γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Η αρχαιολατρία στη Ελλάδα



ΤΕΥΧΟΣ  16               ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ   2001

Η ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ

1. Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις

Στό δεύτερο τεχος ατο το ντύπου εχαμε γιά πρώτη φορά σχοληθε μέ τό συνεχς γκούμενο φαινόμενο τς ρχαιολατρίας, τς οκουμενικς δηλαδή ναβίωσης τς λατρείας τν ρχέγονων θεν καί προγόνων τν λαν. κε εχαμε τονίσει τι τό κίνημα ατό χει παγκόσμιο χαρακτήρα καί, λόγ διαζουσν συνθηκν, βρίσκει ξαιρετικά πρόσφορο δαφος καί στήν λλάδα.

Πολυάριθμες ργανώσεις καί μάδες, πού κφράζονται μέσα πό περιοδικά, ντυπα καί «θες» κδηλώσεις, μέ πρόσχημα τήν προβολή το ρχαίου πολιτισμο, πιχειρον τόν παναπροσδιορισμό τς λληνικς, ν προκειμέν, στορίας καί τήν παναφορά τς λατρείας τν ρχαίων θεν. Εναι μεγάλο λάθος νά μειδιομε μπροστά σέ τέτοιες κινήσεις νά τίς ποτιμομε θεωρώντας τις θες. Μέ σύνθημα «λες ο θρησκεες εναι καλές, Θεός εναι νας καί διος παντο», ατά τά ρεύματα τς Νέας ποχς πιχειρον νά ποπροσανατολίσουν τούς πιστούς πό τόν πραγματικό τους στόχο καί νά τούς μποδίσουν νά διακρίνουν μέ εκολία τόν ληθινό Θεό πό τά εδωλα.
Δυστυχς τέτοια φαινόμενα νεοειδωλολατρικο - νεοεποχίτικου περιεχομένου μφανίσθηκαν πρόσφατα καί στήν ρκαδία, δίνοντάς μας φορμή νά σχοληθομε κ νέου μέ τήν κίνηση τς ρχαιολατρίας.
τσι στά πλαίσια το 2ου Φεστιβάλ Τρίπολης, ατό τό καλοκαίρι, προβλήθηκε ταινία «Δύο λιοι στόν διο ορανό» το Γ. Σταμπουλόπουλου. Δέν γνωρίζουμε ποιός νέκρινε τήν προβολή ατς τς ταινίας, νάμεσα σέ μέτρητο πλθος λλων ταινιν, προβαίνοντας μάλιστα καί στή δημοσίευση σέ νημερωτικό φυλλάδιο τν προκλητικν σχολίων το σκηνοθέτη, τμήματα τν ποίων θά παραθέσουμε εθύς μέσως. ταινία θεωρεται πιό ντιπροσωπευτική σύγχρονη κινηματογραφική κφραση τν νεοειδωλολατρικν καί ρχαιολατρικν τάσεων στή χώρα μας. χει ς θέμα τόν ποτιθέμενο γενικευμένο διωγμό τν λλήνων εδωλολατρν πό τούς Χριστιανούς καί τήν καταστροφή τν ερν τους.
σκηνοθέτης, ριοθετώντας τό στορικό πλαίσιο τς ταινίας του, ναφέρει τι « κκλησία ναλαμβάνει, γιά λογαριασμό το Μ. Κωνσταντίνου, τήν μετάλλαξη τν πολιτν σέ βουλα ντα ... πού θά φροντίζουν μόνο γιά τή σωτηρία τς ψυχς τους» καί τι « τρομοκρατία πού σκεται μέσα πό τά κείμενα τς Βίβλου, ταν τά σχυρά ργαλεα στά χέρια το καινούριου ερατείου γιά τήν χειραγώγηση τν πιστν, ο ποοι θά πρέπει νά ρχίσουν νά προσκυνον γονυπετες - πρωτοφανές γιά λληνες - ναν θεό ξενόφερτο, πού πέχει παρασάγγας πό τούς θεούς πού λατρεύουν, ναν θεό κδικητικό, τεγκτο, τιμωρό, νελέητο, πού παιτε τυφλή πακοή στούς πάντες». Ποιός εναι μως τεγκτος καί κδικητικός Θεός; Ατός πού νσαρκώθηκε καί δέχτηκε κούσια νά σταυρωθε καί νά προσφέρει τόν θάνατό Του λύτρο ντί τν μαρτιν το κόσμου; Σέ ντίθεση μάλιστα μέ τούς ρχαίους θεούς, πού μφανίζονται πολυγαμικοί καί αμομίκτες, πού ξεδικοντο κόμη καί τήν λλειψη τς προσήκουσας τιμς στά γάλματά τους, πού ζητοσαν μέχρι καί νθρωποθυσίες πό τούς πιστούς τους, πού τούς λάτρευαν πολλές φορές σέ κσταση καί πό τήν πήρεια ναρκωτικν οσιν, πού ζητοσαν πό τίς ἱέρειές τους νά κδίδονται (ξ ο καί ρος «ερόδουλος») γιά τον ξευμενισμό τους;
Μέ πρόφαση, λοιπόν, τόν σχολιασμό τς ταινίας του, σκηνοθέτης περν μέ φαινομενικά θο τρόπο τίς πόψεις τν σύγχρονων ναβιωτν τς ρχαιοελληνικς θρησκείας γιά τήν ποτιθέμενη μισαλλοδοξία τν Χριστιανν, καθς καί τό μίσος τους πρός τήν Παλαιά Διαθήκη, πού κδηλώθηκε κόμη καί πρός τήν . Σύνοδο τς κκλησίας τς λλάδος, πό τήν ποία τό ντιχριστιανικό περιοδικό Δαυλός, μέ πιστολή του στό τεχ. 137, ζητε νά ποκηρύξει καί νά ποβάλλει πό τά ερά κείμενα ετε λόκληρο τό «σμα» τν βιβλίων τς Π. Διαθήκης, ετε τά μέρη κενα πού τάχα στρέφονται παράφορα κατά τς στορίας το λληνισμο καί το θνους!!!
Τό δεύτερο γεγονός σχετίζεται μέ τήν 8η ναβίωση τν ρχαίων γώνων στό Λύκαιον ρος, κοντά στή Μεγαλόπολη. Σε βιβλίο - φιέρωμα στά ναβιωθέντα Λύκαια, πού κδόθηκε πρόσφατα πό τόν Δμο Μεγαλόπολης καί τοπική φημερίδα, καί χει στό ξώφυλλο «στιάδες νά μεταφέρουν τήν ερή φλόγα τν Λυκαίων γώνων στό Βωμό πάνω στήν κορφή το Λυκαίου ρους», γίνεται ναφορά στήν ναμφισβήτητη στορία το τόπου καί στήν δέα ναβιώσεως τν Λυκαίων γώνων.
Σύμφωνα μέ τό πρόγραμμα τν κδηλώσεων, τό πρωί τς Κυριακς 5/8/ 2001, στίς 7.00 π.μ. (κατά σύμπτωση ατή τήν ρα χτυπον ο καμπάνες τν κκλησιν γιά τήν Κυριακάτικη Θ. Λειτουργία), γινε τελετή φς τς φλόγας τν Λυκαίων, μέ συμμετοχή πρωθιέρειας, στιάδων, ερειν καί θλητν «μέ τόν διο ρχαιοπρεπ τρόπο», πως τονιζόταν στό πρόγραμμα. ναμφίβολα καί μόνο ναφορά στήν παρξη «πρωθιέρειας» καί «ερειν», ν μή τι λλο, ξενίζει καί δηγε σέ ατονόητα συμπεράσματα. Πρέπει νά τονίσουμε, ν προκειμέν, τι δέν χουμε ντιρρήσεις γιά τά δεώδη τς εγενος μιλλας (ε γωνίζεσθαι), τς δικαιοσύνης κ.τ.λ., πού νδεχομένως προβάλλουν τέτοιες κδηλώσεις. ταν μως γίνεται προσπάθεια εσαγωγς σ' ατές στοιχείων μέ ντονα θρησκευτικό περιεχόμενο (έρειες, πικλήσεις, ρκωμοσίες στό νομα ρχαίων θεν μπροστά σέ βωμούς κ.τ.λ.), εμαστε ποχρεωμένοι νά στηλιτεύουμε τέτοια φαινόμενα, ς ντίθετα μέ τά χριστιανικά πιστεύω, σο θα (νοσταλγία το παρελθόντος;) καί ν φαίνονται.
ν ψει μάλιστα τν λυμπιακν γώνων το 2004, εναι σίγουρο τι τέτοια φαινόμενα θά πολλαπλασιαστον. Εναι γνωστό τι εσαγωγή νεοπαγανιστικν στοιχείων καί θρησκευτικν τελετν χουν σαφς ποβαθμίσει τόν θεσμό καί τό κύρος τν λυμπιακν γώνων. ναρωτιόμαστε, γιά παράδειγμα, γιά ποιό λόγο ραγε φή τς «ερς» φλόγας - φεύρεση τν Γερμανν ναζί (το πουργο Δρ. Γκέμπελς) στήν λυμπιάδα το 1935 στό Βερολίνο - γίνεται πό έρεια καί χι πό θλητή  - λυμπιονίκη; Τά δανικά τς εγενος μιλλας, τς ερήνης μεταξύ τν λαν κ.τ.λ., πού κφράζουν ο λυμπιακοί γνες, πρέπει νά μένουν γνά, μακριά πό τίς ποπτες καί κακόβουλες νοθεες οωνδήποτε, νεοειδωλολατρν νεοπαγανιστν.


2. κπρόσωποι το ρχαιολατρικο κινήματος στήν λλάδα

Σέ γνωστό περιοδικό μυστικιστικο - ποκρυφιστικο χαρακτρα φιλοξενονται ο θέσεις μερικν πό τούς σύγχρονους κπροσώπους τν ρχαιολατρν στήν λλάδα. ναφέρουμε κάποιες πό ατές, γιά νά συνειδητοποιηθον σοβαρότητα καί ο διαστάσεις το προβλήματος:
Μάρω Κιουλάφα, κδότης το περιοδικο ΕΡΜΕΙΟΝ, θεωρε τήν στροφή πρός τόν ρχαο πολιτισμό ς μιά θετική πόφαση το σημερινο νθρώπου, πού ρνεται νά εναι πήκοος: «Κοινή δεολογική βάση το σύγχρονου ρχαιοελληνικο ρεύματος εναι ... πατρογονική θρησκεία τν λλήνων».
Γιά σκοταδιστική κκλησία, πού ποδουλώνει τή νεοελληνική κοινωνία, μιλάει Βλ. Ρασσιάς, συνεργάτης τν περιοδικν SPEAKOUT καί ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ, δηλώνοντας σχετικά πώς, μέ ξαίρεση να μικρό «φυπνισμένο» κοινωνικό σύνολο, « λοιπή νεοελληνική κοινωνία, ξαιτίας τς βαθύτατης μορφωσις καί τς πόλυτης ποδούλωσης στή σκοταδιστική κκλησία, χαρακτηρίζεται πλς πό ,τι πιό χυδαο, κτηνδες, χονδροειδές, πισθοδρομικό, φανατικό, σχιζοφρενικό καί δεισιδαιμονικό» καί προβλέπει πώς δέν εναι μακριά τό τέλος το Χριστιανισμο.
Κ. Κεχαγιάς, κδότης το περιοδικο ΔΙΪΠΕΤΕΣ, ναφέρει τι κάθε θνος πρέπει νά πιστεύει στούς θεούς τς ρχέγονης στορίας του. Μέσα πό τό περιοδικό του χτυπάει νοιχτά «τήν βραϊκή αρεση το Χριστιανισμο», ποία, κατ' ατόν, εναι κύρια πεύθυνος γιά τό κυνήγι τν ρχαιολατρν στήν λλάδα. «Ατό πού πιζητομε, λέει, εναι κ νέου ποκάλυψη τς πολυθεϊστικς πτικς καί, συγκεκριμένα, τς λληνικς». «φείλουμε νά ναγνωρίσουμε τήν συμβολή τς πελευθερωτικς θρησκείας το Δωδεκαθέου στήν λληνική Παιδεία..., τήν ξέχουσα θέση πού κατεχε θεός ρωτας στή ζωή το λληνα καί σέ λες τίς κδηλώσεις τς κοινωνικς καί προσωπικς του ζως, ο ποες ντανακλον τή θρησκευτικότητα πού τόν διέπει».
Κατά τόν Κ. Σπυρόπουλο τήν ποχή πού «βραιοχριστιανική κκλησία πνέει τά λοίσθια», πιστροφή πρός τόν ρχαιοελληνικό πολιτισμό πρέπει νά εναι λοκληρωτική: «θρησκεία, παιδεία, τέχνη, γλώσσα».
Τρύφων λύμπιος, δρυτής τς «Φιλοσοφικς Σχολς το λύμπου», θεωρε τι ννομη παρουσία το Διός δηγε στή διά το νόμου διακυβέρνηση τς πολιτείας.
Μάρκος Βερέττας προτείνει γιά τήν ντιμετώπιση τς οκολογικς καταστροφς τήν θεοποίηση τς Μητέρας - Φύσης, πού χει «θεϊκή πόσταση».
Τήν εροποίηση τς Φύσης ζητ καί ρακλς Παλλαβίδας, πρόεδρος το «πολλώνειου δεοχώρου». Δέν φτάνει, κατ' ατόν νά εμαστε μόνον ρχαιόφιλοι, λλά «ρχαιότροποι».
Μάριος Δημόπουλος ποστηρίζει λλάδα ζε σήμερα σέ ναν «νεοβυζαντινό Μεσαίωνα», οσα πί δεκαέξι αἰῶνες πόδουλη πνευματικά στό «ζοφερό νατολίτικο δόγμα, τόν ουδαιοχριστιανισμό καί τόν Σιωνισμό».
Γιά τόν Παν. Μαρίνη, κδότη το περιοδικο ΠΑΝΘΕΟΝ καί πρόεδρο τς «λληνικς ταιρείας ρχαιοφίλων», « ναβίωση τς ρχαίας λληνικς θρησκείας εναι χι μόνο δυνατή λλά καί πιβεβλημένη σήμερα. Τόσο, πού κόμη καί ν μιά τέτοια θρησκεία δέν πρχε, πρεπε ν τήν πινοήσουμε γιά τό καλό τς νθρωπότητας».
κόμη πιό μπαθής πρός τούς Χριστιανούς Δευκαλίων Βατιμπέλλας ρύεται: «τούς βραιοχριστιανούς ρωμιούς μπορομε νά τούς κατηγορομε τι γκατέλειψαν τά πάτρια, γιά νά περασπιστον τή διδασκαλία το Τζεσουά, χωρίς νά ποτελον θνος», λλά «μίασμα πού διέλυσε τόν λληνισμό καί μς βύθισε σ' να σκοτάδι πού διαρκε αἰῶνες».


3. ρχαιολατρία καί διαδίκτυο

Ο νεοειδωλολάτρες δέν ταν δυνατό νά μήν χρησιμοποιήσουν καί τό διαδίκτυο (internet), γιά νά διαδόσουν παντο τίς πικίνδυνες πόψεις τους.
λεκτρονικές διευθύνσεις, πού σχολονται μέ θέματα κ πρώτης ψεως «θα», χουν ποπτο περιεχόμενο. Γιά παράδειγμα «Διεθνής νωση γιά τή διάδοση τν ρχαίων λληνικν νομάτων» (ΔΕΔΑΕΟ) (http://users. hellasnet. gr/tilefos/) ποστηρίζει τήν νάγκη χρήσης ρχαιοελληνικν νομάτων πό λους τούς λληνες. «λληνική στία πιστημονικν ρευνν» (www. ellinikiestia.gr) κδίδει τό περιοδικό ΙΧΩΡ καί φαίνεται, γιά ενόητους λόγους, νά δίνει βάρος στήν στορία το λληνικο θνους κυρίως τς προχριστιανικς ποχς.
πάρχουν μως καί διευθύνσεις στίς ποες προβάλλονται μεσα καί προκάλυπτα ο νεοπαγανιστικές πόψεις τν ρχαιολατρν:
Τό «πατο Συμβούλιο λλήνων θνικν» (ΥΣΕΕ) (www.angelfire. com/ga/gentiles) δρύθηκε μέ σκοπό τήν λοκληρωτική πιστροφή στόν ρχαιοελληνικό πολιτισμό. να κεντρικό μήνυμα στήν στοσελίδα του εναι: «Προσέχετε τούς Χριστιανούς, πρτα κανε βιβλία, μετά κανε νθρώπους». Διαβάζουμε πίσης χαρακτηριστικά: «Διεκδικομε τό δικαίωμα νά ζομε σύμφωνα μέ τά προγονικά μας θη..., τό δικαίωμα στήν πατρογονική διαδικασία νοματοθεσίας..., τό δικαίωμα κάτω πό τήν προστασία το νόμου στήν θνική μας λατρεία τν λλήνων θεν σέ λη τήν πολυμορφία καί τήν μεγαλοπρέπειά τους καθώς καί τό δικαίωμα σέ λληνικές τελετές γάμου ντί τν σημερινν ουδαιοχριστιανικν. Τέλος διεκδικομε τό δικαίωμα τς ξιοπρέπειας στό θάνατο μέ νευ ρων νομιμοποίηση τς εθανασίας, καθώς καί μεση ξασφάλιση το δικαιώματος καύσης το νεκρο σώματος». Μεταξύ τν ατημάτων τους εναι καί τοποθέτηση γαλμάτων πό τό κράτος σέ δημόσιους χώρους, σχολεα κ.τ.λ. καί καθιέρωση κρατικς οκονομικς βοήθειας γιά τίς ρευνές τους.
Σέ πιστολή πού στειλε τό ΥΣΕΕ στόν Πρόεδρο τς Δημοκρατίας (30/8/ 2000), το φιστ τήν προσοχή σον φορ «τήν δικτατορεύουσα λληνική θρησκεία στήν ποία χει, πως ο περισσότεροι λληνες γκλωβισθε ξ θίμου καί παλν νύχων (διά το πονηρο νηπιοβαπτισμο), τήν ουδαϊκή αρεση πού ποκαλεται Χριστιανορθοδοξία». λλο μς νομάζουν «Χατζηέλληνες» παδούς το «περιτετμημένου ραββίνου τς ουδαιοχριστιανικς δεισιδαιμονίας».
Σχετικά μέ τό πρόβλημα τν ταυτοτήτων, σέ πιστολή τους στό διαδίκτυο (16/5/2000) πισημαίνουν τήν «δειλία τς νομίμου Πολιτείας νά συγκρουσθε μεσα μέ τήν παρανομοσα πλέον μεσαιωνική κκλησία» καί ζητον τόν πλήρη διαχωρισμό Κράτους - κκλησίας, νά κοπε μισθός τν ερέων καί νά παλλαγον ο νοπλες Δυνάμεις τς χώρας «πό τόν ταπεινωτικό ρόλο το νά συνοδεύουν δουλικά τά νά καιρούς εδωλα, φετίχ καί ερά φτα το συγκεκριμένου μόνο δόγματος».
Στήν διεύθυνση (www.geocities.com/Athens/Atrium/6119) διαβάζουμε τό σύνθημα: «τιμή στούς ληθινούς θεούς, ποκηρύξτε τήν ουδαιοχριστιανική τρέλα. Εμαστε παιδιά τν λυμπίων θεν καί χι σκλάβοι το Γιαχβέ». ποιος μάλιστα πιθυμε, μπορε νά προσφέρει τήσια εσφορά γιά οκουμενική ποστήριξη τν διαμαρτυριν τους, τν κδηλώσεων καί γιά τήν πόκτηση δημοσίων βωμν καί ερν.
«λληνική ταιρεία ρχαιοφίλων» το Παν. Μαρίνη (www. geocities. com/ Athens/Delphi/8239) χει προχωρήσει στήν συλλογή πογραφν γιά τήν ναγνώριση τς ρχαίας λληνικς θρησκείας. Τόν ούνιο το 2001 μιά πιτροπή κατέθεσε στό πουργεο Παιδείας ατηση γιά «εκτήριο οκο». Διενεργον πίσης ρανο πρός δρυση περικαλλος ερο τεμένους τς λληνικς θρησκείας το Δωδεκαθέου πλησίον τς πρωτεύουσας. Τό περιοδικό τους ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΘΕΟΝ χει, πως λένε, ραμα «τήν ναγέννηση τν λληνικν δεν καί τήν νάδειξη τν ρχν τς λληνικς θρησκείας, ποία εναι φορέας τν λληνικν δεν». Στήν δια στοσελίδα μπορε κανείς νά συνδεθε μεσα μέ διευθύνσεις ποκρυφιστικο - μυστικιστικο χαρακτρος.


4. Διαπιστώσεις καί συμπεράσματα

πως ντιλαμβανόμεθα, ρχαιολατρία δέν εναι να κίνδυνο νόητο φαινόμενο, μπρός στό ὁποῖο πρέπει νά ἐφησυχάζουμε. Τό κίνημα αὐτό δέν ἔχει καμία σχέση μέ τήν ἐπιστροφή στήν ἑλληνική παράδοση (τήν ὁποία μάλιστα διέσωσε ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία). Ἀποτελεῖ παρακλάδι τῆς Νέας Ἐποχῆς καί ἔχει παγκόσμιο χαρακτήρα. Τό 1998 στό Βίλνιους τῆς Λιθουανίας συνεστήθη τό «Παγκόσμιο Συμβούλιο Ἐθνικῶν Θρησκειῶν» μέ τήν συμμετοχή ἀρχαιολατρῶν ἀπό ὅλες τίς χῶρες, οἱ ὁποῖοι ὁραματίζονται τήν ἐπιστροφή στίς πατρογονικές τους θρησκεῖες.
Ἀπό τήν ἐξάπλωση αὐτοῦ τοῦ κινήματος ἡ Ἐκκλησία ὡς «σῶμα Χριστοῦ» κατ' οὐσίαν δέν κινδυνεύει. Κινδυνεύουν μόνο ἐπί μέρους μέλη της, «ἀσθενῆ τῇ πίστει», τά ὁποῖα ὅσοι γνωρίζουμε ἔχουμε εὐθύνη νά ἐνημερώσουμε, νά ἐνισχύσουμε καί νά προστατεύσουμε. Ἡ Ἐκκλησία διαθέτει μιά πανίσχυρη δύναμη, μέ τήν ὁποία πορεύεται πρός τό τέλος τῆς ἱστορίας καί «πῦλαι ἄδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς». Μέ τήν δύναμη αὐτή ἐπικράτησε ἁπλά, σιγά καί ἀθόρυβα, κατακτώντας ἕναν κόσμο μέ ὑψηλό πολιτισμό (τόν ἑλληνικό κόσμο), πού εἶχε πρό πολλοῦ ἀντιληφθεῖ τήν ἀνεπάρκεια τῆς θρησκείας του. Ἡ δύναμη αὐτή εἶναι ἡ Θεία Χάρις. Αὐτή ἐνίσχυσε τό ἀναρίθμητο πλῆθος τῶν Χριστιανῶν μαρτύρων νά μήν προσκυνᾶ τά νεκρά εἴδωλα. Μέ τήν δύναμη αὐτή οἱ ἅγιοι μάρτυρες ὑπέμεναν βασανιστήρια, παρησιάζοντο μπροστά σέ βασιλεῖς καί ἡγεμόνες, θαυματουργούσαν. Αὐτή κάνει ἀκόμη καί τά λείψανα τῶν μαρτύρων νά εὐωδιάζουν καί νά θαυματουργοῦν.
Ἀπό τότε ἀρκετές φορές ἐπιχειρήθηκε ἀπό διαφόρους (Ἰουλιανός ὁ Παραβάτης, Πλήθων Γεμιστός κ.ἄ.) ἡ ἐπιστροφή στό «κάλλος» τοῦ ἀρχαιοελληνικοῦ παρελθόντος, μέ τό ἴδιο ἀποτέλεσμα: τήν ἀποτυχία. Φαίνεται λοιπόν νά ἔχει διαχρονική ἰσχύ ἡ ἀπάντηση τοῦ μαντείου τῶν Δελφῶν πρός τόν Ἰουλιανό τόν Παραβάτη: «Χαμαί πέσε Δαίδαλος αὐλά. Οὐκέτι Φοῖβος ἔχει καλύβαν, οὐ μάντιδα δάφνην, οὐ παγάν λαλέουσαν. Ἀπέσβετο καί λάλον ὕδωρ». Καί αὐτό συμβαίνει διότι, κατά τόν Μ. Ἀθανάσιο (Κατά εἰδώλων), «μέ τό γεγονός τοῦ σταυροῦ καταργήθηκε κάθε εἰδωλολατρία, ... ἐκδιώκεται κάθε δαιμονική φαντασία, καί μόνον ὁ Χριστός προσκυνεῖται καί δι' αὐτοῦ ὁ Πατήρ γνωρίζεται καί οἱ ἀρνητές καταντροπιάζονται, ὁ δέ σταυρός μεταπείθει ἡμέρα μέ τήν ἡμέρα ἀοράτως τίς ψυχές τῶν ἀντιλεγόντων». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου