γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

Η ανάσταση των νεκρών και η διδασκαλία της μετενσάρκωσης



ΤΕΥΧΟΣ  8                        ΤΡΙΠΟΛΙΣ                       ΜΑΪΟΣ 2000

Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗΣ

«Προσδοκ νάστασιν νεκρν καί ζωήν το μέλλοντος αἰῶνος. μήν». τσι κλείνει τό Σύμβολο τς Πίστεώς μας, περικλείοντας σ' ατή τή φράση τήν  σχατολογία τς κκλησίας καί τήν πίστη γιά τή μεταθανάτια ζωή. κοινή νάσταση λων τν νθρώπων μέ τά σώματά τους κατά τή Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου ρείδεται οσιαστικά στή Διδασκαλία, τό Πάθος, τή Σταύρωση καί τήν νάσταση το Θεανθρώπου, ποος τσι λοκληρώνει τό πολυτρωτικό Του ργο, τό βασισμένο στό φιλεύσπλαχνο σχέδιο τς Θείας Οκονομίας.

Δέν θά ναφερθομε ναλυτικά στή Χριστιανική περί τς ναστάσεως καί τν σχάτων διδασκαλία, γιατί εναι λίγο - πολύ γνωστή. κενο πού χει διαίτερη σημασία εναι τι διδασκαλία γιά τήν νάσταση τν σωμάτων λαμβάνει τό πραγματικό της περιεχόμενο πό γεγονός τς πραγματικς σωματικς ναστάσεως το Κυρίου. πως ναστήθηκε ησος Χριστός τότε, τσι θά ναστηθον λοι ο νθρωποι κατά τήν Δευτέρα Παρουσία Του: «Χριστός γήγερται κ νεκρν, παρχή τν κεκοιμημένων γένετο» (Α' Κορ. 15,20). ποδοχή το γεγονότος ατο εναι ποχρεωτική γιά ποιον θέλει νά εναι Χριστιανός.  ποιαδήποτε αθαίρετη ρμηνεία του δηγε, χωρίς μφιβολία, σέ πλάνη καί κακοδοξία.
διδασκαλία γιά τήν νάσταση τν νεκρν πάρχει δη στήν Παλαιά Διαθήκη καί κυρίως στούς Ψαλμούς καί στούς λόγους τν Προφητν. Κυρίαρχη εναι κε πεποίθηση γιά συνέχιση τς ζως καί μετά τό θάνατο καί μετάβαση το νθρώπου στό δη, που κατοικον λοι ο νεκροί καί πιτελεται μοιβή τν δικαίων καί τιμωρία τν δίκων. προφήτης εζεκιήλ στή γνωστή ρασή του γιά τά ξερά στά, πού μέ τή δύναμη το Θεο νώθηκαν μεταξύ τους, πραν σάρκα καί γιναν ζωντανοί νθρωποι, βλέπει τόν τρόπο μέ τόν ποο θά γίνει νάσταση τν νεκρν στή Δευτέρα Παρουσία.

*  *  *

σαφής μως ατή διδασκαλία τς γ. Γραφς καί τς κκλησίας μας σήμερα μφισβητεται καί διαστρέφεται πό φορες ξένων πρός τό πνεμα τς γ. Γραφς ντιλήψεων πό ργανωμένες αρέσεις πού δρον στή χώρα μας. τσι γιά τούς Μάρτυρες το εχωβ, πού ρνονται τή σωματική νάσταση το Κυρίου, νάσταση τν νεκρν θά γίνει σταδιακά καί ξηγον ... γιατί: « νάστασις τν νεκρν θά γίν βαθμιαίως διά νά φτιάνωνται ν τ μεταξύ σπίτια, ες τά ποα θά εναι δυνατόν νά χωρον κενοι πού θά ναστηθον», τήν δέ συντήρηση τν ναστάντων θά ναλάβουν σοι ζον. Παρερμηνεύοντας χωρία τς γ. Γραφς διδάσκουν τι κατά τήν νάσταση τν νεκρν ο νθρωποι θά χωριστον σέ δύο κατηγορίες: τήν πρώτη θά παρτίζουν ο πιστοί παδοί το ησο Χριστο πό τς Σταυρώσεως καί τς ναστάσεώς Του καί μετά. Ατή μάδα θά ποτελεται πό 144.000 μέλη, τά ποα θά ποτελον τή βασιλική οκογένεια το Χριστο, τή νύμφη το Χριστο πού θά ζήσει στόν ορανό. δεύτερη μάδα θά ναστηθε πειτα πό τήν πρώτη καί θά κατοικήσει αώνια στή γ. Παρόμοιες ντιλήψεις βέβαια διατυπώνουν καί λλες αρέσεις.

*  *  *

Στόν ντίποδα τς πίστης γιά τήν νάσταση, χει κερδίσει δαφος στόν Δυτικό κόομο τά τελευταα χρόνια δοξασία γιά τήν μετεμψύχωση μετενσάρκωση. Μετενσάρκωση εναι μετά θάνατον μετάβαση τς ψυχς πό να σμα σέ λλο, σέ νέα παρξη σέ περισσότερες διαδοχικές πάρξεις, πού μπορε νά εναι νθρωποι, ζα φυτά. Κάθε πράγμα δηλ. καί διαίτερα νθρωπος μετά τό βιολογικό του θάνατο πανέρχεται καί πάλι στή ζωή μέ να νέο σμα. Τό δόγμα τς μετενσάρκωσης εναι στενά συνδεδεμένο μέ τήν ντίληψη γιά τό «κάρμα». «Κάρμα» στά σανσκριτικά σημαίνει πράξη. πό τόν 6ο α. π.Χ. καί μετά λέξη ατή προσδιορίζει τίς πίγειες πράξεις πό τίς ποες κρίνεται κατάταξη τς ψυχς στόν λλο κόσμο. Πρόκειται γιά μία δύναμη πού κρατάει τόν νθρωπο γκλωβισμένο σέ ναν τελείωτο κύκλο γεννήσεων καί θανάτων, πού νομάζεται «σαμσάρα». Κάθε πλάσμα σ' ατόν τόν κόσμο, νάλογα μέ τίς πράξεις του, συσσωρεύει κάρμα καί πό τό κάρμα πού συσσωρεύει θά ξαρτηθε μορφή μέ τήν ποία θά μετενσαρκωθε στήν πόμενη ζωή του.
πίστη στήν μετενσάρκωση συναντται καί σέ ρχαίους λληνες φιλοσόφους. μως περισσότερο γινε γνωστή πό τίς νατολικές Θρησκεες, γιά τίς ποες ποτελε βασικό δόγμα. τσι γιά τόν νδουισμό κανένας δέν μπορε νά ξεφύγει πό τήν τελείωτη καί συνεχή διαδικασία τν μετενσαρκώσεων, κτός ν συνειδητοποιήσει τι τομική ψυχή («τμαν») ταυτίζεται μέ τήν πόλυτη ψυχή («βράχμαν»).
Γιά τόν Βουδδισμό τό κάρμα νακυκλώνει τήν νθρώπινη ψυχή σέ νώτερες κατώτερες μορφές παρξης. Βασικός σκοπός το Βουδδιστ εναι νά πετύχει τήν πάθεια μέσω τς πειθαρχίας, το διαλογισμο καί λλων πρακτικν μεθόδων (γιόγκα), ποία θά τόν λευθερώσει πό τό τέρμονο κύκλο τν γεννήσεων καί θά τόν δηγήσει στόν φωτισμό, τή «νιρβάνα».
Κατά τόν Τζαϊνισμό, «πυκνότητα» το κάρμα πηρεάζεται πό τίς πράξεις τν προσώπων μέ τήν ννοια τι τό παλαιότερο κάρμα προστίθεται στό καινούριο τς νέας παρξης, ως του ψυχή πελευθερωθε καί λυτρωθε ριστικά. Γι' ατό καί ο Τζαϊνιστές χουν ς θεμέλιο τς θικς τους τήν «χίμσα», τή μή βία, τό «μή βλάπτειν», φο βία πρός ,τιδήποτε προσθέτει κάρμα καί συντελε ρνητικά στόν πιδιωκόμενο σκοπό, πού δέν εναι λλος πό τή νιρβάνα.
να μέτρητο πλθος «εραποστόλων» τν ντιλήψεων τν νατολικν θρησκειν ργάζεται σήμερα γιά τήν διάδοση τς δέας τς μετενσάρκωσης στή Δύση, μέ ποτέλεσμα ατή νά κερδίζει συνεχς δαφος. νεργό ρόλο στή διάδοση ατς τς διδασκαλίας διαδραμάτισε «Θεοσοφία», μιά ποκρυφιστική κίνηση πού πρωτοεμφανίστηκε στά τέλη το περασμένου αἰῶνος. Κατά τόν Ι. Κούπερ, βασικό στέλεχος τς «Θεοσοφικς ταιρείας», να καί πλέον κατομμύρια νθρωποι στόν δυτικό κόσμο βρίσκουν στή μετενσάρκωση τή λύση καί τή λογική ξήγηση λων τν προβλημάτων τους. «δυτική» παραλλαγή τς μετενσάρκωσης, σέ ντίθεση μέ τήν παραδοσιακή σιατική, δέν χει στόχο τήν «πελευθέρωση» πό τόν κύκλο τν διαδοχικν γεννήσεων καί θανάτων, λλά «νέες δραστηριότητες» μέσω λεπάλληλων μετενσαρκώσεων, στε νά πραγματοποιηθον λες ο πιθυμίες πού δέν μπόρεσαν νά κανοποιηθον στήν παροσα ζωή. Χαρακτηριστικά εναι σα ναφέρει παδός τς μετενσάρκωσης Ρόμπερτ Νάτζεμυ: «Εμαστε ναγκασμένοι νά πιστρέψουμε ξανά καί ξανά στή γ γιά νά συνεχίσουμε τά μαθήματά μας» μέ σκοπό «νά γίνουμε περάνθρωποι σάν τόν ησο Χριστό καί νά συγχωνευτομε, νά γίνουμε να μέ τό Θεό. ταν ατό συμβε δέν θά πάρχει πιά νάγκη νά νσαρκωθομε πάλι στό γήϊνο πίπεδο».
Ο παδοί τς μετενσάρκωσης προβάλουν κάποια «πιχειρήματα» γιά νά κατοχυρώσουν τήν πίστη τους. Θεωρον τήν ναλλαγή τν ποχν το τους, τά καιρικά φαινόμενα (π.χ. βροχή - ξάτμιση), τήν ναγέννηση τν εδν τς χλωρίδας καί τς πανίδας κ.. σάν παράδειγμα μετενσάρκωσης, κάνοντας μως σαφ σύγχυση νάμεσα στίς ννοιες τς ναπαραγωγς καί τς μετενσάρκωσης.
Βασικό τους πιχείρημα εναι τι μία ζωή δέν φτάνει γιά νά δηγηθε κάποιος στήν «πελευθέρωση» πό τόν τελείωτο κύκλο τν γεννήσεων καί τν θανάτων. Μέ ατό τόν τρόπο ρμηνεύουν (!!) τήν κμή καί τήν παρακμή τν θνν, τό μητρικό νστικτο, τίς μφυτες κανότητες τν παιδιν, τήν κανότητα γιά κατανόηση μις λήθειας, τό «ρρενωπό» τν γυναικν καί τό «θηλυπρεπές» τν νδρν, τούς νεξήγητους φόβους τίς νεξήγητες συμπάθειες κ..
Μέ τό δόγμα τς μετενσάρκωσης ξηγον τήν παρξη τς κοινωνικς δικίας καί το πόνου πού πάρχει σήμερα στόν κόσμο. Γιά παράδειγμα αφνίδιος θάνατος νός μικρο παιδιο φείλεται μόνο στό κάρμα πού κουβαλάει πό τήν προηγούμενη ζωή του, εναι δηλαδή τό διο πεύθυνο γιά τό θάνατό του. Μέ λλα λόγια μετενσάρκωση δ λαμβάνει τό χαρακτρα νός συνεχος θεϊκο δικαστηρίου.
Ο παδοί τς μετενσάρκωσης σχυρίζονται τι τομα μέ «διαίτερες» κανότητες μπορον νά χρησιμοποιον τήν πνωση καί νά δηγον λλους πιστούς ατς τς διδασκαλίας σέ «ναδρομές», μέ σκοπό νά ποκαλύψουν καί νά νασύρουν λεπτομέρειες πό «προηγούμενες ζωές» τους. Ο εδικοί ατοί δέν δέχονται τόν χαρακτηρισμό «μέντιουμ», ο πρακτικές μως καί ο δοξασίες τους κινονται καθαρά, πως καταλαβαίνει καθένας, στούς χώρους τς παραψυχολογίας καί το ποκρυφισμο.
λλο πίσης βασικό τους πιχείρημα εναι ατό τς «νάμνησης». Σύμφωνα μέ ατήν, μπειρίες, χοι, ράσεις το παρελθόντος εναι ποθηκευμένα στό ποσυνείδητο καί πανέρχονται στήν πιφάνεια στήν παροσα ζωή μέ χωρίς τήν βοήθεια τς πνωσης. Παραδείγματα πού κατά καιρούς χουν ναφέρει γιά νά ποδείξουν τά λεγόμενά τους, χουν καταριφθε πό πιστήμονες, πως M. Albrecht, ποος ξηγε τι παρξη παραφυσιολογικν φαινομένων δέν μς παρέχει καί τό δικαίωμα νά τά ρμηνεύσουμε μέ βάση τό δόγμα τς μετενσάρκωσης. διος χαρακτηριστικά ναφέρει μάλιστα καί τήν ποψη νός ρθοδόξου νδουιστ, το Swami Sri, ποος πογραμμίζει τι ατές «λες εναι πνευματοκαταλήψεις πού γνοήθηκαν πό τούς πολυμαθες στή Νότια νδία».
Γιά νά καταστήσουν πιό λκυστική τήν δέα μετενσάρκωσης μεταξύ τν χριστιανν, ο παδοί της προσπαθον νά ξαπατήσουν ποστηρίζοντας τι ατή δοξασία χι μόνο δέν ταν γνωστη στήν πρωτοχριστιανική κκλησία, λλά συμπεριλαμβανόταν μεταξύ τν βασικότερων δογμάτων της καί φαιρέθηκε πό τή διδασκαλία τς κκλησίας στά μέσα το 6ου α. μ.Χ.!! Συμβουλεύουν μάλιστα τήν κκλησία νά ναθεωρήσει τήν ρνησή της πέναντι στό δόγμα τς μετενσάρκωσης γιά νά ποκτήσει πάλι τήν παλαιότερη αγλη της καί νά ρμηνεύει κανοποιητικότερα τά φαινόμενα τς ζως.
Προσπαθον λοιπόν νά στηρίξουν τίς παραπάνω πόψεις παρερμηνεύοντας τήν γ. Γραφή καί καπηλευόμενοι τήν στορία τς κκλησίας. τσι πικαλονται ρχικά τόν ριγένη, συγγραφέα τν πρωτοχριστιανικν χρόνων, τόν ποο χαρακτηρίζουν παδό τς μετενσάρκωσης, κατανοώντας λανθασμένα τό 8ο κεφ. το «Περί ρχν» συγγράμματός του. ριγένης βέβαια τάσσεται πέρ τς ποψης τι ο ψυχές προϋπρξαν καί «νσωματώθηκαν» (μπκαν σέ σώματα) κάποτε στό παρελθόν, λλά ατή τήν ννοια τς «μετενσωμάτωσης» τήν ποδίδει στόν Πλάτωνα, ν διος λλο τήν πορρίπτει ς μή χριστιανική καί σέ λλο ργο του (πόμνημα στό Κατά Ματθαον) τήν χαρακτηρίζει ς «ψευδοδοξίαν». Πάντως κκλησία μας ποτέ δέν δέχθηκε τήν ντίληψη τι ο ψυχές προϋπάρχουν (καί πολύ περισσότερο τή μετενσάρκωση) καί τήν καταδίκασε πίσημα στήν Ε' Οκουμενική Σύνοδο.
παδός τς «δυτικς» μετενσάρκωσης Κέϋση, ναφερόμενος στή Γένεση, διδάσκει μυθεύματα σχετικά μέ τή δημιουργία το δάμ. Δέχεται τι μερικές ψυχές παγιδεύτηκαν στήν λη και περιπλανήθηκαν στίς «γεννητικές της διαδικασίες» καί ατό ταν πού νάγκασε τό Θεό νά δημιουργήσει να τέλειο πρότυπο το δάμ γιά νά μπορον νά νσαρκωθον κε μέ σφάλεια!! Μέ λλα λόγια θεωρε τόν νθρωπο χι δημιούργημα, λλά κάτι σάν «προβολή» το διου το Θεο. Σέ λλο σημεο τς Π.Δ. ο παδοί ατν τν ντιλήψεων ρμηνεύουν τήν παρακοή τν Πρωτοπλάστων ς τήν νάγκη γιά «ατοεξέλιξη» καί «ατοσωτηρία», περτονίζοντας μέ ατόν τόν τρόπο τήν ξία τν πράξεων καί τν ργων το νθρώπου.
Ο πιστοί τς μετενσάρκωσης πιλέγουν καί πό τήν Κ. Δ. χωρία γιά νά δικαιολογήσουν τό δόγμα τους. Χρησιμοποιον κυρίως τά δάφια 11,14 καί 17,12 το κατά Ματθαον Εαγγελίου καί τό Μαρκ. 9,13, που στηρίζουν τήν ποψη τι ωάννης Πρόδρομος ταν μετενσάρκωση το Προφήτη λία. γιος ωάννης Χρυσόσστομος δίνει ν προκειμένς Ματθ. Λόγος νζ΄1) τήν σωστή ρμηνεία τν χωρίων καί καταλήγει: νομάζει λία τόν ωάννη, λόγ τς μοιότητος το ργου του μέ τό ργο το λία. ξάλλου γιά νά μετενσαρκωθε, πως πιστεύουν, προφ. λίας θά πρεπε νά χει πεθάνει. λοι μως γνωρίζουμε τι προφ. λίας νελήφθη, δέν πέθανε (Δ΄ Βασ. β΄ 11) καί τι θά πανέλθει τήν ποχή το ντιχρίστου γιά νά κπληρώσει τή διδακτική του ποστολή.
Συμπληρώνοντας τά μυθικά τους κατασκευάσματα, ποστηρίζουν πώς ατοκράτορας ουστινιανός χρησιμοποίησε τήν Ε΄ Οκουμενική Σύνοδο γιά νά διαγράψει το δόγμα τς μετενσάρκωσης πό τήν πίστη τς ρθόδοξης κκλησίας, πειδή θελε νά νακηρύξει τόν αυτό του καί τή σύζυγό του Θεοδώρα  θεούς !!

*  *  *

πό τά παραπάνω γίνεται κδηλο τι ντίληψεις περί κάρμα καί μετενσάρκωσης εναι πέρα γιά πέρα ξένες μέ τή διδασκαλία τς ρθοδόξου κκλησίας. ποιος εναι Χριστιανός ρθόδοξος καί πιστεύει στήν νάσταση το Χριστο καί στήν νάσταση τν νεκρν δέν εναι δυνατόν νά δέχεται ταυτόχρονα καί τή μετενσάρκωση. διδασκαλία τς κκλησίας μας γιά κοινή νάσταση τν νεκρν μέ τά σώματά τους κατέχει τό ληθινά οσιαστικό σωτηριολογικό περιεχόμενο, σέ ντίθεση μέ τό δόγμα τς μετενσάρκωσης πού φαιρε τό στοιχεο τς λευθερίας πό τόν νθρωπο καί τόν δηγε αχμάλωτο σέ να τέρμονο κύκλο γεννήσεων καί θανάτων μέχρι νά «ξεπληρώσει» τό κάρμα του.
ποτέλεσμα ατν τν ντιλήψεων εναι νά καλλιεργεται στόν νθρωπο νας γωκεντρισμός ντί τν σχέσεων τς μοιβαίας γάπης καί πευθυνότητας στήν κοινωνία. Πίστη στήν μετενσάρκωση σημαίνει ρνητική ξιολόγηση τς κοινωνικότητας το νθρώπου, φο κάθε συμμετοχή στήν καθημερινή κοινωνική ζωή θεωρεται «ταύτιση» «προσκόλληση» καί ς κ τούτου δημιουργε κάρμα. Τό δόγμα τς μετενσάρκωσης ξυπηρετε στό κέραιο σους νδιαφέρονται γιά τήν διατήρηση το κάθε εδους κατεστημένου, φ' σον δέν χει νόημα νά γωνίζεται κανείς γιά τήν ξάλειψη τς φτώχειας, τς δικίας, τς κμετάλευσης κ.τ.λ., γιατί λες ατές ο δυσάρεστες καταστάσεις φείλονται ποκλειστικά στό κάρμα το καθενός, τό ποο πρέπει νά ποδεχθε καί νά κπληρώσει. ποκλεισμός πό τήν κοινωνική δραστηριότητα καταδικάζει πίσης τόν νθρωπο σέ μία πέραντη μοναξιά, γκαταλελειμμένο στό «πεπρωμένο» του χωρίς καμία βοήθεια, φο, σύμφωνα μέ τούς διδασκάλους τς μετενσάρκωσης, νθρωπος δέν πρέπει κν νά προσπαθήσει νά λλάξει το προδιαγεγραμμένο σενάριο τς ζως του.
Γιά τόν Χριστιανό μως, πού πλάστηκε λεύθερος πό τό Θεό, θεμέλιο τς πίστης του εναι νάσταση. διος Χριστός διαβεβαίωσε: «γώ εμί νάστασις καί ζωή» (ωάν. ια΄ 25), δέν μίλησε γιά μετενσάρκωση. Ατή τήν πίστη μεταλαμπάδευσε στούς μαθητές καί ποστόλους του: «Ε δέ Χριστός οκ γήγερται, ματαία πίστις μν, τι στέ ν τας μαρτίαις μν» (Α΄ Κορ. ιε΄ 17).   πίστη μας γιά τήν νάσταση δέν εναι κενή περιεχομένου. Βιώνεται καί βεβαιώνεται καθημερινά στό ναστάσιμο καί Πασχάλιο δεπνο τς Θ. Εχαριστίας. Γιά τόν Χριστιανό παρακαταθήκη εναι τά λόγια το Κυρίου: « τρώγων μου τήν σάρκα καί πίνων μου τό αμα χει ζωήν αώνιον, καί γώ ναστήσω ατόν ν τ σχάτ μέρ» (ωάν. στ΄ 54).


Ο Πατέρες τς κκλησίας καί μετενσάρκωση

Παραθέτουμε στή συνέχεια νδεικτικά πόψεις μεγάλων Πατέρων τς κκλησίας γιά τή διδασκαλία τς μετενσάρκωσης:
«Διξε μακριά τίς φλυαρίες τν "σοβαρν φιλοσόφων", πού δέν ντρέπονται νά ποστηρίζουν τι ο ψυχές τους καί ο σκυλίσιες ψυχές εναι μοειδες μεταξύ τους. Πού λένε τι ο διοι πρξαν κάποτε γυνακες καί θάμνοι καί ψάρια καί θαλασσινά. γώ δέ θά σς π βέβαια ν πρξαν ποτέ ψάρια. Θά σς π μως μέ βεβαιότητα τι, ταν γραφαν ατά τά πράγματα, σαν πιό νόητοι πό τά ψάρια» (Μ. Βασίλειος, ξαήμερος Η' β' 8,9, ΕΠΕ 4, 305-306).
«Φοβομαι μήπως λθη στό νο σας κάποια παράλογη σκέψη, τι τάχα ψυχή χει ζήσει κάπου λλο καί κατόπιν συνδέθηκε μέ ατό τό σμα ... Τό νά δεχθε κανείς ατό τό πργμα εναι πολύ παράλογο καί ξω πό τήν κκλησία». (Γρηγόριος Θεολόγος, Λόγος ΛΖ' 15, ΕΠΕ 5, 453-455).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου