γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

Η Αστρολογία στην εποχή της επιστήμης


ΤΕΥΧΟΣ  10                 ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ  2000

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

1. Τί εναι στρολογία

Τήν ποχή μας χαρακτηρίζει να παράδοξο φαινόμενο: ν προοδεύει πιστήμη, ν ναπτύσσεται μέ λιγγιώδη ταχύτητα τεχνολογία, ν καθημερινά νακαλύπτονται νέα πράγματα καί θά περίμενε κανείς νά ντιμετωπίζει νθρωπος τόν κόσμο κριτικά καί νά μήν ποδέχεται μέ φέλεια ναπόδεικτους πιστημονικά σχυρισμούς, παρατηρεται ραγδαία ξάπλωση τς πίστης στήν παρξη πόκρυφων φαινομένων, πραγμάτων καί δυνάμεων (ποκρυφισμός) καί γενικά τς πίστης σέ ποικίλες ντιλήψεις θρησκευτικς τάξεως. να πό ατά τά φαινόμενα, πού κινονται στό χρο το ποκρυφισμο καί πωσδήποτε ξω πό τόν χρο τς πιστήμης, εναι στρολογία. διαίτερα κάθε φορά πού βρισκόμαστε στήν ρχή νός νέου τους, τό φαινόμενο ατό παίρνει κόμη μεγαλύτερες διαστάσεις: κά­θε πε­ριο­δι­κό, ­φη­με­ρί­δα τη­λε­ο­πτι­κό πρό­γραμ­μα πού «σέ­βε­ται τόν ­αυ­τό του» πρέ­πει ­πα­ραιτήτως νά πε­ριέ­χει τά σχετικά ροσκόπια μέ τίς προ­βλέ­ψεις γιά τό μέλλον.
στρολογία εναι πίστη τι τά οράνια σώματα (τά στρα) πηρεάζουν καί καθορίζουν τή ζωή κάθε νθρώπου καί το κόσμου γενικώτερα. Πάνω στή βασική ατή ντίληψη «πιστήμη» τς στρολογίας οκοδομε να πλθος πό πί μέρους ντιλήψεις καί θεωρίες, πού βασίζονται δθεν στή μελέτη τν στρων.
Στήν ρχαιότητα στρολογία ταυτιζόταν μέ τήν στρονομία. Πρακτικές νάγκες, πως σύνταξη μερολογίου, προσανατολισμός στήν ξηρά καί στή θάλασσα, λλά καί λλοι λόγοι, πως φόβος μπροστά στά φυσικά φαινόμενα καί γνοια, δήγησαν τόν νθρωπο στή μελέτη τν στρων. πί αἰῶνες ο νθρωποι πίστευαν - μέ βάση τίς τότε πενιχρές γνώσεις - τι κέντρο το κόσμου εναι γ, γύρω πό τήν ποία περιστρέφεται λιος (γεωκεντρικό σύστημα) καί τι ο πλαντες πηρεάζουν γεγονότα, πως ο πλημμύρες, ο πόλεμοι, ο πιδημίες, κόμη καί τό πεπρωμένο κάθε νθρώπου. Μέ τήν πάροδο το χρόνου τά πράγματα λλάζουν. Χρησιμοποιώντας τίς νέες πιστημονικές μεθόδους καί φαρμόζοντας κριβέστερες μετρήσεις νθρωπος νακαλύπτει (16ος καί 17ος αἰώνας) τι κέντρο το γνωστο κόσμου εναι λιος, γύρω πό τόν ποο περιστρέφεται γ καί ο πλαντες (λιοκεντρικό σύστημα).
Στό σημεο ατό χωρίζουν ο δρόμοι τς στρονομίας καί τς στρολογίας. στρονομία ξελίσσεται ς πιστήμη πού ρευν τά στρα καί τό διάστημα, μέ τίς γνωστές σήμερα προόδους καί νακαλύψεις (διαστημικοί σταθμοί, δορυφόροι κ.τ.λ.), ν στρολογία συνεχίζει νά ργάζεται μέ βάση τό ξεπερασμένο γεωκεντρικό σύστημα, ναπτύσσοντας θεωρίες γιά τήν πίδραση τν στρων στή ζωή το νθρώπου.


2. Ο βασικές της ντιλήψεις.

Θεμέλιο τς στρολογίας εναι Ζωδιακός Κύκλος. ποτιθέμενος ατός κύκλος εναι πορεία πού διαγράφει λιος στήν περιστροφή του γύρω πό τή γ. Διακρίνεται κατά τούς στρολόγους σέ 12 τμήματα, στό καθένα πό τά ποα κυριαρχε να ζώδιο. Τό ζώδιο εναι μιά μάδα στέρων, πού ν νωθον μεταξύ τους μέ εθεες γραμμές, σχηματίζουν φιγορες ζώων, νθρώπων ντικειμένων. τσι λιος ξεκινώντας πό τό σημεο τς νοιξης περνάει διαδοχικά πό τά 12 ζώδια κατά τή διάρκεια το τους. Τόν τελευταο καιρό, μέ τήν νακάλυψη το 13ου ζωδίου, το «φιούχου», ο παραδοσιακοί στρολόγοι μπερδεύτηκαν περισσότερο καί πιτέθηκαν στούς στρονόμους πιστεύοντας τι θά πέμβουν στό «πάγγελμά» τους.
Κάθε ζώδιο διαθέτει κατά τούς στρολόγους εδικές δυνάμεις καί ροπές, πού ντιστοιχον στό νομά του. Ατές μεταβιβάζονται στόν νθρωπο κατά τή στιγμή τς γέννησής του. τσι θέση το λιου καί τν πλανητν τή στιγμή πού κάποιος ρχεται στή ζωή, χι μόνο διαμορφώνουν πόλυτα τό χαρακτήρα του καί τήν προσωπικότητά του, λλά καθορίζουν κόμη καί τή «μοίρα» του, μάλιστα μέχρι τίς λεπτομέρειες. Γιά παράδειγμα, πό τή θέση ατή ξαρτνται ο σθένειες πού πρόκειται κάποιος νά ντιμετωπίσει, πιλογή το συγκεκριμένου συζύγου, λήψη λων σχεδόν τν ποφάσεων. Μέ βάση τόν τόπο καί τόν χρόνο τς γέννησης ο στρολόγοι κατασκευάζουν τό ροσκόπιο νός νθρώπου. Τό ροσκόπιο ποτελε να διάγραμμα το ορανο, πού πεικονίζει τή θέση τν πλανητν σέ συγκεκριμμένο τόπο καί χρόνο. Σκελετός του εναι Ζωδιακός Κύκλος.
Ο ντιλήψεις ατές καταργον ντελς τήν λευθερία το νθρώπου. νθρώπινη μοίρα εναι πόλυτα προδιαγεγραμμένη. Καμία πόφαση πού παίρνουμε δέν ξαρτται πό τήν δική μας πιλογή. Ποιός εναι μως στό σημεο ατό ρόλος το στρολόγου; στρολογία σχυρίζεται τι τό ροσκόπιο το καθενός μπορε νά «διαβαστε» καί ατό γίνεται πό τόν εδικό στρολόγο. Τί φελε μως νά γνωρίζουμε τό μέλλον ταν δέν μπορομε μέ κανένα τρόπο νά τό λλάξουμε; δ, πολλοί στρολόγοι, προκειμένου νά δικαιολογήσουν τήν ποστολή τους, λλά καί νά διατηρήσουν τήν πελατεία τους, δέν ποδέχονται τήν ντίληψη τι τά στρα καθορίζουν τή ζωή το νθρώπου τόσο πόλυτα. Τά στρα, σχυρίζονται, καθορίζουν μόνο τίς ροπές καί τίς τάσεις στή ζωή μας, μέ βάση τίς ποες μπορομε νά κάνουμε καί τίς δικές μας πιλογές. γνώση τν ατν τάσεων εναι μως ναγκαία καί, κατά συνέπειαν, ρόλος το στρολόγου παραίτητος.


3. πιστήμη, πάτη ποκρυφισμός;

Εναι λοιπόν φανερό τι στρολογία δέν μπορε σέ καμία περίπτωση νά ποτελε πιστήμη, πως δια σχυρίζεται. Κατ' ρχήν ργάζεται μέ βάση τό παλαιό γεωκεντρικό σύστημα, πού κανείς σήμερα δέν δέχεται τι σχύει. Δέν χει σημασία τί συμβαίνει στήν πραγματικότητα, λένε ο στρολόγοι. Σημασία χει τό τι ν παρατηρήσουμε τή νύχτα τόν ορανό, βλέπουμε τά στέρια νά εναι κολλημμένα σέ μιά κοίλη σφαίρα, τς ποίας μες κατέχουμε τό κέντρο. Σέ κανένα πό τά ναγνωρισμένα πανεπιστήμια το πολιτισμένου κόσμου (κτός πό τή Γαλλία) δέν διδάσκεται στρολογία σάν πιστήμη. Κανείς στρολόγος δέν χει πτυχίο πάνω στήν στρολογία πό πανεπιστήμιο ναγνωρισμένο τουλάχιστον στή χώρα πού δρεύει. Τά πορίσματα τς στρολογίας δέν γίνονται ποδεκτά πό λλες πιστμες, οτε ο μέθοδοι πού χρησιμοποιε ναγνωρίζονται ς πιστημονικές.
Φυσικά δέν χει καμία σχέση μέ τήν πιστήμη τς στρονομίας. Τό 1949 ο στρονόμοι πιστήμονες κατά τή Γενική Συνέλευση τς Διεθνος στρονομικς ταιρείας στή Βόννη ξέδωσαν μιά Δήλωση. Σ' ατή, μεταξύ λλων, ναφέρεται τι στρολογία «εναι μόνο να σύστημα αθαιρέτων κανόνων», «δέν κατόρθωσε νά ποδείξει τι εναι πιστήμη καί τι ργάζεται μέ πιστημονικές μεθόδους» καί «δέν εναι τίποτε λλο πό μίγμα δεισιδαιμονίας, γυρτίας καί μπορίου». Παρόμοιες θέσεις κφράζει καί κείμενο πού πέγραψαν 192 πιφανες πιστήμονες διαφόρων κλάδων (μεταξύ ατν καί 12 νομπελίστες) τό τος 1975 (. λεβιζοπούλου, στρολογία, θήνα 1995, σ. 83-85).
Τί κριβς εναι μως στρολογία ν δέν εναι πιστήμη; κ πρώτης ψεως εναι μιά καλά ργανωμένη πιχείρηση κμεταλλεύσεως φελν συνανθρώπων μας, μέ νυπολόγιστα, πως εναι σέ λους γνωστό, κέρδη. πιχείρηση ατή χρησιμοποιε ρισμένα τεχνάσματα, πό τά ποα δίνεται ντύπωση τι ο προβλέψεις της εναι πιτυχημένες. τσι γιά παράδειγμα χρησιμοποιονται λέξεις - κλειδιά, πως «μπορε», «σως», «τίς περισσότερες φορές», «ν δέν» κ.τ.λ., πού προσφέρουν σφάλεια στόν στρολόγο προκαλον τήν ασθηση στόν πελάτη τι ξ ατίας του δέν παληθεύτηκε πρόβλεψη. να λλο τέχνασμα εναι παροχή γενικν συμβουλν, πού σχύουν γιά λους, φο βασίζονται σέ γενικά χαρακτηριστικά το νθρώπου. στρολόγος προσφέρει κάθε φορά να μέρος πό ατές τίς συμβουλές σέ να μέρος τν πελατν του. τσι π.χ. νυποψίαστος ναγνώστης το ροσκοπίου, διαβάζοντας σα φορον τό ζωδιό του, διαπιστώνει τι σχύουν. Δέν γνωρίζει μως τι σχύουν λόγ τς γενικότητάς τους καί τι κατά τόν διο κριβς τρόπο σχύουν γι' ατόν καί σα ναφέρονται, δθεν ποκλειστικά, στά λλα ζώδια.
Πέρα μως πό ατά στρολογία χει καί μία λλη διάσταση. ποδοχή τς ντίληψης τι πάρχουν δυνάμεις πού πιδρον στόν νθρωπο, διαμορφώνουν προσωπικότητά του καί καθορίζουν τό μέλλον του εναι μιά πίστη θρησκευτικς τάξεως. Τό τι παρξη τν δυνάμεων καί πιδράσεων ατν δέν ποδεικνύεται πιστημονικά, λλά προσεγγίζεται μέ εδικές τεχνικές, πού εναι πόκρυφες καί πρόσιτες στόν καθένα, ντάσσει τήν στρολογία στό χρο το ποκρυφισμο. Στό σημεο ατό θέση τς κκλησίας μας εναι ξεκάθαρη. πίστη σέ πόκρυφες δυνάμεις, εναι πίστη σέ δαιμονικές δυνάμεις καί νέργειες πού γίνονται μέ τήν πίκληση πόκρυφων δυνάμεων, γίνονται μέ τή βοήθεια δαιμονικν δυνάμεων.
Γιά νά ποδεχθε κανείς τά συμπεράσματα τς στρολογίας πρέπει νά ποδεχθε καί τό συμβολισμό της, πού κινεται στό χρο το ποκρυφισμο. στρολογία προϋποθέτει τήν παρξη δύο κόσμων, το πάνω κόσμου (στή προκειμένη περίπτωση το κόσμου τν πλανητν) καί το κάτω κόσμου (το δικο μας κόσμου), που σχύει τό βασικό δόγμα το ποκρυφισμο «πως πάνω, τσι καί κάτω». Κατά τήν ποκρυφιστική ντίληψη λόκληρο τό σύμπαν ποτελε να νιαο ζωντανό ργανισμό, πό τόν ποο ποσπάσθηκαν ο πλαντες καί καθετί πού πάρχει μέσα στό σύμπαν. δ βασίζονται ο πιδράσεις τν πλανητν στή ζωή μας.
Βασικές θέσεις το ποκρυφισμο γίνονται ποδεκτές καί προβάλλονται πό τήν πλειονότητα τν στρολόγων. τσι γίνεται λόγος γιά μετενσάρκωση, γιά «κοσμικές» καί «καρμικές» σχέσεις, γιά «παγκόσμια διάνοια», γιά «οκουμενικό πνεμα», γιά «ατοεξέλιξη», κ.τ.λ. Ο ντιλήψεις ατές συνδέουν στενά τήν στρολογία μέ τό κίνημα τς Νέας ποχς, φο λλωστε καί ρος Νέα ποχή χει στρολογικξη προέλευση. Μάλιστα ο νεοσατανιστικές αρέσεις ρίζουν τίς διαίτερες μερομηνίες τελετν καί θυσιν βάσει στρολογικν παρατηρήσεων.


4. Ο κίνδυνοι πό τήν στρολογία

Ο διαστάσεις πού προσλαμβάνει στρολογία στήν ποχή μας τήν καθιστον φαινόμενο πού μπερικλύει σοβαρούς κινδύνους γιά τό τομο καί τήν κοινωνία. πιστός τς στρολογίας δέν καθορίζει τή συμπεριφορά του μέ βάση τήν λευθέρη βούλησή του, λλά μέ βάση τό ροσκόπιό του. φαρμογή ατς τς ρχς εναι πολλές φορές σέ συγκεκριμμένες περιπτώσεις δυνηρή. ν κάποιος π.χ. πληροφορηθε πό τό ροσκόπιο τι θά χει μιά δυσάρεστη συνάντηση, μεταβάλλει τή φυσιολογική του συμπεριφορά, μέ ποτέλεσμα νά θεωρε κάθε συνάντηση ς δυσάρεστη, κόμη κι ν πρόκειται γιά εχάριστη συνάντηση. ν κάποιος πληροφορηθε πό τόν στρολόγο τι πρόκειται νά ρρωστήσει νά πεθάνει σέ συγκεκριμένο χρόνο, κυριεύεται πό γωνία, καταπίπτει ψυχολογικά καί ρχίζει νά συμπεριφέρεται ς μελλοθάνατος.
ν σθενής πιστός τς στρολογίας δέν καταφύγει στό γιατρό, λλά στόν στρολόγο, περιμένοντας πό ατόν χι μόνο τή διάγνωση, λλά καί τή θεραπεία τς σθένειας, τότε κινδυνεύει μεσα. Στήν περίπτωση ατή παρέμβαση τς στρολογίας θά μποροσε νά χαρακτηρισθε γκληματική, εδικά ν πρόκειται γιά σοβαρή σθένεια. Τό διο σοβαρός εναι κίνδυνος ν γιατρός πιστός τς στρολογίας μπιστεύεται περισσότερο τίς προβλέψεις τν στρων γιά τόν σθεν, πό τά δεδομένα τν ατρικν ναλύσεων.
ταν γωγή τν παιδιν διαμορφώνεται μέ βάση τίς ρχές τς στρολογίας καί ο κλίσεις, τά νδιαφέροντα, τά προσόντα καί λαττώματα το παιδιο ρμηνεύονται μέ βάση τό ροσκόπιο καί χι τό διο τό παιδί, τότε κίνδυνος γιά τήν μαλή νάπτυξη το παιδιο εναι μεγάλος. προσωπικότητα το παιδιο στήν οσία φίσταται να εδος βιασμο.
κατάργηση τς λευθερίας δημιουργε ξαρτώμενα τομα. πιστός τς στρολογίας δυνατε νά λάβει ποιαδήποτε πόφαση, κόμη καί πλή, χωρίς νά συμβουλευθε τό ροσκόπιο τόν στρολόγο. ν πό τήν ποχή τς δύσσειας ναγνωρίζεται τι νθρωπος διαμορφώνει τή μοίρα το λεύθερα, στρολογία ναιρε τήν πραγματική πιστήμη (δρο το Θεο, τό ποο πάσχιζε πί αἰῶνες νθρωπος νά κατανοήσει) καί κμεταλεύεται τήν νθρώπινη μωρία, φέλεια, μωροφιλοδοξία καί νασφάλεια.
στρολογία ποτελε πειλή κόμη καί γιά τήν κοινωνία μας, ποία εναι θεμελιωμένη πάνω στήν δυνατότητα το πολίτη νά παίρνει λεύθερες ποφάσεις καί στή διάκριση μεταξύ καλο καί κακο στρολογία δέν ποδέχεται τι πάρχουν καλές καί κακές πράξεις, λλά μόνο πράξεις πού πρόκειται ναπόφευκτα νά συμβον, τίς ποες πρέπει νά ποδεχθε κανείς προκειμένου νά ατοεξελιχθε καί νά κπληρώσει τόν προορισμό του. Δέν πάρχει διάκριση νάμεσα στό καλό καί στό κακό, λλά νάμεσα στή γνώση καί στήν γνοια το πεπρωμένου. Μπορε κανείς νά φαντασθε τίς κοινωνικές συνέπειες πό τήν πικράτηση τέτοιων ντιλήψεων.
Τέλος πειλή τς στρολογίας παίρνει νυπολόγιστες διαστάσεις ν κατορθώσει νά εσέλθει στό χρο τς πολιτικς καί δηγήσει τούς πολιτικούς ρχοντες μις χώρας καί σους λαμβάνουν τίς ποφάσεις σέ ξάρτηση πό τούς στρολόγους. Δυστυχς καί στή χώρα μας τά μέσα νημερώσεως εχαν πισημάνει τέτοιες περιπτώσεις κατά τό πρόσφατο παρελθόν.


5. θέση τς κκλησίας.

ρθόδοξη κκλησία μας πορρίπτει τήν στρολογία γιά πολλούς λόγους. δη ναφέραμε τι στρολογία κινεται στόν χρο το ποκρυφισμο καί εδαμε ποιά εναι ποψη τς κκλησίας μας γιά τόν ποκρυφισμό.
ρθόδοξη κκλησία δέχεται, πως καί πιστήμη, τι πάρχουν ρισμένες πιδράσεις τν πλανητν σέ φαινόμενα πού συμβαίνουν στή γ. Ο πιδράσεις ατές μως εναι μόνο φυσικές καί τίποτε περισσότερο. Τήν ρθόδοξη ατή ποψη σ' ατό τό σημεο συνοψίζει κατά τόν καλύτερο τρόπο γιος ωάννης Δαμασκηνός. «Τά στρα, λέγει, πηρεάζουν τή βροχή τήν νομβρία, τό κρύο τήν ζέστη, τήν γρασία τήν ξηρασία, τούς νέμους καί τά παρόμοια. Τίς πράξεις μας μως σέ καμία περίπτωση. Γιατί μες δημιουργηθήκαμε πό τόν Δημιουργό μας μέ λεύθερη βούληση καί εμαστε κύριοι τν πράξεών μας».
στρολογία, σύμφωνα μέ τά παραπάνω, καταλύει να βασικό δόγμα τς κκλησίας μας, τό δόγμα γιά τήν λευθερία (τό «ατεξούσιο» κατά τή θεολογική ρολογία) το νθρώπου. Ατό χει σάν συνέπεια τι δέν πάρχει διάκριση μεταξύ ρετς καί κακίας. «ν νεργομε», λέγει πάλι γ. ωάννης Δαμασκηνός, «σύμφωνα μέ τίς κινήσεις τν στρων, τότε ,τι πράττουμε τό πράττουμε κατ' νάγκην. ,τι γίνεται μως κατ' νάγκην δέν εναι οτε ρετή οτε κακία». τσι στρολογία παλλάσσει π.χ. τούς μαρτωλούς πό λα τά λάθη. ν δέν πάρχει μως ρετή, δέν πάρχει οτε σωτηρία, δέν πάρχει θέωση, δέν πάρχει γιότητα καί λο τό χριστιανικό οκοδόμημα μοιάζει νά καταρρέει. Μαζί καταρρέει καί κάθε ννοια δημοκρατικν θεσμν καί νθρωπίνων δικαιωμάτων.
Πρόκειται γιά μιά νέα θρησκεία, στήν ποία Χριστός δέν εναι κυρίαρχος το κόσμου, οτε τά στρα ποτελον δημιουργήματα το Θεο. Θεός εναι τό διο σύμπαν, τό ποο διέπουν καί κυβερνον τυφλοί νόμοι.
προσπάθεια το νθρώπου νά γνωρίσει τό μέλλον, ετε μέσ τς στρολογίας ετε μέσ λλων πρακτικν, καταδικάζεται πό τήν κκλησία μας ς μαντεία. Τό μέλλον γνωρίζει μόνο Θεός. μως διάβολος μέ διάφορους τρόπους πείθει καί ξαπατ τόν νθρωπο τι γνωρίζει καί κενος τό μέλλον καί μπορε νά το τό φανερώσει μέσα πό διάφορες μαντικές τεχνικές, μία πό τίς ποες εναι καί στρολογία. πίσης διάβολος κάνει τόν νθρωπο νά πιστεύει τι καταφεύγοντας σ' ατές τίς τεχνικές θά λύσει λα τά προβλήματά του. Φυσικά οτε τά προβλήματά του λύνει, οτε τό μέλλον γνωρίζει. Τήν προσφυγή μως σ' ατές τίς τεχνικές κκλησία μας τήν καταδικάζει ς πομάκρυνση πό τόν Θεό, ς κπτωση πό τήν πίστη καί ς προσφυγή στά «ργα» το διαβόλου, τά ποα πιστός ρνήθηκε κατά τό Βάπτισμα.
τσι ο κανόνες τς κκλησίας καταδικάζουν τήν μαντεία, που ντάσσεται καί στρολογία, καί προβλέπουν αστηρά πιτίμια γιά κείνους πού καταφεύγουν στούς μάντεις. ( λστ' κανών τς Λαοδικείας μεταξύ τν μάγων, μάντεων κ.τ.λ. καταδικάζει καί τούς στρολόγους.) Ο Πατέρες τς κκλησίας γενικς θεωρον τήν προσφυγή στή μαντεία πτώση μεγαλύτερη πό ατή τν πρώτων Χριστιανν μπροστά στό μαρτύριο, γιατί γίνεται χωρίς ξωτερικό καταγκασμό.
ληθινός λοιπόν χριστιανός δέν προσπαθε νά γνωρίσει τό μέλλον καταφεύγοντας σέ τέτοιες τεχνικές, λλά πιθυμε μόνο νά βρίσκεται κοντά στό Χριστό καί πιδιώκει νά γίνει μέλος τς πουράνιας βασιλείας του, ποία «δέν χει χρείαν τοῦ ἡλίου, οὐδέ τῆς σελήνης διά νά φέγγωσι ἐν αὐτῇ, διότι ἡ δόξα τοῦ Θεοῦ ἐφώτισεν αὐτήν, καί ὁ λύχνος αὐτῆς εἶναι τό Ἀρνίον» (Ἀποκ. κβ' 22-23).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου