γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

Η νομική αντιμετώπιση των αιρέσεων



ΤΕΥΧΟΣ  4            ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ   1999

Η ΝΟΜΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

1. Θρησκευτική λευθερία καί αρέσεις

ρθόδοξη κκλησία ταν πάντοτε γωνιζόμενη κκλησία, ζωή της δέν ταν ποτέ νέφελη. Τό ξόχως μεγάλο καί σημαντικό πρόβλημα, πού ντιμετωπίζει σήμερα καί πού ποτελε μάστιγα κόμη καί γιά τήν κοινωνία μας, εναι εσβολή στίς ρθόδοξες χρες καί γενικώτερα, διάφορων αρετικν καί παραθρησκευτικν μάδων.
Τό πρόβλημα πού χει δημιουργηθε πο τίς αρέσεις εναι πραγματικά μεγάλο καί ατό φείλεται τόσο στό μεγάλο ριθμό τν αρετικν μάδων σο καί στό τι ατές καλύπτονται πό να πέπλο μυστηρίου μέ πολλά προσωπεα, γνωρίζουν τήν τέχνη τς πλύσης το γκεφάλου, ξέρουν πώς νά προβάλλουν τά «μπορεύματά» τους.
Πρέπει κατ' ρχήν νά πισημανθε τι κανείς δέν μφισβητε τό δικαίωμα τν μάδων ατν νά χουν τίς ντιλήψεις τους. θρησκευτική λευθερία εναι γαθό πόλυτα σεβαστό, τόσο πό τήν ρθόδοξη κκλησία («στις θέλει πίσω μου λθεν» εναι διδασκαλία το Κυρίου), σο καί πό τήν λληνική Πολιτεία, ποία τήν κατοχυρώνει συνταγματικά. τσι τό ρθρ. 13 το Συντάγματος ναφέρεται στή θρησκευτική λευθερία καί κατοχυρώνει τό βασικό ατό δικαίωμα το νθρώπου (βέβαια χι περιόριστα, λλά ν σχέσει μέ τά πόλοιπα δικαιώματα πού ναγνωρίζονται πό τό Σύνταγμα: χάριν τς λευθερίας το νός, δέν εναι δυνατό νά περιορίζεται λευθερία το λλου).
 Εναι μως λες ατές ο μάδες θες; Πιστεύουν πλς χωρίς νά νοχλον κανένα; κφράζουν καί διαδίδουν μέ νόμιμα μέσα τίς ντίλήψεις τους; Τηρον τούς νόμους το κράτους στό ποο βρίσκονται;
σφαλς λες ο αρετικές καί παραθρησκευτικές μάδες δέν εναι θες. Πολλές πό ατές εναι διαίτερα πικίνδυνες. Θά μπορούσαμε νά διακρίνουμε τούς κινδύνους πό τή δραστηριότητα τν αρέσεων σέ τρες κατηγορίες:
α) Κίνδυνοι γιά τά δια τά μέλη τν αρέσεων. Στίς περισσότερες περιπτώσεις τά μέλη φίστανται σοβαρές λλοιώσεις στήν προσωπικότητα, ψυχολογική βία, οκονομική κμετάλευση, σεξουαλική κμετάλευση, πλήρη ποκοπή πό τό κοινωνικό σύνολο, τούς γονείς, κ.τ.λ. κόμη μέλη καταλλήγουν σέ σχιζοφρένεια ατοκτονία (ς θυμηθομε τίς πανειλημμένες μαδικές ατοκτονίες στό ξωτερικό)
β) Κίνδυνοι γιά τό κοινωνικό σύνολο. πό τήν δραστηριότητα τν αρέσεων δέν κινδυνεύουν μόνο τά μέλη, λλά καί νύποπτοι πολίτες, πού δέν θέλουν νά χουν σχέση μέ ατές. τσι αρεση το Σόκο σαχάρα τοποθέτησε δηλητηριδες ἀέριο στό μετρό το Τόκυο, μέ ποτέλεσμα νά πεθάνουν πολλά τομα καί νά προκληθον προβλήματα γείας σέ πολύ περισσότερα. Τά θύματα τν σατανιστν στή χώρα μας, νήκουν σ' ατή τήν κατηγορία. δώ ντάσσεται πίσης καί πιθετικός σύγχρονος προσυλητισμός, πού γίνεται μέ τή χρήση λων τν πιστημονικν μέσων, μέ ψυχολογική βία, μέ βίαιη πιβολή διαφόρων θρησκευτικν πεποιθήσεων, μέ ντιορθόδοξες καί ντιχριστιανικές πρακτικές, μέ ντεχνη ξαπάτηση, μέ χρήση κάθε εδους προσωπείων, μέ τεράστια οκονομικά μέσα, μέ σύγχρονη διαφήμιση, πολιτική προπαγάνδα, κ.τ.λ.
γ) Κίνδυνοι γιά τούς θεσμούς καί τίς κοινς ναγνωρισμένες ξίες. Ο ντιλήψεις πολλν αρέσεων ποτελον γκληματικά δόγματα, τά ποα, ταν διαδίδονται ποσκάπτουν τά θεμέλια το πολιτισμο μας καί πορρίπτουν ντιστρέφουν τήν κοινς ποδεκτή θική. Πολλές αρέσεις ρνούνται τήν ννοια τς δημοκρατίας, τήν ννοια το κράτους, τούς κοινωνικούς θεσμούς, τήν ξία τς νθρώπινης προσωπικότητος, τήν ννοια τν δικαιωμάτων τν λλων, τήν διάκριση μεταξύ καλο καί κακο.
Πς λοιπόν θά προστατευθε κανείς πό τέτοιους κινδύνους; Τό ργο ατό νήκει κατά κυριότητα στήν πολιτεία, ποία χει τήν εθύνη τς γενικώτερης προστασίας τν πολιτν. λληνική πολιτεία παιτε κατ' ρχήν πό τίς  μάδες ατές τήν πιστή τήρηση το Συντάγματος καί τν Νόμων το κράτους, πως συμβαίνει μέ λους τούς λληνες πολίτες. Στή συνέχεια, μέ συνταγματικές διατάξεις καί μέ νομοθετικά μέτρα, καθορίζει τά πλαίσια μέσα στά ποα πρέπει νά σκεται θρησκευτική λευθερία καί νά ναπτύσσεται δραστηριότητα κάθε τέτοιας μάδος.
τσι τό σχύον Σύνταγμα παγορεύει τόν προσηλυτισμό (ρθρ. 13, παρ. 2) καί Νόμος «Περί προσηλυτισμο» (Α.Ν. 1363/1938) καθορίζει τίς λεπτομέρειες ατς τς παγορεύσεως. διάδοση τν δογμάτων τν διαφόρων αρέσεων πολλές φορές προσβάλλει τά «χρηστά θη», καί, κατά συνέπειαν, μπίπτει στό σχετικό περιορισμό το Συντάγματος. τσι δέν μπορε νά ποτελέσει ννομο γαθό, τό ποο πρέπει παραιτήτως νά προστατευθε. να εδος μως μεγαλύτερης προστασίας το πολίτη παρέχει μόνο παγόρευση το προσηλυτισμο καί τά παραπάνω νομικά κείμενα εναι τά μόνα στή χώρα μας πού περιορίζουν τήν νεξέλεγκτη δραστηριότητα τν πικίνδυνων αρέσεων.


2. θέμιτος προσηλυτισμός

θέμιτος «προσηλυτισμός», εναι τό πιό βασικό μέσο, πού χρησιμοποιον ο διάφορες αρεσεις καί θρησκεες, γιά νά πιβάλλουν τά γκληματικά τους πολλές φορές πιστεύω.
Νομικά ρος σημαίνει τήν πάσης φύσεως παροχή πόσχεση μέ μέσα πατηλά, πού πιχειρε κανείς, κάνοντας χρήση τς πειρίας καί κμεταλευόμενος τίς νάγκες τήν πνευματική δυναμία κάποιου. Σημαίνει πίσης τήν μεση μμεση προσπάθεια διείσδυσης στήν θρησκευτική συνείδηση τεροδόξων, μέ σκοπό τήν μεταβολή το περιεχομένου της.
Γιά νά συντελεστε προσηλυτισμός ρκε πό τόν δράστη προσπάθεια, στω καί μμεση, γιά διείσδυση στήν θρησκευτική συνείδηση λλου, πού δέν χει τά δια πιστεύω μέ ατόν. νομοθέτης θεωρε ς ατοτελές γκλημα τήν πόπειρα προσηλυτισμο καί χει καταστήσει ξιόποινη τή συμπεριφορά πρίν πέλθει τό ποτέλεσμα καί νεξάρτητα το ν πέλθει χι. Μέ τήν λέξη «διείσδυση», νοεται πηρεασμός πιρροή, καί γενικά κάθε νέργεια, πού τείνει νά παρασύρει τόν προσηλυτιζόμενο σέ λλου εδους καί περιεχομένου θρησκευτικά πιστεύω δέες.
Τό κριτήριο περί το ν ποτελε  προσηλυτισμό μία δεδομένη πράξη, συνιστ ποιότητα του χρησιμοποιούμενου μέσου. Προσηλυτισμός πάρχει μόνο φ' σον τό χρησιμοποιούμενο μέσο εναι θέμιτο. προσηλυτισμός εναι γκλημα «μεικτό», δηλ. κόμη καί ν σέ συγκεκριμμένη περίπτωση πραγματοποιηθον χωριστά λοι ο τρόποι τέλεσής του, πού περιγράφει νόμος, να μόνο γκλημα χει διαπράξει δράστης.
παγόρευση το προσηλυτισμο προστατεύει  τόν ρθόδοξο πό τήν λλειψη εδικν γνώσεων γύρω πό τά θεολογικά, καί τήν δυναμία του νά ντισταθε κατά περίπτωση σέ πουλες ψυχολογικο λλου τύπου πιέσεις, ο ποες τό θέτουν πρό διλημάτων καί τίς ποες δέν χει τίς διανοητικές τίς ψυχολογικές δυνατότητες νά κατανοήσει.
Πρέπει τέλος νά τονιστε τι παγόρευση το προσηλυτισμο δέν χει σκοπό μόνο νά καθορίσει τά ρια μέσα στά ποία πρέπει νά κδηλωθε θρησκευτική λευθερία τν αρετικν, λλά νά προστατεύσει καί τή θρησκευτική λευθερία τν ρθοδόξων. ναγνώριση πό τό σύνταγμα το δικαιώματος τς θρησκευτικς λευθερίας δέν φορ μόνο τούς αρετικούς, λλά καί τούς ρθοδόξους. Τό δικαίωμα τς θρησκευτικς λευθερίας πρέπει νά συνδεθε καί μέ τό δικαίωμα τς ξιας το νθρώπου, πού δίνει σέ κάθε ρθόδοξο τή δυνατότητα, μαζί μέ λα τά λλα, νά ναπτύσει τήν προσωπικότητά του καί ς θρησκευτικό ν νεμπόδιστα.


3. προπαγάνδα τν αρέσεων

Πολλοί δέν χουν σως συνειδητοποιήσει τι στή χρα μας γίνεται μιά ντονη καί συντονισμένη προπαγάνδα κ μέρους λων σχεδόν τν αρετικν μάδων, μέ στόχο τήν κατάργηση το «Περί προσηλυτισμο» Νόμου καί τς σχετικς διάταξης το Συντάγματος, προκειμένου νά ρθε τό μόνο μπόδιο πού περιορίζει τήν νεξέλεκτη δραστηριότητα τν πικίνδυνων αρέσεων. μελετώμενη κατάργηση τς παγόρευσης το προσηλυτισμο ποτελε κατά μέγα μέρος καρπό ατς τς προπαγάνδας.
τσι ο αρέσεις κατηγορον σύστολα τή χώρα μας, κθέτωντάς την μάλιστα νεπανόρθωτα, τι δθεν παραβιάζει τά νθρώπινα δικαιώματα, στερε τήν θρησκευτική λευθερία, δέν συμβαδίζει μέ τά ερωπαϊκά δεδομένα. πίσης διαβάλλουν τόν «Περί προσηλυτισμο» Νόμο ς ναχρονιστικό, παρχαιωμένο, «μεταξικό», σκοταδιστικό, κ.λ.π. καί ξαπατον τό κοινό διαστρέφοντας τό περιεχόμενο δικαστικν ποφάσεων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας διαστροφς, που λλο εναι τό περιεχόμενο τς ποφάσης καί ντελς διαφορετικά παρουσιάζεται πό τίς αρέσεις, ποτελε πόθεση Κοκκινάκη. Μάρτυς το εχωβ, πού εχε καταδικασθε πό λληνικό Δικαστήριο γιά προσηλυτισμό, προσέφυγε στό Ερωπαϊκό Δικαστήριο νθρωπίνων Δικαιωμάτων καί ζήτησε κύρωση τς  λληνικς διάταξης περί προσηλυτισμο, ς δθεν  συμβίβαστης μέ τό ρθρ. 9 τς Ερωπαϊκς Σύμβασης νθρωπίνων Δικαιωμάτων. Τό Ερωπαϊκό Δικαστήριο δέν ποδέχθηκε κανένα πό τούς σχυρισμούς το Κοκκινάκη γιά τόν προσηλυτισμό, θώωσε μως τόν Κοκκινάκη γιά τυπικούς μόνο λόγους (μή ρθή τήρηση τς τυπικς διαδικασίας). πόφαση ατή, πού στήν οσία δικαιώνει τή χώρα μας γιά τό θέμα το προσηλυτισμο, παρουσιάζεται πό τίς αρέσεις ς καταδίκη τς χώρας μας γιά τό διο θέμα.
πραγματικότητα εναι τι στή χώρα μας, χι μόνο δέν περιορίζεται θρησκευτική λευθερία, λλά πάρχουν νομικά ο ενοϊκότερες συνθκες καί προϋποθέσεις γιά τή δραστηριότητα τν αρέσεων, πως λλωστε ποδεικνύει ραγδαία ξάπλωσή τους τά τελευταα χρόνια. ς δομε μως τί συμβαίνει στά κυριώτερα κράτη το ξωτερικο.


4. ντιμετώπιση τν αρέσεων στό ξωτερικό

Στίς πιό πολλές Ερωπαϊκές χρες πάρχουν Νόμοι, πουργικές γκύκλιοι, ποφάσεις Δικαστηρίων, πού προστατεύουν τήν θρησκευτική λευθερία καί τήν συνείδηση πό νέντιμες μεθόδους. Στή Γαλλία τό ρθρ. 31 το Νόμου τς 9-12-1905 παγορεύει κάθε νέντιμη μέθοδο γιά πηρεασμό τς θρησκευτικς συνείδησης το λλου. γκύκλιος το πουργείου Παιδείας (12-12-1989) παγορεύει κάθε προσπάθεια προσηλυτισμο στά σχολεα. Μέ Διάταγμα (96-387 τς 9-5-1996), πού ξέδωσε Γάλλος Πρωθυπουργός, δρύεται διϋπουργική μάδα γιά τήν καταπολέμηση τν αρέσεων.
Στήν Γερμανία πάρχουν πολλές δικαστικές ποφάσεις πού καταδικάζουν τόν προσηλυτισμό. Π.χ. καταδικάζεται δάσκαλος πειδή διενεργοσε προσηλυτισμό σέ μαθητές παγγελματικς σχολς. πόφαση το Διοικητικο κυρωτικο Δικαστηρίου κρίνει τι ο νήκοντες στήν αρεση τς Σαηεντολογίας δέν προστατεύονται συνταγματικά, διότι δέν χρησιμοποιον μεδόδους προσηλυτισμο λλες πό τή πλή διδασκαλία. Εναι χαρακτηριστικό τι στήν Γερμανία δέν πάρχει συγκεκριμμένη διάταξη, πού νά τιμωρε τόν προσηλυτισμό, καί ο Γερμανοί νομικοί κάνουν χρήση παρεμφερν διατάξεων, π.χ. περί θρησκευτικς λευθερίας, περί πάτης κ.λ.π.
Στήν λβετία πάρχει παγόρευση γιά τόν προσηλυτισμό, τό διο καί στήν γγλία. κόμη καί στίς Η.Π.Α. τιμωρεται ποινικά προσηλυτισμός καί πάρχουν ποφάσεις το νωτάτου Δικαστηρίου, πού καταδικάζουν περιπτώσεις προσηλυτισμο. Στό Βέλγιο προσηλυτισμός παγορεύεται πό τό ρθρ. 142 το Ποινικο Κώδικα τς χώρας.


5. Τά κείμενα τς Ερωπαϊκς νωσης

Ο κίνδυνοι μως πού πειλον τή σύγρονη ερωπαϊκή κοινωνία πό τήν ξάπλωση τν αρέσεων χουν πανειλειμένα πασχολήσει καί κορυφαα ργανα τς Ερωπαϊκς νωσης, μέ ποτέλεσμα νά κδοθε μιά σειρά πό πίσημα κείμενα - δηγίες πρός τά κράτη - μέλη, γιά τήν προστασία τν πολιτν. Θεωρομε τά κείμενα ατά πολύ σημαντικά καί τά ναδημοσιεύουμε σέ παράρτημα ατο το ντύπου.
Διά τν κειμένων ατν Ερωπαϊκή νωση, μέ διαίτερη προσοχή οτως στε νά μήν θίγονται ο τομικές λευθερίες, προτείνει στά κράτη - μέλη μιά σειρά ναγκαίων νεργειν γιά τήν ντιμετώπιση το προβλήματος, πως  συλλογή πληροφοριν γιά τήν δράση τν αρέσεων, ταξινόμηση τν δεδομένων, νταλλαγή τν πληροφοριν μεταξύ τν κρατν, νημέρωση γιά τίς αρέσεις μέσ τν προγραμμάτων τν σχολείων καί μέσ εδικν πηρεσιν, σύσταση πηρεσιν παροχς βοηθείας, λήψη συγκεκριμμένων νομοθετικν, κπαιδευτικν καί λλων μέτρων, προσεκτική χορήγηση το θρησκευτικο καθεσττος σέ μάδες, κόμη καί περορισμό ρισμένων λευθεριν, που ατό εναι ναγκαο. πίσης παιτε τήν ρευνα καί φαρμογή τν ποινικν νόμων γιά παράνομες δραστηριότητες σέ αρέσεις πως, κακομεταχείριση, σεξουαλική βία, γκλεισμός, σωματεμπόριο, νθάρρυνση πιθε­τικς συμπεριφορς, προπαγάνδα ρατσιστικν δεολογιν, φορολογικές πά­τες, μεταφορές κεφαλαίων, μπόριο πλων, διακίνηση ναρκωτικν, παραβίαση το δικαιώματος τς ργασίας, παράνομη σκηση α­τρικς κ..


6. λληνική Δικαιοσύνη καί αρέσεις

Στή χώρα μας καμία σχεδόν ἀπό τίς παραπάνω προτάσεις τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης δέν ἔχει ἐφαρμοσθεῖ. Ἀντίθετα κρατικές ἀρχές φαίνεται νά ἔχουν ἐπηρεασθεῖ ἀπό τήν προπαγάνδα τῶν αἱρέσεων, ὅτι ἐδώ ἀσχολούμεθα μέ τό συγκεκριμένο πρόβλημα περισσότερο ἀπ' ὅ,τι στά εὐρωπαϊκά κράτη καί περισσότερο ἀπ' ὅ,τι πρέπει.
Ὁ μόνος θεσμός πού ἔχει κινητοποιηθεῖ πρόσφατα πρός τήν κατεύθυνση τῆς ὀρθῆς ἀντιμετώπισης τοῦ προβλήματος, εἶναι ἡ ἑλληνική δικαιοσύνη. Βέβαια ὑπάρχουν ἀρκετές παλαιότερες ἀποφάσεις δικαστηρίων, πού ἀναφέρονται σέ προσπάθειες προσηλυτισμοῦ καί σέ συναφή θέματα. Οἱ περισσότερες ἀπό αὐτές ἀφοροῦν τούς Μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ, ἐνῶ ἐλάχιστες ἀφοροῦν ἄλλες αἱρέσεις.
Τελευταῖα ὅμως ἐκδόθηκαν δύο σημαντικές δικαστικές ἀποφάσεις γιά τή διάλυση τοῦ Κ.Ε.Φ.Ε., τοῦ σωματείου τῆς Σαηεντολογίας στήν Ἑλλάδα (7380/ 1996 Μονομ. Πρωτ. Ἀθηνῶν καί 10.493/1997 Ἐφετ. Ἀθηνῶν). Ἐπίσης σέ δίκη στό Ἐφετεῖο Ἀθηνῶν στίς 10 καί 11-5-1999 εἰς βάρος 15 ἡγετικῶν στελεχῶν τῆς Σαηεντολογίας τό δικαστήριο δέχθηκε παμψηφεί ὅτι ὅλοι οἱ κατηγορούμενοι προέβαιναν σέ συστηματική παρακολούθηση καί φακελώματα προσώπων τῆς δημόσιας ζωῆς τοῦ τόπου. Τέλος ἡ ἑλληνική δικαιοσύνη ἀσχολήθηκε συτηματικά μέ τό θέμα τοῦ Ὁμοιοπαθητικοῦ ἰατροῦ Σπύρου Διαμαντίδη καί ἐξέδωσε 15 καταδικαστικές ἀποφάσεις γι' αὐτόν καί τήν ὁμάδα του, ἀπό τίς ὁποῖες τουλάχιστον οἱ 10 εἶναι ἀμετάκλητες. Ἡ πιό πρόσφατη μάλιστα ἀπό αὐτές δέχεται ὅτι ἡ ὁμάδα τοῦ Διαμαντίδη ἔχει ὁμοιότητες μέ τίς πιό ἐπικίνδυνες αἱρέσεις τοῦ ἐξωτερικοῦ, μέ τήν αἵρεση τοῦ Σόκο Ἄσαχάρα, πού τοποθέτησε δηλητηριῶδες ἀέριο στό μετρό τοῦ Τόκυο καί μέ τίς ὁμάδες τῶν Λίκ Ζουρέ (Ὁμοιοπαθητικοῦ ἱατροῦ στήν Ἐλβετία) καί Ντέηβιντ Κορρές (Ἀμερική), πού εὐθύνονται γιά ὁμαδικές αὐτοκτονίες. 
Συμπερασματικά ἀναφέρουμε ὅτι ἡ αὐξημένη δραστηριότητα τῶν αἱρέσεων στή χώρα μας σήμερα, καί οἱ αὐξημένοι κίνδυνοι πού προέρχονται ἀπό αὐτήν, ἀπαιτοῦν συστηματικώτερη μελέτη τοῦ φαινομένου καί λήψη περισσότερων νομοθετικῶν καί ἄλλων μέτρων γιά τήν προστασία τοῦ πολίτη. Ἡ πολιτεία ἔχει ὑποχρέωση στόν τομέα αὐτό νά ἐφαρμόσει τουλάχιστον τίς ὁδηγίες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης. Ὅπως ἡ ἑλληνική δικαιοσύνη συνειδητοποιεῖ τό μέγεθος τοῦ προβλήματος καί τό ἀντιμετωπίζει μέ σοβαρότητα, ἔτσι πρέπει νά πράξουν ὅλοι οἱ κρατικοί καί κοινωνικοί φορεῖς, γιά νά ἀποφεύγονται κατά τό δυνατόν δυσάρεστες καί ἀνεπιθύμητες καταστάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου