γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

Εισαγωγή στη νέα θεματική ενότητα


Διάγραμμα – Περίληψη 
Θέματος Α΄ το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή» 
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, 
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: Γενική εσαγωγή στή νέα θεματική νότητα. νέα (βδομη) περίοδος το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή». Τί εναι τό Πρόγραμμα καί ποιός σκοπός του. σκόπος ταυτίζεται μέ ατόν τς κκλησίας, πού εναι σωτηρία το νθρώπου. Σωτηρία εναι σύνδεση μλλον νωση μέ τόν Χριστό. Στόχος το Προγράμματος εναι νά δηγήσει κριβς στόν Χριστό. διαδικασία ατή διέρχεται μέσω πολλν προβλημάτων καί στήν πορεία της ναδεικνύονται πολλά ρωτήματα. παραίτητο εναι νά κατανοηθε ναγκαιότητα ατο το σκοπο καί ατς τς διαδικασίας: Γιατί πρέπει νά συνδεθε νθρωπος μέ τόν Χριστό; Γιατί χουμε νάγκη σωτηρίας; Τί σημαίνει σωτηρία γιά τόν σύγχρονο νθρωπο; ναγκαστικά στή διαδικασία ατή προκύπτουν τά μεγάλα καί διαχρονικά ρωτήματα γιά τόν νθρωπο: α) Τί εναι, τελικά, νθρωπος; Τί εμαστε; («Τίνες μεν»;), β) Ποιά προέλευσή μας; («Τί γεγόναμεν»;), γ) Ποιός προορισμός μας; («Πο σπεύδομεν»;). Σ’ ατά τά ρωτήματα προσπαθομε νά παντήσουμε, μέ βάση τήν ρθόδοξη Παράδοση, δηλ. τή διδασκαλία τν Πατέρων τς κκλησίας καί, βέβαια, τς γίας Γραφς. Τό Θεολογικό μας Πρόγραμμα πιχειρε νά μβαθύνει στήν ρθόδοξη Παράδοση. πιχειρε νά προσφέρει κάτι πέρα πό τή συνήθη Κατήχηση καί τό Κήρυγμα, γι’ ατό προϋποθέτει τή στοιχειώδη Κατήχηση καί τό Κήρυγμα, χωρίς βέβαια νά τά ποτιμ. πιχειρε, πίσης, νά διαλέγεται καί μέ σους πορρίπτουν τήν ρθόδοξη Παράδοση, ρκε νά χουν μιά στοιχειώδη (στω καί σφαλμένη) ντίληψή της.
Ο προηγούμενες θεματικές νότητες: Στίς προηγούμενες νότητες σχοληθήκαμε μέ βασικά θεολογικά ρωτήματα, γιά τά ποα πρέπει νά χουμε ρθή ντίληψη, πως: παρξη (τό «τι στιν») το Θεο, πως προσεγγίζεται στήν ρθόδοξη Παράδοση. μπειρική βάση λων τν θεολογικν ζητημάτων, πού φέρνει τήν ρθόδοξη Παράδοση πολύ κοντά στίς σύγχρονες πιστμες. Τό «τί στι» το Θεο», δηλ. διδασκαλία τς κκλησίας γιά τήν γία Τριάδα, τόν Πατέρα, τόν Υό καί τό γιο Πνεμα. Τό Τριαδικό δόγμα καί ο θεολογικοί ροι τς διατυπώσεώς του («οσία», «φύσις», «πρόσωπον» καί «πόστασις»). Τό στορικό πρόσωπο το ησο Χριστο: «ες τς Τριάδος», πως μφανίστηκε στόν κόσμο καί στήν στορία. Πς Χριστός νώνεται μαζί μας στή Θεία Εχαριστία. Θεία Λειτουργία τς ρθόδοξης κκλησίας καί τά μέρη της. συνεχής παρουσία το Κυρίου στόν κόσμο διά τς κκλησίας. κκλησία, ς «Σμα το ζντος Χριστο» καί ς «Χριστός παρατεινόμενος ες τούς αώνας». «Εχαριστιακή» καί «Θεραπευτική» κκλησιολογία. γιος Γρηγόριος Παλαμς καί Θεολογία του, νας μεγάλος Πατέρας τς κκλησίας, πού παντ σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί διευκρινίζει καίρια θεολογικά ζητήματα, πως: α) σχέση πίστης καί (νθρώπινης) γνώσης. β) προσευχή καί μάλιστα λεγόμενη «νοερά προσευχή». γ) Τό θεο Φς καί μέσω ατο το θείου Φωτός πραγματική νωσή μας μέ τόν Θεό.
νέα (Ζ') θεματική νότητα: Τό θέμα τς νέας νότητας: « θεραπευτική τν παθν στήν ρθόδοξη Παράδοση» «Τά πάθη καί θεραπεία τους στήν ρθόδοξη Παράδοση». να νθρωπολογικό ζήτημα μέ διαίτερο νδιαφέρον καί καίρια σημασία γιά κάθε νθρωπο. πικαιρότητα καί ναγκαιότητα το θέματος: α) Τά πάθη εναι ατία τς δυστυχίας το νθρώπου καί πηγή λων τν προβλημάτων του, β) Τά πάθη εναι τό μπόδιο, πού μς στερε κάθε πικοινωνία καί σχέση μέ τόν Θεό καί γ) σωτηρία καί λύτρωση το νθρώπου, θεραπεία τς νθρώπινης προσωπικότητας, πόκτηση τς διάλειπτης χαρς καί τς ληθινς ετυχίας, προϋποθέτει κριβς τή θεραπεία πό τά πάθη. Τί εναι τά πάθη; α) σθένειες τς ψυχς, λλά καί το σώματος, β) Κάτι παρόμοιο μέ τίς μαρτίες μλλον κάτι χειρότερο πό τίς μαρτίες. Τό γενικό διάγραμμα τν πόμενων συναντήσεων: α) Ποιά εναι γειής καί φυσική κατάσταση το νθρώπου, β) Τί εναι τά πάθη καί πς διακρίνονται δηλ. ποιά εναι σθενής κατάσταση το νθρώπου καί γ) Πς θεραπεύονται τά πάθη, δηλ. πς ποκαθίσταται γεία τς νθρώπινης προσωπικότητας. Πηγές το περιεχομένου τν πόμενων συναντήσεων: α) «Κλίμαξ» το γίου ωάννου το Σιναΐτου, β) σκητική Παράδοση καί γραμματεία τς ρθόδοξης κκλησίας καί γ) λοιπή Πατερική Παράδοση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου