γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Οι αιρέσεις και οι παραθρησκευτικές ομάδες υπό το πρίσμα της ψυχιατρικής επιστήμης



ΤΕΥΧΟΣ 29     ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2003

ΟΙ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ 
ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

σκοπιμότητα τς ψυχιατρικς θεώρησης

Τ σημαντικότερο πιχείρημα τν παραθρησκευτικν, αρετικν κα ποκρυφιστικν λατρευτικν μάδων (cults sects), πως κα τν παδν το κινήματος τς «Νέας ποχς» (New Age), εναι τι μόνο Χριστιανικ κκλησία χει διαίτερα κα ενόητα συμφέροντα ν σκε πολεμικ στς πόψεις τους κα ν παροτρύνει τν κόσμο σ ντιδραστικς κινητοποιήσεις νάντια σ «διαφορετικς» κα «σύγχρονες» διδασκαλίες. Ατ τ φορ κρίναμε σκόπιμο ν δημοσιευτον ρισμένες σταχυολογημένες παρατηρήσεις (δν πρόκειται γι γνμες: τ τονίζουμε!) π τν πεύθυνη γραφίδα εδικν ψυχιατρικν λειτουργν. μιλον πλέον τ οδέτερα κα νεπηρέαστα π θρησκευτικς παραινέσεις χείλη ατρικν θεραπόντων, ο ποοι σχολήθηκαν π μακρν μ τ ζήτημα κα τς κλινικς περιπτώσεις πο τος πασχόλησαν. ς γνωστόν, σήμερα ναπτύσσεται προβληματισμς ν λειτουργήσει διαίτερος τομέας στ ψυχιατρικ ργαστήρια, πο ν μελετήσει ποκλειστικς τ φαινόμενο κα ν προσφέρει ατρικ συνδρομ στ θύματα τέτοιων μάδων.



π τν δεοληπτικ προσανατολισμστν λεγχο τς συνείδησης

Στό παραθρησκευτικό φαινόμενο π ψυχιατρικ σκοπι διακρίνουμε τρες συντεταγμένες: α) το προσηλυτισμο (βολιδοσκόπηση ποψηφίων πιστν κα προσέλκυση - στρατολόγηση παδν), β) το θισμο σ ψυχοναρκωτικ δεολογία (μβλυνση τν ψυχολογικν ναστολν, διεύρυνση το κλίματος δεκτικότητας, κα πλύση γκεφάλου) κα στν τεχνητ ντίληψη τς κλειστς μάδας (τς σέκτας), γ) το καθοδηγούμενου λέγχου τς συνείδησης (παδοποίηση). Ατς ο συντεταγμένες προσδιορίζουν τ συνήθη στάδια διαμόρφωσης μις παθητικς βούλησης πο μοιραα δηγε στν πόλυτο τεροπροσδιορισμό, χαρακτηριστικ το ποίου εναι χειραγωγημένη συνείδηση (manipulated consciousness). Σ λα τ στάδια λειτουργον κατ σειρά: α) περιορισμς τν κινήσεων, τν παφν, το λόγου/κφρασης κα τς δραστηριότητας, β) νδογματισμός (πανάληψη στερεοτύπων κα συνθηματικς κφορς το λόγου, μμον σ κείμενο - αθεντία - ρχές), γ) σταθεροποίηση δεσμν μ τν ργάνωση (πομάκρυνση π τ φυσικ οκογένεια, προτυποποίηση κα τυποποιημένη ζωή, μφίεση, μιλία, συμπεριφορά, κ.τ.λ.), κα δ) ο σκήσεις ψυχιατρικς πιβολς (πειλή, ποψίες πανικο, κινδυνολογικ φημολογία, κατατρομοκράτηση, καταναγκασμός, ψυχικς – συχν κα σωματικός, σ ξευτελιστικς στάσεις δηλωτικς ποταγς – βιασμός, περφίαλες ποσχέσεις, θέσεις περανθρωποποίησης, στέρηση πνου κα διατροφς, κ..). Στς σκήσεις ψυχιατρικς πιβολς, μς κα δυσώπητες ντάσεις το νθρώπινου παράγοντα, βία χρησιμοποιεται ς κύριο μέσο πειθος. τσι, γι τν παράλογη κα πέρμετρη βία πο σκεται στ πλαίσιο τέτοιων μάδων κα σκοτεινν ργανώσεων εναι νδεικτικ τ ρθρο το ψυχιάτρου L. Lamberg (JAMA, 278, ούλ. 1997, σσ. 191-3) σχετικ μ τν αρεση «Πύλη το Ορανο» κα τν ργάνωση ομ Σινρίκιο. Τος W. G. Eckert, S. Katchis κα W. Donovan πασχόλησαν ο περιπτώσεις γκληματικς δραστηριότητας κατ συρροή (serial murderers, serial rapists, serial molesters of children). Στ περίφημο ρθρο τους (στ περ. Am J Forensic Med Pathol. 12, 1991, σσ. 3-15) σχετικ μ τν παθολογικ σεξουαλικ δραστηριότητα κα τς ατρονομικς συνέπειές της σχολήθηκαν μ συγκλονιστικς περιπτώσεις τόμων πο κακοποιοσαν κτελοσαν τ θύματά τους σελγώντας πάνω τους μ σαδιστικοδιαστροφικ νστικτο κα πιφέροντας χτυπήματα πο προκαλοσαν τν θάνατο. ρευνα ποδείκνυε σχέση μ νεοσατανιστικς μάδες κα συναφες δοξασίες στς ΗΠΑ. λεγχος τς συνείδησης σοδυμανε μ προδιαγραφς τς ζως κα τς λειτουργίας νς νθρώπινου ντος.


ποργάνωση τς λειτουργίας το γώ

Σ λα τ παραθρησκευτικ σχήματα ναγνωρίζεται ς ψιστο πίτευγμα τυφλ ποταγ τς νθρώπινης βούλησης (π λεύθερη κα πιλεκτικ πο εναι) στν αθεντία το γέτη τς σέκτας. λευθερία τς σκέψης (δυνατότητα πιδοκιμασίας κα ποδοκιμασίας, νάληψη εθυνν κα λήψη καίριων ποφάσεων) δν πιτυγχάνεται εκολα π τος περισσότερους νθρώπους, καθς προϋποθέτει μπειρία κα λοκληρωμένη προσωπικότητα. Συνεπς, εναι ξίσου εκολο ν κχωρηθε ετε οκειοθελς ετε νοικειοθελς σ κάποιον αρεσιάρχη μεσσία πο ναλαμβάνει στ ξς ν ποφασίζει κα ν κατευθύνει. ψυχίατρος Διονύσης Λιάρος δη π τ 1989 στ περ. Τετράδια Ψυχιατρικς περιέγραφε λες τς αρέσεις ς «πνευματικ χασισοποτεο»: «πως κάποιος γοράζει να διαφορετικ ατοκίνητο προσπαθώντας ν ξεχωρίσει, τσι κι ατο προσχωρον σ να σχμα ναζητώντας κάποιο διακριτικ γνώρισμα σ σχέση μ τος πόλοιπους θεωρώντας τι ατ τος προσδίδει να διαφορετικ στοιχεο προσωπικότητας». Ατ μως πο θεωρομε συχν ατονόητο στς καθημερινές μας συναλλαγές, παγιωμένη προσωπικότητα, στ παραθρησκευτικ φαινόμενο γίνεται ρος χωρς ντίκρισμα. Στ θύματα - παδος παρατηρεται φύσικη γι τν μέσο ρο κυκλοθυμικότητα, πώλεια ατοπεποίθησης κα γενετήσιων ναστολν, τρομολαγνεία, ψυχικς πομονωτισμός, μμονες δέες, δεοληπτικς ψυχώσεις, προσμέτρητη πιθετικότητα, πιληπτικς κρίσεις, τάσεις ατοχειρίας κα ατοτραυματισμο, διαταραχς πνου (φιάλτες, κ.τ.λ.), νευρώσεις κα σχιζοφρένεια, σπου ν καταστον βουλα νθρωποειδ. Σ μερικς λ.χ. περιπτώσεις τόμων - παδν πισημάνθηκε τύπος τς παραίσθησης πο νομάζεται «παρειδώλια», ν κλαμβάνουν δηλαδ σαφες παραστάσεις γι ζωντανς μορφς πο διαλέγονται κα πικοινωνον μαζί τους. Κυρίως, μως, στ ψυχιατρικ χρονικ καταγράφονται περιπτώσεις παρανοειδος σχιζοφρένειας, που χθρικ συμπεριφορ το νοσοντος συντονίζεται μ τς παραληρηματικές του δέες διώξεως κα μεγαλείου· νοσν χρησιμοποιε τν μηχανισμ τς προβολς πο το πιτρέπει ν ποδίδει στος λλους (τος κτς ργάνωσης) τς διότητες κενες πο διος πεχθάνεται γι τν αυτό του. Μάλιστα, παρανοειδς σχιζοφρένεια, στν ποία εναι πιρρεπ τ μέλη τν παραθρησκευτικν κινημάτων, θεωρεται σήμερα ς τυπικότερη μορφ σχιζοφρένειας, μ τυπικ κα σταθερ κλινικ φυσιογνωμία. ταν πομένως διαγνωστικό, χι πι προφητικό, τ ρθρο τν Heathcote H, A. Gmeiner κα M. Poggenpoel (Curationis. 22, 1999, σσ. 56-61) γι τος φήβους πο μπλεξαν σ σατανιστικς σέκτες, λοι τν ποίων βίωναν πολλς διαταραχς συμπεριφορς. Ο παρατηρήσεις τους σήμερα θεωρονται χαρακτηριστικς γι λες τς παραθρησκευτικς μάδες. Ο σέκτες ναρκοθετον τ συγκρότηση τς νθρώπινης πόστασης, τ συνείδηση το γώ (ο θεολόγοι τ νομάζουν ατεξούσιο), πονεκρώνοντας τς ρίζες του πο γκεινται στν κριτικ ντιμετώπιση τν παραστάσεων. Στ θέση το γώ, θέση βασικ γι τν νθρώπινη πόσταση, γκαθίσταται μία θνεία διδασκαλία πο δεσμεύει ργ λλ σταθερ τς λεύθερες παρορμήσεις το τόμου κα τ καθιστ νδραποδδες, πιόνι στ χέρι το ρχηγο. Παύει πλέον ν εναι « αυτός του», γίνεται «λλος νθρωπος» πρόβλεπτος κα πικίνδυνος, φο το λείπει συναίσθηση τς δικς του ταυτότητας κα ντίληψη δημιουργίας τς δικς του ζως. Τ σκέψη του δν γει κοινωνικ συμβίωση κα ο ποχρεώσεις του λλ πιταγ τς σέκτας, συχν δοσμένη μ τ δοκιμασία το παδο σ παρακινδυνευμένα κα πάνθρωπα τεχνήματα πο θ ποδείξουν τν μέριστη προσήλωση το πηρέτη παδο.


πίθεση τς Σαϊεντολογίας (Scientology) κατ τς ψυχιατρικς πιστήμης

Σ ντυπά της σημεριν «κκλησία τς Σαϊεντολογίας» (πρώην Κ.Ε.Φ. Ε.) πιτέθηκε στος ψυχιάτρους κα τν πιστήμη τους, παρουσιάζοντάς την ς νυπόστατη κα πικίνδυνη γι τν ψυχικ σορροπία το νθρώπου (ρκε ν φανταστομε πόσες εφάνταστες τεχνικς βελτίωσης το νθρώπινου παράγοντα κα παραισθησιογόνες οσίες διαθέτει στος παδούς της!). Στν κατασυκοφάντηση το ατρικο κλάδου ν τν κόσμο ο «πιστήμονες» τς διανοητικς (dianetics) το μεσσία R. Hubbard προέβαλλαν σν πρώτη μέριμνά τους τν προστασία τν παιδιν κα τν φήβων, πειδ κυρίως στς Η.Π.Α. κα σ μεγάλες ερωπαϊκς χρες διακεκριμένοι ψυχίατροι βομβαρδίζοντας μ πιστολς τ πιστημονικ περιοδικ κα τν μερήσιο τύπο κρουαν τν κώδωνα το κινδύνου γι τ Σαϊεντολογία κα τς παιδαριώδεις θεωρίες της, μ τς ποες ποσχόταν βελτιωμένη ναδόμηση τς προσωπικότητας. πομένως, ο νεοσεκταριανς μάδες χουν κάθε λόγο ν φοβονται τ θέση τς πεύθυνης ατρικς πιστήμης στ κοινωνικ σύνολο. Ο τερατολογίες γι τς τομικς ατρικς ποτυχίες, κόμη κα ν δεχθομε τι κατοπτρίζουν τν πραγματικότητα σ μεγέθη κα ριθμούς, δν ναιρον τ ρκισμένο στν πηρεσία το νθρώπου πιστημονικ λειτούργημα, δίως ταν ντιπαρατίθενται ο τραγικς συνέπειες τς ποταγς σ μεσσιανίσκους κα συμπλεγματικος ρχηγίσκους μ ξουσιομανία κα διαστροφικ συμπεριφορά. χει εστοχα λεχθε τι γι πολλος π τος αρεσιάρχες θ μποροσε ν συνταχθε μία ψυχιατρικ μονογραφία κα ν ποβληθε γι διδακτορικ τίτλο! παράνοια δν χει τέλος κα ρια. Γι' ατ κα δν εναι ποτ δυνατν ν διαλεχθε πιστήμη μ τος μπόρους τς πάτης κα τν μικρονοϊκν συμφερόντων.


παράγοντας τς οκογενειακς παγρύπνησης ς νασχετικ στοιχεο

Ο πηρεσίες τν σκοτεινν σεκτν κμεταλλεύονται τ παρξιακ κεν κα τ οκογενειακ διέξοδα τν νθρώπων, ν, ντίθετα, κκλησιαστικ ποιμαντικ τ θεραπεύει κα προσφέρει τ βοήθεια τς πίστης διαλεκτικς, χι στανικς. παραθρησκευτικ θικ ποδεικνύεται κατ' οσίαν μία ντίστροφη κοινωνικ θική, μ μεταλλαγμένους κώδικες ξιν κα ποπροσανατολιστικ κοσμοθεωρία (κυμαίνεται π λιθιωδίες συγκεχυμένες γνμες ως συγκρητιστικς γενικότητες). συμβουλευτικ πρς τος πεύθυνους γι τν γωγ παιδιν κα νέων φορες μις κοινωνίας κα μις ννομης πολιτείας εναι συγκεκριμένη: Χτυπστε μεσα τ βαριεστημάρα κα τν νία, ποδιξτε τν πελπισία, συνάψτε γιες κοινωνικος δεσμούς, ναζητστε στν γνήσιο Χριστιανισμ τ θρησκευτικότητα τς γάπης κα τς μακροθυμίας, χοντας θέσει στν κρη τν περιέργεια γι τν πειραματισμ μ τ πόκρυφα (occultismus) κα τ εκολα θαύματα. Γονες, ν ζετε μαζ μ τ παιδιά σας τς μπειρίες κα τ προβλήματά τους, ν τ συζηττε κτενς κα ν νημερώνετε γι τος κινδύνους πο διατρέχουν (σχετικ τ ρθρο το E. Hunter στ περ. Adolescence 33, 1998, σσ. 709-14), ν τ μάθετε ν ρνονται εγενικ τς ποπτες εκολες λύσεις, ν τ θίσετε στν γώνα γι τ ζω κα τ δημιουργία, ν ποφύγετε τν σύμμετρο εδαιμονισμ πο πολήγει σ περκαταναλωτικ βουλιμία. Στ περ. Psychol Rep. 73, 1993, σσ. 451-460 ρευνα τν J. M. Curtis κα M. J. Curtis γι τος παράγοντες πο θον τος φήβους στς παραθρησκευτικς μάδες συγκέντρωνε πολλς π τς ατίες πο σχετίζονται μ τν σημεριν τρόπο ζως κα τν ναιμικ οκογενειακ ζωή. Τ εαίσθητα τομα πόκεινται σ περισσότερους κινδύνους λόγ διοσυγκρασίας. Πρέπει ν τ γκαλιάσουμε μ μεγαλύτερη κατανόηση κα στοργή. Πέρα π τς θρησκευτικς πόψεις μας, διαβασμένος κα συνειδητοποιημένος ψυχίατρος θ διέβλεπε στν πιτυχημένη ξομολόγηση (κκλησιαστικ μυστήριο) μία ριστη εκαιρία πεγκλωβισμο το προσώπου π τ θυμικ φόρτιση κα τς γχωτικς καταστάσεις τς καθημερινότητας. λλωστε, βιωματικ πίστη κα θερμ προσευχητικ παράδοση ναπτύσσουν τν ψυχικ σορροπία κα τ συναισθηματικ σταθερότητα.


Βιβλιογραφικ κατακλείδα

Περ τ 200 ρθρα σ γκριτα πιστημονικ (ψυχολογικ - ψυχιατρικ) περιοδικ κα λλες 40 περίπου ατοτελες μελέτες καλύπτουν σήμερα τ θέμα μας.δη π τ 1977 (ρθρο το E. Shapiro στ περ. Am. Fam. Physician. 15, 1977, σσ. 80-3 μ θέμα τς καταστροφικς λατρεες) νακεφαλαιώνονταν ο τραγικς καταλήξεις τν πηρετούντων τος στόχους τν παραθρησκευτικν ργανώσεων - σεκτν. συντάκτης το παρόντος κειμένου, κτς π τ σχετικ διαβάσματα μις δεκαετίας στ συναφ βιβλιογραφία, τ διαδικτυακ πικοινωνία μ τος ντεταλμένους κα δραστήριους ψυχιάτρους το American Family Foundation κα τς νύξεις στ γχειρίδια το διαπρεπος σ ντιαιρετικ θέματα κληρικο ντωνίου λεβιζόπουλου, συνιστ στος γλωσσομαθες ναγνστες το ντύπου τ μελέτη το περισπούδαστου βιβλίου το Γάλλου μπειρογνώμονος ψυχιάτρου κα γκληματολόγου Jean - Marie Abgrall, La mechanique des sectes (= μηχανικ τν σεκτν), Paris: Payot, 1996. Μν ξεχντε πς τ ντυπο πο κραττε στ χέρια σας εναι κάτι σν δηγίες θεραπείας ατρικν σθενειν κα δίνεται μεγάλη μφαση στν πρόληψη.


«Ψυχωτικές διαταραχές» (πό αρέσεις καί παραθρησκευτικές μάδες)

«Στάδιο 1ο: Μετρία ναδίπλωση το τόμου στόν αυτό του, πώλεια παφς μέ τήν συνήθη κανονική κοινωνία, σχιζοτυπική προσωπικότητα, τοι: μαγική λειτουργία τς σκέψεως, προκαταλήψεις μετά φόβου, τηλεπάθεια, μαντικές σκέψεις ξωγενος προελεύσεως, κτη (λεγόμενη) ασθηση - δέες πού λειτουργον ς σημεα ποταγμένης ναφορς, κοινωνική πομόνωση καί περιορισμένες διαπροσωπικές παφές, παραισθήσεις πού κάθε μία τους εναι συνέχεια τν προηγουμένων (ασθηση παρουσίας νέργειας κάποιου προσώπου πού συνήθως βρίσκεται μακριά χει πεθάνει).
Στάδιο 2ο: μφάνιση μίας σκέψεως ποία χει ν μέρει χάσει τήν ντιστοιχία της πρός τήν πραγματικότητα, νάπτυξη νός πρό-ντελιριώδους βιώματος. Παράξενη καί γελοιώδης προσέγγιση τς πραγματικότητας. κπήδηση, μέσα στή λογική το τόμου, τν φαντασιν τς αρέσεως. Εδικότερα: Παράξενες ντελιριώδεις δέες, κόμη καί θρησκευτικο μηδενιστικο χαρακτήρα. σύνδετοι τελείως σχετοι μεταξύ τους συνειρμοί, μή λογικός τρόπος σκέψεως, λεξιπενία, ξασθενημένες, φθαρμένες καί σχετες πρός τήν πραγματικότητα διαθέσεις.
Στάδιο 3ο: πίταση το ντελίριου πί τν πιστεύω τς αρέσεως, λοκληρωτική προσχώρηση στήν δεολογική μή-πραγματικότητα πού μεταδίδεται πό τήν αρεση. μφάνιση νός μυστικιστικο βιώματος μέ διατήρηση μως (συγχρόνως) μις λάχιστης παφς μέ τό κοινωνικό περιβάλλον. Χειροτέρευση τν προγενεστέρων λειτουργιν το τόμου, στόν τομέα τς ργασίας, τν κοινωνικν σχέσεων καί τς φροντίδος γιά τό πρόσωπό του.
Στάδιο 4ο: Πλήρης ποσύνδεση τς σκέψεως πό τήν πραγματικότητα. Βύθιση στό αρετικό ντελιριδες βίωμα. λλειψη ντιλήψεως μέ κριτική κανότητα το μη-πραγματικο ς μη-πραγματικο. λοκληρωτική ντικατάσταση τς λογικς πό τήν ντελιριώδη ρμηνευτική προσέγγιση τς πραγματικότητος. ναδιάταξη τν κοινωνικν σχέσεων, τν διαθέσεων, τς θικς, πρός φελος νός συστηματοποιημένου ντελιρίου. Διηρημένη παρανοϊκή διαταραχή («trouble paranoique partage»): δέες καταδιώξεως, κοινωνική πομόνωση, ναδίπλωση το τόμου στόν αυτό του, σοβαρό χάντικαπ στήν παγγελματική, κοινωνική, οκογενειακή ζωή, διάθεση ξασθενημένη καί φθαρμένη - σχηματισμός παράξε-νων δεν, μαγική σκέψη - συνήθιστες ντιληπτικές μπειρίες, παραισθήσεις - ψευδαισθήσεις μέ περιεχόμενο καταδιώξεις δόξα.
Στάδιο 5ο: λοκληρωτική ποδόμηση το τόμου: Παρανοϊκό ντελιριδες βίωμα, συστηματοποιημένο. Μυστικιστικές ψευδοεμπειρίες, ψευδαισθήσεις φς καί κινήσεως, παραφρενία: πιβάρυνση το συνδέτου τν σκέψεων καί τν συνειρμν, καταφανες δέες ντελίριου, ποδιοργανωμένη συμπεριφορά.
Στάδιο 6ο: βοϊδοφρενία (Heboidophrenie), ὁλοκληρωτική διάσπαση τῆς προσωπικότητας. Ὁλοκληρωτική ἀποδόμηση. «Σχίσιμο»: κατατονική (ἐμβρυική) ἀποβλάκωση, κατατονικός ἀρνητισμός, κατατονική στάση, κατατονική σκλήρυνση.
Ἡ ἀποδοχή τοῦ ἀτόμου πού φέρει τίς ὡς ἄνω παθήσεις ἀπό τήν αἱρετική ὁμάδα εἶναι πλήρης μέχρις ὅτου τό ἄτομο φθάσει στό 4ο στάδιο...
Ἡ ἐμφάνιση τοῦ 5ου σταδίου συνιστᾶ σῆμα συναγερμοῦ ἀκόμη καί γιά τήν αἱρετική ὁμάδα.
Τό 6ο στάδιο ἀντιπροσωπεύει ἕναν βαθμό παθολογίας πολύ προχωρημένο, ὁ ὁποῖος δέν μπορεῖ πλέον νά γίνει ἀνεκτός ἀπό τήν αἱρετική ὀργάνωση: ἀναγκαστικά, ἐπιφέρει τόν ἀποκλεισμό ἀπό τήν αἱρετική ὀργάνωση, δεδομένου ὅτι τό ἄτομο ἀντιπροσωπεύει ἕνα μεγάλο βάρος γι' αὐτήν, ὡς μή δυνάμενο πλέον νά προσφέρει στήν ὀργάνωση».
(Παρουσίαση τῶν συμπερασμάτων τοῦ Ψυχιάτρου Dr. Jean Marie Abgrall στό συνέδριο Totalitarian Groups and Cultism, Βαρκελώνη 1993, ἀπό τόν π. Ἀντ. Ἀλεβιζόπουλο στό βιβλίο του Ἀντιμετώπιση τῶν αἱρέσεων. Προβληματική καί Στρατηγική, Ἀθήνα 1996, σσ. 131-132).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου