γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012

Ρωμαιοκαθολικισμός και Ορθόδοξη πίστη


ΤΕΥΧΟΣ  11                ΤΡΙΠΟΛΙΣ                   ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ  2000

ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ

1. Καθολική κκλησία καί Ρωμαιοκαθολικισμός

ησούς Χριστός, ταν λθε στή γ, δρυσε τήν κκλησία Του ς θεο ργανισμό, πού περιλαμβάνει λους σους πιστεύουν σ' Ατόν, καί τς μπιστεύθηκε τήν ληθινή διδασκαλία Του. ς τέτοιος ργανισμός κκλησία ποσκοπε νά πεκταθε σέ λόκληρη τήν νθρωπότητα καί νά συμπεριλάβει λους τούς νθρώπους. κκλησία το Χριστο νομάζεται στό ερό Σύμβολο τς Πίστεως Καθολική. Βασικά χαρακτηριστικά τς Καθολικς κκλησίας εναι τι κατέχει λόκληρο τό Χριστόναι «σμα Χριστο») καί διατηρε ναλλοίωτη τή διδασκαλία Του. Μέ ατή τήν ννοια Καθολική εναι μόνο ρθόδοξη κκλησία, μία ληθινή κκλησία πού δρυσε Χριστός.

Τόν ρο μως «Καθολική» χρησιμοποιε σάν τίτλο της μιά λλη «κκλησία», «κκλησία» τς Ρώμης, πού ναγνωρίζει σάν πικεφαλής της τόν πάπα. Γιά νά διακρίνουμε τήν «κκλησία» ατή πό τήν ληθινή Καθολική κκλησία το Χριστο (δηλ. τήν ρθόδοξη), τήν νομάζουμε συνήθως Ρωμαιοκαθολική Παπική, χρησιμοποιομε τούς ρους Ρωμαιοκαθολικισμός καί Παπισμός. Τί εναι μως Ρωμαιοκαθολική «κκλησία» καί ποιές διαφορές χει πό τήν ρθόδοξη κκλησία μας;


2. στορία το Ρωμαιοκαθολικισμο

πως εναι γνωστό, γιά 1000 περίπου χρόνια, μέχρι τό 1054 μ.Χ., κκλησία το Χριστο ταν νωμένη καί πλωνόταν σέ λο σχεδόν τόν τότε γνωστό κόσμο, στήν νατολή καί στή Δύση. να μέρος μως τν Χριστιανν τς Δύσεως ρχισε σιγά - σιγά νά διαφοροποιεται πό τήν κοινή πίστη, νά εσάγει νέες διδασκαλίες καί νά διαστρέφει σα δίδαξε Χριστός. Σ' ατό συνέβαλλαν καί διάφοροι στορικοί παράγοντες: ο Φράγκοι, λαός πολίτιστος τότε, ρχισε πό τά μέσα το 8ου μ.Χ. αἰῶνα νά σχυροποιεται καί νά πεκτείνεται σέ διάφορες περιοχές τς Δύσεως. Ο Φράγκοι σαν ο κατ' ξοχήν φορες τν νέων διδασκαλιν καί τς λλοίωσης τς γνήσιας Χριστιανικς πίστης. Βασική διδασκαλία τους ταν τό Filioque, δηλ. αρετική ποψη τι τό γ. Πνεμα δέν «κπορεύεται» μόνο πό τό Πατέρα, πως δίδαξε Χριστός, λλά πό τόν Πατέρα καί πό τόν Υἱό. Τό Filioque ο Φράγκοι νακάλυψαν στούς λατινόφωνους Πατέρες τς κκλησίας (κυρίως στόν ερό Αγουστνο), παρερμηνεύοντας συνήθως τό ληθινό νόημα τν κειμένων τους.
σο ο Φράγκοι πεκτείνονταν στή Δύση πέβαλαν, πολλές φορές μάλιστα μέ τή βία, σ' σους κατακτοσαν τό Filioque καί τά φραγκικά κκλησιαστικά θιμα καί δόγματα. γεμόνας τν Φράγκων Καρλομάγνος (768 - 814) σκησε ντονες πιέσεις γιά τήν πιβολή το Filioque στήν κκλησία, τό ποο πρό πολλο ο φραγκικές Σύνοδοι το Τολέδο στήν σπανία τν τν 547 καί 589 εχαν προσθέσει στό ερό Σύμβολο τς Πίστεως, λλοιώνοντας τό κείμενό του.
ναντίον το Filioque καί τν λλων αρέσεων πού διαδίδονταν ντέδρασαν ντονα ο ρθόδοξοι τότε πάπες τς Ρώμης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πάπας Λέων Γ' (795 - 816). ταν μως καί παπικός θρόνος πεσε τελικά στά χέρια τν Φράγκων μέ τήν πιβολή φραγκοφίλων ρχικά καί στή συνέχεια Φράγκων παπν, τό Filioque γινε πίσημη διδασκαλία τς κκλησίας τς Ρώμης καί τά φραγκικά κκλησιαστικά θιμα καί δόγματα πεβλήθηκαν σέ λόκληρη τή Δυτική κκλησία. Ατό εχε σάν ποτέλεσμα να πό τά πέντε πατριαρχεα, τό πατριαρχεο τς Ρώμης, νά ποκοπε πό τά πόλοιπα. Τό ριστικό σχίσμα τς κκλησίας τς Ρώμης γινε τος 1054, ν εχε προηγηθε παρόμοιο σχίσμα τό 867, πού ποκαταστάθηκε προσωρινά.
πό τότε «κκλησία» τς Ρώμης τράβηξε τό δικό της δρόμο, ποκομένη πό τήν ληθινή κκλησία το Χριστο. Ο λλοιώσεις στήν χριστιανική πίστη καί ζωή χι μόνο δέν περιορίστηκαν, λλά προστέθηκαν σ' ατές νέες, πολλές πό τίς ποες πικυρώθηκαν πίσημα πό μεγάλες παπικές συνόδους, πού ναγνωρίζονται ς Οκουμενικές. Κατά διαστήματα καί διαίτερα κατά τήν περίοδο το Μεσαίωνα παπική «κκλησία» δηγήθηκε σέ μεγάλες περβολές, πως ερά ξέταση, διάπραξη γκλημάτων στό νομα το Χριστο καί τς πίστεως, ξαγορά τς φέσεως τν μαρτημάτων («συγχωροχάρτια»), δίωξη τς πιστήμης καί τς λεύθερης σκέψης κ. .


3. Ο διδασκαλίες το Ρωμαιοκαθολικισμο

Σέ πολλά σημεα Ρωμαιοκαθολικισμός κολουθε τήν ρχαία Παράδοση καί χει τήν δια πίστη μέ τήν ρθόδοξη κκλησία μας. τσι ποδέχεται τήν γ. Γραφή καί τήν ερά Παράδοση, τονίζοντας μως πολλές φορές τήν Παράδοση περισσότερο π' ,τι πρέπει. Δέχεται τίς διδασκαλίες γιά τήν γ. Τριάδα καί γιά τό πρόσωπο το Κυρίου, ποδέχεται τά Μυστήρια, τήν ερωσύνη, τήν τιμή τν γίων, τά ερά λείψανα, τίς εκόνες, τά θαύματα κ.. πάρχουν μως καί μεγάλες διαφορές, ο κυριώτερες πό τίς ποες εναι ο ξς:
α) Εδαμε τι τό Filioque ταν μιά πο τίς βασικώτερες ατίες το σχίσματος. διδασκαλία ατή δέν εναι μιά πλή θεωρητική ντίληψη χωρίς πρακτικές προετάσεις. πως λλωστε λα τά δόγματα, χει προεκτάσεις καί συνέπειες στή ζωή το πιστο καί στή σχέση του μέ τό Θεό. Τό Filioque εναι λλοίωση καί μεταβολή τς βασικώτερης διδασκαλίας τς κκλησίας, τς διδασκαλίας γιά τήν γ. Τριάδα, δηλ. γιά τό Θεό στόν ποο πιστεύουμε. Σύμφωνα μέ ατή τή διδασκαλία τό γ. Πνεμα «κπορεύεται» πό τόν Πατέρα καί τόν Υἱό καί χι μόνο πό τόν Πατέρα, πως δεχόταν ρχαία κκλησία τν 10 πρώτων αἰώνων. «κπορεύεται» σημαίνει χει τήν παρξή του. πίστη τι τό γ. Πνεμα χει τήν παρξή του μόνο πό τόν Πατέρα δέν εναι κάτι πού μπορομε νά τό διαπιστώσουμε λογικά, λλά τό ποδεχόμαστε σάν διδασκαλία το Χριστο καί σάν κοινή πίστη τν μεγάλων Πατέρων τς κκλησίας, πού μέ τό φωτισμό το Θεο εχαν γνωρίσει λήθειες πρόσιτες γιά τήν νθρώπινη νόηση. Ο Ρωμαιοκαθολικοί μως σχυρίστικαν μέ σέβεια τι νθρωπος ( «θεολόγος») μπορε μέ τή λογική του νά πεξεργάζεται τέτοια θέματα καί δηγεται σέ νέες «λήθειες», πού προφανς οτε ο γιοι πόστολοι, οτε ο μεγάλοι Πατέρες γνώριζαν. Μέ τόν τρόπο ατό νθρώπινη νόηση συμπληρώνει καί διορθώνει τή διδασκαλία το Θεο καί πίστη μεταβάλλεται σέ γκόσμια φιλοσοφία καί διανόηση. Πέρα π' ατά μως τό Filioque ρχεται σέ ντίθεση μέ βασικές θεολογικές προϋποθέσεις: εσάγει δύο ρχές καί ατίες στήν γ. Τριάδα καί ποτιμ τό πρόσωπο το γ. Πνεύματος.
β) λλη βασική διαφορά πό τήν ρθόδοξη πίστη εναι τό πρωτεο το πάπα, πού ποτέλεσε πίσης ατία το σχίσματος. Στήν ρθόδοξη κκλησία λοι ο πίσκοποι εναι μεταξύ τους σοι. Βέβαια ρισμένοι σκον μιά πιπλέον διακονία καί νομάζονται ρχιεπίσκοποι πατριάρχες, μως καί ατοί δέν διαφέρουν οσιαστικά πό τούς λλους, γιατί ρθοδοξη κκλησία διοικεται πό Συνόδους πισκόπων, τίς ποφάσεις τν ποίων φαρμόζουν ποχρεωτικά λοι. Κατά τούς Ρωμαιοκαθολικούς μως πάπας εναι νώτατος ρχηγός καί ρατή κεφαλή πάσης τς κκλησίας καί σκε πόλυτη ξουσία πάνω στόν κλρο καί τόν πιστό λαό λόκληρης τς οκουμένης. ξουσία ατή δέν εναι μόνο νώτερη πό ατή τν πισκόπων, λλά κόμη καί πό τήν ξουσία τν Οκουμενικν Συνόδων. Γιά νά στηρίξουν τίς ξένες πρός τό πνεμα το Εαγγελίου ατές πόψεις ο Παπικοί σχυρίστηκαν τι πάπας εναι π' εθείας διάδοχος το ποστόλου Πέτρου καί τι π. Πέτρος εχε δθεν κάποιο «πρωτεο» ξουσίας μεταξύ τν ποστόλων. Τό «πρωτεο» ατό σκε σήμερα πάπας.  Γιά νά κατοχυρωθον στορικά ατές ο διδασκαλίες κατασκευάστηκαν κόμη καί πλαστά κείμενα. λλά τό κακό δέν σταμάτησε κε: πάπας σχυρίστηκε τι εναι κάτοχος χι μόνο τς κκλησιαστικς, λλά καί τς πολιτικς ξουσίας, τήν ποία χει τό δικαίωμα νά ναθέτει κατά τήν κρίση του σέ βασιλες καί γέτες θνν. κόμη καί σήμερα πάπας σκε πολιτική ξουσία καί εναι ρχηγός κράτους (το Βατικανο).
γ) Μέ τό πρωτεο σχετίζεται καί διδασκαλία γιά τό λάθητο το πάπα. Σύμφωνα μέ τή διδασκαλία ατή, πού θεσπίστηκε πό τήν Α' Βατικανή Σύνοδο (1869 - 1870), ο πανταχο τς γς Ρωμαιοκαθολικοί διδάσκονται τι « Ρωμαος Ποντίφηξ δέν δύναται νά σφάλει ταν μιλ πό καθέδρας». Ατό σημαίνει τι πάπας θεωρεται λάθητος διδάσκαλος τς κκλησίας ταν 1) μιλ σάν οκουμενικός διδάσκαλος, 2) καθορίζει κατηγορηματικά μφισβητούμενο χι ζήτημα καί 3) καθορίζει μφισβητούμενη λήθεια μέ σκοπό νά ποχρεώσει τήν ποδοχή της πό λόκληρη τήν κκλησία. Κατά τήν ρθόδοξη πίστη κανείς πό τούς νθρώπους δέν μπορε νά θεωρηθε λάθητος, οτε νά ποκαταστήσει τό ρόλο το Χριστο τς κκλησίας. λάθητη εναι κκλησία στό σύνολό της καί τό λάθητο ατό κφράζεται στίς Οκουμενικές Συνόδους τς κκλησίας.
δ) Στόν Παπισμό γίνεται ποδεκτή διδασκαλία γιά τό καθαρτήριο πύρ, πού ποτελε νδιάμεση βαθμίδα μεταξύ παραδείσου καί κολάσεως, που ο ψυχές τν κεκοιμημένων, περιμένοντας τήν ριστική τους κρίση, μπορον νά καθαρισθον πό τίς μαρτίες πού δέν ξαγόρασαν σο ταν ζωντανοί. Ατό πιτυγχάνεται περνντας διάφορες δοκιμασίες, καθώς καί μέ τή βοήθεια τν δεήσεων καί τν «καλν πράξεων» τν προσφιλν τους προσώπων στή γ. πίσης κλρος χει τή δυνατότητα νά περιορίσει τό χρόνο παραμονς στό καθαρτήριο. Τό δόγμα ατό καθιερώθηκε ριστικά τόν 16ο αἰῶνα στή Σύνοδο το Τριδέντου.
ε) λλες αρετικές ντιλήψεις καί πρακτικές το Παπισμο εναι τέλεση τς Θείας Εχαριστίας μέ ζυμο ρτο, παγόρευση στούς λαϊκούς νά κοινωνον πό τό Αμα το Κυρίου, τέλεση το Βαπτίσματος μέ ραντισμό, ποχρεωτική γαμία λων τν κληρικν, διδασκαλία τι Θεοτόκος γεννήθηκε χωρίς τό προπατορικό μάρτημα, πόρριψη τς ρθόδοξης διδασκαλίας τι Θεός χει κτιστες νέργειες, διδασκαλία τι τά καλά ργα εναι «ξιόμισθα» καί σώζουν μόνα τους, χρήση γαλμάτων παράλληλα μέ τίς ερές εκόνες κ..


4. ρθοδοξία καί Ρωμαιοκαθολικισμός.

ξ ατίας λων ατν τν αρετικν ντιλήψεων καί πολλν λλων, πού δέν μπορομε δ νά παριθμήσουμε νά ναλύσουμε, Ρωμαιοκαθολικισμός εναι αρεση καί χι πλά σχίσμα, πως πιστεύουν πολλοί. τσι ο ρθόδοξοι δέν μπορομε νά χουμε καμία κκλησιαστική πικοινωνία μέ Παπικούς. Ατό σημαίνει τι ρθόδοξοι δέν μπορον νά κκλησίαζονται σέ παπικό ναό καί δέν πιτρέπεται σέ καμία περίπτωση νά κοινωνήσουν σέ παπικό ναό. Σύμφωνα μέ τό ερό Πηδάλιο τς κκλησίας μας σοι Παπικοί θέλουν νά γίνουν ρθόδοξοι πρέπει νά βαπτίζονται πό τήν ρχή.
Παρ' λα ατά ρθοδοξη κκλησία μας σήμερα διεξάγει πίσημο διάλογο μέ τούς Παπικούς, γιά νά πιτευχθε νωση, πού εναι κοινή πιθυμία λων τν ρθοδόξων. Παρόμοιες προσπάθειες γιά τήν νωση εχαν γίνει καί στό παρελθόν, μέ σημαντικότερη τή Σύνοδο Φερράρας - Φλωρεντίας (1438 - 1442), που γιος Μρκος Εγενικός περάσπισε μέ παρρησία τήν ρθόδοξη πίστη, ο προσπάθειες μως ατές δέν φεραν κανένα ποτέλεσμα.
κκλησία μας πιστεύει τι νωση πρέπει νά γίνει μέ βάση τήν πιστροφή στήν κοινή πίστη τν 10 πρώτων αἰώνων. Μέ τούς Παπικούς χουμε να μεγάλο κοινό: γιά 10 αἰῶνες πιστεύαμε τά δια κριβς πράγματα. Μετά τούς 10 αἰῶνες κάποιος παψε νά πιστεύει ,τι πίστευε ς τότε, λλοιώνοντας τήν αθεντική πίστη. Ατός πού παψε νά πιστεύει ,τι πίστευε πί 10 αἰῶνες καί λλοίωσε τήν αθεντική πίστη εναι, πως πολύ εκολα μπορε νά διαπιστωθε στορικά, Παπισμός.
Καί σήμερα διάλογος μέ τούς Παπικούς παρουσιάζει νυπέρβλητα μπόδια καί δυσκολίες καί σκοπός του ( νωση) φαίνεται πίθανο νά πραγματοποιηθε. Μιά πό τίς δυσκολίες ατές εναι καί βαθύτατη ντιπάθεια γιά τούς ρθοδόξους, πού πό αἰῶνες πάρχει μεταξύ τν Παπικν καί σέ ρισμένες περιπτώσεις διαπιστώνεται κόμη καί σήμερα. Ατία της εναι σως δια παρξη τς ρθόδοξης κκλησίας, πού ποτελε μαρτυρία τς αθεντικότητας καί λεγχο γιά τίς παρεκκλίσεις τν Παπικν. ντιπάθεια ατή κδηλώθηκε σέ διάφορες στορικές περιόδους. δη πό τόν 9ο μ.Χ. αἰώνα τά πρτα κείμενα τν Φράγκων θεολόγων, πού πινόησαν τό Filioque, σαν τά Contra errores Graecorum (Κατά τν πλανν τν Γραικν), μέ βριστικές γιά τούς ρθοδόξους καί εδικά γιά τούς λληνες κφράσεις. Κατά τήν Δ' Σταυροφορία τά στρατεύματα τν Δυτικν, μέ τίς ελογίας το πάπα καί μέ πρόσχημα τήν πελευθέρωση τν γ. Τόπων, κατέλαβαν τήν Κων/πολη τό τος 1204, προβαίνοντας σέ κατανόμαστες κατά τν ρθοδόξων νέργειες. κόμη καί στόν αἰῶνα μας ο Παπικοί συμμετεχαν στήν ξόντωση 700.000 ρθοδόξων Σέρβων τό 1941, μέ νέργειες παπικο καρδιναλίου, πού πρόσφατα νακηρύχθηκε «γιος» πό τήν Παπική «κκλησία».
Σήμερα κατ' ξοχήν νέργεια τν Παπικν ναντίον τν ρθοδόξων καί νυπερβλητο μπόδιο το διαλόγου εναι Ονία. Ονία εναι μιά μέθοδος γιά νά ποτάξει πάπας τούς ρθόδοξους πληθυσμούς, διαίτερα τν πρώην νατολικν κρατν. Σύμφωνα μέ ατή πάπας πιτρέπει σέ πρώην ρθοδόξους πιστούς νά διατηρον λα τά ξωτερικά τους χαρακτηριστικά (λατρεία, γλώσσα, τελετουργικό, θιμα κ.τ.λ.), ρκε νά ναγνωρίζουν τόν πάπα ς νώτατη κκλησιαστική αθεντία. τσι π.χ. ονίτικη Θ. Λειτουργία ξωτερικά δέν διαφέρει πό τήν ρθόδοξη καί ο ονίτες κληρικοί δέν διαφέρουν πό τούς ρθοδόξους, μέ ποτέλεσμα νά δημιουργεται τεράστια σύγχυση μεταξύ τν ρθοδόξων πληθυσμν. Γι' ατό Ονία χει πιτυχημένα χαρακτηρισθε ς δούρειος ππος το Παπισμο. παρξη τς Ονίας χρονολογεται πό τήν ποχή τν Σταυροφοριν καί δράση της σήμερα εναι ντονη στίς πρώην νατολικές χρες. Ονίτες πάρχουν κόμη καί στήν λλάδα. Παρά τίς ντονες διαμαρτυρίες τς κκλησίας μας Παπισμός δέν φαίνεται διατεθημένος νά περιορίσει τήν Ονία, ποία ξακουλουθε νά δρ σάν νέντιμη προσηλυτιστική μέθοδος.
Παπισμός σήμερα διαθέτει μεγάλη κοσμική δύναμη. ξακολουθε νά διαθέτει πολιτικό λόγο, χει τεράστια οκονομική δύναμη μέ τράπεζες, πιχειρήσεις κ.τ.λ. Δέν χει μως πνευματική δύναμη καί δέν μπορε νά σκήσει οσιαστική πνευματική πίδραση πάνω στά πλήθη τν πιστν του. Γι' ατό ξαναγκάζεται πολλές φορές νά κάνει συμβιβασμούς, ποδεχόμενος τό κοσμικό πνεμα καί περιορίζοντας τό κκλησιαστικό θος. τσι διάρκεια τς παπικς λειτουργίας εναι σημαντικά περιορισμένη, χρόνος τς νηστείας χει συντομευθε, τό σκητικό φρόνημα χει παραμερισθε, τέχνη, μουσική κ.τ.λ., χουν ποκτήσει ντελς νθρώπινο καί κοσμικό χαρακτρα. Εχή λων τν ρθοδόξων εναι νά ποβάλλει Παπισμός λα ατά τά ξένα στοιχεα, πού προσέλαβε μέ τήν πάροδο το χρόνου, καί νά πιστρέψει στήν κοινή Παράδοση, πίστη καί ζωή τν 10 πρώτων αἰώνων, γιά νά μπορέσει νά λειτουργήσει καί πάλι ς αθεντική κκλησία καί νά πιτελε μέ πιτυχία τό ργο του, πού εναι σωτηρία το λαο το Θεο.


νδουϊστική αρεση στήν Τρίπολη

νδουϊστική αρεση μφανίστηκε πρό μερν στήν Τρίπολη, διοργανώνοντας κδήλωση σέ αθουσα τς πόλης. Παρ' τι τήν κδήλωση παρακολούθησαν λάχιστα τομα, ο πεύθυνοι τς αρεσης ποσχέθηκαν τι θά πισκεφθον πάλι τήν πόλη, διοργανώνοντας παρόμοιες κδηλώσεις. Πρόκειται γιά τήν κίνηση Σαχάτζα Γιόγκα, πού χει κέντρο στήν θήνα καί σέ λλες λληνικές πόλεις. ρχηγός τς κίνησης Sri Mataji Nirmala Devi, φωτογραφία τς ποίας κυκλοφόρησε σέ φίσσα στήν Τρίπολη, προωθε τήν μέθοδο τς γιόγκα (μιά συγκεκριμμένη μορφή γιόγκα δικς της μπνευσης), πού εναι συμβίβαστη μέ τήν ρθόδοξη πίστη. πίσης κίνηση διαδίδει ντιλήψεις νατολικν θρησκειν, πού δέν γίνονται ποδεκτές πό τήν ρθδοξη κκλησία. Παρακαλονται λοιπόν ο πιστοί τς κκλησίας μας νά εναι διαίτερα προσεκτικοί καί νά μή συμμετέχουν σέ κδηλώσεις ατς τς μάδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου