γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Φαινόμενα Νεοειδωλολατρίας



ΤΕΥΧΟΣ  27        ΤΡΙΠΟΛΙΣ          ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2003

ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ  ΝΕΟΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑΣ
ΔΩΔΕΚΑΘΕΪΣΜΟΣ - ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

να πιστημονικό Συνέδριο

Τόν παρελθόντα Μάϊο ργανώθηκε στή Θεσσαλονίκη πό τήν ταιρεία ρθοδόξων Σπουδν να πολύ σημαντικό πιστημονικό Συνέδριο μέ θέμα «Φαινόμενα Νεοειδωλαλατρίας. Δωδεκαθεϊσμός - ποτίμηση Παλαις Διαθήκης - λυμπιακοί γνες». Τό Συνέδριο σχολήθηκε μέ τό φαινόμενο τς νεοειδωλολατρίας ρχαιολατρίας νεοπαγανισμο, να βασικό προβλήμα πού πασχολε τήν ποιμαντική τς κκλησίας μας καί τήν λληνική κοινωνία γενικότερα, δίνοντας διαίτερη μφαση σέ τρες βασικές πτυχές του: α) στήν ναβίωση τς λατρείας τν ρχαίων θεν (δωδεκαθέου κ..), β) στήν ποτίμηση τς Παλαις Διαθήκης, πού συστηματικά πιχειρεται πό τό σύνολο τν νεοειδωλολατρικν μάδων καί γ) στούς λυμπιακούς γνες, ναν θεσμό τόν ποο ο μάδες ατές κμεταλεύονται συστηματικά γιά τήν προβολή τους καί τήν προώθηση τν θέσεών τους.

Ο ργασίες το Συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν στήν Αθουσα Τελετν το Πνεπιστημίου Θεσσαλονίκης πό 25-27/5/2003. ριθμός τν συμμετεχόντων ταν ντυπωσιακός καί μεγάλη αθουσα ταν κατάμεστη σέ λες τίς συνεδρίες, σπάνιο φαινόμενο γιά τά συνήθη πιστημονικά συνέδρια. νακοινώθηκαν 33 εσηγήσεις πό σάριθμους εδικούς εσηγητές, πανεπιστημιακούς καθηγητές καί ρευνητές, κληρικούς καί λαϊκούς.


Ο ντιδράσεις τν νεοειδωλολατρν

πως ταν ναμενόμενο, διοργάνωση το Συνεδρίου προκάλεσε τίς ντιδράσεις τν νεοειδωλολατρν. Τά πίσημα Πορίσματα το Συνεδρίου στήν εσαγωγή τους ναφέρουν χαρακτηριστικά:
« γνωστοποίηση το Συνεδρίου προκάλεσε τίς ντονες ντιδράσεις νεοειδωλολατρικν συλλόγων, μέ κυκλοφόρηση συκοφαντικν καί βριστικν ντύπων, τό περιεχόμενο τν ποίων κατεχώρισαν καί στό Διαδίκτυο, μέ ποστολή ξωδίκων προσκλήσεων γιά κφοβισμό τν ργανωτν καί εσηγητν καί πίσημο γγραφο το "πάτου Συμβουλίου τν λλήνων θνικν", μέ βαρύτατους βριστικούς χαρακτηρισμούς ναντίον τν ργανωτν, στό ποο διαμαρτύρονταν ν πρώτοις γιατί τό Πανεπιστήμιο δέν χει ς σμα τήν μορφή το φιλοσόφου ρισττέλους λλά τόν παντελς σχετο μέ τή μόρφωση καί τή γνώση "γιο" τν Χριστιανν, ννοώντας τόν γιο Δημήτριο, καί κατόπιν ζητοσαν νά μς ποπέμψει πό τήν αθουσα, τήν ποία κακς μς παρεχώρησε.
Μετά τήν ποτυχία ατν τν νεργειν, κάλεσαν διά τν Μέσων Μαζικς νημερώσεως τούς νά τήν λλάδα παδούς το δωδεκαθεϊσμο νά λθουν στήν Θεσσαλονίκη καί νά καταλάβουν τήν αθουσα, στε νά παρεμποδισθε διεξαγωγή το Συνεδρίου. Προσλθαν πράγματι μέ πανώ λάχιστα πρόσωπα πού παιτοσαν νά εσέλθουν στήν αθουσα, στήν ποία δη εχαν διασπαρ λλοι μόφρονές των φωνασκοντες κατά τήν διάρκεια τν εσηγήσεων, νοχλοντες καί παρεμποδίζοντες τήν μαλή διεξαγωγή τν ργασιν το Συνεδρίου. Τό πανεπιστημιακό συλο γιά λλη μία φορά χρησιμοποιήθηκε ναντίον τς λευθερης διακίνησης τν δεν καί το καδημαϊκο διαλόγου πό λιγάριθμα ξωπανεπιστημιακά, αταρχικά καί ντιδημοκρατικά στοιχεα, καί μάλιστα πό δθεν λάτρεις το ρχαίου λληνικο πνεύματος. σθεναρή στάση τν διοργανωτν καί μφανής ντίδραση το πλήθους τν συνέδρων μπόδισαν τούς ταραχοποιούς νά πιτύχουν τόν στόχο τους, πού ταν χι λεύθερος διάλογος λλά διάλυση το Συνεδρίου. πογοητευθέντες πό τήν δυναμία τους καί τήν μφαν κατακραυγή τν συνέδρων κατά τήν ναρκτήρια συνεδρία δέν προκάλεσαν πεισόδια κατά τίς πόμενες συνεδρίες. Τό γχείρημά τους εχε σέ μικρογραφία τόν χαρακτήρα καί τήν τύχη το γχειρήματος το οτοπικο ρωός τους ουλιανο το Παραβάτου ποστάτου».
Στή συνέχεια δημοσιεύουμε τό κύριο μέρος τν Πορισμάτων το Συνεδρίου, τά ποα γιά τήν καλύτερη πρόσληψη κ μέρους τν ναγνωστν χωρίσαμε σέ νότητες, προσθέσαμε πικεφαλίδες νά νότητα καί πογραμμίσαμε κάποια χαρακτηριστικά σημεα.


Τά Πορίσματα.
α) Τό φαινόμενο τς νεοειδωλολατρίας

«1. Τό θέμα το Συνεδρίου, πως φάνηκε καί πό τίς ντιδράσεις, διαίτερα πό τό πλθος τν συνέδρων, προκάλεσε μεγάλο νδιαφέρον καί κάλυψε πραγματική πιστημονική καί ποιμαντική νάγκη.
2. νεοειδωλολατρία νεοπαγανισμός ρχαιολατρία δέν εναι μόνον λληνικό λλά παγκόσμιο φαινόμενο. προσπάθεια ναβιώσεως τν ρχαίων θνικν θρησκειν, κμεταλευόμενη τά πατριωτικά ασθήματα τν νθρώπων, ποτελε πιδίωξη τς λεγομένης Νέας ποχς στήν ποία καί ντάσσεται. νισχύεται πό τίς κατά τόπους μασονικές στοές, ο ποες νδιαφέρονται χι γιά κάποια συγκεκριμένη θρησκεία, λλά γιά τήν προώθηση το συγκριτισμο καί τήν πρόσδεση τν νθρώπων σέ μία πανθρησκεία, στε νά πιβληθε παγκοσμίως Νέα Τάξη πραγμάτων.
3. πομάκρυνση πό τόν ληθινό Θεό καί λατρεία τν κτισμάτων εναι τέχνασμα το Διαβόλου. χει ς κίνητρο τόν γωϊσμό καί σκοπό τήν ατοθέωση· ποθάλπει τίς κατώτερες πιθυμίες καί δονές, κπλήρωση τν ποίων δημιουργε πολέμους, ριδες, ναστατώσεις, καταρράκωση τς μοναδικς ξίας το νθρώπου ς εκόνος Θεο, πως μοναδικά καί ξιόπιστα διδάσκει πόστολος Παλος στό πρτο κεφάλαιο τς "Πρός Ρωμαίους" πιστολς. Τό θος τν θεν το δεδεκαθέου εναι χειρότερο το θους τν χειρότερων νθρώπων. Γι' ατό καί λατρεία τους πορρίφθηκε πό τούς ρχαίους λληνες σοφούς ς νόητη καί παξιωτική γιά τόν νθρωπο».


β) Παλαιά Διαθήκη

«4. πόρριψη τς Παλαις Διαθήκης μφανίζει τόν νεοπαγανισμό ς ντίπαλο το ουδαϊσμο. Οσιαστικά μως εναι σύμμαχός του, διότι κοινό γνώρισμα μφοτέρων εναι πόρριψη το Χριστιανισμο. Δέν στρέφονται μφανς ναντίον τς Καινς Διαθήκης, γιά νά ποκρύψουν τίς πραγματικές τους διαθέσεις καί νά ποφύγουν τήν μεση ντίδραση τν Χριστιανν. Ο δύο μως Διαθκες, Παλαιά καί Καινή, εναι λληλένδετες καί ποτελον διαίρετη νότητα. Εναι θεόπνευστα στό σύνολό τους κείμενα πού διακονον ς δύο θεραπαινίδες τό να σχέδιο το Θεο γιά τήν σωτηρία το νθρώπου, σέ διαφορετικές ποχές καί διαφορετικά πίπεδα. Καινή χωρίς τήν Παλαιά εναι μετέωρη, ν Παλαιά χωρίς τήν Καινή μένει νερμήνευτη καί νεκπλήρωτη, να πλό βιβλίο τς στορίας τν βραίων. διος Χριστός χρησιμοποίησε καί προέβαλε τήν Π. Διαθήκη ς προετοιμασία το δικο Του ργου. Τό διο πραξαν καί ο πόστολοι, πως καί κκλησία κατόπιν στή θεολογία καί στή λατρεία, λλά καί χριστιανική παιδεία στό Βυζάντιο καί μετά τό Βυζάντιο. Ο νεοεοδωλολάτρες κολουθον σ' ατό τούς ρχαίους Γνωστικούς, τούς ποίους κατεδίκασε κκλησία. Στά νεώτερα χρόνια τήν Παλαιά Διαθήκη πολέμησαν καί ποτίμησαν ο θεοι διαφωτιστές μέ ρχηγό τόν Βολταρο. πολεμική κατά τς Παλαις Διαθήκης στόν σημερινό λληνισμό ντιγράφει δυτικά θεϊστικά παραδείγματα καί ξιοποιε θνικιστικά - ρατσιστικά κίνητρα, κατά τά πρότυπα το θνικοσοσιαλισμο το Χίτλερ».


γ) λληνισμός, Χριστιανισμός καί εδωλολατρία

«5. εδωλολατρία δέν εναι οτε τό μοναδικό οτε τό καλύτερο στοιχεο τς ρχαιοελληνικς παιδείας. Ο Πατέρες τς κκλησίας καλλιεργον καί συνεχίζουν σέ λους τούς τομες τήν λληνική παιδεία, στοριογραφία, ποίηση, τέχνη, ποκαθαίροντάς την μόνον πό τήν σέβεια καί νηθικότητα τν εδώλων. ληθινός λληνας δέν μπορε νά εναι εδωλολάτρης, πως στήν οσία δέν σαν καί ο ρχαοι λληνες σοφοί. Ο μόνοι πού μπορον νά διεκδικον πάξια τό ρχαιοελληνικό παρελθόν εναι ο ρθόδοξοι Χριστιανοί. Χριστιανισμός δέν βλαψε τόν λληνισμό· τόν διέσωσε πό τήν παρακμή καί το δωσε νέα πνευματική δύναμη γιά νά συνεχίσει τήν πορεία του· κχριστιανισμός τν λαν σήμαινε σέ μεγάλο βαθμό καί ξελληνισμό τους. βυζαντινός πολιτισμός ποτελε συνέχεια το ρχαιοελληνικο πολιτισμο. Ο νεοειδωλολάτρες, ποδεχόμενοι μόνον τήν λληνική ρχαιότητα, κολοβώνουν καί συρρικνώνουν τήν λληνική στορία, στήν ποία μως νήκουν καί Παρθενώνας καί γιά-Σοφιά, ποίηση το μήρου καί τν τραγικν, λλά καί Ρωμανός Μελωδός καί κάθιστος μνος, τά μωσαϊκά τς Βεργίνας, λλά καί τς Μονς τς Χώρας. σοι διαγράφουν τά 2.000 χρόνια το χριστιανικο λληνισμο ξυπηρετον τούς χθρούς το λληνικο πολιτισμο. ξ λλου μυθολογούμενη κτεταμένη καταστροφή τν ρχαίων μνημείων πό Χριστιανούς ποτελε σκόπιμη διόγκωση μεονωμένων παραδειγμάτων. Δέν ταν ποτέ πίσημη κρατική κκλησιαστική γραμμή. ντίθετα πολλά ρχαα μνημεα τέχνης μεταφέρθηκαν στήν Κωνσταντινούπολη καί διατηρήθηκαν θαυμαζόμενα πό τούς Χριστιανούς. Συνέβη ,τι καί μέ τά ρχαα κείμενα πού διασώθηκαν στά ντιγραφικά ργαστήρια τν Μονν, διδασκόμενα καί σχολιαζόμενα πό μεγάλους διδασκάλους καί Πατέρες, πως π.χ. τόν Φώτιο καί τόν Εστάθιο Θεσσαλονίκης. Ο Χριστιανοί μοναχοί ντέγραψαν, γιά νά τίς διασώσουν, κόμη καί τίς προκλητικές κωμωδίες το ριστοφάνη.
6. Ο νεοειδωλολάτρες χρησιμοποιον τά ναντίον το Χριστιανισμο πιχειρήματα τν λογίων τς ποχς τν διωγμν, πως το Κέλσου, το εροκλέους καί το Πορφυρίου καί θαυμάζουν τόν ατοκράτορα ουλιανό. ντιχριστιανική ατή γραμματεία καταρρίφθηκε πλήρως πό ντίστοιχα ργα τν Χριστιανν συγγραφέων τν 5 πρώτων αἰώνων, τν πολογητν, τν ξεξανδρινν, τν Καππαδοκν καί λλων, στε μετά τόν 5ο αἰῶνα σίγησε πλήρως καί χάθηκε, μέ ξαίρεση τόν Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό τόν 15ο αἰώνα, το ποίου τό οτοπικό ραμα γιά ναβίωση τς εδωλολατρίας δέν εχε καμμία πήχηση στόν λαό. λάχιστη πήχηση εχε καί τό κίνημα το ουλιανο τόν 4ο αἰῶνα, μολονότι πιχειρήθηκε νά πιβληθε μέ διωγμούς καί βία. Ο πολίτες τς ατοκρατορίας σαν τώρα στήν πλειονότητά τους Χριστιανοί καί ζοσαν νωμένοι κάτω πό τήν νέα χριστιανική πίστη μέ Χριστιανούς ρχοντες καί κχριστιανισμένους θεσμούς. ουλιανός λθε σέ σύγκρουση πρός τό κοινό ασθημα· θέλησε νά πιβάλει τήν δική του παραβατική μοναχική πορεία, ποία ξεκίνησε πό τό φηβικό πωθημένο ασθημα κδικήσεως γιά τόν φόνο τν συγγενν του πό τόν Χριστιανό ατοκράτορα Κωνστάντιο, νισχύθηκε στήν Πέργαμο πό τόν νεοπλατωνικό θεουργό φιλόσοφο Αδέσιο καί τόν Μιθραϊστή μάγο Μάξιμο καί τελειοποιήθηκε ς πρός τίς θεουργικές - μαγικές πρακτικές στήν θήνα, που τόν γνώρισαν καί τόν περιγράφουν ς διαταραγμένη μέ νευρωτικές κδηλώσεις προσωπικότητα, Μ. Βασίλειος καί Γρηγόριος Θεολόγος. Πολλοί προσηλυτιζόμενοι καί σήμερα στήν νεοειδωλολατρία κινονται πό κάποιες σθενες πλευρές τς ζως τν Χριστιανν καί πό ναζήτηση θρησκευτικς ζως παλλαγμένης πό τίς βιωματικές ποχρεώσεις καί τούς θικούς περιορισμούς το Εαγγελίου το Χριστο. πομένει γι' ατό χρος ατοκριτικς ντός τς κκλησίας γιά τά φαινόμενα τς νεοειδωλολατρίας, στε σχεδιαζόμενη πό παγκόσμια κέντρα ναβίωση τν θνικν θρησκειν νά μήν ερίσκει φορμές καί ρείσματα κατά τς χριστιανικς πίστης».


δ) Ο λυμπιακοί γνες

«7. Ο λυμπιακοί γνες εναι καρπός τς γάπης το λληνισμο γιά τήν θληση το σώματος, παράλληλα μέ τήν καλλιέργεια το πνεύματος. ν μως εχαν ποκτήσει μεγάλη δόξα, προοδευτικά παρήκμασαν, διότι ο "στεφανται" θληταί κατήντησαν "χρηματται", καί τσι φθασαν σέ πλήρη νυποληψία κατά τούς λληνιστικούς χρόνους, στε κατάργησή τους τό 399 μ.Χ. νά εναι μεγαλύτερη πρός ατούς εεργεσία. ναβίωσή τους στήν Γαλλία τόν 18ο αἰώνα συνδέθηκε μέ τήν ναβίωση τς εδωλολατρίας. Εδωλολατρική εναι ξ λλου καθιερωθεσα πό τό ναζιστικό καθεστώς τς Γερμανίας (1936) τελετή φς τς λυμπιακς φλόγας, ποία δυστυχς σώζεται μέ τό διο τυπικό ς σήμερα.
8. μπορευματοποίηση καί τά οκονομικά κίνητρα κρατν καί θλητν τραυματίζουν καί σήμερα τόν γνήσιο ρχαιοελληνικό τους χαρακτήρα. Μελανό πίσης σημεο πού παξιώνει περισσότερο τούς λυμπιακούς γνες εναι τι πίτευξη το σκοπο τς νίκης πιδιώκεται μέ ξουθενωτικά καί καταστροφικά γιά τήν σωματική γεία τν θλητν μέσα. Γίνεται ερεία χρήση φαρμάκων οσιν (Dopping) καί παγορευμένων πό τήν ατρική δεοντολογία σωματικν ψυχολογικν μεθόδων γιά τήν πίτευξη ψηλοτέρων πιδόσεων. Ο μέχρι σήμερα προσπάθειες καταπολεμήσεως ατς τς τακτικς χουν ποτύχει.
9. Χριστιανισμός τιμ τό νθρώπινο σμα ς χώριστο μέρος το διφυος νιαίου ψυχοσωματικο ντος, ς ναό το γίου Πνεύματος καί ργανο τς ψυχς κατάλληλο γιά τήν πνευματική τελείωση καί λοκλήρωση το νθρώπου. Χριστιανός σκεται πνευματικά καί γωνίζεται σέ πνευματικά στάδια ναντίον τν παθν καί τν κακιν του, διαίτερα το γωκεντρισμο καί το τομισμο καί ναντίον χι σωματικο, λλά πνευματικο ντιπάλου. πάλη καί γώνας δέν διεξάγονται πρός "σάρκα καί αμα", πρός συναθλητάς τούς νθρώπους, λλά "πρός τάς ρχάς, πρός τάς ξουσίας, πρός τούς κοσμοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου, πρός τά πνευματικά τς πονηρίας ν τος πουρανίοις" (φ. 6, 12). σκηση ατή περιλαμβάνει καί σωματικά θλήματα, τήν νηστεία, τήν γρυπνία, τόν σωματικό κόπο, τίς γονυκλισίες, σα μς κληροδότησε σκητική μπειρία το Μοναχισμο, στε νά καταστε νθρωπος καί ς πρός τό σμα δεκτικός τν θείων μυστηρίων καί τς θείας λλάμψεως, νοικτός πρός τόν Θεό μέ ψηλό στόχο καί βραβεο τήν κατά Χάριν θέωση. Πρόκειται γιά σκηση καί θληση λλογη, συνδυασμένη μέ τήν ταπείνωση καί τήν γάπη· στούς θλητικούς γνες, παλαιούς καί νέους, στόχος εναι μόνον ερωστία το σώματος καί κενόδοξη πιτυχία νικν μέ φθαρτά καί νωφελ παθλα.
10. ν ψει λων ατν τν σθενν πλευρν τν λυμπιακν γώνων, ο ποοι στίς μέρες μας χουν ποκτήσει πρόσθετους παξιωτικούς λόγους πού δήγησαν στήν παρακμή τους, καί δεδομένης τς συνδέσεώς των μέ τήν νεοειδωλολατρία πό τήν ρχή τς ναβιώσεώς των, κκλησία χωρίς νά τούς πορρίψει καί νά τούς πολεμήσει, γιατί θά συγκρουσθε πρός τήν πολλά ναμένουσα πό ατούς πολιτεία, πρός τούς διεθνες πιχειρηματικούς κύκλους καί πρός τούς προβληματίστους καί προσέκτους κ τν Χριστιανν, πρέπει νά πάρει τίς δέουσες ποστάσεις. Τά οκονομικά φέλη πού πιθανόν θά προκύψουν γιά τήν κκλησία δέν σοσταθμίζουν τήν πνευματική ζημία καί βλάβη τν νέων δίως νθρώπων, ο ποοι μπλέκονται στό πολυδιαφημιζόμενο κίνημα το θελοντισμο. Ο Χριστιανοί διδασκόμαστε "περορν μέν σαρκός, παρέρχεται γάρ· πιμελεσθαι δέ ψυχς πράγματος θανάτου", διότι "τί φελεται νθρωπος, ἐάν τόν κόσμον λον κερδήσ, τήν δέ ψυχήν ατο ζημιωθ;" (Ματθ. 16, 26)».


ε) Γενικό συμπέρασμα

«11. Ἡ νεοειδωλολατρία ἀποτελεῖ ὑπαρκτό ποιμαντικό πρόβλημα. Οὔτε τήν μεγαλοποιοῦμε ἀλλά οὔτε καί ἀγνοοῦμε τήν δυναμική της, ἡ ὁποία ὀφείλεται ὄχι στήν γοητεία τῶν ξεχασμένων, ἀνύπαρκτων καί ἀνίσχυρων θεῶν, ἀλλά στήν οἰκονομική ἰσχύ τῶν εἰσηγητῶν της, οἱ ὁποῖοι ἐκδίδουν δεκάδες περιοδικῶν καί ἐντύπων καί σέ καθημερινή σχεδόν βάση ἐμφανίζονται στά τηλεοπτικά μέσα, μέρος τῶν ὁποίων ἐλέγχουν. Ἡ Ἐκκλησία ὀφείλει νά ὀργανώσει τήν ἄμυνά της, γιά νά προστατεύσει τούς Χριστιανούς ἀπό τά ψεύδη καί τήν προπαγάνδα. Δέν εἴμαστε οὔτε γραφικοί, οὔτε μισαλλόδοξοι τόσοι κληρικοί, ἡγούμενοι, μοναχοί καί πανεπιστημιακοί καθηγητές. Ἀγωνιζόμαστε καί ἀγωνιοῦμε».


Ὁ Κ. Καβάφης γιά τόν Ἰουλιανό

«Γιά τές θρησκευτικές μας δοξασίες ὁ κοῦφος Ἰουλιανός εἶπεν
"Ἀνέγνων, ἔγνων, κατέγνων".
Τάχατες μᾶς ἐκμηδένισε μέ τό "κατέγνων" του ὁ γελοιωδέστατος.
Τέτοιες ξυπνάδες ὅμως πέρασι δέν ἔχουνε σ' ἐμᾶς τούς Χριστιανούς.
"Ἀνέγνως, ἀλλ' οὐκ ἔγνως·
εἰ γάρ ἔγνως, οὐκ ἄν κατέγνως" ἀπαντήσαμεν ἀμέσως».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου