γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

Πεντηκοστιανοί και Ορθοδοξία



ΤΕΥΧΟΣ 3                          ΤΡΙΠΟΛΙΣ                       ΙΟΥΛΙΟΣ 1999

ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΟΙ  ΚΑΙ  ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Μία πό τίς αρέσεις, πού παρουσιάζουν ντονη δραστηριότητα καί μφανίζονται μέ διάφορες πιμέρους μάδες στίς μέρες μας, εναι ο Πεντηκοστιανοί. Θεωρήσαμε σκόπιμο νά φιερώσουμε τό μεγαλύτερο μέρος ατο το τεύχους στήν παραπάνω αρεση, προκειμένου νά πληροφορηθε τό ερύ κοινό τά σχετικά μέ τήν στορία της, τή διδασκαλία της καί τίς διαφορές της πό τήν ρθόδοξη κκλησία μας.

Πολλές φορές χουμε δε μάδες νέων κυρίως νθρώπων νά τραγουδον μέ κιθάρες, νά μοιράζουν ντυπα, νά ναμεταδίδουν τραγούδια μέ μαγνητόφωνα στίς πλατεες καί νάμεσα σ' ατά νά παρεμβάλλουν συνθήματα τι τάδε γνώρισε τό Χριστό καί λυτρώθηκε, τάδε θεραπεύτηκε πό τό γ. Πνεμα κ.τ.λ. Πρόκειται γιά τούς αρετικούς Πεντηκοστιανούς, να πό τά πολλά παρακλάδια τς αρέσεως τν Προτεσταντν Διαμαρτυρομένων, πού προλθαν κατά τό παρελθόν στή Δύση πό τόν γνα ναντίον τς αθεντίας το Πάπα καί τν καταχρήσεων τς παπικς «κκλησίας». Χρησιμοποιον συνήθως τόν τίτλο «κκλησία τς Πεντηκοστς» σάν κύρια νομασία τους, ν κάθε μάδα, γιά νά διαφοροποιηθε πό τίς πόλοιπες, προσθέτει σ' ατόν ρισμένα πί πλέον «χαρακτηριστικά». τσι πάρχουν μάδες μέ τά νόματα: «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς», «κκλησία το Θεο τς Πεντηκοστς» κ.τ.λ.
Πιστεύουν τι παρξή τους νάγεται χρονικά στό περο τς Πεντηκοστς, που τό γ. Πνεμα κατέβηκε στούς Μαθητές καί ποστόλους το Κυρίου. νομάζονται «κκλησία τς Πεντηκοστς», διότι σύμφωνα μέ τή διδασκαλία τους, τότε Πεντηκοστή παναλαμβάνεται προσωπικά σέ κάθε πιστό, πού ναγνωρίζει καί δέχεται τό Χριστό σάν σωτρα καί λυτρωτή του. Στήν πραγματικότητα μως ο ρίζες της αρεσης βρίσκονται στίς διάφορες «Κινήσεις γιότητος» πού μφανίστηκαν στήν Ερώπη καί τήν μερική στά τέλη το περασμένου αἰῶνα, πό τούς εροκήρυκες Μούντι, Σάνκεϋ κ,.
Πολύ σύντομα κίνηση διασπάστηκε καί ποδιαιρέθηκε σέ πολλές μάδες πού νομάστηκαν «κκλησίες». Στόν λλαδικό χρο χρονολογεται πό τό 1924. Ο πρτες μάδες μφανίστηκαν μέ τήν πιστροφή στήν πατρίδα λλήνων πού εχαν ξενιτευτε στίς νωμένες Πολιτεες. τσι τό 1965 δρύεται στήν θήνα πό τόν ατρό Λεωνίδα (Λούη) Φέγγο μεγαλύτερη Πεντηκοστιανή μάδα μέ τό νομα «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς». Στήν κίνηση ατή πάγεται σήμερα τό 60% τν λλήνων Πεντηκοστιανν.
Ο ποικιλώνυμες Πεντηκοστιανικές κινήσεις κφράζουν σέ γενικές γραμμές τίς δοξασίες τς Διαμαρτυρήσεως μέ ρισμένες βέβαια διαφοροποιήσεις σέ κάποια σημεα νά μάδα. ξίζει νά παρακολουθήσουμε τίς δοξασίες ατές, γιά νά συνειδητοποιήσουμε τίς διαφορές τους πό τήν ρθόδοξη πίστη καί κατά συνέπειαν πό τήν αθεντική διδασκαλία το Χριστο, πού πί 20 αἰῶνες διαφυλάσσει ναλλοίωτη κκλησία μας. Τά βασικά σημεα τς διδασκαλίας τν Πεντηκοστιανν εναι λοιπόν τά ξς:
 1. Δέχονται τήν πόλυτη σημασία τς γ. Γραφς καί πορρίπτουν τήν . Παράδοση. Πιστεύουν στήν σφαλμένη ντίληψη τι θεοπνευστία τς γ. Γραφς φτάνει κόμη καί στίς λέξεις. ταν π.χ.. γίνεται λόγος γιά τά «χέρια» το Θεο, σχυρίζονται τι πρέπει νά τό κλάβουμε μέ τήν ννοια τι Θεός χει στήν πραγματικότητα χέρια, πόδια κ.τ.λ. κκλησία μας δέχεται βέβαια τι λόκληρη γ. Γραφή εναι θεόπνευστη, λλά, κτός πό ατήν, πάρχουν καί λλα κείμενα, πού χουν γραφε μέ τόν φωτισμό το γ. Πνεύματος. Ατά εναι σα χουν γράψει ο γιοι και σα χουν θεσπίσει ο πτά Οκουμενικές Σύνοδοι, κείμενα πού ποτελον τήν . Παράδοση τς κκλησίας. δυνατον νά κατανοήσουν τι μέ τό νά δεχόμαστε μόνο τήν γ. Γραφή περιορίζουμε τή δράση το γ Πνεύματος σέ κάποια παλιά ποχή θεωρομε τι τό γ. Πνεμα παψε νά νεργε στήν μετά τήν Κ.Δ. ποχή. ξηγον τήν γ. Γραφή κατά γράμμα στά σημεα κενα πού τούς ξυπηρετε, ν σέ λλα λληγορικά, καί πιστεύουν τι τούς δίνεται διαίτερο χάρισμα ρμηνείας μέ προσωπική ποκάλυψη.
2. πορρίπτουν τά μυστήρια τς κκλησίας καί δέχονται μόνο τό Βάπτισμα καί τή Θεία Κοινωνία, ς τυπικές μως πράξεις χωρίς μυστηριακό περιεχόμενο. κκλησία μας πιστεύει τι νθρωπος σώζεται καί ναγεννται μέ τό Βάπτισμα, τό ποο, μαζί μέ τήν πίστη, εναι παραίτητο γιά τήν σωτηρία. Οτε πίστη χωρίς Βάπτισμα, οτε Βάπτισμα χωρίς πίστη σώζει. Ο Πεντηκοστιανοί ντίθετα πιστεύουν τι σωτηρία εναι στιγμιαο γεγονός: ταν δηλ. κάποιος πε μέσα του τι πιστεύει στόν Χριστό καί τόν δέχεται σά λυτρωτή του, τήν δια στιγμή ναγεννται καί σώζεται. πειτα θά κολουθήσει τό Βάπτισμα, λλά ατό δέν χει διαίτερη σημασία. Κατά συνέπειαν ρνονται τόν Νηπιοβαπτισμό καί ποιον προσέρχεται σέ ατούς χοντας δη βαπτιστε πό νήπιο, τόν «ξαναβαπτίζουν». Ατά μως ρχονται σέ ντίθεση μέ τή διδασκαλία το Χριστο τι «ἐάν μή τις γεννηθ ξ δατος καί Πνεύματος ο δύναται εσελθεν ες τήν βασιλείαν το Θεο» (ωάν 3,5).
3. Δέν δέχονται τήν Θ. Εχαριστία, φο ρνονται τι στό Μυστήριο ατό ρτος καί ονος μεταβάλλονται σέ πραγματικό Σμα καί Αμα Χριστο. τσι ξεχνον τά λόγια το Κυρίου: «Λάβετε φάγετε· τοτό στι τό σμά μου ... Πίετε ξ ατο πάντες· τοτο γάρ στι τό αμά μου...» (Ματθ. 26, 26-28).
4. πορρίπτουν γενικά τή «μία, γία, καθολική καί ποστολική κκλησία» καί δέχονται τι στήν κκλησία νήκουν μόνο σοι χουν λάβει κάποιο χάρισμα (γλωσσολαλις, προφητείας κ.λ.π.) καί χουν βαπτισθε σέ νερό. Πιστεύουν τι «κκλησία» τους εναι συνέχεια τς πρώτης κκλησίας, πού δρύθηκε τή μέρα τς Πεντηκοστς. Δέχονται τήν ρχαία κκλησία μέχρι τήν ποχή το Μ. Κων/νου, τήν Α' Οκ. Σύνοδο λόγ το Συμβόλου τς Πίστεως καί τούς 318 Πατέρες ς συντάκτες του καί μόνο.
5. Δέν δέχονται τήν εδική ερωσύνη, λλά τή γενική, πού χουν λα τά μέλη τς κκλησίας καί βάσει τς ποίας λοι μπορον, ποτίθεται, νά τελον καθήκοντα ερέως. Ο «χειροτονίες» τους (πρόκειται γιά πιλογή σέ διοικητικά καθήκοντα) γίνονται πό συνέλευση λαϊκν, δηλ. πικρατε φαιδρή λαϊκοκρατία.
6. Καταφέρονται κατά τς περαγίας Θεοτόκου καί λέγουν τι δέν πρξε πάντοτε Παρθένος. πίσης δέν δέχονται τι Θεοτόκος μεσιτεύει γιά τούς νθρώπους. πορρίπτουν τήν τιμή καί προσκύνηση στίς εκόνες, γιατί τίς θεωρον κδηλώσεις εδωλολατρίας. κκλησία μας ντίθετα δέχεται τήν τιμητική προσκύνηση τν εκόνων καί πιστεύει τι προσκύνηση ατή μεταβαίνει στό εκονιζόμενο πρόσωπο. Πιστεύουν τι θαύματα κάνει μόνο Θεός καί κανένας λλος, καί μάλιστα π' εθείας, χωρίς μεσολάβηση τν γίων, χωρίς τή Χάρη τν γίων λειψάνων τή χρήση τν ερν ντικειμένων. Δέν δέχονται ναούς οτε θυσιαστήρια.
7. Πιστεύουν, πως καί ο Μάρτυρες το εχωβ, στή Χιλιετ Βασιλεία το Χριστο στή γ. Διδάσκουν τι Β' Παρουσία το Κυρίου θά γίνει σέ δύο φάσεις: στήν πρώτη θά λθει νά ναστήσει λους τούς «γίους» καί νά παραλάβει («ρπαγή») τήν «κκλησία» (=τούς Πεντηκοστιανούς) καί στή δεύτερη θά λθει μαζί μέ τήν «κκλησία» γιά νά κυβερνήσει τόν κόσμο.
8. Δέχονται τι νώτερη δωρεά, τς ποίας ξιώνεται πιστός, εναι τό «βάπτισμα το γ. Πνεύματος», πού ποτελε προσωπική Πεντηκοστή. Ατή κολουθεται πό φαινόμενα πού θεωρονται χαρίσματα το γ. Πνεύματος, πως τό φαινόμενο τς μιλίας σέ λλες γλσσες (γλωσσολαλιά). μως γλωσσολαλιά ατή δέν εναι κάτι αθόρμητο. Εναι ποτέλεσμα μις τεχνικς πού περιλαμβάνει μαδική προσευχή, συνοδεύεται πό ποβλητικούς προτεσταντικούς μνους (π.χ. Νά ρχεται! Νά ρχεται!) καί κορυφώνεται μέ «πίθεση τν χεριν». τσι, ταν βρίσκονται στίς αθουσές τους καί προσεύχονται μέ τό κεφάλι σκυφτό, ξαφνικά ψώνουν τά κεφάλια κετευτικά καί σέ ξαψη φωνάζουν διάφορες λέξεις, πως «λληλούϊα», «Ανετε τόν Κύριο», «Δόξα στόν Κύριο». Τά πρόσωπά τους βρίσκονται σέ κσταση, ν ταραχή καί συγκίνησή τους εναι φανερή. ταν σταματήσουν ο φωνές κάποιος ρχίζει νά μιλ σέ γλώσσα πού δέν καταλαβαίνει κανείς. λα ατά μως πιβεβαιώνουν τίς προειδοποιήσεις το Κυρίου τι σο περνάει καιρός καί πλησιάζουμε στό τέλος το κόσμου δέν θά αξάνονται τά χαρίσματα, λλά ο «ψευδόχριστοι» καί ο «ψευδοπροφτες», ο ποοι θά κάνουν «σημεα μεγάλα καί τέρατα» (Ματθ. 24, 24), δηλ. ντυπωσιακές πράξεις πού θά φαίνονται στά μάτια σων δέν γνωρίζουν σάν περφυσικά φαινόμενα θαύματα.
πό τά παραπάνω νδεικτικά σημεα φαίνονται, πως νομίζουμε, μέ σαφήνεια ο μεγάλες διαφορές τν αρετικν ατν μάδων πό τήν πίστη τς ρθόδοξης κκλησίας μας. Ο αρέσεις ατές χουν πολλές φορές πιτυχίες στό ργο τους, πειδή δική μας στάση δέν εναι ατή πού πρέπει. Γιά παράδειγμα, πολλοί πό μς δέν γνωρίζουμε καλά τήν γ. Γραφή, οτε εμαστε παρκς νημερωμένοι πάνω στά θέματα τς πίστης μας. Στήν περίπτωση ατή καλό εναι νά ποφεύγουμε κάθε συζήτηση μέ Πεντηκοστιανούς, ο ποοι συνήθως μς πλησιάζουν φορώντας τό προσωπεο τς γαθότητας καί τς τάσης γιά προσφορά βοήθειας στόν πάσχοντα συνάνθρωπο, βρίσκοντας πρόσφορο δαφος κε πού πάρχει νθρώπινος πόνος. πομένως πρέπει νά μελετμε τήν γ. Γραφή καί γιά ποιες πορίες χουμε νά συμβουλευόμαστε τούς ερες καί γενικά σους γνωρίζουν πιό πολλά πό μς καί χουν γκυρη γνώμη. Δέν πρέπει πίσης νά κομε τούς ραδιοφωνικούς τους σταθμούς, οτε νά δεχόμαστε πό ατούς βιβλία, ντυπα καί φημερίδες. Χρησιμοποιον κατά κανόνα παραφράσεις τς γ Γραφς καί τό πρωτότυπο κείμενο συνήθως ποφεύγεται. παραίτητη εναι συχνή συμμετοχή μας στά μυστήρια τς κκλησίας καί διαίτερα στά μυστήρια τς . ξομολογήσεως καί τς Θ. Εχαριστίας. Ατά θά μς περιβάλλουν μέ τή Χάρη το Θεο, ποία θά μς προστατεύσει πό τόν κίνδυνο τς αἰώνιας πώλειας πού κρύπτεται σέ κάθε αρεση.


Ραδιοφωνικός σταθμός τν Πεντηκοστιανν

Πεντηκοστιανική αρεση τς «λευθέρας ποστολικς κκλησίας τς Πεντηκοστς» προσπαθε νά κάνει ασθητή τήν παρουσία της στήν περιοχή μας μέσ το ραδιοφωνικο της σταθμο, πού νομάζεται «Χριστιανισμός». σταθμός ατός δη γιά μεγάλο χρονικό διάστημα λειτουργε παράνομα, φ' σον δέν χει τήν παιτούμενη δεια. Κανείς μως πό τους κρατικούς φορες λειτουργούς μέχρι σήμερα δέν χει κατορθώσει νά μποδίσει τή λειτουργία του. Γιά νά λειτουργήσει νας σταθμός, σύμφωνα μέ τήν κείμενη νομοθεσία, παιτεται δεια πό τό πουργεο Τύπου, μετά πό σύμφωνη γνώμη το θνικο Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ν. 2328/1995, ρθρ. 7, πάρ. 1). Σέ ντίθετη περίπτωση παραβάτης διώκεται ποινικά καί τιμωρεται (Ν. 2328/1995, ρθρ. 4, πάρ. 7). Θά λεγε κανείς τι κάθε ραδιοφωνικός σταθμός εναι να μέσο λεύθερης κφρασης καί διαλόγου. μως εναι ατονόητο τι ατός πού θέλει νά κάνει διάλογο νά διαδίδει τίς πόψεις του πρέπει κατ' ρχήν νά σέβεται τούς νόμους τς πολιτείας, δέ δημοκρατικά λειτουργοσα πολιτεία εναι κείνη πού καθορίζει τούς κανόνες, οτως στε νά πάρχει πράγματι λευθερία διαλόγου καί κφρασης. Εδικά γιά τόν ραδιοφωνικό σταθμό τν Πεντηκοστιανν, ποψη τς κκλησίας μας εναι τι χι μόνο δέν συμβάλλει στήν λεύθερη κφραση καί διακίνηση δεν, λλά χει σκοπό καθαρά προσηλυτιστικό, φ' σον ποσκοπε στήν πόσπαση μελν πό τήν ρθόδοξη κκλησία μας γιά νά τά ντάξει σέ μιά λλη μάδα. λλωστε, τά μέλη τς αρεσης στήν περιοχή μας εναι τόσο λάχιστα, στε δέν παρίσταται νάγκη νά νεμερώνονται καί νά πικοινωνον μέσ ραδιοφωνικο σταθμο. Πέρα π' ατά, λειτουργία το σταθμο ατο προκαλε στό πλήρωμα τς κκλησίας μας μιά τεράστια σύγχυση: ο πλούστεροι ρθόδοξοι χριστιανοί, πού δέν γνωρίζουν οτε τό σκηνικό τν αρέσεων, οτε τούς τρόπους δραστηριότητάς τους, οτε εναι καλοί γνστες τς ρθόδοξης διδασκαλίας, πιστεύουν τι εναι σταθμός τς κκλησίας μας καί τόν παρακολουθον, μέ ποτέλεσμα νά δέχονται συναίσθητα αρετικές ντιλήψεις καί νά κλονίζεται μπιστοσύνη τους στήν κκλησία. Πρέπει λοιπόν κάθε ρθόδοξος χριστιανός νά γνωρίζει τι
- αδιοφωνινός σταθμός «Χριστιανισμός» δέν νήκει στήν ρθόδοξη κκλησία.
- νήκει σέ αρεση Πεντηκοστιανν καί κφράζει αρετικές ντιλήψεις.


Εδήσεις - Σχόλια - Γεγονότα

Ο αρέσεις στήν ποχή μας, προκειμένου νά προπαγανδίσουν τίς ντιλήψεις τους, χρησιμοποιον τά τελευταα μέσα τς σύχρονης τεχνολογίας. Διαβάζουμε χαρακτηριστικά στή σελίδα τν Πεντηκοστιανν στό Internet τό ξς παράδοξο: «Έχοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη από όλες τις Χριστιανικές Εκκλησίες Πεντηκοστιανές εκκλησίες και Χαρισματικοί από 5,9% το 1970 σήμερα ξεπερνούν το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού. Οι Ρωμαιοκαθολικοί αποτελούν το 49,7%, οι Προτεστάντες το 19,1 και οι Ορθόδοξοι το 10,8%». Τό πόσο στεοι εναι ατοί ο σχυρισμοί εναι ατονόητο, λλά φαίνεται καί πό τό ξς: ν προσθέσει κανείς τά παραπάνω ποσοστά δίνουν θροισμα 104,6% καί χι 100%. Δέν πάρχουν λοιπόν λλα θρησκεύματα μεταξύ το «παγκόσμιου πληθυσμού» (σλάμ, νδουϊσμός, Βουδισμός κ.τ.λ.); Στήν δια σελίδα ο Πεντηκοστιανοί σχυρίζονται τι πάρχουν καί λλα θρησκεύματα, καί δίνουν γι' ατά νέα ποσοστά. Τότε καταλαβαίνουμε σέ τί ψος φθάνει τό θροισμα ατν τν ποσοστν. Πάντως πό τό χαρακτηριστικό ατό παράδειγμα μπορε κανείς νά συμπεράνει τήν ξιοπιστία τν εδήσεων πού διοχετεύουν ο Πεντηκοστιανοί στά ντυπά του καί στόν ραδιοφωνικό τους σταθμό.

χει πό πολλές πλευρές πισημανθε τι νας πό τούς βασικούς στόχους τν αρέσεων εναι διείσδυση κόμη καί στό χρο τς πολιτικς, δηλ. κατάκτηση τς ξουσίας , σέ κραες περιπτώσεις, κόμη καί βίαιη κατάληψή της. Φαινόμενα τς τάσης ατς παρατηρονται καί στή χώρα μας, που πολιτικά κόμματα πού κφράζουν τό κίνημα τς ρχαιολατρίας (ναβίωσης τς εδωλολατρικς θρησκείας), χουν θέσει ποψηφιότητα σέ παλαιότερες λλά καί στήν πρόσφατη κλογική ναμέτρηση. Στήν «Κυριακάτικη λευθεροτυπία» τς 16/5/1999 (σ. 93) διαβάζουμε τι στίς πρόσφατες Ερωεκλογές πρόκειτο νά θέσει ποψηφιότητα καί τό «Κόμμα το Φυσικο Νόμου», πού προβάλλει τίς ντιλήψεις το γνωστο γκουρο Μαχαρίσι. Κατά τήν φημερίδα «η επικεφαλής του ψηφοδελτίου ... προτιμά για τον εαυτό της τόν τίτλο της δασκάλας υπερβατικού διαλογισμού στο Κέντρο του Μαχαρίσι Μαχές Γιόγκι που διατηρεί με τον άντρα της στην Ελλάδα». Τό κόμμα ατό, σύμφωνα πάλι μέ τήν φημερίδα, λειτουργε σέ 83 χρες.

Πρός νημέρωσιν τν πιστν τς κκλησίας μας δημοσιεύουμε τίτλους τν κυριώτερων ντύπων πού κυκλοφορον καί δέν νήκουν στήν ρθόδοξη κκλησία, λλά σέ διάφορες αρετικές καί παραθρησκευτικές μάδες. Τέτοια ντυπα εναι:
Χριστιανισμός (φημερίδα)
Σκοπιά (Περιοδικό)
Ξύπνα (Περιοδικό)
Τά Καλά Νέα (φημερίδα)
λεύθερο Εαγγελικό Βμα (φημερίδα)
λεύθερος Χριστιανικός Λόγος (ντυπο)
Φωνή το Εαγγελίου (φημερίδα)
Δρόμος (φημερίδα)
Ο Νικητές (φημερίδα). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου