναι, δθεν, δρόμοι πού δηγον στόν διο Θεό. Μία πό τίς ργανώσεις πού δέχονται τέτοιες αρετικές ντιλήψεις εναι καί Τεκτονισμός Μασωνία.
Πρόκειται γιά μιά μυστική θρησκευτική ργάνωση μέ πολλά παρακλάδια σέ λο τόν κόσμο καί στή χώρα μας. δια σχυρίζεται τι εναι θικοπλαστική καί φιλανθρωπική ργάνωση, πού ργάζεται γιά τό καλό το νθρώπου, τήν πρόοδο, τήν καλλιέργεια τν θικν ξιν, τήν νάπτυξη το πολιτισμο κ.τ.λ. σχυρίζεται τι δέν εναι ργάνωση θρησκευτική, δέν ρχεται σέ ντίθεση μέ τό Χριστιανισμό καί πιτρέπει στά μέλη της νά νήκουν σέ ποια θρησκεία θέλουν. Ο λληνες Μασνοι μάλιστα διακηρύσσουν τι εναι ρθόδοξοι Χριστιανοί καί συνειδητά μέλη τς κκλησίας μας.
Ο σχυρισμοί ατοί εναι ντελς παραπλανητικοί καί ρθόδοξη κκλησία τούς χει πορρίψει, καταδικάζοντας πίσημα τή Μασωνία. τσι . Σύνοδος τς κκλησίας μας στή νεότερη Διακήρυξή της (4/10/1996) γιά τό θέμα νανέωσε παλαιότερες καταδίκες τς Μασωνίας τν τν 1933 καί 1972 καί τόνισε γιά μιά κόμη φορά τόν συμβίβαστο μέ τόν Χριστιανισμό χαρακτήρα της. Στό κείμενο ατό Μασωνία χαρακτηρίζεται «παγανιστική θρησκεία» καί «ντίχριστον σύστημα». Ατό σημαίνει τι κάποιος πού εναι ποδεδειγμένα Μασνος, δέν μπορε νά εναι καί μέλος τς ρθόδοξης κκλησίας καί ν τυχόν κάποιος κληρικός εναι Μασνος, πρέπει σύμφωνα μέ τό κείμενο ατό νά καθαιρεθε.
προσπάθεια τς Μασωνίας νά μφανίζεται σάν ργάνωση φιλανθρωπική καί χι θρησκευτική διαψεύδεται καί πό πίσημα κείμενα το Τεκτονισμο, πό τά ποα προκύπτει τι πρόκειται γιά μυστική ργάνωση μέ ντονα θρησκευτικό περιεχόμενο, μέ δική της δεολογία καί κοσμοθεωρία, μέ δικές της τελετές, σύμβολα, ναούς («Στοές») κ.τ.λ.
ργάνωση ατή πιστεύει τι ποτελε ξέλιξη τν ρχαίων μυστηρίων τς Αγύπτου, τς Περσίας, τς λλάδος, τς Ρώμης, τν λευσινίων Μυστηρίων, τν ουδαϊκν, το Μωϋσ, το Σολομντος, το γ. ωάννου, καθώς πίσης καί μεταχριστιανικν μυστηρίων, πως τν Γνωστικν, το Μανιχαϊσμο, τν Χριστιανν πποτν κ.τ.λ. Ο Μασνοι πιστεύουν τι σέ λα ατά τά ρχαα μυστήρια, πρχε να εδος νώτερης γνώσης, μιά διαίτερη κοσμοθεωρία, νας λλος τρόπος ζως, στόν ποο σαν μυημένες ο μεγαλύτερες προσωπικότητες τς στορίας. Τεκτονισμός σχυρίζεται τι χει συγκεντρώσει σέ να σύστημα ,τι καλύτερο πρχε στά ρχαα μυστήρια, καί τό μεταδίδει στά μέλη του.
γνώση καί κοσμοθεωρία ατή μως δέν εναι προορισμένη γιά τούς πολλούς. Εναι προορισμένη γιά λίγους καί κλεκτούς. Μασωνισμός χει ντονα μυστικό χαρακτήρα. λα κε γίνονται μέ πόλυτη μυστικότητα. Τήν κοσμοθεωρία του δέν τήν δημοσιεύει, οτε τήν ναπτύσσει θεωρητικά. Τήν κρατάει πιμελς κρυμμένη κάτω πό τήν λληγορία καί τά σύμβολα. Πλθος συμβόλων, συμβολικν παραστάσεων, πράξεων, τελετν κ.τ.λ., κυριαρχον στόν χρο του. Τά σύμβολα ατά προέρχονται κατά τό μεγαλύτερο μέρος τους πό τόν ουδαϊσμό, καί κυρίως πό τήν ραββινική καί πόκρυφη ουδαϊκή παράδοση, πράγμα πού ποτελε νδειξη τς στενς σχέσης το Μασωνισμο μέ τόν διεθν Σιωνισμό.
μως, κόμη καί στούς μυημένους, Τεκτονισμός δέν φανερώνει τήν κοσμοθεωρία του λόκληρη πό τήν ρχή. Τήν ποκαλύπτει σταδιακά, μέσα πό μιά σειρά διαδοχικν μυήσεων σέ 33 βαθμούς. Στόν Τεκτονισμό (σκωτικό δόγμα) πάρχουν 33 βαθμοί μύησης, τούς ποίους λοι πρέπει νά κολουθήσουν διαδοχικά, ξεκινώντας πό τόν 1ο καί κατώτερο γιά νά φτάσουν τελικά μόνο λίγοι στόν 33ο καί νώτατο βαθμό. Γιά νά ναχθε κανείς στόν μέσως νώτερο βαθμό, φίσταται να εδος δοκιμασίας. μετάβαση γίνεται μέ συγκεκριμμένη κάθε φορά μύηση, μέ εδική τελετή πού χει δικό της τελετουργικό τυπικόάτι πού παρουσιάζει ναλογίες μέ τό Μυστήριο τς Χειροτονίας καί τς Κατηχήσεως πρίν τό γιο Βάπτισμα, πού τελε ρθόδοξη κκλησία μας). Στά πλαίσια ατά κανείς δέ γνωρίζει τί τελεται καί τί διδάσκεται στούς νώτερους βαθμούς, μέ ποτέλεσμα ο χαμηλόβαθμοι Μασνοι νά γνωρίζουν μόνο λίγα γιά τόν Τεκτονισμό, ν σέ λόκληρη τήν κοσμοθεωρία τς ργάνωσης εναι μυημένοι μόνο σοι βρίσκονται στούς ψηλούς βαθμούς.
πικρατέστερη ποψη γιά τήν καταγωγή καί τή γένεση το Τεκτονισμο δέχεται τι ο παρχές του βρίσκονται στήν νθηση τς οκοδομικς τέχνης κατά τήν στερη φάση το Μεσαίωνα. κατασκευή τν γοτθικν ναν καί λλων μεγαλόπρεπων οκοδομν, δωσε αγλη στούς ρχιτέκτονες καί στούς σχολούμενους μέ τήν οκοδομική τέχνη, ο ποίοι προοδευτικά ργανώθηκαν σέ συντεχνίες. νάγκη νά διατηρηθον τά μυστικά τς τέχνης μετέβαλλε τίς συντεχνίες ατές σέ μυστικές ταιρεες. ποιος μπαινε κε δεσμευόταν μέ φρικτούς ρκους τι θά τιμ τόν Θεό, θά πακούει στόν ρχιτεχνίτη, θά ζε σύμφωνα μέ τίς θικές πιταγές τς ταιρείας καί δέν θά ποκαλύπτει σέ κανένα τά μυστικά της. ργότερα μπκαν σ' ατές τίς ταιρεες νθρωποι πό διάφορες κοινωνικές τάξεις, νθρωποι μέ οκονομική πιφάνεια, νθρωποι τν γραμμάτων, το πολιτισμο κ.τ.λ., μέ ποτέλεσμα νά γεννηθε σύγχρονος Τεκτονισμός.
Σάν γενέθλια μέρα το Τεκτονισμο θεωρεται 24η ουλίου το 1717, ταν τέσσερις Στοές το Λονδίνου νώθηκαν καί ποτέλεσαν τή Μεγάλη Στοά το Λονδίνου. Κέντρα τς ργάνωσης θεωρονται γγλία καί μερική. πό τήν γγλία Τεκτονισμός μεταπήδησε στή Γαλλία, πό τή Γαλλία στήν ταλία καί πό τήν ταλία στήν λλάδα μέσω τν πτανήσων. πρώτη Στοά στήν λλάδα δρύθηκε στήν Κέρκυρα τό 1740. Σήμερα σημαντικότερη Στοά στή χώρα μας εναι Μεγάλη Στοά τς λλάδος στήν θήνα. πάρχουν τρες βασικοί τύποι δόγματα Τεκτονισμο. λληνικός Τεκτονισμός νήκει στή συντριπτική του πλειοψηφία στόν «ρχαο καί ποδεδειγμένο Σκωτικό Τύπο». Στοές πάρχουν καί σέ λλες λληνικές πόλεις καί λέγεται τι νήκουν σ' ατές νθρωποι τς λεγόμενης ψηλς κοινωνίας, τν κέντρων ξουσίας, νώτατοι πολιτικοί, δικαστικοί, στρατιωτικοί, δημοσιογράφοι κ.τ.λ. Εναι γεγονός τι Τεκτονισμός χει πολλές φορές προσπαθήσει νά πηρεάσει τή ροή τς λληνικς στορίας, πό τήν δρυση το νέου λληνικο κράτους καί στερα, καί μάλιστα σέ ξαιρετικά κρίσιμες γιά τό θνος περιστάσεις.


Διδασκαλία, λατρεία, τελετές

πως χουμε ναφέρει, Μασωνισμός χει δική του διδασκαλία, μέ βάση τήν ποία θεωρεται θρησκευτική καί μυστηριακή ργάνωση, συμβίβαστη μέ τόν Χριστιανισμό. Τά βασικά της σημεα εναι τά ξς:
Τεκτονισμός δέχεται τήν πίστη στόν να Θεό καί τή διδασκαλία γιά τήν θανασία τς ψυχς. τσι δέχεται σάν μέλη του τομα πού νήκουν σέ διάφορες θρησκεες, λλά τούς παγορεύει νά μιλον μέσα στή Στοά γιά θρησκευτικά θέματα. διδασκαλία γιά τόν τριαδικό Θεό, δέν γίνεται σήμερα ποδεκτή πό τή Στοά, πως παλαιότερα, καί παραμερίζεται ντεχνα. Πολλοί Τέκτονες πιστεύουν τι τό δόγμα τς γ. Τριάδος, εναι μεταγενέστερη πινόηση τν παπάδων. τσι πάρχει διαφοροποίηση πό τή Χριστιανική πίστη στό κυριότερο σημεο, στή διδασκαλία γιά τόν Θεό. νας Θεός τς Στος εναι Μέγας ρχιτέκτων το Σύμπαντος, ποος διαφέρει πό τόν Θεό το Χριστιανισμο, τόν Πατέρα, τόν Υἱό καί τό γιο Πνεμα. Στόν Θεό ατό ο Μασνοι προσφέρουν συγκεκριμένη λατρεία καί πευθύνουν συγκεκριμένες προσευχές.
Γιά παράδειγμα, στό Τυπικό τς μασωνικς τελετς τς «Υοθεσίας το Λυκιδέως» διαβάζουμε: « Σεβάσμιος κολουθούμενος πό τόν Τελετάρχη κατευθύνεται πρός τόν βωμό, καί στρεφόμενος πρός νατολάς παγγέλλει τήν κόλουθη Εχή: Μεγάλε ρχιτέκτων το Σύμπαντος, σέ σένα πού δημιούργησες τό σύμπαν, τούς ναρίθμητους κόσμους, ... σέ σένα μες ο Τέκτονες ...  ταπεινά προσφέρουμε σήμερα... » ( ρχ. π. Θεοδωροπούλου, Μασωνία πό τό φς τς ληθείας, θναι 1993, σ.15). Στό διο κείμενο ναφέρεται: « Σεβάσμιος νάβει τό θυμιατήριο πού βρίσκεται πάνω στό βωμό» καί παρακάτω λέει «ελόγησον τά προϊόντα ατά τς γς, τά ποα γαθότητά σου δωρίζει σ' μς» (σ. 15-16). Τά μασωνικά Τυπικά εναι γεμάτα πό τέτοιες προσευχές, κεσίες, ελογίες καί πικλήσεις πρός τόν Μεγάλο ρχιτέκτονα το Σύμπαντος, πού φανερώνουν λατρεία διαίτερης θρησκείας.
Τό σημεο μως στό ποο Τεκτονισμός διαφοροποιεται ντελς πό τή Χριστιανική πίστη, εναι διδασκαλία γιά τό πρόσωπο το Χριστο. ταν κάνει λόγο γιά τό Χριστό τόν ξισώνει μέ παρκτά νύπαρκτα πρόσωπα, πως Κομφούκιος, Ζαρατούστρα, Βούδας, Μωϋσής, ρμής Τρισμέγιστος, Πλάτωνας, Μωάμεθ, πόλλωνας, κ.. ντίληψη ατή παναλαμβάνεται πολλές φορές σέ διάφορα μασωνικά τελετουργικά τυπικά. ησος Χριστός ταν ,τι λα ατά τά πρόσωπα. Δέν ταν τίποτε παραπάνω πό να τέλειο Τέκτονα, πό να μεγάλο μύστη (πό να μεγάλο Μασνο), τόν ποο μπορε νά φτάσει κάθε μυημένος στά «μυστήρια» το Τεκτονισμο.
Ο ντιλήψεις ατές νατρέπουν τά θεμέλια χι μόνο το Χριστιανισμο, λλά καί κάθε λλης θρησκείας. Κατά τούς Τέκτονες καμιά θρησκεία δέν κατέχει τήν λήθεια, μλλον κάθε θρησκεία κατέχει να μικρό μέρος τς λήθειας. Τεκτονισμός μως κατέχει, ποτίθεται, λόκληρη τήν λήθεια, πού πάρχει ποσπασματικά στίς θρησκεες, πού σημαίνει τι εναι τελικά νώφελο νά εναι κανείς συνδεδεμένος μέ μιά θρησκεία. Ο θρησκεες εναι γιά τούς κατώτερους νθρώπους καί χι γιά τούς «νώτερους», πως ο Τέκτονες.
Τό τι Χριστός εναι νας μεγάλος μύστης δέ σημαίνει τι εναι καί μεγαλύτερος μύστης. Γιατί Τεκτονισμός περιμένει τι νας μεγάλος μύστης, μεγαλύτερος λων τν ποχν, θά λθει κάποτε στό μέλλον καί θά ποκαλύψει λα τά μυστήρια το Μασωνισμο. ς συγκρίνουμε τήν ντίληψη ατή μέ τήν ρθόδοξη διδασκαλία γιά τήν λευση το ντιχρίστου πρίν τήν Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου. Μήπως Τεκτονισμός ναγνωρίσει τελικά ατόν σάν μεγάλο μύστη; Μήπως Μασωνία εναι ργάνωση πού προετοιμάζει πό σήμερα τό δαφος γιά τήν λευση το ντιχρίστου;
ντονα θρησκευτικός χαρακτήρας το Τεκτονισμο φαίνεται καί πό πολλά λλα σημεα. διαμόρφωση το Τεκτονικο Ναο χει σαφες ναλογίες μέ τό Χριστιανικό Ναό. Ο μασωνικές τελετές μοιάζουν μέ χριστιανικές. μασωνική τελετή τς «Υοθεσίας το Λυκιδέως», μοιάζει μέ τό Βάπτισμα, τελετή το «Τεκτονικο Μνημοσύνου», μοιάζει μέ τό Χριστιανικό Μνημόσυνο, τελετή τν «γκαινίων το Τεκτονικο Ναο», μοιάζει μέ τά γκαίνια Χριστιανικο Ναο καί τά «Τεκτονικά Συμπόσια», χουν ναλογίες μέ τή Θ. Λειτουργία. Ο τελετές ατές χουν σκοπό τόν μπαιγμό καί τήν διακωμώδηση τν χριστιανικν μυστηρίων, στοιχεο πού τό συναντμε καί στό Σατανισμό, μέ τόν ποο Τεκτονισμός δέν εναι σχετος.


Γενικός χαρακτηρισμός

πραγματικός σκοπός τς Μασωνίας δέν εναι λληλοβοήθεια τν νθρώπων, πως σχυρίζεται ργάνωση, λλά σύνδεση τν μελν της, μέσω μις διαίτερης θρησκευτικς λατρείας, γιά τήν πίτευξη γνωστων σέ μς στόχων. λληλοβοήθεια, πού, ποτίθεται, πάρχει μεταξύ τν μελν τς Στος, δέν περιλαμβάνει λους τούς νθρώπους, πως γνήσια χριστιανική γάπη, καί φαίνεται νά ξυπηρετε λλους στόχους. Τεκτονισμός δέν πευθύνεται στόν πολύ κόσμο καί γιά τό λόγο ατό δέν κάνει νοικτή προπαγάνδα. πευθύνεται στούς λίγους καί κλεκτούς. Παραδόξως συμβαίνει σχεδόν πάντοτε ατοί ο λίγοι καί κλεκτοί νά εναι ο νθρωποι πού κατέχουν θέσεις - κλειδιά, ατοί πού προορίζονται γιά θέσεις - κλειδιά. Δέν φαίνεται, κατά συνέπειαν, νά πέχει πολύ πό τήν πραγματικότητα ντίληψη πού κυριαρχε στόν πολύ κόσμο τι πραγματικός σκοπός τς Μασωνίας εναι παγκόσμια κυριαρχία καί τι ο σοβαρότερες ποφάσεις γιά τήν τύχη το κόσμου λαμβάνονται στίς μασωνικές Στοές.
μασωνική «λληλεγκύη» χει να κόμη ποτέλεσμα στήν πράξη. νθρωποι χωρίς πνευματικές ξίες, νθρωποι διοτελες καί συμφεροντολόγοι, εναι τοιμοι νά προδώσουν τόν Χριστό καί τήν πίστη τους καί νά νταχθον σέ Στοές, μέ τήν λπίδα τι θά ποκομίσουν, πως νομίζουν, οκονομικά φέλη, θά ναρριχηθον σέ περίοπτες θέσεις το κόσμου τούτου. Δέν εναι δυνατό μως νά διατηρον ταυτόχρονα καί τή χριστιανική τους διότητα, γιατί ο δύο ατές διότητες δέν μπορον ποτέ νά συμβιβασθον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου