Διάγραμμα
– Περίληψη
Θέματος Β΄ τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας
καί Κυνουρίας,
περιόδου
Ζ΄, ἔτους 2012-2013.
Εἰσαγωγικά: Τά πάθη καί ἡ
θεραπεία τους, ὡς θέμα τῆς νέας ἑνότητας.
Οἱ δυσκολίες τῆς θεραπείας τῶν
παθῶν. Τά πάθη εἶναι μιά νόσος, πού
κυριαρχεῖ σέ ὁλόκληρη τήν ἀνθρωπότητα (=πανδημία)
ἤ μᾶλλον εἶναι ἡ
κατ’ ἐξοχήν νόσος τῆς ἀνθρωπότητος.
Ὁ πολιτισμός μας (ἐνδεχομένως καί κάθε ἀνθρώπινος
πολιτισμός) εἶναι πολιτισμός θεμελιωμένος στά πάθη, πολιτισμός πού
καλλιεργεῖ καί περιθάλπει τά πάθη.
Ὡστόσο, ὑπάρχει
δυνατότητα ὑπέρβασης τῶν παθῶν
ἤ θεραπείας τῆς κατ’ ἐξοχήν
νόσου τῆς ἀνθρωπότητος. Μιά βιβλική διήγηση περιγράφει συνοπτικά τήν ὅλη
πνευματική πορεία τοῦ ἀνθρώπου: ἡ παραβολή τοῦ
Καλοῦ Σαμαρείτη (Λουκ. 10, 30-36).
Ἡ παραβολή τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτη: Ἡ ἀτομική
ζωή ὡς πορεία ἀπό τή γέννηση στόν
θάνατο καί ἡ ζωή τοῦ κόσμου ὡς
πορεία ἀπό τή δημιουργία στά Ἔσχατα. Ἐπιμέρους
στοιχεῖα τῆς παραβολῆς: Ἡ
διαδρομή πρό τῆς ληστείας: ἡ προπτωτική κατάσταση
τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ληστεία: ἡ
πτώση. Οἱ ληστές: οἱ δαίμονες. Τά
τραύματα: τά πάθη. Ὁ ἠμιθανής: ὁ ἐμπαθής
ἄνθρωπος. Ὁ ἱερεύς
καί ὁ λευΐτης: ὅσοι δέν θέλουν ἤ
δέν μποροῦν νά θεραπεύσουν. Ὁ Θεραπευτής (Καλός
Σαμαρείτης): ὁ Χριστός. Ἡ θεραπεία: ἡ
κάθαρση ἀπό τά πάθη. Τά φάρμακα («ἔλαιον καί οἶνος»):
οἱ ἀρετές καί ἡ ἄσκησις
ἤ ἡ αὐστηρότης καί ἡ ἐπιείκεια
ἤ ἡ ἀκρίβεια καί ἡ οἰκονομία.
Τό πανδοχεῖο (νοσοκομεῖο): ἡ
Ἐκκλησία. Τά δηνάρια: ἡ Παλαιά καί ἡ
Καινή Διαθήκη. Συμπεράσματα τῆς παραβολῆς:
- Τά πάθη εἶναι νόσος, δέν ἀνήκουν στήν αὐθεντική
ἤ φυσική κατάσταση τοῦ ἀνθρώπου
(πορεία πρίν τή ληστεία), - Τά πάθη συνδέονται μέ δαίμονες, εἶναι
τά μέσα διά τῶν ὁποίων οἱ δαίμονες κυριαρχοῦν
ἐπί τοῦ ἀνθρώπου,
- Δέν ὑπάρχει δυνατότητα αὐτοθεραπείας ἀπό
τά πάθη, ἀλλά ἀπαιτεῖται ἡ
παρέμβαση ἐξωτερικοῦ θεραπευτή, - Δέν ὑπάρχουν
πολλοί (πραγματικοί) θεραπευτές, ἀλλά μόνο ἕνας,
- Ὁ μόνος πραγματικός Θεραπευτής εἶναι
ὁ Χριστός, - Συνήθως, ἡ σωτηρία προέρχεται ἀπ’
ὅπου δέν ἀναμένει καί δέν ἐλπίζει
ὁ ἄνθρωπος (πρβλ. «λίθον ὅν ἀπεδοκίμασαν
οἱ οἰκοδομοῦντες, οὗτος
ἐγεννήθη εἰς κεφαλήν γωνίας»,
Ματθ. 21,42), - Ἀπαραίτητη προϋπόθεση τῆς θεραπείας εἶναι
ἡ εἰσαγωγή στό θεραπευτήριο, δηλ. στήν Ἐκκλησία.
Ἡ οὐσία τῆς Ἐκκλησίας
ἔγκειται στήν ἱκανότητα καί στή
δύναμή της νά θεραπεύει.
Ἡ Ὀρθοδοξία ὡς θεραπευτική μέθοδος: Τό ζήτημα τῆς
οὐσίας τοῦ Χριστιανισμοῦ:
Εἶναι ὁ Χριστιανισμός θρησκεία; Ἄν θρησκεία εἶναι
ἡ τάση τοῦ ἀνθρώπου
νά κατασκευάζει «θεούς» μέ τή λογική καί τή φαντασία του (ἀπολυτοποίηση
τοῦ σχετικοῦ), τότε ὁ
(αὐθεντικός) Χριστιανισμός δέν εἶναι
θρησκεία. Τότε ὁ Χριστιανισμός δέν ἔχει καμμία σχέση μέ τή
θρησκεία («πάντες οἱ θεοί τῶν ἐθνῶν
δαιμόνια», Ψαλμ. 95,5). Θρησκεία ≠ Ἀποκάλυψις. Ὁ
Χριστιανισμός εἶναι θεραπευτική μέθοδος ἤ θεραπευτική «ἐπιστήμη».
Ὁ αὐθεντικός Χριστιανισμός μοιάζει μέ τίς θετικές ἐπιστῆμες,
πού χρησιμοποιοῦν τήν ἐμπειρική μέθοδο. Ὁ
αὐθεντικός Χριστιανισμός μοιάζει μέ τήν ἰατρική.
Θεραπεύει τά πάθη, ἀποκαθιστᾶ τήν ἀνθρώπινη
προσωπικότητα καί μάλιστα θεραπεύει τό κατ’ ἐξοχήν ἀνθρώπινο
«πάθος», πού εἶναι ὁ θάνατος. Χριστιανισμός = ὑπέρβασις ἤ
κατάργησις θανάτου. Οἱ Πατέρες πολλές φορές περιέγραψαν τό μυστήριο τῆς
σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου μέ ἰατρικούς ὅρους
(ὅπως περίπου ἔκανε καί ὁ
ἴδιος ὁ Χριστός στήν παραβολή
τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτη).
Φυσική καί «παρά φύσιν» κατάσταση τοῦ ἀνθρώπου: Γιά νά κατανοήσουμε ὀρθά
τή λειτουργία τῶν παθῶν ἐπί
τοῦ ἀνθρώπου, πρέπει νά γνωρίζουμε ὅτι,
κατά τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ἐκεῖνο
πού συνήθως ἀποκαλεῖται «φυσική κατάσταση»
τοῦ ἀνθρώπου, δέν εἶναι ἡ
φυσική, ἀλλά ἡ «παρά φύσιν» κατάσταση. Οἱ ἐπιστήμη
καί κάθε ἀνθρώπινη δραστηριότητα γνωρίζει μόνο αὐτή
τήν «παρά φύσιν» κατάσταση, καί τήν ἐκλαμβάνει ὡς
φυσική. «Κατά φύσιν» (φυσική) κατάσταση εἶναι ἡ
προπτωτική. Τό γεγονός τῆς πτώσεως ἔχει καθοριστική
σημασία καί ἀποτελεῖ κλειδί γιά τήν
κατανόηση τῆς Ὀρθόδοξης ἀνθρωπολογίας. Ἡ
πτώση συνδέεται ἄμεσα μέ τά πάθη: ἡ προπτωτική κατάσταση
εἶναι ἀπαθής κατάσταση, ἐνῶ
ἡ μεταπτωτική εἶναι ἡ
ἐμπαθής, κατάσταση τῆς
κυριαρχίας τῶν παθῶν.
Ὁ τελικός προορισμός τοῦ ἀνθρώπου: Ἡ ἀπαλλαγή
ἀπό τά πάθη δέν εἶναι ὁ
τελικός προορισμός τοῦ ἀνθρώπου. Τελικός προορισμός μας εἶναι
ἡ θέωση, δηλ. ὁ ἐν
Χριστῷ δοξασμός τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ «κάθαρσις» τῶν παθῶν
εἶναι τό πρῶτο στάδιο καί ἡ
ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τόν τελικό προορισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου