γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

Τα πάθη ως ανθρώπινη νόσος


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Β΄ το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή» 
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: Τά πάθη καί θεραπεία τους, ς θέμα τς νέας νότητας. Ο δυσκολίες τς θεραπείας τν παθν. Τά πάθη εναι μιά νόσος, πού κυριαρχε σέ λόκληρη τήν νθρωπότητα (=πανδημία) μλλον εναι κατ’ ξοχήν νόσος τς νθρωπότητος. πολιτισμός μας (νδεχομένως καί κάθε νθρώπινος πολιτισμός) εναι πολιτισμός θεμελιωμένος στά πάθη, πολιτισμός πού καλλιεργε καί περιθάλπει τά πάθη.
στόσο, πάρχει δυνατότητα πέρβασης τν παθν θεραπείας τς κατ’ ξοχήν νόσου τς νθρωπότητος. Μιά βιβλική διήγηση περιγράφει συνοπτικά τήν λη πνευματική πορεία το νθρώπου: παραβολή το Καλο Σαμαρείτη (Λουκ. 10, 30-36).
παραβολή το Καλο Σαμαρείτη: τομική ζωή ς πορεία πό τή γέννηση στόν θάνατο καί ζωή το κόσμου ς πορεία πό τή δημιουργία στά σχατα. πιμέρους στοιχεα τς παραβολς: διαδρομή πρό τς ληστείας: προπτωτική κατάσταση το νθρώπου. ληστεία: πτώση. Ο ληστές: ο δαίμονες. Τά τραύματα: τά πάθη. μιθανής: μπαθής νθρωπος. ερεύς καί λευΐτης: σοι δέν θέλουν δέν μπορον νά θεραπεύσουν. Θεραπευτής (Καλός Σαμαρείτης): Χριστός. θεραπεία: κάθαρση πό τά πάθη. Τά φάρμακα («λαιον καί ονος»): ο ρετές καί σκησις αστηρότης καί πιείκεια κρίβεια καί οκονομία. Τό πανδοχεο (νοσοκομεο): κκλησία. Τά δηνάρια: Παλαιά καί Καινή Διαθήκη. Συμπεράσματα τς παραβολς: - Τά πάθη εναι νόσος, δέν νήκουν στήν αθεντική φυσική κατάσταση το νθρώπου (πορεία πρίν τή ληστεία), - Τά πάθη συνδέονται μέ δαίμονες, εναι τά μέσα διά τν ποίων ο δαίμονες κυριαρχον πί το νθρώπου, - Δέν πάρχει δυνατότητα ατοθεραπείας πό τά πάθη, λλά παιτεται παρέμβαση ξωτερικο θεραπευτή, - Δέν πάρχουν πολλοί (πραγματικοί) θεραπευτές, λλά μόνο νας, - μόνος πραγματικός Θεραπευτής εναι Χριστός, - Συνήθως, σωτηρία προέρχεται π’ που δέν ναμένει καί δέν λπίζει νθρωπος (πρβλ. «λίθον ν πεδοκίμασαν ο οκοδομοντες, οτος γεννήθη ες κεφαλήν γωνίας», Ματθ. 21,42), - παραίτητη προϋπόθεση τς θεραπείας εναι εσαγωγή στό θεραπευτήριο, δηλ. στήν κκλησία. οσία τς κκλησίας γκειται στήν κανότητα καί στή δύναμή της νά θεραπεύει.
ρθοδοξία ς θεραπευτική μέθοδος: Τό ζήτημα τς οσίας το Χριστιανισμο: Εναι Χριστιανισμός θρησκεία; ν θρησκεία εναι τάση το νθρώπου νά κατασκευάζει «θεούς» μέ τή λογική καί τή φαντασία του (πολυτοποίηση το σχετικο), τότε θεντικός) Χριστιανισμός δέν εναι θρησκεία. Τότε Χριστιανισμός δέν χει καμμία σχέση μέ τή θρησκεία («πάντες ο θεοί τν θνν δαιμόνια», Ψαλμ. 95,5). Θρησκεία ≠ ποκάλυψις. Χριστιανισμός εναι θεραπευτική μέθοδος θεραπευτική «πιστήμη». αθεντικός Χριστιανισμός μοιάζει μέ τίς θετικές πιστμες, πού χρησιμοποιον τήν μπειρική μέθοδο. αθεντικός Χριστιανισμός μοιάζει μέ τήν ατρική. Θεραπεύει τά πάθη, ποκαθιστ τήν νθρώπινη προσωπικότητα καί μάλιστα θεραπεύει τό κατ’ ξοχήν νθρώπινο «πάθος», πού εναι θάνατος. Χριστιανισμός = πέρβασις κατάργησις θανάτου. Ο Πατέρες πολλές φορές περιέγραψαν τό μυστήριο τς σωτηρίας το νθρώπου μέ ατρικούς ρους (πως περίπου κανε καί διος Χριστός στήν παραβολή το Καλο Σαμαρείτη).
Φυσική καί «παρά φύσιν» κατάσταση το νθρώπου: Γιά νά κατανοήσουμε ρθά τή λειτουργία τν παθν πί το νθρώπου, πρέπει νά γνωρίζουμε τι, κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, κενο πού συνήθως ποκαλεται «φυσική κατάσταση» το νθρώπου, δέν εναι φυσική, λλά «παρά φύσιν» κατάσταση. Ο πιστήμη καί κάθε νθρώπινη δραστηριότητα γνωρίζει μόνο ατή τήν «παρά φύσιν» κατάσταση, καί τήν κλαμβάνει ς φυσική. «Κατά φύσιν» (φυσική) κατάσταση εναι προπτωτική. Τό γεγονός τς πτώσεως χει καθοριστική σημασία καί ποτελε κλειδί γιά τήν κατανόηση τς ρθόδοξης νθρωπολογίας. πτώση συνδέεται μεσα μέ τά πάθη: προπτωτική κατάσταση εναι παθής κατάσταση, ν μεταπτωτική εναι μπαθής,  κατάσταση τς κυριαρχίας τν παθν.
τελικός προορισμός το νθρώπου: παλλαγή πό τά πάθη δέν εναι τελικός προορισμός το νθρώπου. Τελικός προορισμός μας εναι θέωση, δηλ. ν Χριστ δοξασμός το νθρώπου. «κάθαρσις» τν παθν εναι τό πρτο στάδιο καί παραίτητη προϋπόθεση γιά τόν τελικό προορισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου