γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Το Ισλάμ και ο σύγχρονος κόσμος



ΤΕΥΧΟΣ  17                  ΤΡΙΠΟΛΙΣ               ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ  2001

ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

1. Εσαγωγικά. μφάνιση το σλάμ καί Μωάμεθ

Μετά τά τραγικά γεγονότα τς 11ης Σεπτεμβρίου 2001 λόκληρη νθρωπότητα εναι στραμμένη στόν σλαμικό κόσμο καί στή θρησκεία, πού (δικαιολογημένα δικαιολόγητα) θεωρήθηκε πεύθυνη γιά τή μεγαλύτερη σως τρομοκρατική νέργεια στήν στορία. νταποκρινόμενοι στό νδιαφέρον το κοινο νά πληροφορηθε γιά τή θρησκεία ατή, φιερώνουμε τό παρόν τεχος στό σλάμ, παρά τό γεγονός τι ατό δέν ποτελε αρεση, λλά μία πό τίς μεγαλύτερες θρησκεες το κόσμου, καί μάλιστα μονοθεϊστική.

Τό σλάμ μφανίστηκε μεταξύ τν ράβων στίς ρχές το 7ου μ.Χ. αἰώνα. δρυτής καί «προφήτης» του εναι Μωάμεθ (γεννήθηκε στή Μέκκα γύρω στό 571 μ.Χ.), νθρωπος χι μορφωμένος, λλά ρκετά ξυπνος καί μέ ντονο νδιαφέρον γιά τά θρησκευτικά ζητήματα. μως πίστη τν συμπατριωτν του δέν τόν κανοποιοσε. Ο ραβες τήν ποχή κείνη σαν πολυθεϊστές, χωρισμένοι σέ διάφορες φυλές, κάθε μιά πό τίς ποες λάτρευε τούς δικούς της θεούς καί εχε τά δικά τς εδωλα. Κέντρο λατρείας γιά λους ταν τό ερό τς Κάαμπα στή Μέκκα μέ τόν Μαρο Λίθο, πού πίστευαν τι εχε λθει πό τόν ορανό. Στήν Κάαμπα, δίπλα στόν «ερό» Μαρο Λίθο, φυλάσσονταν καί τά εδωλα τν πιμέρους ραβικν φατριν.
Μωάμεθ ταξιδεύοντας λθε σέ παφή μέ βραίους, πό τούς ποίους γνώρισε στοιχεα τς Βίβλου (Παλαις Διαθήκης) καί μέ αρετικούς Χριστιανούς μοναχούς (νεστοριανούς καί μονοφυσίτες), πό τούς ποίους γνώρισε τόν Χριστιανισμό, χι μως στήν αθεντική του (ρθόδοξη) μορφή. Τό 596 νυμφεύθηκε μιά πολύ πλούσια βραία χήρα (15 χρόνια μεγαλύτερή του), μέ ποτέλεσμα πό πλός δηγός καραβανιν νά γίνει πάμπλουτος πιχειρηματίας. Τήν ποχή κείνη Μωάμεθ σχυρίστηκε τι ρχισε νά βλέπει ράματα καί νά δέχεται ποκαλύψεις, τά ποα πολλοί ρμήνευσαν ς παραισθήσεις, παροξυσμούς καί κρίσεις πιληψίας. Πράγματι «προφήτης», σέ τέτοιες περιπτώσεις «κατελαμβάνετο πό τρόμου καί πιπτεν ες ναισθησίαν σπασμν· ν δέ τό μέτωπόν του δρωνεν σονδήποτε ψυχρός καί ν το καιρός καί πό το στόματός του ξήρχετο φρός, ατός δέ μενε μέ κλειστούς τού φθαλμούς, κβάλλων νάρθρους κραυγάς» (Washington I., Μωάμεθ. βίος καί τό ργον ατο, ν θήναις 1930, σ. 45 - 46). κενος πάντως σχυρίστηκε τι το μφανιζόταν ρχάγγελος Γαβριήλ (νας γγελος μέ 700 φτερογες!), μεταφέροντάς του μηνύματα το Θεο καί ποκαλύπτοντάς του σταδιακά τό Κοράνιο (ς λάβουμε δ π' ψιν τι, σύμφωνα μέ τή γ. Γραφή, διάβολος χει τήν δυνατότητα νά μετασχηματίζεται σέ γγελο φωτός).
Ο λίγοι, πού πίστεψαν ρχικά στή θεία προέλευση τν ραμάτων το Μωάμεθ, τόν νθάρυναν νά συνεχίσει τήν «προφητική» του ποστολή. πειδή μως τό περιβάλλον στή Μέκκα ταν μλλον χθρικό, ξαναγκάστηκε νά μετοικήσει τό τος 622 μ.Χ. (πού θεωρεται καί ρχή τς χρονολογίας γιά τόν μωαμεθανικό κόσμο) στήν Μεδίνα, που κατάφερε νά συνενώσει τίς ραβικές φυλές κάτω πό τή νέα θρησκεία καί νά τίς ργανώσει πολιτικά καί στρατιωτικά. Στήν προσπάθειά του ατή υοθέτησε νεπίτρεπτες μεθόδους: χρησιμοποίησε τή βία καί τή λεηλασία (ράτζια) καί συμπεριφέρθηκε μέ φάνταστη σκληρότητα στούς αχμαλώτους το πολέμου. Παράλληλα συνέχιζε νά δέχεται «ποκαλύψεις», ο ποες καταγράφονταν, γιά νά σχηματίσουν λίγο ργότερα τό Κοράνιο, τό ερό βιβλίο το σλάμ. Τό 630 πισκέφθηκε θριαμβευτικά τή Μέκκα, που κατέστρεψε λα τά εδωλα, πού σαν γύρω πό τό ερό τς Κάαμπα, κτός πό τόν Μαρο Λίθο, πού ποτελε μέχρι σήμερα τό ερότερο προσκύνημα τν παδν του.
ταν Μωάμεθ πέθανε τό 632 μ.Χ., φησε να ργανωμένο κράτος καί μιά θρησκεία μέ ντονα τά στοιχεα το φανατισμο καί μέ τήν τάση νά πεκταθε μέ κάθε μέσο. θρησκεία ατή μελε νά βάλει ντονη τή σφραγίδα της στήν στορία τς νθρωπότητος καί το πολιτισμο.


2. Διδασκαλία

Κέντρο τς διδασκαλίας το σλάμ (συνοθυλεύματος πό εδωλολατρικές, βραϊκές καί χριστιανικές δοξασίες) εναι ντίληψη τι πάρχει νας καί μόνο θεός, ψιστος θεός το ορανο, τόν ποο δη τά ραβικά φλα νόμαζαν λλάχ. λλος θεός π' ατόν δέν πάρχει. Κανείς δέν μοιράζεται τόν θρόνο του καί δέν χει υἱό θυγατέρα. Δημιούργησε τόν κόσμο σέ ξι μέρες καί δωσε ζωή στόν νθρωπο. θεός ατός στειλε στόν κόσμο προφτες καί ποστόλους γιά νά φανερώσουν τό θέλημά του καί νά δηγήσουν τούς νθρώπους στήν λήθεια. Ο σημαντικότεροι π' ατούς σαν Νε, βραάμ, Μωυσς καί ησος, τόν ποο νομάζουν Μεσσία, υἱό τς Μαριάμ, πόστολο καί λόγο το Θεο. τελευταος μως καί μεγαλύτερος π' λους τούς προφτες εναι Μωάμεθ, σφραγίδα λων τν προφητν.
ποια σχέση χει Μωάμεθ πρός τούς λλους προφτες, χει καί τό Κοράνιο πρός τά βιβλία τν προφητν. Τό σλάμ δέχεται ς ερά βιβλία τήν Πεντάτευχο, τούς Ψαλμούς καί τό Εαγγέλιο, πιστεύοντας τι τό πρτο ποκαλύφθηκε στόν Μωϋσ, τό δεύτερο στόν Δαβίδ καί τό τρτο στόν ησο. σχυρίζεται τι ο βραοι καί ο Χριστιανοί «λλοίωσαν» τά ερά κείμενα καί «φαίρεσαν» π' ατά τίς μαρτυρίες γιά τόν Μωάμεθ. Τό Κοράνιο θεωρεται τό πιστέγασμα τν ερν βιβλίων. Εναι αἰώνιος, μετάβλητος καί κτιστος λόγος το θεο, πού συνυπάρχει μέ τόν θεό πρό τν αἰώνων. Μάλιστα, ατό πού χουν ο νθρωποι εναι ντίγραφο το πρωτοτύπου, πού πάρχει στόν ορανό. Στό Κοράνιο μιλάει λλάχ, ρα Μωάμεθ δέν εναι συγγραφέας το Κορανίου.
Τό σλάμ ποδέχεται τήν παρξη τν γγέλων καί το σαταν, καθώς καί τν τζίν, νδιάμεσων ντων μεταξύ γγέλων καί νθρώπων, πού εναι ετε καλά ετε κακά. ποδέχεται τήν νάσταση τν νεκρν, τή μέλλουσα κρίση, τήν τιμωρία τν δίκων καί «πίστων» στήν κόλαση καί τή ζωή τν δικαίων στόν παράδεισο. παράδεισος περιγράφεται σάν δανικός τόπος μέ λικές καί σαρκικές πολαύσεις, πως θά τόν φανταζόταν νας βεδουΐνος το 7ου αἰῶνος.  λλωστε, μφαση στίς σαρκικές δονές καί στήν πόλυτη νδροκρατία χαρακτηρίζει κατ' ξοχήν τό σλαμικό δόγμα. δέα τι θεός καθορίζει τά πάντα καί κανείς δέν μπορε νά μεταβάλει ,τι κενος ποφάσισε, ενοε τήν νάπτυξη στό σλάμ τς ντίληψης το κισμέτ (μοίρας, πεπρωμένου), δηλ. το πόλυτου προορισμο καί τς κατάργησης τς λευθερίας το νθρώπου.


3. Σχίσματα καί αρέσεις

Τό σλάμ σήμερα δέν εναι πόλυτα νωμένο. μφανίζεται μέ πιμέρους αρέσεις, σχίσματα καί παρατάξεις, ο σημαντικότερες πό τίς ποες εναι:
α) Ο Σουνίτες μουσουλμάνοι, πού ποτελον τό ρθόδοξο τμμα το σλάμ καί νήκουν σ' ατό τά 9/10 τν πιστν του. Εναι ο πιστοί στήν παράδοση καί ποδέχονται τούς τέσσερις πρώτους χαλίφες - διαδόχους το Μωάμεθ (βού Βάκρ, μάρ, θμάν καί λή). Σουνίτες εναι σήμερα κατά τό πλεστον ο ραβες, ο Μουσουλμάνοι τς Συρίας καί ο Τορκοι. Διαπνέονται πό κοινοτικό πνεμα, νέχονται τήν ξουσία καί ποτάσσονται στίς πολιτικές ρχές τν κρατν τους.
β) Ο Σιΐτες μουσουλμάνοι, πού ποτελον τό φανατικό τμμα το σλάμ, καί πιστεύουν τι πηγαίνουν π' εθείας στόν παράδεισο, ν πέσουν στό πεδίο τς μάχης. Εναι παδοί το μάμη λη, συζύγου μις κόρης το Μωάμεθ, ποος δέν κατόρθωσε νά νακηρυχθε πρτος χαλίφης μετά τόν θάνατό του. Ο Σιΐτες θεωρον τόν λη «γιο το θεο» καί νόμιμο διάδοχο το «προφήτη». Πιστεύουν τι αθεντικός ξηγητής το Κορανίου εναι ζωντανός μάμης ( πί κεφαλς τς προσευχς), πού θεωρεται λάθητος, κλεγμένος πό τόν θεό καί δηγός στή σωτηρία. πίσης θεωρον σημαντικό τόν ρόλο τν κληρικν (μουλάδων καί μουτζνταχιδν) καί γενικά το ερατείου (ολάμα). Ο Σιΐτες ναμένουν τόν μάμη πού θά νομιμοποιήσει τήν σλαμική ξουσία, γι' ατό στήν οσία δέν δέχονται τήν νομιμότητα κανενός καθεσττος. Καλλιεργον τήν μφισβήτηση πρός τήν ξουσία καί ενοον κατά διαστήματα παναστατικές κινητοποιήσεις γιά τήν νατροπή τν μή αστηρά σιϊτικν καθεστώτων. Κέντρο τους εναι Μεσοποταμία καί τό ράκ, ν λοι σχεδόν ο Πέρσες εναι Σιΐτες. Μεταξύ Σιιτν καί Σουνιτν πάρχει αἰώνιο μίσος.
κτός πό τίς δύο ατές βασικές παρατάξεις πάρχουν καί λλες, πως ο Μαχντιστές, ο Δροσσοι (πολιτικοποιημένοι μαχητές τς Συρίας καί το Λιβάνου), ο Σούφι (μυστικιστές μουσουλμάνοι) κ.. λες ατές τίς παρατάξεις νώνει ντονη χθρότητα γιά τούς «πίστους», δηλ. γιά σους ρνονται τόν Μωάμεθ, τό Κοράνιο καί τή διδασκαλία του.


4. ερός πόλεμος (τζιχάντ)

στάση ναντι τν «πίστων» (τν μή μουσουλμάνων) διαφωτίζεται καί πό μιά λλη βασική ντίληψη το σλάμ, τήν ντίληψη γιά τόν ερό πόλεμο (τζιχάντ). Σύμφωνα μέ ατήν, κάθε μουσουλμάνος χει ποχρέωση νά συμμετέχει στόν ερό πόλεμο κατά τν «πίστων». Γιατί κάθε «πιστος» δέν πρόκειται νά κληρονομήσει πλς τήν κόλαση, λλά πρέπει καί νά ξοντωθε πό τό πρόσωπο τς γς. θά σπασθε τό σλάμ θά ξοντωθε. ερός ατός πόλεμος δέν εναι προσωρινός, λλά διαρκής καί μόνιμος (μόνο δεκαετής νακωχή πιτρέπεται), δέν σχυε μόνο γιά τήν ποχή το Μωάμεθ, λλά καί γιά τήν μετέπειτα πορεία το σλάμ. Σκοπός του εναι παγωγή λόκληρης τς νθρωπότητας στόν σλαμισμό. νδεχόμενο ξαίρεσης πό τίς συνέπειες το ερο πολέμου (χι πό τόν διο τόν πόλεμο) πάρχει  μόνο γιά τούς λαούς πού κατέχουν τίς Γραφές (βραίους καί Χριστιανούς), στούς ποίους δίνεται μερικές φορές δυνατότητα νά διατηρον τήν πίστη τους, καταβάλλοντας κεφαλικό φόρο.
τσι ο χρες πού βρίσκονται ξω πό τήν κυριαρχία το σλάμ νομάζονται «Οκος Πολέμου», ν ο σλαμικές νομάζονται «Οκος το σλάμ». ερός πόλεμος εναι ποχρέωση λόκληρης τς μουσουλμανικς κοινότητος, εδικά ταν πί κεφαλς τεθε νας μάμης (τσι πνευματικός γέτης το φγανιστάν μουλάς μάρ κάλεσε τούς πανταχο πιστούς το σλάμ σέ ερό πόλεμο ναντίον τν μερικανν). Στήν περίπτωση ατή κανείς δέν εναι δυνατό νά μήν κολουθήσει, γιατί εναι σάν νά ρνεται τόν διο τόν θεό καί τόν λόγο το «προφήτη». ξ λλου ο κίνδυνοι πό τόν πόλεμο καί τό νδεχόμενο το θανάτου δέν πρόκειται νά ποθαρρύνουν τούς πιστούς, γιατί πλούστατα θά τούς φέρουν πιό κοντά στόν «προφήτη» καί στούς μάμηδες καί θά τούς δηγήσουν στόν παράδεισο.
Τήν βασική ατή θέση το σλάμ φαίνεται γνοον συνήθως ο νθρωποι τς Δύσης, νομίζοντας τι ποτελε θέση κάποιων κραίων ργανώσεων καί μάδων, καί χι λου γενικά το μουσουλμανικο κόσμου. ξ ατίας τς θέσεως ατς, λλωστε, πεκτάθηκε τόσο πολύ νά τήν φήλιο μουσουλμανισμός.


5. σλάμ καί ρθόδοξη πίστη

Εναι φανερό τι τό σλάμ, ν καί χει νσωματώσει στή διδασκαλία του κάποια χριστιανικά στοιχεα (πίστη στόν να Θεό, σεβασμός στόν ησο καί στήν Παρθένο Μαρία), διακρίνεται πό τήν ρθόδοξη πίστη μέ γεφύρωτα χάσματα καί τεράστιες διαφορές, πού δικαιολογον πόλυτα τήν στάση καί τό μαρτύριο τόσων Νεομαρτύρων γίων τήν ποχή τς Τουρκοκρατίας καί λλοτε. Τό σλάμ πορρίπτει τήν βασικότερη διδασκαλία τς κκλησίας μας, τήν διδασκαλία γιά τήν γ. Τριάδα. Τήν διδασκαλία ατή καταπολέμησε ντονα, πειδή δέν μπόρεσε νά κατανοήσει λεπτές θεολογικές διακρίσεις, πού Θεός φανέρωσε διά το ησο Χριστο πεκάλυψε στούς γίους καί Πατέρες τς κκλησίας, σύμφωνα μέ τίς ποες νας Θεός εναι τρία σότιμα καί μοούσια πρόσωπα: Πατήρ, Υἱός καί γιο Πνεμα. σχυρίστηκε τι Θεός δέν χει υἱό θυγατέρα καί ρνήθηκε τήν βασική χριστιανική ντίληψη τι Θεός εναι «Πατέρας», ποξενώνοντάς Τον χι μόνο πό τόν μοούσιο Υἱό Του, λλά καί πό μιά βασική Του «διότητα», τήν γάπη. ντως διότητα τς γάπης δέν φαίνεται νά διακρίνει τό σλάμ σέ καμία πό τίς πιμέρους κδηλώσεις του.
πίσης τό σλάμ πέρριψε καί τήν λλη βασική λήθεια τς κκλησίας μας, τήν λήθεια τι Χριστός εναι Θεός. Κατά τό σλάμ, ησος εναι μόνο πόστολος καί προφήτης, δηλ. πλός νθρωπος καί κτίσμα το Θεο. ντίληψη ατή εναι διδασκαλία το αρετικο ρείου το δ' αἰώνα, πό τόν ποο τήν ντλησε Μωάμεθ. Τό Κοράνιο πιμένει διαίτερα στό τι ησος δέν εναι Θεός. τσι Τόν μφανίζει ς πλό πρόδρομο το Μωάμεθ καί πωσδήποτε κατώτερο π' ατόν. Γιά μς μως διδασκαλία τι Χριστός εναι ληθινός Θεός, τό δεύτερο πρόσωπο τς γ. Τριάδος, πού κατέβηκε πό τόν ορανό καί γινε νθρωπος, εναι τό κέντρο τς πίστης μας. Εαγγελιστής ωάννης μς διαβεβαιώνει τι, λα σα χει γράψει στό Εαγγέλιό του, τά γραψε γιά νά πιστέψουμε τι ησος εναι Χριστός, Υἱός το Θεο, καί χοντας ατή τήν πίστη νά ντλομε ζωή μέ τό νομά Του. Τό σλάμ δέν δέχεται πίσης τήν πραγματικότητα τς Σταυρώσεως το ησο Χριστο (παρ' λο πού διος Μωάμεθ διακήρυττε τι εναι προφήτης το Θεο καί χι διος Θεός), καθώς καί τίς σωτηριολογικές προεκτάσεις τς ναστάσεώς Του.


6. Τό σλάμ καί σύγχρονος κόσμος

Τό σλάμ σήμερα ποτελε θρησκεία πού διατηρε μείωτη τή ζωτικότητά της στίς παραδοσιακά σλαμικές χρες, καί ντιστέκεται σθεναρά στήν πέκταση το δυτικο πολιτισμο καί στίς τάσεις γιά παγκοσμιοποίηση, νοποίηση πολιτισμν θρησκευτικν ντιλήψεων, κ.τ.λ. Παράλληλα διεισδύει θόρυβα λλά σταθερά στίς δυτικές χρες καί στά λεγόμενα πολιτισμένα κράτη. τσι ο μουσουλμάνοι στήν Ερώπη καί τήν μερική συνεχς πληθαίνουν καί τεράστια τζαμιά δρύονται σέ ερωπαϊκές πρωτεύουσες καί λλες πόλεις.
Τά ατια ατο το φαινομένου (καί λλων κόμη παρόμοιων φαινομένων) εναι πολλά. Τό σημαντικότερο μως εναι τι δυτικός πολιτισμός, ποος πήγασε πό τίς αρετικές χριστιανικές ντιλήψεις το Ρωμαιοκαθολικισμο, καί διαίτερα το προτεσταντισμο, καί κατέληξε στήν ρνηση το Θεο καί στή δημιουργία το σύγχρονου καταναλωτικο τρόπου ζως, δυνατε νά κανοποιήσει τίς βαθύτερες πνευματικές νάγκες το νθρώπου. σύγχρονος κόσμος συνειδητοποιε τι «οκ π' ρτ μόνον ζήσεται νθρωπος» καί ναζητε νέες μορφές πνευματικότητος. Τό σλάμ εναι νας λλος πολιτισμός καί προσφέρει δ ναν ντελς διαφορετικό τρόπο ζως, πού πολλές φορές θέλγει κόμη καί νθρώπους τς Δύσης, κάνοντάς τους νά γκαταλείπουν δικές τους ξίες καί ντιλήψεις, συνδυάζοντας λικοχοϊκές πολαύσεις καί πιτρέποντας τήν κλυση ζωωδν νστίκτων το καταπιεσμένου ατο νθρώπου.
μως καί ρθόδοξία εναι κάτι ντελς διαφορετικό σέ σχέση μέ τόν δυτικό πολιτισμό. ν Δύση φοβται τήν ναμέτρηση μέ τό σλάμ, ρθοδοξία δέν τή φοβται. Γιατί χει τά πνευματικά φόδια γιά νά νταπεξέλθει στήν ναμέτρηση μέ τέτοια φαινόμενα. λλωστε ρθόδοξη κκλησία χει καί λλοτε συνυπάρξει μέ τό σλάμ (Τουρκοκρατία, κ.), χωρίς νά θιγε οτε στό λάχιστο οσία της. ντίθετα πολλές φορές ατή συνύπαρξη τήν δήγησε σέ στιγμές δόξας καί θριάμβου. Καί δόξα καί θρίαμβος τς κκλησίας εναι Σταυρός, θυσία καί τό μαρτύριο. Εναι τό πλθος τν Νεομαρτύρων πού δωσε π.χ. περίοδος τς Τουρκοκρατίας. ρθόδοξη κκλησία σέβεται πόλυτα τίς θρησκευτικές ντιλήψεις τν λλων, πως λλωστε τίς σέβεται καί διος Θεός. Γι' ατό ποτέ δέν θά υοθετοσε τήν νόητη ντιπαράθεση μέ τόν σλαμικό κόσμο, πού πιπλέον ξάπτει τόν φανατισμό. Οτε εναι δυνατό νά ποδεχθε ντυπωσιακές πολεμικές πιχειρήσεις βομβαρδισμούς μάχων σάν λύση γιά προβλήματα πού ντως πάρχουν. μως ρθόδοξη κκλησία δέν θά πάψει ποτέ νά μολογε πλά καί θόρυβα τήν πίστη της στόν ησο Χριστό, ποος καί μόνον σώζει, καί μολογία της ατή θά εναι ταυτόχρονα λεγχος γιά τίς πεπλάνημένες ντιλήψεις καί νέργειες κάθε λλης θρησκείας δεολογίας. 

1 σχόλιο:

  1. Ισλάμ και τρομοκρατία
    https://alialyunani.wordpress.com/2015/11/15/ισλάμ-και-τρομοκρατία/

    Μη ξεπερνάτε τα όρια
    https://alialyunani.wordpress.com/2018/08/08/μη-ξεπερνάτε-τα-όρια/

    ΑπάντησηΔιαγραφή