γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Ο διαλογισμός



ΤΕΥΧΟΣ  15                   ΤΡΙΠΟΛΙΣ                  ΙΟΥΛΙΟΣ  2001

Ο ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΜΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΤΕΧΝΙΚΗ  ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

Τί εναι Διαλογισμός

Στή χώρα μας τά τελευταα χρόνια πλθος αρέσεων καί μάδων νατολικς προέλευσης διαδίδει πικίνδυνες τεχνικές, πού συνδέονται ρηκτα μέ συγκεκριμένες θρησκευτικές ντιλήψεις. Μία πό ατές τίς τεχνικές εναι διαλογισμός. πειδή διαλογισμός προβάλλεται σήμερα κόμη καί πό μέσα νημερώσεως, πού πηρεάζουν πολύ τό ερύ κοινό, πειδή δραστηριότητα μάδων σάν ατές πού ναφέραμε πεκτείνεται ραγδαία καί στήν παρχία καί πειδή στήν Τρίπολη χει δη μφανισθε μάδα, πού προβάλλει ντονα τήν παραπάνω τεχνική, θεωρήσαμε σκόπιμο νά φιερώσουμε τό τεχος ατό στόν διαλογισμό, γιά νά δείξουμε α) τι ποτελε μέθοδο πού δέν συμβιβάζεται μέ τήν ρθόδοξη πίστη καί β) τι ποιος σκε τήν μέθοδο ατή διατρέχει συγκεκριμένους κινδύνους λλοίωσης καί μεταβολς τς προσωπικότητός του.

Τί εναι μως διαλογισμός; Κατά τούς παδούς του, εναι μιά μέθοδος μέσα πό τήν ποία νος μαθαίνει νά συγκεντρώνεται. νάλογα μέ τίς μάδες πού τόν προβάλλουν, λλοτε μφανίζεται μέ μορφή προσαρμοσμένη στά δεδομένα καί στίς ντιλήψεις το δυτικο νθρώπου, λλοτε ναμειγνύεται μέ μεθόδους πό τόν χρο τς ψυχολογίας, διαίτερα τς λεγομένης «νθρωπιστικς Ψυχολογίας», λλοτε συγχέεται μέ «θεραπευτικές» τεχνικές σιατικς προέλευσης καί λλοτε μφανίζεται μέ παραμερισμένο τό θρησκευτικό του στοιχεο, ς μία μέθοδος πού φελε γενικότερα τόν νθρωπο. Πάντως κατά κανόνα διατηρε τά βασικά σύμβολα καί τά μυητικά τελετουργικά τν γκουρουϊστικν ργανώσεων, πό τίς ποες προέρχεται.
τεχνική ατή σκεται σέ διάφορες φάσεις καί στάδια. διαλογιζόμενος κάθεται σέ συγκεκριμένη στάση καί συγκεντρώνει γιά τέλειωτες ρες λη τήν προσοχή του σέ να ξωτερικό ντικείμενο, πού μπορε νά εναι φλόγα νός κεριο, να στρο, να γαλμα το Βούδα το Κρίσνα, κόμη καί τό πρόσωπο το . Χριστο. Στή συγκέντρωση το νο συμβάλλουν καί ο σκήσεις λέγχου τς ναπνος, πού πιβάλλουν ο διάφορες μάδες, ν σάν προεργασία παιτονται «σωστή» διατροφή (=διατροφή πού πιβάλλει μάδα), «χαλάρωση» καί λλες σκήσεις. διαλογισμός εναι τεχνική πού διδάσκεται πό κάποιον «φωτισμένο» δάσκαλο (γκουρο - ρχηγό τς αρεσης). Ατός, στήν τελετή τς μύησης, θά δώσει στόν μαθητή μιά διαλογιστική συλλαβή, πού νομάζεται «μάντρα», μέ σκοπό νά τήν διατηρε σάν ερό μυστικό καί νά διαλογίζεται πάνω σ' ατήν. Τά «μάντρας» εναι συνήθως νόματα θεοτήτων καί ποτελον χητικά σύμβολα πού παναλαμβάνονται συνεχς κατά τήν σκηση το διαλογισμο, μέ σκοπό νά πελευθερώσουν τήν «πνευματική δύναμη», μέ τήν ποία εναι δθεν φορτισμένα. Τό «μάντρα» εναι «χημα» γιά τό ταξίδι μέσα πό τά στρώματα το νο. Γνωστά «μάντρας» εναι ο συλλαβές «μ» καί «ουμ».


Τό θρησκευτικό του πόβαθρο

δη γινε φανερό τι διαλογισμός εναι ναπόσπαστο τμμα τν ντιλήψεων καί τν μεθόδων τν θρησκειν τς νατολς καί μόνο μέσα στά πλαίσια ατά μπορε νά φαρμοσθε καί νά κατανοηθε. Δέν εναι μιά κίνδυνη μέθοδος πού θά μς βοηθήσει νά συγκεντρωθομε, νά τακτοποιήσουμε τόν σωτερικό μας κόσμο καί νά ασθανθομε καλύτερα, πως πολλές φορές ποκριτικά προβάλλεται. Κατά τήν διδασκαλία τν θρησκειν ατν, Θεός δέν εναι πρόσωπο πού διαφέρει πό τόν νθρωπο καί τόν κόσμο. Εναι μιά πρόσωπη δύναμη, πού σέ κάθε μάδα καί αρεση χει διαφορετικό νομα: Οκουμενικό Πνεμα, περσυνειδητότητα, Συμπαντική ρχή, Παγκόσμια νέργεια κ.τ.λ. πό ατήν προέρχονται τά πράγματα ατο το κόσμου, διά «προβολς» «κρος», καί στήν οσία ταυτίζονται μαζί της. Τά πάντα, κόμη καί νθρωπος, χουν οσία θεϊκή, εναι τμήματα το Θεο καί κινονται σέ μιά ξελικτική κλίμακα, πού σκοπό χει νά τά δηγήσει σέ πλήρη νωση μέ τήν πρόσωπη θεότητα.
Ατό σημαίνει τι πολλαπλότητα το κόσμου εναι μιά κατάσταση πού πρέπει νά ξεπεραστε. Σκοπός το νθρώπου εναι νά πελευθερωθε πό τήν «ξεχωριστότητα», νά «πιστρέψει» στόν Θεό καί νά «νωθε» μαζί του. νωση μως μέ τόν Θεό δέν εναι κατάσταση στήν ποία νθρωπος διατηρε τίς προσωπικές του διότητες, πως συμβαίνει στήν κκλησία μας. Εναι διάλυση μέσα στήν πρόσωπη θεότητα, δηλ. πλήρης ξαφάνιση το νθρώπινου προσώπου, πως κριβς μιά σταγόνα νερο πέφτει στόν κεανό καί χάνεται. ρθόδοξη πίστη δηγε στή σωτηρία (σώζει, καθιστ τόν νθρωπο «σο» = λόκληρο, λοκληρωμένο). Ο νατολικές αρέσεις ντίθετα δηγον στόν φανισμό (δηλ. στόν θάνατο).
Στά πλαίσια ατά διαλογισμός εναι μιά μέθοδος πού, ποτίθεται, θά συντομεύσει τόν χρόνο καί τή διαδικασία πιστροφς καί διάλυσης στήν πρόσωπη θεότητα. Γι' ατό καί τό διαλογιστικό ντικείμενο (τό ξωτερικό ντικείμενο, στό ποο συγκεντρώνει διαλογιζόμενος τήν προσοχή του), εναι πλς να μέσο σ' ατή τή διαδικασία, πού πρέπει νά ξεπεραστε. Μέ τίς τεχνικές το διαλογισμο πρέπει νά φτάσει κανείς σέ σημεο νά ασθάνεται τι ταυτίστηκε πόλυτα μέ τό ντικείμενο, γινε να, μεταξύ ατο καί το ντικειμένου δέν πάρχει πλέον διάκριση. τσι δέν χει σημασία πάνω σέ τί διαλογίζεσαι, ν π.χ. εναι να κερί, τό πρόσωπο το Χριστο Βούδας. Καί πειδή Θεός, πως πιστεύουν, δέν πάρχει ξω πό τόν νθρωπο, σκοπός το διαλογισμο εναι νά ναπτύξει τίς θεϊκές δυνάμεις, πού δθεν πάρχουν μέσα μας. Γι' ατό ο μάδες ατές κάνουν λόγο γιά ατοεξέλιξη, ατοπραγμάτωση καί ατογνωσία.
Εναι φανερό τι, σύμφωνα μέ ατές τίς ντιλήψεις, νθρωπος ατοθεώνεται, γίνεται κέντρο τν πάντων, εναι τελικός θεός, φο δέν πάρχει λλος Θεός ξω π' ατόν. Σέ τελευταία νάλυση ξιοποιε στό πακρο τήν προτροπή το διαβόλου στούς πρωτοπλάστους: «σεσθε ς θεοί», δηλ. δαιμονίζεται. συνείδηση τι νθρωπος εναι τελικός θεός εναι ντονη στούς δασκάλους το διαλογισμο, ο ποίοι ζον, ποτίθεται, σέ νώτερα πίπεδα, κφράζονται μέ μεγάλη πρόκληση καί παιτον πόλυτη ποταγή πό τούς μαθητές τους. ς δομε γιά παράδειγμα τί λέει γιά τόν αυτό της «Θεοτάτη Μητέρα» Shri Mataji Nirmala Devi, ρχηγός τς αρεσης Σαχάτζα Γιόγκα, πού μφανίστηκε πρόσφατα στήν Τρίπολη: «Δηλώνω τι εμαι κείνη ποία θά σώσει τήν νθρωπότητα ... Εμαι τό γιο Πνεμα ... Χριστός εναι γώ». «νακοινστε σέ λα τά θνη τώρα τι εμαι τό γιο Πνεμα». «Τώρα, σες ο νθρωποι πού ρθατε πό χριστιανικές πίστεις, πρέπει νά δετε σέ μένα τό Χριστό. Χριστός εμαι γώ, τώρα καθισμένη μπροστά σας». «Μπροστά σας στέκεται κάποιος πού λέγχει λα τά κέντρα, λους τούς δρόμους, δηλαδή ατός πού εναι παντοδύναμος». «Μέχρις του γίνετε Gurus, εμαι γκουρο σας. Μόλις γίνετε γκουρο, τότε γώ γίνομαι Θεότης σας» (ντ. λεβιζοπούλου, Διαλογισμός Προσευχή; θναι 1997, σ. 153-154). Πρόκειται γιά προσπάθεια νά προβληθε «θεϊκή» της διότητα μέ χριστιανικούς ρους. μως κάθε Χριστιανός γνωρίζει τι, ποιος διοποιεται τό πρόσωπο καί τό ργο το ησο Χριστο, εναι «ντίχριστος», πρόδρομος του τελικο ντιχρίστου, καί κατά τόν εαγγελιστή ωάννη (Α' ω. 2,18), «καί νν ντίχριστοι πολλοί γεγόνασιν», δηλ. πολλοί ντίχριστοι δρον πό τώρα.


Διαλογισμός καί ρθόδοξη Παράδοση

διαλογισμός εναι τεχνική πού ντάσσει ποιον τήν σκε σέ να σύστημα θρησκευτικν ντιλήψεων, τν ποίων εναι φορέας καί ο ποες ρχονται σέ πλήρη ντίθεση μέ τήν ρθόδοξη πίστη. Ατό σημαίνει τι διαλογισμός ποκόπτει τόν νθρωπο πό τήν κκλησία το Χριστο, τόν ποκλείει πό τήν σωτηρία, τόν ποχωρίζει πό τόν ληθινό Θεό.
Γιά νά γίνει ατό σταδιακά καί νώδυνα, πολλές αρέσεις σχυρίζονται τι διαλογισμός εναι να εδος προσευχς, πού ταυτίζεται σχεδόν μέ τή νοερά προσευχή τν ρθοδόξων μοναχν. διαφορά μως εναι τεράστια. προσευχή προϋποθέτει δύο πρόσωπα, πού στέκονται τό να ναντι το λλου καί συνομιλον. προσευχή πευθύνεται σέ συγκεκριμένο ποδέκτη, στόν Θεό. Θεός τήν «κούει» καί πολλές φορές παντ διος σ' ατήν, κόμη καί μεσα, πως συμβαίνει στούς προφτες καί στούς γίους τς κκλησίας. κφράσεις στά ερά κείμενα πως: «τάδε λέγει Κύριος», «λόγος Κυρίου», «επεν Θεός πρός τόν ...», προϋποθέτουν μεση πάντηση το Θεο στούς γίους. διαλογισμός ντίθετα εναι νέργεια πού γίνεται πό να μόνο πρόσωπο, μέ σκοπό νά τό δηγήσει στή «γνώση» τι ταυτίστηκε μέ τόν Θεό. διαλογιζόμενος πρέπει κατ' ρχήν νά περβε τό διαλογιστικό ντικείμενο (πού εναι συνήθως τό «σύμβολο» κάποιας θεότητος), νά ταυτιστε μέ ατό καί μέσ ατο νά ταυτιστε μέ λόκληρο τό σύμπαν, ξεπερνντας τήν διαιτερότητα τς προσωπικότητός του.
νωση μέ τό Θεό, στήν ποία ποβλέπει προσευχόμενος ρθόδοξος, δέν παιτε θυσία τς προσωπικότητός του, χάριν μις δθεν φομοίωσης μέ τή θεότητα. παιτε μόνο θυσία το μαρτωλο κόσμου πού χουμε μέσα μας, το μαρτωλο αυτο μας. Θεός σέβεται τήν προσωπικότητα το νθρώπου καί τήν σώζει. νωση μέ τό Θεό στήν κκλησία μας εναι μετοχή στήν κτιστη Χάρη το Θεο, ποία θεώνει καί γιάζει τόν νθρωπο. Εναι νωση «κατά χάριν» καί ποτέ «κατ' οσίαν» «καθ' πόστασιν». Πρόκειται γιά μιά πραγματική κατάσταση, στήν ποία δέν δηγε πιστή φαρμογή μις συγκεκριμμένης μεθόδου (π.χ. τς προσευχς), λλά νας γενικότερος τρόπος ζως, πού προϋποθέτει τήν συμμετοχή στά Μυστήρια τς κκλησίας, τήν ποφυγή τς μαρτίας, τήν τήρηση τν ντολν το Χριστο κ.τ.λ..


Παρενέργειες καί κίνδυνοι

κτός πό τόν πνευματικό κίνδυνο το ποχωρισμο πό τόν ληθινό Θεό, πού εναι μεγαλύτερος, εναι νάγκη νά πισημάνουμε μερικούς κόμη κινδύνους, πού πειλον τήν προσωπικότητα σων σκον τήν τεχνική το διαλογισμο.
Τελικός στόχος το διαλογισμο, πως χουμε πανειλημμένα ναφέρει, εναι πλήρης διάλυση τς προσωπικότητος σέ μιά ποτιθέμενη πρόσωπη θεότητα. Τά ποτελέσματα εναι κδηλα πό τά πρτα δη στάδια. διαλογισμός διδάσκεται πό κάποιον «φωτισμένο» δάσκαλο (γκουρο), πού διεκδικε νώτατη θεϊκή αθεντία καί παιτε πόλυτη πακοή. Ατός θά πιχειρήσει συνήθως πό τήν πρώτη στιγμή νά ξαλείψει να να τά διαίτερα στοιχεα τς προσωπικότητας το μαθητ. προσωπικότητα θά λλοιωθε καί συμπεριφορά θά λλάξει. Θά γίνει στερεότυπη, πανομοιότυπη μέ τή συμπεριφορά τν λλων μαθητν το δασκάλου.
σκηση το διαλογισμο προϋποθέτει συνήθως τήν νταξη σέ συγκεκριμμένη μάδα, πού πάρχει γύρω πό τόν «φωτισμένο» δάσκαλο. δομή τς μάδος ατς εναι κατά κανόνα λοκληρωτική. παιτε σιδηρά πειθαρχία καί εναι κλειστή ς πρός τήν πικοινωνία της μέ τούς ξω. νταξη στήν μάδα χει ς συνέπεια τήν σταδιακή ποκοπή το μέλους πό τό κοινωνικό περιβάλλον, τήν γκατάλειψη τς οκογένειας, τς ργασίας, τν σπουδν, κόμη καί τήν κχώρηση στήν μάδα τν περιουσιακν του στοιχείων (τί σημασία χουν λα ατά μπροστά στόν νώτερο σκοπό τς νωσης μέ τή θεότητα;). μάδα νδέχεται νά λειτουργε καί ς κοινόβιο, τό ποο πιβάλλει εδική (κοινή) νδυμασία καί διατροφή καί παγορεύει κάθε παφή μέ τούς ξω. ν δάσκαλος (ρχηγός) κρίνει, θά στείλει τόν μαθητή στήν νδία λλο γιά νώτερες «σπουδές» πάνω στήν τεχνική το διαλογισμο.
ν λα ατά τά γνώριζε τό μέλος πό τήν ρχή, θά σαν λεύθερη πιλογή του, πού κανείς δέ θά μποροσε νά το ρνηθε. μως ο περισσότερες πό ατές τίς μάδες μφανίζονται μέ προσωπεα, δέν ποκαλύπτουν τό πραγματικό τους πρόσωπο, ξαπατον, καί τό μέλος οτε κν ποπτεύεται τά πακόλουθα τς σύνδεσής του μέ τήν μάδα.
πιστήμονες στό ξωτερικό, κρατικές πηρεσίες στήν Ερώπη (Γερμανία) καί δικαστήρια χουν ποφανθε τι διαλογισμός «μπορε νά δηγήσει σέ βαρειές ψυχικές διαταραχές», «μπορε νά ποτελέσει ατία ψυχώσεων», «θά μποροσε νά δηγήσει σέ ψυχικές βλάβες σέ καταστροφή τς προσωπικότητας» κ. . (. λεβιζοπούλου, μνημ. ργ., σ. 202, 204).
Τέλος θά παραθέσουμε τή μαρτυρία λληνίδας πρώην στενς συνεργάτιδας το παγκοσμίως γνωστο γκουρο Μαχαρίσι, το ποίου τό σύστημα νομάζεται περβατικός Διαλογισμός (Υ.Δ.): «Μέ τό σύστημα το Μαχαρίσι εχαμε κατά καιρούς καί πολύ πικίνδυνα κρούσματα. νας νέος, σκούμενος στόν Υ.Δ., καί ν παρακολουθοσε να σεμινάριο το Μαχαρίσι στή Μαγιόρκα, ατοκτόνησε ... Κάποιος δέ λληνας καπετάνιος ... κι ατός σκούμενος στόν Υ.Δ., παρουσίασε πολλές ψυχικές διαταραχές καί τόν κλεισαν στό Ψυχιατρεο». «Πολλά νέα παιδιά, σέ να διεθνές πρόγραμμα το Μαχαρίσι τό 1972 στό Fiugi Fonte τς ταλίας, τά εδα μέ τά μάτια μου, εχαν ρχίσει πό τόν Διαλογισμό νά κάνουν πολλές νευρικές σπαστικές κινήσεις, χειρονομίες καί λλα συμπτώματα, τά ποα σαν ξω πό τόν λεγχό τους. Μεγάλος Δάσκαλος Μαχαρίσι ταν ντελς νίκανος νά τά βοηθήσει καί τά παιδιά δέν μποροσαν νά πιστρέψουν στίς πατρίδες τους σ' ατά τά χάλια» (. λεβιζοπούλου, μνημ. ργ., σ. 205).


Θεόδωρος Κολοκοτρώνης δέν ταν μασνος

μέσως σχεδόν μετά τήν κυκλοφορία το 13ου τεύχους το ντύπου μας, πού εχε σάν θέμα τή Μασωνία, δημοσιεύθηκε συμπτωματικά ρθρο σέ τοπική φημερίδα, ναφερόμενο στήν νέργεια ρισμένων πέργηρων Τριπολιτν καί ρκάδων νά παναλειτουργήσουν τή μασωνική στοά πού πρχε παλαιότερα στήν Τρίπολη. Τό ρθρο υοθετε τούς σχυρισμούς τν Μασώνων τι ργάνωσή τους δέν εναι θρησκεία, λλά χει σκοπό φιλοσοφικό καί φιλανθρωπικό, καθώς καί τόν σχυρισμό τι Θεόδωρος Κολοκοτρώνης καί λλοι πιφανες ρκάδες σαν Μασνοι.
πως εχαμε ναφέρει καί στό τεχος κενο, τά στοιχεα γιά τή δθεν μασωνική διότητα πολλν πωνύμων πολιτικν καί κκλησιαστικν προσώπων προέρχονται ποκλειστικά καί μόνο πό μασωνικές πηγές καί, κατά συνέπεια, δέν χουν καμία πιστημονική καί ποδεικτική ξία. Δέν πιβεβαιώνονται πό λλα στοιχεα καί δέν πάρχει πιστημονική μελέτη πού νά τά τεκμηριώνει καί νά τά ποδεικνύει. Ο Μασνοι εναι φυσικό νά σχυρίζονται τι προσωπικότητες καθολικά σεβαστές καί ποδεκτές, πως Θ. Κολοκοτρώνης, νκαν στήν ργάνωσή τους, γιατί θέλουν νά προσδώσουν κύρος σ'ατή καί νά ξυψώσουν τό γόητρό της, τόσο πρός τά μέσα, σο καί πρός τά ξω.
Τήν δια κριβς τακτική τηρον καί γιά κκλησιαστικές προσωπικότητες. χουν π.χ. σχυρισθε πανειλλημένα γιά κάποιους ρχιερες Πατριάρχες τι σαν Μασνοι. Ατό βέβαια γίνεται μετά τό θάνατό τους, γιά μήν μπορον ατοί νά παντήσουν. στόχος στή συγκεκριμμένη περίπτωση εναι διπλός: Στούς μή συνειδητοποιημένους Χριστιανούς πού δέν χουν σαφή πίγνωση τν ρίων μεταξύ κκλησίας καί κακοδοξίας, ρθοδοξίας καί πλάνης, δίνεται ντύπωση τι πρόκειται γιά μιά κίνδυνη πνευματικά ργάνωση, πού ο ντιλήψεις της περί Θεο καί περί ησο Χριστο εναι ρθές, φο συμμετέχουν σ' ατή κκλησιαστικές προσωπικότητες. Στούς συνειδητοποιημένους Χριστιανούς ντίθετα, πού γνωρίζουν καλά τά ρια τς κκλησίας, πιχειρεται κλονισμός τς μπιστοσύνης στήν πνευματική γεσία, φο γέτες, πού δθεν συμμετέχουν σέ τέτοια ργάνωση, θά κληφθον ρθά ς ρνητές τς πίστεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου