γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Εννοια και ουσία των παθών


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Γ΄ το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγή: θεραπεία τν παθν εναι τό πρτο στάδιο γιά τόν τελικό προορισμό το νθρώπου, πού εναι θέωση ν Χριστ δοξασμός. ρα, πρτος καί μεσος στόχος σων θέλουν νά πιτύχουν τόν προορισμό τους εναι «κάθαρσις» τν παθν. Γιά νά πιτευχθε ατή, πρέπει νά γνωρίζουμε τί κριβς εναι τά πάθη. Τά πάθη συνδέονται στενά μέ τίς μαρτίες. ρισμός τους προϋποθέτει τόν ρισμό τς μαρτίας.  

μαρτία καί θεο θέλημα: Τί εναι μαρτία; Εναι κάθε πράξη λόγος σκέψη πού ντίκειται στό θέλημα το Θεο. Τό θέλημα το Θεο ρίζει τήν μαρτία καί χι ρθός λόγος, πως στήν νθρώπινη θική στό νθρώπινο δίκαιο. Παρά τίς προφανείς μοιότητες, λλο θική, λλο δίκαιο καί λλο προσδιορισμός τς μαρτίας. Θεός, ς πρόσωπο (ς τρία πρόσωπα), χει συγκεκριμένο θέλημα γιά κάθε περίσταση. Τό θέλημα το Θεο κφράζεται γενικά στήν γία Γραφή, λλά καί στά ργα τν Πατέρων καί στά ερά κείμενα τς κκλησίας. Μέσω το θελήματός Του γνωρίζουμε τόν Θεό μμέσως. Στίς εδικότερες, μως, περιπτώσεις τό θέλημα το Θεο τό ναζητομε («ελογητός ε, Κύριε, δίδαξόν με τά δικαιώματά σου»).
μαρτία ς νθρώπινη νόσος: μαρτία εναι νόσος τς ψυχς. δηγε στόν πνευματικό θάνατο («τά ψώνια τς μαρτίας θάνατος», Ρωμ. 6,23 καί «κέντρον το θανάτου μαρτία», Α' Κορ. 15,56). δηγε, πίσης, στή δουλεία το διαβόλου: εναι τό ργανο διά το ποίου διάβολος πιβάλλει «τό κράτος το θανάτου». μαρτία, διάβολος καί θάνατος εναι τρία λληλένδετα στοιχεα.
Εδη μαρτιν: στόσο, δέν πιφέρουν λες ο μαρτίες τόν πνευματικό θάνατο. πως πάρχουν σθένειες «πρός θάνατον» καί σθένειες «ο πρός θάνατον» (βαρύτερες καί λαφρότερες), τσι πάρχουν «θανάσιμες» καί «συγνωστές» (μή θανάσιμες) μαρτίες. Ο Πατέρες ντοπίζουν πτά θανάσιμα μαρτήματα μέ τίς ποδιαιρέσεις τους: α) περηφάνεια (γωϊσμός, κενοδοξία, πίδειξη, αθάδεια, ποκρισία, πιστία κ..), β) Φιλαργυρία (πλεονεξία, δικία, πάτη, κμετάλλευση, ψεδος, κλοπή, σκληροκαρδία, νελεημοσύνη, διαφορία, χαριστία, λλειψη γάπης κ..), γ) Πορνεία (ο κτός το Γάμου σαρκικές, προγαμιαες κ.. σχέσεις, μοιχεία, ανανισμός, αμομιξία, κτρωση, ασχρολογία, ασχρές καί βλάσφημες σκέψεις κ..), δ) Φθόνος (χθρότητα, ζήλεια, χαιρεκακία, μνησικακία, δόλος, προδοσία, πιορκία κ..), ε) Γαστριμαργία (λαιμαργία, πολυφαγία, πολυποσία, μέθη, σωτία κ..), στ) Θυμός (βρις, διαμάχη, μσος, φιλονικία, γανάκτηση, κατάρα, βλασφημία, φόνος κ..), ζ) κηδία (διαφορία καί μέλεια γιά τήν προσευχή, τή νηστεία, τόν κκλησιασμό, τήν προσέλευση στή Θ. Κοινωνία, πόγνωση, λύπη, πογοήτευση, νωθρότητα κ..).
Πάθη καί μαρτία: ,τι σχύει γιά τήν μαρτία, σχύει πολύ περισσότερο γιά τά πάθη. Πάθος δέν εναι πλή μαρτία, λλά παναλαμβανόμενη. Πάθος εναι μαρτία πού χει ρίξει βαθιές ρίζες πί το νθρώπου καί χει γίνει «ξις» (συνήθεια). «ξις» εναι «δευτέρα φύσις», κατά τήν ρχαία ρήση. τσι τά πάθη: α) εναι βαρύτερη νόσος πό τήν μαρτία καί β) θεραπευόνται πολύ πιό δύσκολα πό τήν μαρτία: εναι «σκληρές οσίες» (γ. σαάκ Σρος). πως καί στήν περίπτωση τς μαρτίας, τά πάθη εναι κατάσταση δουλείας γιά τόν νθρωπο: μπαθής γίνεται δολος τν διων τν παθν, παύει νά εναι λεύθερος, κατεξουσιάζεται πό τά πάθη καί μέσω ατν γίνεται δολος το διαβόλου. Μέσω τν παθν διάβολος νεργε καί κατεξουσιάζει τόν νθρωπο. Κατά τούς Πατέρες, συγκεκριμένοι δαίμονες νεργον μέσα πό συγκεκριμένα πάθη.
νας Πατερικός ρισμός τν παθν: Ο Πατέρες βλέπουν τά πάθη καί πό μιά λλη σκοπιά. Κατά τόν γ. Μάξιμο μολογητή, «πάθος στί κίνησις ψυχς παρά φύσιν, πί φιλίαν λογον, πί μσος κριτον, τινος, διά τι τν ασθητν». Πάθη εναι ο σχυροί δεσμοί μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου τούτου, πού προσλαμβάνουν ετε θετικό (γάπη) ετε ρνητικό (μσος) χαρακτρα. σο πιό σχυροί εναι ατοί ο δεσμοί, τόσο χαλαρός νύπαρκτος εναι δεσμός μέ τόν Θεό. Τά πάθη εναι εδωλοποιήσεις προσώπων καί πραγμάτων (πολυτοποιήσεις το σχετικο): μπάθεια εναι στήν οσία εδωλολατρία. ντικείμενο πάθους μπορε νά εναι κόμη καί μιά δεολογία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου