γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Η Ορθόδοξη διδασκαλία για την Αγία Τριάδα και οι αντιτριαδικές αιρέσεις



ΤΕΥΧΟΣ  26               ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ   2003

Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ  ΤΡΙΑΔΑ
ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΤΡΙΑΔΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα ς θεμέλιο τς χριστιανικς πίστης

Πολλοί πιστεύουν τι θεμέλιο τς χριστιανικς πίστης καί βασική προϋπόθεση γιά νά εναι κάποιος Χριστιανός εναι πίστη τι πάρχει Θεός καί τι Θεός εναι νας. Εναι, βέβαια, ατονόητο, τι κανείς δέν μπορε νά εναι Χριστιανός νά θεωρεται μέλος τς κκλησίας ν δέν πιστεύει τι πάρχει Θεός ν πιστεύει τι πάρχουν καί λλοι πού εναι μπορον νά γίνουν μοιοι κατά φύσιν μέ τόν να Θεό στόν ποο πιστεύουμε. μως, μιά τόσο γενική διατύπωση ( παρξη το νός Θεο) γίνεται ποδεκτή καί κτός τς χριστιανικς πίστεως, κόμη καί πό λλες θρησκεες (π.χ. πό τό σλάμ) π' σους προσεγγίζουν φιλοσοφικά τό πρόβλημα το Θεο.

Γι' ατό, σύμφωνα μέ τήν ρθόδοξη Παράδοση, θεμέλιο τς πίστης μας εναι μιά λλη ντίληψη, ντίληψη τι Θεός πού πιστεύουμε εναι γία Τριάδα, Πατήρ, Υἱός καί τό γιο Πνεμα. πίστη στήν γία Τριάδα μς διαφοροποιε πό κάθε λλον πού δέχεται τήν παρξη το Θεο καί μς χαρακτηρίζει ς Χριστιανούς. Δέν πιστεύουμε γενικά καί ἀόριστα στήν παρξη το Θεο. Πιστεύουμε εδικά καί συγκεκριμένα στόν Πατέρα, τόν Υἱό καί τό γιο Πνεμα. Δέν πιστεύουμε σέ κάποιον Θεό πού δέν γνωρίζουμε, λλά στόν Θεό πού γνωρίζουμε. Στόν Θεό πού μφανίστηκε ρχικά στόν βραάμ, τόν σαάκ καί τόν ακώβ καί στούς λοιπούς Δικαίους τς Παλαις Διαθήκης, πού λθε μετέπειτα καί ζησε νάμεσά μας («πί τς γς φθη καί τς νθρώποις συνανεστράφη»), μφανίζεται πό τότε στούς «καθαρούς τ καρδίᾳ» (δηλ. στούς γίους) μέσα στήν κκλησία καί θά μφανιστε «ν δόξ» στό τέλος το κόσμου γιά νά κρίνει «ζντας καί νεκρούς».
πό ατές κριβς τίς μφανίσεις γνωρίζουμε τι Θεός εναι γία Τριάς. διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα δηλ. μς ποκαλύφθηκε πό τόν διο τόν Θεό καί δέν εναι μιά λήθεια στήν ποία φθασε νθρωπος μέ τίς δικές του δυνάμεις. Στήν ποδοχή τς πάρξεως το Θεο, ντίθετα, μπορε κάποιος νά φθάσει καί μέ τίς δικές του δυνάμεις, παρατηρώντας τή φύση κόμη καί μέ τή χρήση νοητικν συλλογισμν. Π.χ. κάθε πράγμα κατασκευάζεται πό κάποιον, ρα πάρχει κάποιος πού χει κατασκευάσει τά πάντα, δηλ. Θεός (κοσμολογική «πόδειξη» τς πάρξεως το Θεο). Στήν διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα, μως, δέν μπορε νά φτάσει ποτέ μέ ατό τόν τρόπο. Γιατί ατή περβαίνει κατά πολύ τήν νθρώπινη νόηση, βρίσκεται ξω πό τά ριά της καί ποτελε σκάνδαλο γιά τή λογική, φο νθρωπος συνήθως συγχέει τό παράλογο (ατό πού ρχεται σέ ντίθεση μέ τή λογική) μέ τό πέρλογο (ατό πού βρίσκεται ξω πό τά ρια τς λογικς, τό κατανόητο). ρθόδοξος πιστός, γνωρίζοντας τά ριά του, τήν ποδέχεται πως κριβς εναι, πως ποκαλύφθηκε πό τόν Θεό, καί δέν πιχειρε οτε νά τήν κατανοήσει, οτε νά τήν ρμηνεύσει.


Ο ντιτριαδικές αρέσεις καί ο ντιλήψεις τους

Σύμφωνα, λοιπόν, μέ τήν διδασκαλία τς γίας Γραφς καί τν Πατέρων τς κκλησίας, Θεός στόν ποο πιστεύουμε εναι νας, μέ τρία μως «πρόσωπα» «ποστάσεις». Ατά εναι Πατήρ, Υἱός καί τό γιο Πνεμα. Τά πρόσωπα διακρίνονται μέν, λλά εναι καί τόσο στενά νωμένα στε δέν πρόκειται γιά τρες Θεούς, λλά γιά ναν. Τήν λήθεια ατή πολλοί δυσκολεύτηκαν νά ποδεχθον πό τούς πρώτους δη χριστιανικούς αἰῶνες, λόγ φιλοσοφικν λλων προϋποθέσεων λόγ τς νθρώπινης λαζονείας, πού πιχειροσε νά ποτάξει στή στενή λογική τά θεα καί κατανόητα μυστήρια. Ατοί πίστευαν τι τσι ποφεύγουμε δθεν τόν κίνδυνο νά δεχθομε τρες Θεούς καί διασώζουμε τήν πίστη στόν να Θεό. μφανίστηκαν, λοιπόν, ο πρτες ντιτριαδικές αρέσεις, πως Μοναρχιανισμός, ρειανισμός, Πνευματομαχία κ.., πού ετε δέχονταν τι τά τρία πρόσωπα δέν πάρχουν στήν πραγματικότητα καί εναι πλές μορφές μέ τίς ποες μφανίζεται νας Θεός, ετε δέχονταν τι ληθινός Θεός εναι μόνο Πατήρ καί τά λλα δύο πρόσωπα εναι δημιουργήματα το Θεο. πιό γνωστή πό ατές, ρειανισμός ( αρεση το Πρεσβυτέρου τς λεξανδρείας ρείου), δίδασκε τι Υἱός, τό δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος, δέν εναι Θεός, λλά πλό δημιούργημα το Θεο.
κκλησία τότε, ντέδρασε ντονα μέ τήν διδασκαλία τν γίων Πατέρων καί μέ τόν θεσμό τν Οκουμενικν Συνόδων, μέ ποτέλεσμα νά διαφυλάξει νόθευτο τό περιεχόμενο τς διδασκαλίας το Χριστο. διδασκαλία καί τά πιχειρήματα τν γίων Πατέρων το δ' μ.Χ. αἰῶνος (Μεγ. θανασίου, Μεγ. Βασιλείου, Γρηγορίου το Θεολόγου, Γρηγορίου Νύσσης κ..) ταν τόσο σαφή καί πειστικά, στε ο αρέσεις ατές ποδυναμώθηκαν καί ξαφανίσθηκαν. πό τότε κανείς σχεδόν δέν διανοήθηκε νά ρνηθε τι τά πρόσωπα το Υο καί το γίου Πνεύματος χουν τήν δια κριβς θεία φύση μέ τόν Πατέρα, δηλ. νά μφισβητήσει τήν διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα.
Κάτι τέτοιο, μως, συνέβη μετά πό πολλούς αἰῶνες στήν ποχή μας, που μφανίστηκαν νέες ντιτριαδικές αρέσεις, προερχόμενες κυρίως πό τήν μερική καί πό κύκλους στούς ποίους διδασκαλία τν Πατέρων εναι παντελς γνωστη. Τέτοιες εναι κάποιες μάδες Πεντηκοστιανν (π.χ. Κοινωνία Μαθητν το Χριστο, τό Χριστιανικό Κέντρο Σταυροδρόμι), καθώς καί αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ. αρεση ατή, πού εναι πιό γνωστή σως στή χώρα μας, πορρίπτει τήν πίστη στόν Τριαδικό Θεό καί δέχεται τι « Σατανς εναι πρωτουργός το δόγματος τς Τριάδος» (στω Θεός ληθής, 1946, σ. 80, Σκοπιά, 1948, σ. 309). Εναι χαρακτηριστικό τι στήν γγλική κδοση το Ζ' τόμου τν Γραφικν Μελετν τς αρεσης (κδ. 1918, σ. 64) δρυτής τς ταιρείας τν Μαρτύρων το εχωβ Κάρολος Ρσσελ εκονίζεται δίπλα στόν πόστολο Παλο, στόν εαγγελιστή ωάννη, λλά καί στόν ρειο (!), νδειξη γιά τό μέ ποιούς θέλει νά συγγενεύει δεολογικά αρεση (μέ τόν ρειο καί τούς σύν ατ), λλά καί μέ ποιν τό κρος παραλληλίζουν τό δικό τους κρος ο γέτες της (μέ ατό τν ποστόλων Παύλου καί ωάννου). αρεση δέν ποδέχεται τι Υἱός καί Λόγος το Θεο εναι «κατ' οσίαν» Υἱός, δηλ. μοούσιος μέ τόν Πατέρα. Πιστεύει τι Υἱός εναι «τό πρτο δημιούργημα το Θεο» (Σκοπιά, 1916, σ. 289). Υἱός εναι « πρώτη καί μόνη μεσος δημιουργία το Θεο, πσα δέ λοιπή το Θεο δημιουργία πετελέσθη μετά τατα δι' ατο» (. Ρόδεφορδ, κιθάρα το Θεο, 1921, σ. 163)· εναι «τό ργανον τό πό το Θεο χρησιμοποιηθέν ν τ δημιουργία τν πάντων» (. Ρόδεφορδ, Καταλλαγή, 1928, σ. 113). Γιά τό γιο Πνεμα ο Μάρτυρες το εχωβ δέν δέχονται τι ποτελε διαίτερο πρόσωπο καί πιστεύουν τι εναι « ἀόρατος νεργός δύναμις το εχωβ» (στω Θεός ληθής, 1946, σ. 87 κ..). Ο αρετικές ατές ντιλήψεις βασίζονται σέ παρερμηνεες, λλά πολλές φορές καί σέ λλοιώσεις το κειμένου τς γ. Γραφς.


γία Γραφή περί γίας Τριάδος

γ. Γραφή κάνει λόγο περί Θεο, τόν ποο νομάζει Πατέρα, κάνει μως λόγο καί γιά λλα δύο πρόσωπα: α) γιά τόν Υἱό Λόγο το Θεο καί β) γιά τό γιο Πνεμα τόν Παράκλητο. Προσεκτική ξέταση τν χωρίων πού ναφέρονται στά δύο τελευταα πρόσωπα ποδεικνύει τι ατά χουν τίς διες κριβς νέργειες καί διότητες μέ τό πρόσωπο το Θεο Πατρός, πού σημαίνει τι χουν καί τήν δια κριβς φύση. Πέραν τούτου καθένα πό τά πρόσωπα ατά σαφς χαρακτηρίζεται στήν γ. Γραφή «Θεός», πως θά δομε στή συνέχεια. τσι γ. Γραφή ναφέρεται διαμφισβήτητα στήν διδασκαλία γιά τήν γ. Τριάδα.
διδασκαλία ατή πάρχει δη στήν Παλαιά Διαθήκη, χι μως μέ σαφή καί κατηγορηματικό τρόπο. κενο πού θέλει κυρίως νά δείξει Π. Διαθήκη σέ νθρώπους τόσο ρχαίας ποχς πού ρρεπαν πρός τόν πολυθεϊσμό καί τήν εδωλολατρία, εναι τι Θεός εναι νας. Παρέχει μως σχυρές νδείξεις τι νας ατός Θεός εναι Τριαδικός, πάρχει σέ τρία πρόσωπα. τσι στό βιβλίο τς Γενέσεως Θεός μιλε γιά τόν αυτό Του σέ πληθυντικό ριθμό: «Ποιήσωμεν νθρωπον κατ' εκόνα μετέραν καί καθ' μοίωσιν» (1, 26), «δού δάμ γέγονεν ς ες ξ μν» (3, 22) κ.λ.π. Στούς Ψαλμούς Κύριος ( Θεός Πατήρ) κάνει λόγο γιά ναν λλο Κύριο (τόν Υἱό), ποος κάθεται στά δεξιά Του: «Επεν Κύριος τ Κυρίῳ μου· κάθου κ δεξιν μου» (109, 1). δεύτερος ατός Κύριος ταυτίζεται μέ τό πρόσωπο γιά τό ποο κάνει λόγο 44 Ψαλμός, τό ποο χαρακτηρίζεται «Θεός» καί χει «θρόνον»: « θρόνος σου, Θεός, ες τόν αἰῶνα το αἰῶνος» (44, 7). Προσεκτική ξέταση το 109 Ψαλμο πείθει τι στόν στ. 7 γίνεται λόγος γιά ναν τρτο Κύριο (τό γ. Πνεμα): «Κύριος κ δεξιν σου συνέθλασεν ν μέρα ργς ατο βασιλες». Πρόκειται γιά τό Πνεμα πού μφανίζεται κατά τήν δημιουργία το κόσμου («καί Πνεμα Θεο πεφέρετο πάνω το δατος»: Γεν. 1, 2) καί τό ποο δίκαιος Ἰώβ (33, 4) θεωρε δημιουργό του («Πνεμα θεον τό ποισάν με»). Στόν Πατριάρχη βραάμ « Κύριος» μφανίζεται μέ τή μορφή, χι νός, λλά τριν νδρν (Γεν. 18, 1 ξ.). λα ατά σημαίνουν τι τουλάχιστον ο Προφτες καί ο γιοι τς Π. Διαθήκης γνώριζαν καλς τήν διδασκαλία γιά τήν γ. Τριάδα.
Τά σαφ καί σκιώδη τς Παλαις Διαθήκης, γίνονται σαφ καί συγκεκριμένα στήν Καινή. δ τά τρία πρόσωπα κατονομάζονται: εναι Πατήρ, Υἱός καί τό γιο Πνεμα. Τοποθετονται στό διο πίπεδο (συνδέονται μέ τόν σύνδεσμο καί, πού συνδέει μοια πράγματα) καί στό νομά τους βαπτιζόμεθα: «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά θνη, βαπτίζοντες ατούς ες τό νομα το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος», επε Κύριος στούς ποστόλους (Ματθ. 28, 19). π. Παλος πικαλεται τήν ελογία τς γ. Τριάδος στούς Κορινθίους: « χάρις το Κυρίου ησο Χριστο καί γάπη το Θεο καί κοινωνία το γίου Πνεύματος μετά πάντων μν» (Β' Κορ. 13, 13).
Στήν περίοδο τς Καινς Διαθήκης λθε στή γ καί σαρκώθηκε τό δεύτερο πρόσωπο τς γ. Τριάδος, Υἱός. Σέ ρισμένες, μως, περιπτώσεις μφανίζονται καί τά λλα δύο πρόσωπα, πως στή Βάπτιση το Χριστο, που Πατήρ μφανίζεται «ν εδει» φωνς πό τόν ορανό, πού μαρτυρε γιά τήν διότητα το Υο, καί τό γ. Πνεμα «ν εδει» περιστερς. Κάτι νάλογο συμβαίνει καί στή Μεταμόρφωση, μέ τήν διαφορά τι δ τό γ. Πνεμα μφανίζεται «ν εδει» φωτεινς νεφέλης.
Τό δεύτερο πρόσωπο τς γ. Τριάδος σαφς χαρακτηρίζεται «Θεός»: «ν ρχ ν Λόγος, καί Λόγος ν πρός τόν Θεόν, καί Θεός ν Λόγος» (ω. 1, 1). Χαρακτηρίζεται μάλιστα «ληθινός Θεός» («οτός στιν ληθινός Θεός καί ζωή αἰώνιος»: Α' ω. 5, 20), καί «μεγάλος Θεός» («προσδεχόμενοι τήν μακαρίαν λπίδα καί πιφάνειαν τς δόξης το μεγάλου Θεο καί σωτρος μν ησο Χριστο»: Τίτ. 2, 13). π. Θωμς ποκαλε τόν ησο «Κύριο» καί «Θεό» (« Κύριός μου καί Θεός μου»: ω. 20, 28) καί στήν ποκάλυψη τό ρνίον ( Χριστός) ποκαλεται «Κύριος Κυρίων καί Βασιλεύς Βασιλέων» (17, 14 καί 19, 16). Υἱός δέν εναι δημιούργημα, οτε «ργανον» γιά τήν δημιουργία, οτε «ρχιεργάτης» το Θεο, εναι δημιουργός το κόσμου. Γι' ατό Κ. Διαθήκη τόν χαρακτηριστικό στίχο 25 το 101 Ψαλμο, πού ναφέρεται στήν δημιουργία («κατ' ρχάς σύ, Κύριε, τήν γν θεμελίωσας, καί ργα τν χειρν σού εσιν ο ορανοί»), τόν ποδίδει στόν Υἱό καί χι στόν Πατέρα (βρ. 1, 8-10). Πρέπει νά σημειώσουμε τι ρισμένα χωρία τς γ. Γραφς πού μφανίζουν κάποια κατωτερότητα το Υο (το Χριστο) ναντι το Πατρός (πως τό ω. 14, 28: « Πατήρ μου μείζων μου στι») ναφέρονται στήν νθρώπινη φύση το Χριστο (στήν «Οκονομία» κατά τούς Πατέρες), φο Χριστός ς Θεός εναι σος μέ τόν Πατέρα, λλά ς νθρωπος εναι, βέβαια, κατώτερος π' Ατόν.
Τό γιο Πνεμα, τό τρτο πρόσωπο τς γ. Τριάδος, ποκαλεται στήν Καινή Διαθήκη «Κύριος» (« δέ Κύριος τό Πνεμά στιν»: Β' Κορ. 3, 17) καί «Θεός». νανίας, πού επε ψέματα στό γ. Πνεμα, επε ψέματα στόν Θεό: «νανία, διατί πλήρωσεν σατανάς τήν καρδίαν σου ψεύσαθαί σε, τό Πνεμα τό γιον; ... οκ ψεύσω νθρώποις, λλά τ Θε» (Πραξ. 5, 3-4). Ο πιστοί εναι ναός καί κατοικητήριο το Θεο, πειδή χουν μέσα τους τό γ. Πνεμα: «Οκ οδατε τι ναός Θεο στε καί τό Πνεμα το Θεο οκε ν μν»; (Α' Κορ. 3, 16), «ν καί μες συνοικοδομεσθε ες κατοικητήριον το Θεο ν Πνεύματι» (φ. 2, 22). Τό γ. Πνεμα δέν εναι πρόσωπη δύναμη νέργεια το Θεο, λλά διαίτερο πρόσωπο, φο χει νέργειες καί διότητες συγκεκριμένου προσώπου, δηλ. μιλε στήν κκλησία (ποκ. 2, 7), διδάσκει καί πενθυμίζει (ω. 14, 26), δίνει ντολές (Πράξ. 10,19 κ..), χει γνώμη (Πράξ. 15, 28), τοποθετε πισκόπους (Πράξ. 8, 29), λυπται (φ. 4, 30), ργίζεται (σ. 63, 10) κ.λ.π. Δέν θά πεκταθομε, μως, περισσότερο σ' ατό τό σημεο, φο γιά τά πρόσωπα το Υο καί το γ. Πνεύματος πρόκειται νά φιερώσουμε διαίτερα τεύχη το ντύπου μας στόν μέλλον.


ρθόδοξη διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα

Τήν διδασκαλία τς γ. Γραφς γιά τήν γ. Τριάδα νέπτυξαν ο Πατέρες τς κκλησίας, καί διευκρίνισαν ρισμένα πιμέρους σημεα της, ρμηνεύοντας τήν γ. Γραφή μέ βάση καί τήν προσωπική τους θεοπτική μπειρία. Στή συνέχεια κκλησία τήν πικύρωσε πίσημα μέ τίς δύο πρτες Οκουμενικές Συνόδους της.
Σύμφωνα μέ τήν ρθόδοξη διδασκαλία Θεός εναι νας, λλά μφανίζεται ς Πατήρ, Υἱός καί γ. Πνεμα. Ο Πατέρες τς κκλησίας δανείστηκαν τούς ρους τς λληνικς φιλοσοφίας «οσία», «φύσις», «πρόσωπον» καί «πόστασις» προκειμένου νά μιλήσουν γιά τήν γ. Τριάδα, φο πρτα τούς πεξεργάστηκαν καί τούς προσάρμοσαν κατάλληλα. γνώση τς στορίας καί το περιεχομένου ατν τν ρων συμβάλλει, βέβαια, στήν μερική κατανόηση τς ατς τς διδασκαλίας, δέν δηγε μως σέ πλήρη κατανόηση το δόγματος τς γ. Τριάδος, τό ποο παραμένει καί θά παραμένει πάντοτε γνωστο καί κατανόητο μυστήριο, χι μόνο γιά τούς νθρώπους, λλά καί γιά τούς γγέλους. Πέρα π' σα δη ναφέρουν γ. Γραφή καί ο Πατέρες τς κκλησίας τίποτε δέν μπορομε νά πομε νά γνωρίζουμε περί γ. Τριάδος.
Θεός, λοιπόν, εναι μία «φύσις» «οσία» καί τρες «ποστάσεις» «πρόσωπα». Τά «πρόσωπα» ατά χουν τά πάντα κοινά, δηλ. τήν «φύση» «οσία», τήν «θεότητα», τήν «θέληση» (δέν θέλει λλα Πατήρ, λλα Υἱός καί λλα τό γ. Πνεμα, οτε συζητον μεταξύ τους διαφωνόντας) καί τήν «νέργεια» (νεργον μέ μία κοινή «νέργεια», ποία πηγάζει πό τήν μία καί κοινή τους «φύση»). Δέν χουν μως κοινές κάποιες διότητες διώματα πό τά ποα διακρίνονται ο ποστάσεις (τά «ποστατικά διώματα»). Ατά εναι το Πατρός τό «γέννητον», το Υο τό «γεννητόν» καί το γ. Πνεύματος τό «κπορευτόν». Δηλ. Πατήρ εναι «γέννητος», «γενν» τόν Υἱό ϊδίως («πρό πάντων τν αἰώνων», σύμφωνα μέ τήν κφραση το Συμβόλου τς Πίστεως) καί «κπορεύει» τό γ. Πνεμα ϊδίως, Υἱός «γεννται» πό τόν Πατέρα ϊδίως καί τό γ. Πνεμα «κπορεύεται» μόνο πό τόν Πατέρα («κ το Πατρός» καί χι «καί κ το Υο», πως σχυρίστηκαν ργότερα ο Παπικοί, εσάγοντας τήν αρεση το filoque) ϊδίως. «γεννησία», «γέννησις» καί «κπόρευσις» εναι τρόποι πάρξεως τν τριν προσώπων, ν τό πρόσωπο το Πατρός εναι τό μόνο «ατιο» τς πάρξεως τν λλων δύο προσώπων. Τί κριβς εναι «γέννησις» καί «κπόρευσις» δέν γνωρίζουμε. Τό μόνο πού γνωρίζουμε εναι τι «γέννησις» δέν χει καμία σχέση μέ τήν νθρώπινη γέννηση καί «κπόρευσις» δέν χει καμία σχέση μέ ποιαδήποτε νθρώπινη κατάσταση.
ν στω καί να σημεο τς παραπάνω διδασκαλίας λλοιωθε, τότε δέν καταρρέει μόνο διδασκαλία γιά τήν γ. Τριάδα, λλά καί λόκληρη χριστιανική πίστη. Γι' ατό ο Πατέρες τς κκλησίας δέν δίσταζαν νά χαρακτηρίσουν θέους σους π.χ. δέν πίστευαν τι Υἱός εναι Θεός. ποιος δέν πιστεύει στόν Υἰό, δέν πιστεύει καί στόν Πατέρα, γιατί μόνο μέσ το Υο γνωρίζουμε τόν Πατέρα. ποιος βλέπει τόν Υἱό, βλέπει μέσα σ' Ατόν καί τόν Πατέρα (ω. 14, 9), λλά καί τό γ. Πνεμα. λλοίωση τς διδασκαλίας γιά τήν γ. Τριάδα χει τεράστιες συνέπειες καί στόν τρόπο ζως το νθρώπου, φο μέσα στήν κκλησία πίστη καί ζωή συνδέονται στενά καί τό να πηρεάζει τό λλο: Πιστεύουμε πως ζομε καί ζομε πως πιστεύουμε. Γι' ατό κλησία θεωρε τήν αρεση πώλεια καί πνευματικό θάνατο το νθρώπου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου