γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Παιδικός Αποκρυφισμός



ΤΕΥΧΟΣ  24   ΤΡΙΠΟΛΙΣ   ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2003

ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ
Η ΜΥΗΣΗ ΣΤΗ ΜΑΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΣΑΤΑΝΙΣΜΟ
ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

παρξη καί διαστάσεις το προβλήματος

Στό ντυπό μας χουμε ναφερθε πανειλημένα στό πρόβλημα τς ξάπλωσης το ποκρυφισμο, τό ποο προσλαμβάνει τεράστιες διαστάσεις στήν ποχή μας καί, πως εναι φυσικό, ντιμετώπισή του ποτελε ναν πό τούς βασικότερους στόχους το ποιμαντικο ργου τς κκλησίας μας. Ο διάφορες μορφές το ποκρυφισμο ξαπλώνονται ραγδαία παντο, σέ κάθε χρο, καί πειλον κάθε λικία, κόμη καί τήν παιδική. Στό τεχος γιά τόν Χάρρυ Πότερ (Νο 22) δείξαμε πς πιχειρεται μύηση τν παιδιν στόν ποκρυφισμό πό να φαινομενικά θο παιδικό παραμύθι. Στό παρόν τεχος θεωρήσαμε σκόπιμο νά πανέλθουμε στό θέμα, μέ φορμή τήν μφάνιση κατά καιρούς σατανιστικν παιχνιδιν παιχνιδιν τρόμου στήν λληνική γορά, πως συνέβη πρόσφατα (πρίν τίς ορτές τν Χριστουγέννων) ταν μφάνιση τέτοιων παιχνιδιν πασχόλησε ντονα τά μέσα νημερώσεως, μέ ποτέλεσμα νά πέμβουν ο ρχές τς πολιτείας καί νά παγορεύσουν τήν πώλησή τους. Τό περιστατικό δέν εναι, βέβαια, μεμονωμένο. Χιλιάδες παρόμοια παιχνίδια, κόμιξ, ντυπα, παιδικές τηλεοπτικές κπομπές κ.τ.λ., μέ λιγότερο σως μφαν τόν ποκρυφιστικό τους χαρακτρα, κυκλοφορον λεύθερα, χωρίς νά προκαλέσουν τήν παρέμβαση τν ρχν.



Μιά νδεικτική ρευνα

Μιά γενική εκόνα γιά τό θέμα μς δίνει μιά ρευνα τς κοινωνικς λειτουργο κ. Νικολέτας Κατερινοπούλου, μέ θέμα «ποκρυφισμός μέσα πό τά παιχνίδια», (γινε τό 1990 καί δημοσιεύεται στό βιβλίο το π. ντωνίου λεβιζοπούλου, ποκρυφισμός, Γκουρουϊσμός, «Νέα ποχή», κδ. 3, θναι 1993, σ. 225 - 233), τς ποίας ναδημοσιεύουμε τό κύριο μέρος. ρευνα, ν καί παλαιότερη, μς βοηθ νά ντιληφθομε τίς σημερινές διαστάσεις το προβλήματος. Γράφει, λοιπόν, κ. Κατερινοπούλου:
« σύγχρονη ποκρυφιστική γορά πεκτείνεται κόμη καί στά μικρά παιδιά καί τά εσάγει βαθμιαία σ' λο καί σκληρότερα ψυχοναρκωτικά.
Τά παιδιά ξωθονται στή βία καί στήν ξουδετέρωση τν "ταμπο" - τσι νομάζουν τώρα τίς θικές ξίες - θίζονται στήν τμόσφαιρα το φόβου, τς φρίκης καί το ξωπραγματικο - ατά νομάζονται ντίστοιχα γωνία, ντονες συγκινήσεις, μυστήριο - καί δηγονται σταδιακά στήν μβλυνση τς ασθησης το ραίου, το ρμονικο, το κοινωνικά παραδεκτο καί στήν υοθέτηση τν ντικοινωνικν μορφν συμπεριφορς (ναρχία, χουλιγκανισμός κ.λ. π.) γιά νά καταλήξουν στίς ψυχώσεις.
1. φορμή τς ρευνας. Θά ναλύσουμε τό θέμα μέ βάση συγκεκριμένο περιστατικό 11χρονου γοριο πό προάστιο τν θηνν. μητέρα του (χει καί να κοριτσάκι 9 τν) πευθύνθηκε σέ μένα γιά νά τήν συμβουλεύσω, πώς νά φερθε στόν 11χρονο Γιωργάκη ποος εχε ρχίσει νά τήν προβληματίζει, χι μόνο μέ τά νδιαφέροντα πού εχε λλά καί μέ τήν συμπεριφορά του.
Συγκεκριμένα Γιωργάκης ταν πολύ νήσυχος, ριστικός, πιθετικός καί εικίνητος, βγαζε κάθε τόσο "πολεμικά" ορλιαχτά, πάλευε συνεχς μέ ἀόρατους χθρούς· καί πάντα βρισκόταν σέ στάση μυνας πίθεσης μέ κινήσεις carate, taekwondo κ.λ.π., κυλιόταν χάμω, κλωτσοσε, τιναζόταν, καί ταν βρισκόταν κοντά δελφούλα του, γινόταν στά μάτια του ἀόρατος χθρός, πρός τόν ποο λοποιοσε τόν "δυναμισμό" του. Ατά τήν μέρα.
Τίς νύχτες εχε φοβερούς φιάλτες, πού τόν τρομοκρατοσαν γι' ατό ξυπνοσε ορλιάζοντας "βοήθεια" καί μετά φοβόταν νά ξανακοιμηθε. Δέν μποροσε νά σταθε σέ σκοτεινό χρο, οτε νά μείνει μόνος του τή νύχτα. Στίς μερήσιες φαντασιώσεις του, πρωτεύοντα ρόλο παιζαν ο μορφές τν ρώων τν κόμικς, κ.λ.π. περιοδικν πού διάβαζε καί τν ρώων τν παιχνιδιν του. Στούς βραδυνούς φιάλτες του δέσποζε μορφή το σαταν, ποος τόν κυνηγοσε γύρω πό σκιές φωνάζοντάς του: "Θά σέ πιάσω", "Δέ θά μο γλυτώσεις", "Εσαι δικός μου", "Θά σέ λειώσω", καί λλα παρόμοια, τόν κινητοποιοσε, πάντα κάτω πό μιά συκιά, καί τόν ποχρέωνε νά φάει "σάντουϊτς μέ καθαρσίες".
2. Περιγραφή τν παιχνιδιν. Θέλησα νά ρευνήσω προσεκτικά τήν περίπτωση. Καί μεινα κπληκτη πό τά "στοιχεα" πού μο φερε μητέρα καί π' τήν π' εθείας συνομιλία μέ τό παιδί. Ατό μέ τίς διηγήσεις του καί τή συμπεριφορά του, πιβεβαίωνε τελείως τά προαναφερθέντα.
μητέρα του μο φερε μιά τεράστια νάυλον σακκούλα γεμάτη πό παιχνίδια το Γιωργάκη καί μιά μικρότερη μέ τά περιοδικά του.
νοιξα τά παιχνίδια! Τερατόμορφα ντικείμενα πό πλαστικό, καουτσούκ μέταλλο, μέ σώματα σάν ρομπότ, γεμάτα κουμπιά καί κέρατα, σάν ζα προϊστορικς ποχς, δηλαδή δύο πόδια δύο χέρια πού κατέληγαν σέ κρα ζώου, μέ κεφάλι πό νύπαρκτα φανταστικά τερατώδη ζα, μέ δύο τρία μάτια πού πετοσαν φωτιές βγαζαν κέρατα (πατώντας διάφορα κρυφά κουμπιά) μέ χαυλιόδοντες στόματα τεράστια νοιγμένα, τοιμα νά καταβροχθήσουν κάθε τί· χρώματα σκληρά· ντύσιμο πού θυμίζει διαστημανθρώπους· μβολα καί ορές νύχια πού πετάγονταν πότομα σέ κάποια κίνηση (δηλαδή σμα νθρώπινο σέ διαστάσεις κυκλώπων, ντυμένο μέ λεπιδωτά χαρακτηριστικά πως τν φιδιν σέ διπλό κορμό μέ δύο κεφάλια)· πεικονίσεις το σαταν· πως εθισται νά τόν πεικονίζουν.
Τερατόμορφα κεφάλια πού θυμίζουν φίδια κροκόδειλους, βατράχους ορακοτάγκους βαμπίρ· καί νεκροκεφαλές μέ φίδια ντί μαλλιά· σώματα μέ λατήρια πού μετακινον τά κρα, τά ποα καταλήγουν σέ κλειδιά, ρπάγες κ..· φρικιαστικές κφράσεις μέ ποτυπωμένη μιά δαιμονική κφραση μίσους καί χαιρεκακίας· περανθρώπους "σωματαράδες" πού μπορον νά πιτύχουν τά κατόρθωτα (φορον ζνες σήματα μέ ποκρυφιστικά σύμβολα π.χ. νυχτερίδες μέ τό κεφάλι το σαταν, φίδια καί νεκροκεφαλές καί φυσικά παντο τό πεντάγωνο στέρι)· ρομπότ πού συναγωνίζονται σέ μπνευση καί κτέλεση τόν διεστραμμένο νο πού φερε καί τά πόλοιπα.
Παιχνίδια πως πεικόνιση μις βρύσης. πό τό δαιμονικό κεφάλι στάζει γρό, καί ποιος πλησιάσει νά πιε, πάρχει πό κάτω μιά ρπαγή πό 3 φριχτά δάκτυλα πού τόν γραπώνουν. Παιχνίδια πανάκριβα, που φρίκη εναι τό χαρακτηριστικό τους γνώρισμα. Παιχνίδια πού δια μητέρα πολόγισε τήν ξία τους σέ 100.000 δραχμές, γιατί ποσχέθηκε στό παιδί τι θά καταθέσει ατό τό ποσόν στήν Τράπεζα, ν δεχόταν νά τς τά δώσει καί νά μς τά φέρει, πως καί γινε.
3. Τά κόμικς. δια φρίκη καί ταν νοιξα τή σακκούλα μέ τά κόμικς. Τά παιχνίδια συνοδεύονται πό βιβλιαράκια τσέπης, κυρίως ξενόγλωσσα, ταλικά, μερικάνικα καί γαλλικά, λλά καί μεταγλωττισμένα, που περιγράφονται στορίες φρίκης, πού κεντρίζουν τή φαντασία τν παιδιν καί προκαλον στό νά δημιουργον τά δια μέ τή φαντασία τους παρόμοιες.
Κυκλοφορον σήμερα δεκάδες ντυπα παιδικά, πού δυστυχς κανείς δέν τά λέγχει. Πολλοί μάλιστα γονες γοράζουν ο διοι στά παιδιά τους τά ντυπα ατά, γνοώντας τό περιεχόμενό τους.
ς ρχίσουμε μέ τά πιό "θα" καί "κίνδυνα" κόμικς, τό Μίκυ Μάους το Walt Disney. να τυχαο δεγμα: ριθμ. τεύχους 1226, σελίς 32, τίτλος: "στροπαιχνιδίσματα" καί ναφορά στά ζώδια καί στήν πίδρασή τους στή ζωή τν παιδιν σέ κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα· τό βιβλίο τν Μικρν ξερευνητν 1ος τόμος, σελίς 12 ναφορά στό τοτέμ, σελίς 26: ο οκογένειες το ορανο = στερισμοί· σελίς 104: τζούντο: εγενική τέχνη (πλή νδειξη το πώς εσάγονται τά παιδιά στόν ποκρυφισμό).
4. λμπουμ συλλογν. ς πμε στά λπουμ συλλογν πού κυκλοφορον στά σχολεα. Φαίνονται πλά καί κίνδυνα. Τί ποκρυφιστικό μπορε νά κρύβει να λμπουμ ατοκόλλητων μέ τόν τίτλο "Τά ρκουδάκια" π.χ.; ν τό νοίξουμε μως τι εναι γεμάτο πό διάφορα σύμβολα, στέρι, οράνιο τόξο, καί ναφορά στίς μαγικές κανότητες πού χουν τά μαγικά ρκουδάκια, πού μπορον νά λύνουν μέ μαγικούς τρόπους λα τά προβλήματα τν παιδιν. Ατά γιά τά "κίνδυνα" φαινομενικά λμπουμ. Γιατί φυσικά πάρχουν καί κενα πού χουν "τό θάρρος τς γνώμης τους" πως τό Transformers τό Brave Star. Μέ ατούς τούς τίτλους πάρχουν καί ντίστοιχα κόμικς, πού τό περιεχόμενό τους ναφέρεται σέ φανταστικές, ξωκοσμικές στορίες.
5. Προγράμματα στήν ΤV. Συμπλήρωμα καί νακεφαλαίωση ποτελε φυσικά τό "παιδικό πρόγραμμα" τς ΤV, π' που παραθέτω δειγματοληπτικά τό πρόγραμμα μις βδομάδος: [ ρευνήτρια παραθέτει τό τηλεοπτικό πρόγραμμα τς βδομάδος πό 3 ως 9/2/1990, τό ποο παραλείπουμε χάριν συντομίας. Σ' ατό περιλαμβάνονται συνολικά 21 παιδικές κπομπές ποκρυφιστικο χαρακτρα, πως: Σούπερμαν, Μπάτμαν, Σκοτεινοί ππότες, Κεοάκα Μποάκα, λφ ξωγήϊνος, Thunderbirds, Μαγικό Μολύβι, Τό κάλεσμα τν ξωτικν, Μιά φορά κι ναν καιρό στό διάστημα ( πλανήτης τς μυθολογίας), Transformers, τλαντίδα χαμένη πειρος, Σουσάμι νοιξε]».


Μιά ματιά στή σημερινή πραγματικότητα

πως χουμε δη ναφέρει, παραπάνω ρευνα εναι μόνο νδεικτική. Περιγράφει να μέρος το προβλήματος, τό ποο σήμερα χει ερύτερες διαστάσεις, δεδομένου τι τό χρονικό διάστημα πό τότε πού γινε ρευνα (1990) εναι ρκετά μεγάλο. ς ρίξουμε μως μιά ματιά στή σύγχρονη πραγματικότητα.
Σήμερα κυκλοφορον παιχνίδια πως ατό πού προσφέρεται σέ κουτί μέ σχμα φερέτρου. Τά παιδιά παίζουν πάνω σέ χαρτόνι πού πεικονίζει νεκροταφεο μέ σπασμένα μνήματα καί ποδύονται ρόλους πως τό φάντασμα Χελίν, τό βαμπίρ Μπάθορι, τήν μάγισσα Σαντρέν, τόν λυκάνθρωπο Τζιβαουντίν, τήν μούμια Κοντρού. Νικητής εναι ποιος φθάσει στό κέντρο το νεκροταφείου πού εναι γραμμένη λέξη «φιάλτης». λλο παιχνίδι συνοδεύται πό προσπέκτους μέ νδεκα τερατώδεις σατανικές μορφές καί στόχος του εναι «πιβίωση», πού πιτυγχάνεται μέ τή χρήση συνθημάτων μέ ντονο τό στοιχεο τς βίας καί το μίσους. Σέ λλο παιχνίδι ρωας εναι σοπερ κακός μέ μιά στρατιά τέρατα στίς διαταγές του. Κύριο μύνημα το παιχνιδιο εναι τι «ο καλοί δέν πεθαίνουν τελευταίοι, ντίθετα εναι ατοί πού μποδίζουν καί πρέπει νά φύγουν πρώτοι» (Βλ. π. Κυρ. Τσουρο, Σατανισμός... γιά παιδιά καί νέους, Διάλογος, κδ. Π.Ε.Γ. τ. 28, σ. 4-7).
πρόοδος τς τεχνολογίας θέτει στή διάθεση τν παιδιν καί λεκρονικά παιχνίδια, που πικρατε δια κατάσταση. Σύμφωνα μέ ρευνα το Πανεπιστημίου το Χάρβαρντ, «βία, αμα καί θάνατος σέ φθονία διαθέτουν τά περισσότερα λεκτρονικά παιχνίδια δίως σα κρίνονται κατάλληλα γιά μικρά παιδιά» (ατόθι). Κατά τήν φημερίδα Τά Νέα (11/12/2001), «περισσότερο πό τό 90% τν χρηστν το παιχνιδιο περιέχει βίαιες πράξεις... Ο τίτλοι μέ τήν περισσότερη βία νήκουν στίς κατηγορίες τν παιχνιδιν δράσης καί "Shoot’ em up". Σέ ατά τά παιχνίδια συναντνται καί ο περισσότεροι θάνατοι κατά λεπτό, 24 κατά μέσο ρο» (ατόθι). Σέ λλη κατηγορία λεκτρονικν παιχνιδιν, στά Computer Games, μικροί καί μεγάλοι προτρέπονται νά μπον στούς σκοτεινούς κόσμους το σαταν καί παρέχονται δηγίες μέ κάθε λεπτομέρεια γιά τελετές μαύρης μαγείας καί βουντού, θυσίες πρός τό «Κτνος» κ.λ.π. (ατόθι).
Στόν διο χρο (τόν ποκρυφιστικό) κινονται καί τά τόσο διαδεδομένα μεταξύ τν παιδιν Πόκεμον (Pocket Monsters = τέρατα τσέπης). Πρόκειται γιά πινόηση απωνικς ταιρείας, ποία κατασκεύασε ρχικά να βιντεοπαιχνίδι μέ ατούς τούς ρωες. Σύντομα δημιουργήθηκε σειρά κινουμένων σχεδίων στήν τηλεόραση καί στή συνέχεια ξαπολήθηκαν λοι ο μηχανισμοί μάρκετιγκ τς διεθνος βιομηχανίας παιχνιδιν μέ ποτέλεσμα νά κατακλυσθε παγκόσμια γορά μέ ζωάκια Πόκεμον, ατοκόλητα, τράπουλες, φίσσες κ.τ.λ. Τά Πόκεμον εναι μιά σειρά πό φανταστικά τερατώδη ντα, τά ποία δέν μεγαλώνουν, λλά ξελίσσονται σέ διαφορετικές μορφές. Ο μορφές ατές καθώς καί ο στορίες πού διαδραματίζονται προέρχονται πό τόν χρο το ποκρυφισμο καί τς πιστημονικς φαντασίας, στόν ποο μμεσα εσάγουν τούς σχολούμενους.


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

σα ναφέραμε δηγον ναγκαστικά στό συμπέρασμα τι στή συντριπτική της πλειοψηφία γορά (παραγωγή καί διακίνηση) τν παιδικν παιχνιδιῶν ἐλέγχεται παγκοσμίως ἀπό ἀποκρυφιστικούς ἤ ἄλλους ὕποπτους κύκλους, οἱ ὁποίοι ἐπιχειροῦν νά ἐξοικειώσουν τόν εὐαίσθητο παιδικό κόσμο μέ τή σκληρή βία, τή φρίκη, τό αἷμα, τόν θάνατο. Οἱ σύγχρονες μέθοδοι διαφήμισης καί προβολῆς, μέ τίς ὁποῖες προκαλοῦνται ἀκόμη καί «ψυχώσεις» γύρω ἀπό τέτοια προϊόντα (π.χ. Χάρρυ Πότερ, Πόκεμον), κάνουν τά προϊόντα αὐτά ὑπερβολικά κερδοφόρα, ὥστε νά δημιουργεῖται ἕνας φαῦλος κύκλος μεταξύ προβολῆς τοῦ κακοῦ καί ἀθέμιτου πλουτισμοῦ. 
Ἀδυνατοῦμε νά ἀντιληφθοῦμε τήν παιδαγωγική ἀξία αὐτῶν τῶν παιχνιδιῶν. Κάποιοι, βέβαια, θά ἰσχυρισθοῦν ὅτι τά «σατανικά» παιχνίδια καλλιεργοῦν τή φαντασία καί βοηθοῦν τά παιδιά νά ἀποκτήσουν αὐτοποεποίθηση. Στήν πράξη ὅμως δέν ἐπιβεβαιώνεται κάτι τέτοιο. Τά ἀποτελέσματα τῆς χρήσεως τέτοιων προϊόντων εἶναι αὐτά πού εἴδαμε στό παράδειγμα τοῦ 11χρονου Γιωργάκη στήν ἔρευνα τῆς κ. Κατερινοπούλου: ταραχή, ἐπιθετικότητα, βίαιη συμπεριφορά, χουλιγκανισμός, φοβίες, ἐφιάλτες, ψυχικές διαταραχές. Τά φαινόμενα παιδικῆς ἐγκληματικότητος, πού ἤδη ἐμφανίζονται μεταξύ μικρῶν μαθητῶν, εἶναι, ὅπως φαίνεται, τό ἀποτέλεσμα μιᾶς ἀπαράδεκτης καταστρεπτικῆς ἐπίδρασης, πού ἀσκεῖται ἀπό κυρίως ἀπό τά παιδικά παιχνίδια.
Τά προϊόντα αὐτά εἰσάγουν στόν χῶρο τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, ὅπου κυριαρχεῖ ἡ ἀπέχθεια πρός τό καλό, τό ὡραῖο, τό ἁρμονικό. Στόν χῶρο αὐτό ἐπιχειρεῖται ἡ ἐξοικείωση μέ τό κακό σέ κάθε του μορφή. Ἔτσι τό παιδί ἀπορρίπτει βασικές ἀξίες, πού ἀποτελοῦν θεμέλιο τοῦ πολιτισμοῦ μας, ὅπως ὁ σεβασμός τῆς προσωπικότητος καί τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἄλλου, ἡ ἀξία τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς κ.ἄ. (οἱ ἀξίες αὐτές δέν γίνονται ἀποδεκτές στόν χῶρο τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, ὅπως καί ἡ διάκριση μεταξύ καλοῦ καί κακοῦ). Στό παιδί καλλιεργεῖται ἡ ψυχολογία τοῦ «ὑπερανθρώπου», δηλ. ἡ αἴσθηση ὅτι ἀποτελεῖ τό κέντρο τοῦ σύμπαντος καί ἀντλεῖ δυνάμεις ἀπό μέσα του. Εἶναι φανερό ὅτι σέ μιά τέτοια ψυχολογία δέν ἔχουν θέση οἱ θεμελιώδεις χριστιανικές ἀρετές: ἡ ἀγάπη, ἡ ἀνιδιοτέλεια, ἡ ταπείνωση, ἡ αὐτοθυσία κ.τ.λ. Τό παιδί αἰσθάνεται ξένο πρός τή χριστιανική ζωή καί ἀποκομμένο ἀπό τόν ἐκκλησιαστικό ὀργανισμό: δέν θέλει νά ἐκκλησιάζεται καί αἰσθάνεται ἄσχημα ὅταν ἀντικρίζει τίς ἤρεμες μορφές τῶν Ἁγίων στίς εἰκόνες ἤ ὅταν ἀκούει τούς κατανυκτικούς ἐκκλησιαστικούς ὕμνους.
Αὐτά ὅμως δέν συμβαίνουν μέ τήν θέληση τῶν παιδιῶν. Συμβαίνουν ἐπειδή κάποιοι ἔμποροι συνειδήσεων ἤ κάποιοι μέ σκοτεινά κίνητρα τά ὁδηγοῦν σ' αὐτή τήν κατάσταση. Τά παιδιά εἶναι ἡ πιό εὐαίσθητη ἴσως κατηγορία τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου, πού χρήζει προστασίας ἐκ μέρους τῆς πολιτείας. Πιστεύουμε, λοιπόν, ὅτι οἱ ἁρμόδιες ἀρχές πρέπει νά παρέμβουν ἄμεσα καί οὐσιαστικά, ὥστε νά ἐλέγχεται αὐτός ὁ χῶρος (τῶν παιδικῶν παιχνιδιῶν, κόμιξ, βίντεο, τηλεοπτικῶν ἐκπομπῶν κ.τ.λ.) καί νά μήν μένει ἐλεύθερος στά χέρια κάθε ἐπίβουλου τῆς παιδικῆς ψυχῆς. Διαφορετικά τά ἀποτελέσματα θά εἶναι ὀλέθρια.
Μέχρι ὅμως νά συμβεῖ αὐτό, ἡ ἐπαγρύπνιση τῶν γονέων καί ἡ στενή παρακολούθηση αὐτοῦ τοῦ χώρου εἶναι ἀπολύτως ἀναγκαία. Εἶναι φανερό ὅτι δέν μποροῦμε πλέον νά ἐφησυχάζουμε ὅταν τά παιδιά μας παίζουν ἀμέριμνα μέ τά παιχνίδια τους ἤ ὅταν παρακολουθοῦν τά παιδικά προγράμματα στήν τηλεόραση (πολλά ἀπό τά ὁποῖα εἶναι τρομακτικά ἀκόμη καί γιά τούς ἴδιους τούς γονεῖς). Ἡ ὀρθή διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν μας εἶναι ἴσως τό σπουδαιότερο ἔργο μας καί ἡ μεγαλύτερη εὐθύνη πρός τίς ἑπόμενες γενεές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου